Groepsportret van dertig denkers Raad van kerken veroordeelt geweld in Midden-Oosten Personalia Van den Heuvel pleit voor familie Vins Kerken bidden voor ontwapening HULPPREDIKER/STER Gereformeerd verlies valt mee MIJN VERONTSCHULDIGING Braziliaanse kerken beklemtonen mensenrechten Voorbijgang* VRIJDAG 19 MR 1978 Trouw/Kwartet Rooms-katholieke spotprent uit om streeks 1535: de duivel bespeelt Lu ther als een doedelzak. De ontdekking van de Antillen; een houtsnede als illustratie bij Colum bus' verslag van zijn eerste reis; gepu bliceerd in 1433. door dr C. Rijnsdorp Iedereen heelt wel eens een afbeel ding gezien van het Avondmaal van Leonardo da Vinci in de Santa Maria delle Grazie te Milaan, geschilderd 1495-97. De twaalf discipelen groepe ren zich symmetrisch ter weerszij den van Christus, en wel In twee groepen van elk drie figuren. De vraag is gesteld; „Ben ik het. Heer?" Een storm vaart door de discipel- schaar in gezichten, houdingen, kleedplooien. handen en vingers. Die storm wordt bezworen door de kun stige groepering, maar vooral door de Christusfiguur als middelpunt, dit zowel meetkundig als in zijn geestelijke majesteit, zoals Hij zich aftekent tegen het lichtvenster. Edward de Bono, hoogleraar in En geland en Amerika, heeft van dertig denkers uit alle tijden een geschre ven poepsportret gemaakt. Hij deed dit in tien groepen van drie. het geheel Ingelijst tussen een Inleiding en Nawoord. Aan 22 medewerkers verzocht hij om een kort, vakkundig artikel over de denker in kwestie, en vervolgens zette hij elke groep van drie In een kader, zulks in de vorm van een eigen beschouwing over wat de drie figuren waarover het gaat gemeenschappelijk hebben. Dit sa menvattend commentaar is gedrukt met een grotere letter. Deze kunstige compositie herinner de mij aan Leonardo's meesterwerk en bewijst hoe een zekere artistici teit de wetenschappelijke informatie doeltreffend te hulp kan komen. Met denkers bedoelt De Bono niet enkel wijsgeren, maar mannen (er is geen vrouw bij) van wie bepaalde gedach ten vruchtbaar zijn geweest en van grote invloed zijn gebleken op de gang van onze cultuurgeschiedenis. Men zal verwonderd zijn Jezus aan te treffen in het gezelschap van Aristo- teles en Euclldes, en Columbus te zamen met Augustinus en Thomas van Aquino. Zo paradeert de krijgs- Met het voorbeeld van een tennisbal wordt de parabolische baan van een projectiel geschetst; een diagram van Descartes uit een brief aan Marin de Mersenne. Descartes voerde een uit gebreide correspondentie met vele ge leerden uit zijn tijd. kundige Clausewitz in het gezel schap van Darwin en Marx. Het boek heet Grote denkers uit alle tijden, met diagrammen van Edward de Bono en George Daulby. De uit geverij is Elsevier, Amsterdam/Brus sel. Het op prachtig papier gedrukte, rijk geïllustreerde werk (de illustra ties bij dit artikel zijn uit het boek overgenomen, red.) telt 215 bfcz. en kost 34.50. Eerst iets over de keuze. Deze berust minder op de Intrinsieke waarde van de denkbeelden, dan wel op hun ef fect, hun uitwerking. Dit is typische voor de Angelsaksische benadering; het resultaat maakt de betekenis uit, succes is de maatstaf van de waarde. Empirisme en pragmatisme iiggen in het Angelsaksische denken vast ver ankerd. Toch wordt het pragmatis-. me als wijsgerig stelsel, namelijk dat van William James (1842-1910), in het artikel van Martin Seymour-Smith, niet zonder kritiek geprezen. Vervolgens staan we even stil bij de groepering in drie. Wat b.v. heeft Je zus te maken met Aristoteles en Eu clldes? Wat heeft Columbus uit te staan met Augustinus en Thomas van Aquino? Welke relatie is er tus sen