Prof. Graafland somber over Zuid-Afrika Buitenverbanders zoeken weer contact Zendingscampagne van Ahmadiyya's i voorlopig 1 i Uit brieven van lezers Lijkwade van Turijn te zien Ontwikkelingsplan van universiteit Hoekendijk roept op tot vastendagen Fusie in Haags chr. onderwijs VANDAAG 1 VOORBIJGANGERS Kritiek Kamerlid op 'Kerstverlichting' in overheidsgebouw Regeltafel nieuwe zender is terecht Molukse jongeren naar Indonesië VRIJDAG 30 DECEMBER 1977 Van een onzer redacteuren UTRECHT De Utrechtse theoloog prof. dr C Graafland heeft weinig hoop op een reële verandering van de houding van de blanke kerken ln Zuld-Afrika. Van zijn reis naar Zuid-Afrika als lid van de gereformeerde-bondsdelegatle heeft hij als indruk overgehouden, dat de blanke kerken daar niet beantwoorden aan het bijbels patroon van de kerk van Christus. Al zijn ze nog zo orthodox, ze dreigen „valse kerken" te worden, aldus prof. Graafland, die spreekt van een „gemeenschappelijke verblinding". KERK Trouw/Kwartet Prof. Graafland zegt dit in een inter view in het studentenblad De Clvita- te van de CSFR (waartoe voorname lijk studenten uit gereformeerde- bondskring behoren). Hij spitst zijn kritiek toe op de Nederduitsch Her vormde kerk. Wij geven hier enkele citaten uit dit interview; Toen wij daar aankwamen op dins dag 25 oktober hebben we gelijk al een ontmoeting gehad met een aan tal predikanten en hoogleraren van de zgn. N.H. kerk. Voor hen heb Ik een lezing gehouden over de houding van de kerk naar aanleiding van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Toen is het eigenlijk gelijk al tot een nogal kritische ontmoeting gekomen, met name vanuit artikel 29 van de Neder landse Geloofsbelijdenis, waar over de valse kerk gesproken wordt en als kernmerk daarvan gezegd wordt dat menselijke inzettingen heersen over het Woord van God. Tijdens deze lezing heb ik artikel 3 van de kerkor de van de Zuid-afrikaanse N.H. kerk naar voren gebracht, waarin staat dat alleen blanken lid mogen zijn van deze kerk. Het was een heel .teleurstellende ervaring toen het mij duidelijk werd dat. hoezeer je ook vanuit de solidariteit, vanuit de oot moed. de liefde elkaar probeert te ontmoeten, maar van daaruit dan toch ook wat kritische gezichtspun ten naar voren brengt, men zich dan daar min of meer a priori voor af sluit Je krijgt zo het idee dat deze mensen zich pantseren tegen alle kritiek die geleverd wordt, van welke kant ook. Dat gaf mij dan ook weinig hoop voor een reële verandering in de toekomst. Misschien mag ik daar deze gedachte aan verbinden: naar mate de kntiek hard wordt, zal ook de verharding van de kant van de Zuidafrikaanse kerken, van het hele Zuidafrikaanse volk toenemen. De harde kritiek ls geen begaanbare weg. Ongehoord Over het algemeen moet dacht ik toch gezegd worden dat de kerken daar niet beantwoorden aan het bij bels patroon van de Kerk van Chris tus. De fundamenteel bijbelse notie dat de christelijke kerk de voorlopi ge gestalte is van het Koninkrijk Gods op aarde ontbreekt. Daardoor ontbreekt ook het besef dat de gren zen van de kerken niet samenvallen met de grenzen van de rassen, de volken en de standen. Het besef ontbreekt dat het burgerschap van het Koninkrijk Gods het aardse bur gerschap relativeert Dat etnische en raciale verhoudingen de Zuidafri kaanse kerken beheersen is er een bewijs van dat een of andere natuur lijke theologie de bijbelse theologie overheerst. En daardoor dreigt de kerk m i. toch, al is ze nog zo ortho dox. de valse kerk te worden, zoals artikel 