Bisschoppen
wijzen
jaarorde af
Hervormde jeugdraad reikt
reeks nieuwe liederen aan
•iJU
Geen maatregelen
tegen ds Ensslin
Wie met een
gerust geweten
wat geld kwijt wil
een 13e maand rente wenst,
die neemt de
Dekker: kerken moeten
kleinschalig werken
Wie572% èn
Gulf en Western
boycot Z.-Afrika
Centrale Kerkeraad Stuttgart:
Württembergse
synode is om
Reservegeld-rekening 5'/z% èn
een De maand
zónder opzegtermijn, zónder boete.
ET BANQUE DE PARIS ET
PARIBAS DES PAYS-BAS NV
VANDAAG
VOORBIJGANGER
DONDERDAG 15 DECEMBER 1977
KERK
Trouw/Kwartet
ERD'
UTRECHT De rooms-katholieke kerk kan niet meedoen aan
de gemeenschappelijke liturgische Jaarorde, een experiment van
de raad van kerken. Dit hebben de bisschoppen besloten. Verder
hpbben de bisschoppen de raad van kerken een half jaar uitstel
gevraagd voor hun reactie op het oecumenisch dooprapport.
NEW YORK Na uitvoerige be
sprekingen met de Amerikaanse
raad van kerken en drie r.k. religieu
ze orden ln de Verenigde Staten, die
optraden namens kerkelijke aan
deelhouders van Gulf and Western
industries, heeft de onderneming
een uitvoerig rapport over haar be
leid in de Dominicaanse republiek
toegezegd en meegedeeld de laatste
jaren geen investeringen in Zuid-
Afrika te hebben gedaan en ook niet
van plan te zijn, dat ln de toekomst
te doen. Dit leidde ertoe, dat de
kerkelijke groeperingen, die aande
len bezitten, twee resoluties introk
ken, die zij van plan waren ln te
dienen op de a.s. aandeelhouders
vergadering. Deze resoluties vroe
gen o.a. om investeringen in Zuid-
Afrika te stoppen en opening van
zaken te geven over het sociaal be
leid van Gulf and Western in de
Dominicaanse Republiek, waar de
maatschappij de grootste particu
liere grondbezitter is.
Tim Smith, directeur van het met de
Amerikaanse raad van kerken ver
bonden interkerklljke centrum, dat
zich bezighoudt met de verantwoor
delijkheid van de onderneming voor
de mensenrechten, zei, dat vele on
dernemingen de laatste tijd hebben
besloten niet meer in Zuid-Afrika te
investeren. Een uitzondering daarop
maakt Kennecott Copper, welke
maatschappij onlangs besloot meer
dan 100 miljoen dollar voor uitbrei
ding van zijn activiteiten in Zuid-
Afrika te besteden. De nationale
raad van kerken zal haar gesprek
ken met Gulf and Western voortzet
ten om deze te bewegen zijn invloed'
aan te wenden op Kennecott omzijn
relaties met Zuid-Afrika te herzien.
CONFERENTIES
Ontmoeting jodendom-eh ris ten-
dom vandaag, symposium in Nes
Ammim in Israël, met name bedoeld
voor predikanten en leraren, 28
maart-1 april. Sprekers prof. Heinz
Kremers en prof. Talmon. Inl. en
opg. Kerk en Israël, Leusden (teL
033-43244).
Het evangelie in de gezondheids
zorg, wereldconferentie van de Hos
pital Christian Fellowship, 4-14 au
gustus in de universiteit van Wales.
Aberystwyth. Inl. en opg. tel. 05490-
15282.
De bisschoppen hebben de gemeen
schappelijke jaarorde afgewezen
met een zakelijke overweging. Zij
vinden het idee op zichzelf namelijk
een loffelijk streven. Zij hebben ook
waardering voor het feit, dat het
experiment met de gemeenschappe
lijke Jaarorde begonnen Is met een
cyclus uit het nieuwe Romeinse le
zingenboek. Maar daarna kan het
volgens hen moeilijk worden. De Ne
derlandse kerkprovincie kan niet als
enige afwijken van de Romeinse le
zingencycli. die pas vrij kort geleden,
op grond van het Tweede Vaticaans
Concilie, voor de hele katholieke
kerk zijn vastgesteld.
Doop
Dat de bisschoppen niet vóór de
gevraagde datum (31 december)
kunnen reageren op het oecume
nisch dooprapport, hangt samen
met de verschijning van drie belang
rijke r.-k. documenten over de doop.
