Impulsen uit DDR voor gesprek Europese kerken Veel katholieken kunnen bisschoppen niet volgen Burgwalkerkorgel 100 jaar Bijbelse dagkalender Dertig procent katholieken gaat naar kerk Weergaloze streekromans VANDAAG Voorbijgangers DONDERDAG 3 NOVEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet 2 door Herman Verbeek De roomse bisschoppen-conferentie van Nederland ..handhaaft de r.k. misopvattingAldus meldde Trouw De bisschoppen zien ook geen aanleiding tot een ruimer stellen van de normen van toelating van protestantse christenen tot de katholieke viering van de Eucharistie. Omdat vele katholieken hierin de bisschoppen niet meer tkunnen» volgen is het goed dat de discussie openbaar wordt gevoerd Vandaar dit artikel. Het episcopaat deed zijn uitspraak naar aanleiding van twee concept verklaringen van de Interkerkelijke werkgroep Intercommunie en ambt De bisschoppen hebben de werkgroep laten weten deze twee concepten niet over te nemen, wel achten zij ze een waardevolle bijdra ge in de dialoog, geschikt als uit gangspunt voor verdere bezinning Wat missen de bisschoppen in de concepten'» Het gaat hun om de ..werkelijke aanwezigheid' van Christus met betrekking tot de sa cramentele tekenen van brood en wijn. het offer karakter van de maal tijd des Heren en de noodzaak van het sacramentele priesterschap De tekst is hun dus te mager „Brood en wijn worden wezenlijk veranderd m het Lichaam en Bloed van Christus" Bovendien is het algemeen priester schap van de gelovigen niet hetzelf de als het bijzonder ambt Er is niet slechts een gradueel verschil, door middel van paus en bisschoppen deelt het sacramentele priester schap in de ononderbroken keten van ambten. teruggaand op Christus. Dogma's Men hoort in de formuleringen van het episcopaat onmiddellijk de dog ma's van Rome Intussen zijn er ka tholieken die zijn opgehouden zich te fixeren op dergelijke definities, los van het dagelijks leven en wereldge beuren Zij lezen alle verschillende tradities in de Schriften, zoeken naar de achtergronden van vervolging en strijd waaruit die sterke woorden ontstonden. Zij toetsen die aan hun eigen ervaringen. Zij kennen ook de riten en teksten van andere kerken. En vooral; zij proberen zich te ver eenzelvigen met het lief en leed in de huidige wereld. Zo doende zijn zij ontzet over de kilte, de abstractie en de afzondering van de kerkelijke leer De roomse kerk is nog altijd de gevangene van de Griekse filosofie Die kan onmogelijk dat denken en spreken van de Joodse wereld begrij pen. ..Dit is mijn lichaam", zei de rabbi Jesus „voor deze strijd zet ik mijn leven in Zo volledig als dat offer is. zo kort is het onder woorden gebracht. Zo moeilijk als het te vol brengen is. zo eenvoudig is de taal. De pijp In de begin tijd van de oecumene legde ik het eens naar eigen ervaren uit aan ds. Dijkstra in het Friese water-dorpje Langweer. Ik mocht in zijn oude kerkje als priester in de Eucharistie voorgaan „Maar", zei hij. „kom dan zaterdag tevoren 's- avonds wat drinken ën vertel dan eens hoe een roomse priester de Mis beleeft" ik legde die avond mijn PUP op tafel en zei; „Die heb ik gekregen van een goede vriend. De pUp is de aanwezigheid van mijn vriend. Als ik het ding op de grond gooi. en ik vertrap hem. dan vertrap ik mijn vriend. Ik moet de pijp ver trappen noch aanbidden, ik moet er uit roken. Zo zijn de dingen van betekenis veranderd wanneer ze van mens tot mens gaan. Naarmate aan het geschenk een grotere inzet ver bonden is. is het geschenk groter Waar