Pasternak: twijfelmoedig lyricus Een belangrijk man in moeilijke tijden Thema-tentoonstelling in Schiedam ómscheidet i f X5>' KY£'- k l fc Biogafie van Bertolt Brecht l'ERDAG 15 JUL! 1978 TROUW/KWARTET 19 HS IAicht" is het thema van een ntoonstelling, die tot 28 au- istus in het Stedelijk Mu- um te zien is. Te zien... wat duidelijk maakt dat het er niet alleen gaat om het, pals Van Dale dat omschrijft n hoofdzaak uit zuurstof en ikstof bestaande mengsel it de aarde tot op zekere jogte overal omgeeft", maar )k over "de dampkring in jgenstelling tot de aarde" e ruimte, waar je bijvoor- eeld vliegen of zweven kunt) i de hemel, het uitspansel. daar begint de expositie mee, met it uitspansel dat al eeuwenlang zo'n ote plaats inneemt in onze schilder- inst. In de zeventiende eeuw begon- ;n ze daar pas goed mee en die tijd hier vertegenwoordigd door Salo on Ruysdael en Simon de Vlieger, e schilders van water, wind en jlken. olken in oneindig gevarieerde for- aties die de schilders van alle tijden even inspireren. Hoog en Hollands, dreigend, zoals bij George Michel. q achttiende-eeuwse Fransman, aar een die "Hollands" la Ruys- el schilderde. En ook de wolken n Hendrik Willem Mesdag die. dat »el je. er eigenlijk vooral zijn om de iwige veranderlijkheid van de zee j eens extra te benadrukken. Die e had Mesdag zich trouwens min of - eer toegeëigend: "De zee" liet hij in collega's (van de Haagse School) ns weten, "is van mijn. daar mot je J blijve!" 3. J ollega's, als W. B. Tholen en P. C. J. 2i abriël. die eigenlijk net zo goed zo'n r< imerking over de lucht hadden kun- n maken. Bekijk die twee schilde- tjes hier maar eens, ze zijn van een jenlijk wonderbaarlijke "onge- ichtheid", brokken natuur, eenvou- eerlijk "smetteloos objectief" iemde Jos. de Gruyter dat. >4 00 iO.OO '2.40 >9.40 >6.40 54.00 g. Th. Rijkhart de Voogd: „Langs de IJssel", 1977 schilderde, waarvan zee en strand nog wel enigszins herkenbaar zijn, maar de lucht uit puur abstracte kleurvlakken is opgebouwd. door G. Kruis ehalve met de "lucht" word je tus- ndoor ook geconfronteerd met de itwikkeling van de benaderingswij- daarvan en dan zie je hoe Jan aorop het een tijdlang met polntilis- (de verf niet mengen, maar in ippels of toetsjes naast elkaar aan- engen) probeerde en Jan Sluyters. (eer wat later een "Zonsondergang" Sluyters ging later weer helemaal "te rug naar de natuur" en die teruggang hoeft zoals je hier, ook hij nü levende kunstenaars als bijvoorbeeld Ciano Siewert of Sam Middleton ziet, hele maal niets met duffe navolging van doen te hebben. Anderen gingen door en ze bepaalden zich alleen maar bij het uitspansel. Soms wel indrukwekkend, zoals Jan Grotenbreg, die een zestal zeer realis tisch geziene wolkenluchten presen teert; Lichtensteln deed het op zijn (toen) befaamde maniertje; de Parij- se Portugees Bertholo laat metalen wolkjes langs elkaar schuiven, 't beweegt echt in tegenstelling tot Pa- namarenko's "helicopter multiple". die dat gezien de aanwezige druk knop ook had moeten doen. Maar daar kijk je bij Panamarenko niet van op. Beland bij het luchtruim dus: vlieg tuigen, luchtschepen, ballons, op schilderijen, aanstekelijke en speelse van Hermanus Berserik, het fel-ge- schilderde "Waalhaven" van Kees van Bohemen, houten vliegtüigmo- delletjes van Jose Gamarra, door het gekke, wat geheimzinnige sfeertje nèt geen huisvlijt en een paar vliegtui gobjecten van Will Rockx. Dan de lucht, dat gasmengsel dus. Lucht is onzichtbaar en blijft dat. alle verontreiniging ten spijt. Lucht kun je niet zien. hoe Je 't ook wendt of keert. Maar door dat wenden en ke ren is het wél mogelijk duidelijk te maken, dat zij er wel Is. Daarom zijn er een paar objecten of machientjes, hoe je ze ook noemen wil. die lucht nodig hebben om te kunnen, wat ze doen. "Slapstick" van Theo Bot- schuyver: een lange oranje slurf, die