Jeugd evangeliseerde
massaal in Utrecht
Ethisch reveil niet verankerd
in totale bijbelse getuigenis
Fred van der Spek:
Met een gek petje
op de appelplaats
Ir. J. van der Graaf op mannenbondsdag:
UIT DE KERKBLADEN
Nu een ander
gesprek over
de kernwapens
VANDAAG
V
i
Voorbijganger
MAANDAG 24 OKTOBER 1977
KERK
Trouw/Kwartet
(van een medewerker)
UTRECHT „Een overwinnende minderheid". Zo omschreef evangelist Ben Hoekendijk zater
dag de status die de christenen in Nederland zouden moeten hebben. Zo'n garde overtuigde
gelovigen zou naar zijn mening grote veranderingen in de samenleving teweeg kunnen brengen
door de kracht van het evangelie.
Op de zesde door hem georganiseerde One Way Day luisterden
zaterdag ongeveer 15 000 - voornamelijk jonge - bezoekers naar
zijn prediking, s Middags vormde het gezelschap een 4'/, kilome
ter lange stoet, die het verkeer in de Utrechtse binnenstad
geruime tijd klem zette.
De deelnemers aan deze zgn getui
genismars' droegen spandoeken
met slogans als „ik ken Ood. UI ook",
„lees Je bijbel' en „Jezus is Heer".
Verder hieven zij spreekkoren aan
om het evangelie van Jezus Christus
als oplossing van de grote problemen
van deze tud aan te prijzen.
hoop
Voordat de immense stoet zich in
beweging zette, had Hoekendijk de
Jongeren Indringend toegesproken.
..Jullie gaan de straat op om het
werk van evangelisten te doen. Als
ons land terugkeert tot God. dan
kan dat verandering brengen op al
lerlei gebied. Wij brengen een bood
schap van hoop Nederland zal zien
dat er nog duizenden jongeren zijn
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
die in Jezus geloven. Laat je niet
ophouden door ordeverstoorders of
andere gebeurtenissen. Ook al gaan
ze met rotte eieren gooien, jij blijft
zingen."
Langs de route werden zgn. ..Opwek
kingskranten uitgedeeld. Boven de
demonstratieve optocht cirkelde een
vliegtuigje met reclamesleep dat
Hoekendijks oproep tot het volk. te
rug te keren naar God, onder
streepte.
Ruim 700 bezoekers van de One Way
Day kwamen in de loop van de dag
naar de afzonderlijke nazorgruimte,
waar enkele honderden pastorale
helpers klaarstonden om met hen te
spreken en te bidden. Op de ..Evan
gelische Beurs" presenteerden zich
tientallen evangelisatie- en zen
dingsorganisaties met informatieve
stands. De drie diensten werden op
geluisterd door het One Way Day
koor (450 personen) dat, begeleid
door een orkest, speciaal voor deze
gelegenheid gemaakte liederen zong.
's Avonds voerde het koor een soort
cantate uit. die overigens als ..musi
cal" was aangekondigd en ..De Grote
Opdracht" heette. Wie wilde kon een
grammofoonplaat kopen, waarop
alle door het koor gezongen liederen
zijn te beluisteren. Ook de bladmu
ziek en teksten waren verkrijgbaar.
Positief geloof
Ben Hoekendijk zag de hele manifes
tatie vooral de mars als een
teken van positief geloof, dat nog bij
vele jongeren leeft. Hij drong er 's
morgens bij de aanwezigen op aan te
kiezen tussen Babyion en het Nieu
we Jeruzalem, tussen de in verval
zijnde wereld en de nieuwe hemel en
de nieuwe aarde.
..Jouw toekomst wordt bepaald door
jouw keuze nii," riep hij uit. Hoeken
dijk hekelde moderne leraren, die
nihilisme propageren. ..Ze sturen
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Kerk en Vrede wil werken aan de tot standkoming
van een anti-kapitalistische maatschappij. Dit bleek zaterdag,
toen Kerk en Vrede een studiedag hield over wapenindustrie en
wapenhandel.
De studie-secretaris van Kerk en
Vrede, drs Harry Zeldenrust, legde er
de nadruk op dat het niet voldoende
is. te protesteren tegen oorlog en op
te roepen tot dienstweigering. „Het
gaat veeleer om de vraag, hoe we in
verschillenbde sectoren werken aan
een samenleving, die het georgani
seerde geweld niet meer aanvaardt."
