Het plan van Willem Vogel ging door k, W.l Met een strooien hoedje, bengelend aan het stuur .ia» VANDAAG Voorbijgangers ZATERDAG 5 NOVEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet door Jac. Kort Wanneer je zo'n vijfentwintig jaar geleden in een gezel schap het woord ..Cantor" liet vallen, had je al geluk, wan neer er één was, die wist wat dit woord betekende. In het gunstigste geval kreeg je dan te horen, dat Joh. Seb. Bach deze functie in Leipzig be kleed had. Maar wat dat nu precies inhield? Iets met kerkmuziek of zo, meende men. De tijden zijn veranderd: menige kerk heeft nu een cantorij en dat is wel wat anders dan dat koontje), dat af en toe eens een paar min oi meer stichtelijke versjes komt zin gen. zoals vroeger. Het kerkkoor- nieuwe-stijl is niet langer oma- Willem Vogel ment. het heeft een functie in de liturgie, naast die van de gemeente zang Het te zingen repertoire wordt niet meer (soms met enige moeitei ingepast in de orde van dienst, maar is er een uitvloeisel van. Het hangt ten nauwste samen met de liturgie, die zich op haar beurt richt naar het kerkelijk jaar. De taak van de cantor houdt in. dat hij zich bij de keuze van de muziek richt naar de eisen die daardoor worden gesteld. Hier beginnen ook de problemen Er is weinig of geen kerkmuziek van eigen bodem en in eigen taal. We hebben onze psalmen en gezan gen en daar houdt het mee op. Liturgische kerkkoren of cantorij- en hebben we in onze protestanse kerken nooit gekend en nu die van de grond beginnen te komen, is men veelal aangewezen op muziek in vreemde talen, hetgeen natuur lijk een groot bezwaar is. Een bericht Op 15 oktober 1974 bevatte onze krant het bericht, dat de Amster damse componist Willem Vogel, die de leiding heeft van de Sweelinck- cantorij van de Oude Kerk. begon nen was met het componeren van een jaargang Evangelie-motetten op Nederlandse teksten Natuurlijk had Vogel als eerste doel, zijn eigen cantorij, die door de sluiting van de Nieuwe Zijds Kapel haar werkterrein naar de OUDE Kerk had verplaatst, aan geschikt materiaal in de eigen taal te hel pen. Maar van het begin af aan. zo lezen we in bovengenoemd bericht, was „deze activiteit ook bedoeld om materiaal te bieden aan de tal loze kerkkoren in ons land. die zich bij gebrek aan dergelijke litera tuur. bijna uitsluitend, beperken tot het zingen van liederen, wat als een teken van liturgische armoede beschouwd moet worden." Drie jaar verder We zijn nu drie jaar verder en vra- De Oude Kerk te Amsterdam gen ons af. hoever Willem Vogel gevorderd is met zijn werk. dat destijds als een vijfjaren-plan is begonnen. Het is verheugend te kunnen mel den, dat het niet bij een schoon ADVERTENTIES 0»r« maand m VU-MAGAZINE: SLAVERNIJ De Nederlandse televisie-kt)** heelt kunnen kermis maken mei een tweetal senos die over slavernq handelden Roots' (AVRO) en De stri|d tegen de stavern» (NOS) In VU-magazme dozo maand een artikel over Nederland on de slavemn en dan mei over de afschaffing, maar over de discussies d.e vooral gmgen aan de Invoenng ervan Wani die wAren er Verder onder meer Wie heelt er kans op een harl-mlarel? Indonesië tracht corruptie te bestrijen Histoiogen doen ondorzoek naar leukemie VU-magazine: een opinieblad waar studie achter zit Aan de andere kant van de wereld wordt op U gerekend. U, die de ruime mogelijkheden heeft om naastenlief de in de praktijk te brengen. De duizenden vluchtelingen uit VIETNAM - LAOS - CAMBODJA in Thailand en Frankrijk zijn dankbaar voor alles wat U al gedaan hebt. Maar ze zijn er nog niet. Hun landgenoten die dagelijks Thailand binnenko men nog minder. HELP ons de grote nood daar te lenigen. DOE HET VANDAAG. Stort Uw gift op gironr. 