Ook theologen zijn afhankelijk Raad van kerken biedt studie over homofilie aan Kans geweldloosheid in Latijns-Amerika '1 Fonds tegen de rassenwaan krijgt tienduizend mark Congres in Arnhem belijdenisbeweging De Reformatorische Bijbelschool eenjarige vormingscursus driejarige (beroeps)oplelding voor geestelijk werkers ERVAREN PREDIKANT Zakendoen na dood Biko? - VANDAAG VOORBIJGANGERS ^naar de feiten ^*1:25'Veritas' VRIJDAG 9 DECEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet2 door Herman Verbeek boven te staan: zo spreekt Jahweh. Rector Runia zei op de dies van de theologische Hogeschool in Kampen dat de studenten meer Nspratefl democratie willen. En dat ze vragen stellen bij de theologie die ze krijgen. Dat moeten we ernstig nemen, meent de rector: maar de studenten mogen niet vergeten dat de hogeschool van de gereformeerde kerken is. Is dat zo? Historisch en formeel natuurlijk wel, maar kan de theologie eigendom van een kerk zijn? Om te beginnen enkele ..kwesties" waaruit blijkt hoe er spanning kan optreden tussen kerk en theoloog. Hans Kung kreeg dezer dagen van de Duitse bisschoppen te horen dat zijn boek ..Christen zijn" niet ortho dox. ol althans niet volledig ortho dox is. Ernst Kasemann, befaamd bijbelkenner, waarschuwt dat hij met zijn vrouw uit de Duitse evange lische kerk treedt als de studenten- ekklesia in Tüblngen geen geld van de kerk meer krijgt omdat zij haar werkgroep ..Christenen voor het so cialisme" handhaaft Verdere voorbeelden: de Nederland se bisschoppen kregen In november van de paus een onverwacht scherpe toespraak; het seminare Rolduc van Gijssen is eigenlijk het beste in Ne derland. deed de toespraak van de paus. die door de Belg Dhanls ge schreven schijnt te zijn idoor een hof-theoloog dus) vermoeden. De bisschop Willebrands en Möller wil len de ATO-opleldlng onder strenge re controle krijgen; deze pastorale opleiding van de r.k. theologische hogeschool ln Utrecht zou ook niet orthodox genoeg zijn. Die katholieke hogescholen zijn tien jaar geleden opgericht als vervanging voor de se minaries. De Nederlandse Basisbe weging (ongeveer honderd groepen) viert dit jubileum op eigen manier met een lezing in Tilburg van de Duitse theologe Marie Veith uit Mar burg; op 11 februari komt zij uiteen zetten hoe een onafhankelijke theo logie tot stand zou moeten komen. Om nog een laatste recent feit te noemen: de tv-rubriek „Kenmerk" zou te ver gaan. de RKK (lees: de KRO) 2ou zich los willen maken; andere kerken hebben al eerder ver zet getoond. Ook media kunnen dus zeer afhankelijk zijn in hun „vrije nieuwsgaring" als voorwaarde voor de vrijheid van het geloven. Geen uitzondering De theologie is geen uitzondering. Heel de maatschappij toont aan hoe het denken gevangen kan worden gehouden. Oosten zowel als Westen lijden eraan. Om iets te noemen: onderzoekers in grote bedrijven mo gen alleen ontwikkelen wat ln het belang van de firma is. Publicisten mogen ln hun media kwijt wat het krantenconcern of de zuil toestaat. Kalma mag eigenlijk niet demon streren van de politie. Militairen krij gen met hun vakbond WDM geen kans. Leraren moeten zich schikken naar de gedachten van bestuur, ou dercomité enz. En om nog een ont hulling van deze week aan te halen: de CPN probeert gedaan te krijgen (met steun van rechts dat Duts- chke niet langer filosofie in Gronin gen mag doceren; hij valt Moskou aan en denkt anders over het Marx isme. In deze voorbeelden zitten be langrijke verschillen aan democrati sche speelruimte, maar het pro