Het Kind in de wereld van de groten Kerstfeest met Kooiman Kerstboeken voor ieder Dromen van een witte kerst ZATERDAG 24 DECEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet In welke wereld kwam Jezus? Die vraag lijkt gemakkelijk te beantwoorden: heel gewoon, in onze eigen wereld Histo risch gesproken werd Hij gis teren geboren en lokaal ge zien zou je kunnen zeggen: om de hoek. Vlakbij, een over zichtelijk aantal minuten vliegen Maar hoe vertelt Lu- kas dat? In welke wereld ziet Lukas de Heer terecht komen en wat betekent dat? Bij Lukas is het opvallende dat hij begint met een vrij uitvoerige his torische aanduiding. Er is een kei zer Augustus en een soort land voogd Quirinius. De conclusie li"t voor de hand. voor Lukas is het de wereld van de groten. Een wereld van grote machten en namen die nog allemaal te achterhalen zijn. De zaak is te dateren. Lukas ge bruikt een vrij lange aanloop in de politieke situatie voordat hij bij zijn mededelingen omtrent het ge beuren In Bethlehem komt. Daar mogen we dus wel even bij stil staan. Is dat een hobby van deze christen-arts? Niet zo ondenkbaar bij artsen. Of is het iets dat met de eigenlijke bijbelse boodschap te maken heeft? Met andere woorden zijn er precedenten? Kom* i meer voor in de bij*- Simson Je gaat dan onwillekeurig eens kij ken bij die geboortegeschiedenis sen waarmee ook iets bijzonders aan de hand geweest is. We kennen ze: Izak. Simson. Samuél. om er maar een paar te noemen. We kie zen het verhaal van Simson Be kend als een ongehoorde kracht patser. Een kwallflkatie die wel meteen even verbeterd mag wor den. want volgens het bijbels ver haal beschikte hij alleen over die bijzondere kracht wanneer de Geest van God over hem kwam. We kennen het verhaal van zijn ge boorte. Zijn moeder wordt aanvan kelijk als onvruchtbaar getekend Een engel bezoekt haar en kondigt haar de geboorte van een kind aan. dat een bijzondere taak zal knjgen. Hij sal een nazireeèr Gods zijn. een gewijde Maar wat ons opvalt is. dat het verhaal begint en eindigt met het vermelden van de Filistij nen. De Filistijnen van de Gaza- strook vormden in die tijd een vij andige macht voor Israël Ze had den vijf versterkte steden en ope reert:- daaruit met vinnige raids om in de oogsttijd het ge maaide koren te roven Een centrale centrale macht ont brak in Israël, zodat iedere stam er een beetje alleen voor stond. De jongen die geboren zal warden, zal cpn begin maken met de bevrijding van deze agressieve macht. HIJ wordt een bevrijder. De Oriekse vertalm" van het Ov.dc Testament gebruikt heaelide woo... 1at het Nieuwe Testament voor Jezus ge bruikt. De geboorte van deze be vrijder staat meteen al In het teken van de strijd tegen de groten, tegen de machten. Jesaja Een andere bijzonder geboorte- aankondiging vinden we bij Jesaja. .oL in Jesaja's verhaal over de zwakke koning Achaz. Hij bevindt zich in een soort politieke en strate gische tang. De machten heten hier Ar m en Noord-Israël. Politiek ge konkel achter de schermen resul teert in een soort verbond van deze twee machten om Juda (Achaz) te liquideren. Achaz is in paniek, z'n hart beeft. De profeet spoort hem aan om op deze situatie niet poli tiek te reageren, maar op God te vertrouwen Is er nog zoiets als een verbond, een afspraak met God of niet? Maar voor dat vertrouwen is Achaz te klein. Ook het aanbod om dan maar een overtuigend teken te kiezen wijst hij van de hand. In die situatie geeft God. ook onge- door drs. E. Pijlman vraagd, een teken. Een jonge vrouw zal zwanger