Onlangs Is de Nederlandse vertaling
van het ritueel voor het dopen van
kinderen verschenen. Die van het
ritueel voor het dopen van volwasse
nen zal binnenkort het licht zien.
Verder is een nota over het oecume
nisch aspect van de doopbediening
in voorbereiding. In al deze stukken
staan ook praktische richtlijnen. Om
verwarring te voorkomen, vooral in
de zielzorg rond de doop, vinden de
bisschoppen het nodig, de overwe
gingen en richtlijnen in de genoemde
r.-k. documenten en ln het oecume
nisch dooprapport zorgvuldig op el
kaar af te stemmen.
door Aldert Schipper
Een jaar of drie geleden begonnen een aantal theologen en
gewone mensen met wat fantasie aan een onderneming, die zo op
het oog evenwel weinig perspectief bood. Zij wilden een giroreke
ning openstellen, waar mensen geld op konden storten, die
daarmee wilden bijdragen aan hervorming van de maatschappij.
Men zou zo zeggen, dat degenen, die
DEN HAAG (ANP) Er zijn geen kerkelijke maatregelen
genomen tegen de Westduitse dominee Ensslin, naar aanleiding
van diens uitlating dat zijn dochter Gudrun, het lid van de Rote
Armee Fraktion. in oktober in de gevangenis van Stuttgart-
Stammheim geen zelfmoord had gepleegd, zoals de officiële
lezing luidt, maar vermoord is.
Dit heeft de centrale Evangelische
kerkeraad van Stuttgart meege
deeld aan ds. R. Treumann. predi
kant van de Haagse gemeente van
de Duitse Evangelische kerk. Ds.
Treumann had inlichtingen ge
vraagd naar aanleiding van berich
ten over maatregelen tegen dominee
Ensslin. Vorige maand hadden 27
Nederlandse hervormde en Gerefor
meerde predikanten tegen deze ver
meende maatregelen geprotesteerd.
De Stuttgartse kerkeraad heeft ds.
Ensslin. die sinds 1974 met emeritaat
is. slechts verzocht geen verdacht
makingen of vermoedens uit te spre
ken. Ook is door de kerkeraad nooit
gedreigd dat het pensioen van de
predikant zou worden ingetrokken.
Wel heeft het openbaar ministerie in
Stuttgart een onderzoek ingesteld
naar de vraag of ds Ensslin zich
heeft schuldig gemaakt aan smaad.
Dit onderzoek is nog niet afgesloten.
In de brief aan ds. Treumann wijst
de centrale kerkeraad van Stuttgart
er op dat ds. Ennslin door zijn ver
dachtmakingen ook tegen zijn plich
ten als predikant Indruist, die hij
ook na zijn emeritaat houdt. Verder
schrijft de kerkeraad dat het ln het
eigenbelang was van ds. Ennslin om
zich in het openbaar niet meer uit te
spreken zolang de zaak in onderzoek
is Met dit verzoek had de predikant
ingestemd Bovendien werd met de
predikant afgesproken om te probe
ren na te gaan wat hij precies aan
journalisten gezegd had, omdat de
weergave in bepaalde bladen vol
gens Ensslin aanzienlijk afwijkt van
zijn uitspraken.
Vader
De kerkeraad vraagt om in deze zaak
ondanks alle begrijpelijke opwin
ding waarbij men dreigt te worden
meegesleept naar de ene of de ande
re kant. geen voorbarige oordelen te
vellen.
Vele christenen, die de kerkeraad
hebben geschreven of opgebeld, zien
Helmut Ensslin of uitsluitend als de
zwaar beproefde vader die als eerste
recht heeft zich over de nog niet
geheel opgehelderde omstandighe
den van de dood van zijn dochter uit
te laten of uitsluitend als predikant,
die door zijn openlijk geuite twijfel
over de zelfmoord de verantwoorde
lijke politici en beambten zwaar
heeft beschuldigd en die daardoor.
omdat hij steeds als dominee wordt
geciteerd, de Indruk heeft gewekt,
alsof de kerk achter zijn uitspraken
zo staan.
In de brief aan ds. Treumann be
treurt de kerkeraad het dat zo weini
gen beide kanten van de zaak heb
ben gezien. De kerkelijke leiding
heeft geprobeerd met beide rekening
te houden.
een goed doel willen steunen zelf de
weg wel weten te vinden. Maar het
bleek anders te zijn. In de drie jaar
die sinds het initiatief van prof. J. de
Graaf, ds. Wim Overdiep en dr Anne
van der Meiden is verlopen is drie
keer zestigduizend gulden bijeenge-
haald voor 22 instellingen en groe
pen, die daadwerkelijk wat doen aan
zorg voor ons milieu, vrede, mensen
rechten en buitenlandse arbeiders.