een leven op het spel wordt gezet, waar de diepte van het men senleven wordt bloot gelegd, waar mensenrecht inzet is. daar belicha men de woorden, gebaren en ge schenken der herinnering die inzet zelf". Zo peinsden die pnester en predikant Zij meenden de Schriften te verstaan en elkaar. Er was voor hen geen verschil en geen verbod meer denkbaar tussen EucharisUe en Avondmaal. Christenen Dat was vijftien jaar geleden, in de eerste oecumenische fase van de ker ken. Intussen is met grote ontzetting tot ons doorgedrongen hoe de we reldverhoudingen er uit zijn gaan zien. De naties die het rijkst zijn. die het grootste deel van het wereld- voedsel opeten, die de grondstoffen uit de Derde Wereld naar zich toe halen, die naties heten dikwijls christelijk. Dat is dan christendom als neokolonialisme. Iedereen weet het De namen van de grote christen politici zijn bekend. Ook Carter hoort daartoe. Ook Strauss. Ook Vorster, Smith, Pinochet, Banzer. Marcos noemen zich christen. Kan iedereen zich met die naam Looien? En hebben zij allemaal toe gang tot Eucharistie en Avondmaal? Is het dan niet noodzakelijk dat christenen weigeren binnen dat monsterverbond mee te doen met het heilige eten en drinken? ..Honger in stand houden is ketterij" zei Visr ser 't Hooft. „Ik mag als Zuidameri kaans priester, als lid van een onder drukkende wereldkerk in een dicta toriaal geregeerd land. dat concor daat niet langer vertegenwoordigen, ik weiger de Mis", zei Camillo Torres. Niet leerstellig De criteria die beslissen over het recht doen aan het Paasmaal van de gedode rabbi zijn niet leerstellie maar historisch. Wie deelt met wie? Dat is beslissend Priesterschap dat ononderbroken geketend wil zijn aan het gemartelde lichaam van de Joodse mensen vriend is onmiddellijk herkenbaar aan de inzet van eigen leven Die intimiteit laat zich niet door dog ma's regeren In gevangenissen, kampen, fabrieken, mijnen, in hon ger-woestijnen. in sterfhuizen en eenzame achterkamers, en in huizen waar-eenvoudige vreugde Is. leven van bijna niets, daar wordt verstaan wat „aanwezigheid" is. „lichaam en bloed en offer". Iedereen die daar weet van heeft mag voorgaan in het Avondmaal, zolang je handen vrij zijn en er brood is. zolang je een mond hebt om te spreken. Het zal duidelijk zijn dat de weivoor- zienen van het Westen, met hun ge loof in groei en bezit, met hun geloof in wapenen, niet als eersten in aan merking komen om aan de tafel van de rechtvaardigen aan te zitten. Er zijn mensen die het voorlopig niet meer doen. De basisgroep waarin ik als priester werk. heeft van haar op richting in 1974 af ook nog nooit Avondmaal gevierd. Herman Verbeek is priester Ie Gro ningen DEN HAAO - De ..Bijbelse dagka lender 1978" ls uit; voor de dertiende maal in de vorm van een pocket boek. Er blijft veel belangstelling bestaan voor deze jaarlijkse uitgave van het Boekencentrum in Den Haag De prijs is laag 6.90 en bij aantallen goedkoper) en de inhoud wordt ervaren als een goede handlei- DEN HAAG Bijna dertig procent van de Nederlandse roomskatholie ken gaat in het weekend naar de kerk. 1.3 procent minder dan in 1976 Dit blijkt uit een onderzoek, dat tijdens twee weekends in januari werd gehouden en waarvan nu de resultaten zijn gepubliceerd door het katholiek sociaal kerkelijk insti tuut (KASKI). Gerekend naar de totale bevolking per 1 januari 1977 bedraagt het r.k. aandeel met 5 539.035 geregistreerde rooms-katholleken 40,1 procent te gen 40,4 procent en 5.273.665 rooms- katholiekcn In 1971 Van de ruim vijf miljoen rooms- katholieken van 7 jaar en ouder ging begin van dit jaar 29.8 procent naar de kerk (1976 31.1) 1 497.800 per- Enkele andere gegevens van het KASKI 9 van de 10 als r k geregistreerde kinderen worden gedoopt. 