Modaliteitengesprek
verdient voorzetting
,,Dooprapport mist
gezamenlijke visie"
Hervormde kerk heeft
raad buitenland nodig
Moderamen hervormde synode:
Duitse kerk:
rechtstaat
waarborgen
VANDAAG
Engelse kerk achter Beyers Naudé
Nieuwe
boeken
Synodale vaste commissie:
Over geloven gesproken
UIT DE KERKBLADEN
Paus moet
sterven, opdat
Petrus opstaat
VOORBIJGANGERS
MAANDAG 14 NOVEMBER 1977
KERK
Trouw/Kwartet
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Vandaag, morgen en woensdag houdt de generale synode van de Nederlands
Hervormde kerk haar laatste zitting van dit Jaar. Het belangrijkste punt op de agenda is het
zogenaamde modaliteitengesprek, dat vorig Jaar opnieuw op gang is gekomen.
Daaronder verstaat men het gesprek
tussen de verschillende denkrichtin
gen binnen de hervormde kerk. Het
moderamen van de synode zal mor
genmiddag enkele voorstellen doen,
om dit gesprek voort te zetten en uit
te bouwen.
Vastgelopen
Vorig jaar gal de synode aan haar
raad voor de zaken van kerk en theo
logie opdracht „een plan op te stel
len, waardoor het vastgelopen ge
sprek der modaliteiten opnieuw op
gang gebracht kan worden." Een
commissie van drie, bestaande uit
prof. dr. C. Graafland, drs. L. de
Liefde en dr. C P. van Andel, koos
voor een gesprek op het grondvlak,
omdat het modaliteitsverschil Juist
daar het meest onverhuld en pijnlijk
aan de dag treedt. Zo werden ge
spreksgroepen van Uen tot twintig
predikanten en gemeenteleden ge
vormd in Zwolle, Driebergen en
Gouda.
In hun gezamenlijk rapport aan de
synode schrijven deze drie groepen
en de commissie van drie, dat de
samenstelling van de groepen selec
tief was bepaald (wie de uitnodiging
aanvaardde, toonde zich daarmee al
welwillend met anderen in contact te
treden). Het gesprek werd bovendien
op enige afstand van de gemeente
gehouden. Niemand hoefde de ach
terban te vrezen.
Sociaal-psychologisch
De vraag kan gesteld worden, aldus
het rapport in hoeverre in het kader
van het gesprek van modaliteiten
gesproken kan worden. Niet de mo
daliteiten als zodanig spraken met
elkaar, maar mannen en vrouwen,
die tot verschillende modaliteiten
behoren en wier geestelijk leven
daardoor werd gevormd. Het zijn
dan ook niet in de eerste plaats dog
matische thema's, maar met name
sociaal-psychologische factoren, die
de verhoudingen binnen de kerk in
hoge mate bepalen. „Het zou de
moeite waard zijn, ook deze factoren
in het gesprek boven tafel te
krijgen."
Het rapport stelt ook vast, dat het
woord „modaliteit" twee betekenis
sen heeft. Men kan het gebruiken
voor de geestelijke stromingen, maar
ook voor de organisaties, die binnen
het geheel van de kerk een eigen
structurele vorm geven aan het le-
SAARBROCKEN (ANP) - De syno
de van de evangelische kerk in
Duitsland heeft uitgesproken, dat
„menselijkheid, de rechtstaat en de
mocratische vrijheid" in de Bonds
republiek gewaarborgd moeten blij
ven. Deze eis is opgenomen in een
„woord ter gelegenheid van boete- HET TEKEN
dag 1977", dat de synode aan het
eind van haar vijfdaagse zitting in
Saarbrücken aannam.
ven in die gemeenten die in hun
invloedssfeer liggen. Vooral wordt
hierbij gedacht aan de gereformeer
de bond, „een krachtige, bekwaam
geleide organisatie." „Als men ernst
wil maken met de gezondmaking
van het samenleven binnen de her
vormde kerk, dan zullen ook de mo
daliteitsorganisaties op de een of an
dere manier in het gesprek betrok
ken moeten worden. Bovendien zal
van de modaliteitsorganisaties ver
wacht mogen worden, dat zij hun
invloed aanwenden om het gesprek
op plaatselijk niveau krachtig te be
vorderen," aldus het rapport.