29 zegt. Het schrijnendst komt dat naar voren op het vlak van de plaatselijke gemeenten waar de gescheidenheid van de zwarten en de kleurlingen enerzijds, en de blan ken anderzijds een. van de moeilijk ste punten is. De blanken hebben wel een vrij entree in de zwarte gemeente en de zwarte gemeente is verblijd als ze komen maar de zwarten mogen niet komen in de blanke gemeente. Dat is eigenlijk toch een ongehoorde situatie in het licht van het Koninkrijk Gods. Ik denk dat de diepste oorzaak hier in ligt dat men te weinig leeft uit de genade Gods in Christus. God ziet de persoon niet aan, maar wij allen worden als goddelozen gerechtvaar digd. Als goddelozen vinden we juist in de schuld onze eenheid en solida riteit. om dan ook de eenheid en solidariteit in de verlossing in Chris tus te ervaren. Voor mijn gevoel is de diepste geestelijke oorzaak dat die rechtvaardiging van de goddelo ze. misschien wel in de leer, in de beleving en in de doorwerking van het leven te weinig gestalte vindt. Ik denk aan/l*Qmeinen 3 vers 19 en volgende waar het woord „allen" zo duidelijk naar voren komt. Blind In het algemeen meen ik te moeten zeggen dat de houding van de kerk tegenover de overheid veel te weinig ,een profetisch kritische houding is. Uit bijna alle gesprekken bleek dat de lidmaten van de kerken, en ook de ambtsdragers vrijwel zonder re serve achter het beleid van de rege ring staan. Ze vergoelijken de gebre ken van het regeringsbeleid als schoonheidsfoutjes, als kleine on volkomenheden. Men heeft te wei nig profetisch doorzicht, en men kweekt in betrekking tot de over heid een sfeer waardoor de scherpe kanten eraf geslepen worden. Dat doen ze althans tegenover ons. De duidelijke noodsituatie wordt on duidelijk gemaakt door een relative ring van wat de regering aan fouten in haar beleid zou doen. Ik meen zelfs dat dit iets is wat met een gemeenschappelijke verblinding te maken heeft. Men is er kennelijk blind voor dat er nu toch een onmo gelijke situatie is. Geweld Het regeringsbeleid wil prof. Graaf land niet absoluut veroordelen, vooral omdat hij geen goed alterna- Van een onzer verslaggevers WEZEP De gereformeerde kerken (vrijgemaakt, buiten ver band) zullen op hun komende landelijke vergadering, 4 februari in Wezep, spreken over de wenselijkheid van een nieuw contact met de gereformeerde kerken (vrijgemaakt, binnen verband). Prof. dr C. Graafland tief ziet. Wel wijst het feit dat er nog altijd geen oplossing is voor de ste delijke zwarten op het fundamen teel gebrek van de huidige koers. Men weet geen politieke vorm te geven aan het legitieme bewustzijn van de zwarten. De Utrechtse theo loog heeft er begrip voor, dat het geduld van de zwarten opraakt en dat ze naar geweld omzien, hoewel hij dit geweld wel afwijst. Hij heeft overigens de indruk, dat maar een gering percentage van de zwarten de weg van de revolutie en het geweld op wil. De zwarten hebben zijns inziens in meerderheid het besef, dat alleen in de weg van verzoening en gerechtig heid een oplossing is te vinden. Het viel hem op, dat bij voorbeeld de theologie van Boesak, die hij kwali ficeert als een ideologische theolo gie, vrijwel geen „Anklang" vindt en dat men veel meer oor heeft voor een bijbels appèl van gerechtigheid. Onder de blanken had hem, naast een „geweldig positieve en fijne in druk" van dr Beyers Naudé, vooral de Koinoonia-groep in Potchef- stroom (Tjaart van der Walt) getrof fen. Deze mensen hebben onze hulp nodig, aldus prof. Gaarland, niet de weg van het geweld, omdat die