Hoop en pessimisme in kerken van Namibië Werken aan vrede in verdeeld Noord-Ierland 'Volkenmoord op Oost-Timor' Pinkstercongres moet een mijlpaal worden Dit brieven van lezers Gereformeerde synode '79-80 start in Delft VANDAAG VOORBIJGANGERS WOENSDAG 28 DECEMBER 1977 WINDHOEK'GENEVE - LWB Terwijl de kerkelijke leiders van Namibië in een optimistische verklaring oproepen tot herstel van menselijke waardigheid in hun land, heeft professor Zephania Kameeta, de leider van de lutherse theologische hogeschool Paulinum in Otjimbingwe, ter gelegenheid van kerst en nieuwjaar een felle verklaring afgegeven waarin hij de Zuidafrikaanse regering beschuldigt dat zij onder het mom van politieke concessies maatregelen neemt om haar macht in Namibië te bestendigen. KERK Trouw/Kwartet De boodschap van de kerkleiders is met Kerstmis voorgelezen in alle kerken van het lano. Zij zeggen er in dat in deze kersttijd hét evangelie een uitdaging is aan alle vormen van onmenselijkheid. „Door de jaren heen hebben wij gebeden voor een verandering van onze maatschappij. De tekenen van deze verandering worden nu zichtbaar. Wij weten dat nog veel meer nodig is om angst, haat en gescheidenheid in ons land uit te bannen, maar wij danken God voor de reeds doorgevoerde verande ringen. Wij bidden God ook, dat het conflict aan onze noordelijke grens binnenkort beëindigd zal zijn en dat er een eind komt aan geweld en vernietiging. Beschuldiging Kameeta, een van de leiders van de bevrijdingsorganisatie Swapo. legt de nadruk op het feit dat het volk van Namibië nog steeds lijdt onder de bloedige heerschappij van Zuid- Afrika. Hij beschuldigt de regering DEtf HAAG (ANP) De Nederlandse commissie Justitia et Pax (gerechtigheid en vrede) heeft via Portugal uit Oost-Timor een document ontvangen, waarin de Indonesiërs worden beschul digd van volkenmoord. Het document is niet ondertekend, maar de schrijver of schrijfster zegt van zichzelf: „Onveiligheid is abso luut. Vrees voor willekeurige arresta tie ls er steeds. Ik sta op de lijst van ongewenste personen. Vandaag of morgen kunnen ze mij uit de weg ruimen." Het document constateert, dat sedert september het oorlogsge weld op Oost-Timor nog is toegeno men en dat deze maand zijn hoogte punt heeft bereikt. De bommenwer pers stoppen geen dag. Dagelijks sterven honderden mensen. De lij ken blijven voor de gieren. Dorpen worden volledig verwoest. Volgens de brief uit Oost-Timor, een voorma lig Portugees gebied, blijft er onder de bevolking verzet tegen aanslui ting bij Indonesië, dat beschuldigd wordt van barbaarse agressie. Geen gevangenen Het document schat dat 50 000 Indo nesische militaire eenheden zijn in geschakeld In de bestrijding van de vrijheidsbeweging Fretilin. Militai ren van de Fretilin worden volgens het rapport meteen afgemaakt. Er worden geen gevangenen gemaakt. Het optreden van de Indonesische militairen wordt getypeerd als „geor ganiseerde barbaarsheid". Voor wat betreft de activiteiten van de r.k. kerk wordt gemeld, dat een deel der priesters In de macht der Indonesiërs is. Hun aantal wordt op twaalf geschat. Parochies zonder priester, gesloten scholen. Het document doet een beroep op de wereld om op te komen voor de vrij heid van het Timorese volk, maar het voegt eraan toe: „De wereld kent ons niet en dat is Jammer Twee voormalige missiezusters uit Portu gal staan voor de waarheid van de beschuldigingen in. Zij hebben het document voorzien van hun namen verspreid via de Portugese organisa tie, waarmee de Nederlandse com missie Justitia et Pax contacten heeft. in Pretoria dat zij geen belangstel ling heeft voor waarheid, vrede en werkelijke onafhankelijkheid voor Namibië. „Sommigen menen dat de Zuidafrikaanse regering een veran dering doormaakt en dat haar daar om tijd gegund moet