We zijn er bijnamaar nog niet helemaal Jongerenpastoraat wil kerk zelf veranderen MET DE BIJBEL MEER MENS Don Quichote en Robinson Crusoe en de 'ismen' Boekenveiling te Amsterdam TON BOLLAND beëdigd taxateur* Roger Schutz mag niet naar China VANDAAG Voorbijgangers- WOENSDAG 9 NOVEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet door Jac. B. Looijen Het heeft even geduurd, maar nu is het zover Hervormden en gereformeerden besloten tot een volledige fusie van hun voorlichting via het zendings blad ..Vandaar". Dat blad heeft een oplage van 240.000 en is daarmee het grootste zendings blad ter wereld. De fusie getuigt van een gezonde kijk op de werkelijkheid. Neem nu een geweldig land als Indonesië Je kuni toch niet aannemen dat de christenen daar veel belang hebben bn datgene wat hervormden en gere formeerden in Nederland verdeeld houdt. Ze hebben wel wat anders aan hun hoofd Dat moet ook duide lijk zijn in de publiciteit in Neder land. Verkaveling Drie jaar geleden voegden de her vormden en de gereformeerden hun zendingsbladen reeds samen in ..Vandaar" Maar er kwamen twee afzonderlijke edities voor beide kerkgemeenschappen. Iedereen, die iets van zending weet. zag toen na tuurlijk al dat die verkaveling bin nen eén blad niet vol te houden was. Sterk kerkordelijk denkende men sen zijn misschien niet zomaar blij met de fusie Maar wat willen ze dan? Onze kerkelijke verdeeldheid demonstreren in Azië of Afrika of Zuid-Amerika? Want in al die we relddelen werken mensen van de hervormde en de gereformeerde zen ding in Nederland al lang samen. Stille nacht We kunnen verder gaan Op het In donesische eiland Celebes zijn de Gereformeerde zendingsbond van de hervormde kerk en van de Christelij ke Gereformeerde Kerken werk zaam. Krijgen die het voor elkaar om de eilandbewoners duidelijk te ma ken je geen gezangen mag zingen In de kerkdiensten? Ik denk. dat ze er zelfs geen poging toe zullen doen. omdat ze begrijpen, dat het alleen maar in hun gemeenten in Neder land een traditie is om alleen psal men te zingen, hetgeen trouwens een goede gewoonte is. Maar laten die Toradja s op Celebes gerust ..Malam koedoes" zingen met de kerstdagen. Dat is: Stille nacht, heilige nacht. Hoe is het gelukt om van ..Vandaar" in betrekkelijk korte tijd een geza menlijk zendingsblad te maken voor hervormden en gereformeerden? In de eerste plaats vanwege de samen werking tussen de zendingsmensen van beide kerken. Maar wie kwam daar nog bij? Samen En nu noem ik de naam van Jan Filius van het Leger des Heils. die een voortreffelijk publiciteitsman is. Vanuit het Leger waarin hij zeer ac tief is. kreeg hij allerlei contacten met de kerkelijke zending. Hij is een geregeld schrijver in ..Vandaar en hij weet heel wat te vertellen, want hij reisde de halve wereld af. sprak er met mensen van allerlei slag en doet dat nog. Hij was ook een sterk voorstander van de samenbundeling want als heilsoldaat zag hij het net als de zendingsmensen niet zozeer zitten in het verschil tussen hervormden en gereformeerden. Het ging hem er niet om wat ieder voor zich te zeggen had. maar om het werk wat ze samen te doen hadden en dat is nu gereali seerd wat het blad betreft. Hij werk te hard mee aan de fusie Intussen: Jan Filius heeft z'n pet van het Leger des Heils: niet afgezet, hoe veel werk hij ook heeft in de kerken. Want toen ik hem deze dagen sprak, was hij het met me eens: we zijn er bijna, maar nog niet helemaal. Inte gendeel we zijn er nog lang met. Dus is er nog veel werk aan de winkel. Wie zijn de opdrachtgevers? De jon ge kerken in de derde wereld Zij hebben geen behoefte aan onze ker kelijke problemen. Zij snappen er niet zoveel van. Zullen