Hoe Egypte dertig jaar propaganda tegen de Joden tracht te verdoezelen -oor Groenland gaat de modernisering te snel -nemarken probeert oud-kolonie te ontwikkelen 23 DECEMBER 1977 BUITENLAND TROUW/KWARTET PHS 13 - R 15 ~11 ,,KU1U sche BO Net als overal rs ter wereld is er in pte een zorgvuldig trscheid gemaakt en anti-zionisme en 1.semitisme. Immers, pte en zijn Arabische ders streden tegen kolonialistische, ra- en expansionis- r je" beweging, niet l dn een van de oudste ;stjdiensten ter wereld. Fpidels lijkt zelfs de strijd °1 het zionisme te zijn ge- tt. Vooruitlopend op de e dikkeling heeft het Egyp- tie ministerie van voor- is Ing de boekjes waarin jionisme als een „tegen rabische naties gerichte rpunt van het westerse ■^rialisme" wordt om- [ven al uit de omloop ge- {En op het hoofdkwar- an de Arabische Liga „vanwege de omstan- >den" niemand beschik te zijn om belangstellen- over het wezen van het sme in te lichten. Dat I0£as gedrukte postzegel de beeltenis van de on- i door Israël vrijgelaten Jbisschop Cappucci te- re Je achtergrond van bezet Jp tina alsnog in omloop is oe cht valt aan een bu- fj^ratische vergissing te en n' js maar enkele maanden len dat het belangrijkste (blad van Egypte Okto- 13 een serie rijk geïllu- rde artikelen publiceer- rer een in bepaalde krin- :eer geliefd onderwerp: de talmoed aanwezige oö7d eens een Syrische Hik. aldus het begin van de verhalen, die sa- l(? tynet zijn knecht door een ftese samenzwering werd L [erd. Na de moord maak- Je Joden brood van hun .V<*1. Dit is in overeenstem- a?i met een oude misdadi- oel|woonte van de Joden in lg^ï, Egypte en overal el- zij woonden. Afle- igen lang mocht de lezer nemen van het „terro- e, het kwaad en de min- ing van de Joden voor ander menselijk wezen Rofc Mansoer, een vertrou- berlsman van Egyptes presi- t Sadat en hoofdredactio- verantwoordelijk voor e artikelen heeft er nog 01 Ids geen gewetenswroe- ivan. „Historische feiten je nu eenmaal niet ver ren. Bovendien heeft /nand het recht ons op 'e serie artikelen aan te en. Vergeet niet dat wij steeds op voet van oorlog Israël staan. De propa- üa maakt deel uit van de algehele oorlogsinspanning." zegt hij, op eens de grens tussen anti-zionisme en anti semitisme volstrekt uit het oog verliezend. Maar: „Als er eenmaal vrede is gesloten mogen wij er spijt van hebben." Zakelijk Gelukkig voor Mansoer heeft de verzamelde joodse wijs heid niet alleen negatieve kanten. Verleden maand ver gezelde hij Sadat bij diens reis naar Israël en terug in Egypte schreef hij dat de Jo den, na het sluiten van vrede, de Egyptenaren goed van pas zouden komen bij de oplos sing van Egyptes enorme economische problemen. „Of wij het willen of niet wij moe ten met de Joden samenle ven. Wij hoeven geen liefdes verhouding met hen te heb ben, maar wij hebben hen op het zakelijke vlak nodig. Wij hebben behoefte aan techni sche kennis en aan investe ringen." En de Israël-kenner van het blad Oktober laat weten: „Zeven jaar geleden ben ik begonnen Hebreeuws te stu deren, de taal die het mooie in de Joden laat zien." De armen man schrijft dat hij jarenlang, tot aan het vredes initiatief van Sadat, gedwon gen was zijn mooie gevoelens voor de Joden voor zich te houden. Veel Egyptenaren moeten het mooie in de Joden nog ontdekken. „Ik weet niet wat ik van de Joden moet den ken," zegt Samiah, een 27- jarige Egyptische journalis- te, die door de komst van de Israëlische journalisten naar Cairo voor het eerst in haar leven met Joden in aanra king kwam. „Ik kijk in hun ogen en probeer ze te door zien. Ze zijn slim en door trapt. Ik ben waarschijnlijk beïnvloed door de protocol len van de wijzen van Zion. Daar staat veel gruwelijks over de Joden in. Ik ben er van overtuigd dat het meeste ervan op waarheid berust. Er bestaat een wereldwijze Joodse samenzwering die vanuit een centrum wordt ge leid. De Joden willen de an dere volkeren overheersen. Zij hebben de economie, de kranten, de radio en de tele visie in handen. De Israëli's gaat het nu vooral om het aanknopen van economische betrekkingen met Egypte. Daar ben ik bang voor. Eco nomische