lutphen herdenkt Paul Rodenko BU SIMON IS HET AL KERST KUNST Uit brieven van lezers Kijken naar meisjes of jongetjes? 'De dichter, de ziener met verbrande ogen' Paul van Vliet in dertien jaar theater Van Dalsumprijs voor 'Schreber' r WOENSDAG 21 DECEMBER 1977 TROUW/KWAR"T -|SI door Jac. Lelsz AMSTERDAM „Alleen kijken naar meisjes of jongetjes" is de titel van een tentoonstelling van twintig schilderijen waarop kleine kinderen in rokken zijn afgebeeld. Die ten toonstelling is tot en met 5 maart 1978 in het Amsterdamse Rijksmu seum te zien. Dat ook jongetjes In rokken zijn afgebeeld is niet zo vreemd wanneer men weet. dat de schilderijen meren deels uit de 17e eeuw stammen. Van af de 16e eeuw tot en met het begin vandaag op Marken in stand wordt gehouden. Door deze gewoonte is het vaak niet eenvoudig om op schilderijen meis jes van jongetjes te onderscheiden. Zo zal het voor het nageslacht ook problemen geven op afbeeldingen van onze hedendaagse jeugd, onge acht het geslacht gehuld in lange broeken en met lange haardracht, mannetjes en vrouwtjes te onder scheiden. Op de getoonde portretten in het Rijksmuseum zijn de kinderen op van onze eeuw droegen behalve de hun paasbest afgebeeld. Zij zagen er meisjes ook kleine jongens een rok. niet elke dag zo uit. en zeker waren Een gewoonte die tot op de dag van niet alle kinderen zo goed gekleed. ZUTPHEN „De poëtische revolutie, nu die nu de 20ste eeuw teweeggebracht heeft, kan men beschouwen als een omverwerping van de poëtische standenmaatschappij, die geconcentreerd was rond de Muze.Dat schreef Paul Rodenko in 1954 zijn inleiding op de bundel „Nieuwe griffels, schone leien", die gewijd was aan de Experimentelen, de Vijftigers. We kwamen de regels nogal opvallend, met uitvergrote letters, tegen op de tentoonstelling, die tot 8 januari in het Henriëtte Polak Museum te Zutphen wordt gehouden. Was het ook d&arom dat we een bezoeker, een keurig geklede heer, tegen zijn vrouw hoorden zeggen: „Allemaal decadentie, tenminste grotendeels."? •De dichter Paul Rodenko Rodenko geexposeerd in de kelders van het historische pand waarin het Henriëtte Polak Museum is geves tigd. De serie werken van Kerkhoven bestaat uit reliëfdrukken/etsen. Van de abstracte symbolische tekens der Tarot-kaarten (en de poëzie die er op ile Prins Willem III op drie- of vt— leeftijd. Een van de schildert J de tentoonstelling „Alleen, naar meisjes of jongetjes." rb. Die werden dan ook doorgaf geportretteerd. De tentoon wordt gehouden in kabinet j de Eregalerij. Lj ">n: Paul Rodenko. als dichter een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Vijftigers maar vooral van betekenis als essayist, bloemlezer en beschrijver van de poëzie der Experi mentelen. is vorig jaar op 55-jarige leeftijd overleden Hij was in laatste instantie in Zutphen woonachtig, re den waarom het Letterkundig Mu seum daar een herdenlungsexpositie heeft ingericht. Rodenko s vader was Rus van ge boorte. zijn moeder van Nederlands- Frans-Engelse afkomst. Paul stu deerde Slavische talen, vergelijken de literatuurgeschiedenis en psycho logie. Behalve dat hij gedichten schreef, poëzie van anderen bundels en beschouwingen het licht deed zien. vertaalde hij toneelstukken, o.a. van Jean Anouilh, Georges Fey- deau en Ann Jellicoe. Wat het laatste betreft, wierp hij de vraag op of de letterlijke vertaling, de getrouwe weergave, misschien niet een natura listische vooroordeel is van onze tijd, „die zelfs de poppen van haar kinde