Drs Zeldenrust meent dat de afwij
zing van wapens pas in daden omge
zet kan worden, als we bereid zijn
„heen te werken naar een anti-kapi
talistische maatschappij." Vanuit
verschillende invalshoeken werd tij
dens de studiedag het licht gewor
pen op de mogelijkheden dat er zo'n
geweldloze maatschappij tot stand
komt.
De eerste die na drs Zeldenrust het
woord kreeg was het vroegere PSP-
Kamerlid Fred van der Spek. Hij zei
dat in allerlei kringen, ook waar je
het niet zo gauw van verwacht, aan
het thans geldende systeem van
machtsevenwicht wordt getwijfeld.
Als voorbeeld noemde hij de kerken,
met hun interkerkelijke vredesbe
raad en hun vredesweek.
Protestdienst
Men gaat steeds meer Inzien dat het
evenwicht tussen de landen, dat ge
baseerd is op de kernwapens eens zal
blijken niet te deugen Vanuit deze
aanzet moeten de pacifisten trach
ten te werken aan een doorbraak
naar een bredere anti-militaristische
visie, zei Van der Spek.
Hij vertelde als voorbeeld dat hij
tijdens de vredesweek tweemaal in
een forum zat. waar ook het AR-
Tweede Kamerlid Hans de Boer in
zat. De eerste keer dat hij De Boer
over de neutronenbom hoorde, zei
deze dat hij het een twijfelachtig
wapen vond Toen Van der Spek De
Boer twee dagen later weer in een
forum tegenkwam zei het AR-Ka-
merlid dat hij „mordicus tegen" de
neutronenbom was.
Actie tegen de bewapening kan ook
van binnen uit geschieden, bijvoor
beeld door in het leger dienst te
nemen en daar „protestdienst" te
verrichten. Van der Spek vertelde
dat hij daar niet onder verstaat zand
te gooien in het aandrijfmechanisme
van een rupsvoertuig, maar bij voor
beeld met een gek petje op de appel
plaats te verschijnen.
Verchristendom
Ook Harry Zeldenrust sprak met
voldoening over de Vredesweek. die
in het teken stond van het protest
tegen de kernwapens De laatste Ja-
Drempel
mensen de levenszee op zonder kom
pas. Dat is liefdeloos. De bijbel geeft
instructies over wat goed is en
kwaad. Het is liefdeloos die niet aan
jongeren voor te houden. Heel duide
lijk biedt het evangelie antwoord op
de problemen van de jeugd." Uit een
mini-enquète in diverse delen van
het land was hem gebleken dat voor
al gestoorde relaties met ouders en
anderen een probleem voor vele Jon
geren vormen.
„Jezus is een meester in het herstel
len van gebroken relaties. In de sfeer
van Babyion vraag je elkaar niet om
vergeving, maar ga je vechten. Maar
de weg van het kruis is anders en die
leidt tot overwinning."
Nieuwe toekomst
Hij hield de jongeren voor dat het
evangelie niet belooft dat de econo
mie zich zal herstellen of de welvaart
zal toenemen. „De bijbel belooft dat
het mogelijk is vrede te bewaren in
God. onafhankelijk van de economi
sche ontwikkelingen. Het is trou
wens de vraag of een bloeiende eco
nomie geestelijk winst betekent."
Beeld van de demonstratieve mars, die 15.000 evangelische jongeren zaterdag in Utrecht op de been
bracht.
Ook Nico van Biljouw. leider van de kenis." Van Biljouw vroeg de aanwe-
beweging „Jong en Vrij", sprak over zigen zichzelf „in te leveren" en zich
een nieuwe toekomst, die door God
zal worden geleid. „Er komt een dag
waarop de kapitalistische uitbuiting
stopt en de communisten de gemar
telde christenen zullen loslaten. Er
komt een nieuwe schepping, waarin
de mens weer mens wordt, zoals God
hem schiep, naar Zijn beeld en gelij-
te laten vervullen door de Heilige
Geest, die „aanzet tot dienstbaar
heid".
De One Way Day kostte in totaal
120.000. Via twee collectes kwam
dat bedrag ruimschoots op tafel. Er
bleef zelfs nog twintig mille over. Dat
geld wordt beschikbaar gesteld aan
zendings- en evangelisatieprojecten.
Voorzitter H. Keizer van de Evange
lische Zendingsalliantie kreeg staan
de de vergadering symbolisch al vast
tien mille aangeboden. Hij liet door
schemeren dat het waarschijnlijk
voor hulp aan Oegandese kinderen
zal worden gebruikt.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Op de jaarlijkse
toogdag van de bond van her
vormde mannenverenigingen
op gereformeerde grondslag
heeft ir. J. van der Graaf, de
algemeen secretaris van de ge
reformeerde bond in de her
vormde kerk, een referaat ge
houden over het ethisch reveil.
