Russische christenen willen weg Reorganisatie van oud-katholieke kerk Kerk in Angola is volkskerk geworden 3 I Uit brieven van lezers Ex-Pravda-joumalist Arkadi Polisjtjoek: B| UITGEVERSMAATSCHAPPIJ J. H. KAMPEN KOK Nederlandse missionaris Rassenintegratie op scholen in Namibië Wereldraad van kerken naar India Argentijnen komen naar Friesland Kerstactie van 'Mensen in nood' VANDAAG VOORBUGANGEI n WOENSDAG 21 DECEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet =<NS y De reden dat duizenden leden van de pinkstergemeenten en baptisten willen emigreren, is de ervaring van zestig jaar wre de vervolging van diep gelovige christenen. Ik heb een groot aantal gezinnen van baptisten- en pinkstergemeenten ontmoet. Ieder gezin heeft zijn eigen lange geschiedenis van vervolgin gen: l\un grootvaders, grootmoeders en vaders kwamen om in kampen.' De kinderen werden van de ouders afgenomen en kwamen terecht in internaten en kindertehuizen. Ten tijde van Stalin was het gewoon te om voor het geloof in Christus iemand tot 25 jaar te veroordelen en in de toestanden van de Archipel Goelag (eilanden van kampen) stond dit gelijk met de doodstraf. Onder het regime van Chroesjtsjow werden de straftijden korter en de behande ling wat zachter. De liberalisering had slechts betrekking op de hechte- nlstermljnen. Momenteel kunnen ge lovigen veroordeeld worden tot een straf van drie of vijf Jaar. wanneer zij tenminste veroordeeld worden op ar tikelen die betrekking hebben op de religie, maar de sowjetautoriteiten geven er de voorkeur aan om volgens andere artikelen van het strafwet boek te berechten, waarbij de men sen in staat van beschuldiging wor den gesteld over iets wat niet be staat. zoals dat bijvoorbeeld het ge val was met dr. Michael Stern. De gelovige kan veroordeeld worden op ieder willekeurig artikel en hij kan in een psychiatrische inrichting wor den opgesloten. Een andere wens tot emigreren, waar de autoriteiten zich koppig tegen verzetten, bestaat hierin dat het voor hen onmogelijk is om in vrij heid Christus te belijden. In de offi ciële wetten van de USSR van heden staat absoluut ondubbelzinnig ge schreven. dat het gelovigen verbo den is hun kinderen tot achttien Jaar in de religieuze geest op te voeden. Stuur een kerstgroet naar gevange nen in Rusland." Met deze vraag heeft de Europa-commissie van (o.a.) de hervormde kerk en de gere formeerde kerken dezer dagen een lijst gepubliceerd met vijftig namen van godsdienstige en politieke ge vangenen in de Sowjet-Unie. Hierbij publiceren wij het verhaal, dat de Russische publicist Arkadi Polisjtjoek vertelde aan Henk Wol zak (Oost-Europamedewerker van het algemeen diakonaal bureau van de gereformeerde kerken). Polisjtjoek werd in 1930 geboren. Na zijn studie filosofie aan de universi teit van Moskou was hij vanaf 1954 werkzaam in de journalistiek. Hij publiceerde in de Prawda en Izwes- tia en sprsak voor radio en televisie. Ruim tien jaar was Polisjtjoek ver antwoordelijk redacteur van het tijd schrift „Aziatica Sjewodnja" (Azië- kunde Vandaag), een sociaal-poli tiek wetenschappelijke uitgave van de Russische academie van weten schappen. In 1973 nam hij uit eigen beweging ontslag. Zijn communisti sche overtuiging kreeg de nekslag na de inval van de Russen in 1968 in Tsjechoslowakije en trad hij uit de communistische partij. Ook trad hij uit de Russische journalistenbond en diende een aanvraag in om te emigreren. Vanaf 1974 nam Arkadi Polisjtjoek deel aan de beweging van de rechten van de mens in de USSR. In oktober van het vorige jaar werd hij voor vijftien dagen