een geestelijke ruïnering zowel van zwarten als blanken zal betekenen. De „buitenverbandse" kerkeraden van Enschede-Noord en Maassluis zullen op de vergadering in Wezep voorstellen, om aan de generale sy node van de gereformeerde kerken (vrijgemaakt, binnen verband), die vanaf april in Groningen vergadert, te vragen om een samenspreking. De breuk ln vrijgemaakte kringen is nu tien jaar oud. Blijkens de laatste statistische gegevens tellen de „bln- nenverbanders" 94.000 leden en de „buitenverbanders" 30.000. Organisatie Op de landelijke vergadering te We zep zal verder gesproken worden over het concept „akkoord van ker kelijk samenleven", zoals dat is op-' gesteld door de commissie functio nering kerkverband. Volgens ds G. Janssen in het onlangs versche nen Informatieboekje van de gere formeerde kerken (vrijgemaakt, bui ten verband) zal er klaarheid moeten komen over twee vragen: „Allereerst deze, of het geoorloofd is voor de kerken in de haar van Christus ge schonken vrijheid regels voor haar samenleven vast te stellen, die niet letterlijk in de Schrift gevonden wor den, maar toch zonder de gewetens te binden de eendracht en orde kun nen dienen. En in de tweede plaats deze, of kerk en recht onderling te genstrijdige grootheden zijn óf zich met elkaar laten verbinden." Het zal volgens ds Janssen niet baten deze kerkvragen blijvend te verschuiven. Naam Ook zal op de landelijke vergadering de naam van deze kerkengroep weer aan de orde komen. Op de landelijke vergadering van 1976 in Kampen werd besloten „erin te berusten deze naam, zoals ze ln de dagelijkse om gang wordt gebruikt, voorlopig te Nieuwe vragen Deze rubriek >s uitsluitend bestemd voor korte reacties op m deze krant gelezen berichten artikelen en commentaren, en fMt voor gedichten, open boeven, oproepen of reacties op idvenenues (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De inzendingen voor deze rvtxiefc dienen zo beknopt mogelijk le Znn De redactie behoudt zich hei recht van bekorting voor Het is ons helaas niet mogel«|k over elk geval van bekorting of metptaatsmg (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen Bnevtn adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus. 859, Amsterdam. Bij publicatie worden naam én woonplaats van de schaver vermeld Nederlandse wegen Uit Trouw van 24 december blijkt dat bij de Nederlandse Spoorwegen een seral-overheidsihstelling als gevolg van automatisering 250 arbeidsplaatsen verdwijnen. Het moet mij van het hart dat de over heid met deze automatisering een zeer slecht voorbeeld geeft: 250 ar beidsplaatsen betekenen altijd nog 250 werklozen. Als de NS door deze maatregel wat denken te verdienen, dan moeten zij aansprakelijk wor den gesteld voor de betaling van 250 maal de gemiddelde werkloosheids- uitkering, tot op het moment wanneer? dat de werkloosheid ls opgeheven. Een particulier bedrijf kan zich ln soortgelijke omstandigheden nog beroepen op concurrentieverhou dingen. export-mogelijkheden e.d. De NS niet! Minder mensen een baan aanbieden door de aanschaf van meer apparatuur bewijst, dat dit staatsbedrijf uitgaat van uitslui tend bedrijfseconomische inzichten en dat het blijkbaar geen begrip heeft voor de algemene toestand in Nederland. Dit is geen bedrijf van ons Nederlanders, maar een kapita listische Instelling, die rtóg steeds rijdt met half lege wagons en die graag de half lege auto's van de weg zou willen drijven. Als mën zo graag auto's wil beconcurreren, dient de prijs van de treinkaartjes te worden gehalveerd. Dat