Clausewitz, Darwin en Marx? Het boek spreekt over Jezus en niet over Christus. Jezus is hier niet de centrale, majestueus-duldende en in wezen eenzame figuur zoals in Da Vinci's Avondmaal. Hij is voor De Bono belangrijk omdat hij de stich ter was van het christendom, dat de Westerse beschaving heeft gefun deerd en diepgaand beïnvloed. „De verandering van het universum die door de prediking van Jezus werd veroorzaakt is zonder enige twijfel de meest Ingrijpende omwenteling geweest in de menselijke geschiede nis" (bl. 50). De drie figuren hebben elk een eigen wereld (De Bono spreekt van univer sum) ontworpen en met hun denken in kaart gebracht. Het is dus een puur formele overeenkomst, die De Bono hier op het oog heeft. Euclldes schiep een wereld van vlakke meet kunde en was zich niet bewust van de mogelijkheid van andere univer- sa. Aristoteles was de kampioen van de classificatie. En Jezus? „In plaats van het universum van deze wereld verkondigde hij het nieuwe univer sum van het koninkrijk van God" (49). De formele overeenkomst dient om de diepgaande verschillen aan te tonen. Zo krijgt Jezus hier toch een unieke positie. De ruimte laat niet toe nog andere groeperingen in drie op onderlinge overeenkomst of verschil na te gaan. Deze groeperingen hebben voor mij trouwens meer artistieke en educa tieve dan wetenschappelijke waar de. Toch is de keuze wel fris, origi neel en boeiend. De Bono's groepsportret mist de centrale figuur van Da Vinci's Avondmaal. Hij is te eerlijk om er een te verzinnen. En zo loopt het boek ten slotte vast In de enorme ingewikkeldheid (complexiteit) van het moderne leven. Hoe kan die com plexiteit tot eenvoudige grondfor mules worden herleid? Met deze vraag laat de geleerde schrijver ons zitten. Het lijkt mij toe dat de een voud en de kleinschaligheid, de di- AMERSFOORT De raad van kerken ln Nederland heeft de recente moordpartij door leden van de PLO in Israël en de militaire over-reactie door Israël in Libanon veroordeeld als uitzichtloze en verwerpelijke manifestaties van geweld, waarbij niemand is gebaat en waardoor het conflict brandende wordt gehouden. AMERSFOORT Komende zondag zal in alle leden-kerken van de raad van kerken in Nederland voor ontwa pening gebeden worden. De raad heeft tot voorbede opgeroepen, omdat de ontwapening volgende week aan de orde komt in een speciale zitting van de algemene vergadering vnn de Vere nigde Naties. In verband hiermee heeft de raad ook een klemmend beroep op de Neder landse regering gedaan, om in VN de noodzaak van wapenvermindering en geleidelijke ontwapening centraal te stellen. In zijn brief aan de regering stelt de raad vast, dat het huidige bewapeningspeil in de wereld in geen enkele verhouding staat tot de veilig* hcidsbehoeften. Ontoelaatbaar acht de raad het, dat aan het streven naar veiligheid zo'n alles overheersende betekenis wordt toegekend, dat de leniging van mense lijke noden daarbij wordt achterge* steld. Zo bezien moet de huidige wa pensituatie demonisch worden, genoemd. De raad zegt het belang van internat!* onalc afspraken en overeenkomsten tot wapenbeheersing volledig te er kennen. Maar deze stappen kunnen alleen positief worden gewaardeerd, als /ij een bijdrage vormen tot het terugbrengen van bet huidige bewa peningspeil en tot werkelijke geleide lijke ontwapening. Met name de Inval van Israël in Zuid-Libanon was in geen enkel op zicht te verantwoorden, aldus de ver klaring die de raad van kerken giste ren openbaar heelt gemaakt. De kerken ln Nederland zijn in het verleden van het standpunt uitge gaan, dat er ln het Midden-Oosten geen vrede kan zijn zonder veiligheid voor