Un Ballo in Maschera met veel hoogtepunten Argentijns muziekballet van Hans van Manen IL NU,MET f50.-VOORDEEL Pisuisse-tentoonstelling: ontroerende herinneringen Woody Hermans Herd beneden verwachting Replica's van wereld beroemde museum stukken. Elseviers Beroepen Almanak Open doekjes voor Nederlandse bezetting Nederlands populairste hobbyset, kompleet met hulpstuk vlakschuurhulpstuk Black Decker Rij 25 km méér per volle tank. M@bilD de olie die benzine bespaart. ZATERDAG 5 NOVEMBER 11177 KUNST door Adr. Hager i SCHEVENINGEN Van de tien vocalisten die medewer king verleenden aan de voor stelling van Verdi's opera Un Ballo in Maschera bezitten acht de Nederlandse nationali- I teit. Dat mag toch iets bijzon ders genoemd worden, zeker als die voorstelling dan ook nog bij het publiek zo in de smaak valt als donderdag avond in het Circustheater het geval was. j In dat zelfde theater gaat deze opera I ook vanavond, op 7, 9.13,15,10 en 21 I november in Amsterdam, 11 novem ber in Eindhoven. 17 november in Rotterdam en 23 november in Utrecht. Bohumil Gregor, een oude rot in het vak, leidt deze produktie van de Ne- derlandse Operastichting en hij doet j dat met veel overtuiging. Het Utrechts Symphonie Orkest staat tot zijn beschikking en daarmee weet hij zeker acceptabele resulta ten te bereiken, soms zelfs meer dan dat. Een enkele negatieve uitschie ter of een zwak moment komt op rekening van de première. Open doekjes Op het podium een drietal dat elkaar uitstekend kon vinden: Cristina Deutekom, Jan Derksen en Adriaan van Limpt. Mevrouw Deutekom zong de rol van Amelia en dat is een voor haar dankbare rol, vocaal heeft deze partij veel te bieden. In de lega- to-passages was zij op haar sterkst, in de tedere momenten overtuigen der dan in de eramtische. Dei dramatiek vraagt immers veel voordracht en ze legt nu eenmaal het accent op het Belcanto, het scenisch element is daaraan volkomen onder geschikt. Het publiek was gelukkig met haar aanwezigheid, de open doekjes waren nadrukkelijk. De wa ren terecht ook voor Van Limpt als Riccardo en Derksen als Renato. Eerstgenoemde zeer enthousiast, (te) uitbundig en allesgeven, een voor treffelijk debuut dat indruk maakte. Derksen bewogen en intens, ruig en dramtisch. een vertolking met allure. Kleinere rollen In de kleinere rollen Libuse Marova als waarzegster die met haar Slavi sche stem een overtuigde indruk maakte Jane Jonasova was een al leraardigste page en verder kunnen met veel waardering genoemd wor den Pieter van den Berg, Lieuwe Visser, Paul Bindels, Peter Kooy- mans en Frans Fiselier. Bij de decors en kostuums van Karl Toms keek men zich niet de ogen uit, doelmatig waren zij echter wel. De regie van John Copley legde te wei nig accent op de dramatiek, meerde re momenten waren te weinig door leefd waardoor het verhaal nog onge loofwaardiger werd dan het al is. Niettemin, een redelijk goede voor stelling waarmee de Nederlandse opera successen zal boeken. Zó knap gemaakt. zó gelijkend in kleur, gewicht, materiaal en grootte dat de museumreplica'9 nauwelijks te onderscheiden zijn van de oorspronkelijke Egyptische. Griekse. Romeinse on Aziatische skulpluren en plastieken. De prijzen variöron van ca. f 200.- tot ca. f 2.000.- Ze verschijnen in een beperkte oplage. Doe daarom vandaag nog de coupon op de post voor meer informatie. Adriaan van Limpt en Christina Deutekom in „Un ballo in maschera" ■'f. .3 bjm sm 4 door Hans W. Ledeboer AMSTERDAM Een beetje tegen onze verwachtingen in bood „Vijf Tango's", de choreo grafie van Hans van Manen welke Het Nationale Ballet in première presenteerde gis teravond herhaald in de Rot terdamse Schouwburg, vervol gens zondag 6 november en woensdag en donderdag 16 en ADVERTENTIES 2-toeren klopboormachine Samen in solide houten karwei- 10 mm 370 Wan cirkelzaag- kist van f 247,- nü voor im vakgereedschap voor hobbyprijzen Lijvige studie over Nederlands huisorgel UTRECHT Aan de Rijksuniversi teit te Utrecht promoveerde vrijdag de heer A. J. Gierveld, geboren 1932 in Almelo, tot doctor