Aardig filmpje >ver kinderen n ziekenhuis Twee dokters dolgedraaid CRM heeft behoefte aan serieuze filmadviseurs markim Amerikaanse Robin Hood Voorzichtig protest tegen nazisme Vlam in de pan? ESGHER legpuzzels r gebeurt helemaal niets Zeven moorden op bestelling elektrische treinen kompleet v.o. 6975 Prolongaties en reprises You cantake a White Horse anywhere Films van Werner Hochbaum Royal Nederland ëjjjj 1 UDAG 18 NOVEMBER 1977 i d uters die in een ziekenhuis moeten worden opgenomen, ook al r°o iet voor een kleine ingreep, dienen begeleid te worden en dat rpt problemen op omtrent hoe en wat. teiarom kwam uit de dagelijkse ren Mi* het (goede) idee. om een aa^i te maken over kleine kinderen oo zo'n situatie. Het initiatief werd omen door het „Peuterfilmkol- ;ief". waartoe een filmmaakster, atschappelijke en culturele werk- rs en een terzake kundige moeder wren. Voor de uitvoering zorgde team van cineasten, met Ernie ynen als regisseur en Rolf Orthel ken producent. Zo ontstond „Er ge- ige irt helemaal niets", waarin twee iar deren, (de een alleen in het zie- iti» ihuis. de ander ook daarvoor en itu- arna thuis en op school) zo precies een igelijk worden gevolgd in hun ant en en laten, hetgeen betekent dat ich camera praktisch constant op i was gericht, doch daaraan wen- dilfc zij snel. ?2 omstandigheden waren, als n onvermijdelijke menselijke en titutionele tekortkomingen af- ideaal: liefhebbende, begrij- ide ouders, een modern zieken- waarin voor kinderen speciale izieningen waren getroffen en de e dag gelegenheid tot bezoek. Het ipje is aardig om naar te kijken ideren zijn vertederend, vooral zij de bokkepruik ophebben) en nmige ouders, die in het geheel t weten hoe ze met zoiets aanmoe- zullen er zeker baat bij vinden ïdat er elementaire richtlijnen in irden gegeven. Maar het werpt nog dere vragen op dan die welke ex- ciet worden gesteld („Kunnen de ders niet zelf bepalen wanneer zij hun kind moeten zijn?" „Zijn de iders even verantwoordelijk voor kind tijdens het verblijf in het ikenhuis of zijn zij uitsluitend be- eker van het kind?"). Bijvoorbeeld ze: is het wel verstandig om als lorbereiding een soort situatie- hets te maken van de kamer in het 'kenhuis? Wie in de vakantie voor t hotel van zijn keuze staat her ent het nooit terug van de folder en et zo'n tekening is het al niet an- ers: de werkelijkheid lijkt er niet op n dat wekt extra verwarring, inmoet „Er gebeurt helemaal niets" hotaeigend eindigen? Als de moeder pnten van de kinderen zegt, dat ^dochtertje het blijkbaar al ver ten is, er althans niet meer over aat, wordt als commentaar ver- kt dat het kind er desondanks el wel onder kan lijden, of. nog jer, het misschien heeft verdron- n. Toegegeven, niemand weet pre es wat er in die bolletjes omgaat, aar als een kind een trauma over- )udt aan zo'n pietsie ontwrichting, aarbij al het mensenmogelijke is daan om de schade tot nul te redu- ren, wel. dan houdt het overal een auma aan over. Sommige dingen oeten nu eenmaal gebeuren en en kan ook problemen scheppen t het niets. 29 oktober j.l. is de vereniging ind in het Ziekenhuis" opgericht, ilt u er meer van weten dan kunt u hrijven naar Postbus 10600 Am sterdam. De film is te huur bij „Nati onaal Centrum voor geestelijke Volksgezondheid" te Utrecht; „Rijksvoorlichtingsdienst" te Den Haag en „Peuterkollektief' p/a Els Tans, Amsterdam (dit laatste met begeleiding). Steun verleend aan de totstandkoming hebben „Het Natio naal Comité voor Kinderpostzegels"; „Het Koningin Juliana Fonds"; „Stichting R. C. Maagdenhuis"; „Stichting Witte Bedjes Het Parool"; „Ministerie van CRM" en „Ministe rie van Volksgezondheid en Milieu hygiëne". Trouw/Kwartet 15 Beeld uit „Er gebeurt helemaal niets" Het begint tijd te worden, dat de subsidieverleners van het ministerie van CRM hun advi seurs op het gebied van filmza ken op het hart gaan binden, hun in wezen begeleidende taak wat serieuzer op te vatten. Het lijkt dikwijls erop, dat als eerste voorwaarde voor het ver krijgen van subsidie buitenis sigheid wordt gesteld. ADVERTENTIE 'Dag