Bijbel en Liedboek vertaald in het Fries Uit brieven van lezers De ene kinderbijbel is de andere niet Sympathie voor Kalma in Leger des Heils Kerken bespreken homofilie Kaartenactie voor gevangenen Kerk waarschuwt tegen militarisme VANDAAG VOORBIJGANGERS Prof. C. Veenhof DINSDAG 6 DECEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet 2 door Bernard Smilde Het jaar 1978 belooft een belangrijk jaar te worden voor de kerken in Friesland. Dan verschijnt namelijk de Friese versie van het Liedboek voor de Kerken (januari) en de Nije Fryske Bibeloersetting (mei). Er is aan deze beide projecten de laatste jaren hard gewerkt. Er wordt mede met het oog op het groeiend aantal kerkdiensten in het Fries naar bei de uitgaven verlangend uitgezien. In de kerk waar eens de Friese dichter Oysbert Japicx (1603-1666) voorzanger was. de Martini-kerk te Bolsward. zal op zaterdag 21 januari het volledige Liedboek voor de kerken in Friese versie aan kerk en volk van Friesland worden aangeboden. Uiteraard met de nodige plechtigheden van koorzang, gemeentezang, declamatie, zang- en speel- groep. Het werk aan deze bundel begon In de herfst van 1968 In dat voorjaar was overleden de Friese dichter Fedde Schurer, die het Friese equivalent van de bundel van de Ned. Herv. Kerk (1938) op zijn naam had staan Hij had daarmee het Fries in geestelijk gebruik op behoorlijk literair niveau gebracht. Van zijn werk konden dan ook een twintig psalmen en 50 gezangteksten worden opgenomen bij de nieuwe opzet. Voor de overige liederen moest naar andere krachten worden omge zien. Aanvankelijk leek het erop alsof dit reuzen- karwei door een flink aantal mensen ter hand zou worden genomen. In de praktijk viel dit echter tegen en bleven er drie over die dit werk onder leiding van een interker kelijke commissie tot een goed eind hebben gebracht, te weten de dichters Oerben Brou wer. Bernard Smilde en Douwe Tamminga. Ze hebben wel elk voor zich gewerkt, maar toch steeds de teksten met elkaar bespro ken. gecorrigeerd en bijgeslepen. De grote commissie toetste de teksten op helderheid, verstaanbaarheid, en zingbaarheid en hoe zou het ook anders? in theologisch opzicht De bundei is aan de ene kant een Friese versie van het Nederlandse liedboek. De Inhoud is dezelfde, alleen is aan de Friese bundel nog toegevoegd de klassieke Joun- bea (Avondgebed) van Gysbert Japicx. Toch is het geen slaafse weergave geworden. Allereerst al hierom niet: de liederen zijn zoveel mogelijk uit de oorspronkelijk taal vertaald. Dat had het voordeel dat bij som mige Duitse en Engelse liederen de Friese tekst wel eens dichter bij de oorspronkelijke ligt dan de Nederlandse. Ook in het aantal strofen hebben we ons niet slaafs naar het liedboek gevoegd. Een paar maal hebben we een andere keus ge maakt en wel eens een strofe meer genomen, soms ook kon de inhoud worden gecompri meerd tot een kleiner getal. Zo zal in onze bundel Psalm 119 geen 88 strofen tellen zoals in de Staatsberijming 1773 of bij Fed de Schurer) en geen 66 (zoals in de nieuwe Nederlandse), maar 44. En toch is daarbij geen enkel vers van de onberijmde tekst tussen wal en schip gevallen. In stylistisch opzicht hebben we als drie manschap ongetwijfeld van de Nederlandse dichters geleerd. Het taalgebruik Is sober der, in zekere zin gewoner geworden. Dode plekken zijn gemeden, gestreefd is naar geïnspireerde gebruikspoëzie op hoog ni veau. Aan de vertaling van de