we hopen dat er. om te beginnen, nog meer kerken en zendingsorganisaties toetreden tot de gemeenschap van „Vandaar"? Als dat lukt hebben de jonge kerken aan ons. oude kerken, een belangrijk stukje kerkelijke ontwikkelingshulp verleend Van een onzer verslaggevers LEUSDEN De tijd is voorbij, dat het jeugdpastoraat in de gereformeerde kerken bekeken kon zijn met een uur katechisatie in de week, terwijl de kerk de verdere vorming van de jonge gelovigen kon overlaten aan „het jeugdwerk". Natuurlijk hield de kerk zich ook toen iwe denken aan de jaren vijftig en zestig» allerminst afzijdig van het jeugdwerk. Speciale „jeugdouderlin- geri liepen zich het vuur uit hun sloffen om het werk in clubs, socië teiten. instuiven en hoe ze verder mochten heten, te stimuleren en te begeleiden. Maar het jeugdwerk was toch letterlijk en principieel een randverschijnsel naast het ..eigenlij ke" kerkewerk. Zo ging het. en zo gaat het op veel plaatsen nog. Maar de laatste jaren is in de gereformeerde kerken het inzicht gegroeid, dat een verant woord jeugd- en jongerenpastoraat veel meer moet omvatten, en dat nog niet eens alleen om het harde feit. dat het kerkelijk jeugdwerk maar twintig procent van de kerkjeugd bereikt Jeugdpastoraat is: jongeren helpen geloven in het midden van de ge meente. Dat straalt uit naar twee kanten: er gaat een beweging uit van de gemeente naar de Jongeren, maar ook omgekeerd van de jongeren naar de gemeente, waardoor die gemeen te voortdurend in beweging en ver andering is. Dat is de visie, waaruit het deputaatschap jeugd- en Jonge renpastoraat met ds H. Hogenhuis als vrijgesteld studiesecretaris in 1973 aan het werk is gegaan. Er is deze vier Jaar Inderdaad een beweging op gang gekomen, zo blijkt uit het tweejaarlijks rapport van dit deputaatschap, dat volgende week donderdag behandeld zal worden in de gereformeerde synode Een teken daarvan is bij voorbeeld het boekje ..Samen kom je verder", dit voorjaar verschenen bij het jubileum van de gereformeerde vrouwenbond, over de geloofsoverdracht in de gezinnen, waarmee momenteel in vele gemeen ten gewerkt wordt. belijdenis doen Vier jaar geleden legde dit deputaat schap alarmerende cijfers op tafel, volgeqs welke ruwweg de helft van de jongeren in de gereformeerde kerken nog maar kwam tot het doen van belijdenis des geloofs. Die da ling blijkt zich niet te hebben door gezet Er is een stabilisatie geko men die de deputaten in hun rap port verheugend noemen, al willen zij er niet aan voorbijzien, dat nog altijd 46 procent van de twintigjari gen geen belijdenis blijkt te hebben gedaan. Daarnaast rapporteren zij. dat de wegloop van doopleden nog allerminst tot stilstand is gekomen. Jaarlijks verdwijnen zo'n vierdui zend doopleden uit de gereformeer de kerken, meestal geruisloos bij verhuizing naar een andere plaats Dat is gerekend naar de jaarlijkse geboortecijfers van twintig Jaar ge leden. ruun 22 a 23 procent Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibaulstraat 131 Tel 020-913456 Tetei 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 WestMaak 9. Rotterdam Ta». 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Deo Haag Te». 