Overal zijn
'deandererf
Feike Asma
jubileert voort
J
Nog plaats genoeg
DIAKONAAT
VAN DE
GEMEENTE
GENERALE DIAKONALE RAAD DER
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
VANDAAG
VOORBIJGANG»
Dienst Zuid-Afrik!
ZATERDAG 10 DECEMBER 1977
Trouw/Kwartet
Voor hen, die gewend waren,
hun christelijk geloof te bele
ven binnen de vertrouwde
kring van het eigen kerkge
nootschap (of binnen een kring
van gelijkgezinden in dat kerk
genootschap) is onze tijd geen
gemakkelijke tijd. Het wordt
steeds moeilijker je af te zonde
ren binnen de kring van gelijk
gezinden. want overal zijn „de
anderen".
De „anderen", dat zijn In de eerste
plaats de mede-christenen van refor-
matorischen huize, waarmee nog wel
te praten valt (als ze tenminste niet
..vrijzinnig" zijn), maar dan komen ai
gauw de anderen die veel verder
staan, de rooms-katholleken, de ang
licanen. de orthodoxe kerken in
Oost-Europa.
En of het niet al erg genoeg is en of
iemand het allemaal nog kan bijbe
nen. daar komen zelfs al mensen in
bet vizier, die ..andersgelovigen" he
ten en dat zijn dan geen medechris
tenen. maar aanhangers van andere
levende religies: Joden, mohamme
danen, hindoes en boeddhisten.
Onze intuïtieve reactie is er een van
alweer: dat kunnen wij er niet ook
nog bijhebben, we hebben het onder
elkaar, in de blnnenchristelijke oe
cumene ai moeilijk genoeg.
Maar dan moet men het rustige en
verstandige boekje „Ontmoeting
van gelovigen" van prol. dr. D. C.
Mulder eens lezen. Mulder is hoogle
raar in de kennis van de niet-christe-
lijke religies aan de Vrije Universi
teit in Amsterdam. En hij heelt die
kennis niet alleen uit boeken, in zijn
studeerkamer opgedaan, maar ook
en vooral in Jarenlang echt contact
met deze aanhangers van andere re
ligies. in India, tijdens zijn langdurig
docentschap in Jogjakarta en de
laatste jaren binnen het raam van de
Wereldraad van Kerken, die een
apart programma heeft: Dialoog met
aanhangers van andere religies en
ideologieën. Alleen al het feit, dat
deze gereformeerde theoloog voorzit
ter is van dit programma zou een
reden moeten zijn, niet al te zenuw
achtig deze hele thematiek onder
ogen te zien.
Niet meer mogelijk
We moeten dan luisteren hoe de au
teur ons vertelt, dat die houding
waarin wij proberen de ontmoeting
met aanhangers van niet-christelijke
godsdiensten ons van het lijf te hou
den, voor zeer veel christenen eigen
lijk niet meer mogelijk is. Want ze
leven, vaak als kleine minderheid (in
Azië bijv.) temidden van die ande
ren. ol ze komen, zoals hier in Europa
elkaar in de fabrieken tegen en ze
bevolken onze steden.
In Europa maakt het verschil, of je
in landen als Nederland, Duitsland,
Engeland en Frankrijk of in een land
als Noorwegen woont. In dat laatste
land woont praktisch maar ëën soort
mensen, lutheranen en dan kijk Je,
zoals ook op de assemblee van de
Wereldraad van Kerken in Nairobi
bleek bij de Noren, anders tegen de
dialoog aan dan mensen, die midden
tussen vele aanhangers van andere
godsdiensten hun christelijk geloof
moeten beleven.
Want in het laatste geval ga Je vra
gen. naar wat hen in het diepst be
weegt en je geeft die ander ook gele
genheid zich uit te spreken. Zo ko
men wij van de caricaturen over el
kaar al en zo kunnen ook concrete
mensen, die „aanhangers" zijn van
een bepaalde religie (maar wat bete
kent het woord „aanhanger" eigen
lijk als je allemaal de religie hebt
van het volk of de streek waarin je
bent geboren?) In concrete ontmoe-
door prof. dr. A. Geense
Prof. dr. D. C. Mulder.
tings-sltuatles elkaar ontdekken en
verder helpen.