gezangen is in PSALM 84 1 en 2 Hoe leaflik is jo hüs, o Hear, de wenning dèr't jo namme klear ta klinken komt foar alle minsken. Noait giet de langst wer by my wei, dat ik dèr komme en sjonge mei. Wat soe my boppe dream en winsken noch leaver wèze as dèr to stean om ta jo libben yn te gean. It heil dat oer de Sion lelt. Jout alle libben feilichheid, foar alle fügels binne nésten: de mosken ünder 't pannetek, de swellen boppe 't gollefek, hja hawwe in honk om üt te rêsten. Ik haw In honk yn Gods paleis, o dèr te sjongen nachts en dels! beriming: Gerben Brouwer hoofdzaak gewerkt in de jaren 1968-1972, de psalmberijming kwam tot stand in de jaren 1972-1974. Het was een vreugde opnieuw te ervaren, hoe dat oude psalmboek van Israël met z'n veelkleurig palet van beelden en stemmingen steeds weer een bron is van religieuze en literaire inspiratie: Gods goedens is de ein fan wel (Ps 118) Het hoeft niet te verwonderen, dat verschil lende medewerkers aan dit liedboek ook waren betrokken bij een nog groter bedrijf. t.w. de nieuwe Friese bijbelvertaling. Wumkes Het woordje nieuw laat uitkomen dat er al een Friese bijbelvertaling bestond en tege lijk dat men daarmee niet voor honderd procent happy was. Inderdaad. In 1933 ver scheen het nieuwe testament en in 1943 het oude van de hand van dr. G. A. Wumkes, voor het idioom gesecundeerd door E B Folkertsma. Deze vertaling, die ontegenzeg gelijk haar kwaliteiten had en waarvan in middels een 40.000 exemplaren zijn ver kocht. leunde teveel tegen de Statenverta ling aan, was te ouderwets in woordgebruik en stijl, en maakte te weinig gebruik van de vooruitgang die de bijbelwetenschap had geboekt op het punt van de verschillende lezingen van de tekst Toen deze vertaling in huisbijbelformaat was uitverkocht (1966) en het Nederlands bijbelgenootschap aan de kerken in Fries land de vraag stelde: herdrukken, restaure ren of opnieuw vertalen? koos men unaniem voor het laatste. Inmiddels was ook van rooms-kathoiieke zijde positief gereageerd op de vraag om mee te doen. Zo werd een brede interkerkelijke stichting in het leven geroepen, waarin praktisch alle kerken in Friesland zijn vertegenwoordigd. In najaar 1967 kon het werk starten: zeven vertalers (parttime), zes frisici ter begeleiding, drie theologische en twee taalkundige superviso- ren staken van wal. Daarbij kwam nog een advies- en leeskommissie van twaalf man. Een der vertalers was fulltime, daar hij tegelijk het redactie-secretariaat waarnam. De Fryske Akademy verschafte daarvoor een uitermate geschikt onderdak. Uniek Deze vertaling, die momenteel ter perse is en volgend voorjaar kan worden aangebo den, is in verschillende opzichten uniek te noemen. Allereerst is het een kerkelijke vertaling: de kerken benoemen en financie ren voor het grootste deel (kerken 5/7, de provincie Friesland 1/7 en Nederlands bij belgenootschap plus katholieke bijbelstich ting 1/7). Het wordt de eerste complete bij bel in Nederland en de tweede in Europa, die in katholiek-protestantse samenwerking is ontstaan. Deze bijbel zal niet alleen de ka- nonieke maar ook de apokriefe (in r.k. krin gen vaak genoemd: deutero-kanonieke) boe ken bevatten. Verder zijn er verklarende aantekeningen. Wat het vertaal-principe betreft is gekozen voor de koers die de meeste bijbelgenoot schappen tegenwoordig varen, die van de dynamische equivalentie, d.w.z. de lezer van nu proberen dezelfde indruk in zijn taal te