Neus verloren op het kerkplein
Alleen de Swapo
kan ons land bevrijden
Kerk en gezondheidszorg
SPA
Potter kritiseert
Caraibische landen
Prof. Albeda voorzitter
ontwikkelingscoöperatie
Kerstmap
Missiecollecte
3,5 miljoen
Spa Reine
VOORBIJGANGERS
Bedevaarten
naar Lourdes
hervormd
nederland
Gesprek met
Willem Aantjes
DONDERDAG 1 DECEMBER 1977
KERK
Trouw/Kwartet
door Aldert Schipper
De mannen drongen In het dorp
waar lk als kind naar de kerk ging na
de ochtenddienst snel naar bulten.
Op het pleintje voor de Doleantie-
kerk stonden zij op hun gezinsleden
te wachten, terwijl zij in hun broek-
of Jaszak naar een rokertje zochten.
Al snel stegen de blauwe rookplui
men omhoog en kon het gesprek, dat
voor de dienst was aangevangen,
worden voortgezet
Ikzelf was slechts een Jongen, een Vooral in de winter, wanneer het
kind nog. Ik hoorde niet bij de man
nen. Ik proefde nog iets na van de
pepermunten, die mijn vader in zijn
sterke handen had gebroken. Mijn
vader kon een pepermunt van het
merk King In vieren delen. Iets dat
de vaders van andere kinderen, met
hun kantoorhanden niet voor elkaar
kregen. Die kinderen waren veel eer
der door hun voorraadje van drie
King-pepermunten heen. Soms be
zat ik. als de dominee ..amen" zei nog
enkele miniscule witte snippers en
kon Lk met het laatste stukje nog net
de zegen halen.
helder vriesweer was. kreeg het kerk
plein iets gezelligs. Des zomers wan
delden de gezinnen vrij snel naar
huls om in de achtertuin koffie te
drinken. In de winter stonden de
mannen iets langer op het plein. Of
leek dat alleen maar zo?
Onder die mannen was een oudere
heer. In mijn ogen was hij stokoud.
Hij was de grootvader van een meis
je uit mijn klas. En hij had een kuifje
als Colljn. Het was 1943 of 1944. Ik
moet aan hem denken, daar hij stee
vast na de kerk op mij afkwam. Hij
greep tussen wijs- en middelvinger
mijn neus. Zijn hand voelde warm
aan. En hij merkte guitig op, dat hij
zojuist mijn neus had afgenomen. In
het begin voelde ik dan in paniek
naar mijn gezicht. De oude glunder
de. Toen wij beiden wat routine in de
handgreep en de daarbij passende
reactie hadden verworven bleef „Co-
lljn" naar mijn neus grijpen. Later
zette hij het lichaamsdeel weer op
zijn plaats.
Maar ineens was ..Colijn" er niet
meer. Later, toen lk wat groter was
geworden, zei vader dat hij „artikel
31" was geworden. Mijn ouders ver
telden mij deze droeve wending in de
kerkgang van de oude heer, toen ik
hem samen met anderen tegenkwam
uit de kerk. HIJ liep een andere kant
uit.
Deze sombere geschiedenis komt bij
mij boven bij het lezen van het Jon
ge Vadersboek van Nico Scheepma
ker. Het is een boek vol grapjes,
trucjes en spelletjes, die in mijn kin
derjaren nog bestonden. Maar wie
neemt er tegenwoordig nog een kin-
derneus tussen wijs- en middelvin
ger. En wie laat er nog het geluid van
het ontkurken van een fles horen,
door met een vinger het bekende
„plofgeluid" te laten horen in zijn
mondhoek. Een driehonderd van
deze kunstjes heeft Scheeomaker
verzameld en laten illustreren door
Jos Houweling. (Uitg. Thomas Rap,
Amsterdam; prijs vijftien gulden).
Een van deze Instructieve tekenin
gen staat bij dit stukje.