Het is belangrijk In te zien, dat men
sen niet samenvallen met de gods
dienstige systemen waarbinnen ze
opgroeien. Systemen, godsdienstige
of ideologische, kunnen elkaar uit
sluiten. maar mensen nooit Daarom
Is „ontmoeting" tussen mensen van
verschillende godsdiensten ook bre
der dan alleen maar dialoog.
Groeiend inzicht
Doordat in onze tijd alle gebieden
van de aarde in steeds groter mate
pluralistisch worden, dat wil zeggen,
bevolkt worden door groepen van
verschillende godsdienstige en an
dere overtuiging, groeit het inzicnt
dat we ook samen verantwoordelijk
zijn voor de opbouw van een mens
waardige samenleving. Maar we
moeten ons In onze gesprekken dan
niet beperken tot sociale en politie
ke kwesties en het hete hangijzer
van de verschillende godsdienstige
overtuiging vermijden. Een dergelij
ke houding, zegt Mulder lijntjes, zou
overigens aardig overeenkomen met
de wijze waarop wij in Nederland
met elkaar omgaan: wel goede con
tacten hebben in woon- en recreatie
omgeving. maar godsdienstige on
derwerpen zorgvuldig vermijden. In
de samenleving van verschillende
godsdiensten kan dat alleen daarom
al niet, omdat ook dikwijls in de
naam van godsdienstige verschillen
grote conflicten en oorlogen zijn
ontstaan.
De opmerking, die velen hier direct
zullen maken, is: Ja. dat mag wel
waar zijn, maar ls het niet zo, dat wij
de andere religies alleen maar met
zending, met een nadrukkelijk ge
tuigenis, met een belijdenis van de
heerschappij van Jezus Christus te-
genoet kunnen treden? En niet met
een dialoog, waarin de waarheids-
vraag voorlopig in het midden
blijft? Wat is op bijbelse grond hier
geboden en verboden?
Ook daarop gaat de schrijver in en
waarschuwt er dan voor, niet al te
snel onze moderne vragen in de bij
bel in te lezen. In het Oude Testa
ment was een belangrijk motie! van
de polemiek tegen de heidense gods
diensten de vrijwaring van het volk
van Israël tegen de Kanandnitische
religie. Maar je kunt het oordeel van
de bijbel-schrijvers over de religies
van hun tijd niet zonder meer direct
toepassen op bijvoorbeeld islam,
hindoeisme en boeddhisme. In de
bijbel staan algemene gedachten
(bijvoorbeeld over de eenheid van
het mensengeslacht, Genesis 10 en
Handelingen 14 en 17) naast speci
fieke oordelen. Maar ook de eigen
Israëlitische en christelijke religie
staat niet minder onder het oordeel:
het begint zelfs bij het huis van God.
Theologische plaats
De auteur geeft de volgende theolo
gische plaats aan het verschijnsel
religie in het algemeen: omdat God
met mensen bezig is, zijn ook de
mensen in hun religie met funda
mentele vragen bezig: naar een an
dere werkelijkheid en naar de orde,
die vanuit die andere werkelijkheid
aan onze wereld wordt opgelegd,
naar heil en onheil. De dialoog met
andersgelovigen kan ook bijzonder
nuttig zijn om ons te doen beselfen
hoe slecht wij gereageerd hebben op
het werk Gods ln onze godsdienst en
in ons leven.
Maar de vraag ls niet alleen: willen
wij de dialoog, maar ook: willen de
anderen zo'n dialoog nog wel, met
christenen, die, naar het woord van
Radakrishnan, gewone mensen met
buitengewone pretenties zijn? Is di
aloog geen verkapte bekeringspo
ging?