geven, die de oorspronkelijke tekst op de eerste lezers moet hebben gemaakt. Daarbij is wel getracht de eigen sfeer van de bijbel te bewaren: de lezer mag wel weten dat het een boek is, dat nu eenmaal is ontstaan in een ander milieu. Ook konden voor deze vertaling de resulta ten van de bijbelwetenschap behoorlijk meespreken. Zo zal dit bv. de eerste bijbel in Nederland zijn, waar de dialoog-s truc tuur in Micha 2-5, zoals die kortgeleden door prof. dr. A. S. van der Woude is ontdekt, is terug te vinden. Beide uitgaven, bijbel en liedboek, zullen verschijnen in de licht verbeterde spelling, die april 1976 door de Staten van Friesland is aanvaard en die in 1980 officieel zal wor den doorgevoerd. Ook in dit opzicht zijn de kerken in Friesland dus progressief. Wat liturgisch materiaal betreft zijn de kerken in Friesland straks wèl toegerust om hun taak te midden van dit volk te volbrengen. Bernard Smilde, gereformeerd predikant, is redactie-secretaris van de interkerkelijke commissie voor de nieuwe Friese bijbelverta ling. Korle duideli|k geschreven, helst aan eón kant getypte, bneven kunnen worden gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Nu de VVO (34) Ik kan mij niet aan de indruk ont trekken. dat een aantal rechtse figu ren in het CDA vooraf al contact met Wiegel hebben gehad. Hoe an ders is het te verklaren, dat middels etentjes en borrels binnen de kortst mogelijke tijd een coalitie CDA/ WD tot stand kon komen. Het CDA-program kan volgens Wiegel dan wel haaks staan op het WD program, doch dit belet de heren Van Agt en Wiegel niet tot een „ak koord" te komen. Waar dus een poli tieke wil is. is ook een weg! Eerst aan de bak zegt de WD. daarna zullen de niet-actleven wel merken, dat de ondernemingen gespaard worden en zijzelf geplukt worden. De ontkop peling van de sociale uitkeringen met het netto-minimumloon staat ons na de verkiezingen In 1978 te wachten. Tenzij de kiezers dan na drukkelijk laten blijken, dat zij wel ter dege een tweede kabinet-Den Uyl hebben gewild, toen zij op 25 mei naar de stembus gingen. De CDA-splJtstemmers kunnen In 1978 nog wat goed maken, wat hun lei ders verkeerd hebben gedaan. Het wel zijn van ons land Is er mee gediend, dat er een progressief kabi net tot stand komt en niet de weg terug met CDA/WD in een coalitie. Amsterdam A. J. Stein Nu de VVD (35) Het verhaal van Jan Nico Scholten heeft mij nog beroerder gemaakt dan ik al was van het CDA. Dat verhaal van Scholten is doordrengd van schijnheiligheid. Niet Den Uyl is schuldig aan het mislukken van een formatie CDAPvdA/D'66, maar Scholtens CDA. Dat weet Scholten dan dus goed. maar hij wil recht praten wat krommer dan krom Is. Jammer van mijn ex-partijgenoot. Amsterdam R. Scholten Nu de VVD (36) Als ARP-er zou ik willen zeggen: de ARP heeft altijd in haar vaandel geschreven gehad, het opkomen voor de sociaal zwaksten in de maat schappij. Aantjes en consorten zou den zichzelf verloochenen (en met hen de voorkeurstemmers) als ze met dit zwakke akkoord hadden in gestemd. Naar aanleiding van wat mevrouw Vegter uit Voorburg schrijft, zou ik willen opmerken: Aantjes blijf a.u b., laat ons Juist nu niet in de steek. Wapenveld G. Wendt Nu de WD (37) Vinden de vijf tegenstemmers zich werkelijk in goed gezelschap van de linkse partijen als het gaat over handhaving van orde en gezag? Wil len ze zo graag regeren met de par tijen die de bede in de troonrede afschaften en het