Holiday on ice, kleurrijker dan ooit 3 Charles Ives schreef niemand naar de oren Pijnlijk beeld Ademloos luisteren naar Concord-sonate Schilderijen van National Gallery op muziek gezet Beeldhouwer Hubert van Lith overleden HtWZUHPIf: euuens ee- IMHÏL WOENSDAG 16 NOVEMBER 1977 RADIO EN TELEVISIE Trouw/Kwartet TV-COMMENTAAR door Ton Hydra Voor het overbrengen van kennis en het verbreden van de horizon worden In het huidige onderwijs de modernste communicatiemiddelen gebruikt. De vertoning van ..lichtbeelden" en het draaien van een film zijn allang geen gebeurtenissen meer Zelfs televisietoestellen, video-recorders en talenpractica zijn in de klas net zulke gewone dingen geworden als het schoolbord en de snerpende krijtjes Sommige onderwijskrachten zien in die ingenieuze apparaten nog een statussymbool, maar de meeste leerlingen springen er even gemakkelijk len hardhandig) mee om als met hun andere spullen Wat een verschil met vroeger. Ik herinner mij van vijftig jaar geleden dat af en toe een zendeling of een wereldreiziger de school bezocht om over verre en voor ons vreemde landen en mensen te vertellen. Een heel enkele keer kwam er een toverlantaarn aan te pas. Op die manier werd ons wereldje een beetje wijder. Dat is tegenwoordig wel anders. Kinderen hoeven slechts op een paar knoppen te drukken om te zien en te horen wat er zich op de aardbol voordoet. Aan de verruiming van het blikveld is veel bijgedragen door de Protestants Christelijke Onderwijs Federatie. Deze organisatie Populair de Peecof genoemd verzorgt de inbreng van op de levensbeschouwing gericht onderwijs in schoolradio en schooltelevisie. Een belangrijke vorm van kennisoverdracht die al 25 Jaar functioneert. Ter gelegenheid van het jubileum wordt vandaag in het bouwcentrum een bijeenkomst gehouden. Waarschijnlijk zal er nog lang over worden nagepraat en vooral nagedacht. Vertdbnd wordt namelijk een in opdracht van de NCRV door Catherine Keyl gemaakte film, die bewijst dat de schooltelevisie bijzonder nuttig is en tot zelfwerkzaamheid kan aansporen. Onder de aardige titel Van Wim. Zus. Jet naar videocasset is echter nog iets meer gebeurd dan het steken van een pluim op de hoed van de PCOF-mensen. Bij als pienter aangemerkte leerlingen van een ten voorbeeld gestelde christelijke scholengemeenschap kwam volkomen onopzettelijk aan het licht dat aan de algemene vorming en verbale expressieWel wat ontbreekt. Zij kregen in de klas een filmpje te zien over de Islam. Hun kennis vooraf bleek vrijwel nul komma niks te zijn. Sommigen hadden er nog nooit van gehoord. Toen het woord godsdienst was gevallen, kwamen ze tot een omschrijving als ..bidden en zo" en één van hen wist te vertellen dat „Turken viezerikken" zijn. Een bedroevend resultaat. Maarzij wensten er toch iets meer van te weten. De kinderen trokken zelfs naar een woonoord van Islamitische gastarbeiders en mochten aanwezig zijn bij een godsdienstoefening. Hun gastheren demonstreerden de tolerantie binnen het mohammedanisme, want aan de Nederlandse meisjes werd toegestaan wat de gelovige Turken hun vrouwen moeten verbieden. Het hoe en waarom kunt u morgenavond vernemen, want dan zendt de NCRV deze film uit. Dan kunt u ook constateren dat leerlingen van een christelijke school onvoldoende zijn toegerust om met andersdenkenden over geloof te praten. Zij zullen zelfs de Turkse voorganger en zijn gelovigen na de dienst verbijsterd hebben door hun geringe belangstelling voor het geloof. Zij vroegen dan ook de meisjes „Als je niet gelooft, wie zal jullie dan verlossen" en: „Wat voor hoop hebben jullie dan?" Een van de reacties: „Doodgaan is begraven worden en verder niks." De heer J. Baayens, voorzitter van de