opgesloten vanwege deelname aan een demon stratie in het presidium van de Op perste Sovjet. In die tijd raakte hij in nauw contact met vertegenwoor digers van verschillende pinkster en baptistengemeenten, die strijden voor het recht op het vrij belijden van hun geloof en het recht op emi gratie. Op 8 augustus van dit jaar werd Polisjtjoek gedwongen om de Sovjet-Unie te verlaten. Bij zijn ver trek overhandigden vertegenwoordi gers van pinkstergemeenten uit ver schillende delen van de USSR hem een machtiging om hun belangen in het buitenland te vertegenwoor digen. De autoriteiten hopen hiermee het kind tot op die leeftijd op te voeden zoals het hun past. Voor diepgelovi ge gezinnen is dit een tragedie zon der uitweg. Ook Is het verboden evangelisatie werk te doen. Gelovigen die zich verplicht voelen Christus op deze aarde te prediken, kunnen onder deze voorwaarden niet leven en be staan. Toch gaan zij door met Hem te verkondigen, ook prediken zij Christus in gevangenis, kamp en psychiatrische Inrichting. Tevens hebben de autoriteiten liefdadigheid verboden. Behalve dat dit van grote geestelijke waarde is, heeft dit ook een grote materiële betekenis omdat de leden van de pinkstergemeenten en ook de baptisten in de regel grote gezinnen van tien, elf en meer kinde ren hebben. Op 26 juni van dit jaar heeft een grote groep gelovigen 3500 men sen een brief geschreven aan de Russische president en partijleider Leonid Brezjnew, waarin ondermeer staat: „Wanneer de geest waarin de Helsinkl-akkoorden gesloten wer den, geen bedrog is, geen armzalig stukje papier, geeft dan vanaf uw hoge post instructies aan alle uitvoe rende organen en Instanties ons ver der niet te martelen en in vrede te laten gaan, laat dan alle hinderpalen en belemmeringen opruimen voor onze uittocht uit het land." Het aantal christenen die willen emi greren wordt steeds groter. De auto riteiten zijn hierover zeer verontrust. Zij willen nu door provocateurs de beweging van binnenuit bewerken. In de stad Nachodka verrichten me dewerkers van de KGB (Russische veiligheidspolitie) „verzoenend" werk onder de gelovigen, waarbij ge oogd wordt de discriminatie stop te zetten als zij van emigratie afzien. Zelfs heeft de KGB een Comité ter verdediging van de rechten van de gelovigen opgericht. Zij bezoeken de gelovigen en proberen de kinderen ertoe te bewegen met hun ouders te breken door hun een woning, oplei ding en goed werk te beloven. Ook worden vervalste brieven van geëmi greerde gelovigen voorgelezen. Hierin worden de verschrikkingen beschreven van het kapitalistische paradijs en de vervolgingen waar aan gelovigen zijn blootgesteld. Tenslotte stuurt de regering haar agenten met de bijbel in de hand onder de gelovigen. Op het ogenblik ligt de nadruk op het systeem van boeten. Overal wor den de gelovigen om beboet: omdat zij zich niet laten registreren, om gebedsbijeenkomsten in hun wonin gen enzovoort. De gelovigen hebben het toch al arm en wanneer je dan nog bedenkt dat ze veel kinderen hebben, is het duidelijk dat dit een middel is om ze gewoon door honger klein te krijgen. Een andere vorm van repressie is het uit elkaar jagen van de mensen bij begrafenissen, bruiloften en gebedsbijeenkomsten en ook zij worden beboet. Het wreedste wapen dat wordt gehan teerd is het met geweld afnemen van kinderen van de ouders. Deze rubnek is uitsluitend bestemd voc korte reacties op m deze kranl gelezen berichten artikelen en commentaren. en met voor gedichten, open boeven, oproepen ot reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) Oe inzendingen voor deze rubnek