worden. De mensen in Namibië merken daar entegen, dat achter deze wollige ar gumentatie het spook van de apart heid loert. Pretoria wil slechts zor gen dat Namibië ook in de toekomst met de republiek Zuid-Afrika colla boreert op basis van uitputting van het land en harde onderdrukking van de zwarte massa." aldus Kamee ta. De lutherse theoloog wijst op de vorming van twee zogenaamde wet gevende raden en afzonderlijke strijdkrachten voor twee stammen in Namibië, teneinde de apartheid te bestendigen, de gevangenneming en veroordeling van leden van de Swa po en de annexatie van de enige Namibische zeehaven Walvisbaai door de republiek Zuid-Afrika. „Die genen, die van ons verwachten dat wij dat alles slikken, willen eigenlijk dat wij gerechtigheid en vrijheid ver raden. waarvoor jrelen onzer hun le ven hebben gegeven." Kameeta roept op tot een economische oorlog tegen Zuid-Afrika. De enige oplos sing voor Namibië ls het vertrek van de Zuidafrikaanse troepen, teneinde vrije verkiezingen voor een volksver tegenwoordiging in Namibië moge lijk te maken. Het centrum Corrymeela in Noord-Ierland door Aldert Schipper Hoog in de lucht Jubelt een vogeltje, dat denkt dat het voorjaar al is begonnen. Er fluistert een licht briesje. Maar een mager zonnetje wijst er op dat het nog december is. Het enige dat herinnert aan de moderne beschaving is een dikke vieze oliebrij, die de golfjes beneden de klif een kunstmatig vreedzaam aanzien geeft. Dit is het meest noordelijke puntje van Noord-Ierland met zijn milde golfstroomklimaat. Aan het eind van de klif. boven de zee staan enkele witte gebouwen, een oud herenhuis en enkele aanbouwsels in de beken de conferentieoordenstijl. Dit is Cor rymeela. Van een onzer verslaggevers HAARLEM Vanaf Januari zullen er in de pinksterbeweging in het hele land regelmatig regionale gebeds- en ontmoetingsbij eenkomsten worden gehouden ter voorbereiding van de grote Europese conferentie, begin augustus in Den Haag. In 1965 had Ierland al een geschiede nis van geweld en onrecht achter de rug, maar de huidige reeks van bom aanslagen en moorden zou nog be- ginnen. De spanning was voelbaar, D6K6rïnCj door de diepe kloof tussen stoere Brits georiënteerde puriteinen en de gemoedelijke maar streng katholie ke Ieren. milieu lag sterke nadruk op persoon lijke deugd, maar over maatschap pelijke deugd werd weinig gespro ken", vertelt hij. „Bij ons in Noord- Ierland leefde Je als protestant in de jaren dertig heel gerieflijk. Of de kerk ook iets met industrie, en poli tieke en maatschappelijke structu ren te maken had, daarover dacht niemand. Het evangelie had alleen iets met de individuele persoon te doen". Van 29 Juli tot 6 augustus zal tn de Houtrusthallen In Den Haag de der de Pinkster Europa Konferentie (PEK) worden gehouden. De vorige conferenties, in 1972 In Bern en In 1975 in Hamar (Noorwegen), trokken zeven- tot tienduizend bezoekers. In Den Haag worden minstens zoveel pinksterchristenen uit heel Europa verwacht. Het organiserend comité ls samengesteld uit mensen van ver schillende pinkster- en volle-evange lie-groeperingen In ons land. „Deze ontmoeting beoogt allerminst een demonstratie te worden van een heid of de invloed die een gemobili seerde pinkstermassa kan uitoefe nen. Het moet een echte ontmoeting worden," aldus een van de organisa toren. Wijgert Oooijer. Hij verwacht, dat de bereidheid om elkaar te ont moeten zo n geesteijke verrijking zal kunnen zijn, dat de conferentie ook voor de nogal verdeelde pinksterbe weging In Nederland een mijlpaal wordt. Om hiernaar toe te groeien zullen vanaf half Januari iedere maand in zeven regio's ontmoetingsbijeen komsten worden gehouden, ln de eerste plaats voor voorgangers en oudsten, en verder voor ieder die zich wil laten activeren. De bijeen komsten