Sn
Alfrink vreest politiestaat
Koop nu ïlPin de supermarti M
Een teer punt in hervormd Zwolle
Gloednieuw maandblad voor iedere huisvrouw
Uit brieven van lezers
METZLER
JAN PRONK EN
ZIJN PLAATS IN
HET KABINET
Het laatste
geschrift van
ds. Th. Delleman
Bijna 80.000 bijbels in hotelkamers
Handreiking
voor Samen
op weg"
Nieuwe
geluids
projector?
Sankyo
VANDAAG
Voorbij'gangers
VRUDAG 7 OKTOBER 1977
KERK
Trouw/Kwartet
door A.J. Klei
Dank zij mijn wekelijkse en
zorgvuldige lectuur van „Hervormd
Zwolle" kan ik berichten, dat de
centrale kerkeraad van de Zwolse
hervormde gemeente na de
zomervakantie weer voor 't eerst
vergaderd heeft Voorde
verslaggeving daarover ruimt
Hervormd Zwolle" bijna een hele
pagina In. Het grootste artikel
waarboven staat „Uit de centrale
kerkeraad" is van de hand van
praesesds L J Geluk waarom
knapt de scriba deze klus eigenlijk
niet op?> en dan is er nog een
met-ondertekend stukje onder de
kop .Notities uit de C K
Wat doet nu een zondig mens''
Precies, uit gemakzucht vliegt hij
om te beginnen op dat korte
verhaaltje af. Zo ook ik. en ik moet
zeggen dat de eerste woorden van de
notities me terstond troffen
Goddank een goede
vergadering verzucht de
ongenoemde scribent in „Hervormd
Zwolle." Ik leid daaruit af dat de
leden van de centrale kerkeraad van
de hervormde gemeente te Zwolle
gewoonlijk naar de vergadering
stappen in de overtuiging, 't zal wel
weer niks wezen vanavond! Als ik de
notities goed begrijp is het dan ook
pas een goeie vergadering geworden
na een dringend beroep van ds.
Geluk om het mooi te houden. Deze
bijdrage van de praeses brengt de
schrijver der notities echter niet in
mindering opzijn „Goddank." want
hij merkt fijntjes op „Voorzover het
bereikte resultaat (die goede
vergadering, ajki daarvan (van de
inleidende woorden van ds Geluk,
ajk) een gevolg was
Nu had de centrale kerkeraad ook
een teer punt te behandelen. Ik lees
namelijk, nog steeds in de notities
dat „een goede oplossing gevonden
werd voor het tere punt van politiek
bedrijven in kerkelijke ruimten."
Ongetwijfeld vormen de Zwolse
hervormden een teerhartig volkje,
want mij lijkt dit geen teer. maar een
zakelijk punt: het verhuren van
lokaliteiten, welke eigendom zijn
van de kerk (voogdiji. Maar laten we.
alvorens te oordelen, nu eindelijk
eens naar het grote
kerkeraadsverslag toegaan en
kijken, wat ds. Geluk over deze zaak
te melden heeft. Dat is het volgende
„Naar aanleiding van een actuele
kwestie, die in het voorjaar speelde,
heeft de centrale kerkvoogdij zich
beraden op het gebruik van
kerkelijke gebouwen. De vraag was
of deze mogen dienen voor
samenkomsten, die een politiek
karakter dragen. Nu wilde het
centraal college van kerkvoogden
daarover met de centrale kerkeraad
van gedachten wisselen. Daartoe
lagen twee beleidspunten ter tafel,
waarover inderdaad een
geanimeerde bespreking ontstond.
Tenslotte werd vastgesteld, dat
bijeenkomsten van politieke
partijen uit kerkelijke gebouwen
geweerd moeten blijven en dat de
verantwoordelijkheid voor de
behandeling van politieke
onderwerpen door ambtsdragers in
het kader van de geloofsbeleving
kan worden overgelaten aan de
kerkeraden van de wijkgemeenten.
Zoveel mogelijk dient aan de
autonomie van de plaatselijke
kerkeraden te worden overgelaten,
waarbij uiteraard eerbiediging van
en beroep op de Heilige Schrift
leidraad zal dienen te zijn. Overigens
zullen verkregen rechten voor het
gebruik van een kerkelijke ruimte
w orden geëerbiedigd
Tot zover het verslag van ds. Geluk.