worden en een kind baren. Een koningskind, met de naam: God met ons. Het komt dus meer voor Een kind wordt beloofd. bc boren, gegeven, in een wereld die vooral getypeerd wordt als een we reld van de grote machten. Het is dus geen hobby van Lukas. Er zijn precedenten. Er zit iets van een bijbelse draad in. Nog meer macht Bij Lukas valt op dat de machten groter zijn geworden, 't Begon met de Filistijnen, toen kwamen de Arameeërs, een politieke macht van de eerste orde in het Midden- Oosten, maar hier is alles nog wij-- der. Hier staan de keizer van Rome en zijn gouverneur op de rol van het evangelie. Een wereldmacht. Dat blijkt ook meteen al: er gaat een bevel uit van die keizer, een dogma, iets waarover niet te dis cussiëren valt. Eén oekaze van die kant en overal maken mensen zich gereed om op weg te gaan. Nie mand heeft meer wat over zichzelf te zeggen. Opeenhoping van macht, een gevaarlijke situatie. Eén stap verder en je hebt: de macht om de macht en mensen worden de dupe. Het verschijnsel is te bekend om er voorbeelden van te geven. En: macht om de macht is lege macht. Er komt niets uit. Niets dat goed is voor de mensen. Dit soort macht is arrogant. In zo'n wereld komt Jezus. Dat is Lukas' „Umwelt". de context van zijn verhaal. Althans één van de opvallende facetten daarvan. We herkennen er de wanhoop van de onderdrukten in. Er wordt einde loos geadministreerd en lijsten worden aangelegd. Mensen worden nummers of krijgen een lettercode en worden in de computer gestopt. Wee hem. die op een lijst voorkomt! Wat betekent deze context, geen hobby van Lukas en blijkbaar een doorgaande lijn in de bijbelse boodschap? In de eerste plaats iets dat we geneigd zijn zomaar over het hoofd te zien. Het evangelie is geen sprookje van duizend-en-een nacht. maar een werkelijkheids- hard verhaal in het relaas van die ene lange wereld-dag van onder drukking en verdriet, wanhoop en angst. Hij kwam In onze wereld. Hier, waar wij wonen en hopen, moedeloos zijn en weer moed vatten. Maar wat belangrijker is: zijn komst grijpt die wereld van de gro ten aan. En: op een ongekende ma nier. Dat lees je al meteen in de eerste regel van Lukas 2: „Het ge schiedde in die dagen Welke dagen? Die van Augustus zeker? Nee, het verhaal borduurt voort op het voorafgaande: het zijn de da gen van Zacharias en zijn vreemde- zoon Johannes de Doper. Niet de dagen waarin Augustus van allerlei regelt, maar de dagen waarin God bezig is met zijn bedoelingen. We moeten ons dus niet verkijken op die groten. Het kind is er ook nog. De man grijpt straks die we reld aan. Hoe dan? Er zijn minstens drie mogelijkheden. Ten eerste die van Simson. In Jezus' dagen over genomen door de zg. Sikariërs, de messendragers in het Noorden, een guerrilla-beweging tegen de Ro meinse overheersing. Een andere mogelijkheid is die van de officiële autoriteiten. Goede betrekkingen onderhouden met de bezettende macht. De wereld van de groten wordt op die manier bruikbaar, b.v. in de zaak tegen Jezus van Naza reth. De derde weg Een derde mogelijkheid is die van hen die wel eens genoemd worden „de stillen in den lande". De armen van geest. Overweldigd door het geweld zien ze af van geweld en wachten. Maar wat hen misschien wel het meest kenmerkt is hun hon geren en dorsten naar gerechtig heid. Ze weten zich op een bepaal de manier solidair met de geweld plegers. nl. in een gemeenschappe lijke schuld. Ze staan niet beschul digend tegenover de wereld van de macht om de macht, maar ze weten zich medeplichtig. Vandaar hun wachten