AMERSFOORT (ANP) De Nederlander prof. dr W. Albeda is
gisteren benoemd tot voorzitter van het bestuur van de interna
tionale. in Amersfoort gevestigde oecumenische ontwikkelings
coöperatie (EDCS)
Dit bestuur zelf, dat momenteel in
ons land vergadert, was gekozen
door de eerste algemene ledenverga
dering van de EDCS. in Oenève In
augustus gehouden tijdens de jaar
lijkse bijeenkomst van het centraal
comité van de Wereldraad van Ker
ken. In ons land werkt de coöperatie
samen met de raad van kerken in
Nederland. Ook is er opgericht een
Nederlandse vereniging tot steun
aan de EDCS, de In Leeuwarden
gevestigde NVOC.
Het bestuur van de EDCS bestaat
uil directeur C. I. Itty van de wereld-
raadscommissie voor deelname der
kerken aan ontwikkeling, de econo
me mej. F. Little, penningmeester
van de raad voor wereldwijde bedie
ning van de Verenigde Methodisten
Kerk in de V 8.. mevr E. Ocloo.
zakenvrouw en benoemd door de
raad van kerken in Ghana, de ban
kier K. M Philip uit Bombay, be
noemd door de Indiase raad van
kerken, dr. Robert A. Thomas, ver
bonden aan de afdeling bedieningen
overzee van de Amerikaanse christe
lijke kerk (discipelen van Christus),
de bankier H. G. E. Erfelt, verbonden
aan de afdeling zending van de lut
herse kerk van Zweden, de zaken
man A. Geha uit Beiroet, benoemd
door de raad van kerken van het
Nabije Oosten, en H. M. Poetiray,
managing director van de bank Ne
gara Indonesia 1946 te Djakarta, be
noemd door de Indonesische raad
van kerken.
De coöperatie, verstrekt sinds au
gustus „zachte" leningen aan kleine
ontwikkelingsprojekten in de derde
wereld. Voor dit doel is internatio
naal tot nu toe bijna 1.5 miljoen
dollar bijeengebracht. Via de Neder
landse vereniging tot steun aan de
coöperatie van de wereldraad van
kerken hebben 250 Nederlandse per
sonen en orgamsaUes samen voor
acht ton „aandelen" gekocht van de
nieuwe ontwikkelingscoóperatie.
door David de Beer
Iedereen in Namibië is het er over eens dat het land zelfstandig moet worden. Zuid-Afrika probeert
het land een marionettenregering op te dringen door middel van de besprekingen over een
grondwet in de Turnhalle in Windhoek, waar de traditionele stamleiders onderhandelen. Indien
daar ooit een regering uit voortkomt, zal deze afhankelijk blijven van Zuid-Afrika en „steun" van
het Zuidafrikaanse leger nodig hebben.
Prof. W. Albeda
LEEUWARDEN Deze week is tij
dens een vergadering in Leeuwar
den een afdeling Friesland van de
gereformeerde bond In de Neder
landse hervormde kerk opgericht.
Er is een voorlopig bestuur ge
vormd, met als voorzitter een van de
jongste predikanten van Friesland,
ds. H. de Leede, 27 Jaar oud en sinds
begin van dit jaar predikant in Twij-
zelerheide.
Er zijn in Friesland maar enkele zgn.
„bondsgemeenten", in de „wouden"
ten zuiden van Dokkum. De belang
stelling voor de gereformeerde bond
groeit echter, ook elders in Fries
land.