betrekkingen zijn alleen goed als het geen een richtingsverkeer wordt." Vergeten „Wij moeten het verleden vergeten, wij zijn aan een blanco pagina in de geschie denis begonnen," aldus de Hebreeuwstalige omroepers van de Egyptische radio. Jaar in jaar uit, dag in dag uit probeerden zij in hun voor Israël bestemde radio-uitzen dingen de Joden van de juist heid van het Arabische standpunt en van de uitzicht loosheid van de situatie waarin Israël verkeerde te door James Dorsey overtuigen. Sinds het bezoek van Sadat aan Jeruzalem is de propaganda-oorlog ge stopt. Nu worden vraagge sprekken met Israëlische journalisten over hun erva ringen in Cairo naar Israël uitgezonden. Vergeten zijn decennia politiek radiowerk. Vergeten zijn ook de uitzen dingen tijdens de zesdaagse oorlog van 1967 toen gemeld werd dat de Arabische troe pen Haifa, Tel Aviv en Jeru zalem binnen marcheerden terwijl in werkelijkheid de Egyptische luchtmacht op de grond door de Israëlische werd vernietigd. Vergeten zijn alle leugens waarin men toen zelf heilig geloofde. Met behulp van de koran, het belangrijkste verkoopargu ment in de Arabische wereld, wordt nu het nieuwe beleid van Sadat in Egypte aan de man gebracht. Noch Palesti na noch Israël staan in de koran vermeld. Toch is de koran „voor de volle honderd procent" op de nieuwe ver houding tussen Egypte en Is raël van toepassing, zo verze kerd ons Raid Attar, koran deskundige en assistent- hoofdredacteur van Al Achram. Bij de terugkeer van Sadat uit Jeruzalem zei de Imam in de moskee van Is- mallia: „Wij moeten vrede met de Joden sluiten want de profeet Mohammed heeft dat ook gedaan." Daarom verzetten de Egypti sche tekstuitleggers zich ook met kracht tegen de uitleg van een bepaald koran-ver- haal, zoals die door de Syri sche „wapenhandelaren, ex tremisten en goddeloze agen ten van Moskou" de wereld is ingestuurd. Het gaat om het verhaal van de man die zon der de profeet vantevoren in te lichten contact opnam met de vijand om zijn eigen fami lie te beschermen. In de Syri sche, dus „historisch onjuis te" versie werd de man opge pakt en op last van de profeet ter dood gebracht wegens spionage. De Egyptische, dus „ware" lezing legt er de na druk op dat de man naar de vijand ging om zijn zonen en dochters te beschermen. Net als de Egyptische president Sadat dus, die ook ging voor zijn Palestijnse broeders die onder Israëlische bezetting leven. Mohammed erkende de edele motieven van de man uit het verhaal en spaar de hem voor de dood. De boodschap is duidelijk: de koran keert zich niet alleen niet teeen de vrede met Is raël, zij beveelt zelfs de vre de met Israël. Immers, de Is lam. aldus Attar, „gelooft in het principe van de vreedza me coëxistentie en het res pect voor eikaars belangen. Moslems hebben niet het recht om joden, christenen of atheïsten te vervolgen alleen vanwege hun geloof. De mos lems zijn geen agressors. Zij steken de scholen en de syna goge van de joden niet in brand. De moslems hebben wel het recht om een aanval af te slaan. Daarna dienen zij hun tegenstanders echter vrede aan te bieden. Als deze wordt aanvaard mogen zij hun tegenstanders niet ver der bestrijden, want anders verliezen zij steun van God." Met andere woorden, Egypte biedt Israël vrede aan, biedt de zionisten aan om geen zio nisten meer te zijn maar Is raëli's. Daarmee verhindert het beleid van 8adat dus dat de joden „een staat van Irak tot aan de Nijl gaan ves tigen." Twee staten Beide kanten in het conflict willen de stichting van een staat voor Joden en Palestij- nen. Dit is noch voor de Jo den noch voor de Palestljnen voordelig. Attar: „De Joodse vrouwen baren veel minder kinderen dan Palestijnse vrouwen. In een dergelijke staat zullen de Joden nooit hun identiteit kunnen bewa ren. En voor de Arabieren be tekent een dergelijke staat dat de PLO binnen de gren zen van Israël wordt gehaald en dat kan uiteindelijk alleen tot een door Moskou geleide atheïstische staat leiden! Daarom is Attar met de ko ran in de hand voorstander van twee staten, een Joodse en een Palestijnse. Moham med heeft met de Joden en de atheïsten