NCSV solidair amro bank Een kind riep:Den Uyl! Kerkelijke zorg over lot VFW-Fokker Waarschuwing tegen antisemitisme O/o Ö/4/0 'Gebrekkig overleg in zaak Kalma zeer te betreuren' Conferenties Meer loon leden Raad van State UIT DE KERKBLADEN Baptisten: bijbels naar Oost-Europa Een bijzondere doopsgezinde gemeente VANDAAG Oude psalmen en oude vertaling op de band DINSDAG 27 DECEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet 2 _si Op de avond voor kerst werd de Amsterdamse hervormde dominee W G. J. van der Sluys voor de EO- microfoon gevraagd naar zijn ma nier van werken in de grote stad. De predikant sprak op innemende toon over zijn stadgenoten, doch er klonk enige bekommernis in zijn stem. toen hij vaststelde dat de Amsterdammers róód zijn. Nu valt de linkse politieke voor keur van de hoofdstedelingen in derdaad niet te ontkennen, maar ik kan dominee Van der Sluys troos ten met de verzekering, dat in Am sterdam niet allen hun knieën bui gen voor het socialisme. Ik ontving hiervan op de kerstmorgen een klaar bewijs. Zoals 't betaamt, ging ik zondag ochtend naar mijn wijkkerk, dat is de gereformeerde Keizersgracht- kerk. We hadden een gezellige kerstdienst. Er werd niet gepreekt, hetgeen op zichzelf al een gezellig- heldsverhogende factor is. maar we kregen wel allemaal een kerst kransje. Ik zal niet beweren dat deze versnapering het gemis aan Woordbediening volledig vergoed de. maar ik zeg maar zo: beter wat dan niks. door A. J. Klei Op het punt aangeland, waarop hij anders achter de katheder gaat staan, zette wijkdominee E. Pijl man zich neer in een stoel vooraan in de kerk. Hij vroeg de kinderen, die gewoonlijk de kindemeven- dienst bezoeken, bij hem te komen. Het zaad des Verbonds draafde naar voren en hurkte om de pastor heen, hetgeen hem de pose verleen de van een Sinterklaas, die ver zuimd had aan t begin van de maand terug te keren naar Spanje. Dominee Pijlman gaf te kennen dat hij geen preek vervaardigd had en daarom met de kinderen wat wilde praten over het kerstfeest. Het merendeel van het Jonge volkje droeg nogal alternatieve kleertjes en ik dacht: die zullen wel maat schappij-kritische ouders hebben. Trouwens, ik vertrouw onze domi nee op dit punt ook niet ten volle, t Is een aardige kerel, daar niet van, maarre En Jawel hoor. daar had je 't al. Zijn er tegenwoordig ook nog tirannen? vroeg hij. Kijk, dat in zo'n praatje met kinde ren de heren Augustus en Herodes als tirannen bestempeld worden, daar zul Je mij niet over horen. Maar waarom moest nu de blik weer terstond van Bethlehem naar Zuid-Afrika gericht worden? Ik was er namelijk stellig van overtuigd, dat uit de mond van deze links- uitziende kindertjes als antwoord zou klinken: Vorster!, want ze heb ben in deze kerk ook veel geld opgehaald voor Betaald Antwoord, dus kun Je nagaan. Het bleef echter stil en de dominee vroeg nog eens: wie van Jullie weet iemand, die nu tiran is? En toen riep een kind: Den Uyl! Alsjeblieft! Dat hoor je dan toch maar midden in de binnenstad van het rode Amsterdam. Eerlijkheids halve moet ik eraan toevoegen, dat na dit getuigenis de kerk in bulde rend gelach losbarstte en dat dit niet klonk als lachen mèt het kind (omdat het althans voor 't moment niet door Den Uyl getiranniseerd werd), maar als lachen óm het kind. En achter mij spotte iemand: da's stellig eentje uit het midden- en kleinbedrijf. Maar dat hoorde dat kind niet ROTTERDAM, (ANP) - De afde ling Rotterdam van de vereniging van hogere politie-ambtenaren be treurt het ten zeerste, dat het over leg inzake de kwestie Kalma zo ge brekkig is verlopen. „Als dit vanaf het