Israël en recht voor de Palestij- nen. De vraag is nog steeds, aldus de verklaring, hoe deze twee fundamen tele voorwaarden voor vrede kunnen worden verzoend. Onverenigbaar Duidelijk onverenigbaar met dit standpunt zijn. aldus de raad, ener zijds het standpunt van de regering- Begin, dat de bezette Palestijnse ge bieden rechtens aan Israël zouden toekomen en anderzijds het stand punt van de PLO. dat de staat Israël moet verdwijnen. De vraag kan rijzen, zo gaat de ver klaring verder, of de Nederlandse kerken er goed aan doen, nu de inter ne discussie in Israël zelf wordt ge voerd, zich te mengen in deze situa tie door een openbare standpunt bepaling. Er zijn echter vele christenen in Ne derland diep bezorgd over de moge lijkheid dat de kans op vrede, die in november Jl. zo nabij leek, weer zou vervliegen. De raad van kerken deelt deze vrees. Daarom geeft hij de Ne derlandse kerken in overweging in de huidige situatie aan de volgende gezichtspunten vast te houden; 1. Wat het geloof in de bijbelse landsbelofte aan Israël en zijn daarmee verbonden roeping ook moge betekenen, het mag in geen geval verworden tot een ideologie van nationale zelfhandhaving. Dat is Iets waartegen de oud-tes- tamentische profeten al met klem opgekomen zijn. Met zo'n ideolo gie kunnen de gerechtigheid en de vrede in de volkeren-wereld nooit gediend, alleen maar geblokkeerd worden. 2. Vrede en recht liggen niet in het verlengde van geweld. Noch Israël, noch Palestljnen kunnen hun doeleinden langs mi litaire weg duurzaam realiseren. Aangrijpen 3. Het initiatief van president Sadat opent een kans op vrede, die moet worden aangegrepen. Dit houdt in, dat Nederlandse christenen hun Israëlische vrienden moeten steunen, wanneer zij streven naar een vrede gebaseerd op aanvaar ding door de Arabische buurlan den boven een vrede door militai re zekerheid en beheersing van de omgeving. 4. Het recht van de Palestljnen op zelfbeschikking en een eigen .staatkundig bestaan zal in de uit eindelijke vredesregeling moeten worden gerealiseerd. Nederlandse christenen zullen de Palestljnen ln hun grote moeilijkheden niet mogen vergeten en hen bij hun streven naar een eigen volksbes taan moeten steunen, wanneer zij bereid zijn met Israël in vrede en goede nabuurschap te leven. De Hervormd/Gereformeerde Federatie, te Uitgeest/Akersloot, gelegen 20 km ten noorden van Amsterdam, zoekt een gereformeerde wegens het vertrek (na 12 jaar) van de tegenwoordige hulpprediker. Hij/zij zal in samenwerking met onze hervormde predikant de kerkdiensten verzorgen in onze federatie en zal daarbij afwisselend in Akersloot en Uitgeest in één dienst per zondag voorgaan. Om geregeld de kerkdiensten te kunnen leiden, dient men bereid te zijn ook op andere wijze. b.v. door het bijwonen van kerkeraadsvergaderingen, gemeentevergaderingen of anderszins, contact met de gemeente te hebben. Verdere informaties zijn verkrijgbaar bij ds. J. D. de Boer, Middelweg 108 te Uitgeest (02513-12388), óf bij J. P. N. Welker, Lepelaarstr. 9 te Uitgeest (02513-13803). Uw reaktie zien wij gaarne tegemoet binnen 10 dagen na verschijning van dit blad. omdal een advertentietekst bij sommigen blijkbaar kwetsend overkwam. Dat was besbst mijn bedoeling niet. Reformatie betekent niet zondeloos zijn. maar wet elkaar broederlijk wijzen op de zonden en fouten die wij begaan, die vervolgens eerlijk erkennen, er vergeving over vragen en ontvangen, en in de kracht van Christus streven naar steeds groter levensheiliging. Het is deze reformatie die wij ook Italië toewensen Daarom durf ik. ondanks de fouten die ik maakte en die ik betreur, tóch opnieuw uw steun te vragen