ren ..net levend" wil hebben". „Is de literatuur een museum", was zijn vraag, „of een levend cultuurbezit? Mag men er mee omgaan, er iets mee „doen" of alleen maar naar kijken?" Interessant Een interessante tentoonstelling, zo als gebruikelijk bestaande uit foto's, waarvan een aantal uit het familie album, bundels, tijdschriften waar aan werd meegewerkt, manuscrip ten. brieven o.m. aan letterkundigen enz. Interessant zéker voor wie van de beweging van vijftig heeft gehou den, of althans haar optreden heeft kunnen waarderen. Interessant mis schien zelfs voor wie het met „alle maal decadentie, tenminste groten deels" afdoet. Van Paul Rodenko mag dat laatste, want besloot hij zijn inleiding op een andere bloemlezing. „Met twee maten", niet met te zeg gen dat het laatste woord natuurlijk aan de lezer (in dit geval ook de bezoeker) is? De Vijftigers vormden een hetero geen gezelschap. Maar wat Lucebert eens zei, gold min of meer voor elk van hen: Zij wilden „het volledig leven tot uitdrukking brengen". Weg met alles wat „dood' is of „bijna dood". Dichterlijke taal, afgesleten beeldspraak, bourgeoisie met voor oordelen, alles wat „vaststaat", kerk, God desnoods. Dat is uiteraard wat anders dan proppenschieters hante ren. het is explosieven leggen, en niet alleen bij facades, maar ook onder fundamenten. Begrijpelijk dat men vanuit levensbeschouwelijke sfeer deze dingen niet on-kritisch aanzag, hoewel het weerwerk wel licht. hier en daar. sterker had kun nen zijn. Autonoom Intussen sloegen de jongeren aan het experimenten met de taal. Ro denko had geschreven over de (hen- ontdekking van het autonome woord, het woord niet als weergave maar als schepping van werkelijk heid. Een revolutie in poëticis in twee richtingen: oriëntatie op toe komst en verleden, een „program- ma" en een reconstructie van de RlSICO S poëtische erfenis. Kabinet (2) Spijt (1) Feit is: een kabinet Van Agt-Wiegel is geen afspiegeling van de verkie zingsuitslag. wel van het gesol van de democratie. Het ergste is dat er misbruik gemaakt wordt van de be naming „christelijk". Om die reden heeft het zogenaamde CDA voor mij afgedaan. Alphen aan de Rijn F. J. Beijkers Kabinet (3) Ik was altijd van mening dat de ARP een rechtse partij was. die tot nu toe mijn stem heeft gehad. Of dat nu zal blijven, zal afhangen, of die paar linkse mannen in het CDA blij ven en hoe ze zich ten opzichte van het nieuwe kabinet zullen gedragen. Kampen J. H. van Dijk Kabinet (4) De heer Van Agt heeft uiteindelijk gemeend een kabinet met de VVD te moeten vormen (ook in de WD zit ten zeer honorabele mensen). De ge volgen hiervan in breed maatschap pelijk vlak beginnen zich echter al te openbaren De polarisatie gaat toenemen. Economische machts blokken zijn uit hun stellingen geko men om de aanval te openen. On danks het problematische ontstaan moeten we het kabinet het voordeel van de twijfel geven We zullen ech ter eveneens nauwkeurig het daad werkelijke beleid en de uitwerking hiervan moeten blijven volgen om te zien of Van Agt zich heeft vergist. Paterswolde P. L. Kiewiet Kabinet (5) „Mijn vader heeft gezegd. Jongen, ga jij maar niet in het bedrijfsleven, daar ben je ongeschikt voor. En hij had gelijk. Ik ben absoluut onge schikt voor een manager-functie. Zegt u maar nul komma nul." Aldus de heer Van Agt En uitgerekend deze man acht zich nu geschikt om op te treden in een van de zwaarste manager-functies, die ons land kent. In een eerder stadium heeft de Gaay