Speelhuis eerste'pluk' Helmonds woonwoud )ver menswaardigheid, brood en biefstuk mm Moeder dikker dan de dochter Nieuw flapoor Helmond 800 jaar -43lom zet kubussen op een punt set BINNENLAND door Barend Mensen In de grote zaal van het speelhuis waant zich men in een circustent. Op deze foto de situatie waarin een van de zes tribunes is verzonken om gebruik te kunnen maken van het lijsttoneel. van die kabbalistische „bomen" te gelijk in de binnenstad? Het was ook wel iets om even van te schrikken. Helmonds gemeentebestuur nam na lang beraad en ook na de bevolking te hebben gehoord desondanks het moedige besluit drie proefwoningen te laten zetten. Een plaatselijke aan nemer voorkwam dat het project al bij voorbaat zou mislukken doordat bij de aanbesteding de laagste in schrijving bijna honderd procent bo ven de begroting uitging. Hij bood aan het werk voor het geraamde bedrag te doen om de impasse te doorbreken. Op je tenen Piet Blom zegt over die fase: „Dat was echt op Je tenen lopen. Die proef moest namelijk alles in één keer bewijzen: de bouwkosten, de be woonbaarheid. de vorm van het Speelhuis, de constructie, de woon kosten en de gunst van het publieke oordeel." Tijdens de bouw van de Traverse- woningen maakte Blom het defini tieve ontwerp voor het Speelhuis en dit staat er nu als „een eerste plukje woningwoud", waarvan de oor spronkelijke opzet overigens wel aanzienlijk is teruggebracht. Hoe het „woud" in Helmonds niet al te boeiende centrum zal functione ren durven wij op dit moment niet te voorspellen. Maar het Speelhuis is een gebouw geworden dat zich niet laat aanschouwen zonder dat het de kijker even de adem laat inhouden. Het is zo iets „andérs", zijn verschij ning is zo verrassend, lijnen en kleu ren hebben zo'n suggestieve wer king dat geen mens het achteloos kan passeren. En dan hoef je het als je daar nog niet aan toe bent of misschien nooit aan toe zult komen niet mooi te vinden, je ontkomt toch niet aan wat deze ver vooruit grijpende conceptie uitstraalt. Forten Streng vasthoudend aan het princi pe van de op een punt staande ku bus is Piet Blom er met logica in geslaagd in dit ontmoetingscentrum alles wat verlangd werd zijn plaats te geven. Er zijn in totaal vijftig grotere en kleinere ruimtes met in de ring rond de grote zaal (400 700 zitplaatsen al naar gelang het con ventionele toneel dan wel het mid denvlak als speelruimte wordt ge bruikt) de verbindingen met wat Blom „forten" noemt. Die forten be staan uit vijf aan elkaar en doorge- koppelde woonelementen. Deze dra gen een glaskap waaronder grote, kolomvrije ruimten op de eerste ver dieping zijn ontstaan. Daarin zijn een concertzaal, een prachtige bal letzaal en een afdeling voor beelden de vorming ten behoeve van Hel monds Instituut voor creatieve ont wikkeling gemaakt. Ruimten voor de centrale hal, foyer, een expositiezaal en een restaurant werden verkregen door de kolom men zo men wil: palen onder de woonelementen af te sluiten. Het Speelhuis maakt daardoor ontmoe ting in beslotenheid mogelijk. In we zen zijn de ruimten echter gelijk aan het straatbeeld onder het toekom stige woonwoud. Ze zijn vervlecht- baar. aldus Blom. In dit huis vol architectonische sur prises. waarin diagonalen en cirkels logisch op elkaar inwerken en som mige ruimten slechts langs nauwe trapjes en door kinderdeurtjes zijn te bereiken, vormt de grote zaal de HELMOND Prinses Beatrix stelt volgende week vrijdag het Speelhuis in gebruik. Dat is dan tegelijkertijd een hoogtepunt in de viering van Helmonds acht honderd-jarig bestaan. Men gaat voor het bepalen van de ouderdom van de stad uit van een bul van paus Alexander III