voor ons Reformatorisch Centrum in Italié (giro 901.000 t.n.v. In de Rechte Straat te Velp, met vermelding: Ref. Centrum I). Bij voorbaat hartelijkste dank: H. J. Hegger. VOORZITTER - Burgemeester H. J. L. Vonhoff van Utrecht is benoemd tot voorzitter van het algemeen en dagelijks bestuur van de stichting „Nationaal park de Hoge Veluwe." Hij volgt lr. S. H. Visser op, die de functie na dertien jaar heeft neerge legd. Van een onzer verslaggevers LEUSDEN De gereformeerde ker ken hebben in 1977 minder leden verloren dan ln de voorgaande jaren. Volgens het dezer dagen verschij nende Jaarboek 1978 van de gerefor meerde kerken waren er op 1 januari van dit Jaar 874.940 gereformeerden in ons land. Op 1 januari 1977 waren dat er 875.405. Het nettoledenverlies be droeg vorig Jaar dus 465. In 1976, 1975 en 1974 was de jaarlijkse achter uitgang resp. 2418,944 en 1071 leden. Vóór 1974 gingen de gereformeerde kerken steeds ln ledental vooruit. Opmerkelijk is de toename van het aantal predikantsvacatures. Per 1 Ja nuari van dit jaar waren er 274 vaca tures tegen 258 het Jaar daarvoor en 236 in 1975. Deze stijging logenstraft alle voorspellingen, die enkele jaren geleden gemaakt werden, dat de hui dige theologische studenten ln Kam pen en Amsterdam zich er maar op moesten voorbereiden, dat zij niet allemaal een baan zouden kunnen krijgen. Na 1980 zou er een groot predikantenoverschot te verwach ten zijn. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rotterdam TeL 010-118588 (Red.) Schiedamsevest S3 Tel. 010-115700 (adv.) DEN HAAO/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag TeL 070-469445 ZWOLLE/ORONINOEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030. Daar ziet het helemaal niet meer naar uit en over besprekingen met Duitse en Zwitserse kerken over mo gelijkheden, om daar Nederlandse theologen te beroepen, wordt niet meer gepraat. De gereformeerde ker ken hebben nu 1110 dienstdoende predikanten, 16 meer dan vorig jaar. RIO DE JANEIRO (ANP) - De r.k. kerk en vijf protestantse kerken in Brazilië hebben besloten, hun ge- zmanelijke voorlichtingscampagne over de rechten van de mens voort te zetten. Op de veertiende verjaardag van de machtsovememing door de Brazili aanse militairen hebben zij een bro chure van 36 pagina's uitgegeven. In deze brochure staat de letterlijke tekst van de verklaring van de rech ten van de mens, zoals die ook door Brazilië is ondertekend. ADVERTENTIE DEN HAAG Dr A. H. van den Heuvel, scriba van de her vormde synode, heeft ln een brief aan de Russische ambas sadeur in Den Haag aange drongen op een correcte behan deling van de baptistenleider Georgi Vins en diens familie ln Kiev. De familie Vins. aldus Van den Heu vel, is door miljoenen christenen een symbool geworden van hedendaags christen-martelaarschap. Zij zijn ernstig verontrust over het voortdu rend kwellen van godsdienstige mensen en van hen die een andere overtuiging zijn toegedaan, dan de van staatswege gewenste Nu al vele jaren achtereen verblijft dominee Vins regelmatig in gevangenkampen, omdat hij be zwaar maakt tegen Sowjet ingrijpen in interne kerkelijke aangelegenhe den. Maar waarom, aldus voorts Van den Heuvel, krijgt zijn zoon Peter, een ervaren electriclë, jarenlang te horen, dat er geen werk is voor een zoon van een bekend predikant? En waarom wordt hij vervolgens aange pakt als „klaploper" die niet wil wer ken? Waarom deze bespotting van een goede rechtsvoering? Waarom wordt een Jongeman, die wegens zijn vaders gevangenschappen nog maar de enige kostwinner is voor het ge- Dominee Georgi Vins in gevangenschap zin, geen werk toegestaan en zelfs geen eerlijke