29.14.600. STICHTING COMITÉ HULPVERLENING ZJID-OOST-AZIE Postbus 1527 Groningen. voornemen is gebleven. Er liggen voor mij drie deeltjes Evangelie motetten. te zamen 45 stuks, als mede een grammofoonplaat, waar op 19 van deze motetten, alle ge componeerd door Willem Vogel, worden ten gehore gebracht. Het oudste dateert van zomer 1974, het jongste van augustus van dit jaar. Het zijn vrij beknopte werkjes en dr J. H. van Beusekom, de predi kant van de Oude Kerk. die ook het grootste deel van de teksten voor dit doel opnieuw uit het Grieks heeft vertaald, meent dat „de meest wezenlijke functie van het motet is gelegen in de grote zeg gingskracht in deze combinatie van evangelietekst en muziek", al dus zijn Voorwoord in deel I. Niet „dierbaar" Wie nu de motetten bekijkt, komt tot de overtuiging, enerzijds, dat Vogels compositiestijl eigentijds genoemd kan worden in zover, dat alle „dierbaarheden" van de ro mantiek achterwege blijven. Ze zijn in dit opzicht „strak" te noe men. wat echter niet wegneemt, dat hij toch alle middelen heeft gevonden en ook aangewend, om de evangelietekst op treffende wij ze muzikaal te vertolken. Dank zij de financiële steun van het Ministerie van CRM. zijn de deeltjes Evangelie-motetten tegen de zeer lage prijs van vijf gulden (per deelt te koop. Ongeveer dertig cent per motet. Men kan ze bestel len bij de Commissie voor de Kerk muziek te Amstelveen, postgiro 1230228. Portokosten exclusief. Landelijk bekend Er is reeds op gewezen, dat het van het begin af aan de bedoeling is geweest, deze motetten tevens aan te bieden aan de kerkkoren elders in den lande. Wanneer men nu ziet. dat op de plaat vijf koren een aan deel in de uitvoering hebben, dan blijkt daaruit, dat het werk van Willem Vogel reeds landelijke be kendheid heeft gekregen. De uitvoerenden zijn de Cantorijen van het Groninger Studentenpas toraat onder leiding van Gerrit van Niemeijer en van de Nieuwe Kerk in dezelfde stad. geleid door Evert Westra. van de Nederlandse Canto rij van Maarten Kooy. de Matinen- cantorij van Wim Kloppenburg en uiteraard Willem Vogels Swee- linck-cantorij, de beide laatste in de hoofdstad werkzaam. Doel van de plaat Met het uitbrengen van deze gram mofoonplaat heeft de Prof. Dr. G. van der Leeuw-stichting (ont moetingscentrum van kerk en kunst, postbus 9390 te Amsterdam) het doel voor ogen. dat de bezitters van deze plaat, leiders, zowel als leden van cantorijen, zich ver trouwd kunnen maken met een aantal van deze motetten. Het is uiteraard van groot belang, dat men niet slechts van het papier ziet, hoe de koorwerken zijn ge schreven. maar dat men het klin kende resultaat in zich kan opne men. Daarbij is deze plaat een uit stekend hulpmiddel. Anderzijds is Willem Vogel ook een man van de praktijk. Door zijn functie als koorleider weet hij zeer goed. wat je wel en niet met de stemmen kunt doen en daarom klinkt alles wat hij op papier zet ook zo uitstekend. Hij heeft de mo gelijkheden van het koor volledig onder de knie en weet daar zeer Weerklank verrassende dingen mee te doen. Ter afwisseling van de motetten, die alle voor a-cappella-koor zijn geschreven, voert Willem Vogel vier psalmbewerkingen van zijn hand uit op het orgel van de Dom kerk te Utrecht. Rijk beloond Nu wil 'ik beslist niet de indruk wekken, dat elk beginnend kerk- kóortje of iedere pas opgerichte cantorij deze motetten zó wegzingt. Er zitten vrij eenvoudige stukken bij. maar er zijn er ook, die flinke studie vereisen. Ik ben er echter van overtuigd, dat een zodanige grondige studie rijk beloond zal worden. Het koor zal er wel bij varen (bijna had ik geschreven: de smaak van te pakken krijgen) en de gemeente zal er een stuk liturgi sche muziek bij krijgen, dat zij op den duur zeer op prijs zal gaan stellen. De grammofoonplaat, die niet in de handel is, is tegen de prijs van vijftien gulden, verhoogd met 3,75 verzend- en portokosten, ver krijgbaar bij de eerder genoemde Prof. Dr. G. v. d. Leeuwstichting, door