Minimaal theater KUNST Nelson Freire, pianospel van grote allure Weer 'pinkpop' in sportpark van Geleen Hans Drop stroopt zijn mouwen nog op. Florentijnse groep in Mickery Bloemenfestival in Montfoort Protestsongs uit de 80-jarige oorlog Oud-leerling steekt school in brand Typisch verschijnsel uit voorbije tijd. Opeens vlot willen zijn door mouwen van overhemd op te stropen. Beetje gebrek aan fantasie. Bij kleine temperatuurstijging blijkt korte-mouw-polo aangenamer dan opgerolde hemds mouwen. Hans Drop komt er ook wel achter... Dat 't allemaal leuker kan. DONDERDAG 11 MEI 1978 TROUW/KWARTET P 14 - RS 16 - H door André Rutten AMSTERDAM Mickery heeft sindS dinsdagavond en tot en met 21 mei een sinds 1972 bestaande groep uit Florence te gast, die zich ,J1 Carrozzone" noemt, wat „wagenspelers" kan betekenen, of de kooi waar gekken in te kijk worden gezet. Graham Parker Van een medewerker GELEEN Op pinkstermaandag zal voor de negende keer het Pink pop-openluchtfestival plaatsvinden in het Damen Sportpark in Geleen. Het aantal bezoekers van het popfes tival, dat een zeer goede reputatie heeft gekregen door de soepele en grondige organisatie in de vooraf gaande Jaren, is sinds 1970 sterk ge stegen. Om de gemoedelijke sfeer in het sportpark te bewaren heeft de organisatie besloten dit jaar een be perkt aantal toeschouwers toe te la ten. In de voorverkoop wordt een maximum van 27.000 kaarten van twintig gulden per stuk uitgezet. Bij het terrein zijn de kaarten 25 gulden. Op drie podia zullen, gesteund door een geluidsinstallatie van 30.000 watt, de volgende groepen optreden: de Limburgse formatie Partner, een sterk opkomende nieuwe groep; dè uit vier zwarte en twee blanke Ame rikanen bestaande funk-rock groep Mothers Finest; de Jaren-viJftlg-rn 1 L val Robert Gordon en Link Wn s= Jonathan Richman the Mode Lovers, de naleven van de New Wn muziek; Graham Parker the R mour, wiens intense muziek al zalen in Nederland tot enthousiaaa heeft gebracht; de „heavy-spat» groep Journey die nog weinig bi kendheid geniet in deze contrei* en het Ierse Thin Lizzy dat een middels traditioneel geworden s Engelse gitaarrock brengt. Het programma zal gepresentee worden door de legendarische Ent se discjockey John Peel, de pecb£»0| der van nieuwe muziekstroming sinds de Jaren zestig Hun voorstelling bestaat uit „Studi per ambient*", studies voor een en vironment. Van environment geeft de nieuwste Koenen deze omschrij ving: ..Een driedimensionaal kunst werk. waarin de bezoeker kan rond lopen en de gegeven situatie veran deren" Zelf zou ik daar nog aan toevoegen, dat de in de ruimte ge bruikte voorwerpen, figuren en men sen op een andere manier worden gebruikt, in andere onderlinge ver houdingen dan in de werkelijkheid. Er vindt een soort vervreemding plaats. Overigens lijken mij de „studies" die 11 Carrozzone speelt er (nog) niet op berekend, dat de toeschouwer erin stapt en veranderingen bewerkt. Het slot doet eerder vermoeden, dat de groep er op uit is het incasserings- en uithoudingsvermogen te testen van MONTFOORT - Liefhebbers van antiek en de oude kunst kunnen van 13 tot 28 mei terecht in De Witte Swaen Achthoven U te Montfoort fU). Het wordt een bloemrijke ten toonstelling; er zijn bloemstillevens van schilders uit de 17e tot en met de 19e eeuw. maar ook meubelen, kera miek. glaswerk en zilver, waarin ook weer op allerlei manieren bloemen en bloemmotieven zijn verwerkt. In de buitenruimte van De Witte Swaen wordt de aandacht gevestigd op antieke tuinvazen. tuinmeubilair en sculpturen o.a afkomstig uit En geland en Frankrijk. Ook het gebruik van echte bloemen wordt op deze expositie van alle kan ten belicht. De bekende bloemist Toon Leemans uit Maastricht