in de letteren op een proefschrift getiteld Het Ne derlandse huisorgel in de 17e en 18e eeuw. De heer Gierveld is docent aan de Hervormde Pedagogische Academie Jan van Nassau te Utrecht; hij is als cantor-organist verbonden aan de gereformeerde kerk te Vleuten-De Meern. promotor was dr. M. A. Vente. In het proefschrift wordt de grote bloeiperiode beschreven van het meest kostbare muziekinstrument buiten het kerkorgel. Er worden ver gelijkingen gemaakt met de huisor gels uit andere landen om na te gaan in hoeverre gesproken kan worden van een specifiek Nederlands instru ment. Een belangrijk onderdeel is het catalogisch gedeelte, waarin ruim honderd bouwers van deze an tieke instrumenten met hun werk besproken worden. De handelseditie van het proef schrift dat 500 bladzijden tekst en 100 bladzijden foto's bevat zal onge veer 100 gulden kosten. door Ber Huising DEN HAAG Er is een ten toonstelling Jean Louis Pisuis- se, de vader van het Nederland se Cabaret, in de Pasadenha. Van de Venestraat loop je er zo in. Er zijn er niet zoveel meer die zijn optreden hebben bijge woond. Die moeten voor 1927 zo'n zeventien jaar geweest zijn. En bovendien: ver reweg de meeste Nederlanders gin gen niet, en mochten zelfs niet. Ra dio en tv maakten nog niemand be roemd, en de paar plaatjes die Pi- suisse maakte zijn heel oud en zeld zaam. Toch is Pisuisse niet vergeten. Zijn dochter Jenny schreef een boek over hem. Wim lbo verzamelde er een lang speelplaat bij en zorgde voor het materiaal voor deze tentoonstelling,, die „vorm gegeven" werd door Hans Wijnstok. Donderdagmidag heeft Wim lbo de tentoonstelling geopend, met dank aan de Haagse instanties die het mogelijk maakten. Het is overigens moeilijk gegaan, zo moeilijk dat Wim lbo de tentoonstelling bijna Piet Swies? Wie is dat? had willen noemen. Dat hij alleen de vader van het Ne derlandse Cabaret was, is iets over dreven. Eduard Jacobs en Koos Speenhof waren er ook. Maar Jean- Louis was wel een van de eerste, en meteen van de grootste, cabaretiers, en terwijl er van zijn werk, zijn confe rences, zijn brengen van liedjes, na genoeg niets meer over is, bleef de indruk die hij maakte bestaan. Bijna legendarisch. De tentoonstel- Handleiding voor school- en beroepskeuze In Elseviers Beroepen-Almanak vindt u meer dan 2500 beroepen en functies van A tot Z toegelicht- aard, taakomschrijving, mini maal vereiste vooropleiding, bijzonderheden van de beroeps opleiding (leervakken, kosten en adressen), mogelijkheden. 336 pagina's. Prijs: 26,50 Bestel nü een exemplaar door per giro, bank of storting op het postkantoor 26,50 over Ie schrijven op postgiroreke ning 1872 t.n.v B V Uitgeversmaatschappij Annoventura (Elsevier), Amsterdam, onder duidelijke vermelding van Bestelnummer BER-19. Het boek zal u dan direct worden toegezonden Ook verkrijgbaar bij uw boek- of tijdschriften leverancier UNIEBOEK-TOPTIEN Oe tien meest gekochte boeken in oktober 1977 ling is daaraan een ontroerende her innering. Er zijn foto's van hem en van zijn medewerkers. Gelukkig lie ten artiesten zich meer fotograferen dan anderen. Er zijn affiches, en uit gegeven liedjes er werd toen nog werk gemaakt van bladmuziek er hangen vergrote krantenartikelen, de luit is er. En er is veel, tot aan een filmpje toe, over zijn dood. Een halve eeuw geleden, in november 1927 wer den Jean-Louis Pisuisse en zijn (der de) vrouw Jenny Gilliams, op het Amsterdamse Rembrandtplein neer geschoten en de dader pleegde zelf moord. Een „crime passionelle", een drama tisch einde aan een, toch al drama tisch, kunstenaarsbestaan. Jenny, de dochter, wat toen nog een kind. Het boek waarin zij haar herinnerin gen aan vader en moeder beschreef, heeft zij donderdagmiddag, met be wogen woorden, aangeboden aan de Haagse burgemeester Scholz. Met de plaat waarop verschillende artiesten, ook Jean-Louis Pisuisse nog. uit zijn reportoire zongen. Op boek en plaat komen wij nog terug. 