van 12 maart 1178 waarin de naam ..Helmont" voor het eerst wordt genoemd. Zo'n slordige twee jaar is men bezig geweest de viering voor te bereiden. Het wordt dan ook een feest dat, met vier hoogtepunten en wat kal mere tussenliggende periodes, tot eind oktober volgend jaar duurt. De Stichting Helmond-800 maakt er wat van, dat mag wel gezegd worden. Het wordt natuurlijk een ..ontmoetings- feest". Het Speelhuis zal daar bij zijn bruikbaarheid voor de meest uiteenlopende evene menten moeten bewijzen. Helmond telt 60.000 inwoners. Het is het centrum van het Peel- land, middelpunt van het ge west. Werkstad met een zakelij ke inslag als het is heeft het toch altijd een warme belang stelling gehad voor de dingen die het leven leefbaar houden. Dat blijkt dan ook wel uit de culturele aspecten van het feestprogramma. Helmond heeft als raadhuis een uil 1402 daterend kasteel. Over dat ..Castelli Helmondani" wordt onder meer geschreven in het ter gelegenheid van het 800- jarig bestaan uitkomende boek Helmond, van plaggenhut tot paalwoning". In het vignet van het feest is die ontwikkeling ge symboliseerd door de helm uit het stadswapen en de aandui ding van een half achter die helm schuilgaande, op een punt staande kubus. grootste verrassing. Want hier lijkt plotseling geen sprake meer van een door vaardige bouwvakkers uit be ton. staal en hout opgebouwd ont moetingscentrum. Hier gaat het ontmoeten zich afspelen in een cir custent. Blom heeft deze zaal dan ook als een circus gebouwd: zes tribunes rond een piste waarvan er één kan ver dwijnen om het „lijsttoneel" te kun nen gebruiken en de piste te kunnen vullen met stoelen. Voor de verbluf fende illusie dat deze zaal een tent is van gevouwen, gedrapeerd en hier. en daar zelfs wat groezelig zeil heeft de Helmondse kunstenaar Har San ders gezorgd. Samen met Jacques van de Boom heeft hij daar een oppervlak van zeshonderd vierkan te meter nauwgezet voor beschil derd. Ongelooflijk zoals dat is ge daan. ongelooflijk ook wat een sfeer er van deze bedotterij uitgaat. T iTERDAG 22 OKTOBER 1977 L or J. G. A. Thijs je. zoals bij lezing van deze ht onlangs kon gebeuren, k bij elkaar tweemaal het ïrd „mens(on)waardig te- Ikomt (in een verklaring l het CNV over Zuid-Afnka in een kort geding over een angenhouding) gaan je ge kten onwillekeurig naar N I verhaal dat verteld is over tin 1891 gehouden eerste Istelijk sociaal congres. Op [congres, waar Kuyper zijn kamde rede hield, sprak professor Herman Ba- p die toen nog aan de Ihper hogeschool verbon- I was Volgens dr R. H. Bremmer (schrijver van Herman Ba- vinck en zijn tijdgenoten) wa ren Bavinck's woorden aller minst progressief. Het meest vooruitstrevend was nog zijn uitspraak dat het in overeen stemming met de bijbel is dat aan iedereen zoveel mogelijk een onbezorgd leven en een menswaardig (in de verslagen staat natuurlijk: menschwaar- dig) bestaan verzekerd wordt. De predikant dr F van Gheel Gildemeester. die in Den Haag sterk betrokken was bij het sociale werk van de „christelij ke volksbond", was over Ba vinck's woorden niet erg te spreken. Over wat een mens waardig bestaan inhield be stond. zei hij. nogal wat ver schil van opvatting, het wissel de tussen „een droog stuk rog gebrood en biefstuk met aardappelen". Nadat de latere minister Talma (toen ook nog dominee, hij verhuisde in dat jaar van Heinenoord naar Vlis- singen) zich in de discussie ge mengd had. antwoordde Ba- vinck dat het niet zo gemakke lijk was te omschrijven wat een „menswaardig bestaan" precies inhield en hij maakte daarbij een opmerking die nu wat vreemd klinkt maar toen gelach en applaus in de verga dering teweegbracht: „Een ko ning op zijn troon die slechts roggebrood moet eten leidt een onmenswaardig bestaan, even als een werkman die zich te goed doet aan biefstuk en wijn." Voor wie dit een wonder lijke uitspraak vindt, maakte Bavinck even later veel goed door zijn stelling dat het werk in een fabriek eigenlijk geen leven was voor iemand die naar Gods beeld geschapen was. Ook in de beschouwingen van de in 1924 overleden c.h. leider jhr mr A. F. de Savornin Lob man komen we het begrip „menswaardig" tegen Voor Lohman was dit niet in de eer ste plaats verbonden met het loonpeil maar vooral met „al datgene wat tot verheffing van de arbeider gedaan kan wor den en reeds gedaan wordt". Lohman verwierp de vrije con currentie niet: die was volgens hem het beste middel om een algemene welvaart te berei ken. waarvan dus ook de arbei der kon profiteren. Lohmans woorden klinken wel heel anders dan die van de Jonge Kuyper. Toen de Stan daard pas opgericht was. schreef Kuyper een artikelen reeks waarin hij onder meer zei dat de werkman zich ver plaatst ziet „in een toestand van ellende, waarvan de jaar boeken der christelijke wereld geen tweede voorbeeld vermo gen aan te wijzen". Volgens Kuyper is de arbeider „als vrucht van de revolutie" ge heel „aan eigen krachten over gelaten." „Zijn loon wordt niet bepaald naar zijne behoeften maar door het groter of geringer aanbod op de markt en in de bedrijven die met werktuigen gedreven worden." De arbeider staat volgens Kuy per tegenover „een geldmacht die In de handen van betrekke lijk weinigen opgehoopt hem meedogenloos tracht te ver pletteren". De arbeider is „ge daald in een toestand van stof felijke ellende die den Jammer- vollen toestand der slavenbe volking van het heidendom vaak in de schaduw stelt" Al dus de jonge Abraham Kuyper. ^■helmond Nu het Speelhuis in Jhet zich voor de viering van zijn ■^achthonderd jarig bestaan gereed imakende Helmond nagenoeg vol tooid is ziet Piet Blom zichzelf weer ft als een werkloze bouwvakker. Of hij dat lang zal blijven weet hij niet. Wat wel voor hem vaststaat is dat er na zijn befaamde Kasjba in Hengelo en na zijn in het centrum van Helmond nog te realiseren ..woningwoud" voor hem als architect geen weg terug meer is. Hij zegt wel verder te móe ten gaan met deze „weelderige" bouw. die geen scheiding tussen het gewone en het bijzondere kan velen. Het Speelhuis is een openbaar ge bouw. een sociaal-cultureel centrum Maar het verschilt principieel in niets van de zestig paal- of boomwo ningen die er straks bij gebouwd worden en die gelijk zullen zijn aan de in 1975 aan de Helmondse Traver se op „palen" gezette kubussen. Het Speelhuis is dan ook niet los te zien van het woningwoud, dat in de filo sofie van Piet Blom een drempelloos ontmoetingscentrum moet zijn. Het is op een fantastische maar niette- ,min zeer praktische wijze opge- jribouwd uit een aantal exemplaren i^van die nieuwe woonvorm met het |yals een grotere kubus daarboven uit- stekende dak van een grote zaal. De paalwoningen van Helmond heb- ,rï ben zeer verschillende reacties opge- Q"1 roepen Het was zoals met iets heel I nieuws vaak het geval is: men was er u enthousiast vóór of fel tegen, men »t.vond ze erg goed of onzinnig. Een r E' tussen de uitersten liggend oordeel r bleek bij weinigen voorhanden. De drie proefwoningen aan de Traverse g waren dan ook een compromis, een „laten we het eerst eens bekijken 3 voor we ons eraan ophangen" Piet j m Blom. door Helmonds burgemeester Geukers geraadpleegd over een in het stadscentrum te bouwen cultu reel centrum, overtuigde het ge- imi meentebestuur ervan dat Helmond zijn hart zou zien afsterven als niet jj~"j!het centrum weer in toenemende mate bewoond zou gaan worden. Hij kwam met het idee op de plaats van een fabriek en een zusterklooster .