Scènes uit een huwelijk positief gewaardeerd Beklemmende Beeldspraak Weinig begrip voor huwelijksopvattingen uit serie *7 DINSDAG 6 DECEMBER 1977 TV-COMMENTAAR Er heeft voor de oorlog slechts twee jaar een cultureel maandblaadje bestaan: De Nieuwe Gemeenschap Daarover brengt de Beeldspraak redactie vanavond een documentaire die een hall uur langer duurt dan de aangekondigde 45 minuten. Dit lijkt een absurde overtrekking van een minimaal verschijnsel binnen het katholieke leven. Ik dacht het aanvankelijk ook; totdat eindredacteur Jan Venema mij gisteren de kans gal om het programma vooraf te bekijken. Het is namelijk meer dan de reconstructie van het kortstondig bestaan van een tijdschrift met literaire bijdragen en kunstbesprekingen De samenstellers van deze Beeldspraak gaan na hoe zich toen het roomse leven nog rijk was fascistische tendensen konden ontwikkelen. Dat zij hun informatie hebben gehaald bij de betrokkenen, RADIO EN TELEVISIE Trouw/Kwartet a 3 door Ton Hydra lag voor de hand Het bijzondere schuilt in hoe deze mensen voor de camera reageerden op de vaak scherpe ondervraging door K. Schippers en dat zij, na de opnamen te hebben gezien, toestemming gaven voor de uitzending van hun aandeel. Mogelijk krijgen sommigen van hen daar achtera! spijt van. Terwijl ik deze mensen tijdens hun uitleg en hun verweer nauwlettend observeerde, ben ik af en toe kregel geworden. Soms verstoppen zij zich net zo knullig en ongeloofwaardig als onze oosterburen achter het „wij hebben het niet geweten Alsof er in 1934 nog niemand waarschuwde tegen fascisme en natlonaal-socialisme. Ik vind het verbijsterend dat de schandalig antl-semltlsche schrijverij van Albert Kuyle door één van hen vergoelijkend een middel tot polemiseren wordt genoemd, „niet bedoeld om te kwetsen". Wat daarvan waar is. kunt u overduidelijk opmaken uit de ontluisterende spotprenten. Het blad ontstond als een afscheiding van het sinds 1925 bestaande tijdschrift De Gemeenschap, waarin jonge en artistieke katholieken de slapende kerk een beetje wakker wilden schudden. Radicalisten waren het in de beginperiode zeker niet. Met behoud van een orthodoxe instelling, probeerden deze letterkundigen in de jaren twintig zich anders te gedragen dan nestvogels die alleen maar de bek openen voor wat er (van bovenaf) wordt Ingestopt. Centrale figuur werd al gauw de begaafde Anton van Duinkerken (1903-1968). Als een van de eersten onderkende hij de gevaren van radicaliserende tendenzen binnen de groep. De radicalen verweten de overigen een gebrek aan sociale bewogenheid. Zij wilden wantoestanden te lijf gaan. maar ze dachten in feite netzo centralistisch als de top van Rooms Katholieke Kerk Jan Baars, die van zijn fascistische dwalingen terugkeerde, laat in het Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De afdeling Kijkonderzoek van de N08-televisie heeft getracht na te gaan hoe de Zweedse tv-serie ..Scènes uit een huwelijk" van regisseur Ingmar Bergman op de Nederlandse kijkers is overgekomen. In de zes afleveringen die de NOS in de overgang tussen het zomer- en winterseizoen uitzond werden op zeer openhartige wijze de huwelljksprobelemen van het echtpaar Marian en Johan behandeld. Ten slotte gaan ze na twintig huwelijksjaren uit elkaar, maar ze blijven elkaar toch nog ontmoeten en ze hebben nog seksueel contact. Uit de tegengestelde reacties van dezelfde ondervraagde personen blijkt, dat er wel