Fortman Sr verklaard dat. in geval van een aanzoek om weer minister te worden, voor hem zeer belangrijk was. wie minister president zou wor den Later heeft hij. om partijgenoot Van Agt niet voor het hoofd te sto ten. andere argumenten tot afwij zing aangevoerd, maar de werkelij ke reden tot afwijzing is mi zeer duidelijk. Toen bleek dat Den Uijl geen premier meer zou worden, was dit voor de man een zware klap; het was hem goed aan te zien. Even duidelijk Is dat hij zich weer volledig heeft hersteld „Manager" van Agt moet op zijn tenen lopen Den Uijl zal er verstandig aan doen niet zelf te gaan duwen Van Agt valt vanzelf wel om Het kabinet Den Uyl komt er toch berust» wordt gezegd dat men di niet moet zien als een systematische analyse, maar als „een zoeken naar „contacten" op de wijze van een wi chelroedeloper". DEN HAAG Paul van Vliet brengt van maandag 26 tot en met vrijdag 30 december een bijzonder programma in het Congresgebouw te Den Haag. Hij heeft teksten die hij de afgelopen dertien jaar bracht, gebundeld tot een muzikale show die hij noemde „Van Pepijn tot P.W.A.", waarbij P.W.A. dan staat voor de Prins Willem Alexanderzaal waar hij voeren. dit programma zal op- Vele hoogtepunten van de Pepijn- programma's zijn erin terug te vin den. Het wordt een bonte optocht van creaties zoals Majoor Kees. de Boer en Baron Taets van Avezaete. En dan de liedjes (met muziek van Rob van Kreeveld) als „Den Haag en met de lege paleizen." „De! V „Meisjes van dertien" en ,Jf achterop." De vijf voorstellingen wordeE herhaald en betekenen een ting van 13 jaar theater, gaat Paul van Vliet een half t reizen om zijn nieuwe show vLj bereiden die het volgend seizoj^, worden uitgebracht. In zijn laatste levensperiode heeft Rodenko („Ik voel mijzelf een mysti cus". zei hij bij een vraaggesprek in 1967» een aantal nog niet uitgegeven gedichten geschreven bij het zoge naamde Tarotspel. Een eeuwenoud kaartspel met magische betekenis, dat de mysteriën van hemel-aarde- kosmos-mens probeert te voorspel len resp uit te leggen. Op het ogen blik schijnt het in Frankrijk weer attractief te zijn als gezelschapsspel letje voor kinderen. Samen met de Zutphense graficus André Kerkhoven werkte Rodenko aan een boek over het Tarotspel, met bewerkingen van gedichten van bij voorbeeld Djalid-ed-Sin-Rumi, 1200- 1273. Het materiaal hiervoor wordt tegelijk met de tentoonstelling over In het kader van de Tarot-reeks kwa men we o.m. deze regels tegen, die mede een beeld geven, dachten we. van wat poëzie is in de visie van Rodenko. die „de dichter de ziener met de verbrande ogen" noemt. Poë zie is „een gloeiende bal. een woe dende maagzweer". En het omgaan met het woord? Dat is wat anders dan een potje scrabble. Wie het doet, neemt risico's. Want: het is een hommel in een vuist niet meer en niet minder tussen hand en handschoen het woord AMSTERDAM De Albert van Dalsumprijs 1976-77. groot 5000 gulden, is door de stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst toegekend aan het collectief dat de produktie van de toneelvoorstelling „Schreber" heeft uitgebracht. „Schreber" is in het seizoen 1976-77 om een aantal redenen de belangwek kendste toneelgebeurtenis in de Nederlandse taal geweest, ten eerste doordat de uiteindelijk produktie in de beste zin van het woord een groepscreatie is geweest. Ten tweede, aldus de adviescommissie (dr. H. van den Bergh en R. Scholten) geeft de opzet van het script blijk van originaliteit en durf. Ten