^méér dan alleen een cultureel cen- -itrum te bouwen. Geen culturele su permarkt met alles onder één dak imaar een weids ontmoetingscen trum. een uitnodigend open com- iplex, onlosmakelijk verbonden aan de woonfunctie van de binnenstad. Voor dat laatste kwam Blom met het ontwerp van een „stadsgewelf". ge vormd door „opgetilde" woningen. Daaronder zou het leven in de bin nenstad kunnen doorspoelen. Bo vendien zou het verbindingen leggen tussen de andere delen van het stadscentrum omdat dit tenslotte in zijn geheel als ontmoetingsplaats moet functioneren. Even stil... Toen hij de maquette van een paal woning in de vorm van een op een e punt staande kubus op .tafel zette, n werd het echter wel even stil in Hel mond Zoiets progressiefs zagen Jmaar weinig mensen zitten. Een huis waarin behalve de vloeren alles -Hscheef zou zijn. een verschijnings vorm die in de letterlijke betekenis van het woord ongekend was en dan. zoals Blom wilde, een woud van 188 Trouw/Kwartet21 door Rob Föppema Tenzij er weer iets is misgegaan, speelt zich sinds gisteren een vrolijke familiescène in een langgerekte baan om de aarde af. Twee wetenschappelijke kunst manen moeten de komende drie jaar op een heel bedachtzame manier haasje-over gaan spelen. De onderzoekers en technici die het spel regisseren, spreken onder elkaar van de „Moeder" en de „Dochter" Dat zal in ieder geval één Nederlandse fa brikant van halvarine bijge dachten geven, want de Doch ter is met haar 166 kilo aan merkelijk slanker dan de Moe der. die 340 kilo meetorst. Voor de betrokkenen levert het fraai dubbelzinnig proza op. bij voorbeeld: „Wij verwachten dat de Dochter dit comfortabel overleeft, maar de Moeder heeft een oudere warmtehuis- houding en zal het kouder krij gen. dus daar komen mis schien wat problemen". Dat is een indirect compli ment voor de Europese ruimte- techniek. want de Moeder is een produkt van de Ameri kaanse NASA. terwijl de Doch ter speciaal voor de gelegen heid werd ontworpen door het Europese bureau voor ruimte vaart ESA. Officieel heten de dames ISEE. de Engelse afkor ting voor Internationale zon aarde verkenner. Dat ze met hun tweeën zijn, en op vrij kor te afstanden van elkaar pre cies dezelfde metingen verrich ten. is iets waar de weten schapsmensen bijna opgewon den van kunnen raken Zij hopen op die manier nu echt de gecompliceerde wissel werkingen te kunnen ontrafe len tussen het magnetisch veld van de aarde en de stroom elektrisch geladen deeltjes die de zon voortdurend de ruimte in slingert, de zonnewind. Wat zich daar ruwweg afspeelt, is door de metingen van talloze ruimtevaartuigen al wel duide lijk Het aardse magneetveld wordt door de zonnewind als het ware ingedrukt en in de van de zon af gekeerde richting tot een staart vervormd. Dat zijn allemaal geen stabiele toestanden. Er treden fluctua ties op in de zonnewind, de „boeggolf' van het aan de zon zijde ingedrukte magneetveld beweegt op onduidelijke ma nieren heen en weer, de staart waarin nog verschillende ge bieden worden onderscheiden, kwispelt wat. Aangezien niet alleen voortijlende elektrisch geladen deeltjes het magneet veld beïnvloeden, maar op zijn beurt het magneetveld de elek trische deeltjes niet onge moeid laat. zijn de details van de situatie moeilijk te door gronden Alle ruimtevaartuigen die tot dusver in hun eentje al metend baantjes door deze warboel trokken, hadden in die situatie evenveel overzicht als iemar.d die probeert met één oog dicht een draad in een naald te ste ken. Zij konden