Daarin gaf hij als zijn oordeel,
dat het ethisch reveil, zoals het
door het CDA in zijn verkie
zingsprogram gepresenteerd
werd, niet verankerd is in het
totale bijbelse getuigenis. Het
motto van het verkiezingspro
gram van het CDA was: „Niet
bij brood alleen maar
waarom is het betrokken bij
belwoord niet in zijn gehéél
weergegeven?, vroeg de heer
Van der Graaf. Want de zin
gaat verder:maar bij alle
woord dat uit de mond Gods
uitgaat."
Ir. Van der Graaf (die ethisch reveil
omschreef als: een zedelijke herle
ving, het ontwaken van een nieuw
normbesef ten aanzien van het men
selijk handelen en menselijk gedrag)
waardeerde positief dat mr. Van Agt
de noodzaak van een ethisch reveil
naar voren bracht en uitdrukkelijk
aandacht heeft gevraagd voor het
normbesef bij het handelen, zowel
terzake van het omgaan met mense
lijk leven, in eerbied voor dat leven,
alsook inzake de bredere samenle-
vingsvragen in de sociale kwestie.
Hij heeft daarvoor behoorlijk op de
tocht gestaan, en de referent mis
prees met nadruk het „geestelijke
terrorisme" van „extreem reactio
naire media" als Vrij Nederland en
VPRO.
De vraag
Toch rijst de vraag, ging de referent
voort, of dit. ethisch reveil een écht
reveil zal zijn. Teneinde deze vraag
te beantwoorden, gaf ir. Van der
Graaf een brede, door citaten onder
steunde, uiteenzetting over met
name het negentiende-eeuwse reveil.
Niet alle akkoorden van dèt reveil
worden in het ethische reveil van het
CDA aangeslagen, oordeelde hij. In
dit verband signaleerde hij het niet-
citeren van het volledige bijbel
woord in de CDA-leus, het ontbreken
van: alle woord dat uit de mond
Gods uitgaat. Vaak kreeg het motto
„niet bij brood alleen" een louter
sociale uitleg. Ir. Van der Graaf
noemde als voorbeeld de rede van
mr. Aantjes op het CDA-congres van
augustus 1975. Natuurlijk, bij alle
woord dat uit de mond Gods uitgaat,
hoort ook Matthaeus 25 met wat
daar staat over het hongerigen voe
den en dorstigen te drinken geven.
Maar, aldus Ir. Van der Graaf, het
gaat om méér. Het gaat om het tota
le gebod Gods, dat ten leven is. Dan
gaat het om wat in Gods oog recht en
gerechtigheid mag heten.
Geen verweer
Spreken over de rechten van de
mens, los van het recht Gods, brengt
mee, zo zei de referent, dat een deel
der christenheid in de ban is geraakt
van het revolutiebeginsel van de
rechten van de mens. en een ethisch
reveil, dat niet verankerd is in het
totale bijbelse getuigenis, biedt geen
verweer tegen de ons omspoelende
fanatieke ideologieën, of ze nu marx
isme of fascisme, maoïsme of materi
alisme heten.
Naar de overtuiging van ir. Van der
Graaf kan een ethisch reveil nooit
politiek geboren worden, het zal
slechts een gevolg kunnen zijn van
een gééstelijk reveil. En in zulk een
reveil, met als gevolg een ethisch
reveil, zal de vreemdelingschap, die
wezenlijk is voor het christen-zijn,
niet gemist kunnen worden. Dit leidt
niet tot wereldvlucht, aldus de heer
Van der Graaf in het slot van zijn
referaat, maar tot heiliging, „ons ook
in Christus geschonken".
Tot zover uit het betoog van ir. Van
der Graaf, dat samen met het even
eens op deze, door ds. A. Vroeginde-
weij uit Veenendaal voorgezeten
toogdag, gehouden referaat van ds.
H. Visser (over: Geloofsleven naar de
Schriften) gebundeld is in een uit
gaafje van 32 pagina's van de firma
J. Bout en Zn. te Huizen (N.H.).
ren werden door de kerken wel pro
testen tegen de oorlog geuit, maar
wapens waren eigenlijk nooit een
voorwerp van kritiek, totdat de we
reldraad van kerken, twee jaar gele
den, zei dat kerken en christenen
bereid moeten zijn te leven zonder
de bescherming van de wapens.