worden gehouden in Am sterdam. Arnhem, Breda, Gronin gen. Den Haag. Soest en Zwolle. Tevens zal zaterdag 11 februari weer, voor de derde maal. een Agape-lief- demaal worden georganiseerd voor alle leidinggevenden van de verschil lende pinkster- en volle-evangelie groeperingen, in het Jaarbeurs-con grescentrum in Utrecht. Hans Koornstra uit Brussel en Emanuel Minos uit Noorwegen zijn gevraagd, om op deze dag een boodschap te brengen. Ook Jakob Zopfi uit Zwit serland komt. In deze zeer explosieve situatie be sloten veertig rebelse christenen „werktuigen van Gods vrede" te wor den en daarvoor met elkaar een ver bond aan te gaan. De drijvende kracht achter de communauteit was de studenten-predikant uit Belfast, ds. Ray Davey. Door een gelukje wisten hij en zijn makkers het riante pand aan de Ierse noordkust te ko pen. Hier begonnen zij hun verzoe ningswerk. Honderd mensen Ray Davey is een rijzige man begin zestig. HIJ draagt een gewoon wind jack. Hij vertelt dat de communau teit nu ongeveer honderd mensen omvat, van wie er maar enkelen bij het directe werk betrokken zijn. Be halve in Corrymeela werkt de groep in Belfast en in Dublin. „De kerken in Ierland hebben de scheiding van het land nooit aanvaard en ook Cor rymeela heeft er zich niet bij neerge legd. Vandaar ook dat wij de gele genheid hebben aangenomen, ons te vestigen in een oude barak vlakbij de hoofdstad van de Ierse repu bliek". Ds Davey komt uit een traditionele domineesfamilie en studeerde onder meer In Edinburgh, het Schotse cen trum van het calvinisme. „In ons Davey vertrok voor de oorlog naar de koloniën en in de tweede wereld oorlog besloot hij als secretaris van de YMCA met de troepen mee te gaan naar Noord-Afrika. Na ander half jaar werd hij door de troepen van de Duitse veldmaarschalk Rom mel gevngen genomen. Hij maakte kennis met krijgsgevangenkampen in Italië en Duitsland. In die jaren nam hij afscheid van het piëtistisch christendom en hij schreef daar over in zijn boek „Don't fence me in" (Sluit mij niet op), dat direct na de oorlog verscheen. Hij beleed er zijn geloof in dat Christus alle maat schappelijke verdeeldheid kan door breken en een nieuwe wereldge meenschap kan scheppen. De chris telijke gemeenschap gaat door alle verdeeldheid heen of die nu maat schappelijk, politiek of rasgebonden is. Hij werd studentenpredikant aan de grote universiteit in Belfast, Queens College. Met een groep studenten bezocht Davey Taizé, Agapè en het Schotse Iona. Hij werd bevriend met lord MacLeod, de oprichter van de Iona-gemeenschap. „Ik realiseerde mij dat Christus niet was gekruisigd in een kathedraal tussen twee kaar sen, maar tussen twee dieven op de vuilnisbelt van de stad." Samen met een paar bevriende the ologen en beoefenaren van andere beroepen, zoals een psychiater, be gon Davey in 1964 met een eerste aanloop om in Noord-Ierland een vredesgemeenschap te stichten. In Middenschool De Middenschool is om vele door onderwijskundigen diepgaand on derzochte redenen een zéér proble matische zaak. De praktijk (Zwe- den-Engeland-Dultsland) komt dat bevestigen. De experimenten in ons land verzanden. In de omgeving van een vol-experimenterende Midden school begint de bevolking argwaan te krijgen. De Commissie Midden school (Trouw van 23 december) wil nu DWANG: het bij de wet samen drijven van scholen die een verloren zaak op de been moeten houden. De Commissie maakt zich geen lllus- sles. De minister kan niet dwingen. Bovendien zouden gedwongen „kringscholen" zich verzetten. De experimenten lopen dood door ge brek aan innerlijke kracht. De ge breken in ons onderwijs zijn niet te wijten aan het categorale, aan onze gelukkig zo rijke verscheidenheid. Als er gebreken zijn, dan zijn die toe te schrijven aan gebrek aan toewij ding en zorg bij de leerkrachten. Ik