begin goed had gefunctioneerd, zou dit de belangen van alle betrok kenen gediend hebben", aldus de vereniging in een brief aan burge meester Van der Louw van Rot terdam. De politie-ambtenaren vinden het betreurenswaardig dat het overleg tussen het stadsbestuur, de justitie en de politie niet tot stand is geko men. De vereniging legt de verant woordelijk voor de behandeling van de zaak Kalma primair bij de burge meester, die eraan zal moeten mee werken de rust in het korps te her stellen. Zoals de zaak thans is behandeld, heeft dit ertoe geleid dat de onrust in het politiekorps is blijven bestaan en zelfs is toegenomen, zo menen de politiemensen. De ontwikkeling van deze zaak, die naar de mening van de vereniging te sterk en te lang in de publiciteit is geweest, heeft een nadelige invloed gehad op het poli tiekorps in Rotterdam. OSLO Honderd predikanten in de lutherse kerk van Noorwe gen hebben hun traditionele ambtsgewaad, de zwarte talaar met de witte plooikraag, afge legd. Zij dragen nu tijdens de kerkdienst een witte albe met een stola in de kleur, die het kerkelijk jadr aanwijst. Het gaat nu nog maar om een expe riment voor twee jaar, waarvoor in elk bisdom tien dominees zich konden opgeven. Daarna zal de Noorse kerk beslissen, hoe het nieuwe ambtsgewaad eruit zal zien. De albe is in sommige andere lutherse ker ken, zoals in Zweden en Fin land, heel gewoon. SPEYER (EPD) In de Westdultse kerken bestaat groeiende zorg over de economische moeilijkheden bij het VFW-Fokkerconcern. In een brief aan de staatssecretaris voor economische zaken. Martin Grüner, hebben de vicaris-generaal van het diocees Speyer, Ermin Diemer en de plaatsvervangende voorzitter van de evangelische synode in de Pfalz een oproep gedaan, niet slechts het sane ringsvoorstel van de leiding van VFW-Fokker te bestuderen, maar ook het voorstel van de onderne mingsraad van de Duitse afdeling van de vliegtuigfabriek. De twee geestelijken doen hun ver zoek aan de staatssecretaris op aan dringen van een groep christelijke leden van de ondernemingsraad. De toestand van de arbeidsmarkt in Speyer en omgeving is volgens de kerkelijke leiders „uiterst precair". Het Westdultse kabinet heeft 590 miljoen gulden beschikbaar gesteld voor de sanering van VFW-Fokker. Daarbij is gestel^ dat de leiding van het concern, die nu in handen is van de Nederlander mr. G. Klapwijk, ver anderen moet. Een aantal van de ongeveer 1.100 personeelsleden van de fabriek, die ontslagen zullen wor den, kunnen wellicht elders een werkkring vinden. Weekend voor jeugdouderlingen, 27 en 28 Januari, Jongerenvormingscen- trum De Olde Vechte, Ommen (tel. 05291-1963). Ontmoetingsdag voor kinderevangeli satie-medewerkers, zaterdag 28 ja nuari 9.30-16 uur, HGJB-centrum Silvosa, Bllthoven. Inl. en aanm. tel. 01829-3625. Informatie-avonden over jongeren en diakonaat, 17 januari in Assen, 24 januari in Leusden, 31 januari in Delft. Inf. alg. diak. bureau geref. kerken (tel. 033-43244). Een leergang in liefde, lang weekend met en over drie films van Ingmar Bergman, 27-29 januari, Den Aler- dinck. Laag Zuthem (tel. 05290-541). Van onze Haagse redactie Den Haag De regering wil de voorzitters van de afdelingen recht spraak en bestuursgeschillen van de Raad van State extra gaan belonen voor de werkzaamheden die het voorzitterschap met zich mee brengt. Daartoe is een wetsontwerp ingediend dat deze voorzitters een vastgestelde bezoldiging geeft van ZEIST De Nederlandse christenstudentenvereniging (NSCV) heeft haar verontrus ting uitgesproken over de ker kelijke druk, die wordt uitgeoe fend op de evangelische stu