jubilerende PCOF noemt het een pijnlijke situatie. Ik vind de film van Catherine Keyl onthutsend. Zij steekt geen beschuldigend vingertje uit en dat is verstandig. Want er lijkt zoveel mis te zijn dat je vingers tekort komt om iedereen aan te wijzen. Misschien zitten ze niet eens bij de buis. door R. N. Degens AMSTERDAM Schoonheid wordt vaak verward met iets dat de oren achterover in de leunstoel laat liggen. Dat is een kenmerkende uitspraak voor de Amerikaanse componist Charles Ives, aan wiens werken maandagavond het hele programma in de Amsterdamse „Suite" was ge wijd En je hoefde er alleen maar zijn beroemde en beruchte „Concord-so nate" uit dit programma voor te ho ren, om te constateren hoe weinig Ives zich aan het gerief van het muzi kale oor gelegen liet liggen. Hij was een succesvol zakenman (in verzeke ringen) en hoefde derhalve als com ponist niemand naar de oren te schrijven. Het kon hem ook weinig schelen of zijn muziek werd uitge voerd. wat overigens ook maar zel den gebeurde. Van zijn zeer omvangrijke oeuvre dat grotendeels voor 1918 ontstond, hebben pas in de laatste jaren van zijn leven (hij stierf in 1954) een paar werken in de openbaarheid geklon ken. Nu geldt hij als de belangrijkste zo niet de enige echte Amerikaanse componist. Tot de werken die het eerst in het openbaar werden uitgevoerd be- LONDEN <AFP> De „National Gallery" in Londen heeft een lang speelplaat doen uitbrengen waarop wordt geprobeerd elf van de mooiste schilderijen van het museum muzi kaal te illustreren Op één na zijn de stukken speciaal voor deze opname gecomponeerd Ze worden uitge voerd door de ..Royal Academy of Music" Elke compositie is bedoeld als een muzikaal stemmingsbeeld dat aansluit bij de sfeer van het bewuste doek De uitvoering ge schiedt met instrumenten die in ge bruik waren in de tijd waarin het schilderij ontstond. Dit platenpro- ject werd door de National Gallery opgezet om het exploitatieverlies te verminderen AMSTERDAM (ANP) In Amster dam is op 69-jarige leeftijd overle den de beeldhouwer Hubert van Lith. Hij studeerde tekenen aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunst te Amsterdam bij prof. Jur- res. Als beeldhouwer was hij autodi dact Hij maakte o.a. een monument dat te Eindhoven is geplaatst. Ver der vervaardigde hij portretten. Hij nam deel aan de tentoonstelling „Beelden van Amsterdam". hoort de Tweede Pianosonate ge naamd „Concord", naar het centrum van het Amerikaanse transcenden talisme met Thoreau en Emerson als belangrijkste geestelijke vaders. Ives begon in 1911 aan de compositie ervan, en in feite heeft hij zijn hele leven wijzigingen en aanvullingen aangebracht. Voor de bijna-defini- tieve versie schreef hij in 1919 een toelichting die uitgroeide tot een lij vig essay dat afzonderlijk door hem werd uitgegeven. Om praktische re denen moet hier dan ook worden volstaan met het vermelden dat de vier onderdelen van deze vijfenveer tig minuten durende sonate de na men dragen van belangrijke Ameri kaanse schrijvers en filosofen onder wie Thoreau en Emerson, en dat het stuk representatief genoemd kan worden voor Ives' schrijfwijze. Met krasse tegenstellingen en (voor die tijd zeker) ongerijmdheden in com- positorisch-technisch opzicht, met citaten (hier o.a. uit Beethovens Vijf de Symfonie), met ragtime-passages, stukjes salonmuziek en, in de in dit concert gespeelde versie, met enkele passages voor altviool en fluit in het eerste en het laatste deel. Een con troversieel stuk muziek vol provoce rend aandoende hardheden naast vertederende liefelijkheid. Bezeten Het werd maandagavond gespeeld door Geoffrey Madge een befaamd vertolker van hedendaagse muziek, die het publiek in De Suite in adem loze