van enige verwar ring sprake is geweest onder de kij kers. Dat is de conclusie van de samensteller van het onderzoek. Hans Wentholt. Positief noemt hij de discussie over het huwelijk die op gang zou zijn gekomen. Het gegeven dat het aantal echtscheidingen in Denemarken enorm is gestegen na dat de serie daar was vertoond, neemt Wentholt met een flinke kor rel zout. „Zo'n ontwikkeling is nooit terug te voeren tot een factor van de massamedia. Zo heeft men ook nooit met cijfers kunnen aantonen dat de televisie het geweld bevordert." Het oordeel dat de kijkers geven over de kwaliteit van de serie is in meerderheid (zestig procent) posi tief. Er zijn verklaringen als: „de omstandihgeden zijn herkenbaar", „ze komen in elk huwelijk voor", „heb zoiets meegemaakt" of: „van dichtbij meegemaakt", „echt mense lijk". „zit er zelf midden in", enz. Enkele van de negatieve antwoorden luidden: „erg overdreven", „heb het zelf nooit meegemaakt", „vreemd onlogisch gedrag" (scheiden en toch nog met elkaar omgaan), „ik heb een ander huwelijk", „ik heb een goed huwelijk". „lk begrijp niets van deze strubbelingen". Eigen situatie Daaruit blijkt dat de eigen huwe lijkssituatie door de ondervraagden vaak ais argument wordt gebruikt, zowel om te betogen dat men de gevoelens herkent als dat men ze niet herkent. Bij dat alles komt dat Marian voor meer mensen herken baar is geweest dan Johan. Hoewel zestig procent positief over de kwaliteit van de serie oordeelde, uitte slechts vijftien procent zich po- siUef over'de huwelijksopvattingen van de hoofdpersonen Zeventig pro cent was negatief en vijftien procent neutraal. Negatieve antwoorden die veel werden gegeven waren: onbe grijpelijk, een voor mij vreemde mo raal. niet mijn opvattingen, te vrij, te losbandig, te oppervlakkig, het is de realiteit, ze zijn wispelturig, te incon sequent. de hoofdpersonen waren erg negatief, afbrekend, ze haalden zelf al die narigheid op de hals. ze waren zogenaamd „modem", ze leef den volkomen langs elkaar heen. Uit veel van deze antwoorden spreekt een gekwetstheid van de eigen op vattingen over huwelijk en man vrouw verhouding. Waardering Uit het onderzoek naar de kijkcijfers bleek, dat de afleveringen van „Scè nes uit een huwelijk" gemiddeld door 20.6 procent (ruim twee mil joen) van de Nederlanders van vijf tien Jaar en ouder is bekeken. Voor NOS-drama is dat een normaal getal. Het gemiddelde waarderingscijfer van 70.8 (een zeven). Voor zoge naamd „probleemstellend" drama is dat ook normaal te noemen. Vijfenveertig procent van de Neder landers van vijftien Jaar en ouder kwam in aanraking met „Scènes uit een huwelijk", vijfenvijftig procent zag geen enkele aflevering. De helft van de vijfenveertig procent zag een of twee afleveringen, dertien procent ervan zag de serie Integraal. Kijkers die zo'n beetje dezelfde leef tijd hadden als de hoofdpersonen uit de serie waardeerden gemiddeld la ger dan jeugdige of wat oudere kijkers. Uit de informatie naar de religieuze achtergrond blijkt, dat het niet zo is, dat onkerkelijken het allermeest hebben gekeken, maar wel dat ze het hoogst hebben gewaardeerd. Rooms- katholieke kijkers waardeerden ho ger dan protestantse kijkers. En wor den de kijkers onderscheiden naar hun omroeplidmaatschap, dan blijkt de serie opvallend hoog te zijn aan geslagen bij VPRO-kijkers. NCRV-, VARA- en TROS-kijkers waardeer den de serie relatief laag. Speciaal vandaag De vierde