8 van de 10 r.k overledenen wordt kerkelijk begraven of gecremeerd. 7 van de 10 huwelijken tussen twee rooms-kathoüeken of tussen een rooms-katholiek en een niet rooms-katholiek worden kerkelijk ingezegend ding voor het dagelijks bijbelge bruik. De dagteksten, verzorgd door predi kanten van diverse kerken, zijn be wust kort en bondig gehouden, zo dat zij onmiddellijk terecht komen bij de inhoud en strekking van de te lezen bijbelgedeelten. De dagtek sten staan niet los van elkaar. In de volgorde is een zeker stramien aan gebracht. zodat gedurende één of meer weken bepaalde schriftgedeel ten of onderwerpen worden behan deld. Na de dagteksten is een aantal pagi na's gebeden opgenomen. Verder is het boek uitgebreid met acht foto's. De redactiecommissie werd ge vormd door de predikanten S. Gers- sen. E J. Beens. M. Cohen, A. M. A. Hellendoorn. L de Liefde. A. M. Nor- tier, G. Vesseur, H. D. Ubbens. Luthers synodebureau naar Amstelveen Van een onzer verslaggevers ARNHEM De synodale commis sie van de evangelisch-lutherse kerk heeft besloten, het bureau der syno de voorlopig voor de tijd van vier jaar te vestigen in het centrum „De Wallevis" van de lutherse gemeente van Amstelveen. Verwacht wordt, dat de verhuizing uiterlijk per 1 ja nuari zal plaatsvinden. Het synodesecretariaat is jarenlang gevoerd door ds J. Gronloh. die dit combineerde met het gemeentepas toraat in Arnhem. In januari van dit jaar overleed ds Gronloh. In zijn plaats benoemde de synode mr T. R Seinstra te Purmerend. Tevens werd besloten, het secretariaat met de te Harmeien gevestigde administratie van de kerk samen te voegen tot één centraal gevestigd kantoor. Omdat in de Utrechtse agglomeratie na lang zoeken nog geen aanvaardbare ruimte was te vinden, is de keuze nu voorlopig op Amstelveen gevallen. ADVERTENTIE. van Amsterdam Boek - nu te koop in uw boekhandel KAMPEN Het orgel in de gere formeerde Burgwalkerk te Kam pen, bekend ook als ondersteuner van de samenzang op de jaarlijkse (theologische hoge)schooldagen. bestaat honderd jaar en ter gelegen heid van dit eeuwfeest is er zater dag 5 november een muziekavond, die onder meer een orgelbespeling van Eliy Kooiman behelst. In 1877 leverde de Kamper amateur- orgelbouwer Zwier van Dijk. van beroep klokkenmaker, een tweekla- viersorgel met vrij pedaal op voor de Burgwalkerk. Hij had er twee jaar aan gewerkt en kreeg er driedui zend gulden voor. Een paar broeders togen naar Am sterdam om wat beelden ter versie ring van het orgel uit te zoeken en ze kwamen terug met David, com pleet met harp, twee bazuinengelen en twee beelden met de bijbel in de hand, samen voor tweehonderd gul den. Het waren (dan ook maar) gipsen beelden en ze zijn in de loop der jaren verdwenen. Het orgel is een paar maai gerestau reerd en uitgebreid tot een instru ment met drie klavieren, vrij pedaal en 33 strelende stemmen. Orgelken' ner dr Vente heeft het oorspronke lijke werk van Zwier van Dijk van hoge kwaliteit genoemd en het Burgwalkerkorgel is altijd orgel met een eigen karakter gebleven. Wijlen professor T. Hoekstra van de theologische hogeschool speelde er graag op in zijn vrije tijd en omdat het niet gemakkelijk was, steeds een orgeltrapper te vinden, kocht hij toen zelf een windmachine, die hij later aan de kerk cadeau deed. De