dentengemeenten (ESG) in de Bondsrepubliek. De NCSV zegt, zich nauw verbonden te voelen met de ESG's, omdat beide lid zijn van de wereldfederatie van christenstudenten. De ESG's heb ben gekozen voor samenwerking met groepen als „christenen voor het socialisme", die de kerk willen herin neren aan haar taak de zaak van de verdrukten tot de hare te maken, en met niet-kerkelijke actiegroepen en socialistische organisaties. De NCSV heeft in haar werk een zelfde keuze gedaan, aldus het communiqué. Kwalijk De NCSV vindt het uitermate kwa lijk, dat samenwerking met radicaal- socialistische organisaties wordt ge lijkgesteld met sympathie voor ter roristen. Tenslotte verwachten de ecclesia's, gemeenten en parochies aan de Nederlandse universiteiten en hogescholen, hun stem verheffen, aldus de NCSV. 12.634 gulden per maand. De gewo ne leden van deze afdelingen verdie nen vanaf 1 januari 1978 11.097 per maand. Dat is een kleine stijging ten opzichte van de bezoldiging dit Jaar, die verband houdt met de normale ambtenarenverhoging, aldus een woordvoerder van binnenlandse zaken. De vice-president van de Raad van State Ruppert gaat 13.948 per maand verdienen. OSLO De bisschoppen van de lutherse kerk in Noorwegen hebben gewaarschuwd tegen een herleving van het antisemitisme in dat land. Zij hebben de leden van de kerk opgeroepen, een duidelijke houding aan te nemen tegen elke vorm van antisemiUsme. met inbegrip van het agressieve antizionisme. TRIVENTO De 63 priesters van het mini-bisdom Trivento in 2uld- Itallè zijn bijna allemaal in staking gegaan De kerkklok wordt niet meer geluid. De sacramenten wor- BILTHOVEN - Onder auspiciën van de baptisten wereldalliantie iBWA» zijn dit jaar meer dan twee honderdduizend bijbels en liederen bundels naar Oosteuropese landen verzonden, aldus het weekblad van de Nederlandse baptisten „De Christen". Met uitzondering van Albanië zijn er in alle landen van Oost-Europa bap tistengemeenten. De BWA onder houdt contacten met de unies in deze landen. De BWA stuurt bijbels en liederenbundels indien de autori teiten een vergunning hiertoe verle nen. De begroting voor deze hulp aan Oost-Europa beloopt jaarlijks ruim vierhonderdduizend gulden. De BWA biedt ook financiële hulp bij kerkbouw, papier voor druk werk. voeding, kleding, medicijnen enz. Bovendien steunt de BWA theo logische opleidingen in de verschil lende landen. Men is bezig met de stichting van een seminarie of een bijbelcollege in Moskou. den niet bediend tenzij in noodgeval len. De priesters zijn het niet eens met het streven van het Vaticaan, de talloze kleine bisdommen in Italië vaak niet groter dan een dekenaat in Nederland op te heffen en grotere bestuurseenheden te vormen. STOCKHOLM De actie vanuit de kerken in Zweden voor een nieuwe levensstijl is op verzet van enkele politici en kranten gestoten. Nieuwe levensstijl komt de economie van Zweden niet ten goede, die toch al een moeilijke tijd doormaakt, zeg gen zijn. Ook vinden zij, dat de kerk zelf geen voorbeeld van versobering geeft. STOCKHOLM Nog maar twee procent van de Zweden tussen 18 en 39 jaar leest regelmatig in de bijbel, volgens een recent onderzoek. Dit wordt toegeschreven aan het feit, dat in het vak godsdienstonderwijs op de scholen de bijbel nauwelijks op tafel komt Ook zou de stijl van de Zweedse bijbelvertaling (uit 1917) de jongere generatie niet meer aan spreken. GENEVE Een delegatie van de lutherse wereldfederatie gaat van 10 tot 14 maart naar Istanboel (Kon- stantlnopel) voor een officieel be zoek aan patriarch Demetrius. Er zal worden gepraat over het luthers-or- thodox theologengesprek