Mulders boek, dat bij uitstek zake
lijk en niet emotioneel is geschre
ven, ls geschikt om ons vrij te ma
ken ook op zulke vragen ln te gaan,
die aan ons gesteld worden. Met
andere woorden: de eenheid van
zending en dialoog hoeven wij niet
van te voren te bedenken en te
rechtvaardigen, maar die zal zich
aan ons zeil voltrekken als wij getui
gen en het getuigenis kritisch op
onszelf wordt gericht.
Dit kleine maar Inhoudrijke boekje
is ln staat, christenen al te helpen
van de plein-vrees, die hen zo vaak
bevangt als ze worden geconfron
teerd met de grote wereld, die „an
ders" ls. Het kan hen vrij maken
voor een verdiept verstaan van het
eigen evangelie. God heelt de men
sen lAf. Het ls niet een klein, relati
verend geloof dat oproept tot dia
loog, maar een gelool, dat groot van
God denkt: dat God Juist daar Zijn
bevrijdend woord zal spreken, waar
mensen onbevangen op elkaar al
gaan, omdat ze van de ander gelo
ven, dat hij deelt in dezelfde liefde
van God, waar ze ook zelf van leven.
Prof. dr. A. Geense, hoogleraar van
wege de hervormde kerk aan de theo
logische faculteit der Rijksuniversi
teit te Groningen, bespreekt: „Ont
moeting van gelovigen/Over de dia
loog tussen aanhangers van verschil
lende religies" door prof. dr. D. C.
Mulder. Uitg. Bosch A Keuning,
Baarn, Oekumene-reeks; prijs 9,75.
ADVERTENTIE
Wal betekent het dat de christelijke gemeente de opdracht heeft om
diakonaal te leven?
Het is makkelijker daarover een betoog te houden dan
het in praktijk te brengen.
Daarom juist wil de Generale Diakonale Raad van de
Nederlandse Hervormde Kerk diaken en gemeenteleden
bij hun oriëntatie helpen.
Het maandblad ten dienste van het diakonaat in de Nederlandse
Hervormde Kerk is DIAKONIA
particulier 23,50 per jaar
via diakoniein 17,50 per jaar
In het november/decembernummer o m.: referaten gehouden op de
Algemene Diakonale Vergadering door prol G van Leeuwen (Om
gaan met elkaar), ds. G Spilt (Nood van heel Zuid-Afrlka is een
diakonaal juk) en dr. P A. C Douwes (Lijnen naar de toekomst) en
documentatiecentrum in Zeeland.
Brochures over diakonaat:
Oe handen van de kerk, voor imm wiim.i, is ml
I 1.75
2,25
2.50
I 2.50
3,-
2.50
2,50
3,50 ,g n)
12,50 so m.)
20,— (too al)
Informatie en bestellingen:
Postbus 14100. Utrecht,
telefoon 030-332426, giro 8685
Samen voor anderen, «oor bruidapann. te ml
De gehandicapte In ons midden, 2i ml
Dienst aan werklozen, 32 ml
Gaat de kerk te ver,?32ml
Vooroordeel en discriminatie, 12 ml
Ontmoetingen, <4 mi.
Diakonaat wat Is dat?, touw voor
door Jac. B. Looijen
w..
f -
riitfJI
1
mens wil er we) eens eventjes uit
wezen. Uit z'n dagelijkse beslomme
ringen. Dat ls wel wat waard. In elk
geval: er ls nog plaats genoeg ln de
herberg. Als Je maar tijdig reser
veert
Er „uit" wezen met de kerstdagen.
Daartoe biedt ook de Christelijke
Reis Stichting, de C.R.8. allerlei mo*
gelijkheden in z'n kleurrijke winter-
programma. Het gaat over landen
als Spanje en Tunesië en er zijn
..speciale kerstarrangementen". Die
advertentie lezende in de omroep-
gids van de NCRV krijg je toch wel
Feike Asma
door A. J. Klei
Voor Maria en Jozef was er geen plaats in de herberg te
Bethlehem. Ze kwamen terecht in de stal van een hotelletje en
daar werd Jezus geboren. Tussen de os en de ezel. Zijn wieg was
vermoedelijk een voerbak. In de loop der eeuwen is deze geschie
denis een eigen leven gaan leiden. Theologen gingen er mee aan
de haal en ze prezen de armoede waarin Jezus werd geboren.
