Jonge ontheemden in
spel van Yvonne Keuls
KUNST
Boeiende muzikale
uitvoering 'Kain'
Tsjechows Meeuw
zorgvuldig gespeeld
Gevarieerd programma
Philharmonisch Orkest
Rijk zou 50 miljoen
aan KSH verstrekken
Theater Unie brengt boeiende „Jan Rap en zijn maat"
Grote hasjvangst
in haven IJmuiden
Nieuwe versie van Publiekstheater
Herfst slaat toe
Otto Deden bewaart kern roman
Onderzoek naar
dood vrouw in
Rotterdamse cel
Volgens vakbondsblad WIK:
Bonden boos over
investeringsplan
Koni in Amerika
IMF eensgezind
over stimulans
aan wereldeconomie
KUNST EN ECONOMIE
Trouw/Kwartet 9
door Dirkje Houtman
AMSTERDAM De problematiek van jonge mensen die geen onderdak hebben en terecht komen
ln een opvangtehuis, opgezet door leken, stelt Yvonne Keuls aan de orde ln haar toneelspel „Jan
Rap en z'n maat". Deze produktie van de Theater Unie ging zaterdag ln de Brakke Grond in
prmieÊre en ls daar nog t/m 22 oktober te zien.
Een van die leken was Yvonrie Keuls
zelf, toen zij in 1973 met een aantal
mensen in Den Haag het Jongeren
Opvang Sentrum oprichtte. Het JOS
ging na een jaar ter ziele door tegen
werking van instanties van buitenaf
en door conflicten in de staf. Haar
ervaringen heeft ze verwerkt tot een
boek, een radioprogramma en het
toneelspel, waarmee ze de proble
men van Jonge ontheemden zoveel
mogelijk naar buiten probeert te
brengen.
„Jan Rap en z'n maat" is opgebouwd
uit een veertiental scènes, waarin we
de achtergronden, problemen, po
gingen tot werk of therapie van be
woners en staf te zien krijgen. De
handeling concentreert zich rondom
het meisje Gemma. Ze frequenteer
de in haar jeugd evenals de mees
te andere bewoners kindertehui
zen en opvangcentra, waar ze óf werd
weggestuurd óf zelf wegliep. Haar
„eigen plekje", het enige wat haar
vertrouwd is, is haar Perzische
kleedje, dat ze overal mee naar toe
neemt.
Het opvangtehuis beschouwt ze, net
als de anderen, steeds meer als haar
tehuis. Niettemin blijft haar wan
trouwen ten opzichte van dit soort
huizen en de mensen die er werken
aanwezig. En dat speelt Linda van
Dijck erg goed. Het lijkt alsof ze een
remmechanisme voor haar stem
heeft ontwikkeld. Denkt ze met haar
spontaniteit te ver te gaan, dan stokt
haar stem. Bang de aandacht en
genegenheid die ze op dat moment
ondervindt te verliezen. De strijd die
ze altijd voor zichzelf heeft moeten
leveren ls erop gericht die aandacht
te krijgen; net als een kind herhaalt
ze grappen, die aanslaan, te vaak.
Te karikaturaal
Aandacht en geduld is voor alle be
woners van het huis belangrijk. Men
sen die aan hun verwaarloosde Jeugd
veelal een tik hebben overgehouden:
de ene stottert, de ander sublimeert
zijn liefde voor 'n marmot en nog
weer een ander is zwaar neurotisch.
Deze gedragingen worden vaak te
karikaturaal weergegeven, waardoor
betrokkenheid en herkenbaarheid
veelal verloren gaan. Daarbij opge
teld het gebrek aan wezenlijke be
trokkenheid van de staf met de be
woners, die er blijkens de tekst wel
moet zijn maar er op het toneel niet
zo uitkomt, wordt de bewustwording
voor het publiek ten aanzien van
deze problematiek in deze vorm tot
nul gereduceerd. Dat is niet alleen te
wijten aan de regie maar ook aan het
stuk. De losse scènes zijn te weinig
met elkaar verweven en laten een te
zwakke dramatische ontwikkeling
zien die tot dat einde, de ondergang
van het tehuis, moet lelden.