verdragen geslo ten en heeft de Joden niet in de zee laten verdrinken. Waarom zou Egypte geen vrede met Israël sluiten? Is Sadat beter of slechter dan Mohammed of Mozes? In Me dina leefde Mohammed met de Joden in vrede tot zij ver dragsbreuk pleegden en zich in de strijd tegen Mohammed bij Mekka aansloten. Slechts één Jood weigerde om de wa pens tegen Mohammed op te nemen. Mohammed stond aan zijn graf en bad voor hem, want het deed er niet toe of hij Jood. christen of moslem was. Hij was een goed mens en dat is wat telt. Geen expansie In Egypte waren de Joden ministers geweest. Ook had den zij controle over de Egyp tische economie. Eeuwen hebben zij met de Egyptena ren in vrede samengewoond en niemand raakte door hun macht ongerust. Egypte wil de huidige generatie Joden een nieuwe kans geven. Vrede is mogelijk op basis van vreedzaam naast elkaar bestaan, maar niet op basis van territoriaal expansionis me. Met behulp van de koran kunnen alle denkbare proble men worden opgelost. Dè Israëlische wet van de te rugkeer. die alle Joden ter wereld het recht geeft naar Israël te emigreren, hoeft vol gens de nieuwe Egyptische leer niet te leiden tot drang om het (Israëlisch) gebied uit te breiden. Het heet nu een kwestie van filosofie. Wan neer zij moeten kiezen tussen „de bezetting van Cairo" en „vreedzaam naast elkaar le ven" kiezen de Israëli's voor het laatste en zullen zij toren flats bouwen voor hun immi granten. Het bestaan van de Israëlische Arabieren, overal in de Arabische wereld als beklagenswaardige „staats burgers tweede klasse" be schouwd, wordt nu ineens vergoeilijkt. ZIJ leven in Is raël uit vrije wil. „Toen ik in Amerika woonde kreeg ik ook niet alle voorrechten van een Amerikaan." zegt Mansoer. Het lijkt een omgekeerde we reld. Met de koran in de hand maken de Egyptische propa gandisten het zionisme voor het volk aannemelijk. Agres sors zijn opeens geen agres sors meer per definitie. Zodra zij van „territoriaal expansio nisme" afzien, valt er met hen vrede te sluiten. De Jo den die volgens Mansoer nog steeds geen volk zijn maar er slechts in geslaagd zijn „een geografische en taalkundige eenheid" te stichten, hebben recht op een eigen nationale ontplooiing, mits zij dit recht ook aan anderen gunnen. De propaganda-oorlog is ten ein de. maar de vooroordelen blijven bestaan. „Onze lezers interesseren zich niet voor theoretische zaken als het zi onisme," zegt Mansoer. „Daarom gaan wij daar ook niet meer over schrijven." Marga van Beusekom )rdt wel eens beweerd dat ■■forse evangelist Hans Ege- «„puwen geleden mèt het iendom ook het kapitalis- ■^p Groenland heeft ge it. In ieder geval uitten de alanders in 1953 toen hun "jnvan een kolonie in een Be provincie veranderde, ^ns om net zo'n niveau te ken als het moederland. in de wensen van de Groenlan- je voldoen, hun schuldgevoel $e raken en de eer te redden fi de Denen in allerijl een pro- &a samen voor de ontwikke- (i opbouw van de voormalige E. Bovendien waren ze bang Ie Amerikaanse belangstelling Groenland, dat strategisch zo g ligt dat de Amerikanen er i de Tweede Wereldoorlog hun [rijkste militaire bases vestig- >verigens in overleg met de e regering. In Thule (bij de pool) waar onder de naam tlon Blue Jay een vernuftige Itad werd gebouwd was de i originele eskimostam ge- !ïn verder noordoostwaarts te i. het wild achterna, dat de ing en het lawaai niet langer h. Het enige dat na 1953 weinig [erde, maar juist steeds meer (lands werd, was de kerk. ivangelist Hans Egede naar land trok, was hij van plan zijn ien landgenoten op te zoeken er meteen aan te herinneren nog een christelijk geloof was. u zijn verwachting in vond hij de oorspronkelijke bewoners, in de loop der jaren met de •leven Noormannen hadden igd. Egede besloot toen hen bekeren, maar dit viel niet Groenlandse taal. een oude •taal. die door zijn verhalend r erg lange woorden kent. is Ik te leren. Bovendien begre- Groenlanders niets van de n over de Hof van Eden. Ten jwisten ze niet wat een hof was i tweede hadden ze nog nooit •oom gezien. Het Lam Gods jten zeehond. Prenten van „de lieten meteen zien