op Hem die zich in hun schuld zal begeven en die zal ver zoenen. Die hun de weg zal wijzen om met vuile handen toch te leven en te hopen. Daarom moeten we ons niet vergissen. Het zijn niet de zwakken of erger: de zwakkelingen. Hun wachten en hopen geeft hen een innerlijke kracht die sterker is dan alle geweld. In de Goelag-Ar- chipel staat een oude Russische vrouw tegenover grote, sterke agenten van het despotisch regime die haar bedreigen met nog meer folteringen. En dan zegt ze: „Al snijden jullie me aan repen, jullie zijn banger dan ik." Haar wachten en hopen heeft haar bevrijd van de vrees, waarop juist het geweld rust. Vanuit die innerlijke kracht horen we later de volgelingen van Jezus zeggen: „Men moet God meer ge hoorzamen dan mensen." Dat bete kende voor hen: in praktijk bren gen van al datgene waarvoor de naam Jezus van Nazareth, de Mes sias, staat. Liefde, met uitbanning van de haat; vertrouwen gebaseerd op een diepe verbondenheid en niet uit op een balans van schrik en terreur; ruimte voor de mensen zonder angstaanjagende lijsten. Delen met afzien van „verworven" voorrechten. Niet „de schrik erin houden", maar maatregelen bera men die mensen een nieuw per spectief openen. Zo kwam dit kind de wereld van de groten binnen. Met een totaal an dere wijze van doen. En de man Jezus wierf mensen aan om dit over te nemen en in zijn naam en kracht en geest volhardend voort zetten. door A. J. Klei Kort voor de kerstdagen kreeg ik ter aankondiging twee orgelplaten In huls van dr. Ewald Kooiman, orga nist en docent Franse letteren aan de Vrije Universiteit te Amster dam. Aha!, dacht Ik begerig, nou zullen we 't hebben: kerstfeest met Koolman! Niet dat Ik hem ervoor aanzag, dat hij zich vier plaatkanten lang in Beth'lems dreven zou ophou den. maar hij zou toch op z'n minst, zo overwoog ik. met een aantal reek sen Noël-variaties voor de dag ko men. want die zijn in de door dr. Kooiman zeer beminde 18e eeuw bij de vleet vervaardigd Op de éne plaat. Franse 18e-eeuwers behel zend. kon ik echter na zorgvuldige lezing van de hoestekst slechts één compositie als mogelijk kerststukje thuisbrengen en op de andere plaat, met onder meer Duitse 18e-eeuwers. staat een pastorale aria. welk werkje met enige moeite in verband zou kunnen worden gebracht met de her dertjes. De kerstoogst is dus gering. Nu had het uiterlijk der hoezen me kunnen waarschuwen: hierop valt geen enkel takje hulst te ontwaren. Örize adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstnit 131 Tel. 020.913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 West blaak 4. Rot terdam Tel. 010-115588 (red) Schiedamsevest 52 TeL 010-115700 (adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 23. Den Haaf Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle TeL 05200-17030 Ze zijn in een sjiek zwart-wlt gehou den en laten aan de voorzijde de titelpagina van een der door Ewald Kooiman gebruikte. 18e-eeuwse mu ziekbundels zien. De platen hebben ook geen titel. De stichting „Kerk Muziek, Kampen" te Kampen, die deze platen voor 23 gulden per stuk aan de man brengt, zette op de hoes van de eerste plaat: Ewald Kooiman speelt Claude Balbastre, Louis Mar- chand, Michel Cornette en Jacques Royvln (KMK 1005) en op de andere: Ewald Kooiman Johann Bemhard Bach, Jan Kittel Kuchar, Justinus a Desponsatione en Franz Anton Maichelbeck (KMK 1007). Op merkelijk is dat bij de tweede plaat de aanduiding „speelt" ontbreekt Kennelijk ls de Kamper stichting ervan overtuigd dat ons vaderland Inmiddels wel weet