Het fonds heet „Stichting steun
fonds Maatschappijhervorming" en
het mikt vooral op kleinschalige pro
jecten, die dicht bij de mensen
staan. „Bevrijding uit maatschappe
lijk onrechtvaardige structuren is al
leen mogelijk wanneer mensen zelf
hun bevrijding ter hand nemen, niet
door betutteling van buitenaf", zeg
gen de bestuursleden van de stich
ting.
Geld dat zij binnenkrijgen geven zij
onmiddellijk door. Ze willen geen
grootschalige onderneming worden.
Ze hebben zelfs onderling afgespro-
Internationaal congres voor de vre
de van Jeruzalem met christenen uit
alle delen van de wereld. 31 januari-
2 februari te Jeruzalem. Sprekers dr.
G. Douglas Young, pastor Chuck
Smith en dr. Arnold T. Olson. Inl.
Near East Ministry, Voorthuizen
(tel. 03429-1318).
ken, dat de stichting niet langer dan
tien jaar zal bestaan, zodat het uitge
sloten is dat het een verkalkte instel
ling wordt.
Wie gewoon wat geld met een gerust
geweten kwijt wil, kan dat op de giro
van het fonds (giro 26182 Ned. Mid-
denst. Bank rek.nr 68.71.60.545) stor
ten. Maar men kan ook invloed op de
algemene koers van het fonds heb
ben, want de stichting houdt daar
voor periodiek vergaderingen.
Een greep uit de groepen en instel
lingen. die tot dusver geld van het
fonds hebben gekregen: de Cliënten
bond; een club van mensen, die wel
eens te maken gehad hebben met
psychiatrische inrichtingen en der
gelijke en die hun best doen dat de
psychiatrische zorg in ons land men
selijker wordt, de Stichting Zeggen
schap, die werkt aan de democratise
ring van het bedrijfsleven en van
overheidsdiensten; Bouw-es-wat-an-
ders, een groep mensen die probeert
ADVERTENTIE
UTRECHT (ANP) De gereformeerde godsdienstsocioloog dr
O. Dekker heeft op de jaarbijeenkomst van het katholiek
studiecentrum voor geestelijke volksgezondheid ervoor gepleit,
dat de kerken op kleiner schaal gaan werken. Zij dienen daar
voor in de leer te gaan bij de basisgemeenten.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/
DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 4, Rot
terdam
Tel. 010-115588 (red)
Schiedamsevest 52
Tel. 010-115700 (adv).
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22, Den
Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56, Zwolle
Tel. 05200-17030
De studiedag was gewijd aan de
„vertrossing van godsdienst en
kerk". Het onderwerp werd Ingeleid
door dr Dekker, lector aan de Vrije
Universiteit in Amsterdam en de
Vlaamse godsdienstpsycholoog dr A.
UleiJn. hoogleraar ln Nijmegen.
Dr Dekker wees erop. dat de mensen
de snelle ontwikkelingen in de sa
menleving niet kunnen bijbenen. Dit
geldt ook voor de christenen, wier
visie grote verschillen zijn gaan ver
tonen. De grote institutionele ker
ken zijn echter nog steeds afgestemd
oo een homogeniteit, die al lang niet
meer bestaat.
Hij merkte in dit verband op, dat het
nog niet zo lang geleden is, dat de
pastoor alleen KVP-ers onder zijn
gehoor had. De dominee preekte
voor de aanhang van de AR of CHU.
Nu hebben pastoor en dominee alle
politieke richtingen onder hun ge
hoor. En al die mensen verlangen
van de kerk een zinnig woord, dat
deze echter (nog) niet kan geven.