Provinciaal
Het moderamen van de synode stelt
nu voor, het gesprek uit te breiden
door de provinciale kerkvergaderin
gen in elke provincie gespreksgroe
pen te laten organiseren. Er zou
daarvoor een landelijke begelei
dingscommissie moeten komen, die
de thema's vaststelt en adviseert
met betrekking tot de te volgen me
thodiek. Er zouden aparte groepen
moeten komen voor ouderlingen,
voor diakenen en voor predikanten.
Verder wil het moderamen, dat de
raad voor de herderlijke zorg een
nota ontwerpt voor de niet-theolo-
gisch factoren, die een vruchtbaar
samenleven van de modaliteiten
blokkeren. In 1980 zou dan een mo
daliteitengesprek op landelijk ni
veau moeten volgen.
De synode besprak ook de gespan
nen verhouding tussen de evangeli
sche studentengemeenten en enkele
kerken van Duitse deelstaten. De
studentengemeenten zijn herhaal
delijk beschuldigd van samenwer
king met communistische, links ex
tremistische en anarchistische groe
pen. De synode stelde een commis
sie in, die zich gaat werpen op de
verhouding studenten-kerken.
Een andere resolutie van het „kerk-
parlement" van de ongeveer 27 mil
joen protestantse Westduitsers be
trof Zuid-Afrika. Besloten werd de
gesprekken met Duitse bedrijven,
die in Zuid-Afrika dochteronderne
mingen of filialen hebben, voort te
zetten. Daarbij willen de kerken, dat
deze bedrijven de gedragscode in
acht nemen, die is opgesteld door de
EEG. De synode verklaarde zich te
vens uitdrukkelijk solidair met het
christelijk instituut in zuidelijk
Afrika.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Het oecumenisch dooprapport van de raad van
kerken draagt sterk het stempel van het compromis. Daardoor is
het onbevredigend en teleurstellend. Dit is de mening van de
vaste commissie voor theologische en oecumenische zaken van
de hervormde synode. Vanavond moet de synode over dit
rapport beslissen.
LONDEN (ANP) De algemene synode van de anglicaanse kerk heeft zich
solidair verklaard met het christelijk instituut in zuidelijk Afrika, dat
onlangs door een ban van de regering-Vorster is getroffen. De synode nam
unaniem een resolutie aan, waarin men zich schaarde achter het protesttele
gram aan Vorster, dat de aartsbisschop van Canterbury vorige maand
verstuurde. Ook riep de synode de anglicanen op, te bidden voor de
onderdrukten in Zuid-Afrika en ook financieel bij te dragen aan het fonds
voor het christelijk instituut, dat is ingesteld door de Britse raad van kerken.
Aicwoordare00.tr
Ernesto Cardenal
De internationaal bekende priester
dichter Ernesto Cardenal is beschul
digd van hulpverlening aan guerril-
leros in Nicaragua. In een uitzen
ding van radio Managua is een ver
klaring van een gevangen genomen
guerrillastrijder geciteerd, dat het
eiland in het meer van Nicaragua,
waar Cardenal woont, gebruikt is als
oefenterrein voor guerrilleros. In
welingelichte kringen in Nicaragua
vreest men. dat deze beschuldiging
een voorwendsel is om de priester
aan te pakken. Ernesto Cardenal
staat bekend als tegenstander van
het bewind van Somoza.
Dit oecumenisch dooprapport werd
samengesteld door een interkerkelij
ke commissie onder leiding van me
vrouw dr.E. Flesseman-van Leer op
verzoek van de raad van kerken. Het
is bedoeld als leidraad voor de ker-k
ken op weg naar de eenheid, maar
ook voor het groeiende aantal ge
mengd gehuwden en voor de vele
niet meer zo kerkelijk gebonden
christenen, die zich afvragen of zij
hun kind zullen laten dopen. De
raad van kerken zond het aan de
ledenkerken toe met het verzoek,
hun mening kenbaar te maken.
