De kerk van Pietersdam wordt bedankt Een nieuwe twee-rij-kenleer Ds Van den Berg is synodebestuur Messiaanse Joden in moeilijke positie IKV-voorzitter antwoordt Schmelzer en De Jong sf Joods onderwijs in Israël op helling Getuigenismars op One Way Day Nieuwe handbijbel van vertaIing-1951 Nieuwe boeken Cuba laat weer bijbels toe John Thorne legt functie neer VANDAAG Voorbijgangers d -J DINSDAG 11 OKTOBER 1977 KERK Trouw/Kwartet =Dir door A. J. Klei Dominee W van Ben them is gereformeerd predikant te Genemuiden, jong (35 jaar» en zeer verontrust Onder zijn aanvoering heeft de Genemulder kerkeraad een brief aan de gereformeerde synode geschreven, waann staat dat de gereformeerde kerk van Amsterdam zich in feite buiten het kerkverband heeft gesteld omdat deze kerk de ..dwaalleraar" dr H Wiersmga „in Tjescherming neemt door te weigeren met hem te handelen", als gevolg waarvan het dr Wiersmga nog steeds mogelijk is. ..zijn dwalingen te verkondigen." Mijn vraag aan Genemuiden is: heeft inmiddels de gereformeerde kerk te Leiden zich met eveneens in feite buiten het kerkverband gesteld door dr Wiersmga te beroepen? Eigenlijk is wat Leiden doet nog erger, want deze kerk spreekt met dat beroep de begeert uit. zo n ..dwaalleraar" in huis te willen halen, dat is nog wat meer dan hem. zoals Amsterdam doet. ongemoeid te laten. En moeten Leiden en Amsterdam met elkaar weer een nieuw kerkverband vormen? 't Zou best kunnen, tenslotte is het alweer eventjes geleden dat zich een nieuwe gereformeerde kerkiorxnatie aandiende. De naamgeving zal echter wel enige zorg baren. Eerst dacht ik: de gereformeerde kerken in hersteld verband van weleer zijn in de hervormde kerk opgegaan, dus de naam „H V is vrij. Dit is bij nader inzien echter niet zo. sinds twee jaar hebben we in Terneuzen een gereformeerde gemeente in hersteld verband. Hoewel, die schijnt inmiddels weer opgeheven te zijn. Maar om op de brief van de gereformeerde kerk te Genemuiden terug te komen, deze staat thans voor de tweede maal afgedrukt in ..Waarheid en Eenheid", het blad van de verontruste gereformeerden. Dominee Van Benthem zorgde voor deze herhaalde pubiikatie ten gerieve van „personen en kerkeraden die zich alsnog bij onze brief willen aansluiten". Vervolgens meldt dominee Van Benthem dankbaar „dat de kerken van Pietersdam en Nieuwdorp zich reeds achter onze brief hebben gesteld". Toen ik dit las. pakte ik terstond het jaarboek van de gereformeerde kerken om te kijken door welke predikanten de genoemde, adhesie-betuigende kerken worden bediend. Ik ging alfabetisch te werk. begon dus met Nieuwdorp. Welnu, daar staat dominee P Hekstra, ook jong (35 jaar) en eveneens zeer verontrust, naar hij meermalen in „Waarheid en Eenheid" deed blijken. Dat klopte dus. een geestverwant van W. van Benthem. Vervolgens zocht ik bij de PPieterburen Pieterzijlhé. geen Pietersdam. Wacht, achterin het jaarboek heb je nog een lijst van gemeenten buurtschappen, misschien zou daar Pietersdam te vinden zijn. het kon immers een kerk betreffen, pas geïnstitueerd nó de verschijning van het jaarboek. Maar opnieuw zocht ik tevergeefs, ik trof alleen Pietersbierum aan. Hierop belde ik het algemeen kerkelijk bureau van de gereformeerde kerken te Leusden op, ik wilde toch wel weten waar dat Pietersdam met zijn uitgesproken ligging lkg. Ik kreeg echter niemand te spreken, de mensen van het bureau waren onder aanvoering van directeur Jan Bovenberg allemaal druk in de weer met landkaarten en atlassen, want ze hadden ook „Waarheid en Eenheid" gelezen en nu geheel van slag omdat er blijkbaar een gereformeerde kerk bestond, welke niet in hun boeken, laat staan in het jaarboek, opgenomen was. Ik zou teruggebled worden, maar tot dusver is dat niet geschiedt. Pietersdam Pietersdam De naam kwam me toch wel enigszins bekend voor. Mijn collega, die de rubriek „Uit de kerkbladen" verzorgt, hielp me. Hij vertelde dat onlangs de al genoemde dominee Hekstra in het al genoemde „Waarheid en Eenheid" had opgewekt, adhesie met Genemuiden te betuigen. Hij gaf daarbij een voorbeeld, hoe je dat als kerkeraad kon doen en om zijn „model" er zo echt mogelijk te laten uitzien, had hij ook een verzonnen plaatsnaam ingevuld:.Pietersdam! Zou dominee Van Benthem nuMaar nee. die zal toch geen dwaallicht willen verspreiden? Kom nou! Ik wacht tot het kerkelijk bureau met uit de droom haalt. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde synode heeft gisteren ds C. H. van den Berg te Aalten gekozen tot lid van het moderamen. Als assessor (vice-voorzitter) neemt hij de plaats in van ds H. van Benthem, die onlangs plotseling is overleden. Ds Van den Berg is 43 jaar en staat sinds 1964 in Aalten. Daarvoor was hij predikant van Lollum en Waaxens Sinds 1975 is hij synodelid. Het moderamen van de synode be staat verder uit ds C Mak uit Henge lo. praeses, ouderling M. H L. West- strate uit Vlaardingen. scriba en ds A. C. Hofland uit Delft, assessor. Van een medewerker JERUZALEM - Het Joodse onder wijs in Israël gaat op de helling. Minister Zevoelon Hammer van on derwijs heeft opdracht gegeven een plan te ontwerpen, waardoor op de openbare scholen meer Joodse gods dienstleer en traditie wordt onder wezen. „Jeruzalem en de tempel werden door de Romeinen verwoest omdat het volk Gods geboden niet meer in acht nam," heeft hij als verklaring gegeven' Hoewel op de openbare scholen in Israël al meer „Jodendom" wordt onderwezen, dan elders op Joodse godsdienstscholen, meent de rege ring. dat de onwetendheid om zich heen grijpt. Vooral bij de in Israël opgevoede generaties zou niet meer voldoende belangstelling bestaan voor de Joodse waarden. Het oude testament wordt door velen nog uit sluitend als vaderlandse geschiede nis gezien. De secularisatie heeft meegebracht, dat velen ln Israël zich uitsluitend als Israëli's be schouwen en niet als Joden. Dat wordt ook als oorzaak gezien van het vertrek van zovelen uit Israël naar andere landen. Door de speci fieke waarden van het het Joden dom in het onderwijs te benadruk ken. hoopt de regenng een andere mentaliteit aan te kwekea Gisteren begon de eerste gewone zit- tingsweek van de synode 1977-78, die naar de samenroepende kerk „de synode van Zwolle" genoemd wordt. In totaal zijn voorlopig zeven verga- derweken gepland, gespreid over de periode oktober 1977-november 1978 In de afgelopen vier maanden is veel voorbereidend werk gedaan in de commissies. Een bijzonderheid is de betrokken heid van een groep jongeren onder de naam .jongerensynode". Giste ren waren acht vertegenwoordigers van de jongerensynode aanwezig. Ds Mak sprak in zijn openingswoord de hoop uit, dat hierin een goede weg gevonden zal blijken te zijn om door Van een onzer verslaggevers UTRECHT Tijdens de zesde „One Way Day", een jeugdmeeting die vijftienduizend jongelui samen brengt op 22 oktober in de Utrechtse Irenehal, zal een massale getuigenis mars door Utrecht worden ge houden. Ben Hoekendijk, de leider van deze jaarlijkse manifestatie, heeft een be roep gedaan op jongerengroepen uit het hele land. om spandoeken, spreekkoren, gitaren en andere mu ziekinstrumenten in te zetten om deze mars te maken tot „een licht straal van hoop in de belabberde toestand van ons land". De mars is aan het eind van de middag. Voor deze jeugdmanifestatie, waar op Nico van Biljouw de hoofdtoe spraak zal houden, zijn 150.000 pam fletten en posters het land ingezon den met de kop „Ik ken God, jij ook?" De dag wordt volgens Hoe kendijk „een getuigenis, dat Jezus de Enige Weg tot God is. dwars tegen alle wereldse filosofieën in." 