DRIEBEROEN - Het Landelijk
Centrum voor Gereformeerd Jeugd
werk (LCOJ) heeft een 126 pagina's
tellende kerstmap uitgegeven waar
in allerlei programmamogelijkhe
den zijn opgenomen voor kerstvie
ringen in Jeugd- en Jongerengroe
pen. De map bevat vier kerstverha
len en een aantal liturgiesuggesties,
maar ook tips voor handenarbeid en
creatief spel, gericht op het kerst
feest. Foto's en tekeningen verluch
tigen deze kerstmap waarin ook
vanuit de praktijk van het werk in
Jeugd- en jongerengroepen bezin
nende bijdragen zijn opgenomen zo
als „vier JIJ dit Jaar kerstfeest?" De
kerstmap van het LCGJ kost 7.50
(Inclusief portokosten) te bestellen
d.m.v. overmaking op gironummer
475060 o v.v kerstmap. Bijgaande
tekening is uit de map overge
nomen
DEN HAAO Het landelijk bureau
van de pauselijke missiewerken in
Den Haag verwacht een recordop
brengst uit de collecte, die op mis
siezondag vorige maand in de r.k.
kerken in Nederland is gehouden
Oerekend wordt op een opbrengst
van"3.5 miljoen. Dat is ruim drie ton
meer dan vorig Jaar en een miljoen
meer dan in 1975
GEORGETOWN (Guyana)
(ANP) Volgens secretaris-ge
neraal Potter van de wereld
raad van kerken Is er geen ge
bied ter wereld, dat zo lang en
systematisch heeft geleden on
der de schending van mensen
rechten, als het Caraibische.
Potter zei dit In een toespraak tij
dens de algemene vergadering van
de Caraibische raad van kerken in
Georgetown Guyana. Zeil komt Pot
ter uit Jamaica.
HIJ noemde de regeringen van de
landen tn het Carabisch gebied na
volgers van koloniale regeringen. Zij
gebruiken alle machtsmiddelen ten
behoeve van buitenlandse belangen,
en bedienen zich daarbij van een
soort parlementair palaver-systeem.
De kerk Is volgens Potter het enige
instituut, dat zich in de laatste vijf
honderd jaar in dit gebied voor de
mensenrechten heeft Ingezet.
Scherp veroordeelde Potter „de
duistere alliantie van multi-nationa-
le ondernemingen en andere buiten
landse bedrijven met de elite" van
de Caraibische staten, omdat zij de
kloof tussen arm en rijk in stand
houden. Hij waarschuwde tegen de
doctrine van de nationale veiligheid,
die als voorwendsel wordt gebruikt
om mensen te onderdrukken, die de
heersende oligarchieën aanvallen.
Drie Cubaanse kerken zijn als nieu
we leden van de Caraibische raad
van kerken aangenomen. Bij deze
raad zijn nu 27 kerken aangesloten,
waaronder de r.k. kerk. Samen heb
ben zij vier miljoen leden.
Er moet echte onafhankelijkheid ko
men. Daaraan werkt in het land de
Swapo, een bevrijdingsbeweging, die
door de Verenigde Naties en de Or
ganisatie voor Afrikaanse Eenheid
erkend is als de „enige authentieke
vertegenwoordiger" van het volk van
Namibië. Alleen de Swapo kan Na
mibië bevrijden.
Dit wil niet zeggen dat er geen ande
re politieke groeperingen zijn die te
gen het Zuidafrikaanse bewind op
treden. Er zijn een stuk of tien groe
peringen. maar het zijn kleine poli
tieke partijen, geen bevrijdingsbe
wegingen.
Misschien is de SWANU (Trouw 24-
11-1977) wel de grootste van deze'
partijen; het is zeker de bekendste
en daardoor ontstaat zoveel verwar
ring. SWANU is in 1959 opgericht
(SWAPO in 1960) en was jarenlang in
de voorste rij van het Namlbische
verzet tegen de Zuidafrikaanse be
zetting van Namibië SWANU leiders
hebben een belangrijke rol gespeeld
in het begin van de zestiger jaren bij
de VN en politieke bewegingen in
Afrika. Maar de SWANU heeft niet
genoeg kader gehad om een doeltref
fende internationale structuur op te
bouwen en de SWANU leiders die in
ihet buitenland zaten hebben de
voorkeur gegeven aan de voortzet
ting van hun eigen studie.