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 wel wat met de kerk. getuige de wensen die ze kenbaar maken De putaten noemen het zaak voor de kerken, samen met de jongeren te trachten aan hun legitieme verlan gens tegemoet te komen en hen een geestelijk tehuis te bieden. De ver vreemding van jongeren ten opzich te van de kerk is geen voorbijgaand randverschijnsel, maar een zaak die diep insnijdt tot op de bodem van hel bestaan Nog een punt uit het rapport. Jonge ren hebben m hun groei naar vol wassenheid identificatiemogelijkhe den nodig een bestand van zaken en een groep van mensen, die hen optrekken naar een zich welbevin den. naar het ervaren van de sja- loom te midden van het ontredderde en bedreigde bestaan. Daarom noe men deputaten het van onschatbare betekenis, dat zij in de kerk mensen om zich heen vinden, die vanuit de warmte van de eigen beleving ver antwoording kunnen doen van de hoop die in hen is. Mensen, die in hun getuigenis en leven de waarde en de betekenis van het geloof voor de werkelijkheid van elke dag aan het licht kunnen brengen Dat ver eist volgens deputaten oefening idus de gemeente als leerhuisi. maar ook een open kerkstructuur, waarin niemand bang hoeft te zijn om zich zelf te zijn. maar allen, ook de jonge ren. op hun manier hun verbonden heid met Jezus Christus kunnen beleven ADVERTENTIE WOENSDAG 23 en DONDERDAG 24 NOVEMBER 1977 houden wij weer boekenveiling. Geveild worden enkele belangrijke bibliotheken w.o. de bibliotheken van ds. J. BOER, Broek op Langedijk Mej. Dr. M. E. KLUIT, Deventer ds. G. VISEE, Haren (Gr.) bestaande uit theologie, filosofie, commentaren, brbelverklaringen, exegetische studies, theol. en kerkhistorische dissertaties (waaron der een grote verzameling werken over de Middeleeuwen; beginperi ode der Reformatie en de geschiedenis der Doopsgezinden); naslag werken, woordenboeken etc. Daarnaast worden er ook zeer zeldzame 16e. 17e en 18e eeuwse werken geveild, zoals werken van Luther, Calvijn, Melanchton, Beza. Nadere Reformatie. Rijk geïllustreerde catalogus (112) pag. kunt u aanvragen door 5.- te storten op giro 17.71.82 t.n.v. TON BOLLAND, v/h Van Botten^ burg, Amsterdam. Kijkdagen: ZATERDAG 19 EN MAANDAG 21 NOVEMBER 1977 Prinsengracht 493, Amsterdam, telefoon (020) - 221921. Lid Ned. Ver. van Antiwuaren Intern. League of antiquarian booksellers Ned. Vereniging, van Makelaars en Veilinghouders. Van een medewerker Na een zorgvuldige voorberei ding hield de Nederlandse af deling van International Chris tian Leadership het afgelopen weekeinde een conferentie in Beekbergen over de christen en de ..ismen" van deze tijd. De organisatie is een internatio naal georiënteerde vrienden kring van christenen. Alhoewel de ..ismen" zoals socialis me. kapitalisme, humanisme of libe ralisme in dit stadium nauwelijks aan bod kwamen, werd door velen erkend dat het socialisme hen m vele opzichten wakker geschud had. dat ..ismen" zo lang ze geen doel op zichzelf zijn, wel degelijk een inspira tie. zelfs noodzakelijk kunnen zijn. omdat God zowel binnen als buiten de kerk met mensen bezig is. maar „ismen" nooit het geloof in Christus kunnen vervangen Inleiders waren dr W Aalders en prof. dr Michael F. J. Marlet s.j Eerstgenoemde sprak over de z.i. be langrijkste „ismen" van deze tijd. het socialisme en het kapitalisme Beide noemde hij bastaardvormen van christelijke levensvormen. Ridder en burger In het socialisme is de basisvorm de ridder (geïnspireerd door het Boek der Maccabeeën en het Boek Open baringen» wiens idealen vooral in r.k. landen als Spanje beleden werden. Hoogtepunt was de kruisridder. In het kapitalisme daarentegen is de basisvorm de burger. Vooral in pro testantse landen treft men hem aan. Het leefpatroon is totaal anders De burger (poorter» is een vrij mens. De diepste wortel van het calvinistisch levensbesef in hem is de onnaspeur lijkheid Gods. De burger schuwt ko ning en keizer, tolereert slechts stad houder of burgemeesters, hij is def tig maar ingetogen, spaarzaam en bovenal realistisch, hij vertegen woordigt het autentiek protestants leefpatroon. Het hieruit ontstane ka pitalisme is een karikatuur van het calvinistisch