De kerk die mij boeide
Gids voor wie 'er'
wat aan wil doen
Brazilië verbiedt bijbelvertalers
Elizabeth Palmer
verlaat de YWCA
Uit brieven van lezers
Golgotha deels
uitgegraven
VANDAAG
Voorbijgangers»
Kerken helpt
in India
WOENSDAG 30 NOVEMBER 1977
KERK
Trouw/Kwartet
De kerk die mi) boeide. Zo heette een
boek waarin enige protestanten en
nlet-kcrkelijken indertijd vertelden
waarom zij overgingen naar de
rooms-katholieke kerk. Ja, de kerk
die mij boeide. Is dat nog het geval?
Het omgekeerde kun Je ook vragen.
Er gingen ook rooms-katholieke
priesters over tot protestantse
kerken. Ds H. J. Hegger te Velp.-
voorheen een pater in de orde der
redemptoristen, werd predikant bij
de gereformeerde kerken. De leden
van die orde staan bekend vanwege
hun vurige predikaties.
Z'n welsprekendheid heeft ds
Hegger helemaal meegenomen naar
de gereformeerde kerken in
Nederland. Eerst was hij predikant
in het Belgische Denderleeuw en
daarna werd hij door die kerk
„uitgeleend" aan.de Stichting„In de
rechte straat" voor het
getuigengesprek met Rome en hij
vestigde zich aan de Boulevard te
Velp, alwaar hij een opvangcentrum
voor ex-priesters oprichtte,
genaamd „De Wart burg". Is ds
Hegger gelukkig geworden in de
gereformeerde kerken? Boeien die
kerken hem nog0 Dat moet men ten
zeerste betwijfelen bij het le2en van
zijn artikelen over de gang van zaken
in die kerken. Ds Hegger is hevig
verontrust. Want hij vindt dat het
helemaal de verkeerde kant op gaat.
Men wijkt af van de rechte leer,
bovendien worden afwijkingen niet
bestraft en luj klaagt daarover tot in
de synode aan toe.
Precies zo. maar dan andersom is het
dr H. B. Visser vergaan. Hij was
gereformeerd predikant te
Noordwljk-Binnen en te
Bunschoten-Spakenburg. Hij
promoveerde in 1939 op de
geschiedenis van de sabbathstrijd
ten tijde van Voetius bij prof. dr H.
„Kop" van de brochure-reeks van dr H. B. Visser.
door Jac. B. Looijen.
H. Kuyper aan de Vrije Universiteit.
Toen was er niets aan de hand. Maar
in Spakenburg begon hij zich af te
vragen, waarom wij protestanten
eigenlijk zo tegen beelden zijn in de
kerk. Thuis zetten we op onze piano
beetdjes van Mozart en van Van
Beethoven. Ja zelfs halen we beeldjes
van Abraham Kuyper ln huis.
Waarom mogen dan Maria en de
Here Jezus niet in de kerk staan? Die
vraag liet hem niet los. Maar er
kwam meer bij. Hij ging geloven in
het vagevuur. Want hoe kun Je
.zomaar" in de hemel komen zonder
eerste een reiniging te hebben
ondergaan? En waarom haalde
Calvijn een aantal boeken uit de
canon van de bijbel, namelijk die
boeken, die wij thans apocrief
noemen?
Na een kerstpreek, waarin hij naar
het oordeel van de burgemeester van
Bunschoten-Spakenburg te veel
aandacht had geschonken aan
Maria, de moeder van Jezus, kwam
na een grote innerlijkè strijd ln 1953
de breuk met zijn gemeente,
waarvan hij veel hield. Dr Visser
werd rooms. En goed rooms ook.
Roomser dan de paus moegen we
haast zeggen. Ik schrijf dit, omdat
hij me dezer dagen een nieuwe
aflevering toestuurde van zijn
brochure-serie „Onttakeling en
ontreddering van de Misliturgie". Dr
Visser, die Inmiddels
gepenslonneerd ls als leraar
godsdienstonderwijs te Leiden, is
namelijk verbonden aan het comité
Aloude Heilige Mis". Hij betreurt
het ten zeerste dat het het
rozenkransgebed en de verering der
heiligen zo in onbruik raken. Dat het
Allerheiligste in de kerk wordt
weggezet in een zijkapel, zodat je de
kerk niet meer het Huis van God
kimt noemen. Het spijt hem ook
verschrikkelijk dat het latijn voor
een groot deel is afgeschaft. Hij was
ergens in Duitsland ln een kerk,
waar de mis in een boeren-dialect
werd gelezen. Op die manier kun de
eenheid van de Una Sancta
Catholica wel vergeten, vreest dr
Visser. Want in de eenheid speelde
toch d ene taal, dat is het kerklatijn
een voorname rol.