Dr Dekker maakte zijn opmerkingen
in een forumdiscussie. In zijn inlei
ding had hij bij de kerken een duide
lijke tendens geconstateerd, om ook
de godsdienst in dienst van de pro
bleemloosheid te stellen. Volgens
hem kunnen de kerken echter niet
om de problemen van de samenle
ving heen. Hoe kan de kerk bijvoor
beeld de werklozen werkelijk troos
ten. wanneer zij zich niet met het
vraagstuk van de werkloosheid be
zighoudt? Dr Dekker zei. dat de kerk
zich om wille van het individu (haar
troostende functie) zich uitdrukke-
STUTTOART De conservatieven
hebben hun meerderheid ln de syno
de van de evangelische landskerk
van Württemberg onverwacht verlo
ren. Volgens de voorlopige uitslag
van de synode verkiezingen zijn zij
gezakt van 49 naar 43 van de negen
tig direct gekozen synodeleden. De
groep „Open Kerk" heeft nu 25 sy
nodeleden. terwijl 22 synodeleden
tot de middengroep worden gere
kend.
De kerk van Württemberg kwam de
laatste maanden enkele malen in
het nieuws. De synode kortte de
subsidie aan de studentengemeente
te Tüblngen, omdat deze zich niet
wilde dlstanciëren van haar werk
groep „Christenen voor het socialis
me" en de vader van Gudrun Enss
lin (een emeritus-redlkant van deze
kerk) kreeg een spreekverbod, toen
hij de Westduitse autoriteiten be
schuldigde van moord op zijn
dochter.
lijk met de maatschappij moet be
zighouden (haar uitdagende functie).
Dr Uleyn verweet dr Dekker, dat
deze een therapie voorstaat, die ge
baseerd lijkt te zijn op de overtui
ging. dat de kerk alleen relevant kan
zijn als ze nog meer maatschappijbe
trokken wordt en haar ethisch-poli-
tieke invloed versterkt. Het zou vol
gens dr Uleyn wel eens kunnen zijn,
dat de mensen heel andere wensen
ten aanzien van hun kerk hebben,
namelijk een antwoord op de ele
mentaire vragen naar de zin van
leven en dood.
BANQUE
•Tot f 5.000,- per maand direkt opvraagbaar. Daarboven geldt 1 maand
opzegtermijn. #Indien U in de loop van 1978 minder dan de helft van Uw
gemiddelde jaarsaldo opneemt krijgt U 1 maand extra rente. Voor meer
informatie kunt U een folder aanvragen. #Spaar bij de Banque via Uw eigen
Bank-Post- of Gemeentegirorekening.
Telefonisch kunt U een rekening openèn of informatie aanvragen.
Bel 020-51204911 en vraag naar afdeling Telébanque.
U kunt ook terecht bij een van de onderstaande kantoren.
Amsterdam-Arnlicm-Brcda-Dordrccht'Einilhoven-Enschcdc-CroninKcn-Dcn Haag-Haarlem-Heerlen*
HenKelo-Maastricht-Nijmej*en-RoermonJ-Rotterd;ïm-Utrecht*Venlo-Weert.
door Haro Hielkema
Alleen op hoogtijdagen zongen wij vroe
ger op de lagere school eens wat
anders dan louter psalmversjes. Met
kerst, pasen en pinksteren mocht bij
onze gereformeerde meester het gezan-
genboek open. Voor een schoolkind een
verademing: je keek ernaar uit, je leefde
van feest naar feest.
En op de zondagsschool was het toch net zo. Op
feestdagen zong je het lekkerst op het kerst
feest bij voorbeeld, wanneer „Wie zingt mee"
voor een ruime sortering (maar niet altijd top
kwaliteit) zorgde. „Boven de starren" was zo n
topper, zo'n apocrief lied dat Je huizenhoog liet
galmen. Zodra de oliebollen en appelflappen
echter weer achter de kiezen waren, was het
gedaan met dat buitenparlementaire gezang.
Dan werd op maandagmorgen weer een psalm
vers op het bord geschreven. Dan was het weer
maaanden wachten, tot Je zo tegen pasen „U zij
de glorie" mocht zingen.
Er Is Inmiddels heel wat veranderd. Over nieuwe
liederen (want dat waren die kerstversjes voor
ons) valt nu niks meer te klagen. Scholen en
zondagsscholen zijn rijkelijk gevoed met teksten
en liedjes van Hanna Lam en Wim ter Burg, van
Frits Mehrtens en Wil'.em Barnard, van Hans
Bouma en zelfs Louis van Dijk. De ene nieuwe
liederenbundel na de ander sl verschenen. De
landelijk Jeugdraden, de zondagschoolverenigin
gen en allerlei andere service-instanties reikten
alle mogelijke liedjes, versjes en gezangen aan.
Fred Kaan. een Nederlander die het in Engeland
tot predikant ln de presbyteriaanse kerk bracht,
sprak een paar jaar geleden over „wegwerpliede-
ren": liederen, die hij zelf elke week maakte
prullenmand ingingen, omdat ze in een volgende
dienst toch niet bruikbaar meer waren.