liefst onze konin gin op dezelfde manier laten ver dwijnen? Als u zo begaan bent met de sociaal-zwakkeren (en terecht), probeer er dan voor te zorgen dat we in eerste instantie de hoogste nor men van het leven niet verliezen, ook in de politiek. Als christenen mogen we dan vertrouwen dat er dan God is die ons ziet en voor ons zorgt. Oosterend (Texel) F. Oosterhof Nu de WD (38) Een begrip dat Je veel leest of hoort Wat wordt hier toch mee bedoeld? Is het misschien de economisch zwak kere in dit welvarende Nederland? Laten we ons zelf toch nakijken! Hopelijk zal het kabinet CDA/WD de sociale uitkeringen niet aan het minimumloon koppelen, dan wordt het voor de werkloze aantrekkelij ker om de handen nu toch maar 'es uit de mouwen te steken. Emmen H. Koolstra Kritiek (1) Als Je Je krant Jarenlang trouw blijft, ga Je hem beter kennen, waar deren en vertrouwen. „Trouw" doet zich kennen als een blad dat de politiek van de confessionele partij en steunt. Dat waardeer lk. Dat heb ben we ook nodig. Waarom echter in één week zes keer een bijdrage het kamerlid de heer Van Dam sig naleert dit in Trouw van maandag J.l. terecht tegen een kabinet CDA- WD? Hardinxveld J. W. Sluimer Kritiek (2) De heer Van Dam CD AAR P- Kamerlid is kennelijk boos op „Trouw" en allen die zich verstouten vragen te stellen rond het regeer akkoord Van Agt-Wiegel. Dat is wel een zeer simpele manier van uiting geven aan het verlangen, zo vlug mogelijk het roer In handen te geven aan genoemd duo Wel toont de scri bent daarmee duidelijk aan. waar naar zijn voorkeur uitgaat en tevens toont hij aan een politicus van de korte-termljn-theorie te zijn. Zijn verhaal in Trouw van 28 november komt bij mij over als: zwijg stil. nu moet de operatie gelukken. En allen die proberen objectief duidelijk te maken wat kan en wat niet mag in deze onderhandelingen, krijgen het odium „hetze-makers" opgedrukt. Van Je vrienden moet Je het maar hebben Fijnaart A. Schrier Kritiek (3) Een verademing dat artikel Van Van Dam in Trouw van 28 november. Als Je 's morgens de krant uit de brie venbus haalde, dan was Je eerste gedachte al: Wie zouden ze nu weer hebben laten opdraven om te fulmi neren tegen de WD? Uit uw artikelen en aangehaalde passages van sommige heren politi ci zit m i. soms de gedachte achter: hoe kunnen we dat regeerakkoord met de WD het snelst mogelijk de wereld uitkrijgen. Ik ben links noch rechts! Maar die éénzijdige en soms bijna geïndoctrineerde berichtge ving bevalt met niet zo. TROUW en de ARP Ik ben erbij opgevoed en grootgebracht „Principieel en rechtlijnig"; het is me met de paple pel ingegeven. Ik voelde me er altijd wel bij. Maar de laatste tijd Soms krijg ik de kriebels! Bodegraven Jac. Hans. Uitkeringen Ik ben een van de velen, die van een sociale uitkering leven en u mag weten waarom. Ik was gezagvoerder op de koopvaardij, maar in 1974 werd ik afgekeurd. Ik lijd namelijk aan concentratiekampsyndroom, opgelopen onder andere in Ausch witz. Ik ben een poosje verpleegd geweest in Centrum '45. Ik heb ge probeerd ander werk te krijgen. Dat is me gelukt, meerdere malen, maar ik kan mij niet handhaven. Depres sies houden zich niet aan normale arbeidstijden. Ik schrijf dit, omdat lk mij ernstig ongerust maak over het nieuwe regeringsbeleid. Wat gaat er met mijn uitkering gebeu ren? Ik wil best met minder genoe gen nemen, als wij dat allemaal moeten doen. Maar zou dit enkel het lot zijn van de