Is dr Visser, ooit een toegewijd
gereformeerd predikant, nu gelukkig
in de kerk, die hem boeide en dat is
de rooms-katholieke? Is ds Hegger,
ooit een toegewijd missionaris in de
orde der redemptoristen, nu
gelukkig in de kerk die hem boeide
en dat zijn de gereformeerde
kerken? Ik wil er niet over oordelen;
we moeten elkaar respecteren. En
proberen toe te leven naar kerken,
waarin ruimte is voor ons allemaal
Voor de preciesen en voor de
rekkelijken.
Deze mor** utthrfend twstemd «oor korte reacties op m deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor gedichten, open bneven. oproepen
o» reacties op advertenties (deze laatste dienen te* de directie gericht te worden). De
«zendingen voor deze rubnek Oenen zo beknopt mogelijk te zijn De redactie behoudt
z»Ch het recht van bekorting voor Het is ons helaas niet mogelijk over elk geval
van bekorting o! metplaatsmg (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te
corresponderen Brieven adresseren aan- Secretaris hoofdredactie Trouw,
Postbus. 659. Amsterdam. B>| publicatie worden naam an woonplaats van de
-
Taalonderwijs (2)
Het overkomt ook ml]; zelfs bij hoog
opgeleide mensen struikel Je telkens
over een stuntelig taalgebruik. Een
„te verschijnen" boek is, zo'n slor
digheid. Een te schrijven of te druk
ken boek. dat ls juist, dan is het
boek lijdend voorwerp. Maar ver
schijnen doet het boek zetf. Je
spreekt toch ook niet over een te
vertrekken gast. wel over een te ver
wachten gast. Dan heb je nog een
zelfde woord gebruikt in verschillen
de naamvallen: hij werd aan de deur
verwelkomd en een comfortabele
zitplaats aangewezen. Daar ge
bruikt de schrijver zonder nadenken
de verleidelijke lijdende vorm. nog
wel in samenwerking van zinnen. En
ten slotte: bij een uitvoerige oplei
ding behoort blijkbaar geen goed
taalonderwijs: zelfs universitair ge
vormde schrijvers gebruiken de uit
drukking: nooit en te nimmer, een
verwarring, contaminatie noemen
ze zo iets, tussen de goede uitdruk
kingen nooit en nimmer en de meer
gebruikelijke: nooit ofte (één woord)
nimmer Dan nog een vraag: Waar
om zulke lange en Ingewikkelde zin-
oen dat Je aan het eind moet zoeken
waar de gedachte zit?
Amerongen
JERUZALEM (KNA) - Ti):
den* her^U'I werkzaamheden
van de Hclltg-Grafkerk te Je
ruzalem is een deel blootge
legd van de heuvel Golgotha,
waar Jezus werd gekruisigd.
De vrijgekomen oostwand van
de heuvel is een grauwe, ruige
rots, die tien metér steil boven
de rest uitsteekt. Aan de voet
van de rots bevinden zich twee
holen, waaraan de heuvel
waarschijnlijk zijn naam (dia
schedelplaats betekent! ont
leent.
Binnenkort is de rotswand te
bezichtigen, maar aanraken
zal er niet bij zijn. Een stevig
traliewerk £kl voorkomen. Jat
de rots binnen de kortste ke
ren bij stukjes en beetje» door
souvenir jagers wordt gesloopt.
De opgravingen onder leiding
van dr. Christof Katslmibtnis
maken deel uit van een grote
opknapbeurt van de kerk. die
ruim tien jaar geleden begon.
De Heilig-Grafkerk werd in 336
door keizer Constantljn ge
bouwd over Golgotha en de
hof van Jozef van Arimathea,
waar Jezus begraven werd.
heen
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Oen Haag
Tfll. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
der kerkbladen. Maar geestelijk?