aflevering van de EO-serie Hoe zouden wij dan leven? gaat over de reformatie. Ned. 1/20.30 Randall Hood maakte een film over de harmonie tussen plant en dier in het bos. Ned. 1/21.00 In de NOS-rubriek Beeld spraak een documentaire over De Nieuwe Gemeenschap, een tijdschrift waarin fascistische tendensen merkbaar waren. Ned. 1/22.10 O Onderwerpen in Aktua zijn: de regering Van Agt, gesprek met tachtigjarige beelhouwer Han Andriessen, solutie-snui vers in Amsterdam, rel over Jacques Brei in België, com mentaren op de EG- en NAVO- conferenties en een interview met de filmkomiek Marty Feldman. Ned 2/22.20 Fons Disch praat met de soci oloog dr. W. Douma. HUv. 2/16.03 In Belcantorium kan men luisteren naar een deel van Ros sini's opera De barbier van Sevilla. HUv. 4/15.00 In Spektakel: festival van de ongelukkige liefde en gesprek ken met Sinterklaasspecialisten over de kunst van het rijmen. HUv. 2/21.30 Liv Ullman en Erland Josephson als Marian en Johan uit Ingmar Bermans „Scènes uit een huwelijk". RADIO- EN TELEVISIEPROGRAMMA^ Radio vandaag HILVERSl'M I (tM m en FM-kanalen) 7 00 Nieuws 7 02 (S) AVROKiok. grammofoon platen. <7 30 Nieuw». 7.41 Radiojournaal.) 8 30 Nieuws 8 36 Gymnastiek voor de hun- vrouw 8 45 De Groenteman 8 50 Morgen wijding 9 0O iSi WeenM- Danamunek 9 15 Open School. 10.00 Radio-Lawaaipapegaai. kinderprogramma 10 10 Arbeidsvitaminen, verzoekplaten (10.30 Nieuw». 1033 Radio journaal.) IIJO (S> Rondom Twaalf een uur allerlei voor iedereen. 12 26 Mededelingen voor land- en tuinbouw 12 30 Nieuw* 12 4t Radiojournaal 12 55 Europa van morgen 13 10 (Sl Orgelmuziek 13 25 Beursplein 5 beursberichten 13 30 'n Middagje AVRO muziek, informatie en service (15 30 Nieuws 1533 Radiojournaal) 1700 Voor ons gemaakt (door ons gekraakt h kin derprogramma 17-20 OVERHEIDSVOOR LICHTING Staatsrechtelijke alternatieven voor de Nederlandse Antillen 17.30 Nieuws. 17 32 RadiojournaaL 17.50 (S) Folklive. 18.19 P P Uitzending van de WD 18 30 Nieuws 18 41 Per Saldo Zakelijke bespiegelingen 19 00 Trefpunt, documentaire NOS 19 15 (S) Akkoord, muziek door amateurs. AVRO 20 00 (S) AVRO Totaal Theater gevarieerd programma (22 30 Nieuws. 22 40 Radiojournaal.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II (402 m en FM-kanalen) KRO 7 00 Nieuws 7 11 Ochtendgymnas tiek. 7 20 Het levende woord. 7.25 Badinene: klassieke muziek 7 54 Overweging. 8 00 Ni- uews. 8 11 Echo. 8 30 Aubade: klassieke muziek 9 00 De letter M (9 30 Scheep spraat informatie voor schippers 9.35 Wa terstanden i. 10 30 Ik sla hier met voor de banken te praten: schoolradio. 11.30 Ouder worden we allemaal bejaardenprogram ma 12 00 In de Boerderij licht programma. OVERHEIDSVOORLICHTING 1249 Uit zending voor de landbouw KRO: 13 00 Nieuws 13.11 Echo magazine. 13 45 Voorde verandering, gezmskalectuse. 14.00 Lange vingers, schoolradio 15.00 In de wachtka mer 16.00 Nieuws 16 03 Spreekuur NOS 17 00 Het zal mijn tijd wel duren, milieupro blematiek 17.20 (S) Eurohght. 17.40 Tambu: informatie en verzoekplaten voor de Antilli- anen in Nederland 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws KRO 18.11 Echo. 18.30 (S) Op Vleugels, pitno-improvisaties. 1850 Ver kenning informatief programma. 19.00 Kerk in meervoud, reportage. 19.30 (S) Zin in muziek 20.00 Nieuws. 20 05 Overweging. 20 15 (S) Concert- Klassieke en moderne mui 21 30 Spektakel 1977-1978. cultureel programma NOS 23.00 (S) Met het oog op morgen (23 05 Actualiteitenoverzicht radio- tv. 23.10 De krant van morgen: 23.20 Den Haag vandaag. 