's Avonds is er de speciaal voor deze dag geschreven musical „De grote opdracht", waaraan het One Way Day-koor, bestaande uit 430 jonge lui. solisten en een vijftien man tel lend orkest meewerken. Het wordt volgens Hoekendijk „een wervel wind van zang en muziek voor de glorie van God." Ds C. H van den Berg. te geven wat de jonge kerklieden willen. Ook hoopte hij er kadervor ming van voor de toekomst Vandaag spreekt de synode over de evangelisatie, kerk en bedrijfsleven en kerkopbouw. Morgen komen het diakonaat. het maatschappelijk werk en de nieuwe levensstijl aan de orde. Donderdag staan de zending en de ontwikkelingssamenwerking op het programma. Vrijdag volgen nog kerkordelij ke zaken en de ver houding tot de protestantse theolo gische faculteit te Brussel. Van een onzer redacteuren HAARLEM - Bij het Nederlands bijbelgenootschap is. een geheel nieuwe handbijbel verschenen in de bekende vertaling van 1951. Het let tertype vertoont een nieuw gezicht. Wel is op veler verzoek de opmaak van twee kolommen per pagina ge handhaafd. De bijbel bevat de ge bruikelijke perikopen-indeling en tekstverwijzingen en is gebonden in een kunststof, die soepel en toch zeer sterk is. De prijs is 16,50. AMERSFOORT (ANP) De voorzitter van het IKV, drs. Ben ter Veer heeft de vraag opgeworpen of in de katholieke wereld „nog steeds hoge mensen de persoonlijke gewetensbeslissingen van ons over nemen". De IKV-voorzitter reageerde met deze vraag op de briel van drs. W. Schmelzer en oud-premier De Jong aan kardinaal Willebrands over het motto van de Vredesweek: Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland". Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM De Messiasbelijdende Jood staat tussen twee godsdiensten in. Hij is het slachtoller geworden van twee gods diensten. die door hun leerstellingen belde afgeweken zijn van de ene gezamenlijke bron. waaruit zij beide putten de Schrift. Aldus L P. Tabaksblatt In „Hadde- rech" (de weg), het blad van de Ne derlandse vereniging van Jesjoea Hammasjiach (Jezus Christus) belij dende Joden. Hij reageert op het betoog van R. A Levisson in het blad „Ter Herken ning". „dat christen-zijn en Jood-zijn twee zaken zijn. die niet gelijktijdig in één persoon verenigd kunnen zijn." Volgens Levisson kan een Jood. die atheïst wordt, wel tot de Joodse gemeenschap gerekend blij ven. maar wie overgaat tot een ander geloof, plaatst zich buiten het Jo dendom. L P. Tabaksblatt spreekt van een „ondeskundige beoordeling van de Messiasbelijdende Joden" door Le visson. Met elke vezel van hun wezen voelen zij zich met de Joodse ge meenschap verbonden. Niemand is ooit uit die gemeenschap gestoten vanwege het geloof in de vele valse messiassen, die onder de Joden ver schenen zijn Maar het geloof in Je zus als de Messias is taboe, omdat dat volgens Levisson het belijden van een andere godsdienst zou zijn. Tabaksblatt: Wij erkennen met pijn. dat de messiaanse gemeenschap in de gangbare taal bekend als „christelijke kerk" haar geloof in de Messias heeft omweven met gods dienstige stellingen en een leer. die inderdaad vreemd is aan de Joodse godsdienstig* leer. We hebben dus te maken met tVee godsdienstige leer stellingen die\ strijdig zijn met el kaar. Maar voor ons als Messiasbelij dende Joden gk^t het niet om welke godsdienstige leer ook van de sy nagoge of van de kerk maar om de Messias zelf. Wij geven niets om wel ke godsdienstige beschouwing joodse of christelijke maar om het geloof van de profeten en apostelen, zoals dat uit de 8chrift van Tenach en het nieuwe testament op ons af komt. Van dót geloof zijn beide gods dienstige leerstellingen afgeweken. De schuld van de kerk ls volgens Tabaksblatt groter, omdat zij haar leerstellingen verplicht heeft gesteld voor het geloof. Vooral de dogma's van de drieëenheld en het zoonschap Gods zijn voor een Jood