op elk moment trouwhartig magnetische en elektrische velden meten, en aantal en aard van geladen deeltjes Maarzij bewogen zich voortdurend door een veran derde situatie, en konden zo geen verschil maken tussen plaatselijke verschillen en ver schillen die met het verstrij ken van de tijd optraden Door twee kunstmanen op een afstand van elkaar praktisch dezelfde baan te laten be schrijven. kan die ..tijd ruimte- dubbelzinnigheid" worden op geheven De situatie wordt im mers in elk punt van dc baan op twee verschillende tijdstip pen opgenomen Fluctuaties in de tijd blijken uit het verschil tussen die metingen Dat Moeder en Dochter haas je-over spelen, heeft twee ach tergronden Ten eerste moet hun onderlinge afstand voor verschillende soorten metin gen variëren Verschijnselen die in de tijd snel variëren, moeten namelijk met een kor te tussenpoos op dezelfde plaats worden gemeten. En dingen die maar langzaam ver anderen worden dan niet opge merkt. Die komen pas naar vo ren wanneer de beide satellie ten op geruime afstand van elkaar langskomen Ten tweede moeten de dames op gezette tijden in onderling beraad, om te vergelijken of hun identieke meetinstru menten nog wel overeenstem men. De gemeten verschillen zijn pas betrouwbaar wanneer Moeder en Dochter het erover eens zijn dat vijf volt inder daad vijf volt is En de gevoe ligheid van instrumenten ver loopt altijd wel een klein bertji Daarom is voor de Dochter door de vluchtleidlng ten speels gedragspatroon ontwor pen. Nu eens verwijdert zij zich duizenden kilometers van mama. dan weer komt zij even langs om daarna naar de ande re kant te hollen De capriolen worden uitgehaald door de slankste van de twee. omdat dat minder brandstof vergt. Over negen maanden wordt de familiescène compleet wan neer ISEE nummer drie wordt gelanceerd, die we best Oma kunnen noemen. Zij bekijkt het dolle gedoe van een af standje Neergezet op het punt waar de aantrekkingskracht van zon en aarde elkaar net compenseren, meet Oma de variaties in de zonnewind, on geveer een uur voordat die zich bij Moeder en Dochter laten merken Zo wordt aan het toch al veel gedetailleerdere beeld van wat er in de ruimte om ons heen gebeurt, bovendien het verband tussen oorzaak en ge volg toegevoegd In het voor uitzicht van dit sprongsgewij ze toenemende inzicht, mogen de wetenschapsmensen inder daad wat opgewonden raken Jarenlang is een schotelantenne de hoogste wijsheid geweest als het ging om het opvangen van heel zwakke radiosignalen zoals die worden uitgezonden door verbindingskunstmanen of ververwijderde sterren. Het leek ook erg voor de hand te liggen: Je vangt het signaal op over een flink oppervlak, kaatst het terug naar een punt in de ruimte vóór het schoteloppervlak, waar het in geconcentreerde vorm beter verwerkbaar is voor de versterker. Op de foto hieronder staat zo'n klassieke schotelantenne vaag op de achtergrond, want op de technische hogeschool Eindhoven heeft dr ir V. Vokurka een nog hogere wijsheid ontwikkeld, de multi-reflectorantenne. Het signaal wordt door het plat-gebogen oppervlak de zwarte sleuf in gekaatst waar het een aantal kleinere reflectoren ontmoet die het uiteindelijk naar de plaats van bestemming in de dooscon structie toe spiegelen Waarom dat precies een betere ontvangst geeft, is een zeer wiskundig verhaal, maar in leder geval blijkt het te werken. Aangezien er via steeds meer kunstmanen steeds meer infor matie over grote afstanden wordt verstuurd, zijn verbeterin gen op dit gebied de technici zeer welkom Voor de heer Vokurka leverde het project onlangs een doctorstitel op.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 21