opgeblazen wordt als je op de knop drukt en daarna weer slap neerzijgt, 't Enige leuke is de woordspeling. "Këfig" is een rare harige bol (van de Duitser Günter Weseler), die. als je goed kijkt, een beweging maakt, die aan ademen doet denken. Je hoeft dus niet zoals ik sommige mensen, aangespoord door de aanduiding 'ad- emobject" zag doen te blazen; 't gaat vanzelf. Ik had het al eerder even over de luchtverontreiniging. Daar wordt ook een zaalvol aandacht aan besteed. Door middel van foto's, dia's, affiches o.m. een paar beroemde van Klaus Staeck en veel tekstmateriaal. Ook toen... Voor wie dacht dat luchtverontreini ging iets van deze tijd is. hangt er een "bericht" van de Romeinse filosoof Seneca uit 61 na Chr.:,"Zodra ik uit de zware lucht van de stad was geko men en uit de stank van de rokende schoorstenen,, die, wanneer ze opges tookt worden, alle pestilente dampen en roet die ze inhouden, uitbraken, voelde ik mij een heel ander mens" Het jaar 61 dus... Trouwens ook in de zeventiende en achttiende eeuw was er al het een en ander over die verontreiniging te doen. Er hangt bijvoorbeeld een reso lutie van de vroedschap van Schie dam van 2 maart 1655, waarin het een walvistraankokerij vanwege de stan koverlast verboden werd bij een be paalde windrichting te werken. Maar dat valt toch allemaal in 't niet bij wat er vandaag de dag aan de 'hand is en daarover is hier veel infor matie verkrijgbaar. Een veelomvattende en vooral bij zonder gevarieerde tentoonstelling, waar Je echt wel even de tijd voor moet nemen: in het Stedelijk Mu seum, Hoogstraat 112 tot 28 augus tus, maandag tot en met zaterdag van 10-17 uur. zondag van 12.30-17 uur en bovendien donderdagavond van 19-21 uur. 1 .jp*8 >:p|r O' f Een poster van Klaus Staeck, 1973 door J. van Doorne Je zou je kunnen afvragen of het wel zin heeft, een modern Russisch boek te bespreken als dat boek de morele lieder-, lijkheid van het regime aantoont. Juist in deze tijd, r.u regelmatig onschuldige mensen tot zware straffen veroor deeld worden, zou men kunnen zeggen dat alleen al de journalistiek ons voldoende op de hoogte houdt. Toch is dit niet zo. De literatuur grijpt veel dieper in ons wezen in dan de opsomming van loutere fei ten. Dat viel mij opnieuw op toen ik "Gevangene van de tijd", geschre ven door Olga Ivinskaja gelezen had. De schrijfster, dichteres en vertaal ster. werkte aan het toonaangeven de tijdschrift "Novy Mir" (Nieuwe Wereld) dat in Moskou wordt uitge geven. Zij was daar hoofd van de afdeling die jonge auteurs moest opvangen Zij ontmoette daar in 1946 de al beroemde Boris Leonido- vitsj Pasternak. Hij was toen zes en vijftig jaar. De leeftijd van de schrijfster heb ik niet kunnen ach terhalen. maar zeker is dat een ge neratie hen scheidde Zij. tweemaal weduwe en hij, gescheiden en op nieuw getrouwd, werden op slag verliefd. "Gevangene van de tijd" vertelt nu van het leven van de schrijfster met Pasternak tot aan zijn dood in 1960 De beide geliefden zijn nooit ge trouwd. Pasternak, alhoewel heel ongelukkig gehuwd, durfde een tweede scheiding niet aan en Olga Ivinskaja nam daar genoegen mee. Heel het boek is een loflied op de beminde. Zij ziet geen of nauwelijks enig gebrek in hem. Zij noemt hem een ..god", zij aanbidt hem. Paster nak was wat je noemt een mooie man en hij was opvallend ijdel. zo als dit bóek laat zien. Maar dat vindt de schrijfster terecht. Mag een god misschien ijdel zijn? Op een en dezelfde bladzijde roemt zij zijn gele paardetanden en enkele regels daarna vertelt zij hoe mooi zijn Amerikaanse prothese hem stond met de schitterende witte gelijkma tige tanden, die hij zich later heeft laten aanmeten. Bangelijk Anders dan vele dissidenten was Pasternak een bangelijke man. Nu zal ik wel de laatste zijn om een Rus bangelijkheid te verwijten. Ik con stateer slechts dat hij niet de moed had van een