man die het langst dit orgel bespeeld heeft, was de blinde orga nist J. H. Kruithof. Hij heeft ver scheidene jubilea gevierd in de Burgwalkerk en zijn veertigjarig ju bileum werd opgeluisterd met een klinkende speech van orgeliefheb- ber. professor Schilde^. Conferenties Ons menselijk gezicht, remon strantse najaarsretraite n.a.v boe ken van E. Levinas en H. Ooster huis. 4-6 november op De Hoorne boeg te Hilversum. Inl. en opg. tel. 02157-231 De verborgen omgang met God, landelijke Reveildag van de Near East Ministry voor geloofsopbouw en toerusting. Spreker Nico van Bil- jouw. Zaterdag 5 november. Corde- rius-college, L. Heynniusstraat 23. Amersfoort, aanvang 10.30 uur. Inl. tel 03429-1318. Filosofie en maatschappijleer op de christelijke school, najaarscon- gres centrum voor reformatorische wijsbegeerte, m.m.v. prof. dr. A. Troost. F. Cupido, drs. H. G. Leih en drs. K Veling. Zaterdag 5 november. De Ark, Maarssen(-broek). Inf. tel. 03465-67213. Conferenties Evangelisatie, wat en hoe.' Voor leden van evangellsatlecommissies. Zaterdag 5 en zaterdag 26 november ivervolg). Toerustingscentrum. Leusden (tel 033-43244. toest 123) Van brandstapel naar gesprek, vor- mingsconierenues van de gerefor meerde vrouwenbond. 7 en 8 novem ber op Kerk en Wereld te Drieber gen. 14 en 15 november in De Drie klank te Paterswolde.-J4 en 15 no vember op Den Alerdinck te Heino Over verdraagzaamheid Inl tel 02154 13366 Limburgse Open Kerk-dag m m v Threes van Dljck en Jan Peijnen burg over het gal in de kerk tussen middengroep en arbeiders, zaterdag 5 november 10 tot 4 uur. Broekhin B Bouwmanlaan 30. Roermond Inl en inl tel 04498 2170 'Europese' actie voor behoud stuk natuur Waddenzee HARLINGEN -ANP. - Het Euro pees Milieu Bureau In Brussel be gint deze week een internationale actie voor het met inpoldering be dreigde vierduizend hectare grote natuurgebied Noord Friesland bui tendijks dat voor de kust van de provincie Friesland in de Wadden zee ligt Dit heeft de landelijke ver eniging tot behoud van de Wadden zee' meegedeeld Het milieubureau vraagt organisa ties werkend op hel gebied van na tuur en milieu een protestbrief te schrijven aan de Nederlandse minis ter van verkeer en waterstaat Ook vraagt het de regeringen in te lich ten en te vrager, om contact op te nemen met de Nederlandse over heid Hel bureau wijst er op dat Noord Fnesland buitendijks niet alleen voor Nederland maar ook voor gr heel West-Europa en zelfs voor lan den in Azie. Noord-Amerika en Afn ka als natuurgebied van grote bete kems is door dr J. A. Hebly Op het Balkanhotel op het Leninplein in Sofia staat 's avonds in kleurige neonletters te lezen; Proletariërs aller landen verenigt u". Vorige maand stond er echter een week lang boven de ingang van de vergaderzaal het devies: „Heront dekking van de gemeenschap van de kerken: Conciliariteit. de weg vooruit?" In de vergaderzaal stond dit thema centraal, toen daar zestig algevaardigden van kerken in Europa bijeenwaren Een belangrijke ge beurtenis voor de kerk in Bulgarije, die maar zeer weinig mogelijkheden heeft om in oecu menische ontmoetingen op een zo intensieve wijze te participeren De Bulgaarse kerk heeft enkele belangrijke oecumenische leiders voortgebracht in het verleden maar is onder het huidige regime altijd sterk geïsoleerd geweest De orthodoxe kerk van Bulgarije heeft zich heel sterk vereenzelvigd met het Bulgaarse volk en is verbonden met de ge schiedenis van de bevrijding van het Turkse juk 100 jaar geleden De prachtige kathedraal