inderdaad onverteerbaar. Door het misverstand, dat tussen het Jodendom en de gelovigen uit de heidenen ontstaan is, moeten de Messiasbelijdende Joden volgens Tabaksblatt „het zware kruis torsen van uitgestoten te zijn uit de ge meenschap, waarmee wij ons met hart en ziel verbonden weten en te behoren bij een gemeenschap, waar toe wij krachtens onze herkomst niet behoren, maar waar wij toch in blij ven. omdat daar van de Messias ge sproken wordt en wij geloven, dat hij eenmaal deze beiden van elkaar ver vreemden tot het ene volk van God zal maken. Efeze 2:15 en 16, en hen met elkaar zal verzoenen." Ter Veer, die sprak op de algemene ledenvergadering van Pax Christi, leidde uit de brief van Schmelzer af dat de traditie om zwaar te hechten aan de vraag met hoeveel kerkelijk gezag een uitspraak over wereldlijke problemen is bekleed, nog niet dood is. „Dat is jammer. Het leidt de aan dacht af en kan de gevaarlijke sug gestie oproepen dat het vooral zou gaan om de vraag, welke positie in een vraagstuk leiders in de kerk in nemen. Maar het gaat er natuurlijk om tot welke gewetensbeslissing ie dere gelovige persoonlijk komt". Ter Veer deed de briefschrijvers nóg Stuttgart (epd) De regering van Cuba heeft onverwacht de import van 5.000 bijbels en nieuwe testa menten toegestaan. Dit heeft de we reldbond van bijbelgenootschappen in Stuttgart van de oecumenische raad van Cuba vernomen. De bond betaalt de bijbels, die van Jamaica naar Cuba worden gezonden. Cuba is overwegend katholiek. Berlijn (epd) Op 18 oktober gaat het Brüsewitzcentrum in het Westduitse Bad Oeynhausen wer ken. Het centrum heeft een huis met 28 kamers tot zijn beschikking. een reden tot verontrusting aan de hand door de pastorale brief van de r.k. bisschoppen van de Verenigde Staten te citeren, die in 1976 schre ven: „Als bezitters van een uitge breid arsenaal van kernwapens, moeten we er ons van bewust zijn, dat het niet alleen verkeerd is om de burgerbevolking aan te vallen, maar dat het ook verkeerd is haar te be dreigen met een aanval als onder deel van een afschrikkingsstrate gie." Bisschop Ernst van Breda, de voorzitter van Pax Christi, stelde vast dat in de kerk het besef groeit dat het gebruik van kernwapens nooit geoorloofd is. Ook de dreiging, die immers altijd de tendens in zich heeft tot uitvoering, wijst bisschop Ernst af. Hij vindt het een illusie, ware vrede te verwachten van bewa peningswedloop en afschrikkingse- venwicht, die het wantrouwen tus sen de volken voeden. JOHANNESBURG De secretaris generaal van de Zuidafrikaanse raad van kerken, ds. John Thorne. heeft „om persoonlijke redenen" zijn ambt neergelegd. Thorne is in juni van dit jaar tot voorzitter geko zen en heeft deze zomer zijn ambt aanvaard. Het uitvoerend comité van de raad heeft de voorganger van Thorne, John Rees gevraagd tot het eind van dit jaar het voorzitterschap waar te nemen. Draaiboek. Samengesteld door Rolf Boost Begrippen en verschijnselen uit 100 Jaar geschiedenis van de grammofoonplaat, serieus en badi nerend alfabetisch gerangschikt. Geïllustreerd Uitg. Kosmos, Am sterdam. 112 blz. 10.-. Bij uitgeverij Elsevier te Amster dam verschenen de volgende boe ken: Nieuwe grote wereldatlas met satellietfoto's en luchtopnamen, overzichtelijke kaarten van wereld delen en landen, kaarten met be trekking tot actuele problemen, ta bellen en tekeningen. Het alfabe tisch register omvat 50.000 namen. 248 blz 66.,; Zelfvertrouwen, handleiding voor succes in het le ven. geschreven door R. Sharpe en D. Lewis. 222 blz - 24.50: Grill- boek. door Heieen Nieuwenhuis en Lennie Vernëde. 176 blz 13.90. Uitgeverij Bakker te Amsterdam stuurde: Groei door rede, rationeel emotleve therapie, door A. Ellis. 