Sacharow. een Soltzje- nitsin, een Ginsburg of een Mandel- stam. En dat terwijl hij bijkans on aantastbaar was. Tweemaal had hij kandidaat gestaan voor de Nobel prijs. Als lyricus en taalvirtuoos was hij over de hele wereld bekend. Aanvankelijk groot bewonderaar van Stalin, kreeg hij later dan men zou verwachten, inzicht in het dui velse karakter van die mens. Toch is hij geen dissident gewor den: hij trok zich terug in de ivoren toren van lyriek en taalmuziek. Toen Ossip Mandelstam. Jood als Pasternak zelf. voor het eerst ge vangen genomen was. belde Stalin (het was in 1934) Pasternak op. wél een bewijs van de uitzonderlijke positie die Pasternak innam, en vroeg hem wat literaire kringen wel dachten over de arrestatie. De dich ter beantwoordde de vraag op zwe vende. omslachtige manier, wat Stalin de opmerking deed maken: "Nou. je weet een collega niet erg te verdedigen". De schrijfster verhaalt hier uitvoe rig over en tracht de twijfelmoedig heid van Pasternak goed te praten. In 1949 werd Olga Ivinskaja gear- dat hij gedwongen was. de prijs te weigeren. Toch werd hij ongemoeid gelaten: zijn faam was te groot. Een faam die vooral politiek gekleurd was. Pasternak stierf in 1960. Olga's boek Olga Ivinskaja in 1936 resteerd en zelfs haar dochtertje. Alles dat zij van Pasternak bezat, werd in beslag genomen. Zij kreeg voor haar omgang met haar "god" vijf jaar strafkamp: een voor Russi sche begrippen zeer milde straf. Zij kwam weer vrij na de dood van Stalin in 1953. In hoeverre Paster nak gepoogd heeft haar vrij te krij gen. is me niet duidelijk geworden. Vele jaren heeft Pasternak aan de roman "Dokter Zjivago" gewerkt. Toen de roman eindelijk af was. kon hij hem in Rusland niet gepubli ceerd krijgen: de roman was welis waar met anu-sovjet, maar zeker niet positief lovend. Pastemak heeft hem niet het land uit gesmok keld. maar wel heeft hij de roman ter "lezing" gegeven aan bevriende relaties van een Italiaanse commu nistische uitgever. De roman ver scheen daarna in vele talen. Een storm van woede brak los. De schrijver werd uit de Schrijvers bond gestoten. Er werden bijeen komsten gearrangeerd waarbij sprekers van naam en ook arbeiders getuigden van hun afschuw van de daad van de schrijver. Het werd nog erger toen hij de Nobelprijs kreeg. Typerend voor Pasternak was. dat hij eerst een telegram van grote dankbaarheid verstuurde en later op aandrang van officiële instanties voor de prijs bedankte en in het openbaar toegaf dat hij wellicht on zorgvuldig gehandeld had. Weer la ter liet hij een gedicht naar Zweden uitlekken waaruit duidelijk bleek. Gevangene van de tijd" is beslist een ontroerend boek. Het is een liefdesgeschiedenis van de eerste orde, waarin de onbaatzuchtigheid van de vrouw in sterke mate naar voren komt. Heeft het boek behalve dèt waarde? Zeker wel. Vele geda teerde feiten en tal van nauwelijks bekende bijzonderheden maken dit boek tot een waardevolle bijdrage tot het kennen van de Russische literaire geschiedenis. De ongeloof lijke huichelarij van de machtheb bers en de laffe ogendienst van vele toonaangevende auteurs, allen met naam en daad genoemd, maken dit boek tot een van de vele documen ten die eenmaal zullen helpen bij de veroordeling van het Sowjet-regiem die de geschiedenis ongetwijfeld uitspreken zal. Maar niet vergeten mag worden, dat het boek een liefdesgeschiede nis is. De schrijfster zelf zegt in het boek dat het geschetste beeld dat van "haar" Pasternak is. Zij ver zwijgt ook niet dat een man als Solzjenitsin zijn diepe afkeur over het handelen van Pasternak heeft uitgesproken Zij verzwijgt geen voor Pasternak onaangename fei ten. maar zij interpreteert ze. door haar liefde gedreven, als zwakheden van een groot man. Rest me nog te zeggen, dat het boek boeiend geschreven is. Maar heel enkele spel- of vertaalfouten heb ik ontdekt. Het boek is voorzien