behandeling? Van den Heuvel noemt de bejege ning van de Vinsen geen uitzonde ring en geeft de namen van anderen. HIJ vraagt of het nog wel zin heeft te blijven Ijveren voor normale en vreedzame betrekkingen tussen West- en Oost-Europa, als de belang rijkste partner in oostelijk Europa zo onmenselijk blijft optreden tegen predikanten en kerkleden. De regering ln Moskou reageert niet op brieven, de ambassadeur in Den Haag geeft niet-thuis, brieven aan de slachtoffers van de tevoren geregel de processen worden onderschepten vernietigd. Hoe denkt de ambassa deur dan nog, vraagt Van den Heu vel, dat er gewerkt kan worden voor de gemeenschappelijke verheven idealen? Is alles wat ons overblijft de historische bijdrage van mensen zo als Dostojewskl. Tolstoi. Gogel en .Tsjechov? Handreiking 13 'Doorzicht voor docenten die dagopeningen verzorgen op school Voor de dertiende maal geeft het Ne derlands Bijbelgenootschap een 'Handreiking' aan docenten bij het voortgezet christelijk onderwijs die da gopeningen op schoot verzorgen. Dit maal luidt de Met: 'Doorzichtom- "kennis" en 'wijsheid*. De uitgave bevat een bijbetrooster voor iedere schooldag. Daarbij zijn korte, puntige Inleidingen gevoegd die aarv 1 knoptogspunten bieden voor een eigen 'overweging', maar ook voorgelezen .kunnen worden. 1 Do lezingen en inleidingen zijn per week gegroepeerd rondom een kern- Lwoord ot zegswijze. Formaat" 1T1T6 cm; Bestelnummer 478. pnjs 8.50 J Nederlands Bijbel- genootschap Postbus 620. 2003 RP Haarlem aar. MAN-IaS BYT-A-V/OR/A.. Darwin bleek een geliefd doelwit voor cartoonisten: Punch's fantasievolle evolutiespiraal leidt uit de chaos, van de worm, via de aap, de natropoïde, de holbewoner en de fat tot Darwin zelf. rectheid ook, van het evangelie won derwel in onze moderne situatie past. De voortgang van het Konink rijk Gods (door Jezus altijd als pro cesmatig beschreven) bepaalt op de achtergrond ln zijn interne dyna miek de gang van de wereldgeschie denis, op weg naar het einde. We moeten, met Paulus, „vergeten" wat achter ons ligt en ons uitstrekken naar wat vóór ons ligt NED. HERV. KERK Afscheid op 21 mei van Heerlen: A.J Jalink wegens emeritaat; van wijk (ZH): C. Dijckmeester wt studieverlof; van 's-Greveldi pelle: B. J. Zaal wegens emeril Intrede te Hulpen-Vaals: kand. C.i Bouma uit Dordrecht. Bevestiging tot predikant: de hi predikers J. de Groot te Bovei de; P. L. Tolhoek te Everdingen. Emeritaat verleend aan dr P. Schoonhelm te Gulpen; dr Schi heim zal geen officieel afscl nemen. GEREF. KERKEN Beroepen te Sassenheim: dr iQj Kruyswijk te Enschede. Afscheid van Veenendaal: W. BI ken ber. te Groningen-West; Meerkerk: W. A. Boer ber. te deren. Intrede te Bovensmilde: M. Boot Een-Norg-Veenhuizen (geest, verzo ger van de inrichtingen van het n nisterie van justitie); te Hilversui M. van Harmeien uit Alphen a ft> Rijn; te Niezijl; J. Korf kand. i Kampen; te Brussel (ev. predikani Th. Weerstra uit 't Harde. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Nunspeet: L. Blok f1 Capelle aan den IJssel. jn GEREF. KERKEN (VRIJG.) te Intrede te Mariënberg: S. Cnosa ft uit Spakenburg-Noord. VRIJE EV. GEMEENTEN ar Intrede te Breskens: (pred. van <|lge gem. Nieuwvliet): kand. H. G. Go^lgc uit Zwolle. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Rotterdam-Centruri Uj A. Rebel ber. te Bussum (pastora bte Naarderheem). lt0 Ds M. Vreugdenhil De pastorale leergangen te Zwolkke zullen zaterdag 20 mei ln een speci ale le bijeenkomst aandacht bestedi mit aan het jubileum van een van jfsL docenten, ds M. Vreugdenhil, d&ru deze maand vijftig jaar predikant isai Hem zal een bundel opstellen wo am den aangeboden van docenten, ou idei docenten, studenten en oud-stude it. I ten. De bijeenkomst wordt gehoor. 