spanning hield met zijn gedre ven bijna bezeten interpretatie. Die men alleen al om de volmaakte tech nische overwinning op de bijna od- overkomenlijke moeilijkheden kon bewonderen. En die op zijn minst respect afdwong om de belichting van de agressieve vitaliteit van het stuk door middel van een soms ver bijsterend pianistisch trommelvuur. Al werd daardoor het contrast met de meer bespiegelende „vredige" passages sterker aangezet dan Ives wellicht zelf bedoeld zal hebben. Het was met dat al wel een zo fasci nerend besluit van dit Ives-program- ma, dat men bijna vergat hoe stijlvol de Tweede Sonate voor viool en pia no (1902-1910) door Jan Erik van Regteren Altena en Guus Jansen voor de pauze was gespeeld, en hoe voortreffelijk in sfeer en stijl gety peerd een elftal liederen (ontstaan tussen 1904 en 1921) waren gezongen door Marjanne Kweksilber met Mo nique Copper als begeleidster aan de piano. Voor een als altijd klein maar zeer bij het geheel betrokken pu bliek in deze intieme concertzaal. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Fascineren der en kleurrijker dan ooit is de spectaculaire show „Holiday on ice", die gisteravond in Rot terdam haar première voor ons land beleefde. .Holiday on ice" heeft de pretentie een familieshow te brengen en ook nu is men daarin weer volledig ge slaagd. Onder de titel „Celebrations" werd het publiek direct al geconfron teerd met het totale ensemble van de show. Op het soulgebied van onder meer Stevle Wonder volgde een hom mage aan de hedendaagse jeugd met als hoofdmotieven vrede, liefde en tranen van het „Bitterzoete jong zijn". Eigenlijk staat een bezoek aan „Holi day on ice" gelijk aan een schitteren de vakantie. In enkele uren werd de bezoeker over de gehele wereld ver plaatst: Londen, Amerika, een be zoek aan de Stille Zuidzee, het exoti sche ritme van de Pacific en roman tische dromerijen in het tropenpara- dijs Na het afscheid van zowel Sjoukje Dijkstra als Joan Haanappel heeft Holiday on ice weer een eigen Neder landse vedette. Bij deze show schit terde de ster van het danspaar Joop en Inger. Joop van der Sluys uit Dordrecht werd in 1975 wereldkam pioen bij de professionals. Zijn part ner komt uit Scandinavië. Een bij zonder hoogtepunt van de avond was verder het optreden van Wolf gang Schwartz, die eens Olympisch kampioen was. De kleinste grote ster van de show was Tommy Gallagher, die geboren werd in Ierland. Hij is 1.40 meter groot, maar van dit na deel maakte hij gebruik door in de show als grappenmaker en kinder vriend te verschijnen. Tot en met 20 november kunnen de Rotterdammers en omwonenden ge nieten van het ijsspektakeL Op de kunstijsbaan in Utrecht is de show van 22 tot en met 27 november. Daarna zijn Assen (6 tot en met 11 december) en Den Haag (13 tot en met 18 december) aan de beurt. Speciaal vandaag Na Iemand zoals jij volgt Kenmerk, waarin uitvoerig in gegaan wordt op bezuinigingen in de gezinverzorgingssector. Ned. 2/19.04 In Televizier Supplement gaat het over het probleem van de heroïnegebruikers. De sa mensteller, Marcel de Groot, be nadert de zaak van binnen uit. Ned. 2/20.55 Het programma met de map is gewijd aan Amnesty Interna tional. Ned. 1/21.00 Om de problemen van de ..overgangsjaren" draait het Duitse tv-spel Gelukzoekers. Ned. 2/21.20 Onder de titel: Sadat van Egypte Amerika's vriend of gevangene?" zal Panoramiek in gaan op de vraag waarom de Egyptische president met zijn spectaculaire voorstel kwam. Ned. 1/22.05 O Van Die Damonen, naar Dostojewsky's gelijknamige ro man, wordt het slotdeel uitge zonden. Duitsl. 