Dr. Ouweneel: Je kunt het geen van tweeën bewijzen Meer rekening houden met verontruste katholieken 'Schepping of evolutie' Koopvaardijpredikant ds. Bodaan overleden Comité wil aandacht voor Russische Joden Aandacht voor gevangen boeddhistenleiders Vietnam Vluchteling vroeg vergeefs predikant in DDR om hulp maar VANDAAG Voorbijgangers Trimmen in de kerk Christenen maken zich over veel zaken druk, DINSDAG 4 OKTOBER 1977 KERK Trouw/Kwartet 2 door L. M. P. Scholten DE BILT Evolutie is niet te bewijzen en ook niet te weer leggen. Van schepping geldt het zelfde. Het enige wat een natuurwetenschapper kan doen, is gewetensvol een model zoeken dat de beschikbare ge gevens het best en het meest elegant verklaart. Aan het woord Is dr W J Ouweneel, de grote man achter het EO-project over schepping en evolutie, dat zo veel stof doet opwaaien. In zijn huis. ongeveer onder de toren van het KNMI. wil de man. die een goedbe taalde baan bij de Koninklijke Ne derlandse Academie van Weten schappen prijsgaf, om zich geheel te wijden aan bijbellezingen en de pro paganda van het creationisme, graag een paar misverstanden uit de weg ruimen, zoals deze. dat de strijd tui sen creationisten en evolutionisten er een is tussen geloof en weten schap Dr Ouweneel Het gaat om twee wetenschappelijke modellen tegen over elkaar. Bij de evoluUonisten is óók geloof, en wel ln veel gevallen humanistisch getint. Beide modellen zijn zo betrokken op de hele werke lijkheid. dat zij barstens vol filosofi sche aspecten zitten. Dat neemt niet weg. dat Je wel degelijk als natuur wetenschappers over de vraagstuk ken die in geding zijn, kunt praten. Wal voor vraagstukken? Wij. creationisten, concentreren ons op drie punten. Om te beginnen me nen wij. dat er voorzichtig gezegd meer aanwijzingen zijn. dat de aarde jong ls. dan dat zij oud Is. Maar de evolutionist moet aannemen, dat de aarde vijf miljard Jaar bestaat, om ruimte te houden voor de evoluUe. Uit de talloze methoden om de ou derdom van aardlagen te bepalen, kiest d*' evoluUonist dan die. die naar miljarden jaren gaan. Katastrofe In de tweede plaats stellen wij. dat op een jonge aarde de aardlagen zeer AMSTERDAM - Zondag is op 67- jange leeftijd overleden de oud- koopvaardijpredlkant ds L. A Bo- daan Dr. G. Hartdorff schreef het volgende ..in memonam". ..Ons is een predikant bekend die alles liever was geworden dan domi nee. en niets liever dan zeeofficier Zo schrijft ds. L. A. Bodaan in zijn boekje ..Wat de lens niet zeggen kon." Zijn vrienden weten, dat die predi kant Laurens Bodaan zelf is. Toch werd hij dominee, „het moeilijkste vak ter wereld." Een onmogelijk be roep. vond hij zelf. Twee maanden voor het begin van de oorlog werd hij predikant te Westerschelling Enige maanden na afloop van de oorlog werd hij vlootpredlkant. Op 4 sep tember 1946 werd hij ..gewoon" pre dikant ln Dordrecht. Hij bleef hier tot september 1956 Dan wordt hij koopvaardij predikant Kerkelijke organisaUe. besturen, structuren: hij had er moeite mee. Voor hem ging het om de mensen met hun wel en wee Eens schreef hij: ..We moeten in de andere mens een broeder of zuster zien. En die ander moet in ons de broeder of zuster kunnen ontdekken, of aanvoelen En hij schaamde zich er niet voor „skypllot te zijn, hemelloods. zoals de Engelsen en Amerikanen een do minee noemen Steeds was hij bezig ..naar boven te klimmen" en dat betekende voor hem een klimmen ln het heilig Dienstwerk. Hij bracht het Evangelie Ondanks zijn vlotte optreden, zijn moderne woordkeus en zijn recht op de man gaande taal. was hij zeer orthodox: een conservatief prediker. Zoals hU in vele opzichten een