dienen zo beknopt mogeli|h te zi|n Oe redactie behoudt zien het recht van bekorting voor Het is ons helaas met mogeli|k over elk geval van bekorting o» metpiaatsmg (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus, 859, Amsterdam. Bi| publicatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld (ADVERTENTIE) Hannie van Leeuwen (7) Mevrouw Van Leeuwen gaat de AR- vertegenwoordiging in de Kamer verlaten, na eerder de heer Ad Schouten. Hun openheid, eerlijk heid en trouw worden waarschijn lijk verkeerd'begrepen. En toch wij. als achterban In het gewone volksleven moeten het Juist van déze mensen hebben. Mevrouw Van Leeuwen waarom verlaat u nü de Tweede Kamer? U kunt ons dit niet aandoen omdat velen vertrouwen in u stellen! Waarschijnlijk denken ve len met mij er net zo over om de oprechtheid te handhaven binnen de A.R. partij! Een groot voorbeeld voor ons is de heer Van Agt, die. door zijn eerlijkheid en openheid door velen (ook voor degenen die het CDA niet zagen zitten, maar tóch op hem stemden) als een oprecht Chris ten wordt beschouwd. En juist nu laat de A.R. partij, bij monde van enkele. A.R. Kamerleden het èfwe- ten! Juist nu, in deze tijd, moeten wij toch ons program binnen het CDA wéAr makan: „Niet bij brood alléén Ik wil hierbij Mevrouw van Leeuwen opwekken en tevens óók Ad Schouten: „Kom terugg in de strijd! Wij hebben u nodig! Zuidlarcn C. Wicringa-de Haan Hannie van Leeuwen (8) Het wordt nu toch wel hoog tijd dat de heren aan de top van onze ARP zich terugtrekken en gaan genieten van een welverdiende rust. Een van onze beste krachten In de Kamer werken ze de deur uit en stellen zich op ais flinke gedogers die de schuld over het mislukken van de bespre- Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/ DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 4, Rot terdam Tel 010-115588 (red) Schledamsevest 52 Tel. 010-115700 (adv). DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 kingen met de PvdA naar de men sen uit KVP en CHU schuiven. Flink hoor. Ik schaam me dat ik lid van de ARP ben. Mevrouw Van Leeuwen, u moet toch maar blijven om deze heren regelmatig op hun vingers te tikken. En dan wel graag met kracht. Nieuw-Lekkerland A. C. Baardman Hannie van Leeuwen (9) Als een Kamerlid besluit van baan te veranderen, doen bepaalde men sen pogingen haar op dat besluit te laten terugkomen. Deze mensen ma ken zich niet alleen schuldig aan vrijheidsbeknotting, zij geven Han nie van Leeuwen ook nog het gevoel een onverantwoordelijke beslissing te nemen. Laat haar zelf beslissen wat ze wil, daar Is ze capabel genoeg voor! Leiderdorp R. H. M. Weggen Hannie van Leeuwen (10) Met verbazing en wrevel heb lk ken nis genomen van de beslissing van mevrouw Hannie van Leeuwen om zich terug te trekken als lid van de Tweede Kamer. Haar opmerkingen over het beleid binnen de ARP ko men mij onjuist voor. want wie ach teraf nog eens rustig het beleid van de verschillende partijen met be trekking tot de kabinetsformatie be ziet, moet toch tot de overtuiging komen dat de ARP (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de KVP) zeer cor rect gehandeld heeft. Zou de werke lijke reden van mevrouw Van Leeu wen niet zijn dat zij boos is op de top van de ARP, omdat deze haar niet heeft voorgedragen voor een minis terspost? Wanneer dit laatste Juist Is. doen we er vermoedelijk beter aan om haar met stille trom te laten vertrekken in plaats van allerlei ac ties te starten teneinde haar te be wegen op haar besluit te doen terug komen. NU IN DE BOEKHANDEL! VOOR 0E KERSTDAGEN Hans Bouma (samenstelling) EEN