1/20.15 Remy Syriër bespeelt een Portugees orgel in Utrecht en een huisorgel in Zoutkamp. Hiiv. 4/14.30 De titel van Peter Romers hoorspel De oude bomen slaat op problemen die ontstaan wan neer oude mensen hun ver trouwde omgeving moeten ver laten. Hilv. 2/16.03 Radio vandaag HILVERSUM I <298m en FM-kanalen) TROS: 7 00 Nieuws. 7.02 (S) Rustig bijko men 7 30 Nieuws. 7 41 (S) Aktua-ochtende- ditie. 8.30 Nieuws 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8 45 (S) Kom er maar eens bij: gesprek 10 00 <S) Wat zeg je me nou 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Toerja-Toer- nee 11 45 (S) Café-chantant 12 26 Medede- lingrn t.bv land- en tuinbouw 12.30 Nieuws. 12 41 IS) Aktua II. 13 00 (S) Lichte zang 1330 (s) Sport na sport, jeugdpro gramma. 14 00 (S) Specialiteiten ia carte: muzikaal wensprogramma. 15 00 (S) Als dat zou kunnen, verzoekplaten. (1530 nieuws.) 16 30 (S) Kernpunt, gesprek OVERHEIDS VOORLICHTING 17.20 Uitzending van het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimte lijke Ordening. Tros 17.30 Nieuws. 17.32 AKTUA-magazme. P.P.: 18.19 D.S70. TROS: 18 30 Nieuws. 18.41 (S) De verhalen van Vergilius, vervolgverhaal- 18.45 (S) Mi chel cn Louis, licht muziekprogramma. 19.05 (S) Hartje Amsterdam, gevarieerd programma. 22.00 (S) Een mondje Frans. 22.30 Nieuws 22 40 (S) AKTUA IV. 23.00 (S) Kruis cn mol. 23.55-24 00 Nieuws HILVERSUM II (402 m en FM-kanalen) VARA 7 00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnas tiek 7.20 In de Roode Cirkel, nieuwspro gramma. 8.00 Nieuws. 8 50 Ombudsman. 00 Waterstanden VARA: 9.40 Schoolra dio 10 00 Radioweekblad. (1100 N'ieuwsJ 1130 De Franse opera (7). 12.00 Uden Centraal, gesprekken 13 00 Nieuws. 1X11 Dingen van de dag. 13.30 Stoomradio. 16.00 Nieuws 16.03 De oude bomen, hoorspel. 16.40 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 (S) Metropoleorkest o.l.v. Dolf van der Linden. 17.55 Mededelingen SOS- en politieberech- ten. 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. 18.25 Tussen start en finish, sportprogram ma. 19.30 (S) Brassband magazine. 20.00' Nieuws. 20.05 (S) Radio Filharmonisch Or kest met solist; klassieke pianomuziek. 21.20 (S) Over liefde gesproken, literair program ma. 21.45 (S) Muziek van deze eeuw; cello. NOS: 22.15 Open School. 23.00 <S) Met he'. oog op morgen; 23.05 Aktualiteitenoverzicht Rad'.o-tv; 23 10 DE krant van morgen; 23.20 Den Haag Vandaag. 23.52 Even op adem komen, yoga 23 55-24 00 Nieuws HILVERSUM III (445 m en FM-kanalen) KRO: 07 02 (S) Drie op je boterham. 09.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Dne draait op verzoek. 1X03 (S) Drie tussen de middag. 14 03 (S) NEDERLANO I 10 00 MOS/NOT:: Schoons*e. v 15.16 OPEN SCHOOL/TEUEAC: Voo*Cf*ng 15 30 VARA: Oe Mm van Ome W*em 15.00 Addams fanwy 16.35 Een wereld voi vues 16.50 Oe Weme zeemeermin. Sprookje 17.15 Pipo en d 15.25 NOS: 15.56 Joumaai 15.04 Van gewei 10 45 Toe i6.ii 20.00 NachMwnst. rv-Hm 21.00 Mei programma met de MAP 21.35 Journaal 21.50 Oen Haag vandaag 22.05 Panoramiek 22.35 Studio Sport NEDERLAND 18 IS TELEAC DutU. lea 25 18 25 Staatsloten) 6.S6 Joumaai 19.00 IKON: Iemand zoals jij 19.29 Kenmerk 20.00 Joumaai 20.25 SOCUTERA: Fern van de SbchOng Mensen m Nood 20.30 AVRO: Oe Lucy Steymet Band 20.55 Televizier-supplement 21.20 Gelukzoekers (Glucksucher). tv-lilm 23.15 Journaal y&èctor vea\#L£5D mi HET GEHEIM VAN DE UYLENBORGH 1228: Gozewijn van Uylen wist van geen ophouden. Hij doorkruiste het Rijkhuyzer Bos nu al veertien dagen en snelde van de ene oude boom groep naar de andere. En telkens verbeeldde hij zich, dat hij bovenin de stam een familiewapen zag, dat was uitgesneden in de schors. Met een nietsontziende energie zette hij er dan de bijl in, en zo zakte de enen oude boom na de andere krakend in elkaar. En als hij op een open plek kwam, dan dacht