laat zien hoe verrassend origineel hij bloemen en kunstvoorwerpen met elkaar weet te combineren. Maar niet alleen antiek: Corstlaan de Vries toont een aantal recente potloodtekeningen rond het thema bloem en de beeldhouwer Huub Kor- tekaas laat in brons en staal gegoten plant- en bloemplastieken zien. De expositie is elke dag van 12.00 tot 22.00 uur geopend. een publiek, dat naar Mickery komt om iets te zien dat ongewoon is. In dat slot dansen een grote acteur en een kleine actrice op de maar door gaande tonen van de „schlager" Ra- mona. een tango uit de jaren twintig of dertige, niet in de daarbij passen de stijl. Integendeel, zij botsen tegen elkaar aan, wat de man betreft blijk baar opzettelijk misschien viert hij zijn agressiviteit op die manier uit. Eigenlijk ziet het er uit als iets. dat maar gedaan wordt, omdat nog altijd niet al het publiek weggelopen Is. Want ten laatste verdwijnt ook de man. die bijna twee uur lang de hele batterij van belichtings- en geluid sapparatuur. vlak voor de eerste rij stoelen op de vloer gezeten bediend heeft, terwijl hij zijn apparatuur door laat lopen. Wat, zijn de daaraan voorafgaande „studies"? Minimale, meestal her haalde. soms gevarieerde bewegin gen van een, twee, drie of vier perso nen, meestal begeleid door muziek. door Jac. Kort UTRECHT Dat het vak „Ge schiedenis" nog heel wat meer en leta anders betekent dan het opdreunen van Jaartallen, heeft men dinsdagavond kun nen ontdekken in de Oud-Ka tholieke kerk te Utrecht, waar de Camerata Trajectlna een concert gaf van muziek uit de tachtigjarige oorlog. Zes Jonge musici, waaronder enige musicologen, vormen dit ensemble. Het zijn: Ingrid Smit Duyzentkunst, mezzosopraan, blokfluit en krom hoorn. Sjabbe van Sllfhout, tenor, Alida Pot. spinet, blokfluit en krom hoorn. Floor Dercksen, gamba, ve del. blokfluit en kromhoorn. Louis Grijp. luit. cither en slagwerk en Jan Nuchelmans. blokfluit, kromhoorn en draailier. Zij zijn niet alleen de uitvoerenden van het programma, zij hebben het ook geheel en al bijeen gelezen uit diverse bronnen, waarvan de voor- naamsten zijn: het Geuzenliedboek en ..Valerius' Nederlandtsche Ge- denck-Clanck". aangevuld met zet tingen van Jacob van Eyck. Vallet. Sweelinck. Ooudimel, Constantijn Huygens en Gastoldi. Hun programma gaat over vier on derdelen uit de periode van 1568 tot 1648: I de oorlog vóór het bestand. II de godsdiensttwisten. III na het be stand en IV de vrede Katholieken, protestanten, remonstranten en con traremonstranten kenden allen de kracht van het lied als propaganda middel en zij hebben er in ruime mate gebruik van gemaakt Aan de samenstelling van dit pro gramma is een wetenschappelijke voorbereiding van enige jaren voor afgegaan door mensen, die studeren aan het Instituut voor Muziekweten schap. de universiteit van Utrecht en het InsUtuut voor Dialectologie te Amsterdam Niettemin is de uitvoe ring van wat men protestsongs zou kunnen noemen, gegoten in een zeer speelse vorm. Het is een mengeling van muziek, voordracht en theater Zo kreeg wat wel eens wordt aange duid met „het grijs verleden" van dit stel jonge spontane en begaafde mensen een frisheid door hun zang. spel en soms een beetje acteren, die men nauwelijks voor mogelijk had gehouden Het talrijke meest jonge publiek heeft ar (evenals ik» echt van genoten enkele maten van of naar Philip Glass of Steve Reich, begeleid ook door projecties, soms van dia's, so tas van wisselende llchtvlakken. Het herinnert aan Robert Wilson (Deaf- man Glance. Einstein on the Beach), aan Richard Foreman, ook wel aan het beeldend theater van Justa Mas- beck, maar het „werkt" niet, of nog niet. Tijdens een van de studies werd een interview hoorbaar gemaakt, ik ver