hoe het Deense landschap er uitzag. Dene marken werd het beloofde land. De Denen hebben bij de opbouw in de jaren vijftig één grote fout ge maakt. De veranderingen zijn in een zo snel tempo doorgevoerd dat de Groenlapders ze niet konden bijbe nen. De modernisering is voor een> groot deel buiten hen om gegaan en ze werden niet in de plannen betrok- ken. De Denen hebben de leiding; in het bestuur, de handel, de visserij, het onderwijs, de medische wereld, de bouw. Neem bij voorbeeld de vis serij, waarvan de Denen de belang rijkste handelsbron hebben ge maakt. In de visfabrieken werken 3000 mensen. Mannen en vrouwen, jong en oud staan met witte schor ten voor en met witte kapjes om het haar de vis te verpakken. Buiten laden tanige visssers de kabeljauw uit hun verveloze kotters. Met de armen om elkaar heen bekijken ze eikaars vangsten. Wanneer echter het jachtseizoen aanbreekt, geven ze gehoor aan de lokroep van de na tuur. Dan vergeten ze staatssteun en loon en is de rendierjacht weer het belangrijkste in hun leven. De garna- lenfabrieken, die dan de grootste vangsten doen, hebben in die tijd een enorm tekort aan arbeidskrach ten. Werkkrachten worden dan ook aangenomen volgens het zogenaam de „baaldagenprincipe"; heeft een fabriek 120 mensen nodig dan wor den er 180 aangenomen want een derde deel komt toch niet opdagen. Minder vis Met lede ogen zien de Groenlanders overigens hoe buitenlandse schepen hun wateren leegvissen, waardoor de visstand in de kustwateren terug loopt. De buitenlanders hebben gro te schepen, de Groenlanders kun nen nauwelijks een eigen kotter be talen. Ze doen hun best aan de bui tenlandse vraag naar luxe vispro- dukten als zalm en garnalen te vol De zeehondenjacht tussen Illulissat en Sarqaq. doen en ondertussen vist datzelfde buitenland mee en legt door allerlei vangstbepalingen en limieten de. Groenlandse visserij aan banden. De 200-miJlszone stelt dan ook niets voor; controle is onmogelijk en sinds Denemarken zich tegen de wens van Groenland aansloot bij de Europese Gemeenschap mógen Eu ropese landen zelfs in die zone vissen. Toen de visvangst terugliep werd naarstig gezocht naar andere han delsbronnen. Op het ogenblik zijn op verzoek van de Deense regering buitenlandse maatschappijen in de Davisstrait (tussen Canada en Groenland) naar olie aan het boren. De Groenlanders kijken wantrou wend toe vanaf de kant; ze bezitten niet de kennis en ervaring om mee te werken. Wanneer er nog voor 1979, als Groenland zelfbestuur krijgt, olie wordt aangeboord zal Denemar ken dik verdienen aan de hulp van de afgelopen 25 jaar. Afgesproken is dat de winsten op fifty-fifty basis worden verdeeld. Nu al krijgt Dene marken de financiële steun van 300 miljoen gulden terug via de handel en de lonen van de Deense arbeiders in Groenland. Het onderwijs in de kleine nederzet tingen, waar het dagelijkse leven nauwelijks is veranderd, kent de zelfde problemen als de visserij. Wanneer de kinderen hun ouders moeten helpen blijven ze thuis. Een veel grotere moeilijkheid is de taal. Het eerste wat de leerlingen onder wezen krijgen is het Deens. Pas in het derde jaar leren ze hun eigen taal schrijven. De vakken worden gedoceerd door Denen, die de Groenlandse taal niet of nauwelijks kennen. Als de leerlingen willen doorstuderen moeten ze naar Dene marken; hogescholen en universitei ten heten niet lonend te zijn voor een land met maar 50.000 Inwoners. Kennis van de Deense taal zal ook na 1979 onontbeerlijk blijven. Lang zamerhand zullen de Groenlanders de verantwoordelijke banen van de Denen gaan overnemen maar daar voor moeten ze hebben gestudeerd, in Denemarken. Op dit ogenblik zijn er alleen scholen in Nuük (de hoofd stad Godthab): een school voor vis sers, een moderne technische school en een seminarie voor onderwijzers waar dit Jaar de eersten zullen afstu deren. De huizenbouw is enorm duur en, tijdrovend. De grote bevolkingstoe name, de laatste twintig jaar een verdubbeling, heeft tot woonproble men geleid. Voor het bouwen moet de grond eerst met dynamiet gelijk worden gemaakt. De huizen van (ge ïmporteerd) hout worden