„Dat is niet minder dan een oroep
terug te keren tot het oorspronkelijk
christendom", zei drs. Zeldenrust.
„Toen weigerde dat kleine groepje
onaangepasten in het Romeinse we
reldrijk. dat spel van macht en ge
weld mee te spelen." Hij pleitte er
voor dat de kerken zich maken tot
kernen van protest tegen de neutro
nenbom en van discussie over de
functie van wapenindustrieën, zoals
Holland Signaal of munitiefabrie
ken als De Kruithoorn.
Volgens drs. Zeldenrust moet de dis
cussie over de bewapening verder
gaan dan alleen dat onderwerp. Ook
onze economie, onze bondgenoot
schappen, de omgang met het mi
lieu, de opvoeding en onze levens
stijl moeten aan de orde komen. En
„als we de huidige bewapening ver
werpen. zullen we moeten zoeken
naar andere vormen van weerbaar
heid.
In een forumdiscussie werd onder
meer gesproken over de pogingen,
op de scholen vredesonderwijs te
introduceren. Henk Gerritsma van
het Polemologisch Instituut in Gro
ningen vertelde dat er voor middel
baren scholen complete leerpakket
ten bestaan ten dienste van het vre
desonderwijs. Hoewel deze leermid
delen door enkele scholen wordt toe
gepast. bestaat er nog veel afweer
tegen dit soort onderwijs.
De onderwijsinpsecties en de leer
stofcommissies geven echter wel
ruimte voor vredesonderwijs. De
moeilijkheid is vaak dat je eigenlijk
alleen aan vredesonderwijs kunt
doen, wanneer je op school een open
systeem hebt. Vredesonderwijs
moet bij de jonge mensen het ver
trouwen ontwikkelen dat verande
ring mogelijk is en de kinderen moe
ten leren dat zij zelf kunnen bijdra
gen aan verandering vanuit hun ei
gen situatie.
Daarvoor is een nieuwe grondhou
ding van docenten en leerlingen no
dig. die voor sommige leraren soms
bedreigend kan zijn. Ouders en
schoolbesturen kunnen de leraren
helpen over deze drempel heen te
komen.
Drs. L. J. Hogebrink, lid van het
interkerkelijk vredesberaad, in een
nabeschouwing op de vredesweek in
het blad van de Amsterdamse her
vormde Westerkerkgemeente
TREF:
De Vredesweek is voorbij. Een ande
re discussie over de kernwapens is
begonnen. Niet: zijn ze geoorloofd?
Maar: hoe raakt de wereld ervan
bevrijd? In de pers is er vaak scham
per op gereageerd, met name door
deskundigen die strikt binnen de
logika van het afschrikkingssys
teem willen blijven redeneren.Zodra
vanuit de kerken het geluid klinkt
dat de logika van deze wereld niet
langer onze logika mag zijn. is de
reactie: daar valt dan niet over te
praten. Want geloof is van een ge
heel andere orde dan politiek. Spij
tig vind ik het persoonlijk als dit
ondersteund wordt door mensen
binnen de kerken die zeggen: dit is
politiek, en politiek hoort niet thuis
in de kerk. Dat op het gebied van
kerk en politiek problemen liggen
waar je niet lichtvaardig over moet
denken, is duidelijk. Maar we moe
ten niet onszelf in vrijheid veroorde
len tot de afgedwongen toestand die
we in veel oosteuropese landen juist
zo verfoeien. Namelijk een overheid
die zich van de kerk niets aantrekt
en een kerk die politiek monddood
is gemaakt. Verheugend vond ik in
deze vredesweek dat, zodra er ge-
pré ét werd. van polarisatie niets
was te merken. Als je de pers en
uitlatingen van de kerkelijke top
moest geloven, was met het kernwa
pen-thema de polarisatie onvermij
delijk. Ik ben in zes gemeenten ge
weest en ik heb er niets van ge
merkt. Er is open. eerlijk gediscussi
eerd. Het is wél een onderwerp dat
allerlei emoties opwekt. Daarom
geldt meer dan ooit dat In de ge
meente het gesprek in het teken
moet staan van „de één achtte de
ander uitnemender dan zichzelf".
Prijsvraag
D. v d Ploeg in het GEREFOR
MEERD KERKBLAD van de clas
sis Kollum:
pinksterevangelist Morris Cerullo in
Nederland een campagne houden.