Ondergang
Niettemin worden de afzonderlijke
scènes vaak ingevuld met uitste
kend spel. Cor van Rijn, als Klaas de
klusjesman is in zijn beheerst optre
den alom aanwezig. Zelf opgegroeid
in kindertehuizen weet hij de bewo
ners reéel te benaderen. Hij voor
spelt de staf dat het ontbreken van
een doelstelling tot de ondergang
van het huls zal lelden: die onder
gang wordt Louis, een epileptisch
aan drugs verslaafde figuur, die er
niet thuishoort en tenslotte ook on
houdbaar blijkt te zijn. Het aan-
trekkken en afstoten van zijn omge
ving, het zich overgeven aan de lei
ding van Koen (Adrlaan Adrlaanse)
die op den duur ook geen uitweg
meer ziet, maakt van deze figuur een
ontheemde, hetgeen ontroerend
door Huib Broos gespeeld wordt.
Speciaal dit maakt het de moeite
waard om deze voorstelling, geregi-
seerd door Christiaan Nortier, te
gaan zien.
IJMUTDEN (ANP) Op een Pana
mese vissersboot in de haven van
IJmuiden heeft de politie gisteroch
tend een partij hasj van 5.000 kilo in
beslag genomen. De hasj bleek af
komstig uit Libanon en heeft vol
gens ruwe schattingen een verkoop
waarden van rond 17,5 miljoen gul
den. De zeven bemanningsleden van
het vaartuig zijn gearresteerd. Over
hun nationaliteit wil de politie nog
niets meedelen. Volgens een politie
functionaris is dit een van de groot
ste hasjvangsten in Nederland
Willem Pijper breidde dit begrip nog
verder uit tot het gelijktijdig gebruik
van meer dan twee toonsoorten (plu-
ritonaliteit), terwijl Arnold Schön-
berg ln zijn a-tonale muziek tot een
volkomen loslaten van het tonali-
teitsbegrip kwam. Een groot deel
van de twintigste eeuwse componis
ten heeft in navolging van Schön-
berg a-tonale muziek geschreven,
hoewel er tekenen zijn dat ook som
mige avant-gardisten zich weer min
of meer tot de tonale muziek voelen
aangetrokken. Van de door Pijper
ijverig gepropageerde pluritonaliteit
(midden-periode) hoort men tegen
woordig nog maar heel weinig. Maar
de bi-tonalitelt leeft duidelijk voort
in werken van Honeger (Le Roi Da
vid) en Milhaud (o.a. Saudades do
Brazil).
door André Rutten
AMSTERDAM Het Publiekstheater speelt momenteel onder
regie van Ton Lutz Tsjechows „Meeuw". Zaterdagavond was de
officiële première in de Stadsschouwburg.
Het is een bijzonder zorgvuldig ont
wikkelde voorstelling, waarbij voor- TGkCflGnd
al het decor van Herman van Elteren
opvalt, omdat het aanzienlijk meer
ruimte en sfeer schept, ook dank zij
de belichting, dan Ton Lutz bij zijn
vorige Tsjechow-regies wenselijk
achtte. De „sfeer" is evenwel niet
romantisch-nostalgisch, zoals bij
Sjarof vroeger, zij suggereert geen
stemming, maar de wijdsheid van
een bosrijk gebied rond een meer.
Eigenlijk ls dat tekenend voor de
manier van spelen van allen: Jan
Retèl als de versleten staatsraad.
Eric Schneider als de gevierde schrij
ver, Josée Ruiter als het jonge meisje
Nina, WIm van der Grijn als de jonge
schrijver Kostja, om de voornaamste
figuren te noemen.
De weidsheid wordt ook gesugge
reerd door de bewegingen van de
figuren van buiten af en naar buiten
toe. De bewegingen binnen de ver
schillende ruimtes zijn, zoals mees
tal in regies van Ton Lutz, karakte
ristiek voor de figuren. Er werd zeer
zorgvuldig en genuanceerd gespeeld,
waarbij je de ene figuur overtuigen
der kon vinden dan de andere, maar
dat is een kwestie van persoonlijke
appreciatie.