bleem is duidelijk: theologen delen hun afhankelijkheid met andere denkers en doeners. Juist de theologie zou ln zo'n gebon den samenleving moeten opkomen voor vrijheid en daar zelf allereerst eisen voor moeten stellen. De bijbel, die heerlijke bibliotheek van eeuwen beproefde wijsheid, bundelt de span ning tussen profetie en wet, tussen vrijmoedigheid en volgzaamheid, tussen uittocht en blijven. Maar de profetie won het. Als iemand gespro ken had uit de kracht van zijn strijd en het volk herkende en maakte het woord tot het zijne, dan kwam er Jezus van Nazareth, de uitgestoten rabbi, deed dit zo bij uitstek zelf standig en rechtschapen dat na hem van de weeromstuit bevangenheid ontstond: men ging hem napraten in plaats van te doen wat hij voordeed: durven zeggen: „Nu zeg ikik ben dit is mijn lichaam". En Mar cus. degene naar wie het oudste evangelie genoemd werd, dat ont stond onder de vervolgde christenen in Rome. durfde schrijven: de groten van de Joodse traditie. Moshe en Eliah, kiezen voor deze gekruisigde, zij spreken met hem in het volste licht, op de berg. Ontzettend provo cerend moet het geweest zijn om verder te durven gaan dan de Thora. Sacra Scriptura" luidt het oude ge zegde: Godswoord Is altijd weer een woord dat nog gesproken moet wor den: in elke grote dapperheid kan zo'n woord aan het licht komen. Ook de reformatie heeft nooit vol doende vrijheid voor het Godswoord verworven. Er is nu een veel radicale re reformatie aan het beginnen. Want de wereld is er naar. Zwarte theologie, bevrijdingstheologie, theologie van de vrouw, politieke theologie: allemaal theologie van de vrijheid. Ze kan alleen groeien als er eerst vrijheid van de theologie wordt aanvaard. Ik besprak met een vijtigtral theolo- gie-studenten in Groningen over de voorwaarden die zij aan hun toekom stig beroep zouden moeten stellen. Het is niet voldoende dissidenten van elders te bewoneren: Machovec, Oirardi, Boukovski; zij leven ln een onvrij land maar weten hun geest vrij; wij heten te leven in een vrij land maar beseffen vaak niet hoe onvrij wij zijn. Twee vragen Met betrekking tot de theologie doen zich twee vragen voor: moet de theologie niet los van de kerk, los van beoordelingen in kerkeraad, classis, synode, bisschoppen-confe rentie, vatikaan enz? Moet de theo loog dus ook niet onafhankelijk ko men te staan van zijn broodheer? Hij zou daarvoor misschien andere ba nen moeten zoeken: in het vormings werk, in het opbouwwerk, in de wel zijnszorg, in studenten-gemeentes, bedrijfs-apostolaat enz. Ten tweede: moet de opleiding niet eveneens los van de kerk? Theologen vertegenwoordigen hun achterban. Studenten krijgen punten en diplo ma's als zij onderschrijven en repro duceren wat de proffen zeggen. Zo heel veel speelruimte zit daar niet in, als was het maar omdat de student er de vorming toe mist, hij leert veeleer theologie over te nemen dan theologie te maken, zelf theoloog te zijn. Herman Verbeek is theoloog-publicist in de Nederlandse Basisbeweging en priester in de Groningse basisgroep ,,De vier Handen". Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT De raad van kerken in ons land heeft met algemene stemmen besloten het boekje „Een mens hoeft niet alleen te zijn" (uitg. Ten Have, Baam) aan de leden-kerken aan te bieden als een bijdrage aan de bezinning op hun pastoraal beleid ten aanzien van de homofilie. Dit boekje is in onze krant van 30 juni van dit Jaar besproken door de Kamper ethicus dr. A. Dekker. Hij sprak in zijn beoordeling van een blijmoedig boek, waarin het maken van onderscheid tussen (soms nog nauwelijks gedoogde) homofiele ge richtheid en homofiele praktijk on houdbaar wordt genoemd. Dr. Dekker had als bezwaar dat „Een mens hoeft niet alleen te zijn" eigen lijk meer mikt op persoonlijke be moediging dan dat het zich kritisch richt tot de maatschappij, tot nog bestaande discriminerende wetge ving e.d. Verschillende leden van de raad van kerken uitten de wens dat de raad het niet bij een lakonleke aanbie ding van de studie liet. maar duide lijk zou maken waarom hij het zo belangrijk vond de leden-kerken het boekje voor te leggen. Hiervoor pleit ten mgr dr R. Staverraan (r.k.), dr C. Braun MSC (r.k.) en vooral ds W. Bleij (luthers). De laatste wees er o.m. op dat sinds een paar jaar de LEER (Idea) De evangelisch gere formeerde kerk in Noordwest Duits land heeft uit haar algemene midde len ook dit Jaar weer 10.000 mark beschikbaar gesteld voor het specia le fonds van het wereldraad-pro gramma tegen de rassenwaan. In Duitsland is het speciale fonds van het PCR omstreden. De evangeli sche kerk maakte kortgeleden be kend dat er geen kerkelijke belas ting, noch algemeen collectegeld, doch alleen door de gevers uitdruk kelijk voor het PCR bestemde gel den worden overgemaakt. Uit het speciale fonds worden onder meer humanitaire activiteiten van bevrij dingsbewegingen gesteund. homofilie weer uit het blikveld van de kerken aan het verdwijnen is. wat voor de homofielen een verschrikke lijke ontgoocheling betekent. We gens tijdgebrek kwam de raad van kerken onvoldoende toe aan het for muleren van zijn motieven; de raad zal er zich op zijn vergadering van 11 januari opnieuw mee bezighouden. Ds Bleij noemde het boekje een uit stekende bijdrage tot het nadenken over de zielzorg. Ook mgr. Staver- man vond dat de raad de werkgroep dankbaar mocht zijn. „Als wij zeg gen dat wij willen opkomen voor de zwakken in onze samenleving, heb ben we nu een mooie gelegenheid. Niet alle leden van onze kerken zul len ons gebaar billijken, maar dat zal stellig wel het geval zijn met de homofielen." zei hij. Een heel ander geluid kwam van kapitein D. Verpoorte (Leger des Heils). Volgens hem zingt het boekje wel met het kerklied: neem mij zoals ik ben, maar het vergeet de tweede regel: maak mij zoals ik behoor te zijn. „Waar is de strijd die de mens dient te voeren om een verkeerde gerichtheid te overwinnen? Waar is het kruis dat de christen moet dra gen en dat hij kan dragen dank zij de levende Christus?" riep hij uit. Hij meende dat het boekje de homo fiel een gemakkelijk excuus aan de hand deed en kenschetste het als een bijdrage tot de al heersende verwar ring. Overigens stelt de studie vol gens hem ten onrechte dat het Leger des Heils zich over de homofilie heeft uitgesproken en dat de werkgroep homofilie officiële contacten met het Leger des Heils heeft gehad. In aansluiting op kapitein Verpoorte betreurde de secretaris van de raad, dr H. Fiolet, het dat de studie onvol doende bewijzen voor haar stellin gen aanvoerde. Het gevaar bestaat Zijn hervormde collega ds O. Spilt was minder geestdriftig. Hij en trouwens ook anderen vroegen zich af of de studie zich wel met recht als een evangelische visie op homofilie aandiende. Hij twijfelde er verder aan of een homofiele geaard heid wel altijd was aangeboren en of geen „infectie" door homofiele prak tijken voorkwam. Ook de vanzelf sprekendheid waarmee het boekje het groene licht voor homofiele han delingen geeft, achtte hij voor meni geen moeilijk te