Het (praktisch onvermijdelijke)
compromiskarakter van het stuk
blijkt volgens de synodale commis
sie onder meer daaruit, dat de tradi
tionele posities betreffende kinder
doop Ja of nee eigenlijk zonder meer
naast elkaar zijn gezet. De commis
sie twijfelt aan de mogelijkheid, om
op basis van dit rapport te komen
tot gemeenscahppelijk dooponder-
richt, wat toch de bedoeling is. „Het
gebrek aan echte gemeenschappe
lijkheid van visie lijkt niet alleen
theologisch een manco, maar ook
katechetisch een handicap. Vragen
katechisanten niet vóór alles om eer-
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG De vaste commissie voor apostolaat en zending
uit de hervormde synode heelt opnieuw gepleit voor een „raad
buitenland", die het buitenlandse werk van de Nederlandse
hervormde kerk zou moeten coördineren.
lijkheld?" aldus de commissie ln
haar rapport aan de synode.
Verbond
Het compromiskarakter van het
dooprapport blijkt volgens de com
missie ook uit de wijze, waarop eerst
gesproken wordt over het
„verbondskader" van de doop, ter
wijl daarna heel de verbondstermi-
nologie feitelijk geen rol meer speelt.
„Heeft men door deze inzet speciaal
de calvinistische dooptraditie (met
haar grote nadruk juist op de ver
bondsgedachte) willen honoreren?
Maar het is frappant, te constateren
dat de passage over het „verbond
skader" uit het dooprapport zou
kunnen worden weggelaten, terwijl
dan heel het vervolg ongewijzigd zou
kunnen worden gehandhaafd."
De pastorale aanbevelingen aan het
slot van het dooprapport worden
door de commissie zeer positief be
oordeeld.
De commissie ls niet tot een eenslui
dend advies aan de synode geko
men. Voor de minderheid wegen de
theologische bezwaren zo zwaar, dat
zij het rapport hoogstens als discus
siestuk aanvaard zouden willen zien.
De meerderheid adviseert de synode
ondanks dé theologische bezwaren
het rapport toch te aanvaarden zo
als het bedoeld is: als basis voor
gemeenschappelijk dooponderricht,
zij het dan wel met alle nadruk op
het woord „basis", ook in de zin van
uitgangspunt voor verdere bezin
ning.
DRIEBERGEN Het Landelijk Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk
heeft een 68 pagina's tellende uitgave samengesteld waarin „over geloven
wordt gesproken". Veel groepen en stromingen op het terrein van „het
religieuze" vragen tegenwoordig de aandacht, vooral ook van jongeren.
Daarom komt in deze uitgave een aantal bewegingen zelf aan het woord-
Aandacht wordt geschonken aan Taizé, Youth for Christ, Christenen voor
het socialisme, Navigators, Unified Family, Mahara Ji, Krishnamurti, De
Kinderen van God enz. Voorafgaand aan Informatie èn gespreksvragen
over deze bewegingen komen eerst bijdragen aan bod over „Jongeren en
kerk" en „jongeren en geloven". „Over geloven gesproken" ls gespreksmate
riaal voor Jongerengroepen èn voor ouderen die Jongerengroepen begelei
den. Door middel van overschrijving van 4,- op giro 47 50 60 t.n.v.
Gereformeerd Jeugdwerk, Driebergen, onder vermelding van „Over geloven
gesproken" komt men in het bezit van deze uitgave. Hierboven een van de
illustraties uit „Over geloven gesproken".
De vrolijke rijschool, een boek over
paarden en paardrijden voor kinde
ren. Geschreven en getekend door
D. Henderson Pinch, in een Neder
landse bewerking van Wouter Slob.
Uitg. Holland, Haarlem. 140 blz -
17,90.
„Ondernemingsstrategie, een dilem
ma," door dr. F. Haselhoff. Uitg.
Samson te Alphen a.d. Rijn. 375 blz.
Prijs 64,75.