322 blz 34.50; Van kop tot staart, verfijnde recepten voor het bereiden van lever, niertjes, tong. zwezerik, hersenen, hart, pens. poten, kop en staart, geschreven aoor Jana Allen en Margaret Oin. 178 blz - 19.50. Ook in Europa's jongste staat, de Duitse Democratische Republiek, bestaat een christelijke gemeente. Ongeveer negen van de zeventien miljoen DDR-burgers horen er toe. Hun aantal daalt de laatste tijd niet meer zo erg als voorheen. Maar zij voelen zich echt een minderheidskerk. Elke dag worden zij er pijnlijk mee geconfronteerd dat de kerk in hun land een randverschijnsel is geworden, dat hoogstens nog wat diensten kan verlenen, zolang de staat nog niet in elke nood voorziet. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwote Tel. 05200-17030 Officieel spreekt de DDR zich niet voor ot tegen de kerk uit. maar de staat is gegrond op het marxistisch leninisme, dat atheïstisch is. De kerk heelt daar echter merkwaardiger wijs niet langer haar gevaarlijkste vijand. Wie met christenen in de DDR spreekt merkt dat het ergste voor hen is de onverschilligheid, de hang naar het materiële en de alles* doordringende staatsinvloed Elk terrein van het leven staat onder bescherming'' van de overheid. Van duivenmelkers tot kunstenaarsgroe pen- De enige die zich aan deze in vloed weet te onttrekken is de kerk En de staat lijkt zich. zij bet met tegenzin, neer te leggen bij deze al- bakening der Invloedssferen. De re- geerders in Oost-Berlijn doen soms zowaar hun best, de vriendschap van de kerk te winnen Er zijn chriatenen in de DDR. aanhangers van de In de oorlog door de nationaai-socialisten vermoorde theoloog Dietrich Bonn- hoetfer. die bang zijn dat er een nieuw constanUjna tijdperk „dreigt." In de DDR gebruikt men graag slagzinnen. Ook in de kerk. Tot de langzamerhand alweer klas siek geworden staande uitdrukkin gen behoort: .niet kerk tegen, niet kerk naast, maar kerk in het sodalis, me" ter omschrijving van de verhou ding tussen de gemeente en het regi me. Degenen die deze formule heb ben bedacht, trachtten hiermee hun bedoeling aan te geven dat de kerk kritisch en solidair met het regime zich zou opstellen Deze formule is sinds vorig jaar uitgebreid, toen een van de Oostduitse kerkelijke leiders, de bejaarde, uit de tijd van de Volks- kircbe stammende bisschop Frknkel tijdens een toespraak lei: _WU willen kerk sijn niet tegen, niet naast, maar in het socialisme, doch niet onder het socialisme en niet In zijn geest" Gedwee Het Duitse lutheranisme heeft door de eeuwen heen met een gretigheid andere inzichten van Luther waardig diens twee-rijkenleer aangehangen Orof gezegd komt deze er op neer dat er twee van elkaar onafhankelij ke gebieden zijn. kerk en staat, die slechts met elkaar in verbinding staan via de leiding, de troon en het altaar De twee-rijkenleer heeft er mogelijk voor gezorgd, dat het Duit se volk gewoonlijk weinig op had met alternatieven in de politiek Men hobbelde gedwee achter de vorst aan. wiens religie men tevens deelde. Ook wanneer die vorst soms Bis marck of Hitier heette. Er bestaat een beweging in de Duitse kerk die tegen dit onpolitieke denken grote bezwaren heeft. Uit deze beweging kwam een deel van de Bekennende Kirche voort, die zich opstelde tegen Hitiers Deutsche Christen (Duitse christenen). Deze beweging heeft be lijdenisgeschriften en martelaren1 voortgebracht Men denke aan de Banner Thesen, waarmee men de evangelische veroordeling van het racistische natlonaal-socialisme uit sprak en aan het Darmstadter Wort, dat na de oorlog lucht gaf aan het schuldgevoel van het Duitse volk. En martelaren zoals Dietrich Bonn- hoeffer. De traditie van de Beken nende Kirche heeft in de DDR be langrijke vertegenwoordigers, onder wie de huidige voorzitter van de bis schoppen in het land. Schönherr. Ook het traditionele lutherdom heeft zijn aanhang. In de oude ge daante. maar ook ln een geheel