De geestdriftige reactie van de
schrijver der notities vind ik nogal
wonderlijk Noem dat maar een
goeie oplossing: een belangrijke
bron van inkomsten afstoten! Hoe
komen ze daartoe? Ik ben in zoverre
in kuyperiaanse trant
grootgebracht, dat ik geleerd heb
dat een kerk. laat staan een
kerkelijke ruimte, op zichzelf
profaan is en doordeweek best
verhuurd kan worden aan nette
medeburgers, als ze de muren maar
niet bekladden of lasterlijke taal
uitslaan.
Nu zal de visie van Abraham
Kuyper weinig indruk maken op
hervormden. Welnu, dan stel ik mijn
vraag zo: wat is er op tegen om
hervormde ruimten aan hervormde
personen te verhuren? Waarom mag
het CDA er niet in? Goed. je loopt
kans een roomse of. erger nog
misschien, een gereformeerde
spreker in huis te halen, maar het
moet toch makkelijk te regelen zijn
dat voor Zwolse hervormde
kerkelijke ruimten een hervormde
referent aangewezen wordt0
Tegenover de PvdA staan ze in
Zwolle natuurlijk helemaal met een
mond vol tanden: is niet de eigen
scriba van de eigen synode lid van
deze partij en is de voorzitster van
die partij geen hervormd lidmaat
(en zelfs een ver nichtje van de
scriba der synode»? D'66. zusters en
broeders, kan toch evenmin een teer
punt vormen, want Jan Terlouw is
zoon van een gereformeerde
bondsdominee. De PSP zal ietsje
moeilijker liggen, maar ach. die
krijgt in een kerkelijke ruimte vast
niet meer dan anderhalve man en
een paardekop bij elkaar. En wat de
VVD betreft, zou die nu heus geen
vertakkingen in hervormd Zwolle
hebben? Kom nou! Dat ze in Zwolle
niet verlangend uitzien naar
CPN-huurders. valt te verstaan na
die geschiedenis met de
communistische godsdienstleraar
aldaar, dus hiervan zal ik geen punt.
laat staan een teer punt, maken.
Maar goed, ze moeten in Zwolle zelf
weten wie ze willen blijven weren.
Alleen zit ik nog in de knoop met de
bepaling over de behandeling van
politieke onderwerpen door
ambtsdragers. Mogen die wel? Als
iemand lid is van de Zwolse
kerkeraad en vertelt dat het tot zijn
geloofsbeleving hoort om voor deze
of gene politieke partij een verhaal
te houden, kan hij dan wel een
lokaal, een hervormde kerkelijke
ruimte huren? Of wordt de kwestie
van het al dan niet verhuren aan
zo'n ambtsdrager overgelaten aan
de geloofsbeleving van de
wijkkerkeraad? Kortom, ik zou voor
alle zekerheid dit teer punt nog
maar eens op de agenda van de C.K.
zetten.
Qere rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor gedichten, open brieven, oproepen
of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De
inzendingen voor deze rubnek dienen zo beknopt mogelqk te zqn De redactie behcudt
zich het recht van bekorting voor Het is ons helaas met mogeli|k over elk geval
van bekorting o» metplaatsmg (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te
corresponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw,
Postbus. 859. Amsterdam Bi| publicatie worden naam en woonplaats van de
schrijver vermeld
ADVERTENTIE
Hervormd
Nederland
Terrorisme
Het door de heer H. J. Neuman be
schreven portret van een terrorist
legt meer de nadruk op de middel
matige studieresultaten van Kozo
Okamoto dan op de werkelijke re
den van diens terrorisme Alsof ie
mand gewelddadigheid kan worden
afgelezen van zijn mislukte intellec
luele prestaties Misschien slaat
Dostojewsky nog het minst de plank
mis. als hij in zijn roman „Boze
geesten het terrorisme als een ui
ting van nihilisme beschrijft, waann
de mens zich eigenmachtig waant
en zijn eigen normen bepaalt Zo
lang dit nihilisme bestaat, zal het
onrecht in de westerse samenleving
dal volgens Ane Groenevelt voor
het terrorisme verantwoordelijk is.
ook wel blijven bestaan.