Heel verrassend was Ellen Vogel als
Arkadina, de gevierde toneelspeel
ster: al de facetten van haar onstui
mige. wispelturige karakter waren
heel genuanceerd ln al haar uiterlij
ke handelingen zichtbaar, en ook
nog zo dat er uit af te lezen was wat
er van moment tot moment in haar
omging.
Het wordt dus duidelijk, wat er in de
figuren omgaat, welke onvervulbare
verwachtingen zij van elkaar en van
het leven hebben, welke pijnen zij er
elkaar aandoen, terwijl hun Jeugd en
wat zij toen van het leven verwacht
ten vervliegt.
Je krijgt het duidelijk te zien. je
doorziet het, maar ik betrapte me er
op. dat ik het eigenlijk voor kennis
geving aannam en vooral geïnteres
seerd zat te kijken naar hoe er geac
teerd werd, maar dat is hoogstwaar
schijnlijk zo omdat ik het stuk te
goed ken, en vindt dat er te veel
„veruiterlijkd" wordt, zodat de sug-
gestiviteit van de tekst zelf geen
kans meer krijgt. Maar iemand, die
het stuk minder goed kent en dus
bevoorrechter is dan ik. zal het ver
moedelijk een schitterende voorstel
ling vinden.
Ellen Vogel als Arkadina, Wim van der Grijn ais haar zoon Kostja
in ,,'n Meeuw" bij het Publiekstheater.
Het zaterdag onder leiding van Edo
de Waart gegeven promenade-con
cert van het Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest (de promenadeconcer
ten lopen dit Jaar wat de program-
masamenstelling betreft parallel
aan de Zondag-serie) bracht een nog
al gevarieerd programma: de uit
1936 daterende 8-delige Suite Pro-
vengale van Milhaud, het Vioolcon
cert in a van Glazoenow, met als
solist concertmeester Jacques Holt-
man, het symfonisch gedicht „Het
Doden-eiland" van Rachmanlnow,
de ouverture Trieemonlsha van Scott
Joplin en Gerswin populaire „An
American in Paris."
Mllhauds Suite Proven^ale is oor
spronkelijk bedoeld als toneelmu
ziek. Het thematisch materiaal ls
goeddeels ontleend aan melodieën
uit de Provence. Niettegenstaande
de kruidige dissonanten, ontstaan
door de bi-tonale schrijfwijze, mak
kelijk in het gehoor liggende muziek,
en daardoor spoedig populair gewor
den. Edo de Waart zorgde voor een
muzlkanteske uitvoering.
Vervolgens gaf de violist Jacques
Holtman, concertmeester bij het R.
Ph. O., een adltie van Glazoenows
vioolconcert. Holtman, een gere
nommeerd kamermuziekspeler (hij
was o.a. primarius van het Amati
Kwartet) beschikt stellig over goede
solistische capaciteiten. Een voort
reffelijke technische beheersing en
een fraaie, buigzame toonvorining,
die in de cantilenen van een waarlijk
sublieme kwaliteit bleek, verleenden
zijn voordracht een voornaam ca
chet. Of de klankverhouding tussen
solist en begeleidend orkest niet
voor verbetering vatbaar was, kon
den wij vanaf onze plaats (linker
zaalhelft) niet goed beoordelen. De
violist stond tijdens zijn spel met
zijn instrument goeddeels van ons
afgewend De strijkersbezetting van
het orkest kwam ons rijkelijk sterk
voor.
Na de pauze bleek de uitvoering van
Rachmanlnows symfonisch Gedicht
„Het Dodeneiland" (naar een schil
derij van Böcklin) een belangrijk
muzikaal evenement. Het orkest gaf
onder leiding van de Waart een boei
ende vertolking van deze kleurrijke
muziek met zijn lang uitgesponnen
orgelpunten la Tsjaikowskl.