helpt. En als er dan ontslagen moeten vallen als gevolg van dure automatiseringen, dan moeten die maar vallen onder dege nen. die deze heilloze plannen sti muleren of ontwerpen. Spoor- Kerkdienst Amsterdam A. J. de Bruin Onzé adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rot terdam Tel. 010-115588 (red) Sc hied amse vest 52 Tel. 010-115700 (adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag TeL 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56, Zwolle Tel. 05200-17030 Bij het lezen van het artikel van de heer Kiel (Trouw 27 december) Inza ke „Een kind riep: Den Uyl" vroeg ik me af: kan een echt gelovig christen wel spreken zoals de heer Kiel doet over de verkondiging van het God delijk Woord, 't geen onmisbaar is voor de voeding van het leven des geloofs ln vreugd en leed? Maar bij et verder lezen werd het mij duide lijker dat gêlèt óp hetgeen mei we kelijks hoorde van zijn wijkpredi- kant, hij blij was geen preek te moe ten aanhoren en hij daarvoor een kerstkransje smakelijker vond. Van daar zijn verzuchting: beter wat dan niks. Dat niks sloeg dan blijkbaar op de inhoud van de te verwachten preek. Ik ben ervan overtuigd, dat behalve vele collega's van deze pre dikant ook ln Amsterdam, o.a. het Leger des Hells, de geweldige bete kenis van de geboorte van Jezus in zijn rijke en volle betekenis verkon digd heeft van het Licht van Bethle hem voor allen die in duisternis ver keerden. Oldebroek H Boevé Vredesweek Jac. B. Looyen eindigt zijn artikel (24 december; met een voorstel om de vredesweek naar de Kerstweek te verschuiven. Ik hoop van harte, dat we daarvoor blijven. We horen al genoeg oppervlakkig gebazel over de engelenzang: „Vrede op aarde". Alsof het feit van de Vrede die de engelen bezongen niet meer, niet machtiger is dan de vrede tussen mensen en volkeren. Laten de orga-; nisatoren van de „vredesweek" eerst eens tonen bereid te zijn de engelen zang te verkondigen als een vrede, omdat God behagen heeft in men sen, omdat God ln Zijn gadeloze ontferming Zijn onbegrijpelijke lief de tot zondaren deed uitgaan. God zegt ln dat Kind ln de kribbe dat bet weer ln de Zoon en ln de Zoon alleen, een vrede door het kruis van die Zoon. En daar buiten ls geen enkele vrede mogelijk. Ook niet onder men sen, geen enkele vrede die stand houdt, nergens, nooit, voor geen mens. Maar Gods kerstvrede ontke tent ook strijd op aarde: vóór of tegen Gods vrede ln Christus, strijd tussen Christus en de antichrist. Emm en F. de Vries TURIJN (CIC) - De lijkwade van Turijn", de doek waarin volgens de overlevering het li chaam van Jezus Christus zou zijn begraven, zjal fn septem ber 1978 worden tentoonge steld. Dit is besloten door aartsbisschop Ballestrero van Türijn met toestemming van ex-koning Umberto, de eige naar van de doek, en het Vati caan. Het is in september vierhon derd jaar geleden, dat de doek in Turijn kwam. Hij werd voor het laatst voor het publiek ge toond in 1933, vijf minuten op het plein van de kathedraal van Turijn, waar de lijkwade in een zilveren kist wordt bewaard. De lijkwade is nooit officieel door het' Vaticaan erkend. Wel staat wetenschappelijk vast, dat de doek uit Palestina komt en ongeveer tweeduizend jaar oud ls. In het jaar 325 nam de moeder van Keizer Constan- tijn de doek uit Jeruzalem mee naar Constantinopel. Later kwam hij via Frankrijk in Ita lië terecht. Begin 1978 zal een internationale groep geleer den opnieuw een studie maken van de lijkwade. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De Ahmadiyya-beweging ln de Islam gaat haar zendlngsactlvltelten ln Europa vergroten. Om te beginnen gaat de beweging vier en een hall miljoen gulden gooien tegen een campagne ln 1978 ln Engeland. Deze zal met name worden gericht op kerkelijk meelevende christenen. (ADVERTENTIE) Kabinet (10) De houding van het CDA moet voor velen onbegrijpelijk zijn en/of de kiezers die, op welke kandidaat dan ook binnen de partij groepering heb ben gestemd, de huidige uitkomst voor ogen hadden, blijft een open vraag. In ieder geval komt het mij onwaarschijnlijk voor, dat zeszeven- de deel van de CDA kiezers voor samenwerking met de WD hebben gekozen. Ook van rooms katholieke zijde zullen toch vele werknemers en maatschappelijk zwakkeren ter stembus zijn gegaan, met het oog merk een voortzetting van het zoge naamde „progressieve" beleid te be werkstelligen. Al zullen ongetwijfeld ook van andere zijden fouten zijn begaan, toch ls de teleurstelling over de houding van de groepering onder bovengenoemde letters voor diegenen die werkelijk een Crhlste- lijk beleid willen voorstaan, wel het grootst. eUoo C. E. van der Boom Van onze onderwljsredactie ROTTERDAM De universiteits raad van de Erasmus Universiteit in Rotterdam heeft unaniem een ont wikkelingsplan voor de Jaren 1980 tot 1983 goedgekeurd, waardoor het aantal studierichtingen kan worden uitgebreid en een groter aantal stu denten toegang kan worden ver' leend tot de universiteit. De nieuwe studierichtingen betref fen een sub-faculteit geschiedenis, een nog niet bestaande opleiding in de algemene gezondheidsleer en een uitbreiding van de sociale faculteit via de hoofdvakopleiding in de poli ticologie. De plannen kunnen gerealiseerd worden binnen het toegezegde for matiekader voor de Jaren 1980 tot 1983 Het ontwikkelingsplan wordt aangeboden aan het departement van Onderwijs en wetenschappen en aan de Academische Raad, die er advies over moet uitbrengen aan minister Pais. Hoogtepunt wordt een driedaags in ternationaal congres in juni in Lon den, dat zal worden geleid door de leider van de beweging, Mirza Nasir Ahmad uit Pakistan. Dit congres heeft als onderwerp „De verlossing van Jezus van het kruis". De Ahma diyya's onderscheiden zich namelijk van de orthodoxe moslims onder meer hierin, dat zij geloven, dat Christus afgenomen werd van het kruis toen hij nog leefde, dat hij vervolgens naar India is gegaan en daar nog tientallen jaren gepredikt PUTTEN Evenals vorige jaren heeft evangelist Ben Hoekendijk ook voor het begin van 1978 opge roepen om drie dagen te vasten en te bidden voor een doorbraak van Gods Geest in Nederland. In ver schillende plaatsen zullen komende maandag, dinsdag en woensdag ge bedssamenkomsten worden gehou den. Gebedsonderwerpen zijn met name de nieuwe regering, Israel, zending en evangelisatie. LOCHEM Het kerstnummer van het evangelisatieblad De Elisabeth- bode is dit Jaar weer op zeer grote schaal verspreid. Tot nu toe stijgt elk Jaar de oplage. De totaaloplage bedroeg ditmaal 650.000 exempla ren, 75.000 meer dan in 1976. DRIEBERGEN Meer kampen dan ooit (187) biedt het landelijk centrum voor gereformeerd Jeugd werk aan ln de zojuist verschenen kampgids voor Jeugd en Jongeren „Wegwezen". Deelnemers kunnen naar Ossenzijl, maar ook naar Talzé. Zeilen kan in 36 zeilkampen, maar sjouwen tijdens een huttentocht kan ook. De gids is gratis aan te vragen bij het LCGJ, postbus 99, Driebergen. DJAKARTA Het Vaticaan treft voorbereidingen voor een officieel gesprek met de moslim gemeen schap ln Indonesië. De eerste ont moeting