2352 Yoga). 23-55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III (445 m en FM-kanalen) VARA: 07 02 (S) Gesodemeurders (Tussen 07 00 en 08 00 Actualiteiten via Dingen van TV vandaag 18.10 NOS/NOTTqdKhzdt voomkzanifng 18.48 MOS- Da Fatwflpsfcranl 18.55 J 19 04 EO: 1 19.10 EOMnda*rui 19.30 Halldwnahuis.N-Mna 20.20 Urkarkoran rtngan 20.30 Hoa zoudan «8 dan leven? doaimanuire 21.00 Can wandatng et ha» bon. nahairNm 21 29 Tension# 21.38 NOS Joumeai 21 90 Oen Haag vandaag 22.08 Kortweg, culturele informatie 22 .10 e NEDERLANDR 18.48 NOS: Paspoort ntormafle voor Rakanen 18.55 Journaal 19.04 TROS: Cefemero. lekenAm 19.17 ,.21spetprogramma 20.00 NOS: Journaal 20.25 TROS: Hrtboulevard. muzikaal programma 21JO De verpleegsters, tv-sarie 22.20 Aktua-tv 23.10 NOS: Journaal - IN: ASTERIX EN DE GLADIATOREN programma uitkomen dat de autocratische instelling van de kerk oorzaak was van fascistische trekken bij veel katholieken destijds. Meuleman zegt nu: „Politiek waren we toen allemaal onbenullen". Maar ondertussen werden de stelsels van Mussolini en Hitier beter gevonden dan de „vermolmde" democratie en werd er om net zulke „tuchtmeesters" geroepen. In De Nieuwe Gemeenschap werd zelfs vastgelegd dat voor dat ideaal een stuk vrijheid zou moeten worden ingeleverd. De Beeldspraak-uitzending werpt een scherp licht op de ontwikkeling van een mentaliteit. Een mentaliteit die zich niet beperkt tot een kleine groep en ook niet uitsluitend in een bepaalde hoek tot ontplooiing komt. Toen hekelden fascistische schrijvers een wat zij noemden „domme angst voor het fascisme". Door de angst voor overbodig te verklaren worden ook nu weer rookgordijnen opgetrokken, zowel naar rechts als naar links. Dat is, ongezegd, de beklemmende moraal van deze Beeldspraak. HET GEHEIM VAN DE UYLENBORGH ipre jek (er i'ilc ik. '00 P« )it uui nei :ni| fcas .bi 1 O 1245:,,Als ik u niet ontrief, zal lk gaarne van uw gastvrijheid gebruik maken," zei smidje Verholen dank baar. „Bezorg ik u echt geen last?" „Wel sakkerloot, natüürlijk niet!" riep heer Jacob uit. „Op de Uylenr borgh is iedereen welkom, nietwaar mijn lieve Julia-mijn?" „O op d d de UYLENBORGH!?" riep smidje Verholen onthutst uit. Het klamme angstzweet brak hem uit en hij keek Jacob en Julia beurtelings ontzet aan. „Mamaar dan zijt gijheer Jacob van Uylen!" steunde hij. „Wel sakkerloot, na tuurlijk ben ik heer Jacob van Uy len!" lachte de slotheer. Hij keek zijn vrouwtje olijk aan en grapt schalks: „Ik vergis mij toch niet, hè Julla-llef? De man, die hier voor U staat en zo smakelijk zijn sigaartje rookt, dat is toch Jacob van Uylen, slotheer van de havezate Uylen- borgh?" „Maar natuurlijk, mijn lieve Jacob!" lachte vrouwe Julia. „Men noemt U ook wel Jacob de Rechtvaardige„O gru tjes nou dót ook nog," mompel de de smid bijna onverstaanbaar. Toen vroeg hij: „Kent ge dan wel licht een zekere Sijmen Knoet?" „Nou en óf ik die ken," schaterde Jacob van Uylen. „Enkele dagen ge leden liep ik in het bos, en toen verkocht ik die nietsontziende woes teling nog een muilpeer, die klonk als een klok. Hij sloeg een oude man met een zweep, begrijpt ge. Welnu, zoiets nemen wij van Uylens niet! Wel sakkerloot! De van Uylens zijn niet bang voor Sijmen Knoet, ook al is hij duizend maal schout van Rijk- huyzen en grietman van de aanpa lende horigheden!" Maar dit hoor de smidje Verholen al niet meer. De emotie was te veel voor hem gewor den en met een zucht viel hij in zwijm FERD'NAND i de dag). 