overmaking van het bedrag op postgiro 36508 t.n.v. de genoem de Stichting. In de loop der jaren zijn er. ook met betrekking tot de kerkmuziek, heel wat mooie plannen en loffelijke voornemens geweest, die echter toch om de een of andere reden op niets zijn uitgelopen. Het is daarom te meer een verheugend iets. dat Willem Vogel van doorzetten blijkt te weten en dat zijn werk van ho gerhand gesteund wordt en in de gemeente weerklank vindt. Ie ver renden in open enveloppe zonder postzegel «en VRIJE UNIVERSITEIT Antwoordnummer 1771 Amsterdam Naam Adres Woonplaats Geen z«ch op als abonnee op hei VU magazine voor de pn)S v ,-n 20. per laar Voor betaling wordt uw acceptgirokaart aigewacht Datum Handtekorung boekennieuws MT 0€ CEMfENTt ONOCRWEG Z78 DU I 3230 AftcAedsburKM "W PnA R ftonw w- prnodwi Door Mudanton ovO-MuOunf» O txsv» ««ntand One Sclmn m FWt-pfena Thedog* en Pia»V - Kert en eroT Of G p Hertvefl HET GEBINTE VAN DE TUO lOi t .- 1490 DE GCSCHKOCMS VAN OC MARA EN HAAI BETEKENIS M OE EREMNST VAN ISRAcL j? i n OebamliSjo- O W-U./u* «Wh R[o]J KOK KAMPEN door A. J. Klei De verfijningen van het vaderlandse gereformeerdendom brengen mee dat ik soms moet opdraven om collega's uit leggen dat de leden van een gereformeerde kerk met elkaar wel een gemeente vormen, maar volstrekt niet mogen worden aangeduid als: gereformeerde gemeente, aangezien dit weer geheel iets anders is. Persoonlijk heb ik nooit moeite met het verschil tussen de gereformeerde kerken en de gereformeerde gemeenten, ik ben er namelijk van jongsaf mee vertrouwd. Op de christelijke lagere school die ik met vrucht doorlopen heb. waren de kindertjes van de plaatselijke gereformeerde gemeente in zoverre duidelijk van de overigen onderscheiden, dat ze eenmaal in de week 's middags veel vroeger uit school mochten. Zij gingen dan naar de „lering" van de voorganger van hun gemeente. Op de bewuste dag kwamen de meisjes onder hen naar school met een hoedje bij zich. Het waren strooien hoedjes met een elastiekje voor onder de kin en dóóraan bungelden ze aan het stuur van de fiets. De hoedjes werden pas opgezet bij de ingang van het catechisatielokaal, dat leden van het vrouwelijke geslacht vanwege een strenge toepassing van een paulinisch voorschrift niet met ongedekten hoofde konden betreden. Die wekelijkse catechisatie aan de leerplichtige Jeugd diende om de op school verstrekte geestelijke spijze enigszins aan te vullen. Er waren echter ook mensen van de gereformeerde gemeente die hun kinderen naar de openbare school stuurden Zij waren tegen christelijk onderwijs, want. zeiden ze. je hoeft God geen handje te helpen Ze bedoelden dat. als God een kind uitverkoren had. de christelijke school daar toch niets meer aan af of toe kon doen Andere ouders gaven als hun mening dat op de christelijke school een „lichte" Jezus werd verkondigd en dat je dan nog maar beter de kinderen niks kon vertellen. Met deze redenatie zaten de laatsten geheel op de lijn van de kruisgezinde ds. E. Fransen, die in de vorige eeuw in een preek (en in vrij gebrekkig Nederlands) zei: „Kinderen moeten (op de christelijke school) God aanspreken als Vader. Jezus als Zaligmaker, den hemel is haar Vaderland. Nu, dat er in de jeugd wordt ingeplant, schiet diepe wortelen, vele ouderen vragen: is het niet beter dat mijne kinderen dan maar enkel lezen en schrijven leeren. als waar zulk een vergif wordt ingeplant?" Dit citaat kon ik als schooljongen niet leveren, ik kan het trouwens nog maar sinds enkele dagen en wel nu ik de lectuur voltooid heb van „Ledeboerianen en Kruisgezinden", een kerkhistorische studie over het ontstaan van de gereformeerde gemeenten, door de Goudse geschiedenisleraar drs. H. A. Hofman (kleinzoon van wijlen ds. M. Hofman, zoon van ds. A. Hofman te Schevenlngen en neef van ds H. Hofman te Rotterdam, allen behorend tot de