nieuw jasje. Zo komt men christenen tegen, die trouw en vroom kerklid zijn, maar met hun christendom in de politiek geen weg weten. Zij grij pen naar het marxisme en gebruiken dit voor het leven buitenshuis. Zo ontstaat er een nieuwe twee-rijken leer. Op zondag is men ouderwets vroom, maar door de week gaat men uit vanhet marxistische denkmodel. In deze sfeer ontstaat onverschillig heid voor het debat tussen christen dom en marxisme, dat de nodige klaarheid 2ou kunnen brengen. Men trekt zich terug in huis. In de crea tieve milieus maakt men muziek en elders kijkt men naar de televisie. Nota bene in Karl Marx Stadt heeft een initiatiefrijke dominee een bloeiende Youth for Christachtige jonge kerk op de been gebracht. waar men bij gitaarmuziek en vro me liederen de alledaagse werkelijk heid vergeet. Het blijkt namelijk heel redelijk mogelijk, ondanks de economische problemen ln de DDR te leven zonder al te veel zorgen. Het inkomen per hoofd van de bevolking is er iets hoger dan in Engeland. Het is verreweg het hoogste van alle landen van Oost-Europa. De men sen hebben allemaal hun televisie, een prima ziekenveizekering bijna ideale mogelijkheden voor sportbe oefening en andere vrijetijdsbeste ding en het aantal auto's neemt per jaar met vele duizenden toe. Velen hindert het nog dat zij niet ln staat zijn. reizen naar het Westen te on dernemen, maar daar staat tegeno ver dat het gros van de bevolking van de DDR des avonds de westelij ke televisie aanzet en aldus langs elektronische weg enkele uren gees telijk naar de Bondrepubliek emi greert. Kankeren Wel bestaat er onder de mensen een grote bereidheid tot kankeren. Men kan dat misschien verklaren door dat de angst te worden verraden is afgenomen. Maar de latente onte vredenheid komt soms tot uitbar sting. Zo werd er vorige maand en kele malen gestaakt omdat de rege ring stilletjes, ter besparing van de viezen, in het koffiemengsel dat de mensen ln de winkels kochten, vijf tig percent cichorei mengde. Maar de prijs bleek gelijk. Ook van andere levensmiddelen blijven de prijzen vrij stabiel, maar soms merkt een huisvrouw ineens dat de prijs van een bepaald levensmiddel onveran derd is gebleven, maar dat de hoe veelheid is verkleind. Zulke dingen wekken irritatie, die behalve in ge kanker ook een uitweg vindt in mop jes. Het doelwit van die grappen is doorgaans Honecker of ..zijn" In- tershops. de weinig in het oog lopen de winkels, waar DDR-burgers te gen harde valuata waren uit het Westen kunnen kopen, van Niemey- Bijbel/bibliotheek Ik denk dat wat Paul D. Fueter in het oktobernummer van Open Deu De Goede Tijding schrijft over een eigentijds uitgeven van de bijbel w eens een heel origineel voorstel zou kunnen zijn. Zijn artikel heet: de bijbel is een bibliotheek. Hij wijst e in dat artikel op hoe verschillend van aard de in onze bijbel samengebrachte boeken zijn. Dat een bekend gegeven. Maar dan gaa hij verder en komt tot het voorstel om dat ook in de uitgave van die verschillende boeken eens wat duidelijker uit te laten komen. Hij stelt bij voorbeeld voor om het evangelie van Markus, een catechisatieboekje voor jonge christenen, uit te geven in een ringband, waarin op ieder blaadje een gedeelte gedrukt wordt. Dat zo het uit het hoofd leren bevorderen. Voor het boek van de psalmen zou natuurlijk een soort liedboek te denken zijn met echt muziek erin. I de vertaling van het bijbelgenootschap staan de psalmen wel colometrisch afgedrukt, maar nog altijd achter elkaar. Dat tref je in geen enkele echte liederenbundel aan. laat staa in een dichtbundel. Ook het feit dal de boeken „Romeinen" en vervolgens echte brieven zijn zou met een bepaalde opmaak duidelijker kunnen worden. En misschien dat we dan ook eens af kunnen komen van de volgorde waarbij voor de brieven van Paulus in