i Herfsttooi: de bloem als motief in de kunst UNST liemand weet dat Gerard Cox tepelsteeltje heet 'ure flamenco bij :iesta Gitana jm Perfect spel van Krebbers in Dvorak Science Fiction op het toneel I - Ook Fluwelen Breughel en Delftsche Slaolie zijn er Mijnheer Klebs en Rosalie •fc.W-v langer veiliger, langer zuiniger Hommage aan Jeanette Vondersaar ERDAG 13 OKTOBER 1977 BINNENLAND Trouw/Kwartet p 6 - RHS 15 or Ber Hulsing jAmstelveens Cultureel Centrum begon dinsdagavond Gerard K. met vier jonge vrouwen en een sextet, aan zijn nieuwe igramma dat Niemand Weet. Niemand Weet, dat ik Repel- eitje Heet, heet. Erd Cox. dat weten wij al lang, is al een cabaret-zanger, op zijn als hij enigszins korzelig over- pt. met kritische liedjes dus En ir heeft hij er een paar van. Het jelus bij voorbeeld, waarin hij. op £ek van Rogier van Otterloo. het egere idyllische slapen gaan na I dag. een leven, van ellende en jroeg. bezong, met het.portret I de heilige leider Van Agt boven Schoorsteen. Gerard heeft het be ft niet op het CDA. met op Wiegel, t op De Telegraaf trigens is hij zelden politiek Wel tmt hij televisieomroepers lekker de hak. met een sportverslag van i vliegtuigkaping onder meer. Hij ftelt ook van zijn oude buurt, waar I gastarbeiders wonen en heeft jrover dan een mooi liedje (van lid Bos en Jan Boerstoel). Repel- ftltje speelt hij ook. met zijn me- I fterksters. en dat sprookje wordt I traard satirisch heel anders. alles, en nog meer, gebeurde na >auze. en dat haalde de boel ge lig op. Want in de pauze wist ik niet wat ik er van zeggen zou. aardig, dat wel, maar sterke in- kken had ik toen nog niet gehad, lalve dat lied dan Voor 'n Onbe- de Italiaanse Soldaat, ook van en Boerstoel. Dat komt doordat ard Cox niet alleen cabaret wilde ngen, maar ook gewone vermake- heid en een beetje show. or G. Kruis (ADVERTENTIE) irgeloos tuinieren londerhoud van uw tuin jCuijpers u moet doen en juist :t laten. Tekeningen van isje Kaayk. nden. 24,50 •ken en kastelen iropa J.J. Mostard gstaanjagende vertellingen, tveringwekkend mooie eningen van Wim Verboven. tonden, 29.50. -1-1978/35 ectrum Atlas van het inselijk lichaam opwindend boek over uzelf, er dan 500 foto's en tekeningen leur. tonden, groot formaat, 95 brandschilderd glas lilderen met licht ek internationaal overzicht van tllermooiste uitingen van schilderkunst. tr dan 500 magnifieke irenfoto's. tonden 95. 1-1-1978 125 weg naar het noodlot drama in de vliegtuigindustrie X de vliegtuigindustrie I mensenlevens? is de veiligste/onveiligste Itvaartmaatschappij? ttrum Paperback, 29,50 door Jac. Lelsz ENSCHEDE Een van de charmantste exposities, die per traditie in Nederland wordt gehouden is de jaarlijks terugkerende tentoonstelling Herfsttooi in Enschede. Kortstondige manifestaties omdat de bloemen er een hoofdbestanddeel van vormen. Leert de psalmist ons al hoe kwetsbaar en vergankelijk ze op het veld zijn (overigens beeld van het menselijk bestaan) in afgesneden staat gaat hun schoonheid wel heel ras verloren. Men moet er in het Rijksmuseum Twente dan ook altijd snel bij zijn om ervan te kunnen genieten. Daar heeft hij dan die vier vrouwen voor en die zijn, soms uitbundig ge kostumeerd (door Ton Verheugen) ook verheugend om te zien. Ze dan sen. zingen en spelen. Hannah de Leeuwe danst het best. en komisch vaak. en kan lekker brutaal uit de hoek komen. Leoni Jansen heeft een droge humor in haar acteren, als de koning in Repelsteeltje bijvoor beeld. Hanny Vree en Simone Kleinsma dartelen zingend en dan send leuk rond. Die vier „meiden" zijn lekker mal in hun Brandweer- liedje; uitbundig in Plat, over het plat rijden van dieren en lifters langs de weg in een Davids-achtig „we gaan naar buiten." Leonie en Simone doen samen een Hou je nog 'n Beetje Vamme?; er is een ensemblenummer over, tegen?, feminisme; Hanny doet een ondeugend Kabouterpiloten- liedje; en revue-achtig wordt het stel in Fruit of Theater. Gerard Cox vertelt, voor de pauze, nog.enige verhaaltjes, en na de pauze heeft hij een sterk verhaal over een man die altijd met reclame op zijn auto moest rijden, geschreven door Kees van Kooten. Achter dat alles zit een sextet van Fred Leeflang, heel