17 november weer in Amster dam weinig verrassends. De muziek is van de Argentijn Astor Piazolla: „Vijf tango's voor bandoné- on met begeleiding". Zo'n bandoné- on is een kleine, typisch Latijns- Amerikaanse accordeon. ..Vijf Tango's" is een muziekballet, vanzelfsprekend. De Duitser Klaus Geitel bracht de muziek onder de aandacht van Van Manen. Die werd erdoor geboeid en ging aan het werk. zoals hij zelf aangeeft: zich leiden latend door het verrassende ritme en door het sentiment dat uit deze mu ziek spreekt. Van Manen heeft veel muziekballet ten gemaakt. Evenals in andere ge vallen is ook deze choreografie muzi kaal. mooi, met boeiend danswerk en met een interessante en aantrek kelijke opbouw. Geladenheid Maar de sfeer van Piazolla's muziek heeft een grote, persoonlijke gela denheid. al is die muziek symfonisch en beslist niet „volks", zij het dat Piazolla er de nodige volksmotieven in heeft verwerkt. Die geladenheid werd in de choreo grafie lang niet altijd herkend. Na tuurlijk is een muziekballet geen „vertaling van de muziek in dans", elk ballet is een volstrekt eigen schepping van de choreograaf. Maar wij hadden meer eenheid tussen mu ziek en dans. een verdieping in de dans van de gevoelens, een boeien der spanning verwacht. Veel van de dansmotleven die Van Manen ge bruikte. zagen wij in zijn vroegere balletten. in de solo van Clint Farha. de gela den stemming die Van Manen als gevoelsbasis van zijn werk heeft er varen, mooi in de dans tot uiting. Er wordt gescandeerd gedanst met scherpe en harde bewegingen, de soepele vloeiendheid is verdwenen, maar tegen het slot komt die toch even terug. Het publiek de Amsterdamse Stadsschouwburg was goed gevuld ontving Van Manens „Vijf Tan go's" met een ovatie. Jean-Paul Vroom heeft gezorgd voor een heel mooi decor met geraffi- neerd-simpele kostuums: mannen in effen zwart, vrouwen in zwart en rood met een enkel gestyleerd Indi aans motief in de kleding. Egyptische pharno. boerser in mooilijVn lijden. (3e Tussenperiode, c 1000-750 v C.| ten voorbeeld uit do unieke Bücher Büchner replica kolleklie. j Coupon voor rijk J geïllustreerde brochure Aan vcriomeluars kunulliefhebber* en I mu»eomvrienden lenden »i| «raag en geheet vri|bli|vcndderl|k gaiillutlraerde kleurenbrorhure. I I I I I I Replir-Arl. Kantoor Hoofhof. Anlwoordnr'f I 551 Eindhoven. Voor telefont*rhe f ^«unvre** 040-51J8J5" De inleiding is rustig, met warempel stukjes echte ouderwetse charactè- re. Het tweede deel begint met een mooie spanning, die bij het verdere verloop eerder in de choreografische opbouw is te vinden dan in de eigen lijke dansbeweging. Die blijft vloei end, wat soepel, met bekende mo tieven. Fenomenale solo Maar die opbouw leidt naar een der de deel, dat een hoogtepunt is: een fenomenale solo van Clint Farha, prachtig van virtuositeit en geladen spanning, waarna het mannenduet van het vierde deel beduidend zwak ker is. Twee danseressen, die zich later bij de beide mannen voegen, versterken deze sfeer weinig. Het vijfde en laatste deel begint heel belangwekkend en nu komt, evenals bekroond mei de Gouden Griffel '77 (Van Holkema Warendorf) 2. Alex Halev ROOTS- Wij, zwarten (Van Holkema Warendorf) 3. Raymond Cartier OE TWEEDE WERELDOORLOG, 2 delen (Van Holkema Warendorf) 4. Rob de la Rive Box GROOTAUTOBOEK (Romen) 5. Leonard de Vries DANK U. MENEER EDISON Boek en Langspeelplaat (De Goolse Uitgeverij) 6. Drs 8.G.J. Elias DE TACHTIGJARIGE OORLOG (Fibula-van Dishoeck) 7 ALLE ETSEN VAN REMBRANDT 724.60 afgebeeld pp ware grootte (De Haan) 8. Rien Poortvliet KALENDER 1971 721.50 (Van Holkema 6 Wa'endorfl 9. Wim Hofman WIM 714.90 bekroond met de Zilveren Griffel (Van Holkema Warendorll 10 WONDERBAARLIJK DIERGEDRAG 55- (National Geographic Society-0e Haan) 90 JAAR CARRÉ Boek en Langspeelplaat (De Gooi se Uitgevent) (verkrijgbaar in elke boekhandel! Oranjekalender van Pro Juventute 734 90 De 31ste Oranjekalender voor 1978 van Pro Juventute draagt als motto: Geef de jeugd een kans! Deze maandkalender, gewijd aan afbeel- dingen van leden van het koninklijk huis, bevat verscheidene foto's uit 727.50 particulier bezit, die niet eerder zijn gepubliceerd. De opbrengst van de verkoop komt ten goede aan het Pro Juventute-werk voor jeugd en gezin. 