Den Haag J. P. Tump
Psychiatrie
In Trouw/Kwartet van 3 oktober
schrijft Louis Smit in zijn verhaal
„Grasduinen in de Russische pers"
over een bericht in de Llteratoerna-
Ja Gazeta over een bezoek aan de
Sowjet-Unie van enkele Oostenrijk
se psychiaters Deze delegatie
mocht ter plekke onderzoeken van
wat er waar is dat andersdenkenden
in de Sowjet-Unie worden opgeslo
ten in psychiatrische inrichtingen.
Aan het einde van het bezoek
aldus het bericht dankten de Oos
tenrijkse psychiaters de autoritei
ten voor de leerzame discussie,
waarbij zij afstand namen van de
„hysterische verklaringen van
slecht ingelichte lieden over ge
dwongen opsluiting van dissidenten
m psychiatrische inrichtingen".
Graag wil ik hierbij het volgende
aantekenen. Van 22-29 augustus be
zocht een Oostenrijkse delegatie
ADVERTENTIE
bril: ieders oogmerk'
van psychiaters op uitnodiging van
prof Morozov (directeur van het be
ruchte Serbski-instituut voor foren
sische psychiatrie in Moskou) de
Sowjet-Unie. De delegatie zou be
staan uit zes psychiaters en een
journalist, genaamd Wolker, van het
Oostenrijkse communistische dag
blad Die Volksstimme. Deze krant is
zeer sterk pro-Moskou De delegatie
stond onder leiding van prof. Ger
hard Harrer van Salzburg, in het
verleden een actieve Nazi. die het
daarom na de oorlog wat moeilijk
heeft gehad om voor zichzelf een
carrière op te bouwen. Het doel van
het bezoek was om Sowjet-methode
van psychiatrische behandeling te
bestuderen De centrale rol van Mo
rozov (Serbski-instituut) in het ma
nipuleren en het bedriegen van bui
tenlandse psychiaters in het verle
den werd uitvoerig beschreven in
het artikel van Vladimir Boekovski
in Trouw/Kwartet van 6 augustus.
Volgens de Literatoernaja Gazeta
bezocht de Oostenrijkse delegatie
een groot aantal psychiatrische zie
kenhuizen, maar dr. Sluga's verzoek
om het psychiatrisch gevangenis
hospitaal van Dnepropetrovsk te
mogen bezoeken, waar Leonid Pli-
oesjtsj voor 2'/, jaar werd vastgehou
den en waar momenteel nog steeds
Russische vrijdenkers opgesloten
zitten, werd van de hand gewezen.
De verwachting dat Sowjet-kranten
hun best zouden doen om gunstige
berichten over de Sowjet-psychia-
trie van de delegatie los te krijgen
en te publiceren, is door genoemde
publikatie in de Literatoernaja Ga
zeta bevestigd.
Amsterdam Henk Wolzak
Verder deze week in HN:
Hanny van den Horst (Margriet)
Alle verandering is vooruitgang
Wie helpt de hulpverleners0
Geert Sanders: Zo leven homofie
le longeren
Econoom Henk Thomas over de
ziekte van onze economie
Ik neem vri|bli|vend proefabonne
ment: 2 maanden H.N voor f 5 -
Naam
Straat:
Plaats
Tel. nr.:
Ab. prijs 31.- per haltjaar.
Zonder postzegel verzenden aan Ant
woordnummer 1776 Den Haan
Bellen kan ook: 070-512111
HN is ook In de losse verkoop
verkrijgbaar
Met schroom en dankbaarheid ga
ik het geschrift bespreken, dat ds
Th. Delleman ons kort vóór zijn
plotselinge overlijden naliet. Hij
wist, dat hij als hartpatiënt een
man van de dag was. Mede daarom
cirkelden zijn laatste publikaties
om het geheim van dood en eeuwig
leven: „Alles nieuw". „In hemel en
op aarde".
Nu is op verzoek van de uitgever
aan de orde de wijze van „lijkbe
zorging". De auteur is er met een
snel groeiend groot aantal christe
nen van reformatorlschen en ook
r.k. huize van overtuigd, dat de
keuze tussen begrafenis of crema
tie geen principiële keuze is: beide
zijn voor de christen te aan
vaarden.