dat. als de naam Ewald Kooiman valt, het (orgel) spe len ls geblazen. Voor de opnamen van de Franse plaat reisde Ewald Koolman naar het Franse dorpje Sarre-Union (aan de weg Saarbrücken-Straatsburg). waar ln de dorpskerk een zeer op merkelijk nieuw orgel staat van de Franse orgelbouwer Koenig. die ook Koolmans eigen Couperin-orgel ln de aula van de VU ontwierp. Het orgel in 8arre-Union neemt alleen al voor zich in vanwege de feestelijk ronkende bombarde op het pedaal, die Ewald Kooiman bijzonder trefze ker toepast ln een Noël-suite van Balbastre. - een geweldig leuk stuk. waar het plezier van afspat. De overi ge werken op deze plaat ben ik zo beleefd interessant te noemen, maar men mag mij er gerust van verden ken. dat ik ze eigenlijk een beetje saai vind, ondanks de vakkundige zorg, waarmee de organist ze omringt. Ik haast me naar de tweede plaat, die naar mijn smaak buitengewoon aantrekkelijk is. Dr. Kooiman zit nu aan het Sllbermann-orgel in de dorpskerk van Ottrot-le-Haut (een goede tachtig kilometer van Straatsburg): een niet groot, maar verrukkelijk Instrument met een on gehoorde hoeveelheid klankkleuren. Het kan vrolijk snateren en fluwelig- warm klinken en nog veel meer. en het doet dit bij Kooiman in: leven- dlg-ontspannend werk van een paar Zulddultse monniken, een fleurige danssuite van Itaiaanse komaf, een voortreffelijk voorbeeld van variatie kunst van een familielid en tijdge noot van de grote Bach, een fantasie van Boheemse oorsprong (met dui delijke invloeden van Mozart) en een uiterst sierlijke sonate van Spaanse bodem. Met elkaar een overvloed aan 18e-eeuwse hoofsheid, met als toegift een grappige 16e-eeuwse dans. Ik zou zeggen: zie vandaag nog deze plaat in huis te krijgen. Ik heb tenslotte niet voor niets tóch boven mijn verhaal gezet: kerstfeest met Koolman Nog één zekerheid kan ik de lezer meegeven Ondanks die Zuidduitse monniken en ondanks dat roomse Franse spul blijft Ewald Kooiman zich openbaren als een kind der re formatie In zijn toelichtingen heeft hij het over iemand die „tot" priester werd gewijd, terwijl katholieken het woordje ..tot" in dit verband nimmer gebruiken. De veldprediker had last van de warmte. Hij was ook veel te dik. Toch had hij z'n uniform aange trokken en gespte hij z'n koppel om, zette z'n officierspet op en stapte in de jeep. We moesten op kerst-tournee naar buitenposten van ons leger op West-Java in wat toen nog Nederlandsch Indlë heet te. We waren daar na de oorlog bezig met het herstel van orde en vrede. Een mooie kerstgedachte. Zelf zat ik achterin de jeep met een koffer-orgeltje plus een doos vol liturgieteksten alsmede een machi negeweer. Ook hadden we blikken met kerstkransjes bij ons. Dat was een geschenk van kerken in Hol land, want ja, die leefden mee, met onze jongens overzee. De corpulente dominee transpi reerde erg, maar hij had een flesje eau de cologne bij zich en maakte daarvan herhaaldelijk gebruik. Hij zei tegen mij: alle mensen wat is het hier heet. Ik kon dat onmoge lijk ontkennen, maar dacht wel waarom ben je dan hierheen ge gaan? Wat zijn we hier eigenlijk aan het doen met ons orgeltje, onze geweerpatronen en onze kerst kransjes? Ik heb dat niet gezegd, want ik had al herrie genoeg gehad met hem. Hij was namelijk vrijge- maakt-gereformeerd en prevelde aan het eind van z'n diensten in de protestantse kerk van Cheribon, la ter Tjirebon genaamd, het vers: „O. Vader, dat Uw liefde ons blijk en wat daar verder volgt. De gewone zegen des Heren kon hij niet geven, want die was alleen bestemd