derde bewegen de acteerprestaties zich op een niveau dat het belang van de gevolgde methode nog eens onderstreept. Geheel vrij van de routineuze techniek die veel vertoningen van het beroepstoneel aankleeft, streefde iedere medewerker van „Schreber" naar karakterisering geënt op eigen mogelijkheden en kwaliteiten, zodat geen ogenblik geforceerd behoefde te worden en een indruk van ongewoon inzicht en intens samenspel werd gewekt." De adviescommissie wil dan ook binnen dit collectief geen enkele prestatie in het bijzonder roemen, „hoe sterk ook de verleiding ls de rol van (mede initiatiefnemer, medeschrijver en indrukwekkend vertolker van de titelrol, Gerardjan Rijnders, te benadrukken." Voorschoten J. Rotman Vele artikelen en Ingezonden brie ven doen ons zien dat er bij zeer veel AR-leden en kiezers teleurstelling en afkeuring is over de verhoudin gen in de ARP. Dit is reden om steun te geven aan de kleinere, doch beginselvaste groeperingen SGP. RPF. en/of GPV. Deze vertegen woordigen nog steeds de AR- of Chr. Hist, richting van het reformatori sche volksdeel, uitgaande van een staatkunde waarin de Schrift nor matief gesteld wordt. Wageningen W. Berghuis Spijt (2) Gezien wat er de laatste tijd in het CDA (voornamelijk door de ARP- leden) gepasseerd is. moet ik er bij leven en welzijn, sterk over denken om SGP te stemmen. Die zes AR- leden moeten maar overgaan naar de PvdA. voornamelijk de heren Boersma en de Gaay Fortman die voorheen het kabinet-Den Uyl heb ben versterkt. Leidschendam Joh. Jansen Weigering (8) Nu de heren Boersma en De Gaay Fortman bedankt hebben voor de regering, hebben de zes tegenstem mers ook nog Hannie van Leeuwen uit de partij gewerkt. Zoals voor heen de heer Biesheuvel e.a. wordt het wel tijd voor de AR-leden om vla de kiesverenigingen deze AR-top eens te vernieuwen met mensen, die wel met iedereen willen samenwer ken om een goed economisch beleid te voeren. Bunschoten W. Varenkamp Kind en verkeer (slot) Er zijn mensen met zulke slechte ogen. dat ze met een loupe de krant moeten lezen. Ze hebben de leeftijd der sterken, maar voelen zich 18 Deze mensen verplaatsen zich door zelf een auto te besturen. En onze kinderen nemen deel aan het ver keer Er zijn mensen, die medicij nen gebruiken, die de rijvaardigheid beïnvloeden, ze nemen een andere huisarts en een andere rijmstruc- teur Ook zij nemen deel aan het verkeer, waar wij onze kinderen aan toevertrouwen. Er zijn mensen met sherrykuurtjes om te vermageren, mensen die achter het stuur te dik worden. Als ze eens gingen lopen, want onze kinderen nemen ook deel aan het verkeer Er zijn mensen, die Opa als hij 75 wordt een brom mer geven want Opa ziet slecht en hoort niets Aan boeken of t v. heeft Opa niets. Opa sukkelt nu langs de weg, onze kinderen ook Al die sympathieke weggebruikers rijden over God s akker, het mag een won der heten, dat het zo vaak goed gaat Beverwijk G. M. Stil Bison da rt Roomboter kerstkrans, met zuiver amandel- g» <T)C spijs, 500 gram Kerststol met spijs, bigarreaux en hazelnoten, "7 (Hl® 800 gram Droste bonbons, Of box 500 gram Chocolade kransjes, n OC bakje 150 gram Kersebonbons, n Cft 200 gram After Eight, T 7C 200 gram Nieuw: Unox wildpaté, ardenner of champignons, pot 140 gram Zwan zalmsalade, 125 gram2.05 Calvé mayonaise, dubbele tube, fl 150ml2.07 „Belin",gesorteerde zoutjes 500 gram thouphsing, blik 250 gram Diepvries garnalen, bakje 100 gram

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 10