KIND IS ONS GEBOREN 200 bladzijden, geborlden24,75 Een verrassende verzameling gedichten, liederen, verhalen en overdenkingen over de betekenis van het Kerstfeest. Gekozen door Hans Bouma uit het werk van: J. J. Buskes, Gabriël Smit, Tom Naastepad, Guillaume van der Graft, Okke Jager, Mi chel van der Plas, Godfried Bomans, Wim Ramaker, Jacoba M. Vreugdenhil, Jaap Zijlstra, Muus Jacobse, C. Rijnsdorp, Ad den Besten en vele anderen. Een rijk geschakeerd boek (groot formaat) met fijnzinnige illustraties van Otto Dicke. Verkrijgbaar in de boekhandel Van een onzer verslaggevers HILVERSUM De oud-katholieke kerk van Nederland heeft In haar onlangs in Hilversum gehouden synode een aantal belang rijke besluiten genomen tot reorganisatie. De autonomie van bisdommen en parochies is doorbroken en voortaan wordt de kerk beschouwd als één geheel. AKEN (KNA) „De kerk in Angola is vandaag levendiger dan vóór de onafhankelijkheid Uit de Portugese koloniale kerk is een Angolese volkskerk ontstaan." Met deze woorden omschrijft de Nederlandse missionaris Gottfried de Kinderen de kerkelijke situatie in Angola. Aalsmeer dr. W. Maarse Nxn Verschil In Trouw van 16 december las Ik dat ds. De Wit met toestemming van zijn kerkeraad in de r.k. kerk zou preken. Weet genoemde dominee en zijn kerkeraad niet dat er grote ver schillen zijn omtrent kerkregering. sacramentsleer, vagevuur, en niet te vergeten Mariaverering? Weten zij niet, wat de kerk omtrent deze din-1 gen in de bijbel nader verklaart en in de drie formulieren van eenheid belijdt? Lisse A. van '1 Voort Meer brieven op pagina 10 Pater de Kinderen, die Afrika-advi- seur is bij de internationale r.k. mis siewerken „Missio", is op uitnodi ging van de Angolese regering drie weken in Angola geweest. Hij noemt de situatie van de kerk in Angola, waar nog steeds de burgeroorlog woedt, kritiek. In de strijdgebieden, waarde kerk nog pastoraal werk kan doen. moet soms één missionaris voor veertigduizend gelovigen zor gen. Het kerkelijk werk moet in gro te delen van het land uitsluitend door katechisten worden gedaan. Opvallend Is hoe openlijk de christe nen voor hun geloof uitkomen, aldus pater De Kinderen. Bij grote groe pen van de bevolking is de kerk de enige hoop in de huidige situatie. De regering is volgens de Nederland se missionaris uiterst voorzichtig in WINDHOEK (ANP) Particuliere scholen in Namibië hoeven zich niet meer te houden aan de wetten be treffende de rassenscheiding. Deze beslissing heeft de Zuidafrikaanse regering genomen na een conflict van een jaar met de r.k. kerk. Deze stelde aan het begin van het vorig schooljaar haar scholen, die tot nu toe alleen voor blanken toeganke lijk waren, open voor niet-blanke scholieren. De overheid zette de sub sidies stop. maar de r.k. kerk hield vol. In de mededeling over de legali satie van het r k. initiatief staat ech ter wel duidelijk, dat de overheid alleen subsidie betaalt voor de blan ke leerlingen. haar benadering van de kerk. Zo is op het laatste partijcongr-es van de MPLA nog eens uitdrukkelijk ge steld, dat er in Angola godsdienst vrijheid is en dat men verwacht, dat de religie op natuurlijke wijze zal uitsterven. Als vijandig ervaart de bevolking volgens pater De Kinde ren de anti-godsdienstige propagan da van de in Angola aanwezige Cu banen. Van de tienduizend Cubaan se „experts" in Angola zijn duizend leraren, die op de scholen onder meer het marxisme als verplicht vak onderwijzen. Conferenties Religieus groeiklimaat, over groei en verstikkings-factoren voor de re ligie, 14-15 januari, Den Alerdinkc, Laag Zuthem (tel. 05290-541. Diakonale informatiedagen, VOOr diakenen en geïnteresseerde ge meenteleden. met name over de dia konale vakantieweken, werelddia- konaat en opzichzelfstaanden, 14 en 28 januari. De blije wereld, Lunte- ren. Inf. alg. diak. bureau, tel. 033- 43244. Training groepspastoraart VOOr pastores. 