Soms denk ik: Jozef uit Nazareth had op tijd een kamer moeten
reserveren in Jerusalem of in Bethlehem. Dan was het allemaal
anders verlopen. Maar zulke overpeinzingen hebben weinig zin.
Gedane zaken nemen geen keer.
Of Jezus zelf zo gesteld was op die wat kriebels. Waarom die kriebels?
armoede? Nee, dat geloof lk niet. De vraag ls, moet Je met de kerstda-
Aan het meer van Tiberias gaf hij gen niet thuis zijn? Ja. uitgerekend
duizenden mensen te eten. Brood en met de kerstdagen. Wat zoek je dan
vis en zoveel, dat er nog heel wat toch in Spanje ol ln Tunesië? Ik wil
overbleef. Trouwens moeder Maria over die kerst-arrangementen van de
had in haar lofzang de vader van christelijke relsstlchtlng geen kwaad
Jezus al geprezen en dat ls de Here woord zeggen, want misschien gaan
God zelf „Hij heeft met goederen er wel veel alleenstaande mannen en
verzadigd wie hongerden". We zitten vrouwen mee. En wie weet, komen ze
midden in de advents tijd, waarin we wel tot elkander. Ook keur ik de
ons voorbereiden op de herdenking kerstmenu's van het horecaf-wezen
van de komst van Jezus in de ge- niet af. Want Jezus hield er van om
schiedenis der mensheid. Het hore- de mensen goed te laten eten. Maar
cal-wezen is druk ln de weer met de zelf praat ik liever met de tuinman,
voorbereiding van de kerstmenu's, die konijnen lokt en die ons graag
De advertenties druppelen al door, malse bouten bezorgt voor de kerst
tot ln de buurtbladen toe. Het ene dagen. Wat spruitkool erbij en je
restaurant biedt malse kalkoen aan bent klaar. En wel iets voordeliger
en het andere fazant of patrijs en ga dan ln het restaurant.
10 maar verder Plumpudding, com- Er la een bellende leuze: Nodig een
pleet geserveerd met de vlam er op, gUt aan tafel. Daarmee wordt be
staat ook op de programma's, terwijl doeld zet een busje op tafel om hen
geroutineerde ensembles het feeste- te helpen, die honger Ujden in de
lijk bijeenzijn muzikale luister zul- derde wereld. Beslist, daar moeten
len verlenen. Al met al lopen die we veel geld voor hebben, want dat is
kent-etentjes ln de restaurants wel hanl nodig Ergens In de bijbel staat
fiks ln de papieren, maar och, een oo* iets over weduwen en wezen.
In het laatste nummer van het blad
De Orgelvriend staat een meer dan
halve pagina beslaande
mededeling van de kerkvoogdij der
hervormde gemeente te Maassluis,
welke ln zeer forse letters laat
weten, dat het officiële
jubileumconcert van Feike Asma is
op zaterdagavond 17 december om
kwart over acht in de Grote of Sint
Laurenskerk te Rotterdam.
Ik weet niet of de opvallende wijze
van berichtgeving een gevolg is van
opwinding over 't aanstaand
gebeuren bij de Asma-lievende
redactie van De Orgelvriend of dat
de kerkvoogdij er wat geld
tegenaan gegooid heeft, maar ln
elk geval stelde lk bij het lezen van
deze aankondiging met voldoening
vast, dat ik reeds in de krant van 2
Juli jongstleden een net artikel had
geleverd over het gouden
organistschap van Feike Asma. Ik
nam toen als uitgangspunt het
verschijnen van de
grammofoonplaan „Feike Asma 50
Jaar organist," uitgebracht door de
Stichting Grote Kerk te
Rotterdam.
Nu krijg ik echter weer een
jubileumplaat toegestuurd,
ditmaal met als afzender Philips.