Twee orkestwerken van deze eeuw,
die het toch echt wel doen op een
promenadeconcert, besloten dit met
veel verve uitgevoerde programma.
De ouverture Treemonlsha van
Scott Joplin, (1868-1917) een compo
nist die eerst na zijn dood erkenning
heeft gevonden, beleefde tijdens dit
concert een eerste uitvoering in Ne
derland. Een voortreffelijk klinkend
stuk. evenals Oerswins als uitsmijter
dienende „An American ln Paris",
dat verleden jaar nog in Wenen on
der leiding van Edo de Waart werd
uitgevoerd.
HET WEER door Hans de Jong
Weerrapporten
De herfst is tijdens het weekeinde
op alle fronten doorgebroken. Een
diepe depressie van 970 millibar bo
ven de Noordzee bracht harde tot
stormachtige winden over Neder
land, op sommige plaatsen aan de
kust ls zelfs windkracht 9 (storm)
gemeten. Zeer spectaculair waren
de heftige buien van zaterdagmid
dag die moeten hebben samenge
hangen met een snelle aanvoer van
belangrijk koudere lucht in de hoge
re atmosfeer Tijdens de passage
van een troguitloper ontstonden er
veel buien die met hagel en plaatse
lijk fel onweer gepaard gingen. Het
was wat de volksmond noemt „koud
onweer", dat wil zeggen op een lager
niveau dan 's zomers, dus gevaarlij
ker met het oog op het risico van
inslaan.
Dat hebben zaterdagmiddag enkele
honderden toeschouwers en vooral
een aantal spelers gemerkt door een
blikseminslag op een lichtmast van
het stadion in Leeuwarden. Op een
moment, dat de lucht zwart-drei-
gend was, maar het aan de grond
nog niet regende, kletste de bliksem
toe. Enkele voetballers, die zich
het dichtst bij de plaats van in
slag bevonden, voelden de (induc-
tie)stroom en voelden zich nogal
ontredderd. Tien minuten na het
begin staakte de scheidsrechter de
wedstrijd tijdelijk.
In de loop van de middag kwam van
Klaas Ybema ln het Friese Schet-
tens (een van de twee bekende
sneeuwmannen van het blad Weer
spiegel) het bericht binnen, dat hij
onmiskenbaar natte sneeuw had
waargenomen bij een temperatuur
aan de grond van negen graden. De
afgelopen zomer is er een discussie
geweest over de mdogelijkheid of
onmogelijkheid van sneeuw bij vrij
hoge grondtemperaturen, zodoende
was in dit verband die waarneming
wel interessant. Men heeft die zo
merse sneeuwwaamemingen te
recht kritisch ontvangen en beke
ken. Ybema verklaarde na zijn
waarneming van zaterdag daar ech
ter wel in te geloven. Los hiervan
kwam uit het Amelandse Hollum
ook nog een waarneming van natte
sneeuw binnen, ditmaal bij negen
graden, waarnemer daar was F. IJn-
sen te Stlens.
Volgens een weerkaart uit Parijs
voor de luchtvaart zal het 0-graden-
Celsius-vlak boven de Noordzee op
dat moment op 1.000 meter hebben
gelegen. Met die zeer krachtige val
winden moet natte sneeuw onge
twijfeld mogelijk zijn geweest, dat is
althans mijn conclusie. UI rum in
Noord-Groningen kreeg voor zover
mij bekend de meeste regen: 40 mil
limeter in twee dagen. En dat na een
septembermaand, die in Deventer
geen water opleverde. Nog enkele
„droge broeders": Ede 1, Twello 4,
Nijmegen 4'h, Zwijndrecht 5, Sche-
veningen 7. Bussum 9 millimeter.
Tegenpool is Uithulzermeeden met
in totaal 50 millimeter.
De actuele weerstoestand: alle teke
nen wijzen erop dat de leverantie
van slecht weergebieden van de At
lantische Oceaan wordt voortgezet.