van noten, een naamregister en vele foto's. Olga Ivinskaja: "Gevangene van de tijd" Ondertitel: "Mijn leven met Boris Pasternak". Oorspronke lijke titel: "V' plenu Vremeni". Bij Elsevier (Deltos Elsevier). Verta ling van J. van Landeghetn-Cox. Paperback. Aantal pagina's 400. Prijs 29.50. Brecht in zijn woning aan de Charlottenburger Knie door Ber Huising Klaus Völkers biografie van Bertolt Brecht is, in het Ne- Doorbraak derlands vertaald door Rena- te Wongtschowski, versche nen bij uitgever Heureka te Nieuwkoop. Dat is verheu gend want over Brecht is er niet veel in onze taal. trouwens, vrij blijven. De intieme kant van zijn bewogen leven is na tuurlijk wel interessant, maar zeil wilde hij alleen beoordeeld worden naar zijn werk. Het is een dik boek vol boeiende gegevens over het rijke, en arme, he vige en bedachtzame leven van een belangrijke man in moeilijke tijden. Een vol boek dus, maar niet vol maakt uiteraard, en niet voltooid. Over Brecht valt immer meer te schrijven na alles wat er in het buitenland dan al van en over hem is verschenen. Hij was een stukkenschrijver. van zo'n vijfendertig stukken, vele bewer kingen, en nog meer onderwerpen. Een vakman ('eigenlijk had ik ook wel graag timmerman willen worden') en ook een theoreticus. Hij was to neelleider en een toneelvernieuwer. Voortdurend. Ondanks zijn klare taal nooit klaar. Hij veranderde zijn werk telkens weer. naar nieuwe inzichten of omstandigheden. Want het ging hem om veranderen. Van het toneel, van de inzichten, van de maatschap pij. Voor hem was niets zoals het nu eenmaal was. Het moest en zou zich ontwikkelen. Het moest beter wor den. Hij beschouwde zich als een le raar. en als een leerling tegelijk. Hij was een strijder, een 'opruier' zoals hij zelf zei. En dus ook een fel criticus, satirisch vaak. En een polemist. Een dichter was hij ook. van lyriek en van beroemd gezongen balladen. Altijd actief betrokken bij de wordende we reld om hem heen. En wat voor een wereld. De eerste wereldoorlog was pas uitge broken toen de zestienjarige gymna siast al artikelen schreef in de krant van zijn woonplaats Augsburg. Dat hij schrijver zou worden, en geen ge ringe, stond toen al vast. Voor hem zelf en voor zijn vrienden en, vele, vriendinnen, waarop hij, altijd weer. veel invloed had. Verval In 1918 kwam hij nog even in militai re dienst, als ziekenverpleger, want in München studeerde hij toen, en daar voor eigenlijk, medicijnen. Hij kwam uit een goed burgerlijk milieu maar 'toen ik volwassen was bevielen de lui van mijn klasse me niet'. Hij zag de burgerlijke maatschappij en haar Ma or DDR cultuur, dus ook haar toneel, in ,,,aa, verval. Zijn grote doorbraak kwam in 1928 met de legendarisch geworden pre mtère van de Driestuiversopera. met muziek van Kurt Weil. Na dit. overi gens ook fel bestreden, succes volg den Opkomst en Verval van de Stad Mahagonny, De Ja-zegger en de Nee zegger. de Maatregel, de film Kuhle Wampe, de Moeder. De Heilige Jo hanna van de Slachthuizen haalde al geen opvoering meer in 1932. Het fascisme kwam er aan. Brecht wilde met zijn nieuwe epische theater eenvoudig verhalen hoe het toegaat in de wereld en dan. met zijn vervreemdingen het publiek wekken tot nadenken: gaat dat zo? Dat moe ten wij veranderen! (Om het maar even simpel te stellen, er zijn vele boeken over geschreven en het wordt nog veelal slecht begrepen). Daarom moest Brecht zelf grondig weten hoe het gaat. en waardoor, en waarom. Hij bestuurde het Marxisme en. als een geboren dialecticus, daarvan vooral de materialistische dialectiek. Dat. en de ervaringen met het prole- xariaat dat. op een 1 Mei-betoging bijvoorbeeld door de politie werd uit eengeslagen. bracht Brecht aan de kant van het communisme. Niet als partijlid overigens. In 1933 moest hij vluchten. Völkers heeft hem. uitvoerig alweer, gevolgd ln zijn vijftien jaren