jong nog, zo te zien, en ook om te horen. Nog niet ingespeeld op het, moeilijke, begelei den. Robert Kaesen zorgde voor de regie/choreografie; die is wel beweeg lijk en leuk om te zien soms. maar stelde overigens weinig voor. Een scène uit Niemand Weet, Niemand Weet, dat ik Repelsteeltje heet. Van links naar rechts: Hannah de Leeuwe, Hanny Vree, Leoni Jansen, Gerard Cox, Simone Kleinsma. door W. Wolvekamp ROTTERDAM Dinsdagavond speelde het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest onder leiding van Edo de Waart een werk van Robert Schumann dat maar sporadisch in de concertzalen te beluisteren valt: een driedelige compositie „Ouverture, Scherzo en Finale" waarvan Schumann zelf beweerde dat de verschillen de delen ook voor zelfstandige uitvoeringen in aanmerking kwamen. Het muzikaal gehalte van deze stuk ken blijft in het algemeen wel wat achter bij dat der vier symfonieën. Het meest voldoet de Finale, die eerder een klassieke dan een roman tische geest ademt. Onder leiding van Edo de Waart kwam een uitvoe ring tot stand waaraan grote zorg bleek besteed. Vervolgens gaf Herman Krebbers een vertolking van het vioolconcert van Dvorók. Van de drie solo-concer ten die de Boheemse meester schreef is het pianoconcert het minst ge slaagd. Eigenlijk begrijpelijk; Dvo rak was van huis uit geen pianist. Het cello-concert staat stellig boven aan. Maar ook het thans ten gehore gebrachte vioolconcert mag zich in een zekere mate van populariteit verheugen. Jammer is alleen dat het stuk nogal zwaar is geïnstrumen teerd. Overigens kleurrijke en leven dige muziek waarmee solist zowel als begeleidend orkest veel eer kunnen inleggen. Krebbers speelde zijn par tij op een klein podium gezeten. Als vrijwel altijd een prachtig beheerste voordracht, technisch tot in de pun tjes verzorgd. In de cantilenen liet hij zijn Guarneri des Gesü zeldzaam mooi zingen. Edo de Waart zorgde voor perfect samenspel waarbij de solopartij nergens in de verdrukking kwam. Afzonderlijk vermeld dient te worden de genuanceerde en vol maakte toonvorming van de hoorns, die trouwens de gehele avond bijzon der op dreef waren. Aanvankelijk stond voor na de pau ze aangekondigd de eerste symfonie in d van Rachmaninof. De uitvoe ring ging echter niet door. Er voor in de plaats kwam de Symphonie Fan- tastique van Hector Berlioz, J.l. don derdag en vrijdag ook reeds uitge voerd. Er moet wel hard op deze symfonie gestudeerd zijn. Het klin kend resultaat was bewonderens waardig, en overtrof nog de uitvoe ring die wij donderdag hoorden. Een herhaling van dit concert heden avond wordt opgenomen door de N.C.R.V.-radio voor uitzending op een later tijdstip. Het is werkelijk adembenemend wat bloemsierkunstenaars en hoveniers op de Herfsttooi-tentoonstellingen ervan weten te maken. In de ene zaal komen ze op het weelderigst voor de dag maar een vertrekje verderop fas cineren ze bijvoorbeeld weer door allereenvoudigste, ingetogen arran gementen, meer naar Japans voor beeld. Uiteraard wordt allang niet meer uit sluitend gewerkt met hoogst geculti veerde bloemen als rozen, orchi deeën en chrysanten, maar wordt ook gebruik gemaakt van rozebot- tels, mispels, aubergines, artisjok ken, sierkolen, en voorts van kala- bassen, takken met bessen en vele soorten fruit. Op de Herfsttooi-exposities worden de werkstukken van bloemsierkun stenaars en hoveniers steeds gecom bineerd met andere mooie dingen, uit het eigen bezit van het Rijksmu seum Twente, maar vooral ook uit andere musea. Ieder jaar wordt weer naar een nieuw thema gezocht. Dit maal is dat bloem- en plantmotieven in de kunst. Er zijn drie hoofdcatego rieën: schilderkunst, keramische kunst en volkskunst. Stillevens Enige zalen zijn gevuld met bloem- stillevens van bekende (Renoir, Fan tin Latour, Verster, Sluyters enz.), minder bekende en vrijwel onbeken de schilders. Ze omvatten zo'n vier eeuwen. Een heel fijnzinnig doekje vinden we „bloemen in een vierkant glazen vaasje" van Ambrosius Bos- schaert de Oudere (1573-1621) maar ook vestigen wij de aandacht op een miniatuur uit het atelier van Jan Breughel (1568-1625). ook wel Fluwe len Breughel genoemd, een zoon van Pieter Breughel de