Hebt u wel eens staan wachten bij
het uitgaan van zo'n volle kerk, die
van zegen zou gewagen ln tegenstel
ling tot de anderhalve man plus
paardekop van bijvoorbeeld een kri
tische gemeente? De zuigkracht van
de pepermunt, die de zuigkracht
van het Woord bijna evenaarde, is
dan uitgewerkt, en maakt plaats
nauwelijks over de drempel van *s
Heeren Huis voor de verleiding
van sigaret, sigaar of pijp, die met
een gretigheid worden ontstoken,
alsof men er al een uur lang naar
heeft zitten snakken. En luisterde u
wel eens naar de conversatie van de
dames? De preek mag dan zuiver in
de leer zijn geweest, bijzonder onder
de indruk zijn ze er niet van, als Je de
naaikransjes-verhalen aanhoort.
Dan hoor je in de nabespreking van
een z.g. alternatieve „werkdienst"
toch andere, en meer op het beluis
terde evangelie gerichte geluiden. In
alle kerken gebeuren dingen, die tot
droefheid stemmen, maar laat de
Gereformeerde bond zich alsjeblieft
niet zo op de borst slaan!
Zwolle
B. Kok
Aantjes (11)
P. Verburg
Gereformeerde Bond(2)
Aan de woorden van de heer Janse
(TROUW 21/11) zou lk graag een
extra dimensie willen geven. HIJ
zegt o.a.: materieel en geestelijk zijn
de Geref. Bonds-mensen de grootste
steun voor de Herv. Kerk. Materieel,
ja. dat kun je lezen in uitvoerige
verantwoordingen van de geld
stroom in sommige wijkberichien
door Aldert Schipper
Menig pastoor ot dominee zal het wel eens moeilijk gehad
hebben, wanneer hij, zoals het hoort, zijn jonge gemeenteleden
of catechisanten opwekte om behalve in de kerk ook in de
wereld aan de gang te gaan.
Want wat moet je die Jongelui nou
aanraden? Voor de hand ligt natuur
lijk Amnesty International, maar
dat ligt dan ook wel heel erg voor de
hand. Je hoort wel eens wat over
andere groepen, maar het is nooit
duidelijk wat dat voor instanties zijn
en wat zij precies ln hun schild voe
ren en om het lijf hebben. Waar vind
Je de mensen die wat doen voor „de
minste broederen van Mij?".
Deze vraag kan nu zeer volledig wor
den beantwoord. Vredesopbouw, een
instantie in Utrecht, die een blad
uitgeeft en veel doet aan vormings
werk over vrede en wat daaraan vast
zit, heeft een catalogus samenge
steld met ruim vierhonderd groepen
die wat doen aan milieu, armoede,
ontwikkeling, strijd tegen geweld en
vooroordelen, steun aan politieke ge
vangenen en verandering van onze
maatschappij.
Je kunt de straat op gaan en demon
streren met de groepen die vermeld
staan in het boekje „Vrede in Aktie",
maar Je kunt ook gewoon eerst eens
wat lezen, naar een film kijken of
studeren. Je kunt Je aansluiten bij
een actiegroep of bij een groep, die
hoofdzakelijk andere dingen doet,
maar ook wat aan de genoemde
kwesties.
Voor iemand die nog helemaal niets
weet kan het lezen van „Vrede in
Aktie" een afknapper zijn, want vier
honderd groepen en instellingen is
wel een beetje veel om uit te kiezen.
Maar voor mensen, die wel eens
doorverwijzen, is deze maatschappij
kritische gids een echte noodzaak.
Onderwijskrachten, pastores, maat
schappelijk werkers, vormingsmen
sen en journalisten moeten dit boek
je meteen bestellen. Het kost vijf
gulden, ls 192 pagina's dik en is te
koop bij: Vredesopbouw, Parkstraat
9, Utrecht.
De strip die hierbij staat is van de in
onze krant ook niet onbekende teke
naar Len Munnik.
BIJ deze wil lk uit de grond van mijn
hart instemmen met „Aantjes (4)"
opgenomen in uw blad van 24 no
vember van K. H. N. Noordhoek te
Schalkhaar. Tevens wil ik mijn gro
te teleurstelling uitspreken over de
redactie van Trouw, die steeds meer
kenbaar maakt te vechten voor een
kabinet-Den UyL Eén ding hoop ik.
dat als de regering met de WD tot
stand komt. Aantjes de houding die
hij meermalen tegenover het kabi
net Den Uyl heeft aangenomen ge
stand doet: wel eens nee zeggen,
maar als het er op aankomt altijd Ja-
doen.
