Gereformeerd in een
huwelijksadvertentie
Diakonaat is geen
kwestie van geld alleen
Toenemend isolement
van gereformeerde bond
Hervormde kerk knoopt
nauwere banden aan
met Egyptische kerk
Él!
Geref. synode
over de tucht
Hervormd jeugdraad
houdt studiereis
naar Nabije Oosten
Instituut verdedigt
'katechese'
tegenover Gij sen
Herv. synode
aanvaardt
oecumenisch
dooprapport
VANDAAG
ïl[
4
Meer
Synodenieuws
op pagina 9
Voorbijgangen
WOENSDAG 16 NOVEMBER 1977
KERK
Trouw/Kwartet
door A. J. Klei
Een moeder van drie kinderen
weduwe of gescheiden, dat weetik
niet schreef me dat zij in een
huwelijksadvertentie van zichzelf
gemeld had: g.g Daarmee wilde zU
te kennen geven, dat zij
gereformeerd was. Gewoon
gereformeerd, begreep ik uit haar
brief. Niet hervormd-gereformeerd,
met vnjgemaakt-gereformeerd.
niet chris telijk-gereformeerd en
ook niet van de gereformeerde
gemeenten, om van andere
varianten van het
gereformeerdendom ten onzent
maar te zwijgen.
Uit de reacties op haar advertentie
had ze opgemaakt, dat je met de
aanduiding ..g.g." niet meer uit de
voeten kunt. Een hartelijk heer uit
het zuiden des lands berichtte
haar. dat hij volgaarne lief en leed
zou delen met een vrouw van goede
getuigenis. Een ernstig man uit een
onzer oostelijke provincies had met
voldoening vastgesteld dat
mevrouw zich rekende tot de
gereformeerde gezindte, doch
alvorens verdere stappen te
ondernemen wenste hij op dit punt
enige nadere inlichtingen, want als
mevrouw niet behoorde tot de
gereformeerde gemeenten, kon 't
niks worden. Een meer luchthartig
persoon vertaalde g.g. met;geen
godsdienst, en blijkens de door
deze huwelijkskandidaat gedane
voorstellen, leidde hij uit de
afwezigheid van godsdienst de
afwezigheid van elke vorm van
terughoudendheid al. Een
..gewone" gereformeerde meneer
was er onder de reflectanten echter
niet geweest
Hoe kun je nu, zo vroeg onze
lezeres, in een
huwelijksadvertentie vertellen dat
Je gereformeerd bent. zonder een
omhaal van woorden waardoor je
advertentie te duur wordt?
Immers, elk regeltje méér kost
weer een paar gulden. Ik heb sinds
de ontvangst van haar brief, een
paar weken terug, elk vrij
ogenblikje gebruikt om
doeltreffender afkortingen te
verzinnen dan ..g.g.
(gereformeerde godsdienst). Ik ben
tot de slotsom gekomen dat
gereformeerden, die in een
huwelijksadvertentie duidelijk hun
geestelijke tint willen aangeven,
niet met een paar lettertjes kunnen
volstaan. Dat zal forse bedragen
vergen, dat is waar. maar Je
vergroot de kans dat Je een partner
van volstrekt dezelfde Ugging om
de hals vliegt
Zelfs al zouden we via een
intensieve perscampagne het
ganse volk Inprenten dat een g in
een huwelijksadvertentie niet
betekent: gezellig of goedgemutst,
maar iets geheel anders, namelijk:
gereformeerd, dan nóg kom je er
niet met afkortingen. Ja, dat krijg
je, nu niet meer alle
gereformeerden tweemaal ter
kerke gaan op zondag en om de
zoveel tijd ax steramen. doch in
soorten voorhanden zijn. Neem een
verontruste gereformeerde; kan die
toe met: v.g.? Geenszins, want een
enthousiasteling kan ervan maken:
vrijzinnig gereformeerd, en zich
met ..Voorlopig" In de hand reppen
naar de afgesproken plek. om daar
vol schrik te merken dat de ander
zich met rode konen In de jongste
aflevering van ..Waarheid en
Eenheid" zit te verdiepen en
wat moet je dan? Nu zwijg ik nog
maar van de mogelijkheid, dat een
vrijgemaakte bij 't waarnemen van
de afkorting v.g. terstond denkt:
kip. ik heb je! Laten we afspreken
dat vrtjgemaakten afkorten: vr.g.