Op de uit Parijs ontvangen compu-
terkaart, geldig voor maandag
avond, maandagnacht 24 uur, valt
te zien dat de uit Newfoundland
afkomstige depressie dan ten zuiden
van IJsland zal liggen en zich een
bijbehorende secundaire uitdiepen
de depressie met warmte- en kou
front juist boven de Britse eilanden
bevindt. Dat draait voor ons land
dus weer uit op regen en ook later
een aanwakkerende wind. Verder
westwaarts op de oceaan volgen ten
oosten van Newfoundland dan al
weer twee nieuwe minima vlak na
elkaar. Dit alles speelt zich af ten
noorden van een omvangrijk Azo-
ren-hogedrukgebled. Boven het oos
telijk deel van de Verenigde Staten
en Canada bevindt zich een ander
hogedrukgebled, dat de depressie-
aanmaak op het westelijk deel van
de oceaan bevordert door het doen
afstromen van koude poollucht aan
de oostelijke flank.
HOOOWATER dinsdag 4 oktober. Vllttin«en
5 59-1S 15. HartngvlletsluUen 01-11 U. Rotter
dam 7 44-20 15. Schevenlngen «S3-19.ll, Umul-
den 7.3»-19 SS. Den Helder 1125-33.34. Harltn
«en 1.27-13.57, Delttljl 3J3-15 54.
Amsterdam
Do Bilt
Deelon
Eclde
Eindhoven
Den Helder
Rotterdam
Twente
Vlis9ingen
Zd Limburg
Aberdeen
Athene
Barcelona
Berlijn
Bordeaux
Brussel
Frankfort
Geneve
Helsinki
Innsbruck
Klagenfurt
Kopenhagen
Lissabon
Locarno
Londen
Luarmburg
Madrid
Malaga
Mallorck
Munchcn
Nice
Oslo
Parijs
Rome
Split
Stockholm
Wenen
Zurich
Cu-.. Blanca
Istanbul
Las Palmas
New York
Trl-Aviv
regenbui
regenbui
zwaar bew.
onbewolkt
half b
licht bew.
regenbui
regenbui
licht bew.
regenbul
onbewolkt
onbewolkt
geheefbrw.
half bew
onbewolkt
licht bew
onbewolkt
onbewolkt
half bew
regenbui
onbewolkt
onbewolkt
licht bew
regen
onbewi
olkt
zwaar bew.
licht bew
licht bew.
regen
regenbui
regenbui
door Adr. Hager
DORDRECHT „Kain". de bijbelse roman van Rogier van
Aerde werd in 1943 door de Duitsers op de zwarte lijst geplaatst.
Ditzelfde boek heelt de componist-dirigent Otto Deden zo gefas
cineerd, dat hij een groot deel van Van Aerdes tekst op muziek
heeft gezet. Vrijdagavond ging dit werk in de Wilhelminakerk te
Dordrecht in première in combinatie met zijn Mysteria. dat een
tien jaar geleden werd geschreven.
Linda van Dijck en Cockl Boonstra in „Jan Rap en z'n maat" van
Yvonne Keuls
door W. H. Wolvekamp
ROTTERDAM De eerste helft van deze eeuw bracht grote
vernieuwingen ten opzichte van het tonaliteitsbesef. Darius
Milhaud en ook Arthur Honegger (beiden eens behorende tot de
befaamde „Oroupe des Six) kwamen tot een gelijktijdig aanwen
den van twee verschillende toonaarden (bi-tonaliteit).
Otto Deden ls met name in Brabant
en Limburg een bekend toonkunste
naar. Hij dirigeerde koren in Venlo
en Breda, nadat hij zijn opleiding
kreeg aan de Kerkmuziekschool te
Utrecht en voor compositie bij Henk
Badings. Hij schreef onder meer een
Te Deum en „De Ballade van de
Bezemsteel", dat destijds bij het 75-
jarig Jubileum van de Maastreechter
Staar werd bekroond. Mysteria ont
stond in opdracht van de gemeente
Breda, aanvankelijk geschreven
voor mannenkoor. De componist uit
in dit werk zijn voorliefde voor een
volle orkest- en koorklank en weet
zich geïnspireerd door voorbeelden
als bij voorbeeld Orff (deel vijf). Een
opus dat in alle beknoptheid van een
half uur boeiend en interessant ge
noemd kan worden. Men had overi
gens vrijdagavond in Dordrecht alle
tijd. het concert begon aanmerkelijk
later dan aangekondigd en na dertig
minuten zingen ging men 25 minu
ten pauzeren.