2 den in de aula van de Johan Fris 1 ui school, Jan Buschstraat 6. Zwolle 1te' begint om 11.45 uur. De pastora m i leergangen te Zwolle ontstonden 1972 uit de behoefte binnen de gei ?ko: formeerde kerken om een kader ulei vormen, dat trouw wil blijven aan( geli gereformeerde belijdenis. In Rottt ugw dam kwam een dergelijke opleidii htsj van de grond. De opleiding richt zii ten. op personen die werkzaam wiilfcbei zijn als pastoraal medewerker of ckooi techeet, of die godsdienstonderwi 1 de willen geven aan basis- of Mavosch en. len, en op ambtsdragers en gemee rdt teleden, die hun kennis willen aaiasti vullen. De cursus duurt vier jaar ku wordt gegeven op zaterdagen om te twee weken. Het getuigschrift ge^n. derdegraadsonderwijsbevoegdheidion 1 Er zijn thans ook docenten en st denten van buiten de gereformeer et kerken. De pastorale leergangen Zwolle en Rotterdam zijn geliee ,D aan de reformatorische bijbelscho te Zeist. rker Willebrands °i de Donderdag is kardinaal Willebran t tei door paus Paulus in audiëntie or n. D vangen. De Utrechtse aartsbisscho :hts2 die tevens president is van het secr tariaat voor de eenheid van Rome, nog herstellende van een galblaa*10^ peratie. Verwacht wordt, dat hij eür— deze maand zijn werkzaamheden z hervatten. U Nona Kleinschmidt Ilona Kleinschmidt ls in Zuid-Afril veroordeeld tot drie maanden geva genisstrafomdat zij niet heeft will antwoorden op vragen van de polit IJ over haar gesprek met Winnie Mar dela, de echtgenote van de zwaï gevangen nationalistenleider Nels EN Mandela. Mevrouw Kleinschmidt ets de echtgenote van Horst Kleü|ings chmidt, die het nu verboden Christ ln h, lijk Instituut van dr. Beijers Nau 1 in Nederland vertegenwoordij "s Aanvankelijk was zij tot een ja !ltai gevangenisstraf veroordeeld, ma:mnf dit vonnis is in hoger beroep vemlpn u; tigd. Mevrouw Kleinschmidt viPv(i klaarde, dat ze niet kon antwoord een op de vragen over haar gesprekk nden met mevrouw Mandela. „Het 01 orste breekt mij niet aan eerbied voor nne wet," zei ze, „maar ik heb bepaali ntroil verplichtingen die voortvloeien mijn vriendschap met Mandela." mevroifregeli WIF Ds. W. A. S. Laurensf^j Op de leeftijd van 71 jaar is te Leid v*ns overleden ds. W. A. S. Laurense. Bt £®r. gemeesterszoon, was hij aanvankf lijk werkzaam als gemeenteambt10 Aa naar. Op latere leeftijd ging hij the wede logie studeren. Van 1945 tot zi w°rd emeritaat in 1972 diende hij acht*" de eenvolgens de hervormde gemee "aag ten van Nieuwland, Driesum, Hoei laken, Benthuizen en Hedel. Patrick Rodger rrt 3 en spe Patrick Rodger, de anglicaanse t#n die schop van Manchester, is benoei 'ert, i tot bisschop van Oxford. Rodger (i 'an. zi was in het begin van de jaren zesfi liet secretaris van de wereldraad kerken voor geloofsbelijdenis kerkorde. In 1970 werd hij bisscbjl van Manchester. Hij volgt in Oxfo tëebre bisschop Kenneth Woolcombe cf*"' em die zijn ambt neerlegde omdat weduwnaar geworden was en zi£n I zonder vrouw niet in staat achtF-mt 01 zijn bisdom naar behoren te leid*«slage id w n over e mogi Vitalij Borovoy De synode van de Russische ortlleidsPla doxe kerk heeft professor Vitalij I rovoy tot nieuwe vertegenwoordi van het patriarchaat van Moskou*111 echte de wereldraad van kerken te Gene j1 kon benoemd. Borovoy. thans profesi !en aan de geestelijke academie in M ecl kou. vertegenwoordigde het patri vv chaat van Moskou al eerder bij ZlJrJ wereldraad, in de jaren zestig. wet ;erij «nt te it de V CC iten d

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 2