Dus heeft de SWANU in 1968 de
erkenning als bevrijdingsbeweging
door de OAE verloren. De SWANU
blijft tot vandaag een kleine politie
ke partij met een integer beleid bin
nen Namibië. Maar SWANU zal het
land nooit bevrijden. In het buiten
land zijn de SWANU leden zeer ge
frustreerd. ZIJ hebben gezien hoe
hun invloed in de Jaren zestig ver
dween en het is niet overdreven om
David de Beer was drie jaar lang
medewerker van bisschop Colin Win
ter in Namibië totdat zij in 1972 wer
den uitgewezen. Hij is nu verbonden
aan de werkgroep Kairos en ver
spreidt informatie over Namibië in
Nederland.
te zeggen dat in internationaal ver
band de SWANU meer bestaat uit
klachten tegenover de SWAPO en
andere organisaties (klaarblijkelijk
nu ook de kerken) dan uit een meet
bare politieke bijdrage. Het is triest,
maar zo is de politiek van frustratie.
Internationaal
Daarmee vergeleken heeft de SWA
PO zich opgebouwd tot een Interna
tionale organisatie met een tiental
buitenlandse kantoren, erkend door
de VN en de OAE. De SWAPO heeft
nu de verantwoordelijkheid om voor
bijna 20.000 vluchtelingen In Angola
en Zambia te zorgen. De SWAPO
krijgt steun van de VN, de FAO, de
UNESCO, kerken en regeringen (o.a.
de Nederlandse regering) om deze
vluchtelingen te voorzien van basis
voedsel, medische zorg en onderwijs.
Verder krijgt de SWAPO steun om
een paar honderd kaderleden beur
zen te geven voor voortgezet onder
wijs. Maar de meeste vluchtelingen
blijven in de kampen.
De paar honderd Namlbische vluch
telingen die niet bij de SWAPO ho
ren zijn meestal SWANU leden, die
in kleine aantallen overal ln de we
reld te vinden zijn en een grotere
groep anderen die ln Nairobi wonen.
De niet-SWAPO vluchtelingen krij
gen meestal steun van de UNHCR,
plaatselijke Raden van kerken of
van de Raad voor Namibië van de
Verenigde Naties. De hulp van de
UNHCR is meestal basislevenskos-
ten, die van de VN beurzen.
De niet-SWAPO mensen beschuldi
gen de SWAPO dat zij ai de hulp
krijgen; terwijl er onder de SWAPO
leiders vrees is dat de anderen ge
makkelijker individuele steun krij
gen dan de duizenden die in de SWA
PO kampen zitten.
Verantwoordelijkheid
Maar in Nederland hebben wij een
verantwoordelijkheid tegenover die
genen die voor de bevrijding strijden
en vooral tegenover diegenen die een
kans hebben om te slagen. Dat is ook
een belangrijk criterium van de We
reldraad van Kerken voor hulp van
uit het Programma ter Bestrijding
van het Racisme.
De kerken in Namibië en Bisschop
Colin Winter in ballingschap hebben
nauwe banden met de SWAPO.
Maar er kan nooit sprake zijn van
een vereenzelviging, wel kan er een
kritische dialoog zijn. Ln Namibië is
het Evangelie een bevrijdende bood
schap; voor de meerderheid van de
Namiblërs is de SWAPO de enige
beweging die een ware politieke be
vrijding kan verzorgen. Genoeg re
den voor een kritische dialoog tus
sen de kerk en de SWAPO; genoeg
reden voor steun aan de SWAPO ln
het buitenland.
(ADVERTENTIE)
Natriumarm bronwater
zonder koolzuur
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraal 131
Tel. 020-913456
Tele* 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel. 05200-17030
door A. H. van der Mersch
Onze voorouders waren verstoken van de
zegen van de geneeskunde zoals wij die
kennen. Ziek-zijn was bovendien een
kostbare aangelegenheid. Vandaag de
dag leven we in een verzorgingsstaat, ook
op het gebied van onze gezondheid. In
het kader van een serie studiedagen van
de Stichting Studiecentrum Integratie
Gezondheidszorg met als thema „Toe-
komstdenken in de gezondheidszorg"
sprak prof. dr. J. C. M. Hattinga Verschu-
re. hoogleraar in de ziekenhuisweten-
schappen, over de ..Grenzen van de
groei".