gereformeerde gemeenten). In dit werk van bijna driehonderd pagina's, waarvoor uitgeverij De Banier te Utrecht 39,50 vraagt, kwam ik een en andermaal ds Fransen tegen, compleet met zijn bedenkingen tegen het christelijk onderwijs. Het boek van drs Hofman is blijkens het voorwoord in de wieg gelegd als academisch proefschrift, doch ten slotte op de markt gebracht als een soort van jubileum-uitgave: het is thans zeventig jaar geleden dat de tegenwoordige gereformeerde gemeenten als kerkverband ontstonden. Dat was (dus) in 1907, toen dank zij de invloed, het werk én de kwaliteiten van ds G. H. Kersten, het kwam tot een vereniging van groepen gemeenten, die zich van de hervormde kerk hadden afgescheiden maar buiten de christelijke gereformeerde en gereformeerde kerken stonden. Ik gebruik met opzet wat algemeen klinkende omschrijvingen, omdat ik vrees dat aanduidingen als: Kruisgemeenten. Ledeboerianen, Bakkeriaanse gemeenten, Van Dijkianen alleen ingewijden iets zeggen. En welbeschouwd is het boek van de heer Hofman een boek voor ingewijden, althans voor mensen die een beetje de weg weten in de vele groeperingen in de uiterst rechtse hoek van de gereformeerde gezindte. Want de éne „zware" gemeente is de andere niet. en de éne ingeleide broeder is ook de andere niet en dat willen ze weten! Er komt bij dat de auteur het zijn lezers niet erg gemakkelijk maakt door hun een personen- en zakenregister te onthouden met als gevolg dat je steeds zenuwachtig terugbladert om na te gaan waar je deze of gene al eerder was tegengekomen. Verder is het met al die voetnoten ook een heel gehannes en waarom krijgt de levensgang van de éne predikant daar een plekje, terwijl die van een ander breeduit in de gewone tekst prijkt? Je moet oppassen dat je bij het lezen van een boek als dit niet alleen bizarre dingen uit de voorgeschiedenis gaat aanstrepen. Toch kun je geluiden als van ds. P. van Dijke, die maar weinig het avondmaal liet vieren, omdat „zoo velen aanliepen, die als honden aanzaten en van ds. D. Bakker, die van zijn 76-jarige moeder verklaart dat zij. voorzover hem bekend, onwedergeboren is toch vallen dergelijke geluiden nog steeds binnen de gereformeerde gemeenten te beluisteren. Het opstaan en vallen van gemeenten vindt eveneens voortgang en is de in 1975 te Temeuzen ontstane gereformeerde gemeente in hersteld verband inmiddels weer opgeheven en kan zij dus verdwijnen uit een eventuele tweede druk van „Ledeboerianen en Kruisgezinden". Ik geloof echter niet dat het nu nog voorkomt dat een dominee, bezig met de aanschaf van kerkmeubilair. per ongeluk een kerkmeubilair, per ongeluk een heel kerkgebouw koopt, er dan maar een gemeente in sticht en zijn zoon als voorganger daarvan aanstelt. Zoiets deed ds. C. van den Oever, de man die uitvoer tegen blote vrouwenarmen. „Ze gelijken wel luchtbellen," zei hij. Wie het nieuwe jaarboekje van de gereformeerde gemeenten bekijkt, waarin o.a. serieus de omstreden dr. H. Wiersinga besproken wordt, weet dat deze gemeenten niet bekeken zijn met wat aardige anekdotes, al blijven ze die tot vandaag toe leveren. In De Saambinder, het officiële blad van de gereformeerde gemeenten, plaatste drs. Hofman de volgende mededeling omtrent zijn boek: „Op de omslag van dit boek prijkt een foto van ouderling A. Geschiere. Helaas blijkt dit in Zeeland (Walcheren) geen onbekende figuur te zijn. Hij stond bekend als een hater van de Gereformeerde Gemeenten. Gereformeerde Gemeenten! Uiteraard was dit noch bij de uitgever, noch bij de schrijver bekend. Het is te begrijpen dat daar ongenoegen over kan ontstaan. Zoekt u echter niet naar bijbedoelingen, want u begrijpt wel dat uitgever en schrijver zich niet met opzet gaan benadelen. In ieder geval maakte uitgeverij „De Banief' een royaal gebaar. Voor de 2e druk zal een andere omslag worden gemaakt. Van