op wereld niveau, dat in voorbereiding is. Hoe ingewikkeld de kerkelijke ver houdingen in Nederland zijn, moge blijken uit het verslag van de Leidse doopsgezinde predikant Wim Kui pers van zijn bezoekreis aan Oud dorp in het Algemeen Doopsgezind Weekblad: In vroeger tijden was het gebruik, dat voor de bediening van Doop en Avondmaal oudsten van buitenge meenten gevraagd werden over te komen. Langzamerhand raakte dat gebruik onder tafel, omdat veel ge meenten eigen gesalarieerde predi kanten kregen. Het afgelopen week end 3 en 4 december had ik het voorrecht nog eens zo'n bezoekreis te mogen maken en wel naar onze gemeente te Ouddorp op Goeree- Overvlakkee. Het reizen is echter aanmerkelijk minder bezwaarlijk geworden, vroeger drie uur per boot vanaf Rotterdam, nu via de Bene- luxtunnel een kwestie van een klein uurtje. De doopsgezinde gemeente te Ouddorp neemt in onze broeder schap een heel bijzonder plaats in. De vrijzinnige theologie is helemaal bulten deze gemeente omgegaan zo als bijv. ook in onze gemeenten te Blokzijl en op Ameland. Sedert het midden van de vorige eeuw hebben ze uitsluitend predikanten zonder Seminarie-opleiding gehad en nu zijn ze sedert jaren vacant. Een en kele maal wordt er door een doops gezinde predikant gepreekt, maar meestal wordt de dienst waargeno men door evangelisten en oefenaars uit andere kerken. De invloed van het kerkelijk klimaat van de Zuid hollandse eilanden is in de gemeen te goed merkbaar. Er worden uit sluitend psalmen gezongen in de diensten en wel de oude berijming en op lange noten. De diensten heb ben gewoonlijk een lengte van an derhalf uur, omdat men een lange preek toch wel minstens drie kwar tier, op prijs stelt. Het Avondmaal dat sinds jaren niet meer gevierd was vanwege de „avondmaalsmij- ding" als men zich niet waardig voelt, is twee jaar geleden weer be diend door Ds. Homan. Ofschoon de gemeente slechts een kleine twintig leden telt, is het gebruikelijk dat een veelvoud daarvan de dienst op de morgen bijwoont, terwijl de tweede dienst 's avonds om half zeven toch ook nog wel op een twintigtal bezoe kers kan rekenen. Gesloten Prof. dr. D. Nauta in een terugblik op de gereformeerde kerken in het jaar 1977 in Centraal Weekblad: Een eerste trek is, dat onze kerken over het geheel blijken een gesloten greop te zijn. De omvang ervan blijft ongeveer gelijk. Was er enige jaren geleden telkens een kleine toename in ledental te constateren, thans moet er evenals het vorige jaar van een teruggang, zij het dan niet van grote omvang, gesproken worden. In dit verband moet dan als van de grootste betekenis worden aange merkt, dat voorzover er een factor van vermeerdering in het spel is, deze te danken is aan de overkomst uit andere gevestigde kerken en er •slechts weinig sprake blijkt te zijn van toevloeiing, laat staan van toe stroming, van mensen bulten die kerken. De invloed van de evangeli satie-arbeid is gering. En veelzeg- gender nog is het dat er van het christen-zijn in onze kerken zo wei nig zuigkracht blijkt uit te gaan naar de ons omringende wereld. Het lijkt wel, alsof wij geen woord heb ben voor die wereld en onze werken voor haar weinig of geen zin hebben. De genoemde situatie dateert eigen lijk al van jaren her; en wij behoe ven die niet te versluieren door er tegenover te stellen de arbeid in de zending en de hulp bewezen door middel van het algemeen diakonaal bureau. Feit is en blijft dat op de eigen plaats, waar wij nu eenmaal gezet zijn en een roeping te vervul len hebben gekregen, wij in en met onze kerken blijken te zijn als een roepende in de woestijn. De grote