er» Nacht. Belvedere. Waterval. Relativiteit)^ INu b'| veel boek e>- mfflR kunsthandels verkri|g^VKjj3v baar waar met bel of Schrijf REPRINTER. Amstelkade75 AMSTELHOEK 02975 613 28 (waaralle ESCHERrepro- dukties vandaan komen!) Er is b.v. geen andere reden aan te voeren voor steun als een film als „A. P. O." van Henk Meulman, vertoond in een demonstratie van met hulp van het bovengenoemde ministerie tot stand gekomen films. De film wil een verslag zijn van niet zijnde din gen. Je kunt ook zeggen, een verslag van non-sens. Om daar een schijn van gewicht aan te geven worden er op mysterieuze toon commentaren geleverd en dwaalt er In de film een stel rond, dat in lachwekkend plech tige Engelstalige dictie orakeltaal ten beste geeft. Het enige dat aan de film te waarderen is en dat vol mondig is de fotografie. Een geval van honderd procentlge „elitaire es- tetica", al spreekt de maker over „een abstractie van een film of een TV-uitzending. Bijna lijnrecht hiertegenover staat de conventionaliteit van Jan Boons film over het staatje Bhutan, een in de Himalaya gelegen koninkrijkje. De film heeft de wat pretentieuze titel „Bhutan, tussen de oude en de nieuwe wereld". Je veronderstelt bij een dergelijke titel een filmische af weging van waarden, gebruiken, si tuaties etc. Zodat je je een denk beeld kunt vormen van wat er in zo'n rijkje aan de gang is. Van een derge lijke afweging is geen sprake. De film is helemaal gemaakt volgens het pa troon van de toeristische sight seeing films. Je ziet iets van de bui tenkanten van volksleven en archi tectuur in het staatje en je informa ties krijg je van een commentator, die toon en jargon van Polygoon gebruikt. Een nette film, die groter reclame-nut zou hebben gehad, als Bhutan wat meer binnen het toeris- Beeld uit Bhutan tussen de oude en nieuwe wereld. gelegen. vakantie-spectrum had QutlaW BlUeS Sympathiek als poging tot het ma ken van een film is „Wel Zijn" van Mieke Buijs. Een film waarbij je de beschermheren van de subsidie-ver lening als het ware met neerbuigen de welwillendheid ziet toekijken. In de trant van: het is wel niet iets waar geen touw aan vast te knopen is. er wordt iets duidelijks bedoeld, maar waarom dat ook niet 's een keer? Mleke Buijs ironiseert in haar film de heilig-verklaring van „de Arbeid". Waarom wordt de niet-werker be stempeld als een rampzalige? Niet dat de cineaste het bestaat om het verschijnsel van de werkloosheid be lachelijk te maken, maar zij is nog bereid om het menselijk leven te zien als een tuin. waar men naar aard en levenslust bezig kan zijn. Het is een klein vlammetje film, een filmvlam metje, zoals er in de pretentieuze „door CRM gesubsidieerde films" te weinig zijn. De Franse regisseur Jacques Rouffio heeft voor zijn uit 1975 stemmende „Sept morts sur or- donnance" („Zeven moorden op bestelling") een schitterend team acteurs bijeengeharkt (Michel Piccoli, Gerard Dépar- dieu, Jane Birkin, Marina Vla- dy, Charles Vanel. Michel Au- clair, licht maar even de hoed) doch het kader waarin hij ze letterlijk en figuurlijk laat ope reren hangt er rammelend bij. bezwaard met een last van con tradicties en ongeloofwaardig heden. Toch schijnt de film gebaseerd te zijn op een ware gebeurtenis die zich. naar verluidt, in Lyon zou hebben afgespeeld (een poel van verderf moet die stad wel zijn: Boisset putte er onlangs nog uit voor zijn „Le Juge Fayard") Hij begint heel realistisch. Een chi rurg krijgt vlak nadat hij geopereerd heeft een hartaanval. Die blijkt erger te lijken dan hij is, alras staat de man weer zijn werk te doen. doch hij krijgt een oude, schurkachtige colle ga aan zijn staart, die met zijn zonen een particuliere kliniek drijft en een soort medische maffia heeft opge richt. Hij moet worden weggepest uit de stad en het lijkt best de moeite waard om nu eens te kijken of dat zal lukken. Doch plotseling snijdt er een andere meneer door het beeld, hij komt zijn fraai Ingerichte woning binnen, wekt daarbij zijn allerliefste kinderen die in ponnetjes komen aankrabbelen om pappa te begroe ten legt met zijn bovenmaats geweer aan op hun hoofdjes en