HIJ vergeleek de gezondheidszorg met een super-
maakt. waar de patiënt binnenkomt met zijn
boodschappenmand. Artsen, verpleegkundigen
en andere hulpverleners doen er wat in van hun
eigen kunnen. Want leder wil vanuit zijn beroep
zo goed mogelijk een bijdrage leveren. Bij de
kassa gekomen rekent het Ziekenfonds voor ons
af. De kassa rinkelt totdat op het Ministerie van
Volksgezondheid de haan kraait: „Het wordt te
duur".
Een gezondheidszorg zoals prof. Hattinga Ver-
schure die schetst zou ons tevreden moeten
stellen, niettegenstaande de financiën een verde
re groei belemmeren. Dr H. Festen, voorzitter
van de Centrale Raad voorde Volksgezondheid,
schreef echtér kortgeleden een artikel onder de
titel: „Onze gezondheidszorg op het verkeerde
pad". HIJ begon zijn artikel met: „Het is een
opvallend feit dat tegelijkertijd dat de genees
kunde om zo to zeggen haar grootste triomfen
viert, de kritiek op de gezondheidszorg en haar
beoefenaars ontstaat en met de dag toeneemt".
naar mantelzorg en zelfzorg, dan zou er juist
vanuit de kerken een eigen inbreng moeten zijn.
Oefenplaats
Ingewikkeld
Uitstdcend geschikt
•nar natriumarm dieet
Toch doen medische, verpleegkundige en andere
beroepen alle moeite om de kwaliteit van hun
werk te verbeteren. Voor de patiënt wordt het
gezondheidsapparaat echter met de dag giganti-
scher en Ingewikkelder. Hoe is deze ontwikke
ling te stuiten? Het Departement van Volksge
zondheid vermeldt in de Rijksbegroting 1978 een
aantal maatschappelijke gegevenheden, waar
mee het volksgezondheidsbeleid moet rekenen.
Als eerste wordt genoemd de nagenoeg onbe
perkte vrijheid om op het gebied van de gezond
heidszorg risico's te nemen. b.v. onze keuze van
voeding, ons gedrag ln het verkeer.
We kunnen zelf veel doen aan onze gezondheid.
Reeds enkele Jaren pielt prof. Hattinga Verschu-
re voor een verschuiving van de beroepsmatige
zorg naar de z.g mantelzorg en zelfzorg, respec
tievelijk de zorg ln het gezin of burenhulp en de
zorg van leder voor zijn eigen gezondheid. Dit
betekent dus: niet voor ieder wissewasje deskun
dige hulp inroepen en meer aandacht voor een
gezonde leefwijze.
De kerken
Van overheidswege wil men de gezondheidsvoor
lichting en -opvoeding ondersteunen. Prof. Hat
tinga Verschure vroeg op bovengenoemde stu
diedag welke andere instanties hierin ook nog
een taak hebben. Als voorbeeld noemde hij de
kerkgenootschappen. Omdat dit een facet van
een veel bredere problematiek was, kon daar
niet uitgebreid op worden ingegaan.
De kerken hebben altijd aandacht gehad voor
mensen in nood. Al kunnen over de manier
waarop dit gebeurde de meningen verschillen.
Veel instellingen van gezondheidszorg zijn ont
staan dankzij activiteiten van individuele ge
meenteleden. Indien er nu in de meeste zieken
huizen naast de andere medewerkers ook zieken
huispastores werkzaam zijn, dan is dat vooral
bereikt door het Initiatief van een zelfstandige
Interconfessionele werkgroep.