Dat is een lettertje extra, dat
ontgaat me niet, maar we weten
dat de vrijgemaakten veel voor hun
overtuiging over hebben. Echter,
wie gaat schuil achter: vr.g.? Een
blnnenverbander of een
buitenverbander? Nou. dan gooien
we er nóg twee letters tegenaan:
b.v. Maar nee. dan zijn we nog even
ver. En laat inmiddels een
confessionele gereformeerde niet
denken dat hij 't makkelijk heeft
met: e.g., want vóór je 't weet. heb
je een christelijk-gereformeerde op
je dak. En laat een klant van een
noodgemeente bedenken dat n.g.
gelezen zou kunnen worden als:
niet-gereformeerd en dan heb je de
poppen aan het dansen.
Ik wou maar zeggen dat het In
stand houden van een rijke
sortering van gereformeerden geld
kost, op werkelijk alle terreinen des
levens.
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN De gereformeerde
synode heeft het rapport Plomp in
zake de censuur over predikanten
en degenen die onderwijs geven in
de opleiding voor de dienst des
Woords, aanvaard. Dat betekent dat
er geen wezenlijke veranderingen
komen. De synode overwoog met
het rapport dat de bestaande regels
al voldoende nuanceringen in de
censuur mogelijk maken De nadruk
valt op de eerste verantwoordelijk
heid van de plaatselijke kerkeraad
Daar moet men zijn met zijn klach
ten. pas ln laatste instantie bij de
synode.
De termen ..judiciële en .justitiële"
leertucht zijn door de synode afge
wezen. Het deputaatschap waarvan
prof. dr. J. Plomp rapporteur was.
maakte in zijn rapport onderscheid
tussen ernstige en minder ernstige
afwijkingen van de leer. In de laat
ste gevallen kan de kerk de betrok
kenen aansporen tot voorzichtig
heid. bescheidenheid of verdere stu
die. maar zo n aansporing kan je
geen leertucht noemen, aldus het
rapport.
Wie zal nu bepalen wat een ernstige
afwijking is en wat niet? Dr. F. H.
von Meyenfeldt uit Hilversum deed
de suggestie om daarbij te letten op
de oecumene en op de houding te
genover de bijbel. Opvattingen die
in oecumenisch verband worden
toegelaten, mogen bij ons niet wor
den geweerd, zei hij. En zolang de
betrokkene zich beroept op de bij
bel. blijft er gesprek mogelijk, en
kan de kerk hoogstens voorzichtig
heid aanbevelen.
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN De kerk zal zich meer moeten toeleggen op
diakonale taken die geen geld kosten. Dat zei dr P. A. C. Douwes,
de secretaris van de generale diakonale raad (GDR) van de
hervormde kerk gisteren in de hervormde synode.
Dat zei hij niet omdat er te weinig
geld zou zijn maar vanuit de gedach
te dat diakonaat niet een kwestie
van geld alleen is. We zullen de ge
meenten bijvoorbeeld de vraag moe
ten voorleggen wat zij aan wereld-
diakonaat kunnen doen afgezien van
bet geld, aldus dr Douwes.
DRIEBERGEN De kennis van
jongeren Inzake het conflict in het
Nabije Oosten ts gering en. voorzo
ver sprake is van betrokkenheid, is
deze vaak eenzijdig gericht op eën
van de partijen in het conflict: Jo
den óf Arabieren. De landelijke her
vormde Jeugdraad (HJR) acht het
nodig aan deze situatie iets te doen.
De HJR sluit daarmee aan bij de
oproep van de wereldraad van ker
ken (Nairobi 1975» aan de ledenker-
ken om mee te werken aan het ont
staan van wederzijds vertrouwen
tussen de partijen bij het zoeken
van oplossingen voor het conflict.
In deze positie, aldus de HJR. voe
len wij ons verwant met het verzoe
ningswerk. dat de Israèhsch-Pales-
tijnse priester Elias Chacour in Is
raël verricht. Zijn uitspraak, dat er
in het Nabije Oosten geen behoefte
bestaat aan mensen die vriend van
eën van de partijen zijn. maar wel
aan hen. die vrienden van zowel
Joden als Arabieren willen worden,
zien we als richtsnoer voor onze acti
viteiten.