Kern bewaard
Het was, zo vertelde Otto Deden mij.
moeilijk om een libretto voor Kain
samen te stellen vanuit het boek van
Rogier van Aerde. Eigenlijk kan men
in zijn tekst niet „knippen", het boek
is een onverbrekelijk geheel Niette
min is Deden er voortreffelijk in ge
slaagd de kern te bewaren, ook zijn
tekst is op zich weer een geheel. Voor
de toehoorder die het boek niet kent
is het opnemen van de tekst een
moeilijke opdracht. Terecht begint
Kain met het fascinerende begin uit
het boek „Een wolk dreef langzaam
voort. Ving licht. Ving warmte", een
tekst voorgelezen door de declama
tor. Deze declamatie neemt ln het
werk de belangrijkste plaats in en
geeft aan het geheel een spannings
volle kracht, een beklemmende
werking.
Zeker niet in de laatste plaats omdat
Deden goed heeft aangevoeld waar
koor en orkest dienen te zwijgen.
Ook is hij er knap in geslaagd ge
sproken en gezongen woord te ver
mengen, zoals in deel 3 „Kain en
Abel". In felle orkestrale kleuren,
waarbij de componist zich bedient
van veel slagwerk en blazers, schil
dert hij het werk. het leven van Kain,
zijn strijd met Godna, de moord op
zijn broeder. Dedens compositor!»
sche taal ls gematigd, hij blijft voor
het koor uitstekend zingbaar al
roept hij ontegenzeggelijk meer
spanningen op dan in Mysteria.
Niet haalbaar
Aanvankelijk zou Kain twee jaar ge
leden bij het 25-jarig jubileum van
Otto Deden worden uitgevoerd,
doch dit bleek geen haalbare zaak.
Nu hebben de uitvoerenden de com
ponist alle eer bewezen. Het negen
tig leden tellende bekwaam zingen
de koor werd gevormd door de Can-
torij van de gereformeerde kerk.
Schola Cantorum en het Orpheus-
ensemble Het Randstad Kameror
kest werd voor deze gelegenheid ge
formeerd, doch zal op deze goede
basis wel intact blijven Johan
Schmltz sprak de declamatie op In
dringende wijze. Rom Kalma gaf de
figuur van Kain karaktervol gestal
te. De sopraan Clara Zietse zong een
te waarderen aandeel in Mysteria.
Verder werkten mee de pianist Kees
Bornewasser en de organist Ton
Kos. Uiteraard was Otto Deden de
centrale figuur, die als dirigent het
genoegen smaakte dat zovelen zijn
werk met gloed hebben uitgevoerd
ROTTERDAM - Een 27-jarige Am
sterdamse vrouw is naar pas nu be
kend geworden in de nacht van don
derdag op vrijdag in de Rotterdam
se vrouwengevangenis overleden.
De vrouw, T. E. S„ moest een korte
vrijheidsstraf uitzitten. Zij was
woensdag in de gevangenis aange
komen. Toen bewaaksters vrijdag
ochtend de cel openden, vonden zij
de vrouw dood op haar bed
Patholoog-anatoon dr. Zeldenrust
van het gerechtelijk laboratorium
heeft sectie verricht, maar hij kon
de doodsoorzaak op dat moment
niet vaststellen. Vandaar dat er nu
laboratorium-onderzoek nodig zal
zijn om erachter te komen, waaraan
de vrouw overleden is. Zij was ver
slaafd aan verdovende middelen.