De/e rutxiek is uitsluitend bestemd voor hone reacties op m deze kranl gelezen benchten, artikelen en commentaren, en met voor gedichten, open brieven, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gêncht te worden) De inzendingen voor deze rubriek dienen zo beknopt mogeti|k te zi|n De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Het is ons helaas niet mogeli|k over elk geval van bekorting ol metpiaatsmg (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus, 859, Amsterdam. Bi| publicatie worden naam en woonplaats van de schniver vermeld beschuldig niet Ik beweer alleen dat. ftls er onvolkomenheden zijn, het geneesmiddel niet gezocht moet worden in utopismen. Daar gaat de Middenschool-in-aanzet al aan ten gronde. Gelukkig! Heerlen J. Jaspers Interview (3) Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rot terdam Tel 010-115588 (red) Schiedamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 De PvdA heeft zich ontzettend boos gemaakt over de uitlating van pre mier Van Agt voor de Duitse tv., waar hij gezegd zou hebben ver heugd te zijn. dat er een einde geko men was aan de machtsdroom van de PvdA. Het zou zo niet bedoeld zijn. volgens Van Agt Ofzou van Agts slechte Duits toch in menig Nederlands oor niet geklonken heb ben als echte kloeke mannentaal, waar velen hun instemming mee be tuigen? Ik wel. Zuidland II. de Leeuw van Weenen Putten (4) De VARA moet duidelijk gemaakt worden, wat zij allemaal losscheurt en openhaalt aan leed in al zijn hevigheid, over het gebeuren in Put ten uit de nooit te vergeten oorlogs jaren. Vergeet vooral niet, dat na- pralen over toen heel gemakkelijk is. Zicrikicc J. Verkerk Doordraaien Het ls velen van ons uit het hart gegrepen, dat onze Prins op het voorstel kwam. geen voedsel meer door te draaien, maar door te sturen naar de „hongergebieden" Al van voor dc oorlog was het hemel schreiend. dat het kostelijke voed sel. zoals groenten cn fruit, doorge draaid werd. Geweldig van onze Prins om deze gedachte, die in dui zenden gelovigen al jaren leefde, door te geven aan de regering. Inder daad zal het in de papieren lopen, om het zover te krijgen, n.l. de be werking en de verscheping. Echter ook door deze uitvoering zal er weer werk komen ln optimale vorm voor velen die werk zoeken. En wie van ons aarzelt om dit werk financieel te steunen. Als het om hulp gaat zijn wij toch graag bereid om die hulp te bieden. Rozcndaa! F. Vos Kabinet (9) Een ploeg formeren, om 't even of het een voetbalploeg, een zwem ploeg, of een wielerploeg is, geeft zeker in de tegenwoordige tijd van inspraak vee! stof tot gesprek, oriën tatie, heroriëntatie, afwegen en dis cussie. En dat hoeft heus niet geza pig. Laat de stukken er maar eens afvliegen. Maar cr moet wel op een gegeven moment een eind aan ge breid worden. Immers cr zal een beslissing moeten vallen. En als dan die beslissing is gevallen en dc ploeg is geformeerd, kijken we niet meer achterom, vergelen de stoeipartij tjes cn het gebroken servies cn pak ken het karwei enlhousjast en eens gezind aan cn gaan op volle kracht vooruit. Van Agt heeft zijn ploeg geformeerd. Proficiat! Aunlcnhiirg I*. O. van Wcslricncn Kei Nee. Van Agt valt niet vanzelf om! Ik ken hem: hij is een kei! Hij door waakte vele nachten tijdens de ka pingen cn bleef op zijn post, toen anderen het niet meer uit hielden. Hij hield stand bij een verguizing, laster en tegenwerking als zelden een Nederlands politicus ten deel viel. Een Christenstaatsman, die. als hij gescholden werd en wordt, niet terug scheldt, maar het weet over te* geven ln handen van Hem. Die rechtvaardig oordelen zal. Hulde aan deze grote Vaderlander. En CDA'ers: blijft op uw post! Hoofddorp P. J. RIJPSTRA. Weigering (9) Waarom zoveel weerstand tegen de weigering van de ARP? Dit ls