schiet Voorwaar een schokeffect, maar wie zou die meneer toch zijn? Vlak daar- Michel Piccoli in „Zeven moor den op bestelling" op zien wij hem de gevel van een ziekenhuis beklimmen Warempel, 't is een flash-back en de man eveneens een dokter, die inder tijd door de vuige oude en zijn vale zonen tot waanzin is gedreven. Maar meer verklappen we niet. want het is een soortement thriller. Misschien, wellicht. Er valt weinig touw aan vast te knopen. Hoewel een ronddar- rende psychiater krampachtig poogt alles Freudiaans te verklaren we melt hij van de psychologische on waarschijnlijkheden en misdaden tegen het gezonde mensenverstand. Het wekt opstandigheid dat het grootste percentage van de zeven doden wordt geleverd door arme. on schuldige vrouwen en kinderen die als blanke ballast worden neergek nald wanneer pa een dolle kop krijgt. Een curieuze film, dat wel. Amsterdam-City 6, 16 jr. ADVERTENTIE De glorieuze dagen van „Easy Rider" zijn reeds lang voorbij, Peter Fonda nadert de middelbare leeftijd en gaat een opvallende gelijkenis met Johan van Minnen vertonen, maar hij speelt nog wel eens in de een of andere film. Bijvoorbeeld in „Outlaw Blues" van Richard T. Heffron, een Robin Hood- verhaal op moderne Amerikaanse leest geschoeid. Eerst lijkt het een tranentrekker te worden (Peter Fonda, in keurig wit pak gestoken, zingt als sympathieke bajesklant een eigengemaakt lied dat hem prompt door een vette superster wordt afgepikt en raakt na vrijlating buiten zijn schuld weer in de puree). Doch nee, het gaat alras de vrolijke kant op: agentje pesten, geld uitdelen aan allerlei goede daelen, racen met auto's en boten, dat werk. En de grote liefde ook nog, plus een gelukkig einde, het kan niet op. Peter Fonda wordt in zijn goede en kwade werken bijgestaan door Susan Saint James, een aardige actrice. De film zelf is ook niet onaardig, maar wel wat stereotiep. En traag. En lang. Amsterdam-Leidsepleintheater, 16 jr. Providence Geniale film van Alain Resnais over creatieve capriolen van een oude, zieke schrijver en de verwisselbaar heid van menselijke relaties. De gehele week ln Tuschinski 2, Amsterdam. Padre Padrone Magistrale film van de Italiaanse gebroeders Tavlani over de macht van het woord dat een ongeletterde herdersjongen van Sardinië uit zijn isolement verlost. De ge hele week ln Cinetol 2, Amster dam en Filmhuis 't Hoogt, Utrecht. l'Affiche Rouge Ontroerende film van Frank Cassenti over een verzetsgroep in de Tweede Wereldoorlog, waarbij verle den en heden vloeiend ln el kaar overlopen. 20 nov. Inpoet, Heerlen. Le juge Fayard dit „Le Sheriff" Positieve, politieke policler van de zeer geëngageerde Franse filmer Yves Boisset. De gehele week ln Calypsoclub, Amsterdam en Studio, En schede. Que la Fête commence Zeer in telligente historische film met dubbele bodem van Bertrand Tavernier. De gehele week in De Uitkijk. Den Haag. Rode Psalm Een zeer eigenzin nige, fascinerende film van de Hongaarse grootmeester Mi- klos Janczó. De gehele week ln Scoop, Winschoten. Rome, open stad Meesterwerk van Roberto Rosselini uit 1945 over oorlog en bezetting in Rome met Anna Magnani in de vrouwelijke hoofdrol. De gehe le week in Cinetol, Am sterdam. La Dcntellicrc Tedere liefdes geschiedenis van de Zwitserse regisseur Claude Goretta over twee mensen die niet tezamen kunnen komen omdat de woor den hen scheiden. De gehele week in Alhambra 2, en The Movies, Amsterdam; Studio, Utrecht. Casanova Fellini plaatst ln zijn laatste film de legendarische vrouwenheld als een soort sex- machine tegen een achter grond van bizarre en barbaarse fantasie. De gehele week ln Rembrandt 2, Eindhoven. Barry Lyndon Prachtige film van meester Stanley Kubrick over de verre, koude, vreemde wereld van het verleden. De gehele week in Kriterion, Am sterdam; Studio 2000, Den Haag, en Luxor, Nijmegen. INWultllntrila FINE OLD SCOTCH WHISKY ANDRÉ KERSTENS Het Amsterdamse Filmmuseum heeft in zijn programma een serie films opgenomen van de Duitse regisseur Werner Hoch baum. Het kan niet gezegd worden, dat deze naam er in de geschiedenis van de film, voor