Hij zet de pro s en contra's niet
meer op een rijtje, zoals ik zelf nog
wel deed in mijn bijdrage aan het
jubileumnummer van de Vereni
ging voor facultatieve crematie in
1974. Volstaan wordt met het ont
zenuwen van z.g. exegetische en
dogmatische argumenten tegen
crematie. Nadruk valt op het feit.
dat de overledene in geen enkel
opzicht mag worden geïdentifi-
door
prof. dr. P. J. Roscam Abbing
ceerd met het overgebleven li
chaam van hem, met het lijk dus.
Daarom wordt het opschrift op me
nig grafsteen: „hier rust..." verwor
pen. De gelegenheid wordt benut in
te gaan op de vraag waar onze
doden zijn
Naar ik meen wordt op onderhou
dende toon goede exegese en dog
matiek geleverd, terwijl allerlei op
vallende bijzonderheden uit histo
rie en eigen tijd worden geboden.
Het resultaat is evenwichtig. Zo
wordt b.v. erkend, dat wij „slechts"
in beelden kunnen denken over het
eeuwige leven, terwijl toch eraan
wordt vastgehouden, dat die beel
den uiterst veelzeggend zijn. Soms
worden ook vrienden gekritiseerd:
zo worden de eerste drie antwoor
den, die Van Niftrik geeft op de
vraag waar onze doden zijn, zonder
meer verworpen, terwijl uit een li
turgie van Huub Oosterhuis die
zeer bewonderd wordt, een gedeel
te resoluut geschrapt wordt.
Delleman was steeds goed gerefor
meerd, tegelijk ook steeds progres
sief vergeleken met anderen. Hij
liep in zijn kring voorop bij het
zoeken naar een even bijbels als
reëel antwoord op vragen rond hu
welijk en seksualiteit. Ook in dit
geschrift distantieert hij zich van
een nodeloos conservatisme.
Steeds is hij tevens de practicus.
Dit geschrift eindigt b.v. met een
uitgewerkte liturgie voor een uit
vaartdienst met variatie al naar
begrafenis of crematie zal plaats
vinden. Deze liturgie werd gebruikt
toen men onlangs rond zijn dood
bijeen was en zijn lichaam gecre
meerd zou worden.
Prof. dr. P. J. Roscam Abbing, hoog
leraar in de ethiek te Groningen,
bespreekt het geschrift van Th. Del
leman, Christen en crematie, uitga
ve van „Boekencentrum" B.V. te
Den Haag, prijs vijftien gulden.
Handoplegging
Ik las uw bericht over de opheffing
van de Gereformeerde Werkgroep
voor liturgie. Met u ben ik dankbaar
voor alles wat deze werkgroep in de
afgelopen twintig jaar heeft mogen
doen. Maar m i is men aan een ui
terst belangrijke taak nauwelijks
toegekomen, namelijk de leer der
oplegging der handen. Volgens He
breeën 6 vers 1 en volgende één der
fundamenten van de Gemeente.
Een machtig middel, waardoor God
in alle mogelijke menselijke situa
ties zijn mensen liturgisch wil zege
nen. In mijn studie „Opdat u gene
zing ontvangt" heb ik geprobeerd
een ontwerp van een leer der han
doplegging te geven. Een zaak die
niet alleen voor de dienst der gene
zing maar voor heel de eredienst
binnen en buiten de kerk van uitne
mend belang is. Prof. dr. G. N. Lam
mens heeft hierover in Trouw zeer
waarderend geschreven. Maar ver
der heb ik van diepgaande, funda
mentele liturgische belangstelling
weinig gemerkt. Ik zou bijna zeggen:
laat men de werkgroep snel weer
oprichten, om deze-dringende zaak
zo degelijk mogelijk te behartigen.
Is dit misschien iets van het nieuwe
jaar in de liturgie waarover Jac
Looyen in zijn'artikel in Trouw pro
feteerde0 Een kerk. waarin een fun
dament is weggezakt, verkeert in
ernstig gevaar, alle goede diensten
ten spijt. Maar wie is er over deze
zaak verontrust0
Rotterdam
NIJKERK an)) Kardinaal Alfrink, de president van de inter
nationale vredesbeweging Pax Christi, vreest, dat de democrati
sche samenleving langzaam en geleidelijk afglijdt naar een
politiestaat. Hij zei dat gisteravond in een rede over de bewape
ningswedloop ln zijn geboortedorp Nijkerk.