verteren. „De homofiele mens moet gewoon gelukkig kunnen zijn. Vaak is hij dat niet wegens reacties van christenen. De kerken zouden schuld moeten bekennen, want wij hebben de ho mofiel ln een bijzondere positie ge drongen," zei dr H. Kamphulsen van de werkgroep. Hij en pastor J. Vriend, eveneens van de werkgroep. vertelden dat er op de wereld 275 miljoen homofielen zijn. Nederland telt er 600.000, van wie er 400.000 pastoraal zoek zijn; 90.000 zijn ge trouwd. Pastor Vriend: „Dit boekje is geschreven als een blijde bood schap voor de homofiele mens." ARNHEM Op 23 september van het volgend jaar zal in Arnhem het tweede congres van Europese belij denisbewegingen worden gehouden. Dit is besloten door het bestuur, dat geleid wordt dooe de protestantse bisschop Oskar Sakrausky uit Oos tenrijk. Het eerste congres werd in 1974 in Berlijn gehouden. Er worden voor het tweede congres 5.000 deel nemers verwacht. AOVERTENTlE ADVERTENTIE verzorgt een bedoeld voor o.a. mensen met een middelbare beroepsopleiding of gelijkwaardige ervaringssrtuatie Aanvang september 1978. Aanmeldingstermijn sluit 15 februari 1978. Daarna plaatsing niet gegarandeerd. INFORMATIE: SLOTLAAN 241, ZEIST, TEL. 03404-24166. Prof. dr. H. A. M. Fiolet, secretaris van de raad van kerken. nu dat de homofielen en hun om geving die nog met problemen worstelen, er onvoldoende baat bij vinden. Dr. Fiolet achtte het boekje overigens voor veel homofielen wel een uitkomst. Kapitein Verpoorte vond dr A. van den Heuvel (herv.) vierkant op zijn weg. Deze noemde „Een mens hoeft niet alleen te blijven" ronduit een bijdrage tot bevrijding en vond dat het ln alle kerken verplichte lectuur moest worden. „Als ik er alleen al aan denk hoe schandalig ik in de eerste tien jaar van mijn pastoraat met mijn homofiele medemensen ben omgesprongen," zuchtte hij. Hij zag het boekje als een goed mid del om het gesprek over homofilie te openen in die kringen waar het tot nu toe taboe is. Volgens hem heeft het nu al bewezen over pastorale kwaliteiten te beschikken: „Een ge weldig compliment," zei hij. De Gereformeerde Kerk van OOSTERWOLDE (Fr), de laatste 15 |aren uitgegroeid van 400 tot 1400 zielen, heterogeen van samenstelling en voorzichtig een nieuwe koers t.a.v. eredienst en gemeente-zijn ingeslagen zoekt kontakt met een voor de vervulling van de vakante eerste predikantsplaats. De gemeente is gedeeld in 2 wijken met een funktionele taakverdeling. De struktuur van de gemeente wordt mee bepaald door werkgroepen voor gemeente- toerusting (groothuisbezoek en gespreksgroepen), catechese, kindernevendiensten en eredienst. In de eredienst kunnen cantorij en kindercantorij worden ingeschakeld. Van de predikant die mee wil werken aan de voortgang in de door de gemeente ingeslagen koers, wordt verwacht dat hij In de prediking de mensen een het denken zet de gemeente Inspireert tot dienstbaarheid aan elkaar en aan de samenleving In het pastoraat aandacht schenkt aan werkelijke nood In de catechese jong en oud betrekt de jonge en oudere jeugd In de eredienst betrekt en hen helpt te geloven in het midden der gemeente de door de synode vrijgegeven liturgievormen in een zinvolle afwisseling Honorering en overige voorwaarden volgens richtlijnen deputaten F en O. Leeftijd tot 40 jaar. Voor huisvesting is een pastorie beschikbaar. Predikanten die wensen te reflecteren, kunnen zich voor nadere informatie wenden tot de vakaturedienst in Leusden. postbus 202. telefoon 033 - 43244 of tot de scriba der gemeente, de heer H. Winter, Jan