16-20 januari o.l.v. prof. dr. J. Firet en drs. G. P. Van Dam, Ernst Sillemhoeve. Lage Vuursche. Inl. en opg. tel. 020-5485448, (theol. fac. VU). Pastoraat in de .alles mag" maat schappij, voor predikanten met hun gezinnen m.m.v. R. van Dam, prof. dr W. H. Velema en mevr. M. E. Tigchelaar-De Bruin, 3-5. januari op De Hezenberg, Hattem (Tel. 05206- 1648) Dc bisschoppen zullen niet meer elk bisdom besturen, maar gezamenlijk de hele kerk. Aartsbisschop Kok van Utrecht en bisschop Van Kleef van GENEVE De wereldraad van ker ken heeft een team naar India ge zonden. Leden van het team zijn rev. dr Kenneth Slack (direkteur van christian aid, christelijke hulp, Lon den), ir Nico Keulemans (van het algemeen diakonaal bureau van de gereformeerde kerken in Nederland) en Stanley Mitton van de wereld raad van kerken. Het team heeft tot opdracht naar de mogelijkheden om de hulpverlening voor herstel en wederopbouw zo ef fectief mogelijk te laten verlopen. Daartoe zullen contacten worden gelegd met de nationale raad van kerken In India, verschillende leden- kerken en kerkelijke hulpverle ningsorganen. Het is de bedoeling dat een duidelijk beeld verkregen wordt van wat de wereldraad van kerken kan doen. Het valt derhalve nu reeds te ver wachten dat er binnenkort een nieuw verzoek van de wereldraad van kerken komt om bijdragen voor de hulpverlening aan de door cy cloon en vloedgolf getroffen gebie den. Inmiddels heeft het kerkelijk hulpverleningsorgaan van de raad van kerken in India het voedselpro gramma uit kunnen breiden tot 45 centra, ten behoeve van honderd duizend mensen. Van een onzer verslaggevers LEUSDEN tfan 9 februari tot 11 maart komt een delegatie van de gereformeerde kerken in Argentinië op bezoek in Nederland. De delega tie komt in de eerste plaats om de verhouding met de gereformeerde kerken hier te bespreken. De Neder landse en de Argentijnse gerefor meerden verrichten namelijk geza menlijk zendingswerk in Argentinië. Omdat het speciaal de kerken in Friesland zijn, die zich met de zen ding in Zuid-Amerika bezighouden, zal de kennismaking met de Friese kerken verder een belangrijk onder deel van het programma zijn. De Argentijnen zullen vier weken bi vakkeren in Beetsterzwaag, samen met ds. en mevrouw C. G. Vermei den. die volgend jaar voor zendings werk naar Argentinië gaan. Classis- gewijze krijgen dan alle kerken van Friesland (en dan ook niet alleen de gereformeerde) de gelegenheid, grondig met de Argentijnse delega tie van gedachten te wisselen. Haarlem brengen hun rechten in in het college van drie en (titulair) bis schop Jans van Deventer krijgt zeg genschap in alle zaken. De drie zul len het werk in portefeuilles verdelen en zich laten bijstaan door de voor zitters van de synodale raad en de generale thesaurie, namens hun col leges, en door vertegenwoordigers van de geestelijkheid. Bisschoppen en pastoors krijgen hun honorarium voortaan uit een algemene kas. Dat komt erop neer, dat alle kerkelijke ambtsdragers in dienst zijn van de hele kerk en dat eigenlijk geen parochie meer een ei gen pastoor heeft. Op de achtergrond staat de financië le toestand van deze kerk, die vol gens het blad „De Oud-Katholiek" 'somber' is. De inkomsten uit levend geld zijn in 1976 niet of nauwelijks toegenomen. Tenzij de