voor hen, die tot zijn eigen kerkgemeen schap behoorden en dat waren er slechts enkelen in onze soldatenge- door JAC. B. LOOIJEN meente. Gelukkig nam hij later een wat ruimer standpunt in. Om een lang verhaal kort te ma ken: onae kerstkransjes zijn we wel kwijt geraakt bij onze jongens overzee. Onderweg van de ene post naar de andere was er geen enkele aanleiding om het machinegeweer in werking te stellen. Met de kerst liturgie ging het niet altijd goed. Er was een post, waar de dominee per ongeluk twee bladzijden oversloeg en ik raakte daardoor in de war achter m'n orgeltje. Met een paar handgebaren probeerde ik hem vanachter het klavier daarop at tent te maken, maar hij zei: nee, wacht even. we zijn zo klaar. Maar dat waren we natuurlijk niet. Het is allemaal best in orde gekomen. Toen de voorganger Amen had ge zegd, zei ik: je hebt twee bladzijden overgeslagen. Hij vroeg welke en ik noemde hem de pagina's. Prompt zei hij tegen z'n kerkgangers: we hebben wat vergeten uit de liturgie, dus dat zullen we nu nog even afwerken. Daarna pakte onze kor poraal de spulletjes in en we toer den naar de volgende buitenpost. Oej, zei de dominee, die vergissing kwam natuurlijk omdat het hier zo warm is en opnieuw greep hij naar z'n fles eau de cologne. Twee vragen naar aanleiding van deze belevenis. Eerste vraag: snap- .pen we nog hoe het mogelijk was dat we daar met kerstkransjes en een machinegeweer op stap ginfc met een liturgie over Vrede op n de? Tweede vraag: kan het ind kerkelijk vredesberaad bevorde dat de vredesweek verplanl wordt van september naar de wd tussen kerstmis en nieuwjaar? U de kerstdagen zingt men in de k graag: O Vredevorst, gij kuntjc bieden, de vrede op aarde eE 1 mijn ziel. Om duidelijk te mal wat die vrede op aarde betekeni wat onze ziel daarmee te matf heeft is de week tussen Kerst'e oud-en-nieuw zeer geschikt. U mensen, die nogal druk bezet z hebben dan de tijd om even ra adem te komen en na te denl over wat ze in het komende j;' voor de vrede op aarde kunl doen. Ie Bing Crosby, die enige tijd gelek! is gestorven, bracht het lied: h dreaming of a white Christmas" droom van een witte kerst. V- mijn gevoel zingt niemand dat I zo aangrijpend als de negerin 1 halia Jackson op haar plaat r kerstliederen. Is het een sentim teel lied? Nee. allerminst; het li alleen maar zo. Ik beluister in wat felle stem van Mahalia Ja son iets van verlangen naar wat' psalm noemt „blanke oprechthe en nu varieer ik even: naar opret heid van blanken. Een witte k« heeft daar alles mee te maken niet met de vraag of er wel of gi sneeuw gevallen is. Het gaat vrede op aarde en daar is het in' kerkelijk vredesberaad mee be Vandaar: verplaats de vredesw' in vredesnaam naar de kerstwf Dan zijn we precies waar we moeten. boekennieuws door A. J. Klei Kerstfeest is voor iedereen, dus moeten er ook kerstboeken voor iedereen zijn, hebben ze bij uitgeverij Kok te Kampen gedacht. Vandaar dat deze fir ma voor de dag komt met twee nieuwe kerstbundels, één voor gereformeerde bonders en wat daar verder volgt in de rechter hoek van de gereformeerde ge zindte, en één voor mensen die het, om zo te zeggen, wat lich ter nemen. Een wat ouderwets ogend boekje is voor het meer behoudend deel van de gereformeerde gezindte. Ik schrijf met opzet: het meer behoudend deel, want formeel horen de „gewone" ge reformeerden, hoe „licht" inmiddels ook. nog steeds tot deze gezindte, maar zij worden door Kok bediend met een wat forser boek. dat een moderne tekening op de kaft heeft. Jaja, zo gaat