bourgeoistype. Bijgeloof De ridder met zijn moed en trouw, wiens idealen filosofisch zwak gefun deerd zijn. streeft, gestuwd door zijn eerzucht en fantasie naar roem, waardoor hij zich in een kwetsbare positie bevindt. Cervantes heeft in zijn Don Quichote met.diens valse pathos, zijn ontworteling door zijn extatische heroïek met het ridder schap afgerekend. De ridder met zijn chiliastische en utopische dromen loopt stuk op de werkelijkheid. Hij leeft niet uit geloof maar uit bijge loof. De burger, niet minder kwetsbaar in zijn realisme, arbeid, tucht en vlijt, leefde bij de scheppende voorzienig heid. Het resultaat, de bourgeois sa- tisfait (de tevreden burgerman», ves tigt zijn bestaan niet op geloof maar op bezit. In de gouden tijd van com mercie en koloniale expansie schiep Daniel Defoe met zijn Robinson Cru soe het prototype van de burger, de kapitaalzoekende materialist die Prof. dr. Michael Marlet s.j. pas op het eiland zijn God vindt, zijn echte burgerschap. Nieuw inzicht Zo laat ook Cervantes pas op het einde van het verhaal zijn held tot een nieuw inzicht komen. Beiden trachten de weg terug te vinden Zo draagt de christen ook zijn geschie denis met zich mee. Hij herkent in de socialist de Don Quichote. in de ka pitalist Robinson Crusoe, en zal het zijn roeping achten de authentieke leefpatronen weer te herstellen Met als uitgangspunt de Franse christen-marxist Roger Garaudy ging prof. Marlet in op het voorberei- dingswerk van de afdelingen van de ICL. Daarop past de vraag hoe wij eigenlijk christen zijn. De verleiding ligt daarin dat men vertrouwt dat als wensen Het rapport geeft ook gegevens door van een onderzoek onder inogi ker kelijke jongeren ten aanzien van de vraag ..wat moet voor jou de kerk zijnOpvallend is de sterk negatie ve waardering van de verschillende aspecten van het kerk-zijn De ma nier van kerk-zijn spreekt velen niet meer aan. ook al trekken zij daaruit niet de consequentie om maar te vertrekken Zij willen blijkbaar nog door ds. E. H. Nagel Iemand omschreef eens in het kort de formule waarop alle advertenties terug te voeren zijn als volgt: ..Geef óns uw geld!" Dat kan niet gelden voor de advertenties van de Lande lijke Werkgroep Perscampagne van een aantal kerken in ons land. Die hebben, als andere, zeer veel geld gekost maar be ogen geen winst. Ze worden geplaatst onder het mot to „het evangelie is er voor ieder een!" En. zo moet men ongeveer ge dacht hebben, dat kun je nou wel zeggen tegen elkaar, in eigen kring, binnen de muren van de kerk. Maar dat is weinig zinvol als „iedereen" het niet hoort Of leest. Dat laatste bedoelen nu de advertenties van de kerken Ze kosten de lezer niets, maar heb ben de kerken veel gekost Daartus sen ligt het brede niemandsland van de beweringen, die eigenlijk nie mand een cent kosten.als ze niet voor ieder duidelijk en scherp wor den toegespitst Na rusUg doornemen en overdenken van de teksten ials aanbevolen in de ..gebruiksaènwiijzing'i ontkom ik niet aan de vrees, dat de hier ge brachte boodschap toch een beetje te goedkoop is. Van deze vrees wil ik proberen hieronder rekenschap te geven Niet om het werk van de Werkgroep af te breken, maar om me openlijk af te vragen hoe „de mensen op de teksten zullen reageren". En daarop wellicht nog enige invloed te hebben Om te beginnen dan. struikel ik over het generaliserende „Wij" in beide advertenties. Laat Ik u de tekst door geven „We zijn zoveel mans (voorbeelden: computers. Marsonderzoek. superso nisch vliegen, kleuren-tv. HiFi stereo en de wasautomaat van moeder in de keuken.»" Verbazing Ik voorzie, dat veel lezers zullen rea geren met enige verbazing. Doen „we" dit of zijn dit liefhebberijen