zwakkeren onder ons, dan onderga lk dit als een ernstige discriminatie en met mij vele ande ren. Ik weet, dat rechtschapen men sen in de CDA-leiding dit volkomen zullen beamen. Het ls hoog tijd, ons niet langer in de beklemmende on zekerheid te laten. Hoorn N. Koopman Sociale lasten Uw hoofdartikel van 25 november 1977 onder deze titel steunt een idee van de heer de Graaf van het C.N.V. om de sociale premies niet langer te heffen over de loonsommen van zo wel de werkgevers als de werkne mers, doch als een premie van de bedrijven over omzet of andere kos tencomponenten dan alleen de lo nen. Het idee ls niet nieuw want een paar Jaar geleden lanceerde profes sor Douben iets dergelijks. Als u de titel van uw betoog echter echt waar wilt maken dan moet u toch eens denken aan het heffen van WAO- en WW-premies over de loontrekkers in overheidsdienst. Deze hebben n.l. wel geprofiteerd van de lusten van de loonontwikkeling in de laatste 15 jaar (via trendsysteem), doch had den niet de lasten (de hoge kosten van WAO en WW) die hiermee ge paard gingen. Het zou zoden aan de dijk zetten, want het gaat hier om ruim 20 procent van alle werkne mers. De zin van uw tweede sugges tie is mij niet duidelijk. Als de pre- miegrenzen hoger moeten worden, dan gaan de uitkeringen mee om hoog, zodat er geen verlichting van de premielasten ontstaat. Het enige wat hiermee bereikt wordt, is dat een nog groter deel van het loonin- komen wettelijk wordt gegaran deerd met alle stijgende premielas ten die daarmee gepaard gaan. Heiloo T. de Groot Naschrift redactie Onze sociaal-economische redac teur Joh. van Workum voegt hier het volgende aan toe: Ambtenaren betalen niet de sociale premies voor WW. wachtgeld, ziek tewet. WAO. de overheid zorgt na melijk zelf voor de uitkeringen aan ambtenaren bij ziekte, arbeidsonge schiktheid en wachtgeld De over heid is namelijk zo'n groot lichaam, dat zij zelf optreedt als „verzeke ringsmaatschappij" voor haar eigen personeel. Ambtenaren hebben ech ter ook geen compensatie in hun salaris gehad wanneer bedoelde pre mies voor de werknemers in het be drijfsleven omhoog gingen. Zulke compensaties zijn in principe steeds weggezuiverd uit de „trend" van de lonen ln het bedrijfsleven, voordat deze trend werd toegepast op de salarissen voor ambtenaren. Het is dus niet juist dat de ambtenaren wel de lusten van de loonstijging geno ten. maar niet de lasten van pre miestijgingen. Hoogstens zou men kunnen laten onderzoeken of dat wegzuiveren van compensaties voor premiestijgingen steeds consequent ls gebeurd in het verleden. Voorts gaat de heer De Groot in op de regeling dat werknemers geen sociale premies betalen over het deel van het loon boven ongeveer 30 000 gulden. HIJ wijst er echter op dat over dit loondeel ook geen recht op sociale uitkering bestaat. Verho ging van de premiegrens tot 50.000 gulden heeft geen zin als ook de AMERSFOORT (ANP) De raad van kerken zal op zijn maandelijkse vergadering, morgen in Amersfoort, de homofilie bespreken. Het modera- men (dagelijks bestuur) heeft daar toe de werkgroep homofilie uitgeno digd het boek „een mens hoeft niet alleen te blijven" aan te bieden aan de raad van kerken. Het moderamen stelt de raad voor te besluiten het boek, een uitgave van Ten Have in Baarn, aan de leden- kerken te presenteren als bijdrage aan de bezinning op hun pastoraal beleid. Het tekent hierbij aan dat het1 boek geen pastoraal advies bevat. Het