Grenzen
In kerkelijke en levensbeschouwelijke groepe
ringen wordt veel gesproken en geschreven over
abortus en euthanasie. Het is goed dat dit ge
beurt. Maar wanneer iemand ziek is, vraagt hij
niet eerst naar de ethische principes van de arts.
Hij wil geholpen worden.
In het verleden verwachtte men ook in de kerken
dat kennis en macht van de wetenschap veel
lijden zouden kunnen besparen. Het is niet ln
strijd met het begrip naastenliefde wanneer we
nu aanvaarden, dat er grenzen zijn aan de triom
fen van de geneeskunde. Indien er echter een
verschuiving nodig is van beroepsmatige hulp
De christelijke hulpverlening wordt nu niet meer
getypeerd als de gezonde die zich over de zieke
buigt. Ook buiten de institutionele christelijke
hulpverlening doen velen dit werk met veel
liefde. Christenen zullen zich echter meer dan
ooit vanuit hun overtuiging moeten verdiepen in
de ervaring van de zieken. Christelijke instellin
gen kunnen daarvoor een goede oefenplaats zijn.
In onze samenleving weten we te weinig wat
ziek-zijn betekent totdat we er persoonlijk mee
geconfronteerd worden. Sommigen fingeren een
ziekte om werk te verzuimen, anderen daarente
gen verwaarlozen een ziekte om zo snel mogelijk
weer in de prestatiemaatschappij mee te draai
en. Een deel weet echter dat er geen terug
mogelijk is en ziet zijn leefwereld kleiner wor
den, zijn actieradius beperkter.
Gesprekken
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Purmerend: A. Pronk te
Heinkenszand; te Blaricum: A. de
Savornin Lohman te Badhoeve
dorp-Lijnden.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Haarlemmermeer-Oost-
zljde: C. Zeeman te Blrdaard.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Zuidwolde (Gr.) en te
Ulrum: P. Houtman kand. te Zwolle.
Dr. E. J. Kuipers
Dr. E. J. Kuiper te Haarlem zal in de
buitengewone algemene vergade
ring van de remonstrantse broeder
schap zaterdag 17 december in Den
Haag, worden voorgedragen ter be
noeming tot hoogleraar aan het se
minarium der remonstranten te Lei
den. Het is de bedoeling, dat hij
prof. dr. G. J. Hoenderdaal opvolgt,
van wie tevens in deze vergadering
afscheid zal worden genomen. Re
monstrantse aanstaande predikan
ten krijgen hun wetenschappelijke
theologische opleiding aan de rijks
universiteit te Leiden. Het semina
rie fungeert vanaf het eerste studie-
Jaar als aanvulling. Prof. Hoender-
daal (67) ls vanaf 1958 hoogleraar
aan het seminarie geweest, sinds
1960 gecombineerd met een buiten
gewoon hoogleraarschap aan de uni
versiteit ln de geschiedenis van het
Arminlanisme en de verhouding van
christendom en cultuur. Dr. Kuiper
(48) is thans nog remonstrants predi
kant te Haarlem.
J.W. A. Nieuwenhuijsen
Per 1 Januari is tot functionaris alge
mene zaken van de remonstrantse
broederschap benoemd mr. J. W. A.
Nieuwenhuijsen. Via een speciale re
geling werd hij kort geleden al pro
ponent bij de broederschap.
UTRECHT Dit jaar zijn 11.187
'pelgrims uit Nederland naar Lour
des geweest. Zij werden vervoerd
met zeventien extra treinen en 22
vliegtuigen. Bijna alle Nederlandse
bisschoppen en vele priesters na
men aan een bedevaart deel.
RANGOON De regering van
Birma heeft tienduizend bijbels in
de taal van het land laten drukken.
Dit gebeurde na een klacht van
christen-parlementsleden, dat er zo
weinig bijbels waren en de kerken
geen geld hadden om bijbels te laten
drukken.