Oude Fraai zijn ook de tegels uit de 17e en de 18e eeuw, eveneens veelal met bloemen versierd. Naast de enkele tegels zijn er de tableaus. Wat die tableaus betreft, zijn er o m. enige opmerkelijke pilasters, omrand met bloemen, fruit en vogels. Onze eigen vaderlandse Mobach is er, evenals andere jaren weer met modern aar dewerk, maar ook is er het Japans Imari-porselein, dat in Europa veel is nagebootst. Meubelen Om nog enkele dingen te noemen: een kleine verzameling van reclame affiches. veelal in Jugendstil, de be kende Delftsche Slaolie, enz. een aantal merklappen uit verschillende eeuwen en beschilderde meubelen. Vooral de meubelen zullen op veel belangstelling kunnen rekenen. Ze komen o.m. van Hindeloopen, Ame land en Marken. Veelal zijn ze voor zien van bloemen. Iets heel anders vertoont echter een achttiende eeuwse kruispoot-kabinet: de deu ren hiervan zijn beschilderd met aan het Oude Testament ontleende voor stellingen. De tentoonstelling Herfsttooi, in het kader waarvan ook bloemschikde monstraties. filmvertoningen en le zingen worden gehouden, is tot en met a.s. zondag toegankelijk door André Rutten AMSTERDAM „Mijnheer Klebs en Rosalie", een nieuwe vrije produktie met in hoofdzaak Luc Lutz en Simone Rooskens. dinsdagavond in het Nieuwe de la Martheater in première gegaan, past in het genre van de science fiction. Maar het is van de befaamde schrij ver René de Obaldia (vertaald door Max Nord), al tamelijk veel in Neder land in andere stukken gespeeld, en die bedoogt geen nieuw-romantische thriller-effecten, fantastisch ge maakt door de mogelijkheden van technologie, cybernetica, fysica in een nog verder gevorderd stadium te (ADVERTENTIE) OTTERDAM Als je weer eens zo'n voorstelling van Fiesta itana. 't is de 21ste keer dat zo'n Spaanse zigeunergroep onder naam hier optreedt, herinner je je steeds weer wat wrokkig t je daar in het land van herkomst van te zien kreeg. Nu kwam daar. als toerist, nauwelijks op de plaatsen, waar je daarvoor d moeten zijn; in ieder geval was wat je daar voorgetrappeld ïeg in genen dele te vergelijken met wat er dinsdag (de eerste een reeks voorstellingen) in de kleine zaal van de Rotterdam- ^Doelen te genieten viel. Geen variatie van overbekende Spaanse olé-gebaartjes. geen musi calachtig getap. waar filmregisseurs zo kwistig mee weten om te springen als ze toevallig iets Spaans nodig hebben, maar pure flamenco. Waar hartstochten telkens weer werkelijk opgezweept worden, waarbij iedere voorstelling alles eigenlijk weer hele maal nieuw, helemaal anders is, waarbij telkens weer de vonken van het toneel afspatten. Je ziet en hoort het. iedere danser, iedere zanger is werkelijk helemaal in de ban van de muziek en de bewe ging. Ik had het over nieuw en an ders. Dat was dit keer ook feitelijk het geval. H. J. da Silva. de enthousi aste promotor van Fiesta Gitana heeft gevraagd, overigens in overleg met de artisten. aan het openings nummer „La Paz," de vrede, een extra, scènische. dimensie toe te voe gen. In die dans laten de zangers en dansers horen en zien hoe Spanje reageerde op het voorzichtige begin van de nieuwe democratie. Dat moest allemaal je hebt hier niet te doen met toneelspelers wel heel simpel worden uitgebeeld en moest uiteraard helemaal gebaseerd blij ven op de flamenco zelf En dat blijft het tenslotte zo helemaal, dat je wel een echte kenner moet zijn om zon- der toelichting op te merken, dat er hier iets bijzonders aan de hand was. Trouwens, over zo'n totaal optreden kun je als buitenstaander en wie is dat op een enkeling na, hier te lande niet nauwelijks iets zinnigs zeg gen. Je hoeft je er alleen maar voor open te stellen, te luisteren, je ogen uitkijken, en. als ze het je vragen, zelfs mee te klappen. En soms lukt het, dan ga je vanzelf mee en voel je heel even iets aan van wat die „ande ren" via hun cultuur te zeggen heb ben En dan ben je. geloof ik. al een heel eind. Fiesta Gitana, zal na Rotterdam nog in een veertigtal andere Nederlandse plaatsen optreden. W L- Ant Vega, een der danseressen van Fiesta Guitana. een nieuwe stap vooruit! Eén blik op loopvlak en profilering van de nieuwe "XZX" maakt duidelijk dat alles ge daan is om de