offervaardig heid van alle kerkleden toeneemt, staat volgens het blad het voortbe staan van de kerk op het spel. DEN BOSCH De kerstactie te Den Bosch van de stichting Mensen in Nood/Caritas Neerlandica richt zich dit jaar op het werven van nieu- wé sponsors voor hethulpprogram- ma „Neem een kind voor uw reke ning". Dit programma wordt mo menteel ondersteund door achtdui zend sponsors, die samen zorgdra gen voor meer dan zeventig projec ten voor het welzijn van kinderen in de derde wereld. Hiervoor is tot nu toe vier miljoen gulden besteed. Een sponsor is iemand, die borg wil staan of verantwoordelijk wil zijn voor iets of iemand, en in dit geval stellen de sponsors per maand, kwartaal, half jaar of jaar een be drag beschikbaar voor de verzorging of opvoeding van een kind in de derde wereld. Het is een adoptie-op- afstand, een methode van adoptie waarmee Mensen in nood het langst ervaring heeft in Nederland. In het kader van dit sponsorprogramma steunt de stichting 34 projecten in Azië, 12 in Midden- en Zuid-Afrika en 28 in Afrika. Bij de kerstactie wil de stichting nieuwe sponsors werven. De Socute- ra-uitzending-van 21 december zal hieraan gewijd zijn. Op 2de kerstdag zend de KRO-televisie via Ned. 2 een reportage uit over een van de projecten uit het programma, na- meljk het senden home in Manila, een tehuis voor straatjongens. Tiel luidt „Maandag loop ik toch weg". Van de gelovigen die in psychiatri sche inrichtingen zijn opgesloten noem ik de baptiste Anna Wasiliewa Tsjertkowa. Zij werd in 1928 gebo-, ren en bevindt zich al vanaf 1972 alleen vanwege haar geloofsovertui ging in een psychiatrische kliniek in Tasjkent. Jonge dienstweigeraars op grond van hun religie worden tot vele jaren kamp veroordeeld. De ge lovigen Boris Pertsjatkin en Wladi- mir Stepanow worden met straf rechtelijke vervolging bedreigd en worden geterroriseerd. Een jager zei tegen Pertsjatkin in de taiga: de KGB heeft me bevolen op je te schieten. De prediker Nikolai Koen- nitso uit de stad Rowno wordt met een veroordeling bedreigd, alsmede de baptist Grigori Petrenko die bij Riga woont in Letland. Op het ogen blik is men een massale vervolging begonnen in de kozakkennederzet- ting Stanitsa Starotitrowka. Hier wonen ongeveer honderd leden van de pinkstergemeente. De kinderen van deze gelovige christenen uit deze nederzetting getuigen ondub belzinnig over de tragische situatie in hun gezinnen. Het Westen kan de gelovigen in de Sowjet-Unie helpen. Vergeet ze niet, ook niet voor één dag. Dat is de hoofdzaak. De huidige heersers van Rusland interesseren zich meer voor hun internationale prestige dan Sta lin dat deed. Dit maakt het voor het Westen mogelijk om dagelijks de strijd te volgen voor geestelijke vrij heid in de Sowjet-Unie, invloed uit te oefenen op 4e bureaucratische partij-oligarchie en het repressieve apparaat ervan. Op de dag dat u zal zwijgen en ons vergeten, zullen de gepantserde vuisten van het gezag gaan praten. Wanneer bij voorbeeld de christelij ke wereld rustig kerstfeest viert, vinden er in de Sowjet- Unie niet zelden nieuwe arres taties plaats. y y ul m we OVER KLAKKELOOS CITEREN Dit weekend trof mij ergens een artikel over verkeerd bij belgebrui De schrijver had het over „klakkeloos citeren". De voorbeelden die hij noemde rechtvaardigden deze kwalificatie ruimschoots. Wat te denken van e^e voorzitter van de Kamer van Koophandel in Koblenz die naar luiheid van werknemers" uithaalt met een woord van Amos: „Het is i met het feesten van de luilakken". Temeer daar dit woord omgekeen slaat op het doen en laten van