behoudende figuur was Hij vond het heerlijk de mensen op de schepen te bezoeken Nog heerlij ker vond hu het om zeereizen te maken Hij genoot van de ruimte, die hij nodig had Hij moest kunnen ademen Hij vond het ook heerlijk om via de radio mensen te bereiken. Misschien het grootste verdriet in ijn 1. ven was het einde van 2i)n werk als predikant bij de koopvaar dij Dat er voor hem geen plaats meer was. deed hem pijn en vervulde hem mei verontwaardiging. Hij kon niet begrijpen, dat er op dit werk bezuinigd moest worden. AMSTERDAM Postbus 059 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 940 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115500 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 snel ontstaan zijn. Ujdens een of enkele wereldwijde catastrofen (zo als de Bijbel van de zondvloed spreekt). In de derde plaats menen wij. dat de verschillende levensvormen zich niet uit elkaar ontwikkeld hebben, maar naast elkaar zijn ontstaan De evoluUeleer verklaart de verschil lende levensvormen uit mutatie en natuurlijke selectie Maar wij zeg gen. dat dan maar eens aangetoond moet worden, dat door mutatie ooit iets goeds is voortgekomen. Muta ties. die men heeft kunnen nagaan, waren altijd storingen en veroor zaakten degeneratie. OVerigens be weren wij niet een wijd verbreid misverstand dat alle vormen van leven, die er nu zijn. vanaf Genesis 1 al bestaan. Wij beloven bijv. niet. dat God paard, ezel, zebra enz. naast elkaar geschapen heeft, maar wel de familie der paardachtigen. Dat er dan paarden, ezels, zebra's gekomen zijn. verklaren wij uit een ingescha pen erfelijke variabiliteit, een aan passing aan de leefomstandigheden, die beperkt is. Over dit soort dingen kun je als natuurwetenschappers wetenschap pelijk praten. Wij zeggen puur als wetenschappers: de evolutie-theorie is onhoudbaar. De overgrote meerderheid der na tuurwetenschappers legt u dat niet na. Negenennegentig procent hangt het evolutie-model aan. Maar dan moet Op 59-jarige leeftijd moest hij nog wljkpredlkant worden ln Amster dam. Toch heeft hij zich ook hier gegeven. Hij vond het machtig om op de preekstoel te staan en enige woorden te ..stamelen" over God en Jezus. Hij legde contact met velen, zoals hij dat tevoren gedaan had. Maar een „walslurp" werd hij nooit. Zijn zeemansbloed bleef hem de lief de geven voor de ruimte en de onbe stemdheid van de zogenaamde wtlde vaart. Hij bleef de vraag stellen. Wat betekent „het bloed des kruises" voor u? En bij wilde dolgraag, dat zijn woorden medium zouden zijn van het Woord, dat heenleidt naar rust en verontrusting. Hij wilde de mensen heenleiden naar het vaste punt op Oolgotha door de twijfel heen. Op de eerste zondag van okto ber 1975 nam hij afscheid van ..zijn" Prinsessekerkgemeente. Precies twee jaar later is hij overleden. De dankdienst wordt donderdagmiddag gehouden om 13.15 uur ln de Prtnses- sekerk (Van Hallstraat). De begrafe nis vindt plaats tegen 15 uur op Zorgvlied. DEN HAAO (ANP) Het solidari- teltcomité voor de Joden in de Sow- jet-Unie heeft de Nederlandse rege ring gevraagd samen met andere Europese landen de positie van de Russische Joden ter sprake te bren gen op de toetsingsconferentie in Belgrado Volgens het comité is se dert de slotacte van Helsinki de schending van de mensenrechten in de Sowjet-Unie toegenomen Het comité oordeelt dat ontspan ning tussen oost en west nooit ten koste mag gaan van de rechten van de mens. Het heeft zijn pleidooi op gestuurd naar minister Van der Stoel DEN HAAG - De Nederlandse deel nemers aan de Haagse wereldconfe rentie voor religie en vrede hebben minister Van der Stoel verzocht aan