„Versjes" komt al lang niet meer op elk rapport
voor. „Wij leerden elke week een psalm" hoor je
dan ook verontruste ouderen zeggen; „maar dat
is er tegenwoordig niet meer bij..". Inderdaad,
maar de school- en zondagsschoolkinderen heb
ben daar ook geen tijd meer voor. De hoeveel
heid liederen, die hen aangeboden wordt, is zo
groot dat er op het schoolbord op maandagmor
gen geen psalmverzen meer geschreven worden
Verzen opzeggen Is er ook niet meer bij. Liederen
behoren gezongen te worden. Of gespeeld in
musicals.
De hervormde jeugdraad te Driebergen heeft
met het oog op het naderende kerstfeest een
nieuwe serie liederen uitgegeven; in een tekst
boekje en op de grammofoonplaat. „Van feest
tot feest" is het thema, dat wij op de lagere
school al hadden kunnen bedenken. Het zijn
liedjes en melodietjes die op de diverse feesten
gezongen kunnen worden; op school en zondags
school. maar ook thuis.
nadat hij zijn preek af had, en die maandag de Tot de stoet met feestgangers en feestzangers
1
tegen te gaan dat het Leidseplein in
Amsterdam verloedert.
De laatste tijd doen nogal wat vrou
wengroepen een beroep op het fonds.
De bijdragen die het fonds binnen
krijgt zijn in het algemeen maar
klein. En de kas begint aardig leeg te
raken. Toen het fonds begon was er
een startkapitaal van anderhalve
ton. Dat is nu op en het ziet er nu
naar uit dat het dit jaar niet zal
lukken, de zestigduizend gulden bij
een te krijgen, die het fonds tot dus
ver elk jaar heeft weten uit te keren.
Tenzij er in december wat extra bin
nenkomt.
Er gebeurde niets
Vandaag donderdag 15 dec. 197!
Op de terugweg van het kerkhof*]*
ik van het aanbod om per auto tf
gebracht te worden afgezien. Ee
wandeling langs de rivier en docf
het valavond-park trok mij erg
't Was toch kouder dan ik dacht
Langs de rivier sprongen me de
tranen in de ogen. Auto's zoefde
over de smalle dijk. En daarlang
een nog smaller voetpad. Ik i
passeerde een man die
waarschijnlijk bang was om tegi
mij op te botsen, want hij steldeL
keurig in de berm op om mij doa
laten. Ik dacht even aan Indonej
terug. En tegelijk snoof ik iets vj
die onbestemde geur van overriL
vruchten en rottend blad op. M#en
dat zal wel toeval geweest zijn. IITEI
kwam langs de plek waar een lojkf f
groot opgespoten dijklichaam liLAA»
wachten op de verbinding met dr
andere oever. Even overwoog ik P f*1
hier al de dijk te verlaten en oveflne
zandvlakte naar huis te lopen, mrlar
dat verwierp ik. Ik had 't al eens itioi
gedaan en dat zand daar kan
behoorlijk mul zijn. Zo liep ik dor
het park. Vrijwel alleen. Een port
die in zijn huisje iets zat te lezenj
keek even op om mij plichtmatifjédri
te knikken.'t Was stil in't park. te
vond ik. M'n oog viel op een vogelen
die eenzaam in een boom zat. Wa„
een duif? Je moet voorzichtig zijf?
met ornithologische bepalingen.12011
zat er alsof hij dood was. zo stil.
Maar toen, net toen ik dacht: 't li,
hier wel een verzorgingshuis v
oude vogels, toen hoorde ik een I
enorm getjilp en gekwetter. Bij
kassen was het een leven van
jewelste. Een auto van de k /I
parkbewaking passeerde mijvl
Verder zag ik niemand. Zelfs bij II
restaurant was 't een uitgestorven, Q
boel. Alleen liep ik door de uitgang:;!
over de brug en de boulevard op. n"
gebeurde niets. Hoe goed was datg
Er was al zoveel gebeurd Daar R.,
achter me. Op de begraafplaats e!ver;
met de mensen daar en hun verdE
Want je krijgt er soms behoefte a£ R
dat er niet altijd iets gebeurt.
ps z
fa
het
egel
:eer.
ips
NED. HERV. KERK irec,
Beroepen te Makkum: E. C. Poei.
te Hoogvliet; te Ouderkerk a.d,fps
sel: C. v.d. Bergh te Rotterctée"1
Zuid; te Bergen (toez.): M. den D td'
te Londen. f
Beroepbaar: H. O. Molenaar, C(|
Jolstraat 74. Scheveningen. r™
tnt
GEREF. KERKEN Pl
Aangenomen naar Duisburg-Rij
ort (wijk Keulen/Bonn): drs L. PI*
sen te Munnikenzijl. juli
GEREF. KERKEN (VRIJG.( )Z€
Beroepen te Dronten: S. de Vries i
Blokzijl.