Alfrink bleek bezorgd over de bouw
en uitbreiding van kerncentrales en
opwerkingsfabrieken. Om misbruik
te voorkomen zal een uitgebreid vei
ligheidsapparaat nodig zijn, zei hij.
Deze veiligheidsdiensten zullen een
steeds belangrijker rol gaan spelen
in de samenleving, waardoor het risi
co ontstaat, dat we afglijden naar
een politiestaat.
In het kader van de vredesweek 1977
van het interkerkelijk vredesberaad,
die als motto voert „de atoombom de
wereld uit", noemde de kardinaal
het hoog tijd. dat steeds grotere
groepen aan de basis van de samen
leving zich actief gaan bemoeien met
de vrede en de veiligheid van Neder
land, van Europa en van de wereld.
Absurd
Hij was van mening, dat al te lang in
berustende afwachting Is aanvaard,
dat regeerders, politici en deskundi
gen de vrede en veiligheid voor de
wereld zouden bewerken
K. J. Kraan sinds de atoombom van het wel va-
Onze adressen:
AMSTEROAM.
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
DEN HAAG De vereniging De
Nederlandse Gideons heeft blijkens
haar zojuist verschenen jaarverslag
1976-77 thans 79.577 bijbels uitgezet.
Deze vereniging heeft tot doel de
verspreiding van de bijbels in hotels,
in ziekenhuizen, op schepen en in
gevangenissen Uit een geregelde
controle blijkt, dat de bijbels veel
worden gelezen. Nu steeds meer ook
de ziekenhuizen van bijbeis worden
voorzien, is het devies van de Gide
ons niet alleen, in elke hotelkamer
een bijbel, maar ook: in elke zieken
huiskamer een bijbel.
DRIEBEROEN - Voor de eerste
nationale bijbelweek (9-15 oktober)
hebben de hervormde jeugdraad en
het landelijk centrum voor gerefor
meerd jeugdwerk samen een muur
krant gemaakt, waarin speciaal voor
jongeren ideeën en plannen worden
aangedragen bij het thema van de
week „De Bijbel, een boek om te
vieren
ROME Drie dagen voor de ope
ning van het Vaticaanse huis in
Rome voor priesterstudenten, die
het seminarie van de geschorste
aartsbisschop Lefebvre in Econe
(Zwitserland) verlaten hebben, heeft
Lefebvre ln Albano, vlakbij Rome,
een traditionalistisch seminarie geo
pend. Hij komt zelf op 15 oktober het
studiejaar open.
GLASGOW De r.k. aartsbis
schop van Glasgow. Thomas Win
ning. heeft afgezien van zijn plannen
om zijn kathedraal voor bijna zeven
miljoen te renoveren. Reden daar
voor Is de toenemende maatschap
pelijke ellende in de stad. Alleen de
dringendste reparaties gaan door.
De rest van het geld zal nu besteed
worden aan sociaal werk.
OEQSTGEEST Om de voorge
nomen plannen te kunnen uitvoeren,
moet de zending in de hervormde
kerk vóór het eind van het Jaar nog
zes miljoen gulden binnenkrijgen.
De raad voor de zending (Oegst-
geest) heeft van de voor 1977 beno
digde 9.3 miljoen pas de helft (4.7
miljoen) binnen. De gereformeerde
zendingsbond (Zeist) ontving tot nu
toe 2,8 miljoen van de begrote 4.2
miljoen. Noch Oegstgeest. noch
Zeist maakt zich ernstig zorgen. Er
varing van jaren leert, dat het mees
te geld pas aan het eind (na de na-
jaarszendingsweek, 6-13 november)
binnenkomt.
NEUWIED - Veertig- tot vijftig
duizend doopsgezinden in de Sow-
jetunie willen naar West-Dultsland
verhuizen ln het kader van de „fami
liehereniging", volgens het Alge
meen Doopsgezind Weekblad. In to
taal zouden er nog zestigduizend
doopsgezinden in de Sowjetunie zijn.
meest van Duitse afkomt. De zesdui
zend, die al naar de Bondsrepubliek
zijn gegaan, wisten zich over het
algemeen snel aan te passen.