09 03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek van mensen uit de sport wereld 12 03 (S) VARA'» zoekplaatje. 14.03 (S) Spitsbeeld (14.45 Engels popnieuws. 15.45 Popnieuws uit New York) 16.03 (S) LP-top-20 en de Tip-LP 17.03 (S) Alfred Lagarde. NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal VARA 19.02 (S) Pupre constructie. 20 02 (S) Nashville. 2102 (S) Popdonder 23.02 (S) Wachten op midder nacht 00.02 (S) Nacht-drie-draai 02.02 (S) Peter Holland. 05.02-07.00 (S) Truck. HILVERSUM IV (FM-kanalen). TROS 07 00 Nieuws. 07 02 (S) Capriccio kamer- en orkestmuziek. 09.00 Nieuws. 09.02 (S) Als reizigers onderwegdenken over dingen die voorbijflitsen. 09.30 Van heinde en ver re 10.0(HS) Opus tien tot twaalf kamer- en orkestmuziek. 12.00 (S) Intermezzo: kamer- en orkestmuziek 13.00 (S) De meest ver kochte klassieke tien 13.30 (S) Koren-korp sen 14 00 Nieuws. 14.02 (S) Om het boek, boekenrubriek. 14.30 (S) Guitariteiten. 15 00-17 00 (S) Belcantorium. Fragmenten uit opera's van Rossini en Mozart 157 - „Hebben jullie hier de hele nacht gezeten?" vroeg Paul. Francis zei, dat hij en Dick Potter elkaar had den afgewisseld, er was niemand an ders. „Kunnen jullie niet een paar mensen uit het dorp vinden?" vroeg Paul. maar Francis zei, dat hij het vertikte hulp te vragen aan „stads mensen". „Maar je zult toch vervan gers moeten hebben, als Bonbon weg gaat. Wanneer moet jij opko men. Bonbon?" „Zaterdag in Cardington, basis-op leiding voor boordschutter." „Ik zoek wel een paar van de winkeliers; je kunt hier niet de hele nacht zitten en overdag Je gewone werk doen. Nog iets gezien?" „Alleen een konijn," zei Bonbon grinnikend, „ik weet dat u hebt ge zegd. dat wij geen munitie mochten verspillen, maar die ene kogel heb ik toch maar gebruikt" „Je bent precies je vader." zei Paul. Op weg naar huls overdacht hij, wat zij zouden moeten doen, als er wer kelijk een landing kwam. Wat had den zij dan aan die paar geweren, pistolen en Molotov-cocktails? In Westminster braakte Churchill vuur en vlam, hij had de mensen onge twijfeld een hart onder de riem ge stoken, maar wie had die ironische opmerking gehoord na zijn befaam de rede over het vechten op alle stranden? Paul was er alleen van op de hoogte, omdat hij majoor Harries had gesproken. Die had zelf ge hoord. hoe Churchill na het sluiten van de microfoon had gezegd: Ik weet niet waarmee wij moeten vech ten, vermoedelijk met bijlen en sik kels." Vlak bij huis kwam hij Sam Potter tegen; die was nu diep in de zestig, maar hij zag er uit. alsof hij nog in staat was eigenhandig minstens tien SS'ers tegen te houden. „Nog nieuws van Je familie, Sam?" vroeg hij. Sam vertelde hem, dat de man van zijn dochter tot de geredden van Duinkerken behoorde en binnen kort met verlof zou komen. „Wat denkt u ervan, meneer, zullen zij proberen hier te landen?" „Ik ben er bang voor. maar als zij het doen, wacht hun een warme ont vangst. Het zal een tijdje duren voor wij het leger weer behoorlijk op de been hebben, maar wij hebben de vloot en de RAF ook nog." „Ja. lk hoop alleen dat het weer gauw omslaat; laat de zee maar be hoorlijk ruw worden. Hebt u genoeg mensen voor de bewaking van Het Klif?" „Nee, dat heb ik niet. Francis heeft hulp nodig, zou Jij hem willen aflos sen, tot wij