c.q. uitspattingen van enkeleB. met wie „we" ons niet zonder tegenstand la ten identificeren? Ik denk het laat ste. En dan het tweede deel van de advertentie, als tegenbeeld (veel mans» maar weinig méns. Bewijs we zeggen tien keer „ik" tegen één keer ..jij", we liggen niet wakker van de toekomst van werkloze jongeren, we laten langdurig-zieken vereenzamen, we stopppen Surinamers bij elkaar, we kijken een ex-gevangene met de nek aan. Ik vraag me alweer af: is dat nou waar? Zijn we zo? En als we nu eens niet allemaal onder dit oordeel wil len vallen, menen te mogen zeggen met de hand op het hart: dat ben ik niet!? Gaan „we" dan uiteen in fari- zeeëers en zondaren? Tel uit je winst in dat geval voor de kerk. De derde medeling luidt: „We voelen allemaal dat het anders moet". Niet nader toegelicht. Ieder voelt, dat dót waar is. En nu nog maar één stap: de bijbel zegt (ook al. zal men denken): „U moet andere mensen worden. Met een nieuwe mentaliteit. Dan kunt u uitmaken wat Gods wil is. wat goed In kapitale lettertekens staat daar dan nog onder de vraag: „Zit hem daar niet de kneep?" Je vraagt je af. is dat nou force of farce majeur? Zwaartepunt Ik moet nog even doorgaan met mijn critische beschouwing van de perscampagne. Liever gezegd: ik moet nu maar eens zeggen waar voor mij het zwaartepunt van mijn bezwaren ligt. Achter deze campag ne staan de gereformeerde kerken, het hervormd evangelisatorisch be raad. de vrije evangelische gemeen ten en in een aantal plaatsen chris telijke gereformeerde kerken en de rooms-katholieke kerk. Men mag dus concluderen, dat de kerken in deze actie zich afficheren. Zij laten de niet-kerkelijken weten hoe zij er over denken. Hoe denken zij erover? Er is mentaliteitsverandering nodig Dit woord, ons al te vertrouwd uit de wereld van Morele Herbewapenings kringen. stamt hier uit het werkje „Goed Nieuws voor U". een gepopu lariseerde weergave van het Nieuwe Testament. Tegenwoordig ook ver krijgbaar met plaatjes. In de verta ling van het Bijbelgenootschap staat voor dit woord: wordt her vormd, door de vernieuwing van uw denken. Nu kan men er begrip voor hebben, dat een interkerkelijk gezel schap niet voetstoots het „her vormd worden" aanbevolen wenst te zien. Maar mentaliteitsverande ring?? De bijbel zegt: „laat u niet in het schema van de wereld persen, maar leer in andere denkvormen leven." Als ik het zó lees, weet ik meteen, dat de bijbelse aanbeveling er een is van politieke aard. Politiek Als het waar is. dat wij te rijk zijn. dan zijn we dat samen als het Wes ten. En als er vervolgens een wereld handelsconferentie gehouden wordt, die mislukt, doordat de rijke landen, waaronder ons land. het been stijfhouden dan is er een poli tieke partij nodig, geruggesteund door de kerken, die dat niet langer neemt. Die dóór desnoods een kabi netscrisis voor over heeft. De door de Werkgroep opgeworpen kwesties zijn allemaal van politieke aard. En nu is dit mijn bezwaar Zodra ker ken of hun Woordvoerders zich met politieke vragen bezig houden en op de kansel zeggen het moet anders, zó mag het van God onze Schepper WENEN (Kathpress) Roger Schutz. prior van de oecumenische kloostergemeenschap van Taizé in Frankrijk mag niet naar China. Op een persconferentie in Wenen gisteren zei Schutz. dat de Chinese autoriteiten zijn verzoek om een vi sum hebben afgewezen. Hij had een week in China willen blijven. Schutz zei. dat hij met zijn reis naar China geen politieke bijbedoelingen had gehad. De zin van een dergelijke reis ligt volgens hem in het gebaar van vriendschap met een volk. waartoe men niet kan doordringen-tenzij als toerist of als zakenman. Roger Schutz gaat nu in plaats van naar China