Vietnam de verontrusting van de Nederlandse regering over te bren gen over het feit dat sinds april vijf boeddhistische leiders worden vast gehouden. In een brief aan de minis ter schrijft de Nederlandse afdeling van de wereldconferentie uit be trouwbare bron te weten dat de stroom van arrestaties doorgaat „Niet alleen het boeddhisme wordt momenteel onderdrukt in Viet nam". aldus de brief schrijvers, „ook veel katholieke priesters zijn gear resteerd. evenals een groot aantal kunstenaars, artsen. Ingenieurs en anderen die. evenals de boeddhis ten. Juist *en belangrijke bijdrage zouden kunnen leveren tot de moei lijke Laak van verzoening en herstel tn Vietnam." Onder de 24 Nederlandse deelne mers aan de wereldconferentie voor religie en vrede zijn de hoogleraren P Camps. J. van Ooudoever. H van der Linde, en D. C Mulder, minister Pronk en de rabbijnen A Soeten- dorp en D. Ltlienthal Dr. W. J. Ouweneel daarbij wel gezegd worden, dat de meesten elkaar napraten. Dat bleek tijdens het congres van zaterdag ook weer duidelijk. Men komt met argumenten, die al lang achterhaald zijn en nota bene door evolütionis- ten zelf onhoudbaar zijn bevonden. Wij laten zoveel zwakheden van het evolutie-model zien. dat dat als een kaartenhuis in elkaar moet zakken. Niet dat wij denken, dat daarmee de juistheid van het scheppingsmodel bewezen is. Wij hebben ook heel wat positieve argumenten voor de drie stellingen, die ik noemde. Een model ls goed. als het voorspel lende kracht heeft. Dat kan ik met een leuk voorbeeld duidelijk maken. Vóór de Amerikaanse maanexpedi- ties maakte de NASA zich ernstige zorgen over de stoflaag op de maan. Men ging er namelijk vanuit dat de maan vijf miljard jaar oud is. Dan zou er vele meters dik kosmisch stof moeten liggen en dat zou de terug reis onmogelijk kunnen maken. Vol gens ons zou er maar weinig kos misch stof zijn, omdat er meer aan wijzingen zijn. dat de maan maar tienduizend jaar oud ls. Het kwam precies zo uit, als wij voorspelden. Ook dacht men. dat er door de ver onderstelde hoge ouderdom van de maan geen seismische bevingen meer zouden zijn. geen magnetisme en een vrij koel oppervlak. Maar de maan bleek seismisch nog wel dege lijk actief te zijn en een veel hogere oppervlakte temperatuur te hebben, dan men had gedacht. Dat onder steunde allemaal het scheppings model. Onderkent u niet het gevaar, dat u de natuurwetenschap het gelijk van de Bijbel wilt laten bewijzen? Ook dat ls een hardnekkig misver stand. Wij zijn er helemaal niet op uit. de Bijbel wetenschappelijk te bewijzen. Ik geloof de Bijbel, omdat Ik geloof in God. die de Bijbel ge schreven heeft. Maar juist daarom neem Ik ook de historische medede lingen in de Bijbel serieus. Geschiedenis Nu verwijt men mij: jij leest de Bijbel als een geschiedenisboek. Je moet hem lezen als een religieus boek. Dat vind ik een valse tegen stelling. De Bijbel is voor mij in de eerste plaats een religieus boek. Maar ik kan het religieuze niet los maken van het historische. De Bij bel is toch het boek van Gods grote daden in de geschiedenis. Het ver haal van Noach'en de zondvloed bevat voor mij een heel belangrijke religieuze boodschap. Maar als christen neem ik ook de historie serieus. Als de zondvloed echt ge beurd is. moeten de sporen daarvan nog te vinden zijn. En die vind je dan inderdaad. U spreekt van historische mededelin gen in de Bijbel. Maar volgens de moderne bijbelwetenschap gaat het in Genesis I-U helemaal niet om his torische mededelingen in de zin zoals u bedoelt. Ik lees de Bijbel zoals die de eeuwen door altijd gelezen is en ook nu nog door vele theologen gelezen wordt. Dat er ook