Met medewerking van het modera-
men van de hervormde synode en
haar raad voor de verhouding van
Kerk in Israël, zal van 4 tot 24 maart
1978 een studiereis naar het Nabije
Oosten worden gehouden; 25 men
sen hebben zich al aangemeld
NIJMEGEN Ervaringskatechese
is niet de enige geschikte methode,
maar wel blijkens experimenten
een zinvolle weg voor schoolkate-
chese. Dit zegt het hoger kateche-
tisch instituut te Nijmegen in een
maandag gepubliceerde korte reac
tie op een brochure van bisschop
Gijsen van Roermond, waarin deze
het onlangs verschenen werkboek
„Katechese" van het Instituut volle
dig afwijst Volgens de bisschop
heeft het werkboek alleen de mens
in het vizier zonder de kerk te aan
vaarden als hellsinstrument met
goddelijke waarheid uitgerust Hij
proeft er „een bepaald soort marxis
me" in.
een verzorgingsmaatschapij of van
een rechtvaardige maatschappij. Hij
koos voor het laatste.
Ook drs. J. E. van Veen van de raad
van overheid en samenleving stond
dit voor ogen. De diaken zou wat
minder bestuurder of financieel be
heerder moeten zijn en er meer zelf
op uit moeten gaan, de knelpunten
van de samenleving eerder moeten
signaleren dan een ander. Drs Van
Veen pleitte er met name voor dat de
diaken nauw contact houdt met al
die plaatselijke groepen die zich in
zetten voor vragen van gerechtig
heid en vrede.
Gewillig oor
Zoals boven al bleek vonden deze
opmerkingen bij de GDR een gewil
lig oor. Voorzitter mevrouw M. van
der Wall-Duyvendak waarschuwde
er overigens voor niet te onderschat
ten wat er allemaal al gebeurt. Van
uit het diakonaat of de diakonale
bewogenheid zijn er op plaatselijk
vlak veel meer acties en actiegroe
pen aan de gang dan vaak gedacht
wordt. En dr Douwes zei nog dat
men er hier niet komt met abstracte
begrippen (gerechtigheid, barmhar
tigheid) tegen elkaar uit te spelen.
Het gaat om mensen. Elke diaken
staat in de spanning tussen Ideaal en
werkelijkheid.
Dr A. H. van den Heuvel vroeg de In februari zal de synode een organi-
generale diakonale raad of deze in satlevoorstel voorgelegd krijgen met
zijn beleid zich nu in dienst voelt van betrekking tot het werelddiakonaat.
DRIEBERGEN De Nederlandse Hervormde Kerk zal nauwere
banden aangaan met de Koptische Evangelische Kerk in Egyp
te. Dit houdt in dat de sinds 1886 bestaande zogenaamde
Egyptezending zal worden opgenomen ln het werk van de
hervormde raad voor de zending. De hervormde synode heeft dit
besloten en met algemene stemmen en met applaus het voorstel
van de hervormde zending op dit punt aanvaard.
De nieuwe secretaris zei dit in een
discussie over de vraag wat diako
naat in deze tijd moet zijn. Kun je
eigenlijk anno 1977 nog wel zo mas
sief van „het diakonaat" spreken,
vroeg ds L. de Liefde uit Vlissingen,
assessor van de synode. Het deed
hem te veel aan een insUtuut den
ken. Beter kun je praten over de
diakonale taken van de gemeente.
Juist nu de maatschappelijke
dienstverlening zo beroepsmatig en
zo afstandelijk Is geworden, zai de
kerk vrijwilligers moeten mobilise
ren voor SOS-diensten voor de na
zorg van radioprogramma's en zo
veel dingen meer.
Rechtvaardig
Een poging om ook de gereformeer
de kerken bij deze integraüe te be
trekken. kon nu met slagen, omdat
de gereformeerde sending via de we
reldraad van kerken reeds in contact
is getreden met de Koptische Ortho
doxe Kerk. welke relatie men eerst
de tijd wil geven zich te ontwikkelen.
De KopUsche Evangelische Kerk
telt ongeveer 250.000 leden en be
langstellenden onder wie 60.000 be
lijdende leden Er zijn 102 predikan
ten en ongeveer vierhonderd kerke
lijke gemeenten. Deze kerk kent een
intensief gemeentaleven. Ze Is gro
tendeels voortgekomen uit het werk
van de zending van de Amerikaanse Twee ton
United Presbyterian Church in de
vorige eeuw.
zigt zich. Hoe is precies die relatie,
wilde da. K. Blei en ook ds L. de
Liefde, lid van het moderamen (be
stuur) van de synode weten. Is er niet
eerder sprake van het verlenen van
missionaire assistentie dah van het
bedrijven van zending? Wordt zen
ding niet teruggebracht tot interker
kelijke hulpverlening?