acht dit ook Juist, omdat het pastoraat voor verantwoordelijkheid van de kerken blijft. Het moderamen heeft ook geconstateerd dat het boek het standpunt ten aanzien van homofilie niet uitwerkt ln zijn kerk rechtelijke en burgerlijke conse quenties. Voorts laat het modera men een aantal overwegingen over homofilie voor vérantwoordelijkheid van de auteurs. De raad van kerken zal woensdag ook zijn bezinning op het oecume nisch proces in eigen boezem voort zetten. LEUSDEN - De plaatselijke gere formeerde diakonleën hebben een lijst van 50 namen en adressen ont vangen van politieke gevangenen ln de Sowjet-Unie. Het algemeen dia- konaal bureau vraagt deze mensen ter gelegenheid van het kerstfeest een brief of kaart te zenden. maximaal verkrijgbare uitkeringen mee omhoog gaan. aldus de redene ring van de heer De Groot. De sug gestie ln ons commentaar behelsde echter het wel verhogen van de pre miegrens, maar zonder verruiming van het recht op uitkering. De titel van het commentaar luidde dan ook: „solidariteit en sociale lasten". Sociaal? Bijstand krijgt leder die geen. of onvoldoende middelen van bestaan heeft, ook al heeft de persoon er nooit premie voor betaald. Voor de AOW is jaren lang premie betaald. Voor de verplichte deelname aan de ,,De cnc kinderbijbel is de andere niet" is de titel van een door de heer G. J. Marseille geschreven brochure, die beoogt ieder die met de opvoeding van kinderen te maken heeft, te be trekken én te helpen bij het gesprek over de vraag, hoe je kinderen (beter) in aanraking kunt brengen met de boodschap van de bijbel. Het veertig pagina's tellend geschrift is een uitga ve van de Centrale voor vormings werk/Hervormde Vrouwen Dienst (adres: De Horst 5, Driebergen). De prijs ervan is 3,95. AOW ls door ons van de jaren 1956 tot 1975 een gemiddelde jaarpremie van 2100 gulden tot ruim 2900 gul den betaald. Nu wij pensioengerech tigd zijn noemt men dat een Sociale uitkering, alsof wij gemeenschaps geld aan het potverteren zijn. Vol gens onze opvatting ls de AOW, ge koppeld of niet gekoppeld aan de sociale minima gewoon staatspensi oen. Wij zouden geen Bedrijfspensi oenfonds kunnen noemen die hun pensioenuitkering „sociale uitke ring" noemt, ondanks dat sommige Bedrijfspensioenen ook waardevast zijn Amsterdam J. F. van de Molen De auteur is opgegroeid met Van de Hulst, en in een inleidend hoofdstuk biedt hij persoonlijke ervaringen. Vervolgens geeft hij een aantal ken merken van een zgn. kinderbijbelge- loof en in een derde hoofdstuk behan delt hij de vraag: wat nu met de kinderbijbels. Ten slotte geeft de schrijver informatie over en een (voorzichtig gestelde: „velen menen") beoordeling van een groot aantal gangbare kinderbijbels. Zeer nuttig en verhelderend, deze brochure, waarvan wij hierbij de omslagteke ning plaatsen. Bisschop Werner Krusche, een van de initiatiefnemers van het stuk. BERLIJN De leiding van de kerk van Saksen (in de DDR) maakt zich zorgen over de aandrang, die tegen woordig op de jeugd wordt uitge oefend beroepsmilitair te worden. In een stuk dat de synode heeft goed gekeurd. wordt gezegd, dat de In druk gewekt wordt alsof het solda ten- en officlersberoep het belang rijkste is voor onze maatschappij. De kerkleiding wijst er vervolgens ook op dat het mogelijk is dienst te weigeren en „bouwsoidaat" te wor den. Bij de opvoeding zou er volgens de kerk gewezen moeten worden op de last voor het geweten, die ge vormd