met een groep jongeren naar een vluchtelingenkamp bij Bangkok. Aan dit bezoek gaat een verblijf vooraf in de achterbuurten van Hongkong, waar hij enige tijd het leven wil delen met de armsten der armen. In het weekeinde van 10 en 11 december wordt Roger Schutz terug verwacht in Europa voor een jongerenconcilie in Breda. de maatschappij naar een bepaald model wordt ingericht deze dan „goed moet zijn". Daarom kunnen wij noch tegen het socialisme noch tegen het kapitalis me zonder voorbehoud „ja" zeggen. Wanneer men echter gekozen heeft, dan zij het ja ook volmondig ja. en het neen radicaal neen. Kiezende in de richting van een „burgerlijk" of „ridderlijk" streven vrage men zich echter wel af of men geleid wordt door de Geest Gods of door de geest van avontuur. Eschatologisch perspectief Wij Jeven enerzijds wetend medever antwoordelijk te zijn voor deze we reld. anderzijds in het perspectief van het oordeel Gods. De mens is pas mens in zijn afhankelijkheid van God. daarom is het humanisme, voor zover het zich tegenover het Chris tendom stelt, af te wijzen. Daarom ook zijn respect voor de menselijke persoon, van geboorte tot dood. Vanuit het evangelie is een existenti eel antwoord, een nadere precisering van maatschappelijke vragen moge lijk. „Arbeidt opdat ge iets hebt om te geven", zegt Paulus. Ook als wij ons inzetten voor het verdedigen van het verworvene is dat in het eschato logisch perspectief, in het zicht van het relativerend bestaan. 't Is toch een vreemde zaak met a: vloeken. Als reactie op wat ik vorige week schreef over de mij»' inziens aanvechtbare reclame v#' de „Bond tegen het vloeken" zuilen van het Amsterdamse Op baar Vervoer belde iemand mij c Hij was lid van deze bond en 't bepaalde opzichten met mij oneen Toch wees hij mij op een nog andej vorm van vloeken. Volgens he] vloekten de heer Boot c.s. in advertentie van zaterdag j.l. gunste van het apartheidsbewiitn van Zuid-Afrika. Zij schreven in mers Lezers van Trouw wordt it Godsnaam wakker Ik viel hef daarin bij. Maar toen we even-do» praatten bleken wij toch iets andel te bedoelen. Hoewel mijn gesprek!» partner ook geen goed woord vol het apartheidsbeleid van Zuid-Af^ ka over had ging het hem daar ni om. En dat was juist de grond v: I mijn instemming Als ik er nog eer over nadenk had hij bezwaar tegt 1 het gebruik van Gods naam in j algemeen, uitgezonderd in een n drukkelijk godsdienstige contexs a Je zou kunnen zeggen: hij had e$E formeel bezwaar. Het verband waa il in deerde hem minder. En inde o daad. dat formele bezwaar kon |e< niet met hem meevoelen. Ik gelo el dat er situaties zijn waarin je inde oi daad Gods naam mag aanrpepe ec Men zegt wel eens dat vloeken ie er te maken heeft met machtelooshe n en verlegenheid. De vloeker zc*n zwak staan. De heer Boot en ig zijnen gebruiken in hun oproep as <x de Trouwlezers Gods naam. Ik den ook uit een zekere verlegenheid Z t zien dat in deze dagen velen ovefoc tuigd raken van de totale verwerp ei lijkheid van het Zuid-Afrikaanse gime Dat is moeilijk te verwerkefol Ze zijn overtuigd van de juistheioi van hun standpunt en roepen danil Gods naam aan. Daar kan ik best *rc komen. Daar zou mijn bezwaar nioil tegen gaan. Dat ik van mening balei dat de heer Boot en de zijnen deicl niettemin met het noemen vaeli Gods naam vloeken hangt hiermqro samen dat zij zich opwerpen als vei i dedigers van een bewind dat spca met de eisen van het evangelie, eioe wat erger is, dit bewind dekt met <hir naam „christelijk". Dat kunneog mensen die radicaal christelijk pr^_ beren te denken niet verwerkef Daarom noemen zij Gods naam zij, eveneens aangegrepen door gevoel van machteloosheid, de rei ring van Zuid-Afrika oproepen terug te keren van de heilloze wi die zij gaan en die juist datgene te zien geven wat zij.beweren willen voorkomen. 