Ook hiervan luidt de titel: „Feike
Asma 50 jaar organist" en op dit
punt behoeft dus geen misverstand
te bestaan: Feike Asma Jubileert
en hij jubileert voort. De komst van
deze tweede Jubileumplaat
alsmede de nadering van het ware
feestconcert hebben meegebracht
dat lk mijzelf met de woorden van
een oud poëzie-albumversje
toeriep, dat ik moest ontwaken om
nóg een stukje over Feike Asma te
maken. Welnu, dat doe ik graag, de
jubilaris heeft me heel wat fijne
uren bezorgd. Organisten, wier
(bekende) naam ik voor me zal
houden, hebben mij ln de dagen
mijner Jongelingschap verzekerd,
dat ik vroeg of laat genoeg zou
krijgen van Feike Asma. Dit is
echter niet geschied en ik neem
tegenwoordig tot mijn plezier waar
datzij, die voorheen afkerig d'oren
wendden, met mij vergenoegd
zitten te luisteren naar de
aanstekelijke manier waarop Asma
een uitbundige koraalbewerking
van Regers leerling Karl Hoyer tot
klinken brengt. Dit valt trouwens
ook op de Rotterdamse
JubUeumplaat te horen.
Helaas moet ik thans mijn
hooggestemde toon laten varen.
Dat komt door die Jublleumplaat
van Philips. Ze hebben er zich bij
Philips met een Jantje-van-Leiden
van af gemaakt en dat ls, zacht
gezegd, onaardig van een firma die
in de loop der jaren een aardig
centje aan Feike Asma heeft
verdiend. Ik weet wel dat wegens
de nog niet voltooide restauratie
van Asma's eigen orgel ln
Maassluis allerlei plannen niet
'konden doorgaan, maar om dan
voor de dag te komen met een
plaat, waarop zomaar wat werken
en fragmenten van werken staan,
die van vroegere opnamen gehaald
zijn, ls beneden de maat Op
zichzelf ls er niets tegen om bij een
Jubileum een selectie uit oudere
opnamen te maken, als Je
tenminste een welomschreven keus
doet en een bepaalde volgorde
aanhoudt, aan de hand waarvan je
iets laat horen van de ontwikkeling
van het orgelspel van de Jubilaris.
kortom over alleen-staanden, die je
aan je tafel moet nodigen als er feest
wordt gevierd. Er komt helaas niet
veel van terecht ln onze samenle
ving. Daarom vind ik die „kerst-ar
rangementen" van de christelijke
rels-stichting niet zo gek. Er zijn
ontmoetingen. Er ls contact. Met de
kerst-menu's van de horecaf-bedrij-
ven heb ik wat meer moeite Want
kerstfeest ls toch wel een huiselijk
feest. Ook al zitten ze met een stok
achter me aan: ik zal met de kerstda
gen niet gaan eten ln een restaurant.
Van m'n nu niet en van m'n nooit
niet
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588 (red.)
Schiedamsevest 52°
Tel. 010-115700 (adv.)
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Een fatsoenlijke hoestekst zou dan
als leidraad kunnen dienen. Maar
voor deze jubileumplaat hebben de
mensen van Philips, naar me
voorkomt, zonder overleg maar wat
gepakt en geplakt en in een hoes
gestopt, waarop de betrokken
composities zeer onvolledig en zelfs
onjuist (Haendel) staan
aangegeven, piet daarnaast
tekstfragmenten van Marius
Monnikendam en Jurriaan
Andriessen, die een toon aanslaan
alsof ze voor hun geloof in Asma de
brandstapel op moeten.
De klungelige opzet van deze
jubileumplaat neemt niet weg dat
Philips heus wel bekwaam is tot
enig goed en mij verraste de
kwaliteit van een oude opname uit
de Oude Kerk ln Amsterdam. Het
is boeiend, Asma's Bach-spel van
toen te vergelijken met dat wat hij
later ln Haarlem ten beste geeft in
het twee-delige concertje in Es,
BWV 597, even verder op dezelfde
plaatkant. Nou ja, op deze toer had
er een doeltreffende jubileumplaat
vervaardigd kunnen worden en ik
verbaas me er nog steeds over, dat
dit niet is gebeurd.