hij: „Sakkerloot! Hier kon de oude Uylenborgh wel eens hebben gestaan "-Dan be gon hij koorstachtig te graven in de hoop oude fundamenten te zullen ontdekken. Maar hoe hij ook hakte en hoe hij ook groef, hij vond geen spoor van de Uylenborgh geen spoor van de schat-Tenslotte gaf hij zijn uitzichtloze arbeid op en zeeg moedeloos ineen op een zwerf kei. vlak naast het lóótste gat, dat hij gegraven had -En toen sloeg het noodlot toe, want zie, daar trad Eelco Eelkema naderbij. Eelco had geruchten vernomen, dat er weer een stroper bezig was in het Rijk- huyze Bos. die vreselijk huishield onder de herten en reeën, hazen konijnen. Daarom stelde Eelco e 0c grondig onderzoek in. Argwaneicn bekeek de geoefende politieman jn moedeloze figuur, die daar in volsl gen wanhoop bij zijn kuil zat. Doe kwam de veldwachter héél verdac voor, en plotseling drong de afsch nei welijke waarheid tot hem door: had de stroper gevonden! -„Je bejcf er gloeiend bij. man!" riep Eel streng. „Aha! Op hete daad betra bij het stroop'n, subsilidaar grav'n van berekuil'n! Daar gaan preciesfambaal over opmaak'n! Hfdei is je naam!?" pr< coi FERO'NAND Pop-kontakt 16.03 (S) De Hitmeesters. NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS- maal. 19.30 (S) Langs de lijn. 23.02 (S) Langs de Lijn. 23.02 (S) NOS-jzaa. 00.02 (S) Metro's Midnight Music. 01.02 (S) Muzekuul. 02.02 (S) Dat wordt weer nachtwerk. 04.02-07.00 (S) De achternacht. HILVERSUM IV FM-kanalen NCRV 07.00 Nieuws. 07.02 Het levende woord. 07.08 (S) Te Deum Laudamus. 07.30 (S) Preludium. 09.00 Nieuws. 09.02 (S) Onder schooltijd. 10.00 (Si Orkestpalet. 11.50 (S)Platennieuws. 12.00 (S) Pianowerken uit de Romantiek. 12.30 (S) Lunchconcert. 13.30 (S) Middags ymfonie. 14.00 Nieuws 14.02 verhalen uit de wereldliteratuur. 14.30 (SlOrgelconcert. 15.00 (S) Vertolkers beluisterd. 16.00 (S) Werken van Scarlatü. 16.36-17.00 (S) Muziek van eigen tijd. 141 Paul begreep, dat de oude man goed had kunnen opschieten met de jon gens. Met een glimlachje zei hij Jk ben nog niet toe aan het maken van een testament, maar oom Franz moet toch een behoorlijk kapitaal achter de hand hebben gehouden. Hij had tientallen Oostenrijkse fa milieleden. aan wie hij altijd geld stuurde, maar ik heb het idee, dat die niet in zijn testament voorko men. Die advocaat zei. dat hij aller lei veranderd had na zijn laatste reis." „Dat heeft hij gedaan," zei Andy, „ik heb begrepen dat de bulk van dit kapitaal naar de Zionistische bewe ging gaat, maar ik hoop, dat hij u toch niet helemaal is vergeten. Hij was enorm op u gesteld, al vond hij u wel 'n beetje... nou ja, hoe zal ik het zeggen?... een beetje eenzijdig, ais u me begrijpt." „Ik begrijp Je en jullie hebben je nog nooit zo beleefd uitgedrukt. Hij heeft me een brief laten overhandi gen. Ik heb die met opzet niet open gemaakt. voor ik met jullie alleen was." Hij scheurde de dunnen enve lop open. Het was geen lange brief, maar er was een geantidateerde cheque van tienduizend pond aan vast geclipt. „Allemachtig." zei Paul, „dit is idi oot. Ik heb al in 1919 afstand gedaan van al mijn belangen in zijn zaak." De brief luidde: „Beste Paul, ik sluit dit in, omdat ik weet dat je dit geld, als ik het via advocaten zou laten lopen, pas over een Jaar of zo zou krijgen. En zoveel tijd heb je niet, ik heb je gewaarschuwd, maar ik ver moed niet dat Je mijn raad hebt opgevolgd. Misschien begin je nu te kopen. Je had zelf rijk kunnen zijn, maar ik weet wel beter dan wie ook, dat je het niet bent. Volgens mij zullen de prijzen van grond en on roerend goed in de komende jaren tot duizelingwekkende hoogten stij gen. door allerlei oorzaken o.a. over bevolking en woningnood als gevolg van luchtbombardementen. Toen