Frankonsmgel 14 te Oosterwolde. telefoon 05160- 2993. door Aldert Schipper Zürich De diakonie van de evan gelische kerk in Zwitserland heeft de Schweizerische Bankgesellschaft gevraagd of deze grootste Zwitserse bank haar zaken met Zuid-Afrika gewoon zal voortzetten na de dood van Steve Biko De bank heeft be langen ln Zuid-Afrika die in de mil jarden lopen. In de brief zegt de diaconie dat de apartheid in Zuid- Af nka gevolgen heeft, „die ingaan tegen alles wat ons Zwitsers en voor al christenen onder hen dierbaar is." In de (rooms katholieke! kerk in Latijns Amerika is een ingrijpende verandering aan de gang. De Braziliaanse aartsblschop Helder Camara staat niet langer alleen in zijn geweldloze strijd tegen de uitbuiting van de mensen, die het gevolg is van het harde kapitalistische systeem in zijn werelddeel. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westbiaak 9. Rotterdam Tet. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tet. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 Tot deze conclusie kom Je wanneer Je zorgvul dig luistert naar het verhaal van de Brazili aanse advocaat Mario Carvalho de Jusus, die op uitnodiging van de kerkelijke adventsac- tie Solidaridad in ons land is. Mr Carvalho de Jusus stelde zich in de jaren vijftig als advocaat beschikbaar voor het wei nig dankbare werk dat nodig was om Brazili aanse arbeiders, die het officiële recht maar niet de macht aan hun kant hadden, te verde digen in conflicten met hun werkgevers. Hij deed dat vanuit zijn christelijke overtuiging, opgedaan in de beweging van katholieke wer kende jongeren en katholieke studenten in de Jaren veertig. Kritiek De hulpverleners uit de katholieke jeugdbe weging merkten dat je je kunt beperken tot de juridische kant van een zaak. maar je kon ook door middel van een rechtszaak de poli tieke bewustwording van de ontrechten op gang brengen en samen met hen kritiek leve ren op de onderdrukkende maatschappelijke structuren. Mr. Carvalho de Jusus vertelt van een groot succes dat hij bereikte samen met de arbei ders van een cementfabriek ln Perus. een stadje vlak bij de grote Braziliaanse stad Sao Paulo. De arbeiders hadden gegronde klach ten over de directeur van de fabriek, een zekere J J Abdalla. die hun loon te laat uitbetaalde en er bovendien vijf percent van verduisterde. In 1956 hielden de arbeiders een eerste sta king. hoewel hun stakingskassen vrijwel leeg waren Abdalla deed alles om de staking te breken. Hij maakte misbruik van zijn invloed als parlementslid, liet de politie de postende stakers Intimideren, bedreigde mr, Carvalho met de dood. trachtte een jonge vakbondslei der om te kopen en ontsloeg 800 arbeiders. Maar de werknemers bleven staken todat hun het achterstallig loon werd beloofd. Daarna werd herhaaldelijk gestaakt, omdat de fa brieksdirecteur zijn beloften niet hield en in oktober 1974 werd de fabriek tenslotte door de Braziliaanse regering onteigend en werden de ontslagen arbeiders weer aangesteld. Alle achterstallige lonen werden uitbetaald. Filosofie Dergelijke acties voerde mr. Carvalho ook ln andere bedrijven. Om hen heen ontstond in 1960 het Frente Nacional de Trabalho, het Nationale arbeidsfront, ondanks de naam een christelijk geïnspireerde geweldloze actie. De activiteiten van het FNT hebben geleid tot een ln details uitgewerkte filosofie voor ge weldloze actie. Zo waren de arbeiders van de cementfabriek ln Perus er trots op dat zij nog niet één ruit van de fabriek hadden stukge gooid, toen de actie