behoorlijke versterking krijgen?" „Ik zal het doen. meneer. Het is wel een beroerde situatie op onze leef- Sc - HfTkATU f v De Boekerij Baarr tijd, vindt u ook niet?" „Dat vind ik zeker, maar wij komen er wel doorheen, zoals wij door alle moeilijkheden zijn heengekomen. Doe de groeten aan Joannle." Hij keek op zijn horloge en zag dat het tien over zevenen was. Hij voel de zich ineens moe en hongerig. „Ik word te oud voor dat nachtelijke eerioe Ik zou nu toch eigenlijk op mijn gemak van het mooie weer moeten kunnen profiteren. Nou Ja, eerst maar ontbijten en dan misschien een uurtje slapen in mijn stoel". Zonder enige aansporing begon zijn schimmel te galopperen en dat mon terde Paul zo op, dat hij het dier aanzette over de heg te springen. Ruiter en paard deden het feilloos: „Zo oud ben ik dus ook weer niet". In de keuken zette hij theewater op; hij zou Claire met thee wekken. Op dat ogenblik ratelde de telefoon; hij schrok ervan. Maar misschien was het alleen de politie uit Whinmouth, die iets wilde weten over de organi satie van de kustbewaking. Toen hij de stem aan de andere kant hoorde, begon zijn hart te bonzen en kwam er een waas voor zijn ogen. „Simon, Simon, ben je het heus? Ben je weer in Engeland? Alles goed?" „Alles goed, alleen ben ik nog een beetje nat," zei Simon, veel opge wekter dan Paul hem ooit had ge hoord. „Ik ben vannacht in Folkes tone aan land gezet, zo ongeveer als laatste." „Wat ben ik blij je te horen." Paul zocht naar een sigaret om zijn zenu wen tot rust te brengen. „Wat is er gebeurd?" „Dat verhaal is te lang voor de tele foon, maar eigenlijk is het vrij sim pel. Ik ben het water in gelopen en heb gezwommen." „Nou maak Je een grapje!" „Nee. echt niet." Hij hoorde Simon grinniken. „Ik zag hoe zij zich alle maal langs de kust ten noorden van Calais verdrongen. Iedereen moest zichzelf maar zien te redden. Nou toen heb ik me uitgekleed en ben gaan zwemmen. Ik heb reuze geboft, want ik vond niet alleen na een kilometer of twee een leeg olievat, dat als reddingsboei kon dienen, maar ik werd ook gezien door een torpedojager, die me heeft opgepikt en aan land heeft gezet. Wordt vervolgd Horizontaal. 1. soort kabelJauw-nau- welijks, 2. vlaktemaat-tijdperk- turks bevelhebber, 3. meisjesnaam verlegen-maanstand, 4. bende-aan spreektitel van koning of keizer, 5. gehoororgaan-tussenzetsel-keurig. 6. handegge-kleverige stof-japans spel. 7. meisjesnaam-teugel, 8. boom-afstammellng-rivier In Enge land, 9. vaartuig-pit. Verticaal. 1. scheepsvloer-luidruch- tig feest, 2. tljdperk-stok-koor, 3. ro meins keizer-buitenhaven-paarde- kracht (afk.), 4. godin van de aarde- ieder-gesloten, 5. voertuig-graaf- werktuig-lid van het Hogerhuis, 6. turkse tarwe-tennisterm-Rode Kruis (afk.), 7. brij-opening van een fuik-loflied. 8 rivier in Duitsland-ik (Lat>voorvoegsel, 9. vuurpijl-voort eken. Oplossing vorige puzzel Hor. 1. are, 3. kar, 6. ale. 9. la, 10. I 2 3 4 S 8 7 S 9 toros, 12. Ee, 13. gaper, 15. ether, 17. dar, 19. Eem, 21. rechter. 25. pro. 26. sen. 27. dentist, 31. die. 32. tel, 34. teelt, 36. kalis. 38. al. 39. troep. 41. na, 42. kim. 43. All, 44. ets. Vert. 1. alg, 2. raad. 3. kor, 4. ar. 5. roe. 7. leem. 8. eer. 10 tere. 11. stee. 14. parodie, 16. herstel. 18. sh. 20. spa. 22. cln. 23. tui, 24. Ens, 28. eelt, 29. To, 30. stap, 31 Dell. 33. lint. 34. Uk. 35. tra. 36. kei. 37. sas. 40 o.L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 4