driedub bel geïsoleerd en het aanleggen van leidingen is bijna onmogelijk. Deze huizen hebben geen stromend water en dit bijvoorbeeld heeft in samen hang met de vrije seksuele opvattin gen en de komst van Deense sei zoenarbeiders geleid tot een hoog percentage geslachtsziekten. Zeker driekwart van de mannen is wel eens voor een geslachtsziekte be handeld. In de flats is er wel comfort als stromend water en centrale verwar ming. De meeste Groenlanders wil len ook wel een flat maar de sprong van de plaggenhut naar de flat is erg groot. Overbekend is het verhaal van het Groenlandse gezin dat op de vloer van het appartement een vuur tje ging stoken. Denen krijgen ge makkelijker een flat toegewezen en vaker voor een veel lagere prijs dan de Groenlanders. De meeste Denen verdiepen zich niet in de problemen van Groenland want ze gaan toch weg als hun contract is afgelopea Dit heeft de Groenlanders een weer zin gegeven tegen alles wat Deens is het gevoel gastarbeider in eigen land te zijn. Alcohol En dus vlucht men in de drank. Alcoholmisbruik is één van de socia le problemen in het land. Een Groenlandse dominee: „eens stierf een jongen als gevolg van dronken schap. Hij ging 's nachts in zijn bootje de zee op en keerde nooit meer terug. Bij de begrafenis liet ik me even gaan. Ik vroeg of het niet zinloos was dat een jongen door teveel drinken was gestorven. De mensen keken me niet begrijpend aan en zeiden tegen elkaar: de domi nee heeft zeker een slecht humeur. Volgens hen had het lot aangewezen dat de Jongen moest sterven." Niets helpt tegen het drankgebruik, geen verkoopbepalingen, hoge prijzen, bonnensystemen of preken. Op za terdagavond is nagenoeg ledereen dronken De kerk sticht „ontnuchte ringscentra" voor gezinnen en heeft de Avondmaalswijn vervangen door grapefruitsap. Artsen delen antl-al- coholpillen uit. Niets lijkt te helpen. Een groot deel van de misdrijven komt voort uit het drankmisbruik. Meestal zijn het kleine winkeldief stallen of vechtpartijtjes, maar ook het aantal moorden is hoog, het af gelopen Jaar was het 11 op een be volking van 50.000 tegen 35 op een bevolking van vier miljoen in Dene marken. Delinquenten worden na hun berechting echter niet achter slot en grendel gestopt. In Nuuk is een open centrum. De mensen, die daar terecht komen werken overdag gewoon in de stad. Ze hebben hun eigen sleutel en kunnen vrij met elkaar omgaan. De enige verplich ting is het slikken van anti-alcohol- pillen. Dit vrij unieke rechtssysteem werkt goed. Langer dan vijf Jaar heeft er niemand In het centrum gezeten. Zelfbestuur Eeuwenlang zijn de' beslissingen voor de Groenlanders genomen, vanaf 1979 moeten ze leren op eigen benen te staan. Het zelfbestuur houdt in dat ze zelf gaan beslissen over de binnenlandse aangelegenhe den. Denemarken zal voorlopig de buitenlandse zaken, handel en de fensie in handen houden. Zonder de Denen kunnen Groenlanders niet, daarvoor zijn er te weinig kapitaal en kennis in eigen land aanwezig. De twee partijen, die nu een afgevaar digde in het Deense parlement heb ben zitten zullen het bestuur van Groenland vormen. De Atóssut van Otto Stenholdt is voor samenwer king met Denemarken en de EG en ziet in de olieboringen een nieuwe handelsbron, die de economie weer leven kan inblazen. De Sijumut van Lars Emil Johanson wil niet teveel Inmenging van het buitenland cn is bang dat de oliebo ringen zoveel vervuiling met zich mee zullen brengen dat de visserij eraan kapot gaat Verder wil hij ban den aanknopen met andere visserij- landen zoals Canada. De Groenlan ders zijn momenteel niet erg poli tiek bewust. De partijprogramma's lenen zich daar nog niet voor en bovendien speelt de geïsoleerde lig ging van de nederzettingen een be langrijke negatieve rol. Lars Emil Johanson ziet het zelfbestuur dan ook meer als een bewustzijnsproces. Een leerperiode voor de Groenlan ders om na te gaan denken over de toekomst van hun land. (Marga van Beusekom is leerling van de school voor journalistiek. Zij be zocht Groenland in het kader van con onderwijsproject).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 13