zover zij althans in schrifturen is vastgelegd, uit springt. In tegendee), Hochbaum is een onbe kende. Toch bestaat zijn nalatenschap hij stierf dertig jaar geleden uit het respectabele aantal van twaalf avondvullende speelfilms plus een drietal korte films. Bij het zien van de films, die nu door het Filmmu seum aan het publiek worden ver toond, zal men in bepaald opzicht begrijpen, dat Hochbaums werk gro tendeels in de vergetelheid is ge raakt. Beginnend in een sterk soci aal gericht élan heeft Hochbaum vermoedelijk ten gevolge van het feit dat hij geen nazi-meeloper heeft willen zijn maar evenmin een uitge sproken nazi-vijandige houding heeft willen aannemen zich ge wend tot een meer individualistische dramatiek. Daarin ontwikkelde hij naast een duidelijke conventionali teit (ln gebarenspel, in dictie, in ens ceneringen) een zeer levendig gevoel voor de beeldkracht van de film kunst. Was Hochbaums ontwikkeling voor al gestuwd geweest door zijn oor spronkelijke sociale bewogenheid, dan zou zijn werk naar mijn overtui ging aan invloed en kracht hebben gewonnen en zou vergetelheid, naar Werner Hochbaum. alle waarschijnlijkheid, niet zijn deel zijn geworden. Hochbaums eerste film „Brüder" be handelt een periode uit de sociale strijd ten gunste van betere salarië ring en betere arbeidsvoorwaarden voor de havenarbeiders in Hamburg. Het gaat om de geschiedenis van een historische staking. Ook al concen treert Hochbaum de strijd ouder ge woonte op één enkele doortastende figuur, die de belichaming moet vor men van strijd en aangedaan on recht, hij slaagde er toch in het dra ma te verwijden tot de strijd van een onderdrukte klasse. Zijn stellingna- me was niet anti-kapitalistisch maar wel vóór sociaal recht. Dit had hem tot een voorloper kunnen maken, wat een bevestiging kreeg in zijn film uit 1932 „Razzia in St Pauli". Een drama in de kringen van semi- onderwereldfiguren. Wat hier de na druk heeft gekregen is, de uitputten de inwerking van het leven aan de zelfkanten van de samenleving. Elke illusie wordt aangegrepen ln de hoop op minder duister bestaan, maar de zuigkracht van de zelfkant is te groot. Wat ook Jn deze film opvalt is, de zuiverheid en het raken van de milieutekeningen. De film heeft veel in zich van de onvermijdelijke gla mour uit de filmtijd, toen zij is ont staan. Maar die glamour overheertst niet. Zij vormt een wezenlijk onder deel van de illusies waarmee de wer kelijkheid door de wanhoopsfiguren wordt ondergaan. Dat geldt ook voor de andere films, die door het Filmmuseum in de Hochbaum-cyclus worden vertoond, films als „Schatten der Vergangen- helt" „Morgen beginnt das Leben" (een film bijna zonder verhaal, volle dig gebaseerd op de weerloosheid van mensen tegenover trieste toeval ligheden, waardoor rampzalige ver wikkelingen kunnen ontstaan) en vooral ook „Ein Mftdchen geht an Land", een Heyermans-achtig ver haal, maar met een eenvoud aan spel en beeldbehandeling die je in volks toneel en volksfilms meestal ver geefs moet zoeken. Wat Hochbaums wezenlijke houding ten opzichte van het nazisme moet zijn geweest blijkt indirect uit zijn laatste film „Drei Unteroffizlere". Een verhaal over typische soldaten trouw van kameraden onderling. Niet de discipline staat op de voor grond, maar „de eer van het regi ment". Het nazisme wordt met een zeker dédain volledig verontacht- zaamd. Misschien is dat de film dateert uit de laatste oorlogsjaren Hochbaums zeer voorzichtig protest geweest tegen het nazisme, dat per slot de fatsoenlijkheid van het Duit se Leger bezoedelde. In de film geen enkele verheerlijking van rijk of Deutschtum, maar eerder van een voudige soldateske eerlijkheid. Het is. gezien tegen de achtergrond van de werkelijkheid van die dagen, wat magertjes. Maar de scheiding tussen nazisme (S8) en leger ls duidelijk. Voor een Duitser betekende dat in het heetst van de oorlogsjaren toch Iets. ADVERTENTIE Geluk bij een ongeluk dat een brandpolis van Royal Nederland ook de kleinste brandjes blust verzekering maatschappii nv

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 15