'ar niet langer, zoek andere vormen van denken dan zij hebben, die de God van de bijbel niet erkennen als hun levensgrond. dan wordt hun de mond gesnoerd. De perscampagne gaat ervan uit. dat we allemaal voelen, dat het an ders moet. Ik denk: ten onrechte. Waar wij ons voor inzetten zijn ach terhoedegevechten over de bijbelse fundering van onze dogmatische vindingen. Of onze vrijheid van han delen en bezit ions leren bankstel, Majorca etc.). We verdwalen er niet in. we weten er veel te goed weg mee. Als wij allemaal voelden laat ons zeggen als de christenen voelden, dat het allemaal anders moet. dan zou dat zichtbaar worden in ons openbaar handelen, in onze politie ke opstelling, wil dat zeggen. En ik ben bang. dat dót de enige manier is. waarop de kerk zich zou kunnen aandienen. Wat men be oogt: het gesprek gaande maken over die vreemde mensen, met hun on-werelds geloof en hun dito ge drag. hun verwachting van een nieu we hemel en een nieuwe aarde. Men sen die zulke ongerijmde dingen ivoor mogelijk hóuden pik je er in elk gesprek toch zó uit? Dat zal geen vormingscursus je kun nen leren Daarvoor moet een mens hérvormd zijn in zijn denken. Door wie hervormd? U mag drie keer ra den. En u kunt drievuldig gelijk hebben. ik hoop. dat het bovenstaande niet de indruk wekken zal afbreuk te willen doen aan, het pogen van de werkgroep. Zo is het niet bedoeld. Maar misschien kan deze bijdrage hier en daar wat helpen om niet te spoedig weg te glijden naar een soort religiositeit, die met de bijbel niets te maken heeft En daar zit hem nou Juist de kneep! Dn. E. H. Nagel is gerefor meerd predikant te Am sterdam-Zuid. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Stolwijk: A. Vlietstra ,E Doornspijk; te Kralingen (part tim J*1 toez.»: Ph J. Leenmans te Breskenan Hoofdplaat; te Kinderdijk: W. Ve83 boom te Waddinxveen; te Hien-DPv< dewaard: C. D. Otte te Heinenoon Aangenomen naar Veen: W. Roore' kand. te Leek (Gr.); naar Welsrijp Bayum (toez.): drs. J. J. C. Dee kanv' te Oegstgeest, die bedankte vof- Nieuwveen, Oosterland, Oud Vossi meer, Suameer, Uitwijk en Waari huizen en Well-Ammerzoden. Bedankt-, voor Hierden (toez.): I Kooien te IJsselstein. Beroepbaar: J. G. Jullens, Coendeij weg 47 b, Groningen; D. van Veel Verlengde Nieuwstraat 6 a, Gronu gen; mej. J. Bakhoven, J. Hayd( laan 32, Leiden. GEREF. KERKEN Beroepen te Haarlem Z.: J. D. 1 Langhenkel te Wllnis GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Eindhoven: P. Schellin te Middelburg. Aangenomen naar Pieterburën 1 combinatie met Schouwerzijl J. ïi de Jong, kand. te Alblasserdam, cfl bedankte voor Marum-Kornhorn. VRIJE EV. GEM. Beroepen te Dordrecht: T. J. Prins I Rotterdam C. Prof. dr. R. Bijisma Kok te Kampen is thans vé schenen de afscheidsbundel v< prof. dr. R. Bijisma (foto) die vi 1961 tot oktober 1977 theologie doceerd heeft in Brussel, getité „Met de gemeente onderweg". Het! een bundel van zeventien opstellf van prof. Bijisma zelf, waarvan e( nog niet eerder gepubliceerd is. zü afscheidscollege namelijk over „bi bels en marxistisch atheïsme". I bundel is verdeeld in drie rubriek die het werk van prof. Bijisma wei spiegelen: Schrift en belijdenis. ologie en praktijk en kerk en were Ook is een uitgebreide bibliog opgenomen. De prijs is 32,50. Rectificatie In het j.l. zaterdag! deze rubriek opgenomen overlj densbericht van ds. P P. van I veld van de Stichting Oecum. Ht^ werd deze als doopsgezind aant duid; hij behoorde echter tot de li vormde kerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2