grip te verbeteren en dus de veiligheid te verhogen: breed en soepel loopvlak robuust afgeronde schouders talrijke antislip-lamellen brede profielbanen in lengte-richting breedte-profilering vanuit het midden tot in de schouders. Daardoor: uitzonderlijk wegvast op èlk weg dek, perfekt stabiel op de rechte weg, voor treffelijke besturingsprecisie in bochten en bij inhalen, en vooral zeer goede wateraf voer en uitstekende grip op natte wegen. Dit veiliger rijgedrag gaat niet ten koste van de levensduur. Zowel de samenstelling van de rubber als de profilering van het loopvlak zijn afgestemd op de grootst mogelijke weer stand tegen slijtage. De nieuwe "XZX" maakt autorijden plezie riger door comfort, souplesse en een bijzon dere geruisloosheid. Michelin past in deze nieuwe band de laatste ontwikkelingen van radiaaltechniek toe. En aan wie is het perfektioneren van deze techniek beter toevertrouwd dan aan de uit vinder ervan? fantaseren dan zij nu al zijn. Hij neemt er eerder een loopje mee. maar gebruikt ze. zonder ze ernstig te nemen, toch om er iets mee te vertellen dat hem op het hart ligt. Hij zet een groot geleerde op het niveau van Einstein als bloemen- kweker in een kelder. Daar is hij ten slotte ontsnapt aan de speurhonden van de grote politieke machten, zo dat hij rustig kan voortwerken aan zijn vindingen op allerlei weten schappelijke gebieden, zonder de vrees dat bedrijfsleven, politiek en militaire machten er misbruik van zullen maken. Wat hij in feite aan het doen is. is te proberen uit een computer een volmaakte mens gebo ren te laten worden. Dat lukt hem ook, maar dan is er ook meteen toch weer de meesterspion, die weliswaar door de cybernetica kan worden uit geschakeld. maar toch slechts een voorloper blijkt van naderende ster kere machten. Dit plot (het stuk is in 1975 in Parijs in première gegaan) bevat natuurlijk wel actuele elementen, maar De Obaldia gebruikt het toch vooral om het zo uit te werken dat hij op reek sen verschijnselen in de samenleving satirisch-kolderiek commentaar kan geven. Het stuk is een heel gevarieer de reeks commentaren, die geen lo gisch, maar meestal een associatief verband hebben, en dat dan nog absurdistisch uitgewerkt Dat wil zeggen dat het eigenlijk meer op luisteren aankomt dan op kijken, en daar helpt deze voorstel ling, gemaakt door de Engelse regis- seur Alan Barlow Je als toeschouwer te weinig bij. geloof ik. Je ziet (om een van de hoofdzaken te noemen), dat Luc Lutz, die een uitstekend komisch acteur is, bij zijn eerste opkomst de bloemenkweker van wie Je pas later hoort dat hij een ondergedoken geleerde is als een fraai doortekend komisch typetje neerzet, maar Je merkt ook aan de zaal. dat hij daarmee verwachtingen wekt. die hij later niet kan waarma ken. omdat het stuk hem die moge lijkheid niet geeft Je hebt dus als toeschouwer voortdurend de indruk, dat er allerlei dingen niet kloppen. Dat wordt bevestigd in de slotscène, als Luc Lutz wél de ware aard van de ondergedoken professor toont. Waarom heeft hij daar niets van la ten zien al de tijd, dat hij op zijn eentje in die kelder bezig was? Voor wie moest hij daar het grappige ty petje spelen? Voor de toeschouwers ongetwijfeld, want niemand anders werd geacht het te zien Daarmee bewees hij zijn toeschouwers een slechte dienst. ZIJ vonden het al gauw niet meer leuk en konden ook niet begrijpen waar De Obaldia het over had. Daar had de regisseur deze speler voor moeten behoeden. AMSTERDAM Met het album „The Cry of The Firebird Jeanette Vondersaar profile of a dancer" zijn wij terecht gekomen in de bal letwereld van bijna een eeuw gele den; het presenteren van een prima- ballerina met om haar heen het en semble in dit geval Het Nationale Ballet dat haar op haar eenzame hoogte schraagt en vooral nederig dient. Met welke opmerkingen wij uiteraard niets willen afdoen aan de Inderdaad hoge artistieke kwalitei ten van Jeanette Vondersaar. noch aan die van Het Nationale Ballet Voor de liefhebber interessante en boeiende lectuur met mooi foto werk. Het album kost 22, en het is verschenen bij Hans Halier Verlag in ZQrich (Zwitserland)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 15