In Utrecht had hij al een voorberei
dingsbijeenkomst met 250 Neder
landse pinkstervoorgangers. Daaro
ver Ben Hoekendijk in OPWEK
KING:
In Utrecht sprak hij over de vraag
die de discipelen aan Jezus stelden:
„Wat moeten we doen om de werken
Gods te kunnen werken". Morris
schreeuwde: „Het antwoord op de
problemen van de wereld hebben
die mensen, die het geheim van deze
vraag ontdekt hebben". Hij huilde
verschillende malen onder zijn
preek. Hij liet de voorgangers een
tijd naar hun handen kijken, omdat
„in die handen de oplossing ligt van
de nood van de wereld door het
evangelie". Hij fluisterde, schreeuw
de, huilde en verzuimde de vraag te
beantwoorden die hij zelf gesteld
had, namelijk: wat moeten we doen
als we de werken Gods willen wer
ken. Sommige meer emotioneel in
gestelde broeders konden het nau
welijks verwerken, en begonnen ko
ren te zingen als ze stil moeten zijn,
lachten als er juist iets heel ernstigs
gezegd werd. Kortom: Het werd een
ouderwetse, wilde Pinkstersamen
komst. Volgend jaar kunnen we wat
beleven.
Luguber
Zo zijn we in de afgelopen zomer
maanden tot de conclusie gekomen
dat het met de zit van de kerkban
ken in de meeste kerken vrij hope
loos is. We hebben ons daarbij zelfs
afgevraagd of kerkbanken met op
zet zo worden gemaakt dat kerkgan
gers er niet met lust kunnen neerzit
ten. De gebouwen van de Neder
landse Hervormde Kerk slaan daar
bij wel een heel slecht figuur, omdat
men daar vaak plaats mag nemen
op historisch verantwoord kerkmeu-
bilair dat de lichaamsdelen pijnigt.
Als je dan eens een modern kerkge
bouw binnenkomt denk Je daar een
vlotzittende bank te vinden. Maar
nee hoor. Zelfs in de kerken waar
stoelen stonden was het knudde.
Zodat we tot de conclusie zijn geko
men dat het met het meubilair in de
kerk over het algemeen maar slecht
gesteld is. We hebben ons daarbij
afgevraagd of het niet zinvol zou
zijn om als gezamenlijke kerken een
prijsvraag uit te schrijven onder
meubelmakers om een goedzittende
kerkbank te ontwerpen die dan
massaal in produktie kan worden
genomen voor nieuw te bouwen
godshuizen. Nu zegt u misschien:
maar alle mensen zijn niet gelijk.
Wat de een een goedzittende bank
acht is misschien voor een ander
niet te verdragen. Misschien is het
echter wel mogelijk dat in een te
ontwerpen kerkbank of kerkstoel
wat meer rekening kan worden ge
houden met een normaal lichaams
postuur, waarbij de rugpartij een
wat gemakkelijker steun geeft. Het
is maar een idee. En dat niet met de
bedoeling om de kerkgangers in een
comfortabele slaaphouding te zet
ten. maar om het nuttige van het
luisteren te verenigen met het aan
gename van een goed zitvlak en een
steungevende leuning.
Volgend Jaar komt de Amerikaanse
DE ACHTERBAN
Zijn jullie ook al zo
van inzicht verstoken?
(Markus 7,18)
far
IM
ïan
ffed
>ez
We komen nog even terug op deze )ve
klacht van Jezus. Het is de klacht (an,
ten aanzien van zijn leerlingen, de rers
mensen die 't dichtst bij Hem staanr d
Die klacht is ook verder in de ïan
Schriften niet onbekend. Mozes en-
beklaagt zich bij God over het volklig
De achterban zal hem niet gelovennet
als hij ze vertelt dat de God van huiiei
vaderen hem verschenen is. Als Eliipr<
na de Karmel, telkens opnieuw docïevi
een Godsbode wakker gemaakt, deler
Horeb opstrompelt horen we hem taa
tot twee keer toe verwijtend zeggerfen
dat de kinderen Israëls Gods altare£ui
omver gehaald hebben. Ook hier dii
kloof. En hoe moeten de profeten D
zich niet telkens weer ongerust
maken over de blindheid en de Dp
doofheid van diezelfde achterban.
Hier is Jezus. Hij is met geen andert
bedoeling gekomen dan die
achterban, de mensen, het
Godsvolk. Zij moeten bevrijd. Zij
moeten onderricht worden en hun
ogen moeten worden geopend voor
Gods toekomst. Dat is een moeilijk»
opdracht. Israël als een kudde
schapen leiden. Dat daarbuiten
geen begrip is, dat zelfs de schare, di
dichte drom van mensen die Hem
uit wat voor verlangen dan ook
nalopen, Hem niet begrijpt, de Heer
ziet er een ogenblik aan voorbij.