theologen zijn, die de Bijbel anders uitleggen, komt, zoals ze zelf zeggen, onder invloed van het „moderne natuurwetenschappelijke wereldbeeld". Arme theologen. Want een „natuurwetenschappelijk wereldbeeld" bestaat helemaal niet. Er zijn alleen bepaalde natuur filo sofische wereldbeelden. Ik weiger een bijbelbeschouwing te aanvaar den. die gebaseerd is op wat mijn vakgenoten aan de theologen ver telden. Ondanks een zekere toename van het aantal priesterroepingen, blijft er nog een groot priestertekort, dat naar de mening van vele bisschop pen niet wordt opgelost door het aanstellen van permanente diakens. Werkwijze In vergelijking met 1974 is de werkwijze van de synode aanzienlijk verbeterd. Vanaf het begin wordt er gewerkt aan het slotdocument. Het afschelden van documenten is overi gens niet het doel van de synode, maar het geven van nieuwe impul sen aan de katechese. In de plenaire vergadering worden de bisschoppen afgehamerd zo gauw zij buiten het eigenlijke onderwerp gaan. Ook in de groepsgesprekken wordt meer lijn gebracht. Paus Paulus heeft een deel van de besprekingen meegemaakt. Hoewel de synode zich tevens een soort in formeel conclaaf noemt waarop de pauskeuze wordt voorbereid, heeft paus Paulus bij de 204 synodedeel nemers het hardnekkige gerucht van zijn aftreden de kop ingedrukt met de mededeling: „Het is ons vaste voornemen de tijd. die God ons nog verleent, volledig te wijden aan het welzijn van de kerk." Verwacht u met uw campagne een discussie op gang te brengen? Ik maak me geen illusies. De meeste geologen en biologen zullen om het creationisme blijven lachen. Ik zie daar vier redenen voor: 1. Het is altijd heel moeilijk, de ene procent serieus te nemen. Het is veel veiliger tot de 99 te behoren. 2. Onkunde over ons model. Zater dag tijdens het congres bleek het nog weer eens duidelijk. Er werd vaak tegen windmolens gevochten. 3. Onkunde over het eigen evolutie model. Een handjevol mensen weet maar echt waarover het gaat. 4 Eigen filosofisch vooroordeel. Men zit vast in een puur mechanis tisch, naturalistisch wereldbeeld, dat geen ruimte laat voor het boven natuurlijke. Ik ontmoet nogal eens wetenschappers, die erkennen, dat het evolutiemodel onhoudbaar is. maar daar dan meteen aan toevoe gen: uiteraard is het scheppingsmo del ondenkbaar. Tientallen Maar er zijn ook velen, die de proble men wel zien. Ik denk speciaal aan christenen, die wel voelden, dat het evolutiemodel niet juist kon zijn, maar die argumenten misten. Ik kan u verzekeren, dat er over de hele wereld duizenden natuurweten schappers creationist zijn en ook in Nederland zijn er tientallen. Die zul len nu voor de dag komen. Die wil len we moed geven en activeren. Ik denk speciaal ook aan de leraren opleidingen voor biologen. Tot voor kort werd daar alleen het evolutie model gedoceerd. Door verschillen de opleidingen ben ik uitgenodigd om het creationisme aan bod te la ten komen. Wij willen niet, dat het onderwijs in de evolutie afgeschaft wordt. Dat zou onzin zijn. zolang 99 procent daarin gelooft. Maar geef ze allebei een kans. Dan kunnen de studenten een keus maken. In de Duitse Democratische Republiek (DDR) is opwinding ontstaan rondom het verwijt van ir. Wolfgang Defort aan de kerk dat deze uit lafheid niet heeft verhinderd dat hij na een geslaagde uitbraakpoging uit de gevangenis in Cottbus we derom gevangen werd ge nomen. Defort. die inmiddels door de autori teiten in de DDR naar West-Duits- land is gezonden, vluchtte in januari 1975 uit de gevangenis, waar hij na een poging de DDR te ontvluchten werd gevangen gehouden. Nadat hij een geslaagde uitbraakpoging deed. vluchtte