Krabbendam J, G. Jonker
Wonder
Het wonder dat zich ln het weekend
van 19 tot 21 november ln Jeruzalem
afspeelde nog geaccentueerd door
Dr. Kraans opvatting over de reli
gieuze setting stemt tot grote
dankbaarheid. Is echter de afstand
tussen de mondige mens en de in
houd van het begrip wonder zó groot
geworden, dat het laatste niet meer
als zodanig herkend en erkend
wordt? Tengevolge waarvan dan die
mondige mens altijd veel meer
waarde hecht aan overeenkomsten
of afspraken, liefst zwart op wit, dan
aan attitudes of geesteshoudingen.
Die dan meestal niet voor vol aange
zien worden of gewantrouwd
worden.
Uiteraard zullen geesteshoudingen
hun beslag moeten vinden ln over
eenkomsten of afspraken. Maar de
laatste zonder de eerste blijken zo
vaak waardeloos te zijn (Helsinki),
dat we de eerste veel hoger zouden
moeten waarderen, zonder scepsis
of cynisme. Een spirituele attitude
van weerszijden als in Jeruzalem is
daarom van veel groter waarde dan
overeenkomsten of afspraken, niet
uit zo'n attitude voortkomend. Het
wonder dat begon zal zich ongetwij
feld voortzetten, zowel in attitudes
als ln overeenkomsten: laten we
daarom dankbaar en verwachtings
vol toezien.
'S wolgen D. vin Veen
Wiersinga
Gezien de verslaggeving in Trouw
van 18 november over de synodezit
ting waarin de correspondentie tus
sen de kerkeraad van Amsterdam
en de generale synode besproken
werd. wil ik er nog graag de aan
dacht op vestigen, dat bij de discus
sie over het voorgaan van dr. H.
Wiersinga ln Zeist ln de kerkeraad
van Zeist het synodebesluit van 3
maart 1976 weliswaar een rol heeft
gespeeld, maar dat de kerkeraad
zich in zijn besluitvorming baseerde
op „pastorale overwegingen (het
wegnemen en verder voorkomen
van onrust)". In een later stadium
kwam de kerkeraad op dit besluit
terug.
Zeist A. Corporaal
Meer brieven op
pagina P 13/RHS 15
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Volgens een bericht uit Brazilië van het
persbureau Reuter moet de organisatie van de Wycliffe bijbel
vertalers haar werk onder de Indianen in het Amazone-gebied
eind volgende maand staken.
aan de vernietiging van de authen
tieke culturen der Indianen. Zo
schreef nog onlangs het weekblad
De Bazuin, dat de Braziliaanse rege
ring zeer tevreden was over het werk
van de Wycliffes.
Het Braziliaanse ministerie van bin
nenlandse zaken zou dit gelast heb
ben. Op het Nederlandse kantoor
van de Wycliffes. in Driebergen, was
hiervan gisteren nog niets bekend.
Wel wist men, dat het contract eind
vorig Jaar al was afgelopen en dat
met de Braziliaanse regering werd
onderhandeld over verlenging.
De Wycliffes verrichten in vele delen
van de wereld pionierswerk foor de
bijbel te vertalen in de taal van pas
ontdekte primitieve stammen. Zij le
ren de mensen daarbij lezen en
schrijven. Zij werken ook onder de
naam „zomerinstituut voor de lin
guïstiek". Op hun werk wordt dik
wijls de kritiek geuit, dat zij als
vertegenwoordigers van het blanke
imperialisme mee zouden helpen
Portugees
Volgens het Reuter-bericht zouden
de Wycliffes nu echter juist verbo
den zijn, omdat zij de Indianen leren
lezen en schrijven in hun eigen talen.
De Braziliaanse regering zou hebben
bepaald, dat de Indianen alleen Por
tugees mag worden geleerd te lezen
en te schrijven, opdat zij zo snel
mogelijk in de moderne maatschap
pij worden geïntegreerd.
In het Amazone-gebied werken in
totaal 234 Wycliffe bijbelvertalers.
Onder hen zijn verschillende Neder
landers.