zal waarschijnlijk ln okto ber 1978 plaatsvinden in het Vati caan, de tweede ln 1979 in Indonesië. DEN HAAG Tussen de Sticnting scholen der hervormde gemeente en de vereniging voor christelijk onder wijs in Den Haag is gistermiddag een fusie tot stand gekomen. De nieuwe naam luidt stichting christe lijk onderwijs te 's Gravenhage. De stichting omvat ongeveer vijftig scholen met 8400 leerlingen. heeft, voordat hij stierf op de leeftijd van 120 Jaar in Kasjmir, waar zijn graf nog altijd getoond wordt. Volgens de organisatoren heeft de Ahmadiyya-beweging ln Engeland tienduizend aanhangers, meest on der de immigranten en meest arm. Deze mensen hebben al een half mil joen voor de campagne bijeenge bracht. De beweging zal binnenkort over twaalf fulltime zendelingen fn Engeland beschikken. Vrijwilligers zullen net als de Jehova's getuigen van deur tot deur gaan met lectuur. Ketters De Ahmadiyya-beweging geldt voor de meeste islamieten als een ketter se sekte, gesticht door Mirza Ghu- lam Ahmad (1836-1908) in Pakistan. Zij zou over de hele wereld drie mil joen aanhangers hebben. In Neder land heeft men een moskee ln Den Haag aan de Oostduinlaan, terwijl er ook in andere plaatsen (Amsterdam, Eindhoven) regelmatig diensten ge houden worden. Een woordvoerder van de beweging in Den Haag gaf voor de aanhang in Nederland een getal van circa zes duizend op, meest Pakistani, Indo nesiërs, Marokkanen, Turken en an dere buitenlanders, maar ook zeven honderd Nederlanders. Volgens hem onderschelden de Ahmadlyy's zich van de andere moslims, doordat zij zich stipter houden aan de voor schriften van de islam. Volgende maand zou er beslist worden, of en hoe men in Nederland de activiteiten gaat'intensiveren. Het totale aantal moslims, dat mo menteel ln Nederland verblijft, wordt geschat op 150.000 tot 200.000. RU Utrecht en KTHU tekenen akkoord UTRECHT (ANP) ln Utrecht zijn nieuwe samenwerkingsovereenkom sten ondertekend tussen de rijksu niversiteit Utrecht en de katholieke theologische hogeschool Utrecht (KTHU). Ze gelden de faculteit der godgeleerdheid van de universiteit en de sectie wetenschappelijk on derwijs van de KTHU. Hun opzet is elkaar zoveel mogelijk tot steun te zijn. Overigens blijven beide instituten zelfstandig. Zij hou den eigen besturen, eigen program ma's en eigen academische exa mens. De universiteit gaat door met het verschaffen van onderdak aan de KTHU. Deze toestand bestaat al sinds 1970. Het samenwerkingsakkoord, dat is gesloten voor onbepaalde tijd, komt in de plaats van een experimentele overeenkomst, gesloten voor vijf jaar. Deze liep op 1 september 1975 af. Aanvankelijk werd integratie van de twee instellingen beoogd, maar deze werd bij nader inzien niet wenselijk geacht. handhaven", namelijk „De Gerefor meerde Kerken Vrijgemaakt (buiten verband)". Deze benaming wordt dan ook weer in het laatste Informa tieboekje gebruikt, al staat op de omslag nog de naam die door sommi gen voorgesteld is: „Nederlandse ge reformeerde kerken". Andere punten, die ln Wezep aan de orde komen, zijn de opleiding, de positie van pastorale medewerkers en de verhouding tot de christelijke gereformeerde kerken. Aangezien het agendum op één dag niet afge handeld zal kunnen worden, zijn als vervolgdata gereserveerd 4 maart, 8 en 29 april. In het reeds genoemde Informatie boekje (voor 8,90 te verkrijgen bij uitgever Buyten en Schipperheyn te Amsterdam) schrijft ds Janssen, dat de buitenverbandse kerken „6ij alle voortgaan in het gereformeerde spoor toch niet als traditionalistisch