722.50 De uitgave is verkrijgbaar bij alle afdelingen en aangesloten vereni gingen. Het landelijke besteladres. Kalenderactie Pro Juventute Postbus 7101-1007 JC Amsterdam, telefoon 020-790949. Wie 7,95 over maakt op postgiro 51 74 00 krijgt de kalender in kleur toegezonden. Voor relaties in het buitenland is er weer een Oranje-kalender op komst met een viertalig calendarium: Frans, Duits. Engels en Spaans. (Kalenders die worden afgehaald kosten 5.59). door Rud Niemans Big bands hebben tot ver in de jaren 40 mede hun krachtig stempel kunnen drukken op de jazzontwikkeling. Maar dan wel vooral bij de gratie van grote solisten, persoonlijkhe den, in dergelijke massieve swingapparaten aanwezig. Goodman, Fletcher Hender son, Basie en Ellington. Blanke equivalenten in de naoorlog se jaren waren Kenton en Woody Herman, die samen met hun zwarte vakbroeders the Count en the Duke tot de top van de jazzorkestrale ere divisie konden worden gerekend. Maar de dagen van die oudere gene ratie gerenommeerde bandleaders raken uiteraard geteld, steeds na drukkelijker. Ze worden oud, zijn nochtans taai, al Is Ellington inmiddels verdwenen. Basle werkt weer, Kenton kampt met zijn gezondheid, evenals good- olcLWoody Herman, die in zijn 40e jubileumjaar de fysieke handicap ondervindt van een frontale botsing, niet zo bar lang geleden. De 64-jarige klarinettist verzamelde niettemin de moed voor een her nieuwd rondje Europa en dat bracht zijn „Thundering Herd" jl. donder dagavond voor een exclusief concert in de goedbezette PWA-zaal van het Haagse Congresgebouw. Er zijn in zijn lange carrière heel wat „Herd"-edlties geweest, die de Jazz- fijnproever voor op de punt van zijn stoel brachten, de schitterende 2nd Herd met name, de zogeheten Four Brothers-band, waarvan de bladmu ziek een watermerk droeg van op zwepende vitaliteit en pure zowel individuele als collectieve klasse. Laat lk voorop stellen, dat de reputa tie van een man als Herman eenvou dig niet stuk kan. Maar ze kan wel een paar fikse deuken en krassen oplopen. Na een redelijk en vooral herkenbaar begin met „Four Brothers" en „Early Autumn" vertraagde versies van de oorspronkelijke vertolkingen diende het eerste stuk van de bij big bands blijkbaar goed in de markt liggende componist Chick Corea zich al aan. Zijn lekker doorgeschreven La Fies ta was nog een heilwens, vergeleken bij de later ln het programma opdoe mende 3-dellge Suite for Hot Band een langdradig, uiterst vervelend stuk muzikale confectie, waarin Co rea een hem typerende leentje-buur speelt bij andere auteurs, van wie hij thema's, motiefjes pikt, totdat het tijd wordt voor een opgeklopt en synthetisch Latin carnaval. En dan wordt het toch wel te gek, wanneer Herman daarin een stukje onbenullige tekst van blad moet zin gen. Deze band telde welgeteld één solist, die te allen tijde goed bleek voor een doorwrocht stukje solo trompet en dat was highnote specia list Al Vizzutti. Een merkwaardige zijsprong in het grauwer wordende repertoire was een zoete, schoolse jazzbewerking van Faurés Pavane met een climax van het koper en een baritonsolo van Bruce Johnstone, waarin hij zowaar een Parkerlick kwijtraakte. Van de saxen niets dan goeds, dat wil zeggen collectief dan, want hun worsteling met Coltrane's razend- moeilijke meesterwerk Giant Steps waar Frank Tiberi en Joe Lovano samen tegenaan gingen was dap per maar tevergeefs. Ik moest VA- RA's Aad Bos die ik tegen het lijf liep ten slotte bekennen, dat ik mij na 30 Jaar jazz-luisteren nog nimmer bij een stuk als Caldonia had ver veeld. maar nu wel. Een eindeloze rij chorussen-brelende solisten met als beloning voor het gespannen wachten op dat ooit flon kerende, hoppende urüsono-trbm- petchorus een 5-koppige sectie die daar een afgeraffeld stukje haast werk van maakte. De NCRV heeft dit allemaal voor latere uitzending opgenomen. Niet Integraal, naar ik mag hopen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 11