Gelukkig droogt Philips onze
tranen enigermate door tevens een
serie van zes Asma-platen op de
markt te gooien, waarvoor in
hoofdzaak geput is uit de een paar
jaar terug verschenen cassette met
negen platen, getiteld: „Feike
Asma bespeelt 18 beroemde
orgels". Ik ben blij dat ik nu,
zonder in zo'n onhandige doos te
hoeven graaien, de ganse vijfde
symphonie van Widor kan
opzetten, of het Grande pièce
symphonique van Franck (om een
paar niet weg te vlakken werken te
noemen). Hier zijn de titels: Feike
Asma speelt Nederlandse
koraalbewerkingen:.speelt
Franck;.speelt Widor en
Franck;.speelt Bach, Krebs en
Pachelbel, en.bespeelt vier
bekende Nederlandse orgels. De
zesde plaat is genaamd:
Orgelklanken in de avond, doch er
schijnt geen bezwaar tegen te
bestaan, deze ook overdag te
draaien. De hoesteksten doen
nogal teizake en ik vind alle
aanleiding, deze reeks in de
belangstelling van de
Asma-liefhebbers aan te bevelen.
Het zal duidelijk zijn dat
gedurende de achterliggende
etmalen vele door Asma
geproduceerde orgelklanken mijn
oren binnen zijn gestroomd. Ik zou
jokken, wanneer ik beweerde dat ik
overal even verrukt van ben, maar
vervélend ls Feike Asma geen
moment. Als hij speelt, hoor je een
vént, een persoonlijkheid, die zich
door niets en niemand de les laat
lezen, ook niet door zijn eigen of
andermans opvattingen.
ADVERTENTIES
0^20 boekennieuws
predikingTn vroomheio bu reformatie en
oert reformatie 76 ttt 10.96
Oe seTuqwer promoveerde op hel onderwerp ..Oe
t bundel mei een aantal letingen
en an*eien over de retormaioneefie predtkmg. de
„oude fchnjvere" en hun preken en de vroomhetd
in die did
Prof. Or. W. H. Velome
TUSSEN TEKST EN PREEK 152 Wz geb f 19 50
Opnieuw een bundel meditatieve schetsen voor de
verkondiging, met hel doel predikanten te atimule-
ren bg hun preekwerk.
Ir. J. van der Graaf (elndradactie)
OP OE HOOGTE VAN OE HEILSFEITEN 138 biz.
16.50.
Aspecten van de prediking Hef grote belang van
de prediking voor de kerk wordt door <1 verse
medewerker» belicht, oa Prof Dr. C Graafland.
D>. J. Maasland. Ors. K Exafto
Oa. J.
wet IK..
164 ttz. g
ln da
K> 19.75
boek zgn 12 preken over uHeenlopende
terpen opgenomen. Geschreven vara* de
Vtrknjgfar tn 0$ botkhanrfH
Als dat ln de ogen L
van de rest van het volk
in die dagen fa
onmogelij k zal zijn, D(
moet het dan ook in Mijn ogen
onmogelijk zijn?
(Zacharia 8,6)
In het vierde woord komt de
onmogelijkheid van het beloofde f
sprake. God wil weer in Sion woim
Dat betekent: Hij wil vrede met ei
voor zijn volk, voor de mensen. J~
wil een einde hebben aan de
verlatenheid en de troosteloze
eenzaamheid van de stad die
bedoeld ls om vol leven te zijn. I
wil een einde aan de hopeloosheid
van dit leven. Hij beoogt weer
pleinen met oude en jonge menst
en die milde zoete geur van vrede
licht op de gevels en schaduw om
de platanen. Maar dat kan niet.
zeggen mensen. Dat is mooi om o
te dromen, maar dat komt nooit.