Dr. Haselhoff bepleit in dit boek een
uitbreiding van het strategisch den
ken. In de onderneming is vaak een
tekort aan Informatie om te beslis
sen, een tekort aan macht naar bui
ten om zich te handhaven en een
tekort aan wilsovereenstemming
tussen de betrokkenen om een dui
delijke koers uit te zetten. Om het
dilemma van de ondernemingsstra
tegie te overwinnen is het volgens de
auteur nodig om zich het zogeheten
open systeemdenken, gericht op
overleggen, alsmede het menswe
tenschappelijk denken, gericht op
overleven, alsmede het mensweten
schappelijke denken, gericht op
conflictbeheersing en discussie ei
gen te maken. Dr. Haselhoff is we
tenschappelijk hoofdmedewerker
binnen de vakgroep organisatie en
leiding aan de economische facul
teit van de Vrije Universiteit te Am
sterdam. Hij is o.a. werkzaam ge
weest als organisatieadviseur.
„Wortels van het onbehagen," ecoso-
fische beschouwingen, door Lod. S.
Beuth. Uitg. Kluwer te Deventer. 73
blz. Prijs 17,50
Deze uitgave bevat een verzameling
artikelen over de economische groei,
conservatisme, elite, nivellering, in
flatie en de Europese Unie.
Tijdschrift voor politieke economie.
.Uitg. Socialistiese Uitgeverij Amster
dam. UI blz. Prijs per los nummer
8,50.
Het tweede nummer van dit tijd
schrift is o.a. gewijd aan de beteke
nis van het incidenteel loon, het
loonbeleid in 1976, het belastingsys
teem en de machtsconcentratie in
de grote onderneming.
De commissie doet dit in haar rap
port over de jaarverslagen van de
hervormde raad voor de zending
(Oegstgeest) en de gereformeerde
zendlngsbond (GZB, Zeist).
Het gaat met name om een coördina
tie van het werk van zending en
werelddiakonaat. Hierover zijn al
drie gesprekken geweest tussen de
raad voor de zending en de generale
dlakonale raad Een vierde ls op
komst. Oegstgeest zou graag zien,
dat de verschillende verbindingslij
nen langs de raad voor de zending
liggen. De wens van Oegstgeest naar
een raad buitenland heeft conse
quenties, maar zou principiële hel-
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel. 05200-17030
derheid kunnen geven, ook met be
trekking tot de doelstellingen van
zending en werelddiakonaat, aldus
de vaste commissie.
De vaste commissie wil ook, dat er
binnen een jaar een beleidsnota op
tafel komt, waarin het beleid wordt
uiteengezet, waaraan zowel de raad
voor de zending als de generale dla
konale raad gehouden zijn. In die
beleidsnota zou dan tot uitdrukking
moeten komen, dat woord en daad
wel te onderscheiden zijn, maar niet
te scheiden. „Dat zal een zware op
dracht betekenen, maar de behoefte
is dringend." Ten aanzien van het
Jaarverslag van de GZB, waarin ge
klaagd wordt over een tekort aan
predikanten die zich beschikbaar
willen stellen voor de zending, vraagt
de vaste commissie, of de GZB ook
bulten de gereformeerde bond naar
predikanten zoekt
Egypte
De synode spreekt vanmiddag over
zendingszaken. Dan komt ook een
voorstel van de raad voor de zending
aan de orde, dat de Nederlandse her
vormde kerk nauwere banden aan
gaat met de koptlsche evangelische
kerk ln Egypte. Reden hiervoor ls de
wens van de bijna een eeuw oude
„vereniging tot uitbreiding van het
evangelie in Egypte" (de zogenaam
de Egypte-zending), om in het zen
dingswerk van de hervormde kerk te
worden geïntegreerd. Als eerste pun
ten op het programma van de sa
menwerkende kerken staan: werk
onder studenten en Intellectuelen ln
Cairo vanuit het Emmanuel Home,
gemeenteopbouwwerk ln Kalioeb.
een voorstad van Cairo en verbete
ring van het godsdienstonderwijs.