wordt door het leren omgaan met wapens. WARSCHAU De Poolse bisschop pen hebben zondag geprotesteerd tegen de liberale houding die de staat inneemt jegens onzedelijk heid. In een kanselboodschap leg den de bisschoppen de openhartig heid in seksuele kwesties naast de bekrompen censuur waarmee kerke lijke publikaties worden getroffen. Onze adrèssen: AMSTERDAM: Postbus 059 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115500 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 AMSTERDAM Een groep van 56 van de 163 medewerkers van de afdeling reclassering van het Leger des Heils heeft in een brief stelling genomen tegen de maatregelen, die tegen de Rotterdam se hoofdinspecteur Bouwe Kalma zijn getroffen. Kalma is sinds enige tijd ln opspraak wegens zijn deelneming aan een pro testdemonstratie tegen de onduide lijkheden rond de dood van drie RAF-leden in West-Duitsland. Kal ma heeft van burgemeester Van der Louw van Rotterdam een berisping gekregen en er worden verdere maat regelen tegen hem overwogen. De reclasseringsmedewerkers, die verspreid werken over het hele land, hebben hun brief gericht aan burge meester Van der Louw, de procureur- generaal bij het gerechtshof te Den Haag, de hoofdcommissaris van de gemeentepolitie van Rotterdam en de bond van politiepersoneel. Zij me nen „dat het recht op vrije menings uiting een belangrijk goed ls en van cruciaal belang voor een democrati sche rechtsstaat als de onze". Zij vinden, dat aantasting van dit recht „voor en door wie dan ook" een ern stige inbreuk is op de democratie. Zij dringen er in hun brief op aan, dat geen maatregelen worden geno men tegen Kalma zonder overleg met hem. Daarnaast willen zij dat er geen maatregelen komen, die het recht op meningsuiting van de heer Kalma als politieagent en in ruimere zin van een Nederlands staatsburger wordt aangetast. En ten slotte vin den zij dat er binnen het Rotterdam se politiekorps overleg moet komen over de gebleken verschillen van me ning over de wijze waarop de politie agenten gebruik kunnen maken van hun recht op vrije meningsuiting. Niet alle medewerkers bij de reclas sering hebben de brief ondertekend. Daarvoor zijn een viertal redenen, aldus een woordvoerder van de afde ling reclassering. Niet alle medewer kers waren, om praktische redenen, te bereiken. Een aantal wilde niet tekenen, omdat men bang was aan gezien te worden voor een sympathi sant van de zaak waartegen Kalma protesteerde. Ook waren er mede werkers, die vinden dat de hoofdin specteur inderdaad fout heeft ge handeld. En ten slotte is er een cate gorie, die meent, dat een stellingna- me in welke zaak dan ook alleen dient te worden vertolkt door de hoogste leiding van het Leger des Heils en dat men zelf geen initiatie ven hiertoe dient te nemen. GRONDWOORDEN VAN ADVENT In Exodus 20 lezen we de eerste tien woorden van de afspraak die de Heer met het volk Israël maakte. In Zacharia 8 lezen we een tweede serie. Dat ze een soort vernieuwing van het eens gesloten verbond Inhouden blijkt uit vers 5: „Zij zullen Mij tot een volk zijn en Ik zal hun tot een God zijn." Deze tien woorden vormen een samenvatting van de prediking van Zacharia en hier en daar sluiten ze duidelijk aan opzijn „nachtgezichten". Bij nadere beschouwing zou je deze tien woorden wel grondwoorden van het nieuwe begin, na de ballingschap kunnen noemen. Grondlijnen van advent, van Gods toekomst Het eerste woord spreekt van