ballingschap. In Praag. Wenen. Zwitserland, Dene marken, Moskou. Londen. Parijs. Zweden. Finland. Hollywood. New York. Schrijven kon hij daar. al was dat vaak ook moeilijk voor de ont wortelde. die nergens meer zeker kon zijn ('met iedere overwinning van Hit- Ier beteken ik minder als schrijver'). Maar toneel maken, voorstellingen geven, lukte hem zelden. Niet in Mos kou waar ze. dogmatisch, zijn dialec tiek niet konden verwerken, niet in andere landen waar hij toch maar vreemdeling was. en nog communis tisch ook. en niet in Amerika, waar het toneel ook niet vroeg om het verontrustende werk van Brecht, die nog altijd op zijn stuk bleef staan en zijn eisen bleef stellen, zodat menige welwillende medewerking daarop stuk liep. Hij was nu eenmaal lastig consequent als het om de uitwerking van zijn werken ging. Hij moest zich later nog verantwoorden voor het Co mité van On-amerikaans Gedrag. Hij redde zich daar slim. sommigen zeg gen laf. uit. Daar moest hij tegenin Nog onbe suisd. Hij was net in de twintig toen zijn stukken Baal en Getrommel ln de Nacht werden opgevoerd. Nog niet in Berlijn, dat hij nog lang niet vero verd had. Daar lag hij eens ondervoed in een ziekenhuis. Klaus Völker heeft uitvoerig, meer dan anderen dacht il^, over die eerste jaren geschreven. Om te begrijpen met wie en tegen wie en wat die opstandige Brecht vocht, moet je wel op de hoogte zijn van de Duitse ver warring in die na-oorlogsjaren. Ineen storting. ontmoediging, opstand. Ra denrepubliek. Spartakus. Kapp- putsch. Inflatie, werkloosheid, vijan digheden van sociaal-democraten en communisten, opkomst der nazi's. En namen weten van de vele figuren die daarin hun weg probeerden te vin den. En dat was gewoonlijk niet de weg die Brecht zocht. Ook nog zoe kend dus. Völker, die germanistiek, filosofie, kunstgeschiedenis en theaterweten schappen studeerde, en de Verzamel de Werken van Brecht redigeert, weet daar misschien alles van en hij vergat wel eens dat allerlei namen, feiten, samenhangen en achtergronden niet voor iedereen dadelijk duidelijk zul len zijn. Bovendien besteedde hij ook vrij veel aandacht aan Brechts per soonlijke verhoudingen, met vele vrienden, of vijanden, en vriendin nen. Brecht achtte vriendschap meer dan liefde of huwelijk. Hij trouwde, om zijn kinderen, maar bezit wilde hij niet zijn. Hij moest, volgens afspraak Zelfs na de oorlog bleef Brecht. ln Zürlch, nog enige jaren uitkijken of hij ln Duitsland weer opnieuw zou kunnen beginnen. Pas in 1948 koos hij voor de DDR. ('Voor ons liggen de beproevingen van het geëffende pad En ook daar werd het eersl weer vechten voor de kunst zoals hij die wilde. Maar hij kreeg er een gezel schap. een theater, alle mogelijkhe den en veel tijd. Eindelijk kon hij verwerkelijken wat hij wou. In Mut ter Courage en haar Kinderen. Mijn heer Puntlla en zijn Knecht Matti (in Finland geschreven). De Moeder (naar Gorki). De Geweren van Vrouw Carrar. De Kaukasiche Krijtkring. Het Leven van Galileï. Angst en El lende van het Derde Rijk, De goede Mens van Sezuan. Dagen van de Commune, bewerkingen van andere stukken Zijn Berlijns Ensemble werd evenzeer geleid door Helene Weigel. zijn officiële vrouw sinds 1929. die alles met hem gedeeld en meegemaakt had. Brecht, nog steeds geen partijlid en vaak nog dwars, werd. ook als Ud van de Duitse Kun stacademie. een belangrijke figuur in dat Duitse culturele leven. Hij stierf onverwacht, na een zware griep, en een hartaanval, op 14 augustus 1956. Over dit alles heeft Klaus Völker ver teld. goed gedocumenteerd (de opga ve van zijn bronnen beslaat elf blad zijden kleine lettertjes), en boelend voor iedereen die veel van Bertolt Brecht wil weten. Klans Völker: "Bertolt Brecht, eet» biografie. Uitgeverij Heureka, Nieuwkoop. 334 blz. prijs ƒ39,50, na 1 januari 1979 43,-.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 19