OSLO Meer dan een derde deel
van de zeventienhonderd kerken in
Noorwegen moet op zondag geslo
ten blijven als gevolg van het tekort
aan predikanten, volgens een rap
port van de (lutherse) kerk van
Noorwegen.
UTRECHT „De verdiensten
van Johannes de Heer hadden ten
minste gehonoreerd kunnen worden
door het opnemen van één van zijn
liederen in het Liedboek voor de
kerken," aldus de laatste stelling bij
het proefschrift, waarop drs. G. W.
Marchal aan de rijksuniversiteit te
Utrecht is gepromoveerd tot doctor
in de theologie. Het proefschrift zelf
ging over een schrijver uit de oud
christelijke kerk, Didymus de Blin
de. (Nu) dr. Marchal is hervormd
predikant te Eilecom en De Steeg.
UTRECHT De algemene ver
gadering van beraad van de remon
strantse broederschap, die in 1978
reeds ln maart gehouden zal wor
den, heeft als thema „De geloof
waardigheid van de kerk".
BREMEN De Westduitse evan
gelisatievereniging „Goede boeken
voor allen" heeft zich een schip van
6882 brt aangeschaft, dat 250 passa
giers kan vervoeren. De bedoeling is
in Afrika en Azië havens aan te doen
en in de betreffende landen te getui
gen door middel van boekenten
toonstellingen, conferenties en der
gelijke. Als voorbeeld heeft gediend
het schip „Logos" (2139 brt) van
Organisatie Mobilisatie.
ADVERTENTIE
Zouden er in de kerken niet meer gesprekken op
gang moeten komen tussen gezonde mensen,
hulpverleners, zieken en gehandicapten? Artsen
zullen daarbij hun witte Jassen uit moeten doen
ook figuurlijk. Hulpverleners zullen hun deskun
digheid, de organisatie en het systeem waarin ze
werkzaamk zijn niet als dekmantel mogen ge
bruiken. Dat gebeurt waarschijnlijk veel meer
dan zijzelf beseffen. In de relatie van mens tot
mens zullen patiënten en gehandicapten in hun
situatie dan beter begrepen kunnen worden.
Daaraan gekoppeld zal in de kerken meer plaats
moeten ingeruimd worden voor persoonlijke
voorbeden. Laten we ook luisteren naar degenen
die geloven door deze voorbeden genezen te zijn.
Als we denken aan de kleiner wordende wereld
van zieken en gehandicapten dan is daarover
vanuit het geloof zeker iets te zeggen. Is in het
licht van de Bijbel het kleine vaak niet meer
waard dan het grote, zoals de penning van de
arme meer waard was dan de gift van de rijke?
Zo krijgen we een andere kijk op het leven van
de gehandicapte.
Een andere vraag Is of we dan ook beter begrij
pen wat het betekent te leven in verdrukking of
ln onderontwikkelde landen, wanneer we ons
werkelijk verdiepen ln wat het betekent beperkt
te zijn ln eigen mogelijkheden.
Het gaat er om dat gezonde mensen zich probe
ren te verplaatsen in de leefwereld van de zieke
en gehandicapte, luisterend naar wat de Bijbel
hierin te zeggen heeft.
A. H. van der Mersch is secretaris van
de Christelijke Vereniging van Zie
kenhuizen en Diakonessenhuizen.
Verder deze week in HN:
De ARP als machtsfactor verdwenen
Peter Idenburg: Het marxisme ver
waarloost de menselijke natuur
Reportage uit Cuba: Castro houdt met
van Havanna
Theodor Ebert over terrorisme en ge
weldloze actie
Het Liedboek is WHASP
De instant-gelijkhebbers en de milieu
ellende
Ik neem vrijblijvend proefabonnement 2
maanden H.N. voor 5.
Naam:
Straat:
Plaats: J
Tel.nr.:
Ab.prijs f 31,- per halfjaar.
Zonder postzegel verzenden aan Ant
woordnummer 1776 Den Haag
Bellen kan ook: 070-612111
HN is ook In de losse verkoop verkrl|g-