voorbij was. In het Braziliaans noemt mr Carvalho zijn filosofie die van de „firmeza permanente", de voortdurende vastbeslotenheid. HIJ vertelt dat er eigenlijk drie manleren zijn om te reageren op onrecht. Je kan passief (of con servatief) zijn. Je kan geweld gebruiken of Je kunt geweldloos actief zijn. Hij zet uiteen dat ook in de kerk in Brazilië de groep conserva tieven sterk afneemt. Hij schat die groep nu op twintig percent. Een in omvang vergelijk bare groep is nu voorstander van geweldloze actie De aanhangers van geweld schat hij op ongeveer één percent. HIJ noemt de actief geweldlozen „queixadas". •v*r- Dr. Mario Carvalho de Jesus. wilde zwijnen. Zij verenigen 2lch, als ze wor den bedreigd, ze klapperen met de kaken en vallen de jager aan. die moet vluchten of ln een boom klimmen. Het wilde zwijn ls een symbool geworden van de vastbeslotenheid van de mensen van het FNT. Successen Tot dusverre hebben de geweldloos actieve medestanders van mr Carvalho verschillende successen behaald. Er is echter een kans. dat de geweldloosheid toch slechts zeer beperkte resultaten zal hebben en niet in staat zal zijn, de structuren van door buitenlandse regerin gen gesteunde multinationale ondernemin gen met succes op de korrel te nemen. De weg van de geweldloosheid trekt echter de aan dacht van de Braziliaanse bisschoppen, die in de gaten hebben dat deze methode de waar digheid van de mens respecteert en daarom Vorming Er zouden wellicht zelfstandige insti tuten voor theologie-studie moeten komen; daarmee zou dan meteen het universitaire patroon verlaten kun nen worden, waarin er nog een grote hiërarchische afstand is tussen staf en leerlingen en waarin de staf prak tisch alles te zeggen heeft, zonder zichzelf, met vaste aanstelling en al, te hoeven verantwoorden. Alleen zo'n theologie, met een eigen volledigheid van visie en kracht van taal zal ons de „herinnering aan de toekomst" teruggeven. AAN EEN VRIEND op een avond kwam jouw leven bijna geruisloos het mijne binnen niet zoals zovelen langs mij gaan jouw ogen drongen in mijn hart een diep verstaan zonder veel woorden een hand die bezegelde en op die morgen spraken wij uit wat wij geloofden wij vonden wie wij wilden nagaan daarna ging jij heen steeds verder je signalen waren nauwelijks te achterhalen soms zag ik je in 't voorbijgaan steeds vager werd je gestalte bijna die van een vreemde tot die hand die ons leidde jou opving voor later juist voor christenen van betekenis kan zijn. Zo was kardinaal Arns van Sao Paulo bereid het laatste boek van het FNT over geweld loosheid van een voorwoord te voorzien, waardoor het boek ontkomen is aan het ge bruikelijke verbod van de regering op subver sieve lectuur. De actie van het FNT is een van de honderd dertig projecten, die steun genieten van de actie Solidaridad, die deze maand ln een groot aantal kerken gevoerd wordt. Solidari dad is een kleine kerkelijke fondsenwerver, die zich heeft toegelegd op steun aan volksbe wegingen en daardoor ln staat is zinnig werk te verrichten. Solidaridad neemt een belangrijke plaats ln omdat het tien jaar geleden, toen de actie voor het eerst plaats had, nog erg bijzonder was. hoopvolle initiatieven van de mensen zélf te steunen met bescheiden bijdragen. Solidaridad heeft deze keus sindsdien volge houden en inmiddels zijn ook andere organi saties er achter dat hulp alleen zin heeft, wanneer daarmee de eigen programma's van de mensen op beperkte schaal worden ge holpen. NED. HERV. KERK Beroepen te Bleskensgraaf: C. den