Zoals een kerkeraad een dominee
heeft, zo zal een toekomstige wereld
wijde hereniging van kerken een Pe
trus-ambt moeten hebben, als te
genwicht tegen bureaucratisering
en anonimiteit, schrijft prof. dr. H.
Berkhof in Tenminste:
Als er een mondiaal Petrus-ambt
komt. dan zal dat de afbeelding
moeten zijn van de rechtvaardiging
van zondige mensen door genade
alleen. Daar kan geen protestant,
iets tegen hebben, integendeel. Zo
als ook de reformatoren zo n ambt
niet in principe verworpen hebben,
maar omdat ze het in het toenmali
ge pausdom in zijn tegendeel ver
keerd zagen. En inderdaad zal de
paus moeten sterven, opdat Petrus
kan opstaan. Het ls goed. dat Angli
canen en Lutheranen al hardop over
een mondiaal Petrus-ambt zijn gaan
denken. Maar het gevaar is groot,
dat ze dan teveel aan de traditie van
het pausdom te Rome denken. Het
gaat om de vernieuwing van dat
ambt en de vernieuwing van de ker
ken mede door dit ambt. en niet om
het inpassen van een stuk traditie in
een oecumenische legpuzzel. Dat
laatste zou kerkelijke diplomatie
van de slechtste soortzijn. Daarmee
is niet gezegd, dat een mondiaal
Petrusambt een volstrekt nieuwe
start zou moeten zijn. Waarom zou
niet de bisschop van Rome, als hij
bekeerd is van zijn pretenties van
onfeilbaarheid en hoogste bestuurs
macht, juist de aangewezen mens
zijn om zijn broeders en zusters door
een bovenpartijdige herderlijke be
middeling te versterken?! )Zal de
paus bereid zijn tot deze omkeer?
Wat bij mensen onmogelijk is, is
mogelijk bij God. En als dat grote
gebeurt, dan moeten de protestant
se kerken gereed zijn om het op te
merken en dienovereenkomstig te
handelen. Daarom moeten we nu al
hardop gaan denken.
Drs. Jerald D. Gort. afkomstig uit
Grand Rapids, nu wetenschappelijk
medewerker van prof. dr. J. Verkuyl
aan dé Vrije Universiteit, in Kerkin
formatie:
te vinden. Dergelijke gewoonten
hebben we prompt over boord ge
gooid, zonder dat er iets voor in de
plaats gekomen is. Nu komt het al
voor dat het begrip (en de praktijk
van de) catechisatie wordt vervan
gen door een gesprekskring. waar
gepraat kan worden over abortus,
milieu en noem maar op. Dat deze
zaken aan de orde komen is goed
dat kwamen ze trouwens mutatis
mutandis vroeger ook maar dat
de meest fundamentele dingen niet
ter sprake komen noem ik geloofs-
crimineel! Ik maak geen verwijten;
ik constateer alleen dat we zo
lang als Ik in Nederland ben en dat
is al twaalf jaar wat dit betreft in
een gevaarlijk vacuum zitten. We
komen daar alleen uit als aan het
grondvlak, dus ln uw eigen gemeen
te, de geloofscreativiteit wordt be
nut om nieuwe manieren te vinden.
Waar ik ln Nederland wel van ge
schrokken ben is de verwaarlozing
door de Gereformeerde Kerken van
de jeugd. Het kan gebeuren dat onze
kinderen opgroeien zonder de meest
elementaire dingen van het geloof,
de leer en de geschiedenis van de
kerk. De kerk mag dat niet aan de
ouders overlaten. Er is voor de ou
ders door allerlei omstandigheden
erg weinig gelegenheid dit bewust te
doen. De kerk, de school (waar de
jongeren immers een groot deel van
de week doorbrengen) en de ouders
dienen elkaar hierin aan te vullen.