hij naar de pastorie ln Forst Eulo en vroeg aan de daar wonende predikant hem voor de op gang ko mende zoekactie te verbergen. Deze actie had plaats met hulp van heli copters en honden en de predikant dacht daarom dat Defort geen enke le kans op ontkomen had. De domi nee raadpleegde nog twee collega's en ook dezen meenden Defort te moeten aanraden zich vrijwillig aan de autoriteiten over te geven. Zij zouden trachten voor Defort op grond van zijn bereidheid vrijwillig boven water te komen zijn uitreis uit de DDR te bespoedigen. Defort, die nu in de Bondsrepubliek is aangekomen, neemt het de predi kanten kwalijk dat zij niet de moed hadden, hem te verbergen. Hij wil in de Bondsrepubliek een procedure te gen hen op gang brengen, die moet leiden tot hun veroordeling. Defort meent dat hij door hun toedoen 32 maanden „ln martelkelders, alleen in een cel en tussen moordenaars heeft vastgezeten. Defort ls het voor al niet eens met de predikanten, die beweren dat hij niet in staat was zijn positie juist te schatten, toen de zoekactie eenmaal op gang gekomen was. Defort meent dat hij in de nacht nog wel had kunnen ontkomen. Bisschop Schönherr. de voorzitter van de bisschoppenconferentie, hoorde van deze zaak pas toen De fort in de Bondsrepubliek in de pu bliciteit kwam. Hij meent dat de predikanten juist gehandeld heb ben. toen zij Defort aanraadden zich bij de autoriteiten te melden, maar dat zij in gebreke gebleven zijn, via de leidende bisschop pogingen in het werk te stellen, Defort met spoed naar de Bondsrepubliek te laten ver trekken. In de DDR vinden sommigen dat de hoiiding van de dominees getuigt van lafheid. Anderen zien er een illu stratie in van de machteloosheid van de kerk in dit land. In elk geval toont deze gebeurtenis aan dat velen ln de kerk zeer onder indruk van de rege- ringsalmacht zijn en dat de kerk bij sommige mensen er buiten nog steeds geldt als een toevluchtsoord. dieren. Op dit gebied zijn verschei dene verenigingen werkzaam, onder meer: Dierenbescherming, postbus 1980, Den Haag; Kritisch Faunabe heer (pretjacht). postbus 76. 's-Gra- veland; Dier in Nood (bont. intensie ve veehouderij, legbatterijen, vivi sectie». Hogeweg la. Raalte; Mondi aal Alternatief (vangen van trekvo gels); Jack London-verbond (circus), p a. Dierenbescherming. Ik hoop. dat Dierendag 1977 voor veel christenen aanleiding zal zijn. actief te worden inzake de bestrij ding van menselijke agressie tegen weerloze dieren, want de strijd is wel zeer ongelijk! DE KRANT Volgens Kerknieuws heeft ds. W. C. Lamain (Grand Rapids) in De Saambinder (het blad van de gereformeerde gemeenten in Nederland en Noord-Amerika) het een en ander verteld over wijlen de gereformeerde ds. W. den Hengst, die in 1913 in Veenendaal ontheffing uitzijn ambt kreeg en toen overging naar de gereformeerde gemeente aldaar. Het ls een wonderlijk verhaal. Zijn eerste gemeente was Den Helder. Daarna ging hij naar Veenendaal 1894) „Ook daar predikte hij de leer der veronderstelde wedergeboorte, totdat het de Here behaagde op zijn negenenveertigste Jaar hem te wederbaren door Zijn Geest en Woord. Toen... ging hij de noodzakelijkheid van de wedergeboorte prediken". Hij beleed zelfs in 't openbaar schuld voor de gemeente van Veenendaal. Hij had ze al die jaren voor de eeuwigheid misleid. Waarschijnlijk beschrijft ds. Lamain exact zoals er in die dagen in bepaalde kringen over het loslaten, dan wel het aannemen van een theologisch standpunt gedacht werd. Wat moet dit alles ver staan van Jonge christenen van vandaag. B.v het prediken van de noodzakelijkheid van de wedergeboorte. Waarschijnlijk bedoelt men hiermee