Boer te Wageningen; te Eindhoven: J. Boneschansker te Grouw. Bedankt voor Den Haag C.: P. Hon- koop te Kampen. Afscheid op 11 december van El- speet-Vierhouten: R. T. Huizinga, ber. te Nieuwe Pekela; van Haren (buitengew, wijkgem. ten behoeve van de vrijz. modaliteit): D. J. Mie- dema wegens vervroegd emeritaat om gezondheidsredenen; van Sche- veningen: J. de Vries wegens emeri taat. Intrede te Amstelveen-Buitenvel- dert: G. Zonneberg uit Heerde. ALG. DOOPSG. SOC. Intrede te Hippolytushoef: mevr. E. van Turnhout-Dijkstra uit Kampen. GEREF. KERKEN Afscheid van Scheemda: J. J. Zonne veld ber. te Maasland; van Hooge- veen (morgendienst): J. van Veen. die in de avonddienst zal worden bevestigd als legerpredikant in zo genaamd lang verband, standplaats Ermelo. Emeritaat verleend per 1.12.1977 aan J. Nawijn te Amsterdam. Bisschop onwel De Slowaakse bisschop Julius Ga- bris van Trnava in Tsjechoslowakije is na zijn terugkeer van de R.K bisschoppensynode in Rome zo ste vig ondervraagd door het bureau voor godsdienstzaken in Bratislava dat hij een hartaanval kreeg. Hij is thans herstellende. Gabris had in Rome gewezen op de moeilijkheden, die het goddienston- derwijs in zijn land ondervindt. Het hoofd van het regeringsbureau voor godsdienstzaken verweet de bis schop dat hij onwaarheden had gezegd. In 1974 vond kardinaal Trochta van Litomerice de dood. toen hij onder druk was gezet in het bureau voor godsdienstzaken. Rudolf Hess De commissie voor internationale zaken van de kerk van Engeland heeft bij de Sowjet Unie een petitie gedeponeerd, waarin vrijlating van Rudolf Hess gevraagd wordt. Hess is de laatste gevangene, die nog vast zit in de gevangenis in Spandau, waar oorlogsmisdadigers werden ge vangengehouden. De Sowjet-Unie vereet zich tegen zijn vrijlating. De petitie is in Moskou bezorgd door bisschop Robert Runcie van St- Albans. ADVERTENTIE 8olldaridad steunt 130 programmaatjes en grotere projecten met gemiddeld 16.000 gul den. Daaronder zijn cursussen voor werklo zen. steun aan gezinnen van gevangenen, leescursussen, coöperaties en vakbondswerk. Vorig jaar kwam er ongeveer 2.5 miljoen gulden bijeen. Naast de geldwerving doet Solidaridad ook werk op het terrein van vor ming ln ons eigen land. Er zijn een klein aantal brochures verschenen en samen met enkele kerken gaf Solidaridad een pleidooi voor de mensenrechten in Brazilië uit „Opdat ze ophouden met hun terreur". Solidaridad ls een actie van de doopsgezin den. vrij evangelischen, de luthersen, de Broe dergemeente. de quakers, het Leger des Heils, de Hervormde Kerk, de NPB, de Oud Katho lieke Kerk, de remonstranten en de r.k.-kerk. yaar hebben Wanneer u de Bi|bel ódk z>et als hel meest fascinerende geschiedenisboek ooft gesc: reven, zult u prettig verrast zijn met dit nieuwe boek van Professor Hom. Als geen ander weet hij nieuwe ontdekkingen Ie koppelen aan eerder blootgelegd feiten materiaal Een boeiend, uiterst leesbaar en goed geïllustreerd boek. Opgravingen bevestigen de Bijbef gewoon t»i de boekhandel te koop. maar u kunt tiet natuurkjk ook rechtstreeks bij ons besteken Wanneer u onderstaande coupon near ons toestuurt, knjgt u hel boek binnen enkele dagen thuisgezonden Postbus 630. Den Haag ïuia o 1 mli «v Bestelbiljet Zend mijex. 'Opgravingen bevestigen de Bijbet' ,i Ik betaal na ontvangst van het boek door middel van de accéptgirokaart die met het boek wordt toegezonden (134,90 f 2,50 voor porto en verpakking) Naam Plaat* Datum

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2