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Wectblaak 9 Rotterdam
Tal. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
TeL 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel. 05200-17030
Motie
Wat het verslag van de raad voor de
zending betreft, werd gevraagd of die
organen van de hervormde kerk. die
relaUes onderhouden met kerken in
het buitenland zoals zending en we-
relddiaconaat. niet nauwer zouden
moeten samenwerken, bijvoorbeeld
in een nieuw te scheppen raad voor
het buitenland. Er heerst, zo zei ds
C. B. Bot, indiener van een motie
daarover, te veel onduidelijkheid ln
de gemeenten over welke projecten
nu diaconaal of missionair zijn. De
bespreking daarvan zal overigens
worden aangehouden.
Onduidelijkheid bleek ook te be
staan over het begrip evangelisatie
De traditionele verklaringen van de
begrippen zending en evangelisatie
blijken niet meer te voldoen. We
spreken ook over zending in Neder
land. terwijl vroeger zending alleen
maar overzee kon worden bedreven.
De relaties tot de kerken waarmee
de zending banden onderhoudt, wij-
DRIEBERGEN De hervormde sy
node heeft met 29 tegen 19 stemmen
besloten een rapport van de raad
van kerken over de doop te aanvaar
den. dat door de Nederlandse ker
ken gebruikt kan worden als basis
voor gemeenschappelijk doopon-
derricht en als uitgangspunt voor
oecumenische bezinning.
Dr G. Dingemans, secretaris van de
hervormde raad voor de catechese
(geloofsonderricht), zei van dit rap
port dat-zowel kritiek als grote lof
van de synodeleden oogstte: „Een
rapport, waarin we als kerken elkaar
herkennen en dat een stapje bete
kent op de weg naar verder ge
sprek."
„De oecumene heeft zeer onlangs
een klap gekregen", zo zei hij. „door
de afwijzing door de Nederlandse
bisschoppen van de verklaring over
de wederzijdse erkenning van
avondmaal en eucharistie. Nu is dit
rapport weer een kans om samen
verder te gaan." In het oecumenisch
dooprapport worden zowel de vol
wassen- als de kinderdoop als legi
tiem beschouwd.
Dr E. Flesseman-van Leer, lid van
de commissie die het rapport sa
menstelde en de auteur ervan, zei
nog eens nadrukkelijk dat het geen
hervormd rapport was, zodat niet
iedereen zich daar volledig in kan
herkennen. Dat kan men van zulk
een rapport ook niet verwachten. Zij
wees er daarbij wel op dat Calvijn
van de volwassendoop uitging.
Dr K. Blei merkte op dat ook in de
Heidelbergse Catechismus, nadat er
in het algemeen over de doop is
gesproken, de kinderdoop als een
verbijzondering naar voren wordt
gebracht en niet als een handeling
die de volwassendoop overstijgt.
De wens tot een oecumenische cate
chese werd op de kerkenconferentie
te Lunteren in 1974 uitgesproken.
Dit rapport is een eerste aanzet
daartoe.
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN Zorg over de
verhouding tussen de gerefor
meerde bond en de rest van de
hervormde kerk was gistermid
dag de teneur van de discussie
over het modaliteitengesprek
in de hervormde synode. Dr. C.
P. van Andel signaleerde een
toenemend isolement van de
gereformeerde bond en hij
achtte dat noodlottig, zowel
voor de bond als voor de her
vormde kerk in haar geheel.
Anderen spreken van „verhar
ding" van de bond.
Sinds vorig Jaar worden er in drie
plaatsen modaliteitengesprekken
gevoerd. Aardig voor de mensen zelf.
maar wat komt er nu uit? Hoe werkt
het door? De synode was er tamelijk
sceptisch over maar besloot toch
deze gesprekken voort te zetten en
uit te breiden naar alle provincies en
naar allerlei soort kerkleden. Want
het afgelopen jaar waren er vrijwel
alleen predikanten bij betrokken.
