Pittoreske plaatjes in bekroond filmdebuut Klassenstrijd in het luchtledige Bon voor veel keus uit hoge, vaste rente Spaar deposito's tot Beleggings bewijzen tot In Napels schieten en sterven postgiro en rijkspostspaarbank THE DUELLISTb 1 Filmprogramma Goethe-lnstituut Prolongaties en reprises Nobelprijs literatuur voor Vincente Aleixandre DE KILLE VERNIETIGER SERVANTE ET MAITRESSE Voor 't eerst ontheven van alimentatie Koffie gestolen VRIJDAG 7 OKTOBER 1977 FILM KUNST TROUW/KWARTET PS 15 - RH 19 Beeld uit „The duellists' door W. Wielek-Berg RidJey Scott heeft voor „The Duellists" in Cannes de prijs gekregen voor het beste regie debuut. danken heeft: aan de picturale Men behoeft niet lang na te denken schoonheid van de film, waarin de om te begrijpen waaraan hij die eer sfeer van een vergane tijd wordt op geroepen door beeld-composities die niet alleen zijn geïnspireerd door, maar soms duidelijk reprodukties zijn van, schilderijen uit het eind van de achttiende en het begin van de neeentiende eeuw. Camaraman Frank Tidy, die kan heksen met I i U A i Bon v0°* te rente tv°9e'Va ,i:,filS"SpaaidePosrtoS I Wilt u zeker zijn van hoge, vaste rente over spaargeld dat u langere tijd kunt missen? Bij ons hebt u keus uit 5 spaardeposito's en 3 beleggingsbewijzen. U kunt de bon insturen of bellen (020) 5 89 3137 of 0017 (grabs), als u meer wilt weten Over deze aantrekkelijke spaarmogehjkheden. Of ga naar het postkantoor en vraag naar de folders. 71% Verkrijgbaar in coupures van f 1.000,- en f 5.000,-. Vaste rente bij looptijd van 3 jaar 7%, 4 jaar 7'/»% en 5 jaar 7'/2%. Bij een beleggingsbewijs knjgt u rente-op-rente: aan het einde van de looptijd ontvangt u automatisch uw aankoopbedrag plus de totale rente Tussentijds opnemen zonder renteverlies voor de aankoop van een eigen huis is toegestaaa licht, moet overigens zeker in de eer delen. „The Duellists" is gebaseerd op een ware gebeurtenis, verwerkt in een verhaal van Joseph Conrad. Tijdens de Napoleontische oorlogen wordt Armand d'Hubert, een aristocrati sche, nuchtere luitenant, om vage redenen door zijn rabiate wapen broeder Gabriel Feraud gedwongen tot een duel. Met dat ene tweege vecht is het niet gedaan: Feraud vindt altijd redenen om zijn eer met sabel of pistool te wreken, d'Hubert kan zich er niet aan onttrekken, hij waagt zijn levens in telkens nieuwe duels, die plaatsvinden in een tijd vak- van vijftien jaar. Hij verliest gezondheid en liefde en verwerft een reputatievan doldrieste vermetel heid, waar hij allerminst prijs op stelt. Ferauds woeste, belachelijke vasthoudendheid overleeft zelfs de ijskou van de Russische veldtocht en als d'Hubert, inmiddels opge klommen tot generaal en halfweg bekeerd tot het monarchisme, geluk kig is getrouwd, haalt Artaud, als fanatiek Napoleon-vereerder onder politietoezicht gesteld en geheel aan lager wal geraakt, uit voor de laatste slag. Doch die heeft een verrassend einde: eindelijk slaagt d'Hubert erin op waardige wijze aan zijn horigheid een eind te maken. „The Duellists" heeft de gebreken van een eerstelingswerk: de film is te lang, de bijfiguren worden niet scherp genoeg getekend, de vecht- doem komt niet geheel uit de verf. Maar hij wordt gered door de indrin gende wijze, waarop cameraman en regisseur zich hebben ingeleefd in de visuele kant van het tijdvak dat zij uitbeelden (ik wist overigens niet dat officieren van Napoleon vlechtjes in hun haar droegen, maar gezien Scott's accuratesse zal het wel klopppen). Keith