in het centrum van de stad. beroemd om zijn koor en zijn mooie maar streng formalistische liturgie, is een gedenkteken voor de bevrij ding tn 1877 1878 De huidige plaats van de kerk wordt echter duidelijker ais wij kijken naar een klem oud kerkje, een schuilkerkje uit de Turkse tijd. waar overheen nu gebouwd is het reusachtige gebouw van de Bulgaarse Kamer van Handel en Nijverheid Maar verborgen onder de acti- viteit van het moderne communistische Bul garije functioneert dit kleine verscholen kerk je symbool van de plaats van de kerk in de samenleving daar Venster De consultatie werd bijgewoond door een groot aantal Bulgaarse priesters, theologen «•n afgevaardigden van alle zeer kleine protes lantse en katholieke kerken in het land Het gaf ook hun de gelegenheid contact op te nemen met buitenlandse christenen en opge nomen te worden ln een theologisch gesprek Voor hen die volkomen afzijdig staan van het huidige theologische denken ui Europa is een dergelijke conferentie een venster op de we reldkerk en een stimulans voor eigen leven. Het was bijzonder goed dat de organisatoren iedere morgen voor het begin van de vergade ring een kerkdienst hadden ingelast die in een van de kerken van Sofia werd gehouden Zo waren wij te gast met alleen bij de ortho doxen. maar ook in de katholieke kerk en in de protestantse kerk van de congregationalis- ten in een morgendienst waar veel gemeente leden waren opgekomen en die ontroerde door zijn eenvoud en bewogenheid. Zeker als men terugdacht aan de donkere dagen in de jaren '50 van de dommeesprocessen in Sofia. Het echte gesprek vond plaats in vier secties die afzonderlijk vergaderden ën waar open en vrijmoedig kon worden gediscussieerd Toch was hel erg moeilijk om tot een gemeen schappelijk rapport te komen omdat de situa tie waarin de kerk in Europa leeft zo verschil lend is en juist ook de Oosters-orthodoxe kerken zich vaak moeilijk in onze probleem stellingen en wijze van theologiseren laten betrekken Men heeft lange tijd nodig om een gemeenschappelijk gesprek&niveau te vin den Maar gelukkig zijn er dan altijd weer bekwame rapporteurs die de disucussie toch in een groepsrapport weten samen te vatten Geschiedschrijving Prof dr A Geense uit Groningen, zeer nauw bij het werk van de Europese kerkenconferen tie betrokken, zag zo kans een waardevol rapport over historische en dogmatische ach tergronden van conciliariteit in Europa op te stellen Toch hebben de praktische aanbeve lingen van een dergelijk beraad maar een beperkte betekenis Er werd b.v. gesproken over het probleem van de confessioneel be paalde geschiedschrijvingwaarin vaak nog een zeer eenzijdige wederzijdse beeldvorming naar voren komt Maar een ander probleem op het gebied van de geschiedschrijving is er natuurlijk ook in een Europa waar objectief historisch onderzoek in sommige landen vaak wordt belemmerd en alleen een bepaald ideo logisch beeld van de geschiedenis wordt ge duld Of wanneer er gesproken wordt over de noodzaak van een oecumenische catechisatie maar niet tegelijkertijd wordt vermeld dat er in sommige landen helemaal geen catechisa tie mag worden gegeven. Dat zijn eenzijdighe den die vaak voortvloeien uit de geweldige kloof die er dwars door Europa heen loopt. Westerse afgevaardigden weten wel van de moeilijke en benarde positie van de kerk in de communistische landen. Toch aarzelen zij terecht om door hun kritische instelling deze positie nog meer te bemoeilijken. Daarbij komt dan ook nog dat de hartelijke en over vloedige