Lastige ehristenen in
psychiatrische kliniek
MOSKOU (Keston) Volgens be
richten uit kringen van andersden
kenden in de Sowjet-Unie zouden
Zviad Gamsakhurdia en Merab
Kostava naar het Serbsky Instituut
voor psychiatrisch onderzoek zijn
overgebracht.
Van een medewerker
UTRECHT Met een studiedag in Utrecht heeft de christenjon-
gevrouwenorganisatie YWCA Nederland afscheid genomen van
Elizabeth Palmer die ruim twintig jaar in Genève algemeen
secretaris is geweest van de wereldbond van Young Women's
Christian Associations. Volgend jaar juni zal mevrouw Palmer
deze functie neerleggen wegens het bereiken van de pensioenge
rechtigde leeftijd.
Deze studiedag had als onder
werp: Leiderschap door vrouwen.
Dit in aansluiting op het thema
leiderschap dat dit najaar in Con
tour, het studieblad van de YWCA
Nederland, aan de orde is. Door
haar Jarenlange ervaring bij de in
ternationale World YWCA, ge
vormd door 82 nationale YWCA
vrouwenorganisaties met in totaal
ruim 8 miljoen leden, heeft me
vrouw Palmer veel te maken ge
had met leiderschap door vrouwen
over heel de wereld.
Aan de studiedag namen een klei
ne honderd dames deel. In haar
openingswoord vergeleek me
vrouw H. C. Lamen Trip-Nuboer,
presidente van de Nederlandse
YWCA. mevrouw Palmer met de
president-directeur van een multi
national. Vanaf 1945, toen Eliza
beth Palmer haar eerste functie in
Genève bekleedde, heeft zij de we
reld afgreisd en contacten gehad
met de nationale YWCA's. Nog
geen week geleden sloot zij een
bezoek van drie weken aan La-
tijns-Amerika af. Deze contacten
hebben haar in de gelegenheid ge
steld een kwart eeuw lang de ont
wikkelingen te volgen in vele lan
den met name waar het de plaats
van de vrouw betreft
mer op de veranderingen in wetge
ving en onderwijs, waardoor de
houding van de maatschappij Je
gens leiding geven door vrouwen
anders wordt. Maar het moeilijk
ste probleem blijft, dat alle struc
turen, modellen en werkwijzen van
leidinggevende groeperingen en
posities, waar ook maar buitens
huis, volledig opgezet zijn door
mannen. En dan wel door mannen
die voor het grootste deel een
vrouw hebben die, naar men aan
neemt, wel zorgt voor de huiselijke
achtergrond Voor de bezigheden
van haar man. Met andere woor
den: de huishoudelijke taken, die
nauw samenhangen met de opvoe
ding van de kinderen, maar ook
zelfs zaken als de kleine persoon
lijk inkopen (en die zijn tijdro
vend) worden door veel vrouwen
voor veel mannen gedaan.
Veel patronen in het maatschap
pelijk leven weerspiegelen deze si
tuatie. Het zal veel tijd kosten om
een aantal van die vaste patronen
enigszins te veranderen. Sommige
zullen veranderen en veranderen
nu al, naarmate een nieuwe gene
ratie of tenminste enkele men
sen in elke nieuwe generatie
wijzigingen aanbrengen in hun le
venspatroon en als man en vrouw
hun gezamenlijke verantwoorde
lijkheid in het gezin op een nieuwe
manier delen.
Probleem
In haar lezing wees mevrouw Pal- Maar het feit blijft dat vrouwen
Elisabeth Palmer
het deel van de mensheid vormen
dat kinderen baart en met dat feit
moeten we rekening houden. Totr
dat wij de maatschappij het
krijgen van een kind zien en aan
vaarden als een „maatschappelij
ke" zowel als een individuele zaak
en dienovereenkomstig sociale
ADVENT
l'
I 1
maatregelen nemen, zullen vrou
wen niet echt ln staat zijn hun
plaats in een leidinggevende rol
volledig in te nemen op alle le
vensterreinen. Mevrouw Palmer
gelooft dat we nog maar pas be
gonnen zijn na te denken over deze
zaak.
advent
is niet alleen maar wachljïn
al vraag ik me heel vaak|er
wat zou ik moeten doen iwi
om die beloofde toekomsi
van de Heer *n'
een beetje dichterbij'?'