Daarbij sprak de synode de wens uit
dat het gesprek ook op landelijk
niveau gevoerd wordt tussen verte
genwoordigers van de synode en de
hoofdbesturen van de modaliteiten-
Dr. C. P. van Andel
organisaties. Verschillende synode
leden zelden namelijk ronduit dat zij
de krachtige organisatie van de gere
formeerde bond als een van de voor
naamste oorzaken van de polarisatie
zagen. Zij wilden dat het modera
men van de synode regelmatig met
het hoofdbestuur van de gerefor
meerde bond over beleidszaken zou
spreken, zoals over de reis naar Zuid-
Voorzitter dr. A J Lamping van de
raad voor de zending zei dat dit de
kernvragen zijn waarop de zending
nu nog geen antwoord kan geven,
maar die het hoofdthema van de
vergaderingen van de raad zijn
Vragen werden ook gesteld over de
besteding van de twee ton die de
hervormde zending indertijd be
schikbaar stelde voor evangelische
activiteiten ln Nederland. Moet je
niet eerst precies weten wat je onder
evangelisatie verstaat? Dr. Lamping
vond. dat door daadwerkelijk met
evangelisatie te beginnen, je het best
leert wat in deze Ujd onder evangeli
satie verstaan moet worden. Ds. A.
de Haan. staffunctionaris van de
raad voor de Bending, zei dat de twee
ton hard nodig zijn om de kerken ln
beweging te brengen om de situatie
in Nederland met zijn groeiende on
kerkelijkheid ook werkelijk onder
ogen te Ieren zien.
De gereformeerde zendingsbond in
de hervormde kerk bleek één mil
joen aan zijn reserves te hebben kun
nen toevoegen vanwege overschot
ten in de afgelopen jaren en de vele
giften die waren binnengekomen ter
gelegenheid van de viering van het
75-jarig bestaan van de bond. Aange
zien het niet gemakkelijk is goed
projecten op korte termijn te vinden,
is dit bedrag voorlopig als reserve ln
de begroting opgenomen
■1!
te
Afrika. Maar vanuit het moderamen
werd daartegen bezwaar gemaakt.
Het zou een erkenning van het
hoofdbestuur van de gereformeerde
bond op beleidsniveau betekenen.
Ouderling R. A. van Oosten uit Zei-
hem drong erop aan dat van het
hoofdbestuur toch op z'n minst een
intentieverklaring gevraagd mocht
worden, dat men Instemt met het
modaliteitengesprek. .Ouderling J.
Haeck uit Hoevelaken, die tot de
gereformeerde bond behoort, zei dat
de ontwikkelingen van de laatste
jaren in de hervormde kerk nu ook
niet bepaald aanmoedigend zijn ge
weest voor hem en zijn geestverwan
ten. Hij was het er wel mee eens dat
de gesprekken moeten doorgaan en
stelde voor daarvoor de Open Brief
en het Getuigenis (van prof. dr. G. C.
van Niftrik c.s. uit 1971) ter sprake te
brengen. „Die brengen herkenning
over de grenzen der modaliteiten
heen," aldus ouderling Haeck.
VERZET
Het verzet, in ons land gepleegd in
de Tweede Wereldoorlog, was in dit
weekend hier en daar onderwerp
van gesprek. Uitgangspunt
daarvoor was de recensie die Ischa'
Meyer jl. vrijdag voor Embargo i
(VPRO-radio) gaf van de film
..Soldaat van Oranje". De film zelf
was voor een aantal mensen minde
reden om erop te reageren dan wel
wat Ischa Meyer daaromheen zei
van het verzet in Nederland. Dat
verzet had. volgens hem, niet veel
voorgesteld en uitgehaald en werd lel
bovendien meegemaakt door een j
handjevol mensen van wie de
overgrote meerderheid zou bestaan
hebben uit avonturiers en lieden dij 1
gewis op de een of andere dag in de
gevangenis of in een gesticht terecli ei
zouden gekomen zijn. Het
Nederlandse volk was over 't geheel e]
genomen fout geweest. Ik citeer
deze dingen uit het hoofd, maar
meen niet ver bezijden de tekst te
zijn. Maandag jl. reageerden enkele
mensen op deze woorden in het
programma „Antwoord", eveneens
van de VPRO. In zijn
beantwoording van de reagenten
beriep Ischa Meyer zich enkele
keren op de beperking die hij had
aangebracht, „het overgrote deel".