dat het deel hebben aan het heil Gods werk is. maar de formulering is danopz'n minst vragen-oproepend. Je zou ook best de noodzakelijkheid van de natuurlijke geboorte kunnen prediken. Maar goed. ik lees verder. Die bekering van ds. Den Hengst schijnt nog al wat losgemaakt te hebben, want ds. Lamain vertelt verder dat hij van één van de kinderen van ds. Den Hengst gehoord heeft, „dat er in zes weken geen krant in huis geweest is". Dat laatste ls best in te denken, maar doet vreemd aan als bewijs van bekering. Laat je de krant dan liggen? „Weg aards gewemel, ik reis naar de hemel"? De dag dat ik dit las bracht ik een bezoek aan een dame van bijzonder hoge leeftijd. Ondanks die leeftijd breit ze nog elke dag aan kleertjes voor Hongaarse kindertjes. Ik vroeg haar of ze nog kon lezen. Weinig, zei ze. 't Enige wat Ik lees ls de bijbel en dan ,,'t ergste in de krant". Ik kon een heel dunne glimlach niet helemaal bedwingen. Ik vond 't zo echt en eerlijk. En dat allemaal zonder toestanden. Maar ja, misschien leert ze wel de veronderstelde wedergeboorte. Ik heb haar er niet naar gevraagd. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Tjerkwerd en Dedgum (part-time; vlootpred.): D. Nijenhuis aldaar; te Veen: G. de Greef te Wijn gaarden; te Schoonhoven en Put ten: H. Smit te IJsselmuiden. GEREF. KERKEN Beroepen te Leeuwarden W.: G. W. Kempenaar te Drachten; te Leiden (studentenpredikant): dr. H. Wier- singa, studentenpred. te Amster dam; te Ulrum: C. W. Plooy te Dokkum. Aangenomen naar Gasselternije- veen in combinatie met 2e Exloër- mond: S. de Vries te Bennekom. die bedankte voor Waterna-Warga. Nia- wier en Westbroek. Bedankt voor Haulerwijk, S. B. van der Molen te Maasdijk. GEREF. KERKEN VR1JG- Beroepen te Schildwolde: J. Folkers te Grijpskerk-Niezijl; te Hasslet: G. Mulders te Den Haag O. Aangenomen naar Ommen: L. Douw te Enschede Z.W., die bedankte voor Drachten. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Hilversum O.: A. Bij kerk te Aalten. 'Aangenomen naar Nunspeet: W. van Sorge te Schiedam. Bedankt voor Den Haag 2.: J. Plan- tinga te Dronten. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Boskoop: R. Boogaard te Leiden; voor Tricht-Gelderinal- sen: J. Mijnders te Ridderkerk; voor Oosterland: D. Hakkenberg te Lisse. Dr F. C. van der Horst Op 73-jarige leeftijd is te Amersfoort overleden de hervormde zendings arts dr F. C. van der Horst. Hij is verbonden geweest aan het zen dingsziekenhuis ..Soekoen" te Ma- lang op Oost-Java. Na de souvereini- teitsoverdracht is hij op verzoek van de Oostjavaanse kerk naar Malang teruggekeerd om daar de leiding van de wijkverpleging op zich te nemen. Dr Van der Horst is medisch secretaris geweest van de raad voor de zending van de hervormde kerk en in die kwaliteit maakte hij een reis naar Kameroen om de evangeli sche kerk aldaar te adviseren bij een aantal problemen van medisch be leid. waar deze kerk zich voor ge plaatst zag. Van de activiteiten van dr Van der Horst noemen wij zijn bestuurslidmaatschap van ICCO (interkerkelijke coördinatiecommis sie voor ontwikkelingsprojecten! en „Dienst over grenzen" (bemidde lingsbureau voor het uitzenden van. werkers in ontwikkelingsgebieden).' Hij diende deze beide ook als me disch adviseur. In een kerk aan de Lombardstreet in Londen kunnen mensen in hun lunchpauze trimmen. Deze bezigheid om fit te worden of te blijven geschiedt onder de leiding van miss Laura Mitchell. ROME Op basis van de rapporten van 42 bisschoppenconfe renties is ten gerieve van de in Rome begonnen bisschoppensy node een „panorama" samengesteld over de ontwikkeling van de r.k. kerk sinds de