alleen gerechtvaardigd als christelijk ge ïnspireerde politiek, politiek van het midden of rechts is. Maar betekent het kiezen voor onderdrukten (waar ook ter wereld) rechtvaardigheid, vrede, soberheid e.d., geen christelij ke politiek? Zo bezien, zou het beter zijn de „weigeraars" loyaal te bena deren. Haarlem RolfHcuvingh Begin-Sadat Premier Sadat kwam aan de ene kant met „vrede" aandragen, maar zei aan de andere kant. dat er alleen maar vrede kwam als Israël z'n gren zen dusdanig wijzigde, dat voortbe staan van de staat Israël maar van zeer korte duur zou kunnen zijn. Want Israël zou dan op z'n smalst, ongeveer twaalf kilometer worden, of misschien nog minder. En dat heet dan veilig wonen binnen veilige en erkende grenzen. Laten wij. als gelovige christenen, biddend naast onze „oudere broer Israël" gaan staan. Onvoorwaardelijk. Het zal ons door de Heilige Israels zeker beloond worden. Assen P. A. Meijer naar Nederland halen, omdat zij we ten te vertellen hoe verderfelijk het communisme is. En anti-communis- me komt altijd wel van pas bij recht se of pseudo-linkse partijen. Maar Agee moet zich rustig houden, wat de CIA ook gedaan heeft in Chili. Nicaragua, Vietnam enz. Het is fan tastisch dat Van der Stoel in Tsje- choslowakije opkwam voor de men senrechten, maar uitermate laf dat hij zich laat leiden door de Amerika nen, wier geheime dienst de mensen rechten met voeten treedt. Ede Richard Bosma Bemoedigen Philip Agee Dc kans is groot dat het ministerie van Justitie de Amerikaanse dissi dent Agee weigert opnieuw een ver blijfsvergunning te geven. Waarom? Omdat volgens ex-minister Van der Stoel het verblijf van Agee in Neder land, die een bock heeft geschreven over dc misdadige praktijken van dc CIA, de Nederlands-Amerikaanse betrekkingen zou kunnen schaden. Ook zijn er van de regering beden kingen geuit over het publiceren van Agcc's bock in ons land Met andere woorden: censuur. Deze een suur wordt niet toegepast op boeken van Russische dissidenten die we Daar waar het werk van onze minis ter president met verantwoordelijk heidsbesef, intelligentie en integri teit wordt aangepakt, pleit ik voor het volle pond van onze steun in woord en daad, om te bemoedigen en niet af te breken, in de overtui ging dat we dan handelen in de geest van Christus en dat willen wij toch in „Trouw". Rotterdam A. W. Gaarlandt-Hupkcs Van een onzer verslaggevers DELFT De generale synode van de gereformeerde kerken van 1979- 1980 zal de naam dragen van de Zuidhollandse stad Delft. Het breed moderamen van de (huidige) synode heeft Delft aangewezen als de plaats, waar in mei 1979 de volgende synode zal worden geopend. Overi gens staat, voordat het zo ver is, de huidige synode in 1978 nog een druk vergaderjaar te wachten. De kerk van Delft is nooit eerder roepende kerk geweest. Hoewel veel bekende predikanten in Delft heb ben gewerkt, heeft deze plaats in de geschiedenis van de gereformeerde kerken geen belangrijke rol ge speeld. De oudste dienstdoende pre dikant ter plaatse, die volgens de traditie de opening van de synode verricht, is ds. A. C. Hofland, die deel uitmaakt van het moderamen van de huidige synode. VERBONDENHEID DIE OPGANG_ BRENGT tr Zo zegt de Heer van de machten: r In die dagen, dan zullen tien mannen uit volken van allerlei spraak vastgrijpen de mantelslip van een joodse man. en ze zullen zeggen: Met jullie willen we meegaan, want we hebben 't gehoord: God is met jullie. (Zacharia 8.1-23) 1965 hoorden de veertig rebellen dat in het stadje Ballycastle een huis te koop was. Zij kochten het voor 6500 pond sterling, toen ca. 50.000 gul den. Het huis lag boven de zee op een klif. De naam betekent in het gaelic, de Ierse taal: heuvel van har monie. Met behulp van werkkam pen werd het huis opgeknapt. En nog steeds maakt