rijk) grootgrondbezitters. Op die mani|| valt er in ons eigen wereldje ook n wel iets kwijt te raken. De schrijv<| zou op deze gelaakte wijze van citeren de heer Van Agt (niet) will f voorhouden „Hen allen trekt hij o. met de haak, sleept ze in zijn net e vergadert ze in zijn zegen" (Habakuk). Na een intermezzo ovd de TV-serie Het Christendom keer| de schrijver dan terug naar het klakkeloos citeren. Hij schrijft:.1 de dominees in Chili, die de letter J van dit boek volgen en zich bewust i zijn van de uitspraak van Paulus: I 1 „Geef de keizer wat des keizers is.'J worden rijkelijk beloond in dit ondermaanse." Terecht hekelt hij E daarna de maatregel van Pinochetlj om die voorgangers die het regime] steunen bepaalde voorrechten te geven, zoals speciale pasjes om in ziekenhuizen, gevangenissen en kazernes binnen te komen. .Handelaars in goddelijk heil,' noemt hij Pinochet en de zijnen. Nu even over zijn eigen citaat. Mag ik N even? Het woord is niet van Paulus!/ maar van Jezus. Ik vraag me af of schrijver nu zelf niet klakkeloos .rd citeert. Er gaat nl. iets aan dat woord vooraf. De vraag is: mag je dl keizer belasting betalen? Jezus laafo zich een munt aanreiken en vraagt Vl wat er op staat. Nou. dat is duidelijk: de beeldenaar van de keizer. Dus die munt is van de keizer. Teruggeven. Maar ook op de mens staat een „beeldenaar", die iy— naar Gods beeld geschapen. Daarom:en (geef) Gode wat van God is," d.w.z. besef dat mensi van God zijn. Hoe iemand zich dit woord letterlijk bewust kan zijn en dan toch Pinochet kan steunen is dan geen vraag meer. Het zal christenen onmogelijk zijn. Beroepingswerk NED. HERV. KERK n( beroepen te IJsselstein: (deelgr meente) F. J. Brinkman te Su[7 huizum. 1 Aangenomen Hoogenkamp ven: J. Bone naar Holten: GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Mariënberg: W. TriefC stra te Utrecht. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Enschede en te RheneC C. Hegeman te Veenendaal. It Bedankt voor Krimpen a.d. IJssel: van Vliet te Aagtekerke. K BAPT. GEMEENTEN th- Beroepen te Stadskanaal-Zuid: te Visscher te Veendam. Ite fhc lui Ds. N. Willemse Op 77-jarige leeftijd is overleden N. Willemse, gereformeerd emeriti predikant te Arnhem. Ds. Willem: loopbaan als predikant voerde h( achtereenvolgens naar Abcoui (1926), Hoofddorp (1929), Roti dam-Charlois (1932) en Arnhi (1946 tot zijn emeritaat in 1965). was daarbij zeer actief op het thi front van de zending en als stuurslid van het tractaatgeni schap Filippus. Prof. Hoenderdaal b lec rd Bij zijn afscheid als hoogleraar aa het remonstrants seminarie te iT" den heeft prof. dr. G. J. Hoenderds zoals de traditie is aan opvolger dr. E. J. Kuiper de troi ring van Episcopius overgedrag* Simon Episcopius was in de zesti< de eeuw remonstrants hooglers aan de Leidse universiteit. Het scheid vond plaats tijdens een al^ mene vergadering van bestuur v de remonstrantse broederschs Prof. Hoenderdaal hield een re .waarin hij de functie van het sei narie als spil voor de geloofsgeme schap onderstreepte. Hij gaf overzicht van de theologie van twintig jaar, dat hij hoogleraar geweest. De voorzitter van de monstrantse broederschap, drs. K. Moree, overhandigde prof. Ho derdaal als afscheidsgeschenk studiefonds, dat gevormd is voor nascholing van predikanten. De brengst was ongeveer achtduize gulden, maar men verwacht nog v schillende giften. Secretaris-ge raai mr. A. Mulder van het depar ment van justitie deelde op de ceptie mee. dat prof, Hoenderd benoemd is tot ridder in de orde v de Nederlandse leeuw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2