bisschoppensynode van 1974. Daarin wordt in verband met het optreden van de traditionalistische aartsbis schop Lefèbvre (die het gezag van de huidige paus verwerpt) opgemerkt dat het wellicht goed zou zijn in het vervolg meer rekening te houden met verontruste katholieken, opdat ook zij zich in de kerk van en na het concilie thuis kunnen voelen. Over Lefèbvre staat ln dit rapport dat slechts weinige van zijn aanhan gers een afscheiding van Rome willen. De laatste drie jaar is de medewer king van de leken bij het kerkewerk toegenomen, terwijl tegelijkertijd vooral ln de sterk geïndustrialiseer de landen velen zich van het geloof blijven verwijderen. Dit leidt al dus het rapport tot een verder afbrokkelen van de waarden ln een maatschappij waar veel door de vin gers wordt gezien. In dit verband wijst het rapport op de wettelijk toegestane abortus, ste rilisatie, euthanasie, kunstmatige In seminatie. proeven op foetussen en het toenemend aantal echtscheidin gen. Nauwer contact tussen bis schoppen en moraaltheologen wordt aanbevolen. Toch constateert het rapport tevens een nieuwe trend, die kritisch staat tegenover een puur binnenwereldlijke levensbeschou wing en weer aandacht krijgt voor het religieuze. Positief begroet het „panorama" de basisgemeenten, die vooral ln gebie den waar priestertekort heerst door hun getuigenis van eenheid en broe derschap van groot nut zijn, juist ook als tegengif tegen de toenemen de anonimiteit van de samenleving. Voorwaarde is wel. dat deze basisge meenschappen verbonden blijven met de bisschoppen en met de we reldkerk. De eenheid onder de priesters is de laatste tijd sterker geworden, hoewel in vele gebieden bewegingen als de theologie van de bevrijding en chris tenen voor het socialisme verdeeld heid hebben gebracht. Dr*. H. Romers te Maara schrijft ter Vandaag ls het dierendag. Kerkelij ke voorgangers besteden als regel hieraan geen aandacht. Christenen maken zich over veel zaken druk. doch het lot van hun medeschepsel, het dier. ligt bulten hun belangstel ling. Dit neemt niet weg. dat er voor hen. die geloven, dat Ood behalve de mens o a ook de dieren heeft gescha pen. wel degelijk reden is. zich te bezinnen op de vraag, of zij wellicht falen ln hun zorg voor en bekommer nis om het lot van dieren. Het ls voor mij onbegrijpelijk, dat een christen onverschillig kan zijn tegenover die renleed. En dat bestaat in velerlei gelegenheid van dierendag: vormen: pretjacht, vissport, stieren gevecht. rodeo, circus, paardewed- rennen. intensieve veehouderij, leg batterijen. doodknuppelen van jon ge zeehondjes, wurgen van honden en opjagen van drachtige schapen (miskraam) voor het verkrijgen van bont het bergopwaarts slaan en trappen van ondervoede ezeltjes die luie toeristen op hun rug naar boven „dragen" (Santorinl); en als voorlo pig toppunt van sadisme: de labora toria. waar proeven op levende die ren worden genomen, die zó pervers zijn, dat een normaal mens er onpas selijk van wordt, als hij ze leest Men kan hopen, dat de voorgangers van de wereldgodsdiensten op de duur het als een deel van hun roe ping zullen zien, de gelovigen respect voor het dier bij te brengen. Onaf hankelijk hiervan heeft de individu ele gelovige mijns inziens de plicht, mede te werken aan verbetering van het lot van zijn gekwelde mede schepsels, de dieren. De christen, die inziet, dat dit een essentieel onder deel is van zijn eerbied voor de Schepping, kan en mag dan niet passief blijven. Naast een bezinning op zijn handelingen kan hij ook daadwerkelijk bijdragen tot verbete ring van het lot van mishandelde

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2