Die drie moeten ook van elkaar we
ten wat er besproken wordt en hoe
dat gebeurt. Ik denk dat ln de Gere
formeerde Kerken het kind met het
badwater is weggegooid. Toen de
wereld in het vizier kwam. ontstond
er verlegenheid over dingen die we
vanouds op een bepaalde manier
deden. Het uit het hoofd leren van
catechismus-gedeelten is daar een
voorbeeld van. en ook op het gebied
van evangelisatie zijn voorbeelden
Cafetaria
Prof. J. Kamphuis in De Reformatie
(vrijgemaakt):
Een andere zaak ls dat de bediening
van het Woord onder de tirannie zou
komen van de wens: „een kerk
dienst van een uur en daarmee móet
het dan ook uit zijn". Anders zou
ons mooie, zondagse program in de
war geschopt kunnen worden! Wan
neer we de rust van de zondag niet
zelf willen verspelen, zullen we moe
ten blijven weten wat de kerkdienst
is: eredienst voor onze God. Voor
deze dienst moge rust en ruimte
blijven!! (Laten we er voor waken
dat „de zestig minuten" geen nieu
we wet voor de eredienst van Gods
volk worden. Voor we het weten
zitten we op de glijbaan naar de 50
en de 45 minuten. De kerk mag nog
dienst doen als geestelijk cafetaria.
Daar halen we ons hapje. Maar wél:
vlug!
En, steunend diep in zijn geest,
zei Hij:
Wat vooreen teken
zoekt dit geslacht?
Waarachtig. Ik zeg jullie,
als me dit geslacht
een teken gegeven zal worden!
En Hij liet hen alleen.
(Markus 8.11-13)
Een korte ontmoeting met Farizeeën
die komen om ruzie met Hem te
maken over een teken uit de hemel.
Om Hem te verzoeken, voegt Markur
eraan toe. Markus die de kortste
versie van dit verhaal heeft. Die
opmerking maakt de reactie van
Jezus begrijpelijk. De vorm van die
reactie doet vermoeden dat er in de
zin iets is weggelaten dat er in
gedachten bijhoort, nl. God mag me
straffen, of: God mag me dit of dat
doen. Meestal is dat een uitdrukking
van de sterkste wanhoop over een
zaak. We zien hier geen vriendelijke
Jezus. De situatie doet denken aan
de profeet die de vragers van Seir
terugstuurt (Jesaja 21.11.12). De
Heer zucht en steunt in zijn geest. Ik
denk aan Elia na de Karmel. Wat
moet je daar nou mee? Net heb je
gewonnen en dan begint 't weer.
Isebel zit hem op de hielen. Net is
daar een machtig teken geweest,
vierduizend mensen hebben, hoe
dan ook, gegeten uit deze milde
gevende handen of daar staan de
mensen weer op de stoep: of de rabb
maar eens even een teken wil doen.
De Heer vloekt net niet. Maar z'n
lippen zijn opeengeklemd en de
woorden komen er bitter uit. Tot
zover brachten wij Hem. En nog j
verder. Hier laat Hij ze nog alleen. 1
Straks zal Hij bij ons blijven metzijJt
eindeloze liefde en nog veel meer. je
mag wel zeggen: alles, van ons
verdragen. Om ons zelf te dragen en
te redden. Want Hij zelf is het teken.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen de benoemingvtot bij
stand in het pastoraat (geest, ven
bejaardencentrum Nijenstede) t(
Amersfoort: M. A. Jansens, a.s. en|
pred. te Wilnis.
GEREF. KERKEN
Benoemd tot docent g.o. prot. 'chn
kweekschool voor kleuterleidster
te Groningen: E. van Wieren te Zuid|(
laren,
Aangenomen: naar Koog/Zaandijl li
kand. P. F. Warmenhoven te An p
sterdam. h
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Bussum (geestelijk
verzorging van Naarderheem
Naarden): A. Rebel te Rotterdaijb
Centrum.