Carradine en Har vey Keitel spelen bekwaam de hoofdrollen, in bijrollen vindt men onder ander Albert Finney en Chris tina Raines. Amsterdam Calypso, 12 jr. 8% Minimum storting f 1.000,-. Bij elke storting keus uit looptijden van 2 tot 6 jaar met vaste rente van 6'/2% tot 8%. Deposito's komen na de looptijd automatisch vnj. De rente is jaarlijks beschikbaar. Voor de aankoop van een eigen huis kunt u ook tussentijds zonder renteverlies geld opnemen. Het Goethe-lnstituut Amsterdam lanceert het komende seizoen een uitgebreid programma in het hele land, waarin het Duitse filmverle den en -heden op voorbeeldige wijze wordt behandeld. Ruimte is ge maakt vdor filmdocumenten (over de onder een slecht gesternte gebo ren republiek van Weiman; filmex perimenten (van Hans Richter en Walter Ruttmann tot Helmuth Herbst en Jean-Marie Straub); film en literatuur (Georg Moorse's onver diend vrijwel onopgemerkt geble ven „Lenz" naar een proza fragment van Georg Büchner. die verfilmde ensceneringen van het „Berliner En semble" onder regie van Bert Brecht, Peter Stein's „Sommergas- te" naar het gelijknamige toneel stuk van Maxim Gorki) filmmakers (Wim Wenders. Christian Ziewer. Herbert Achternbusch. Thomas Koerfer» en een retrospectief van het werk van Jean-Mane Straub. Wie inlichtingen wil over wat waar plaats vindt kan terecht bij het Goethe-lnstituut. Herengracht 470, Amsterdam, tel. 020-230421. Rome. open stad. Meesterwerk van Roberto Rosselini uit 1945 over een door oorlog en bezet ting geteisterd Rome. De gehe le week in Cinetol, Am sterdam. De Markiezin van O. Perfecte „morele komedie" van Eric Rohmer, gebaseerd op de no velle van Heinrich von Kleist. De gehele week in Schouw burg, Gouda. 1'Affiche Rouge. Briljante film van Frank Cassenti over een verzetsgroep in de oorlog, waarin verleden en heden bij na onmerkbaar in elkaar over vloeien. 8 okt. Filmklub, Apel doorn. Dillinger is dood. De beste film van Marco Ferreri, over een man die uit verveling een moord pleegt. 10 okt. Liga '68, Groningen. La Règlc du Jeu. Prachtige, in 't geheel niet gedateerde ze- denkomedie uit 1939 van Jean Renoir. 7 okt. Filmhuis Uilen stede. Amstelveen. Drie dagen van de Condor. Voortreffelijke thriller met Wa- tergate-achtergronden van Sidney Pollack. De gehele week in Tuschinski 4, Amster dam en Noorderlicht, Tilburg. Three Women. Psychologisch- surrealistische film van Robert Altman over de verweven le vens van drie vreemde vrou wen. De gehele week in City 2. Amsterdam; Camera, Utrecht. Casanova. Fellini plaatst de le gendarische vrouwenheld als een soort seksmachine tegen een decor van bizarre en bar baarse fantasie. De gehele week in Casino, Den Bosch en Luxor, Nijmegen. Cadaveri cccelenti. Analyse van een vermolmde maat schappij in de vorm van een thriller, door de excellente Ita liaanse regisseur Francesco Rosi. De gehele week in Casi no, Breda. Dersoe Oersala. De Japanner Akira Kurosawa maakte in de diepste Russische taiga een langzame film vol lyrische schoonheid. De gehele week in Casino, Breda. STOCKHOLM (AP) De No belprijs voor literatuur is dit jaar toegekend aan de 79-jarige Spaanse dichter Vincente Aleixandre. Deze mededeling kwam donderdag als een vol slagen verrassing. Aleixandre kreeg de prijs, waaraan een geldbedrag van 700.000 Kronen 'ongeveer 385.000 gulden) is verbon den. „voor zijn creatieve poëzie, die. geworteld in de tradities van de Spaanse lyriek en in de moderne stromingen, het menselijk bestaan in de koskos en in de