brengen 'nr(
of anders ju
alleen maar tegemoet te tv<
je ziet „een ster, z'
een onaanzienlijk teken" ie'
een egyptenaar
die naar jerusalem gaat e
ergens een mens
die voor anderen
z'n nek uitsteekt «ei
maar nog geen dag later P
is alles weer verkeken
een kerk die lijkt te verstfb
wat in mensen omgaat
maar 't is maar even i i
die er met vreugde op ingi#1
worden weer krachtdadig^"'
aan de oren getrokken
Hij kwam al zo lang gelei
onder een berg van bedot
woorden
en onterende daden
werd Hij begraven
wordt het dan toch tijd
dat Hij weerkomt?
t i
Beroepingswerk i!
NED. HERV. KERK Jj,
Beroepen te Nijega en Opt
(toez.). dr B. W. Steenbeek te Hr
veen.
Bedankt voor Stolwijk: A. Vlidc
te Doornspijk; voor NOP (Ns
Tollebeek): C. J. Baart te Vaag
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Opperdot
van Opstal, kand. te IJsselmui
Emeritaat verleend om gezond!
redenen (per 1 Jan.) aan F
te Appingedam.
GEREF. KERKEN (VRIJG.(
Beroepen te Anna Paulowna*n
huizen: H. de Vries te Dorgew]
Aangenomen naar Damwoude^c
sum: J. de Gelder, kand. te S^_
die bedankte voor Buitenpost/^ 1
wenpolder, Pernis, Assen (voën
missionaire dienst in Brazilië)
rinchem-Langerak, Nieuwleus*
Marknesse-Nagele; naar Lel?ts
P. H. v. d. Laan. kand. te GronP'1
die bedankte voor Aduard, Ltfn'
Weesp. Hierde-Wapenveld, Vlé d
Breukelen. nt
/d.
CHR. GEREF. KERKEN «n
Beroepen te Maassluis: P. denaa
tog te Veenendaal.
Aangenomen naar Bussum (t«ëc
hoeve van het pastoraat varfii
prot. chr. centrum Naarderhei
Naarden): A. Rebel te Rotte#1
Centrum. Be
et
VRIJE EVANG. GEMEENTEN*1
Beroepbaar gesteld: kand. H11*
Gols, Wilhelminastraat 26a, Zih1
(neemt i.v.m. studie vooralsnog^
beroep in overweging). ,r'
ij:
Beyers Naudé
Het advies van dr C. F. Beijers
dé, geen post meer te sturen,
ver wij gisteren berichtte, heeftFf
sluitend betrekking op zijn kant'
adres.
Capucci if
De leider van de Palestijnse b#
dingsorganisatie PLO, Yasser I',
fat, heeft de paus verzocht, Cap;
te handhaven als grieks-kath^
bisschop van Jeruzalem. Ca#*
werd eerder deze maand door k.
uitgewezen, nadat hij drie jaarll
gevangenis gezeten had van
twaalf, waartoe hij was veroor^
wegens wapensmokkel. Er is s
van, dat de paus hem in Brar"
benoemen.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De werelf
van kerken te Genève heeft
gesloten kerken verzocht, in j
instantie driekwart miljoen gi
bijeen te brengen voor hulpverlf
aan de slachtoffers van de c
rampen in India. Uit eigen mid
heeft de wereldraad tachtigd»
gulden overgemaakt aan Cas
kerkelijk hulpverleningsorgal
India.
In de getroffen gebieden van t
Pradesh bieden op het ogenbl
teams van Casa hulp. Voor de
via de wereldraad van kerken
de stichting Oecumenische H
Utrecht haar gironummer 5261
gesteld.
Het TEAR Fund, de diakonal
van de evangelische zend
heeft vanuit zijn Engelse hoofd
tier 45.000 gulden als eerste ir
naar India gestuurd. Deze org
tie heeft nauwe contacten m«
delingen van de kerk van Zuid
en met Eficor, een evangi
hulpverleningsorganisatie in I
Een team van Eficor is al i
rampgebied aan het werk. Pl
voor herbouw van huizen, vt
aanschaf van nieuw vee en zal
medicijnen en kleding worden
voerd of zijn in een gevorderd
urn. TEAR Fund Nederland
girorekening 41400 te Dordrec