H. iJ
Uitverkiezing
Drs. K. Dijk in de (gereformeerde)
Groninger Kerkbode:
Niet weinigen onder ons is het blijk
baar ontgaan dat er een belangrijke
verandering zich voltrokken heeft in
het verstaan van de leer van de
uitverkiezing. Een verandering die
nu eens niet gepaard ging met syno-
dediskussies en aanklachten in de
kerkelijke pers. Ook ai bracht deze
verandering met zich mee een losla
ten van enkele niet onbelangrijke
regels uit de Dordtse Leerregels. Dit
is allemaal niet van vandaag of gis
teren, maar dateert van de vijftiger
jaren toen prof. Berkouwer een be
langrijke studie over de uitverkie
zing publiceerde en prof. Herman
Ridderbos een belangwekkend
kommentaar op de Romeinenbrief
schreef, dat later gevolgd werd door
een omvangrijk boek over de theolo
gie van Paulus. Deze verandering
komt hierop neer, dat de uitverkie
zing niet verstaan mag worden als
een handeling van God, volgens wel
ke enerzijds bepaalde mensen uit
verkoren worden tot het heil en an
derzijds een aantal mensen verwor
pen worden. Uitverkiezing en ver
werping zijn geen evenwaardige en
naast elkaar lopende besluiten van
God. De bijbel leert wel een uitver
kiezing van eeuwigheid, maar geen
verwerping van eeuwigheid. God is
allereerst de verkiezende God. Er
zijn evenwel mensen die deze keuze
van God afwijzen, die nee zeggen
tegen het ja van God. Met als gevolg
dat wanneer zij in hun nee volhar
den, dat ook God dan op een be
paald moment nee kan zeggen. He
laas is de discussie over de uitver
kiezing de laatste jaren wat ver
stomd. Helaas, zeg ik, want er is
reden zich af te vragen of men wel
altijd bereid is alle konsekwenties te
trekken uit de zojuist omschreven
verandering in visie.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Randburg (Z.A.
Verweij te H. I. Ambacht.
S. VAN BEKKUM
Op 57-jarige leeftijd is na een lai
durige ziekte overleden ris. S. vs
Bekkum, predikant van de Geref<
meerde Kerk te Den Haag-o<
Voordat ds. Van Bekkum in
1965 naar Den Haag oost kw:
stond hij te Giessenburg en te Mi
ster. Ds. Van Bekkuin was pennii
meester van de gereformeerde pi
dikantenvereniging en maakte d<
uit van het deputaatschap
jeugd- en jongerenpastoraat. Oi
was hij voorzitter van de classis Di
Haag van de Gereformeer<
Kerken.
Arnold Bittlinger
Arnold Bittlinger, een Westdu
predikant, zal in 1978 aan de sr
van de wereldraad van kerken
Genève worden toegevoegd als ad
seur voor de charismatische be?
ging. Hij is een leidende figuur b
nen deze beweging. Bittlinger kri|£
een ongebruikelijke functie: hij
dienst doen in de kerkgemeente v
Oberhallau in de Zwitserse kanf
Schaffhausen, terwijl hij partl
zal werken bij de onderafdel
„vernieuwing en gemeentelevi
van de wereldraad van kerken.
Fokke Sierksma
Morgen verschijnt posthuum
bundel met 26 gedichten van pn"
dr. Fokke Sierksma. De bundel
hoort tot de circa tweehonderd i
nuscripten, die dr. P. SJ. van I
ningsveld heeft aangetroffen bij
inventarisatie van de geschrif
van de Leidse hoogleraar, die op
augustus is overleden. Het fy,
slechts zeer weinigen bekend,
prof. Sierksma poëzie schreef, (r*
streeks 1950 is hij errftee opgeh
den. Hij maakte toen zelf een pi a
klare keuze, die nu de inhoud voi
van de bundel. De eerste opl
bestaat uit duizend met de hre
genummer de exemplaren. De t!v<
is „Gewaarmerkte gedichten" en'e
uitgever New Rhine Publish e
postbus 3023, Leiden. Tot 1 dec °r
ber wordt in de Leidse university e!
bibliotheek een tentoonstelling e
houden van manuscripten en l n
ken van prof. Sierksma. Op die 31
organiseert de theologische Ia e<
teit een herdenkingsbijeenkoi ei
Prof. dr. Th. P. van Baaren uit
ningen en dr. Van Koningsveld
ken dan over de betekenis va-
geleerde voor de godsdienstwe _n
schap en zijn nagelaten
scripten.
lel,