moed met Richard Foreman over „minimal art" en „conceptual art", twee verwante manieren van theater maken, die de toeschouwer willen bevrijden van de gangbare sugges tieve theatermiddelen die emotione le reacties beogen; zij willen daaren tegen het associatieve waarnemen uit-lokken en daarmee verschuivin gen in het traditionele denken bevor deren. Vermoedelijk is de Florentijse gToep nog niet zover gevorderd, dat zij mijn associatieve waarnemen op gang kan brengen. door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM Het laatste dinsdagavondconcert van het Rotterdams Philharmonisch Orkest stond weer onder lei ding van de toekomstige vaste dirigent David Zinman. Het programma vermeldde slechts twee werken; vóór de pauze Van Beethovens zesde symfo nie (Pastorale), er na het twee de pianoconcert van Brahms met als solist de in 1944 gebo ren Braziliaanse pianist Nelson Freire. Het manuscript van Van Beethovens zesde symfonie, bijgenaamd de „Pastorale", heeft de componist ver gezeld doen gaan van de opmerking „Mehr Ausdruck der Empfindung als Malerey". Maar de titels van de verschillende onderdelen geven niet temin een duidelijke beschrijving van de inhoud. Daarom kan men deze Pastorale een programmatisch karakter niet ontzeggen. De kwali teit van de weergave van het eerste deel van deze symfonie met zijn bij na tot in het oneindige herhaalde thematiek staat of valt met een zeer verzorgd en sterk genuanceerd klankbeeld. Deze eigenschappen wa- ren in hoge mate kenmerkend voor de uitvoering onder Zinman. Deze muziek, die op vele plaatsen open ligt als die van Mozart, verdraagt geen rafeltjes. Die deden zich dan ook nergens voor. Het tweede deel, Szene am Bach, was van een haast betoverende klankschoolhei,d en de storm-scene en de Finale lieten exact en geïnspireerd orkestspel horen. Het tweede klavierenconcert in Bes gr. van Brahms is een eeuw oud. Het behoort tot de omvangrijkste com posities ln zijn soort. In afwijking van de meeste klavierconcerten heeft Brahms' tweede pianoconcert niet drie maar vier delen. Een spiri tueel Scherzo voor het tweede deel. Allegro appassionato, had de compo nist nodig om tot voldoende con trastwerking tussen de verschillende onderdelen te komen. Nelson Freire gaf in zijn voordracht van dit concert blijk van een sterke technische dis positie, die tot uitdrukking kwam in grote kracht, souplesse van de klank en grote beweeglijkheid. Zijn solis tisch aandeel (eigenlijk is er bij Brahms meer sprake van een obli gaat-klavierpartij, want het contras terende en dialogische element dat kenmerkend is voor het klassieke concert ontbreekt) bracht pianospel van grote allure. De orkestbegeleiding onder David Zinman was adequaat en goed afge stemd op het spel van de solist. Af zonderlijk vermeld dient de fraai ge speelde cello-solo waarmede het langzame derde deel begint. 1 en tweede cellist van het Rotterdai Philharmonisch Orkest, Marien vf51* Staalen. liet hier bijzonder welli dende cantilenen horen en werd hit voor na afloop terecht in het sponlfj ne applaus betrokken. HOOQEZAND (ANP) - Een od#tt' leerling van de Prinses Margrit»" school in Sappemeer^heeft zijn va malige school in brand gestoken. I deed dit op grond van een „na i'01 overwonnen agressie tegen d< ire openbare lagere school". De dad w»' de 32-jarige W. S. uit Sappemeer, door de politie aangehouden. De Prinses Margrietschool is aa houten Finse school. Van de zev s lokalen brandden vier geheel uit. 1 andere drie kregen zoveel schade df'J' ook zij niet meer bruikbaar zijn. F J gebouw is verzekerd. FVlVEiTZK. MTDSM&J jeKsef pciresrBR. wiroes&J jepsev <*5 CAjI ii tbcfi \tovtcLe{lye\!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1978 | | pagina 18