huidige maat schappij belicht" aldus de jury. Toen Vincente Aleixandre journalisten op het bekend worden van de toekenning, aan de secretaris van de Zweedse Academie. Lans Glensten. vroegen of Aleixandre geen erg onbekende dichter was. antwoordde deze dat hij in het Spaans sprekende deel van de we reld in hoog aanzien staat. Maar u moet de Nobelprijs niet zien als een aanwijzing van de beste schrijver van de wereld op dit moment. Zoiets is onmogelijk. Aleixandre kreeg ge woon de meeste stemmen", aldus Glensten. De bekroonde auteur die op 26 april 1898 in Sevilla werd geboren, be hoort tot een groep van ongeveer 25 Spaanse dichters die verwant zijn. met het surrealisme, maar wier werk ook beïnvloed is door de Spaanse „Gouden Eeuw" en door de volks poëzie Deze groep wordt gewoonlijk de „generatie 1927" genoemd Haar belangrijkste vertegenwoordiger was Federico Garcia Lorca die in 1936 bij het begin van de Spaanse burgeroorlog door de nationalisten van Franco werd gedood. Door bepaalde omstandigheden, zo als een tuberculeuze infectie van de nieren in zijn jonge jaren, is Aleixan dre. in tegenstelling tot zijn meeste generatiegenoten, in Spanje geble ven, hoewel hij geen sympathie had voor het bewind van Franco. Hij leidde meestal een teruggetrok ken bestaan. Sinds 1949 maakt hij deel uit van de Spaanse Academie. Op een renbaan schieten kerels elkander neer om duistere redenen. Yul Brynner zit dan nog heel ergens anders te vissen. Maar dan komt een mijnheer hem een halve ton bieden voor een moord in Napels. Op de vent die, zoals hij nu pas hoort, zijn broer had vermoord. Yul komt naar Napels. De bende daar weet er al van en wil hem dus eerder vermoorden. De politie, geleid door Martin Balsom, doet mee aan beide kanten. Als je ze niet kan vers laan moet je je bij hen aansluiten, zegt Martin op z'n Amerikaans. En dus rossen ze allemaal, nu en dan schietend, achter elkaar aan, door drukke straten, lege havenloodsen en bij dure bungalows aan het strand. En zondat dat is Napels al een rumoerige stad. Wie op wie schiet is niet immer duidelijk, maar dat doet er ook niet toe. Yul krijgt een vrijwillig hulpje, een aardige jongen zo te zien, Massimo Ranieri, maar hij wordt wel opgeleid tot sluipmoordenaar. En om nu en dan even te rusten krijgt Yul ook nog een blonde stripper in zijn bed. Dat is romantisch bedoeld, maar wel om te lachen. Verder heeft Yul. zoals Andrea Ferrol in „Servante et maitresse" Het thema van de verhouding tussen meester en knecht met alle nuances en omkeringen vandien is in literatuur en film aller minst onbekend. In de vruchtbare grond ging regisseur Bruno Gantillon graven, spitten en planten, doch men kan piet Zeggen dat zijn „Servante et Maitresse" („Dienstmeid en meesteres") een tierig produkt is dat groeit en bloeit en altijd weer boeit, het is gebleven bij een bleke scheut, waarnschijnlijk omdat hij werd geteeld in het luchtledige. De obligate haat-liefde relatie waar in pesten en gepest worden aan de orde van de dag is, speelt zich af in een kast van een huls In Frankrijk. Daar sterft een oud rijkaard en zijn neef Jeróme verschenen om de erfe nis te innen, komt van een koude kermis thuis. Want de dienstmeid Maria, die hij bij vroegere bezoeken gebruikte als een voorwerp, blijkt alles geërfd te hebben. Wat nu? Half als spel, half om het gewin verplicht hij zich als huisknecht. Doch het loopt lelijk uit de hand want de meid. vastbesloten om haar gram te lozen, kan tegen zijn aangeboren aristocratische