de eerste plaats gelet is op de lengte van de brieven en niet op hui eventuele „datum van verzending. Zo wil hij in Genesis atlassen hebben en bij Exodus duidelijk laten uitkomen dat het een boek is geschikt om op feesten gelezen te worden. Vragen van practische uitvoerbaarheid zouden er natuurlijk voldoende overblijven. Nog meer boeken mee naar de kerk Of misschien dan juist dan ene boel dat van te voren voor de dienst is aangekondigd? Genoeg om over te discussiëren. Want het roept toch z< langzamerhand evenveel vragen op, om iedere zondag een hele bibliotheek bij je te hebben en dan soms zeer prozaïsch alles na elkaar afgedrukt. En dat wordt er met een heel dikke pocket niet beter op. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Katwijk aan Zee: C. 1 Schuurman te Maassluis; te Maa^, dijk (toez.): M. J. Kalvenhaar Nieuwleusen; tw Puttershoek: W. Vlasblom te De Bilt; te Vlaardinge E. Holtrigter te Apeldoorn; te Ran wijk (toez.) G. Veldjesgraaf te Har kamp. Bedankt voor De Bilt: J. A. Rietbe te Ommen Aangenomen naar Erlinsbach-Aa gau (Zwitserland. Ref. Kirche): N. Sonnevelt, docent go. kweekschool voor kleuterleidsl te Groningen. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor H.I. Ambacht ds. van Loo te Brielle. GEREF. KERKEN Beroepen te Klazienaveen: Schenk te Heeg. Bedankt voor Hendrik Ido bacht: P. van Loo te Brielle. ;te Emeritaat verleend om gezondheii redenen per 1 oktober aan Gesink te Sassenheim. GEREF. KERKEN (VRUG.) 1 Charbel Makhlouf Erich Honecker doelwit van mopjes er Oalakoffie tot Fiats. De repressie die de DDR kent is niet in het bij zonder tegen kerkmensen gericht, maar tegen ieder, die kritiek heeft, die ongewenste politieke gevolgen kan hebben. Zolang de kritiek bin nen de kerk blijft kan het de rege ring niet zoveel schelen. Het gevaar bestaat daardoor dat de kerk wordt tot hetgeen men in Duitsland zo plastisch noemt: een kotsbekken van de maatschappij. Dat in de kerk niet de mensen met verwachting en hoop samenkomen, maar de mop perpotten. die in de warmte van de andere wereld van het geloof zich terugtrekken voor de kille bureau cratische en ééndimensionale we reld waar de SED heerst. Christenen zitten niet in de gevangenis, maar onder de politieke gevangenen be vinden zich wel veel linkse marx isten. DR is het eerste van een serie arti kelen. Beroepen te Apeldoorn: S. de Vri te Blokzijl. fi Bedankt voor Anna Paulowna-Eriy huizen: A. de Broeder te 't Harde GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Middelburg Z.: I? Moerkerken te Nieuw Beijerland.^j ne In tegenwoordigheid van twintjte duizend mensen heeft paus Paulfru zondag in de Sint Pieter te Rome Libanese monnik Charbel MakhldOi heilig verklaard. Onder de aanwQge gen waren ook zeer veel mohamr vc danen, die de 19e eeuwse morntn een grote verering toedragen. Ch bel Makhlouf ligt begraven op kerkhof van het klooster in Anni an in Libanon. Tijdens zijn levP gebeurde niet veel bijzonders, mi onmiddellijk na zijn dood in li begonnen er onverklaarbare dingi Islamitische dorpelingen zagen de weken na de begrafenis van monnik licht boven het graf scl nen. Na opgraving na verschiller maanden bleek het lichaam on schonden. Ook nu 79 jaar na i dood is het nog geheel soepel niet door verderf aangetast. Z< velen beweren aan zijn graf van e stige kwalen te zijn genezen Med hebben hier voor geen verkiarl kunnen vinden. Het lichaam van monnik vertoont een volkomen verklaarbaar verschijnsel, scheidt steeds vloeistof af. Dit gi nog steeds door. Het totale gewi< van die vloeistof overtreft thi reeds ver zijn totale lichaamsft wicht Ook hiervoor hebben de leerden geen verklaring kunnen v den. Een en ander was aanleii' voor het Vaticaan om de moni eerst zalig en nu heilig te verklart

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2