zijn te beschouwen". Hij wijst op de bezinning op allerlei nieuwe vragen, zoals omtrent de plaats van de vrouw in de kerk, de toelating van kinderen tot het avondmaal, ver nieuwing van de formulieren en nieuwe vormen van benadering van de van de kerk vervreemden. Naar buiten treden deze kerken on der meer door zendingswerk in Zuid- Afrika, hulp aan sociaal werk in In dia, Kenia en Korea, steun aan werk onder Chinezen en Surinamers in Amsterdam. Ds Janssen: „Uit de ver doving (van het kerkelijk conflict) ontwaakt, begint het besef steeds sterker te leven, dat wij als kerken van Christus een roeping in deze wereld hebben en een roeping tegen over elkaar en andere kerken die met ons de Christus naar de Schriften belijden." EEN JAAR GAAT LANGZAAM DOOD n een jaar gaat langzaam dood 51 in de steden haasten mensen zich - om allerlaatste dingen te doen over de landen hangt een vreemde ni stilte mijn hart komt moeilijk tot rust g, om wat voorbijgegaan is en gemistt wat niet meer goed te maken is jt en aangewezen is op Gods genade het einde wordt niet fier tegemoet ,g gezien er is geen reden tot een opgeheven ai hoofd ci ik durf't nauwelijks bekennen je ik wil horen bij zachtmoedigen en bij die hongeren en dorsten rg naar recht en gerechtigheid u en bij de stillen die wachten w maar hoor ik werkelijk bij hen? jij de dagen gaan voorbij i ik overweeg het voor en tegen i het licht en donker, goed en kwaad ik bereik geen eindpunt van rust jt de machines blijven stampen tl en de stromen komen niet tot jcl stilstand wachtend zal ik aangetroffen worden F door Hem van wie ik weet dat mijn tijden in Zijn hand zijn. Beknopt maandblad voor geloofs- en le vensoriëntatie. Het tijdschrift waar auteurs van midden en links in kerk, politiek en theologie terecht kunnen. Mensen die niet of te weinig gehoord worden, maar die wel wat te zeggen hebben over onderwerpen die voor bladen in de buurt van de kerk te controversieel zijn. VOORLOPIG is eenzij dig. Akkoord. Een kritische stem terzijde. Maar het vervult een tunctie en gezien de belangstelling wórdt hét blad door velen óp prijs gesteld. Wilt u kennis maken om een abonnement te overwegen? Stuur dan een briefkaartje aan A dm. VOORLOPIG. Postbus 3150, Delft. U ontvangt dan het laatst verschenen nummer gratis (gewone prijs 4,70). Het gaat voor een deel over (RELIGIEUZE) ERVARING. Auteurs: Dr. H. Wfersinga, Dr. G. Dekker, Huub Oosterhuis, Prof. Dr. J. T. Bakker, Dr. J. J. Buskes, Jaap Gulmans, Rudi Dutschke, Drs. N. A. Schuman. Abon nement 29,50 per jaar (studenten 20,75). Uitgave Kok/Meinema. DEN HAAG (ANP) Het Tweede- Kamerlid Jansen (PPR) heeft giste ren in vragen aan minister Van Aar- denne van economische zaken kri tiek uitgeoefend op het feit dat ge durende het afgelopen lange Kerst- weekeinde in het gebouw van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) te Voorburg 's avonds de bin- nenverlichting brandde. Van de bewindsman wil het Kamer lid horen of deze „Kerstverlichting" een bijdrage leverde aan het ver standig gebruik van energie, waarop het departement van economische zaken regelmatig de nadruk vestigt in publikaties in dag- en week bladen. Gevraagd is ook, of gedurende het afgelopen weekeinde nog meer over heidsgebouwen dienst gedaan heb ben als „Kerstverlichting". Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Leerdam: J. Voordoutf te Rotterdam-IJsselmonde; Maarssen: B. Oosterom te Oude.': water. |e' Aangenomen de benoeming tot stuM: dentenpred. te Jogjakarta (Indone^2 sië): drs H. J. Veldkamp zendingssew cretaris te Leusden. 