UTRECHT (ANP) Volgens het weekblad WIK van de In
dustriebond NW zal de overheid tot begin volgend jaar vijftig
miljoen uittrekken om de problemen bij het bedreigde Konink
lijke Scholten-Honigconcern het hoofd te bieden. Daarnaast zou
KSH nog eens een lening krijgen van 25 miljoen. Het geld staat
ter beschikking van de nieuwe gedelegeerd commissaris van
KSH, de heer R. F. van Heusden, die tot 15 januari 1978 de tijd
heeft om orde op zaken te stellen bij KSH
Volgens WIK ls de beslissing om
KSH tot januari met behulp van
overheidssteun zelfstandig te laten
voortbestaan een compromis. De mi
nisteries van financiën en economi
sche zaken zouden er meer voor ge
voeld hebben om K8H uitstel van
OUD-BEIJERLAND (ANP) - De
Industriebonden NW en NKV zijn
boos omdat een uitbreiding van de
schokbrekerfabriek Koni te Oud-
Beljerland niet in Nederland plaats
vindt maar in de Verenlngde Staten.
De vakbonden hebben daar al sinds
eind vorig Jaar op aangedrongen
Het gaat om een investering van
2.5 miljoen
Volgens districtsbestuurder Peper
kamp van de Industriebond NKV
lijkt het erop, dat de Konl-dlrectie
vorige week comedle heeft gespeeld
toen werd beloofd, dat de onderne
mingsraad kon rekenen op volledige
Informatie en medezeggenschap
over het investeringsplan. Dat ge
beurde voor de geschillencommis
sie, die door de bonden was inge
schakeld. Peperkamp zal de vak
bondsleden nu adviseren om met de
uitspraak van de geschillencommis
sie naar de kantonrechter te stap
pen. Volgens Peperkamp kan de
rechter met de huidige wet op de
ondernemingsraden ln handen niet
veel meer doen dan een berisping
uitspreken en een boete opleggen.
Het terugdraaien van de gewraakte
directie-beslissing kan hij niet vor
deren.
Volgens algemeen directeur M. de
Koning van Koni zijn deze plannen
van wezenlijk belang voor de groei
van Koni ln zowel de VS als ln
Canada, waar een sterke concurren
tie ls. „Doch de plannen zullen te
vens bijdragen tot de toekomstige
groei van het bedrijf ln Nederland,"
zo zei hij. De Investering zal naar de
mening van De Koning geen enkel
gevolg hebben voor de werkgelegen
heid van Koni ln Oud-Beljerland
betaling te laten aanvragen. Een re
geringscommissaris zou dan met be
hulp van overheidssteun de zaken
moeten regelen.
Daarentegen waren het ministerie
van landbouw en de KSH-top voor
stander van een zelfstandig voortbe
staan na reorganisatie van het con
cern met overheidssteun Volgens
WIK gaf met name de vraag over
voortbestaan van buitenlandse
KSH-vestigingen aanleiding tot me
ningsverschillen. omdat financiën en
economische zaken er niets voor
voelden dat geld van de Nederlandse
belastingbetaler zou vloeien naar be
drijven in het buitenland
WASHINGTON (Reuter) - De 131
lidstaten van het Internationale Mo
netaire Fonds en dc Wereldbank
zijn het er over eens dat de landen
die het zich kunnen veroorloven
meer moeten doen om de wereldeco
nomie de noodzakelijke extra sti
mulans te geven. Daarmee bleek dat
de mening die de afgelopen week
meermalen was verkondigd: nl. dat
die stimulans niet alleen van de VS,
Japan en West-Dultsland kan ko
men. maar ook van relatief goed
draaiende kleinere industrielanden,
algemeen gedeeld werd.
iMF-topman dr H.J. Wltteveen zei in
zijn slottoespraak dat het nodig was
het expansietempo van de werelde
conomie op te schroeven en tegelij
kertijd blijvend de Inflatie te be
strijden.
Wereldbankpresident McNamara
zei dat hij veel steun had gekregen
voor zijn voorstel de kredietverle
ning aan behoeftige landen aanzien
lijk uit te breiden. Hoewel over de
omvang van de uitbreiding nog
moet worden gepraat, heeft een aan
tal landen, waaronder Nederland ge
pleit voor een verdubbeling van het
kapitaal, van de Wereldbank.