vraag daarbij is, of wij ons werkelijk weten te gedragen als mensen die roepen, roepen met de boodschap van het Evangelie. Levensstijl Drs. K. Dijk in de (gereformeerde) Groninger Kerkbode: Men hoort een preek over de nieuwe levensstijl, koopt vervolgens een tweede huis en/of tweede auto en/of neemt er nog een dure vakantie bij en vraagt zich vervolgens af of dit wel helemaal verantwoord is. Dit zal wel een karikatuur zijn, mqarjk kan me soms niet aan de indruk onttrek ken, dat de uitkomsten van de hele beweging rond de zg. nieuwe levens stijl niet zo erg veel groter zijn. De nieuwe levensstijl is vaak niet meer dan de oude levensstijl met een vraagteken. We gaan door op de oude (grote) voet en kopen vervol gens een iets te kleine schoen. En voelen dón dat de schoen wringt. Maar waar?. Vaak ook wil men wel, maar voelt men zich in verwarring gebracht. De kerk predikt soberheid en de overheid wil het geld zien rollen. Laatst sprak ik iemand die een oplossing gevonden had. Een hele goede! Ze kocht goederen in de winkel om die vervolgens te verzen den naar minder bedeelden in de derde wereld. Dit wijst erop dat ook terzake van de nieuwe levensstijl in de huidige sociaal-economische pro blematiek de regel geldt: waar een wil is, is een weg. omschreven als een „gemeenschap van religieuze humanisten". Drs. N. Scheps: Dat de Vrije Gemeente geen kerk wil zijn, blijkt ook duidelijk uit de wijze waarop zij haar samenkom sten inricht. Van een liturgie is geen sprake. Een liturgie zou immers dog matische elementen kunnen bevat ten, zegt de heer De Vust. Dat zou in onze gemeente niet passen. Iedereen is hier vrij om te geloven wat hij wil en mag er zijn eigen dogma's op na houden. Vroeger werd er in de ge meente nog wel gezamenlijk gezon gen. Maar sinds ongeveer vijftien Jaar gebeurt dat niet meer. Er waren eigenlijk geen liederen waarvan de tekst paste in de gedachten van de Vrije Gemeente. In het jubileum nummer van het maandblad Nieuwe Stemmen uit de Vrije Gemeente stelt prof. dr P. Smits de vraag of dit een verschijnsel van geestelijke evo lutie of eerder een teken van zwak heid uit een oogpunt van gemeen schapsbesef betekent. Hij heeft de neiging om het als een evolutiever schijnsel te zien. Het geloofs-type van de vrije religieuze mens ervaart naar zijn mening het luisteren naar muziek als een zuiverder en passen der expressie van de gemeenschap pelijke gevoelens dan gemeenschap pelijke collectieve zang. Bekering Niet zingen Kerknieuws (van Scheps) schenkt aandacht aan het honderdjarig be staan van de Vrije Gemeente te Am sterdam, in 1877 ontstaan door uit treding uit de hervormde kerk, nu Als laatste citaat in de laatste ru briek „Uit de kerkbladen" van dit jaar deze van ir. J. van der Graaf in De Waarheidsvriend: Iemand zei eens: wat zou het kerke lijke leven er anders uitzien als er eens een jaar lang geen kerkelijke periodieken verschenen. Daar zit iets in. Anderzijds verwoorden al de kerkelijke periodieken bij elkaar iets van de gesteldheid binnen de kerk. Er is een polarisatie, die ker ken en gemeenten ontwricht en waarvan men de neerslag slechts ziet in wat zoal geschreven wordt. Wat we nodig hebben is daarom een hartgrondige bekering over de gehe le linie. O DIEPE NACHT O diepe nacht die ons omringt, >r de wereld in uw duister dwingt, IS het licht van Christus kleurt deie lucht, Hij komt, Hij jaagt u op de vlucht De aarde die in 't donker lag, komt in het zonlicht aan de dag. re Alles krijgt kleur en glans en lich. [it in 't stralen van zijn aangezicht U Christus kennen wij alleen, U zoekt ons zingen, ons geween, zie ons in eenvoud