ik terug kwam merkte ik, dat er maar heel weinig mensen zijn die er net zo over denken als ik en daarom heb ik nog een paar veranderingen aange bracht in mijn testament. Ik heb het grootste deel van mijn kapitaal na gelaten aan degenen, die straks meer hulp nodig zullen hebben dan wie ook. Ik weet best, hoe jij over mij denkt, maar geloof me, jongen, ik heb nooit veel om geld zonder meer gegeven. Het ging mij alleen om het spel van het geld verdienen, ik wilde gewoon de anderen te slim af zijn. Dat was al zo tijdens het leven van Je vader. Nog een kleinig heid. Ik heb eens in Somerset House gesnuffeld na ons laatste gesprek en De Boekeni Baa'n daar heb ik iets ontdekt, wat jouw bezetenheid van klei, water uit de bron en boerenkoppen een beetje kan verklaren. De meisjesnaam van je moeder van Endicott en zij was afkomstig van een dorpje in Somer set, Burry Rivel of Chard. Dat heb ik -niet meer uitgezocht, maar dat moet toch kunnen. Ik heb wel naar die twee dorpen geschreven, maar er waren zoveel Endicott's; zij is in 1848 geboren. Het kon me ook niet zoveel schelen, ik wilde mezelf al leen bewijzen, dat je erfelijk belast was. Het ga je goed. mijn beste ploeger je liefhebbende oom Franz." Hij las de brief hardop voor. de tweeling luisterde eerbiedig, maar toen zei Andy toch: „Ik heb toch het gevoel, dat die laatste reis hem een beetje uit zijn evenwicht heeft ge bracht. Wie maakt zich nu druk over zo'n schreeuwlelijk, die verder is ge weest en die tapijten vreet, als hij kwaad is? Iemand helpt die kerel toch vandaag of morgen wel o zeep!" „Die cheque verbaast me eigenli helemaal niet." zei Stevië. ..tijde mijn laatste gesprek met de oui Baas stak hij een hete filippica over de onderzeevloot die Hitler ai het bouwen is en hoe hij ons all maal tijdens de oorlog zou uithong ren. Hij werd aan het eind echt et beetje gek. Neem nu die laatste structie, die wij op zijn bureau vo den op de ochtend, waarop hij na het ziekenhuis ging." „Wat was dat voor een instruct! vroeg Paul scherp, hij kon hun merkingen maar matig waarderei IN „Hij vroeg ons zijn as uit te strooii n over het schroot. Wie bedenkt er i jsi zo iets? As bij as, zou je kunnjia zeggen." „Ik vind het een afschuwelijk id|er en als ik het voor het zeggen 1 zou ik het niet doen. Hebben julliefjui met de advocaten over gesproken*P „Nee," zeiden zij in koor; zij voeldfn er toch blijkbaar zelf ook niet voor. „Doe het dan niet," zei Paul, een fantastische vriend voor me weest, al waren wij het zelden e Ik zorg wel voor zijn as en ik zal raad over het inslaan van voorr opvolgen." Wordt vervolOl Horizontaal 1. atmosfeer. 2. denk- beeld-grondsoort-reeds. 3. smalle weg-ogenblik-gebergte op Kreta. 4. grondsoort-tussenzetsel-editie (afk.) 5. vreemde munt-papegaai-spoedig. 6. vrijgevig-lof-pers. voornaamw. 7. werktuig van de goudsmid-plechti ge gelofte-eikenschors. 8. Slot woord-knopje op een priktol-pers. voornaamw. 9. kwartaal. Verticaal 1. staatsman. 2. HolL gra vin-Ierland-titel (afk.) 3. honing drank-oude lengtemaat-steen. 4 hoofddeksel-kaasworm-maanstand. 5. fris-muzieknoot-een zekere. 6 op- stootje-karakter-rund. 7 bloem-lid- woord-loot. 8 dichter-honingbij. 9. kamponghond (Indn). Oplossing vorige puzzel. Hor. 1. eb, 2. belet, 7. Og, 9. begerig, 12. tol, 13. 1 2 3 L S 6 7 8 9 2 3 i S 6 7 8 9 gem, 15. lam, 17. om, 18 renet, 19 21 effen. 22 lorre, 23. To. 24 serie, in. 27. Sri. 28. tas. 29. pet. 33 ervaï 37. os. 38. Karei. 39. er. Vert 1.6 bes, 3. eg, 4. leven. 5. er. 6. til. 8 10. fomfort, 11. fabriek. 12. toets, genet. 14. melis. 16. meent, 18. i 19. toe. 25. radar, 30. ark, 31. telJ do, 34. v.a. 35. re, 36. ar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 4