Corrymeela ge bruik van vrijwilligers. Het bleek al tijdens de werkkampen hoe belangrijk het is dat jongeren uit verschillende maatschappelijke groepen in Noord-Ierland elkaar buiten hun eigen omgeving leren kennen. De 6.000 jongeren, die nu in Corrymeela elk jaar komen, leren er dat de eindeloze spiraal van geweld en haat een alternatief heeft. Davey vertelt dat er in Ierland erg veel wordt gezongen. „Zingen is iets van het hart. Het gaat dieper dan redeneren. Daardoor zijn de tegen stellingen in Ierland dieper gewor den. Vorig jaar zijn we begonnen met zang- en spelgroepen, die hier trainen en dan heel Ierland doortre- kekn. Een dode Davey vertelt over een van de men sen, die in Corrymeela werken, me vrouw Peg Healey. Op 9 augustus 1971 werd haar zoon Desmond, veer tien jaar oud, door Britse troepen doodgeschoten. Het was een dag van heftige rellen. De mannen die hem doodschoten zeiden dat hij op het punt stond een benzinebom te gooien. Maar volgens andere getui gen droeg Desmond alleen maar een fles tomatenketchup. Drie maanden na de dood van Desmond stierf zijn vader. Volgens vrienden omdat hij niet over de dood van Desmond heen kon komen. Peg Healey was in staat om elke Britse soldaat uit wraak te doden, totdat zij in Corry meela kwam. Ze houdt nog steeds niet erg van soldaten, maar ze pro beert te begrijpen dat zij ook kinde ren en een vrouw hebben. Ray Davey vertelt wat voor mensen het zijn, die achter de gewelddaden zitten. „De gemiddelde powerman is intelligent. Zij vormen maar een kleine kern met daaromheen een brede groep naïvelingen. Die stum pers hebben vaak familieleden ver loren. Of ze hebben gehoord van iemand die geïnterneerd is. Ze be ginnen met een kleine opdracht. Een bom vervoeren of zo. Dan moe ten ze eens ergens een geweer bezor gen. Een volgende keer wordt hun opgedragen, ergens een bom achter te laten. Zodra zij weten dat ze ge zocht worden, gaan ze ondergronds en moeten zij zich bewijzen door nieuwe gewelddaden'. Terroristen Soms komen jongeren, die bij de buitenste ring IRA-mensen horen, naar Corrymeela of naar het cen trum In Belfast, dat de gemeen schap van Corrymeela heeft geo pend. Davey vertelt hoe op een dag twee jongens elkaar tegen het lijf liepen, die bij tegengestelde groepen hoorden. De een had een litteken van een schotwond dat de ander had veroorzaakt. De terroristen worden vermoeid, vertelt Davey. Het aureool dat zij vroeger droegen, is weggenomen, doordat zij niet meer als politieke gevangenen worden behandeld, maar als gewone misdadigers. „En de jeugd begint meer belangstelling voor seks dan voor IRA of UDA te krijgen". De jongeren, die in Corry meela geweest zijn. wordt gevraagd in hun woonplaats cellen te vormen. Er zijn er nu enkele honderden, de een wat actiever dan de andere, in het hele land. Davey verzekert dat deze werkwijze meer kans op slagen biedt dan de ook van Nederland uit zo sterk bevorderde jongerenreizen. „Je haalt ze even uit de ellende, maar daarna vallen ze er weer in terug, eerder gedesillusioneerd dan hoopvol". Corrymeela heeft trouwens ook heel wat hulp uit Nederland ontvangen, voornamelijk afkomstig van de Ro tary en de Lions. Hoewel het zeer moeilijk is, dit soort succes in cijfers uit te drukken, lijkt het dat dit geld zinvol besteed is. „Alleen al leren dat hot best plezierig is, iets te bou wen in plaats van af te breken, helpt Noordierlands jeugd", zegt Davey. Het gesprek over gemengde huwelij ken. het bijstellen van het beeld dat Jongeren van de andere gemeen schap hebben en het evangelisch optimisme dat van Davey en zijn gemccnschao uitgaat, zullen we dan maar vereis- ongenoemd laten. Het tiende woord uit de torais dat van de verboden begeerte De tora isPe een tuin om het leven, een heg: F® daarbuiten is het verboden rijk, P waar