CHR. GEREF. KERKEN OR
Bedankt voor Damwoude: A. Jt n
kerk te Aalten. jjze
Bgei
GEREF. GEMEENTEN igst
Bedankt voor Katwijk: J. Mijndlber
te Ridderkerk. op
t: 't li.
Beroepingswerk
die voor de teksten en melodieën zorgden, beho
ren onder meer Eveline Stern, Karei Deurloo,
Kees de Bruïne, Hans Bouma en Karei Eykman
een tweetal, dat met al hun kwaliteiten thuis
hoort in het rijtje dominee, dichter, schrijver,
pastoor, koning, keizer
Joop Stokkermans is behalve componist ook een
van de uitvoerenden op de grammofoonplaat
met Harry de Groot, Bert Paige en Rinus van
Galen. Een bonte club, die met elkaar twintig
liedjes heeft gecreëerd. Met het schriftelijke be
geleidingsmateriaal, dat de plaat vergezelt, is
een eenvoudige musical uit te voeren. De liedjes
zijn gemakkelijk te zingen. De 12,50, die naar
de hervormde jeugdraad te Driebergen (postgiro
482.800 onder vermelding „Van feest tot feest")
overgemaakt moet worden, is dan ook zeker niet
over de balk gegooid.
Toch is het geheel nogal vlak en gladjes: veel
liedjes lijken op elkaar. En soms denk je werke
lijk dat de tv-serie „Kunt u mij de weg naar
Hameien vertellen" weer opgevoerd wordt. „Er is
veel vraag naar muzikaal omlijstingsmateriaal
voor de kerkelijke feestdagen" schrijft de her
vormde jeugdraad op de hoes van de plaat. „Op
deze wijze zijn wij aan die vraag tegemoet geko
men." Jammer dat de componisten van de twin
tig liedjes niet wat sprankelender melodieën
hebben kunnen bedenken. Een groot verschil
met de kerstmusical „Immanuel", die Dick
Klomp vorig jaar met Jonge doopsgezinde Am
sterdammertjes op de plaat zette en die een
ontroerende vertaling van het kerstevangelie in
deze was.
De boekjes met muziek en tekst zijn ook apart te
bestellen in hoeveelheden van vijf exemplaren
voor zes gulden. Meer informatie ook over de
musical van Eveline 8tern Is verkrijgbaar bij
de hervormde jeugdraad, postbus 114 in Drieber
gen, tel. 03438-6341.
Alan Brash
Alan Brash, de plaatsvervangi
secretaris-generaal van de weri
raad van kerken, gaat deze orgi
satte volgend jaar juni verlaten,
keert na veertien jaar terug
zijn land, Nieuw-Zeeland. Bi
wordt volgend jaar 65, maar hii
nog niet van plan te gaan rustl C
Zijn kerk, de presbyteriaanse ke
van Nieuw-Zeeland, heeft hem
mclijk tot voorzitter (moderator)
kozen. Brash Is vooral bekend
worden als de man van het were
diakonaat. Nadat hij eerst op pos
in Singapore en Londen had
werkt, werd hij in 1970 in Gen!
directeur van CICARWS, de af
ling van de wereldraad van kerk
voor interkerkelijke hulpverleni
vluchtelingenwerk en dienstbeto
In 1974 werd hij plaatsvervange
secretaris-generaal van de were
raad.
N
Ds. Th. A. Vos
Op de leeftijd van 74 jaar is dinsd
overleden de hervormde emeriti
predikant ds. Th. A. Vos te Arnhe
Ds. Vos stond in Nieuwe Pek<
(1932), Meppel (1937) en van 1948
zijn emeritaat in 1968 in Arnhe
Daarnaast zette hij zich in voor
belangen van verstandelijk geha
dicapte kinderen. Zo was hij een
de oprichters en jarenlang hoofdl
stuurslid van de oudersverenigii
Filadelfia.