gastvrijheid van de ontvangende kerk velen weerhoudt om als negatief overko mende kritische vragen te stellen Rol DDR Eigenlijk kunnen alleen kerken die m eenzelf de situatie leven, de andere kritisch bevragen over hun houding Het is zeer opmerkelijk dat vanuit de DDR de situatie van de christenen in een marxistische samenleving open en kritisch aan de orde werd gesteld De spreker uit de DDR zei .Vanuit hel geloof in de opgestane en gekruisigde Heer moeten wij de samenleving waarin wij leven in Zijn licht zien en zijn toekomst ln het licht van het beloofde koninkrijk Gods De socialistische samenleving wordt dan een proces met een open einde, ondanks zijn eigen ideologische zelfinterpretatie In het licht van de komst van Christus' toekomst moeten wij de claim van de marxistisch-leninistische ideologie ontkennen dat deze de wetten van iedere historische ontwikkeling kent en in staat is die ontwikkeling door ideologische leiding te controleren. In ons dagelijks werk en inzet moeten wij ondersteunen wat mensen helpt maar wat hen belast, kwetst, kwelt en onder drukt moet kritisch aan het licht worden gebracht Er zijn veel tegenstellingen in de socialistische samenleving tussen de heersers en de overheersten, tussen centrale sociale planning en persoonlijke vrijheid, tussen de officiële opvoedingsideologie en de afwezig heid van een vrije meningsuiting Als de kerk de moeilijkheden en lasten aanwijst gebeurt dit in de hoop dat er daardoor veran deringen in het socialisme worden bewerkt en niet als een polemiek tegen hem." Het is duidelijk dat dergelijke woorden in een Bul gaarse context zo niet eerder openlijk zijn. gezegd, en het is teken van een opmerkelijke ontwikkeling dat vanuit de DDR-kerken dit zo gezegd kan worden. Daardoor krijgt de Conferentie van Europese Kerken opeens veel meer gewicht in het gesprek tussen de kerken van Oost- en West-Europa en komen de werkelijke vragen waar de kerk in de Europese situatie mee heeft te worstelen, aan de orde. Bij ons heeft de Europese Kerken Conferentie over het algemeen weinig aandacht gekregen in oecumenische en kerkelijke kringen. Het is echter duidelijk dat dit oecumenisch verband aan inhoud en gewicht aan het winnen is. met in het minst door de inzet van de kerken in de DDR en de verwachtingen die zij ervan heb ben. Het werk van de studiesecretaris Dr G Nagy. die met grote inzet zijn taak vervult, heeft duidelijk gemaakt dat er voor dit ver band van Europese kerken een zeer belangrij ke taak is weggelegd (Dr. J. A. Hcbly is wetenschappelijk hoofdme dewerker van dc Rijksuniversiteit Ie Utrecht.) SYNODE PLUS EN MIN De gereformeerde gemeenten hebben in hun synode besloten voortaan geadopteerde kinderen, ook wanneer hun christelijke afkomst niet vaststaat, te dopen Een gunstig bericht. Daarin volgen zij andere kerken die hiertoe al eerder, zij het na vaak langdurige discussies, zijn overgegaan De synode beroept zich voor dit besluit op de adoptiewet van 1956. waarbij het geadopteerde kind de status van wettig kind verkrijgt. Men kan zich een slagvaardiger beleid indenken, maar het bericht is gunstig voor al die ouders die hier ongetwijfeld om gevraagd zullen hebben. Tegelijk besloot deze synode echter iets dat haast onbegrijpelijk is. Ik ga hier af op het krantebericht v?n maandag jl. Ds van Gelder zag door een aantal van zijn Goudse gemeenteleden bezwaren tegen zijn prediking ingebracht, omdat het welmenend aanbod van genade daarin onvoldoende zou doorklinken. Gods rechtvaardigheid zou bij ds. Van