deze omslag zullen enkele honderden exemplaren extra worden gedrukt, speciaal bedoeld voor diegenen in Zeeland die de le druk in hun bezit hebben, maar graag van omslag willen wisselen. Wij hopen hiermee tot aller tevredenheid de kwestie te hebben opgelost." Ik heb voor de zekerheid maar een tekening laten maken van een paar fietsende meisjes met een hoedje aan 't stuur, en geen oude foto opgediept. Hel ademt vrede En toen ze naar haar huis gegaan was vond ze het kind op bed gelegd en de demon uitgevaren. (Markus 7.30) Je bent geneigd ovef dat laatste zinnetje heen te lezen. Het besluit van het verhaal van de Syro-Phenicische vrouw die op haai aanhoudend verzoek van Jezus de woorden hoort: om dit woord, ga heen. de demon is uit uw dochtertje gevaren. En dan gaat ze. Natuurlijk gaat ze. Ja. maar is dat zo natuurlijk? Zo gaan gelovige mensen op weg. Met een woord, met een belofte, met een zekere uitspraak: het heil is er. Maarzo gaan dan ook mensen die geloven. Die blijven niet staan zeuren of het nu wel werkelijk waar is en of ze niet met een kluitje in 't riet gestuurd worden. Nee. die gaan. Die geloven. En bij die mensen hoort deze vrouw- van nu af aan. Ze is met dat naar huis gaan ingelijfd in de gemeente, in de gemeenschap van Jezus. En ze doet dan die ontdekking: het is ZO! Hij heeft de waarheid gesproken. Dat moet een geweldig moment voor die diep ongelukkige geweest zijn. Zoiets groots, je kind. opgegeven door iedereen, hopeloos in de greep van kwade machten en daar ligt het dan. Goede machten hebben het bevriijd en uit de boze handen gerukt en het hier neergelegd. Het ademt rustig. Het ademt vrede. Weg is het kwaad. Zo n vrouw zou je willen ontmoeten om haar geluk te wensen en erbij te zijn als ze dit feest op welke wijze dan ook viert. En dan valt daar. niet zomaar, als een gelegenheidswoord, maar helemaal geborgen in dit verhaal vol spanning, de naam van Jezus. En je hoort die naam telkens weer. Geen wonder! Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Burum itoez.i: R. E. da Costa kand. te Oegstgeest. Aangenomen de benoeming tot bij stand in het pastoraat te Diemen: G C Tromp. a s. emeritus pred. te Am- sterdam-Watergraafsmeer. Bedankt voor Maarssen itoez.i: W. Verboom te Waddinxveen: voor Weerselo (toez.i. W. v. Waasbergen te Baarn. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Ureterp: S. de Vries te Blokzijl. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Herkingen: A. Hooger land te Krabbendijke, te Zaandam: L. Blok te Capelle a. d. IJssel: te Scherpenzeel: T. Boogaard te Leiden. Bedankt voor Gorkum en Oudemir- dum: J. M. Kleppe te Woerden. CHR. GEREF. KERKEN Intrede op 8 dec. te Dedemsvaart: M. Oppenhuizen, kand. uit Apeldoorn. Ds. P. P. van Lelyveld Op 1 november is ds. P. P. van Lelyveld in functie getreden als al gemeen secretaris van de stichting Oecumenische Hulp aan kerken en vluchtelingen (SOHi. Ds Van Lely veld (41 jaar een doopsgezind) werk te na zijn studie en een verbijf van twee jaar in de Verenigde Staten acht jaar in Indonesië als studenten predikant in Jogjakarta. In SOH is hij mevrouw drs A. E. A. Went-van der Vring opgevold. Prins Charles Kroonprins Charles woont 20 de cember in de Londense Westminster kathedraal een rooms-katholieke kerstdienst bij. -Het zal voor het eerst in bijna driehonderd jaar zijn. dat een zo vooraanstaand lid van het Britse koningshuis openlijk deelneemt aan een r.k. kerkdienst. De laatste rooms-katholieke koning was Jacobus II. die in 1688 van de troon Werd gestoten. Zijn plaats werd toen ingenomen door zijn pro testantse schoonzoon, de Neder landse stadhouder Willem III. In de dienst houdt kardinaal Hume een meditatie. De Anglicaanse deken van Westminster gaat voor in gebed en verder worden Christmas carols gezongen. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2