mensenleven ten onder gaat. K Zo gaat het mensenleven tegronde Ij' op de weg van de begeerte. Hier is deP1 profeet aan het woord. Hij tekent a een begeerte die in de laatste dagen h' bij de mannen van volken van allerlei spraak zal opkomen, nl. de er begeerte om met de joodse man meel. te gaan. Ze zullen zijn slip |C vastgrijpen. Hij dreigt hen voorbij 31 te gaan. Hij kent een vaart en ia bewogenheid die de hunne niet is. Waar gaat hij heen? In ieder geval ei kent hij een weg. een doel een bedoeling, die hen begeerlijk voorkomt. Ineens weten ze het: het zit in zijn God. God is met die joodseu man. En dat moeten mensen a, hebben. Dan is de vaart en de ei beweging betrouwbaar. Daar moet je zijn, zeggen ze tegen elkaar. Houdt die mannen van joodsen bloede vast. Ze zijn het godsvolk, ze weten waarheen ze gaan: God is met hen! Men kan erover verschillen hoe 1 dat precies zit met de betekenis van het joodse volk, met name voor t vandaag. Voorshands zijn daar belangrijke vragen te stellen. In ieder geval hoort ook de gemeente van Christus deze woorden aan en zijn ze ook voor haar bestemd. Hier ifl is sprake van een aanwezigheid die jaloers maakt. Een beweging een verbondenheid met Hem, welke t beweging mensen op gang brengt, tti God met ons, zo zongen we op -vi kerstfeest nog. j Vo I Beroepingwerk =re NED. HERV. KERK U! Beroepen te Dordrecht en te Ridder-* 1 kerk: G. C. Kunz te Werkendam. Beroepbaar: M. N. B. Blonk. Muider-®? kring 133, Leiden; D. Penninkhof,* Jaap Edendreef 86, Utrecht. p GEREF. KERKEN Bedankt voor Almkerk: J. G. J. van^e Echten te Bunschoten-Spakenburg.® GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Smithville (Can.): S. S., Cnossen te Spakenburg-Noord. '8' Aangenomen naar Dronten: S. decS' Vries te Blokzijl, die bedankte voor116 Dalfsen. 1 GEREF. KERKEN (VRIJG. B V.) Aangenomen naar Dronten: H. J.iei van der Kwast te Amstelveen. 1 tg. CHR. GEREF. KERKEN 1 1 Bedankt voor Woerden: A. Bijkerk te Aalten. F lie GEREF. GEMEENTEN k Beroepen te Beekbergen: J. M. Klep- pe te Woerden. Aangenomen naar Ermelo: C. Hege man te Veenendaal die bedankte!, voor Brakel, Enschede, Leerdam," Nijkerk en Rhenen. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Chilliwack (Can.); J. de!N Groot te Rijssen. Vi bi; Re jsi :ht J. de Boer Op 75-jarige leeftijd is plotselinge» overleden de heer J. de Boer te Den,» Haag, die in het diakonaat in de' gereformeerde kerken een belangrij-n ke plaats heeft ingenomen. Vanaf defa, oprichting van het algemeen diako-bb naai bureau te Utrecht (thans te._ Leusden) tot voor enkele Jaren— maakte hij deel uit van het depu-rti taatschap voor de algemeen diako-_, nale arbeid van de gereformeerde. kerken. Hij was voorzitter van den' redactie van het maandblad Het Di akonaat en leidde vele jaren de jaar- d lijkse centrale diakonale conferen- ties. Na de totstandkoming van de. algemene bijstandswet maakte hij" deel uit van de studiegroep, die in de" gereformeerde kerken een herbezin-T ning op het diakonaat inzette. Een van zijn zonen, drs Sipko de Boer..® was destijds dr eerste, die door hetg gereformeerd werelddiakonaat werd"" uitgezonden (naar Hongkong). Oor-»./: spronkelijk werkzaam bij de belas-1 tingen. raakte de heer De Boer door j zijn diakonale activiteiten steeds6l meer betrokken bij het maatschap pelijk werk. zodat hij later adjunct-iR directeur van de stichting voorau maatschappelijk werk in Zuid-Hol->g« land werd. De laatste tijd zette hijjte zich in voor het christelijk onderwijSTe in België. Lr Bisschop Dubbelman it Op 83-jarige leeftijd is te Jabalpu (India) overleden mgr C. I. Dubbel man. In 1923 vertrok hij uit Neder lahd als missionaris naar India. Va 1954 tot zijn emeritaat in 1966 w hij bisschop van Jabalpur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2