Hij gaf toe bekend te zijn met het
getal 76.000, dat De Jong noemt
voor het aantal verzetsmensen. Het
overgrote deel van hen (laten we 't
welwillend krap nemen en zeggen:
40.000) zoud dan bestaan uit
avonturiers en mogelijke
delinquenten. Ik denk dat de
uitlatingen van Ischa Meyer terechf
als suggestief-beledigend zijn
overgekomen. Wil iemand de
betekenis van het verzet in deze
landen relativeren, daartegen zal
geen bezwaar zijn. Vooral niet in de
buurt van de commercie die uit een
opkloppen van datzelfde verzet I
alsnog revenuen wenst te zien, maar I
aan dat relativeren zijn grenzen.
Grenzen terwille van de
nabestaanden en van hen die nog
steeds in hun lichaam de opgelopen
wonden gevoelen. En behalve dat
ziet Ischa Meyer geheel over 't hoofd w
dat er een groot aantal factoren is U k,
noemen die het verzet tegen zo grot*
overmacht bijzonder moeilijk
maakte en dat bovendien ons volk
een veel wijder stil verzet bedreef
waarover misschien nog nooit iets
geschreven is. Men behoeft niet allef
meegemaakt te hebben om er een
oordeel over te mogen hebben, maar
wanneer men het dan niet
meegemaakt heeft zou die
omstandigheid wel kunnen
meebrengen dat men uiterst
zorgvuldig dit oordeel formuleert.
Meestal waren niet zij de helden vaAv
het verzet, die zichzelf van te vorerq de
een heldenrol droomden of die zo ni
precies wisten wat er gedaan moest|£
worden. Krasse woorden tegen het
fascisme werden in de jaren van de
nood niet altijd omgezet in daden.
Ook een recensie als de genoemde
zou onder een soortgelijke conclusie^
kunnen vallen.
Beroepingswerk
NED. I1ERV. KERK
Beroepen te Nieuwerkerk a.d. IJsse
J. den Hoed te Sliedrecht.
Aangenomen naar Rotterdam-KnflT:
lingen (predikante voor bijz.werl
voor het werk in de Vrije Jeugdkei
te Rotterdam): mevr. W. Hutig-8< V
meijns de Vries van Doesburg kand£<
aldaar.
De Nederlandse r.k. bisschoppen hebben ln Rome een pelgrimstocht gemaakt naar de graven van
de apostelen Petrus en Paulus. In de St. Paulus-basiliek knielden zij neer voor de tombe van
Paulus. Derder van links: kardinaal Willebrands. Bisschop Gijssen was wegens andere afspraken
ln Rome verhinderd.
GEREF. KERKEN
AANGENOMEN naar Haarlem Z.:JR,|
D. F. Langhenkel te Wilnis.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te 's-Hertogenbosch:
Geersing, te Hengelo (O); te Amstó
veen in combinatie met Mijdrecht
te Nijverdal en Appingedam:
Geertsma, kand. te Urk.
Bedankt voor Rotterdam: C. A. Vet!
kind te Rijswijk (ZH).
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te 's Gravenpolder: A
Hoogerland te Krabbendijke.
A. P. Bhaktivedanta
NEW DELHI (AP) De leider va
de internationale gemeenschap vo«
Krishna-bewustzijn. A. P. Bhaktivt
danta, is op 82-jarige leeftijd overk
den. Hij is in de tempel van de Hati
Krishna-beweging te Vrindaban, 1:
dia, ter aarde besteld.
De 21 discipelen van de Hare Krisfr
na-beweging zullen gezamenlijk
beweging lelden, tot uit hun midde
een opvolger is gekozen.
Ds F. H. Landsman
Op 1 Januari 1978 legt ds F
Landsman, oud-secretaris-gener»
van de Nederlandse Hervormd
Kerk. het voorzitterschap neer vi
het commissariaat voor maatschap
pelijk en cultureel werk van dez
kerk. Dit is een samenwerkingsfl
gaan van de generale diakonal
raad. de raad voor de zaken va
overheid en samenleving en de raa
voor het jeugdwerk. Ds Landmi
heeft het voorzitterschap sinds 195
bekleed Hij is derhalve van dit«
gaan nagenoeg een kwart eeu1
voorzitter geweest. Gedurende dtf
tijd heeft de bemoeienis van de he
vormde kerk op het maatschappen
ke en culturele terrein een duideli'
ke gestalte gekregen. Daaraan hee'
ds Landsman in deze functie v#
bijgedragen.