voor U staan, o Heer, neem onze harten aan. Zoveel is zwart van kwaad en pijn. Maak door uw licht de wereld rein O Ster die in de hemel staat, verlicht ons met uw licht gelaat (Nox et tenebrae et nubila, van Au relius Prudentius Clemens, 348-413 Vertaling J. W. Schulte Nordholt Uit: Hymnen en Liederen, 1964) d AMSTERDAM Samen met de hervormde bond voor inwendige zending op gereformeerde grondslag heeft het Nederlands bijbelgenoot schap een geluidscassette geprodu ceerd met elf gezongen psalmen in de berijming van 1773. Medewerking verleenden het christelijke gemengd koor „Deo Cantemus" onder leiding van dirigent Arie Pronk, de alt Rei- nata Heemskerk en de bas Aad Kool. Ze werden begeleid op het orgel van de hervormde kerk in Vlaardingen door Jan van Weelden De psalmen worden kort ingeleid en gelezen door de hervormde predi kant, ds P. Vermaat. De titel is- Leven met God De cassette (speelduur één uur) be vat de volgende psalmen: 42 vers 1,4,5 en 7 (koor), 23 vers 1,2 en 3 (Bas), 27 vers 1,3 en 7 (alt), 43 vers 1,3,4 en 5 (koor), 15 vers 1,2 en 3 (basl i 63 vers 1 en 2 (alt), 84 vers 1,3,5 en 6 (koor), 1 vers 1,2,3 en 4 (bas), 89 vers Omslagtekening van „Houd moed 1,2,3 en 7 (koor), 90 vers 1,8 en 9 (alt) en 119 vers 1,53,65 en 88 (koor). De opnamen werden verzorgd door het Nederlands bijbelgenootschap Prijs 13,95 (adres Ned. Bijbelge nootschap: postbus 620, Haarlem) Voorts verschenen bij het Ned. bij belgenootschap: „Houd moed" (Je- saja 40 tot 55, vertaald in heden daags Nederlands) en een derde herziene druk van „licht" het evan gelie van Johannes, vertaald in he dendaags Nederlands). Prijs resp. 5,25 en 6,90. De boekjes zijn van een toelichtende inleiding voorzien en geïllustreerd. (ADVERTENTIE) Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4. Rot terdam Tel. 010-115588 (red) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22, Den Haag TeL 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Hoge rente! De Amro Kapltaalmarktrenterekening. De Amro Kapitaalmarktrenterekening: voor rentebewuste spaarders en beleggers. Gedu rende de gehele looptijd van 5 jaar bent u verzekerd van een hoge actuele rente. Het rentepercentage is gekoppeld aan het gemid delde rendement van staatsleningen met een resterende looptijd van 3 tot 8 jaar, dat wordt gepubliceerd door het CBS. Dit rendement zal maandelijks worden bijgesteld en wordt verhoogd met een opslag van 0,5%. Voor de maand december is het r\a A percentage: 7"% en voor ,Uö Vj/ januari 1978: De Amro Spaarbiljetten. Spaarbiljetten zijn waardepapieren met een vaste looptijd, die in 2,3.4 of 5 jaar aangroeien tot f 1.000,- of f 10.000,-. Het aankoopbedrag is afhankelijk van de looptijd en het bijbehorende rentepercentage. De rentebetaling in één bedrag aan het einde van de looptijd kan fiscaal gunstig zijn. Nog een voordeel: de Spaarbiljetten staan niet op naam. U kunt ze dus eventueel cadeau doen. De rentepercentages zijn met een looptijd van 2 jaar: 7%. 3 jaar: 7 '/4%, 4 jaar: 7%%, 5 jaar: 00/ Informeer bij een van onze 830 kantoren De Amro Vaste Looptijdrekeningen. Bij deze methode spreekt u met de Amro Bank af hoelang u het gestorte bedrag wilt vastzetten. Minimaal is dat 2 jaar. Maximaal 6 jaar. Hoe lan gere tijd vast. hoe hoger de rente. De minimum storting is f 100,-. Het rentepercentage staat gedurende de hele löoptijd van de storting ge garandeerd vast. De rente wordt jaarlijks uitge keerd en kan vrij worden opgenomen. De rentepercentages: 2jaar7'/a%, 3 jaar: 7'/2%, 4 jaar: 7%%. 5 jaar: 8%. 4 i r\i 6 jaar: 01/U/

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2