ADVERTENTIE
rende Hirosjlma een dode en vergif
tigde stad maakte, is er al dertig jaar
gepraat, aldus de kardinaal, maar
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Dezer dagen ver-
.schijnt de „Handreiking ten dienste
van de samenwerking van hervorm
de gemeenten en gereformeerde ker
ken op plaatselijk vlak."
In deze brochure worden alle „ker-
kordelijke" bepalingen, die er in bei
de kerken bestaan met betrekking
tot plaatselijke samenwerking, op
een rijtje gezet. De ervaring heeft
namelijk geleerd, dat heel wat ker
keraden moeite hebben met het ver
zamelen van deze bepalingen.
De handreiking is samengesteld
door de werkgroep „samenwerking
plaatselijk vlak" van de gemeen
schappelijke raad van deputaten
„Samen op weg". Het is de bedoe
ling, in een vervolgbrochure aan
dacht te besteden aan factoren, die
niets te maken hebben met kerkor-
delijke bepalingen, maar die toch
van grote invloed kunnen zijn op de
plaatselijke ontwikkelingen.
De nu verschijnende handreiking
geeft inzicht in de variatie in plaat
selijke situaties: van incidentele
ontmoeting tot hechte federatie, in
het nut van het maken van goede
afspraken, de liturgie als draagvlak
van eenheid, een duidelijke verslag
geving aan de gemeenteleden, ge
meenschappelijke kerkdiensten,
eventueel met doopbediening, het
verschil ln hervormde en gerefor
meerde dooppraktijk, gemeen
schappelijke catechese en toerus
ting van de gemeente, samen avond-
maalvieren, gezamenlijk pastoraat,
samen de kosten dragen.
De handreiking is een gezamenlijke
uitgave van Kok te Kampen en Boe
kencentrum te Den Haag en zal in
de boekhandel verkrijgbaar zijn
voor 4,90.
ondertussen hebben de vier nucleai
re mogendheden (Rusland, Amerika,
Frankrijk en Engeland) al meer dan
genoeg kernwapens om dc hele we
reldbevolking vele malen te vernieti
gen. Zeer nadrukkelijk keerde hij
zich tegen de theorie van het af-
schrikkingsevenwicht. Concreet be
tekent dit zo zei hij dat men de
zekere mogelijkheid van wederzijdse
vernietiging aanprijst als een garan
tie voor vrede en veiligheid. Hij
noemde dit een absurd veiligheids-
denken.
Kardinaal Alfrink bepleitte nadruk
kelijk actie aan de basis. De mensen
'moeten zich goed laten voorlichten,
zich aansluiten bij groepen en bewe
gingen. contacten leggen met andere
volken. „Ieder menselijk contact
met een vreemde is een bijdrage aan
de vrede." Hij wees erop, dat werken-
voor de vrede een algemeen mense
lijke opdracht is, maar dat men van
de christenen ook in dit opzicht een
extra inspanning mag verwachten.
Zij zullen met verstand, maar vooral
ook met geloof risico's moeten dur
ven nemen
ADVERTENTIE
controle.
Met mixing
en sound-on- sound.
veel gevraagde geluidsprojectoren
Sound 700 en 501
(TforvtonUnantol Wibauistraal 212 Amsterdam
DUBBEL GEHANDICAPT
Ieder jaar opnieuw blader ik met
spanning en geboeid in het boekje
van de Unie „8chool en Evangelie",
waarin de projectenlijst
gepubliceerd wordt van al die
gebieden waar deze Unie. o.a. via de
Unie-collecte, hulp wil bieden. Ik zie
Java staan. School voor
dubbel-gehandicapte kinderen te
Jakarta. „Deze kinderen zijn niet
alleen geestelijk gehandicapt maar
bovendien blind." Ik moet
terugdenken aan die stoet van leed
die in Jakarte langs Je auto of langs
je betja trok als je moest wachten
voor de spoorwegovergang. Of als je
's morgens eens een keer vroeg
onderweg was en je zag die lange
stoet van verminkte bedelaars de
stad ln kruipen. Voor mij is dat
altijd nog het filmbeeld dat voor mij
opdoemt als ik het woord ellende of
erbarmelijkheid tegenkom. Dan zie
ik ze. Zo volstrekt troosteloos en
zonder hoop. Zo ineengekrompen
tot alleen maar die ene begeerte
naar eten of naar een paar centen
om eten te kunnen kopen. Het heeft
iets ontzettend droefgeestigs, dit
beeld. Je kan er haast niet over
doordenken. Want wie is in staat
hier te helpen? En dan te weten dat
je er nog maar een fractie van gezien
hebt. Van wat zich overal ter wereld
afspeelt, in al die „wereldsteden"
met hun donkere randen van
armoede en ziekte. In een kampong
vlak bij Jakarta staat een school
voor deze dubbel-gehandicapte
kinderen. De vrouwenvereniging
van een van de Jakartaanse kerken
heeft zich hun lot aangetrokken en
is begonnen meteen klein internaat.