Gelder een sterk accent krijgen boven Zijn barmhartigheid Wie enigszins op de hoogte van deze prediking is. kan zich ongeveer voorstellen waaraan bij zoiets gedacht moet worden. Het kan niet veel anderszijn dan een sterk wettische en veroordelende prediking. Desalniettemin wees de synode de bezwaren af en benadrukte de praeses de noodzaak waakzaam te blijven tegen binnendringende opvattingen. De formulering is weliswaar erg formeel, maar kan toch niet veel anders betekenen dan dat de praeses het gelijk gewicht geven, laat staan het overwicht geven, aan de prediking van Gods barmhartigheid niet ondersteunde Wanneer dit „de binnendringende opvattingen" zijn. kan men zich afvragen of dit wel conform het evangelie, conform de Schriften is. Als die Schriften niet meer de boodschap van Gods liefde bevatten, wat dan wel? Ik ben zelfs van mening dat het vooral die rechtvaardigheid is volgens welke Hij goddelozen rechtvaardigt en ze in de ruimte stelt. En zo'n besluit in de buurt van Hervormingsdag! Beroepingswerk NED HERV. KERK Beroepen te Well-Ammerzoden: J J. C. Dee. kand. Ie Oegstgeest; te Sou burg R. E. da Costa. kand. te Oegst geest; te Krabbendijke: J. Overduin te Rilland Bath -Bedankt voor Arnhem: J Kortleve te Driebergen. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Apeldoorn (gees telijk verzorger stichting ..Casa Bo- nita")J N. Nammensma te Sneek GEREF KERKEN VRIJG Beroepen te Bergenlheim A. den Broeder te 't Harde; te Drachten en Hattem: P. Schelling te Middelburg, te Assen Z. voor de missionaire dienst in BraziliëJ. de Gelder kand. te Sneek. GEREF KERKEN VRIJG B.V Bedankt voor Dronten: C Bakker te Enschede Z. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Emmeloord: J C Weststrate te St Catharines (Can.i. CHR. GEREF KERKEN Beroepen te Ulrum: W. J. Buijs te Kerkwerve Hanna Hümmer Sinds het overlijden van haar man heeft Hanna Hümmer de leiding van de Christusbroederschap, die ruim een kwart eeuw geleden gevestigd werd in het westduitse plaatsje Sel- bitz. Deze evangelische gemeen schap van (meest) jonge mensen wil zich volledig beschikbaar stellen voor de dienst aan Jezus Christus in de wereld De 175 leden van de ge meenschap zetten zich o m in voor verkondiging en getuigenis en voor dienst aan de medemens. Mevrouw Hümmer is vooral actief op het ge bied van de bijbelstudie en twee maal per jaar verzorgt zij de rond zendbrieven. die in duizendtallrt» verstuurd worden naar lezers in ver schillende landen. Deze brieven zijn meditatief van aard en een aantal ervan is nu gebundeld in een door Voorhoeve te Den Haag uitgegeven boekje van 137 pagina's, aan de ui terlijke vorm waarvan ook veel aan dacht is besteed en waarin penteke ningen zijn opgenomen van Christa- maria Schröter, die een belangrijk aandeel heeft in de artistieke presta ties van de gemeenschap. Het boek je heet „Klein meditatie-boek de ondertitel is: „Over creatief zwijgen en sprekende stilte", er is een verhel derende inleiding van vertaler ds. H J Teutscher en de prijs bedraagt 17.50 Lefèbvre Het hooggerechtshof van de staat New York heeft beslist, dat slechts 25 toeschouwers aanwezig mogen zijn. wanneer zondag 6 november de geschorste Franse bisschop Lefeb- vre een kapel inwijdt op een land goed op Long Island Er worden zo'n 500 belangstellenden verwacht en dat zou volgens de gemeentelijke autoriteiten verkeers- en parkeer problemen geven en aldus een aan zienlijk gevaar opleveren voor de openbare veiligheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2