Maar „jullie ook". Dat is hier het
diepste motief van deze klacht. Hij
leunt achteruit, maar er blijkt een
gat te zijn. Op een andere plaats
zegt Hij: „De mensenzoon, zal Hij
nog geloof vinden op aarde?" Waar
zijn de mensen die hun inzicht aan
Hem ontlenen en zich door Hem
altijd opnieuw willen laten
oriënteren? Een vraag aan ons, zijn
achterban. Meer nog: zijn vrienden,
zijn bevrijden.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te Loenen-Abcoude
combinatie met Weesp-Nigtevech]
P. H. v. d. Laan, kand. te Groningt
GEREF. KERKEN VRIJG. B V. Hg
Beroepen te Hengelo: W. Louwerave
kand. te Apeldoorn.
\ei
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Hoofddorp: J. Mol to»
Rijssen.
Bedankt voor Nunspeet: Chr. V. -jD
Poel te Yerseke. 8'
b<
Via HET ZOEKLICHT (het blad van
wijlen Johannes de Heer) een citaat
uit het blad GOUDEN SCHOVEN:
Een groeiend aantal gieren cirkelen
boven de vlakte van Jizreël, het Ar
mageddon van de eindtijd, schrijft
rabbijn Michaël Esses (die in Jezus
als de Messias gelooft). Deze lugube
re kaalkoppige vogels zijn de oude
aaseters en lijken-opruimers van het
oosten. Blijkbaar is een nieuwe ge
netische gedragslijn er oorzaak van
dat de vogels de laatste jaren in
aantal toenemen. Men zegt dat ze
zich driemaal zo snel als normaal
vermenigvuldigen. Vogelkenners in
het oosten zeggen ook dat de bui
zerd nu vier eieren legt tegen vroe
ger één. Als dit waar is. mogen we
hierin een teken zien dat „de grote
maaltijd Gods" voor de gieren in
voorbereiding is? (Zie Ez. 39:4,17-20;
Luc. 17:37; Openb. 19:17, 18).
Idee van Len Munnik voor de prijs
vraag van Kollum.
Bisschop Simohis
Bisschop A. J. Simonis (foto) vain
Rotterdam is het niet eens met heh
pleidooi van de St. Willibrord ver»:
niging om individuele niet-katholi»
ke christenen „in bepaalde situatie
een beperkte toelating tot de maa
tijd des Heren in de r.k. kerk toe
staan" (de St. Willibrordvereniginj s
is het r.k. adviesorgaan en servio
centrum voor oecumene). Deze vere
niging denkt hierbij (zoals we verli
den week bericht hebben) o.m. aaj
gemengd gehuwden, aan christene
in een bijzondere oecumenische s
tuatie zoals bewoners van bejaai
dentehuizen en andere instituten
aan gelovigen in basisgemeentel
Bisschop Simonis wijst op de on
langs gepubliceerde verklaring vai
de r.k. bisschoppen over het wer
van de raad van kerken. Daarin -
aldus bisschop Simonis wordt uil
drukkelijk gezegd, dat deze teks
niet tot een ruimer stellen van d
gegeven normen van toelating vai
protestantse christenen tot de kat
holieke viering van de eucharisti
kan leiden. Bisschop Simonis wijs
er ook op, dat hij al enkele male
hierover zijn ernstige bezorgdheii
heeft geuit. Hij verklaart ook. dat d
St. Willibrordvereniging als het oe
cumenische adviescollege der
schoppen, zich aan de beleidslijne
van de bisschoppenconferenti
moet houden. Door telkens weer ei
van af te wijken kan volgens bis
schop Simonis „eerst recht geestell
ke nood" ontstaan bij gelovigen, di
door tegenstrijdige adviezen en pu
blikaties op oecumenisch gebie
steeds meer in verwarring dreigen
worden gebracht over fundamenten
geloofszaken.
Het gezin van vandaag en morgei
bundel opstellen over het gezir
ven door scribenten uit de kring<
van de gereformeerde bond in
hervormde kerk. de christelijke t
reformeerde kerken en de gerefo(
meerde gemeenten, prijs 24,90. Td
de medewerkers behoren: drs
Exalto, drs A. Vergunst, prof. dr 7
H. Velema, en ir J. van der Graaf