'il e\ Afscheid op 1 jan. van Zaandam: B. W. Polvliet ber. te Nijmegen (pas^a toraat van DISK); van IJsselmuiit den: H. Smit ber. te Rotterdam*1 Delfshaven. Fe BI GEREF. KERKEN 'a Beroepen te Amersfoort: P. Popmi* te Hoofddorp. ia Afscheid van Haarlem-Noord: J. A A. de Boer wegens benoeming to'° geestelijk verzorger van de Ned. raeenschap in Zwitserland; vaia* Makkum: A. J. Kampherbeek ber. tui' H. I. Ambacht; van Heeg: W. SchenP" ber. te Klazlenaveen; van Gronii/n; gen-West: L. Blijdorp wegens ver-/a vroegd emeritaat. la Fe Intrede te Gorinchem: A. J. Bos uife Berkel en Rodenrijs. 'P1 bi< Per 1 januari is vervroegd emeritaat verleend aan E. H. Rullmann te- Hallum. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Gorinchem-Lant M. J. C. Blok te Waardhuizen. gerak^ irt™ CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Enschède-West: J Amstel ber. te Ede; 3 jan van Schiel dam: W. van Sorge ber. te NunspeetJ Intrede op 3 jan. te Boskoop: kftfldf A. P. van Langeveld uit Nunspeet: op 6 jan. te Haamstede: kand. Oosterbroek uit Apeldoorn. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor !s-GraVeh2ande: P®( tri Honkoop te Kampen. Or N. T. Bakker Q Dr N. T. Bakker, hervormd studen-Q tenpredikant te Eindhoven, is door de raad van de protestantse theolof gische faculteit te Brussel benoemd tot docent godsdienstwijsbegeerteh en hermeneutiek. Dr Bakker (43)N promoveerde in 1972 te Leiden o» een proefschrift over „De hermeneu-L, tiek van de Römerbrief van Karl Barth". Hij was predikant te Vrie-Oe scheloo en doceerde van 1967 1974 dogmatiek en filosofie aan eei theologische school in Kameroen. Patriarch llja Ml Van een onzer verslaggevers BAARN De regeltafel voor de nieuwe radiozender van Trans World Radio op Sri Lanka is terecht. Gisteren heeft de directeur van TWR-Nederland, Hans van der Steen te Baarn, telefonisch bericht gekregen van Sri Lanka, dat de tafel boven water is gekomen. Door de tegenslag met de regeltafel heeft de ingebruikneming van de zender ernstige stagnatie opgelo pen. Sinds de verzending 8 decem ber van Schiphol, miste men elk spoor. Het was al de tweede, die verstuurd was. De eerste kwam en kele maanden geleden helemaal ver roest ln Sri Lanka aan, zodat het nodig was ln Frankrijk een nieuwe te laten bouwen. Het was oorspron kelijk de bedoeling, dat het radio station eind 1977 in de lucht zou komen. Door middel van deze zen der zal Trans World Radio geheel India met het evangelie kunnen be reiken. De georgische orthodoxe kerk heeft een nieuwe patriarch. Hij heet Ilji en was tot nu toe metropoliet van de' Abchazische autonome republiek (behorend bij de sowjet-republlekr Georgië). Hij volgt patriarch DavidN op, die onlangs overleed. De nieuweN patriarch werd op eerste kerstdag^ geïntroniseerd in de kathedraal vanu Mtscheta bij Tifils. t DEN HAAG (ANP) Een groep Molukse Jongeren vertrekt op 18 ja-q; nuari naar Indonesië voor een reis door de Molukken. Het gaat om eenh groep „Zuidoostmolukkers", afkom*" stig van de Kai-eilanden in Tanir bar. De reis vindt plaats in het kade van het contact tussen Molukkers ii Nederland en Indonesië en wordtj voor een deel betaald door het nisterie van CRM. De Jongeren zi len zich op de Molukken voornar lijk oriënteren op sociaal-cult terrein. Zij zullen contact hebbel met het provinciaal bestuur, een zoek brengen aan de Pattimura ur versiteit, de synode van Ambon ei een gesprek hebben met mgr. van het bisdom Ambon.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2