Gods Ijver. „Ik brand van IJver voor Sion. met een grote ijver, met een gloeiende IJver brand Ik ervoor." Ook de eerste woorden uit Exodus 20 spreken van Gods Ijver. Daar heet het naijver. God maakt daar een afspraak met dit volk, maar het moet meteen weten dat God ze eraan houdt. Het verbond ls van een diepe betrokkenheid, die soms met een huwelijk vergeleken wordt. Ook in een huwelijk heeft men met elkaar iets afgesproken. Wie het ln ontrouw breekt, breekt het huwelijk. Hier blijkt Gods ijver van een andere kant. Hij staat tegenover de machten die het terugkerende Godsvolk verhinderen Sion weer op te bouwen. Dat zien ze niet graag. Maar God stelt zich hier achter dit volk dat uit de ballingschap terugkeert. Hij staat in brand voor Sion, voor deze plek van samenwonen. Ze staan niet alléén voor de opgave van de wederopbouw en het nieuwe begin. God is er gloeiend bij betrokken. Zo is Hij: de levende. Is dat eigenlijk niet de zin van het eerste gebod als een stuk troost? God ziet naar je om. God ziet naar mensen om. Wij vormen niet een zwervende troep, een massa van geworpenen of verworpenen. Er is iets aan de hand. waaraan de Naam verbonden is. Het leven kent een rode draad, zin en toekomst. Het is door Gods brand een warmhartige zaak Beroepingswerk NED. HERV. KERK. Beroepen te Puttershoek: dr. B. W. Steenbeek te Hoogeveen; te Putten (Gld.): A. J. Timmer te Lunteren. Aangenomen naar Blaricum jhr. M. A. de Savornin Lohman te Badhoe vedorp-Lijnden; naar Krallngen: Ph. J. Leenmans te Breskens. Beroepbaar: H. C. Adema. kand. c o Stilling Godthabsvej 105. 3 T.H.. DK-2000 Kopenhagen, F. Dene marken. GEREF. KERKEN Beroepen te Zaandam: R. E. v.d. Wal te Dedemsvaart; te Almkerk J. O. J. van Echten te Bunschoten-Spaken burg; te Moordrecht; C. P. Sybrandi te Montfoort. Aangenomen: naar Nieuwlande: F. Dijkstra te Tzum, naar Scheldwolde (Gr.) J. Koopmans te Harkema GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Eindhoven H Folkers te Grijpskerken Niezijl. Bedankt voor Den Bosch: G. Geer- sing te Hengelo (O.). CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Woerden: A. Bijkerk te Aal ten. Bedankt voor Haarlem: drs J. Kruis te Den Bosch; voor Schiedam; B. de Graaf te Utrecht GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor 's -Gravenpolder A. Hoogerland te Krabbendijke; voor Westzaan: B. Reinders te Hardinx- veld-Giessendam; voor Amsterdam C.: A. Hofman te Scheveningen. Tijdens de viering van de dies nata- lis (geboortedag) van de theologische hogeschool van de gereformeerde kerken te Kampen spreekt van avond professor C. Veenhof. oud hoogleraar van de vrijgemaakte ge reformeerde theologische hoge school, eveneens te Kampen, en thans behorend tot de vrijgemaakte gereformeerde kerken buiten ver band. Het onderwerp van professor Veenhof luidt: Historisch materialis me en oorlog". Het ls voor het eerst in de historie van de gereformeerde theologische hogeschool dat deze jaarlijkse rede gehouden wordt door iemand buiten de eigen kring. Pro fessor Veenhof werd in 1944, toen hij predikant was te Utrecht, door de generale synode van de gereformeer de kerken geschorst. Later werd hij hoogleraar van de vrijgemaakte the ologische hogeschool. Omdat de ge reformeerde theologische hoge school een meerjarig rectoraat kent. behoeft er niet elk jaar op de dies een rectoraa tsoverdracht-me t-rede plaats te vinden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2