dat. Zeg mij hoe uw kerstbundel er uit ziet. en lk zal zeggen wie gij zijt De heren C Bregman en I. A. Kole, beiden behorend tot de gereformeer de gemeenten, zijn de samenstellers van „een bundel kerstverhalen en -gedichten voor alle leeftijden", die als titel kreeg: 'Het licht verdreef de duisternis' (188 pag., vrij klein for maat prijs 17.50) Onder de mede werkers zit de bekende interviewer Rik Valkenburg Bij elke bijdrage staat de leeftijdsgroep, waarop ge mikt wordt. De gereformeerde dominee-leraar Hans Bouma is de redacteur van: 'Een kind is ons geboren' (199 pag., groot formaat, prijs 24,75). In dit door Otto Dicke geïllustreerde boek (één van zijn tekeningen staat bij deze aankondiging) komen gedich ten, verhalen en overwegingen tegen van al dan niet dichtende priesters, al dan niet dichtende dominees, van schrijvers en van dichters, wier na men bekend en in de meeste geval len ook geliefd zijn (en wat mij be treft: in de meeste gevallen ook te recht) in wat dan heet, bréde kring. Ik doe een greep: Bomans. Buskes, Tom Naastepad, Okke Jager, Huub Oosterhuis. Jan Wit, Michel van der Plas. Ad den Besten, A. H. van den Heuvelnou ja. enzovoort, 't Be treft een keuze uit hun bestaand werk. Oezar dagen verschenen: Hane Bouma/W. P. Weiland BERICHT VAN PATMOS 144 blz., 24.50 Opnieuw een schitterend toto-tekstboek Nu van het eiland Patmos Met 70 schitte rende kleurenfoto's en flitsende teksten van Hans Bouma Dr. Okke Jager EEN TIJD VAN TWIJFEL 12B blz., 13,90 Preken over levensvragen. Elf boeiende preken over moeilijke thema's uit de Bijbel, b.v Zijn milioenen mensen voor eeuwig verloren? en Worden uiteindelijk alle men sen behouden'' Oa. J. G. Jonkera UIT OE TENT GELOKT 104 blz., 10.- Een bundel overdenkingen verzameld door Dr. O Jager, oud-calechisant van de au teur Door de geheel eigen aanpak worden toen en nu velen geboeid door heigeen Ds. Jonkers ie zeggen heeft. Dra. T. Wavar HABAKUK 72 blz., 8,90 Het zevende deel uit de serie „Verklaring van een bijbelgedeelte De succesvolle reeks mei oorspronkelijke en eigentijdse verklaringen Verkrijgbaar In da bockhandel KOK KAMPEN BOND TEGEN HET VLOEKEN POSTBUS 342 VEENENDAAL Drievoudig verzoek van de Bond legen het vloeken 1 Vioek zelf nooit 2 Protesteer als m uw omgeving wordt gevloekt 3. Steun het werk van de Bond. dal bli|kbaar meer nodig is dan ooit. Giro 85 20.91 t.n.v. de penmngm te Den Ham (ov NED. HERV. KERK Beroepen te Enter (toez.): E. geler te Katwijk a.d. RI (Dutch Church) (toez.): Den Haag-Loosduinen^ nendaal: G. C. Kunz t Aangenomen naar Meppel (to< J. Bijl te Haren; de benoemi^ hulppred. te Tholen en St. tensdljk (buitengew. wijkgeM wording): J. J. Roodsant. hulfli te Boekelo. f Bedankt voor Oude Tonge: J. P' Roest te Ederveen; voor Putt C J. Timmer te Lunteren; voorfyc wijk: C. den Boer te Wageni% Beroepbaar: O. Wijsenfeld. St\ wei 1 te Harich (post Balk). »f GEREF. KERKEN II Aangenomen de benoeming pn april 1978 tot gemeentecond^ drs. P. van Wijk te Bergen opK> naar Semarang (kadervor»'! pred. op Midden-Java): drs AP Schiebaan te Veldhoven. l GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Groningen: J. W weij te H. I. Ambacht; te gaal: R. Boogaard te Leiden; 1 terdam-IJsselmonde: M. Mond Waardenburg; te Amstert fl Chr. v.d. Peol te Yerseke ^'l Bedankt voor Aalburg: J. KoÉr Barneveld. ar BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Den Haag: A. ViPr te Veendam. fa VRIJE EV. GEM. I Beroepen te Nieuwvliet: H. Gfa kand. te Zwolle.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2