Een stukje bescherming, een beetje
warmte en liefde. U moet dat boekje
eens opvragen (Van Breestraat 14.
AmsterdamU kunt er veel meer in
lezen en ook precies inzien hoe u
heel concreet een mens, een kind
kunt helpen. En als u daartoe niet in
staat bent. misschien komen ze
morgen nog bij u langs voor de
Unie-collecte (Giro 515. School en j
Evangelie. Voorburg).
Beroepswerk
NED.HERV KERK
Beroepen te Benthuizen drs E
Exalto te Hasselt.
Bedankt voor Kinderdijk: H. Smit U
IJsselmuiden; voor Lemmer: A
Bakker te Dalfsen; voor Terheijde:
(toez.): W. Oosterwal te Zevenhuizen
(Gr -voor Sleeuwijk: Chr.Dorp te
Aartswoud.
Afscheid op 9 oktober van Heteren:!
Chr. v. Andel, betr. te Bergschen-i
hoek; van Kamperveen: E. J. Bos
ber. te Hattem; van Hagestein: W
van Herpen ber. te Sommelsdijk
(herv. diaconale gezondheidszorg);
van Nieuw Amsterdam: C. W. Oppe-
laar ber. te NOP (Creil-Espel); van
Barneveld (buitengew. wijkgem. in
wording): A. Stegenga ber. te Wezep,
(buitengew. wijkgem. in wording).
Intrede te Schildwolde kand. H. J.
Oortgiesen, sinds 1 aug. 1975 daar
werkzaam als medewerker in het
pastoraat en vicaris; te Dronrijp:s
kand. R. Schelling te Bussum; te
Sirjansland: drs C. v.d. Valk, kand
te Gouda; te Rijswijk (ZH): G. C.
Vijzelaar uit Terneuzen; op 15 okt. t€
Oosterwolde (classis Harderwijk) K
ten Klooster, kand. te Katwijk aar
Zee.
Bevestiging te Nootdorp (geestelijk)
verzorging Craeyenburg, internaa
voor geest, gehandicapten): mevr. J
de Ruyter te Alphen a.d. Rijn.
WAALSE GEMEENTEN
Afscheid van Amsterdam: A. Ri
chardot wegens vervroegd emeri
taat om gezondheidsredenen.
ALG.DOOPSG.SOC.
Afscheid van Sneek: M. v.d. Meuler
wegens emeritaat.
Intrede te Hollum ca.: drs W. J
Maas uit st Anna Parochie c.a.
GEREF.KERKEN
Afscheid van Zaandam: H. J. Koffrii
ber. te Zwijndrecht-Groote Lind!
van Heerde: A. v.d. Zwaag ber.
Scheveningen.
Aangenomen naar Hendrik Ido Arr>
bacht: A. J. Kampherbeek tl
Makkum.
Intrede te Amsterdam: B. Borreman
uit Emmen; te Alkmaar (voor d^
herv. gem en de geref. kerk);
Kiers uit Dronten-Biddinghuizen;
Hoogvliet: drs P. H. L. Lo uit Dussei
en Meeuwen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Aangenomen naar Blijda-Holweri
W. Tiekstra, kand. te Groningen, di
bedankte voor Musselkanaal- Val!
hermond en Lelystad.
Afscheid van Alkmaar en Broek o|
Langedijk: M. H. Sliggers ver. tl
Spakenburg-Noord.
BAPT. GEMEENTEN
Intrede te Leeuwarden: A. de Vrii
uit Coevorden.