Dat is iets voor idealisten.
Debulderbanen blijven en de
kernreaktoren zullen blijven en d
stank blijft en het gevaar op de v
Wie gelooft dat. dat er ooit weer
zoiets komt? Of: weer? 't Is er i
natuurlijk nog nooit geweest. Ook»«
vroeger niet, toen er nog geen fe
jet-vliegtuigen waren en toen er n*i
geen stinkende fabrieken waren «r
geen moordend verkeer. Ook toen*1
was het oorlog en „brandschatting
een woord dat we alleen uit de d(
historie kennen maar dat c(
bedreigend genoeg klinkt. Goed,
zegt de Heer, maar moet ik 't dan A
ook onmogelijk vinden? We
projecteren gemakkelijk onze 11
wanhoop op God. Wat geweldig d d
er Eén is die dat met grote zeker» i
kan zeggen: het is mogelijk! Wat t r
mensen onmogelijk is. Het wordti
niet gelofelijker op. Maar Iemand
die bij ons wonen wil, houdt het
4 erop, dat het komt, een nieuwe
wereld.
e wef
KOK KAMPEN
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Hien-Dodewaard: J. El
van Roest te Ederveen. j1
GEREF. KERKEN T
Beroepen te Koudekerk a.d. Rijn: 4)
Nierop te Schiedam.
Is
DOOPSG. BROEDERSCHAP k
Aangenomen naar Rotterdam-C: Ac
v.d. Berg. kand. te Gouda; naar Wor1
kum/Makkum: Y. Horjus, kand. I
Ameide.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Den Haag: P. 1»
koop te Kampen (verb.ber.).
Kerk aan het werk
Bij Elsevier in Amsterdam is df i
tweede druk uitgekomen van i
„Kerk aan het werk (210 pag., gef.
lusteerd, prijs 24,50). „Kerk aai
het werk" verschijnt onder veratt
woordelijkheid van de Nederlands
Zendingsraad en de Nederland»
Missieraad. De samenstellers probt
ren door middel van deze uitga*
een aanzet te geven tot een fundi
mentele doordenking van de betrok
kenheid van de kerk bij de probl
men van de wereld ln het werk vu
missie en zending. Is de tijd vu
zending en missie niet voorbij?, zl
vredes- en ontwikkelingsvraagstu
ken niet veel urgenter? „Kerk M
het werk" pretendeert ln genen dei
een kant en klaar antwoord te geve
op al dit soort vragen, wel wil h»
een handreiking tot verhelderii
van vragen als deze bieden, en daal
door ook wellicht aanzetten tot ee
antwoord. Het is geen leerboe
maar een uitnodiging tot zelf verdt
denken, tot dialoog en discussie.
Ds W. Rijnsburger
De hervormde emeritus-predikai
ds W. Rijnsburger is gisteren overl
den. Hij was donderdag 77 jaar g'
worden. Ds Rijnsburger, die
Amersfoort woonde, was achtere»
volgens predikant te Polsbroek
te Oud-Beijerland. Van 1947 totzi
emeritaat in 1966 was hij legerpre<
kant.
Ds J. P. Schouten
Op 70-jarige leeftijd ls ds J.
Schouten te Twello overleden. H
was emeritus-predikant van de gei
formeerde kerken. Hij diende
kerken van Dlnxperlo. Niezijl, Ma
rum en Schildwolde.
UTRECHT Morgen houden Zul
afrikanen in ons land in samenwf
king met de Werkgroep Kairos e<
speciale dienst in de Utrecht
Geertekerk. Aanvang van de dien
om 12 uur. Spreker zal zijn ds.
Adonis.
BOND TEGEN HET VLOEKEN
POSTBUS 362 - veenendaal
Drievoudig verzoek van de Bond tegen hei vloeken
1. Vloek zelf nooit
2. Protesteer als in uw omgeving wordt gevloekt
3. Steun het werk van de Bond. dat blijkbaar meer nodig is dan ooit
Giro 85.20.91 t n.v. de penningm. te Den Ham (ov