levenshouding niet op en richt inplaats van de man zichzelf te grond. Jammer, jammer want Jeróme was echt om haar gaan geven zodat hij de wanhoop nabij is als zij zelfmoord pleegt. Hoe die liefde ontstaat blijft overigens een raadsel want Andrea Ferreol blijkt alleen een meesteresse in het broeierig kijken en weet met haar dagen niets beters te doen dan trutterige costumes te kopen, zich schoenen met hoge hakken te laten aantrekken aan te dikke benen en intriges te verzinnen die niet geëi gend zijn om interesse te wekken in haar persoonlijkheid. Kortom: het is een eng. dom en ook wel zielig mens. Victor Lanoux als de man Jeróme doet wat In zijn vermogen ligt en dat is niet weinig, doch kan ons niet duidelijk maken waarom hij in dat spookhuis blijft. Maar dat Is ook onbegonnen werk. Amsterdam Kriterion. 16 ir. de Amerikaanse titel al zei, „anger in his eyes', woede in zijn ogen dus. Er is nog meer met die ogen. een soort psychosomatische glaucoom, als u dat iets zegt. maar vergeleken bij al die plotselinge sterfgevallen (een paar onder de metro bijvoor beeld) is dat maar een truttig kwaal tje. Yul sterft dan ook aan een kogel. Aan het slot uiteraard. Als die ande re schurk ook geveld is. Precies op Nieuwjaar, bij vuurwerk. Anthony M. Dawson heeft het gere gisseerd zoals al die films telkens weer geregisseerd worden. Amsterdam, Bellevue Cinerama 16 jr. Ber Huising DEN HAAG (ANP) Voor de eerste keer in Nederlapd heeft de rechter een gescheiden man. die geen alimentatie meer wilde betalen aan zijn voormalige echtgenote, in het gelijk gesteld. Het gerechtshof te Den Haag bepaalde dat de man. die al vijftien jaar ali mentatie aan zijn ex-echtgeno te heeft betaald, per 1 januari van het volgend jaar van die plicht is ontheven. De man was een procedure begon nen omdat zijn ex-vrouw beslag op zijn salaris had laten leggen. Hij had namelijk geweigerd langer alimen tatie te betalen op grond van het feit dat de vrouw in haar eigen levenson derhoud kon voorzien. In eerste in stantie had de rechtbank de vrouw in het gelijk gesteld en de man ver oordeeld tot betaling van 600 gulden per maand aan alimentatie. Het ge rechtshof heeft de man echter in het gelijk gesteld maar de beweegrede nen van het hof zijn nog niet precies bekend. Intussen heeft de organisatie van gescheiden mensen al een verheugd commentaar laten horen. Het is voor de eerste keer in Nederland, aldus de organisatie, dat de rechter de noodzaak niet meer ziet iemand levenslang tot boeten te veroorde len. De organisatie zegt dat het van zelfsprekend is dat er een alimenta tieregeling is. zeker wanneer de partners pas zijn gescheiden. Maar zo n regeling mag niet inhouden dat de man levenslang is geketend aan zijn ex-vrouw, waardoor hij zelf dik wijls op het randje van het be staansminimum moet leven, of schoon dat laatste in de boven staande zaak niet het geval was. De vrouw, zo zegt de organisatie van gescheiden mensen, kan bovendien terugvallen op de sociale verzeke ringen. DEVENTER (ANP) Bij twee groothandelsfirma's op het indus trieterrein in Deventer is voor totaal 100.000 gulden aan koffie gestolen. Bij de ene firma stouwden de daders voor veertig mille aan koffie in een vrachtwagen van het bedrijf. Die wa gen werd een paar straten verder leeg teruggevonden bij het andere bedrijf, waar de daders kennelijk een eigen vrachtwagen hadden klaar staan en waar nog eens voor zestig mille aan koffie werd ontvreemd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 19