Graad Engels maakt jacht op Limburgse volksverhalen Schuimbad Piet van Egmond jubileert aan gerestaureerd orgel UW PROBLEEM OOK HET ONZE Hij gelooft zelf niet in witte wieven en weerwolven Grote Kerk in Apeldoorn aan bulldozer ontkomen BINNENLAND Trouw/Kwartet door Fred Lammers HELDEN Als je de zeventigjarige Graad Engels op zijn sport- fiets door het Limburg se land ziet rijden, kom je niet op de gedachte dat hij zich intensief bezighoudt met het ver leden, zich tot taak heeft gesteld het streekeigene op het ge bied van oude volksver halen, gebruiken en uit drukkingen vast te leggen. Onlangs is Graad daar voor het eerst mee naar buiten getreden. De nog jonge uit geverij Corrie Zelen in Maasbree bundelde een aantal volksverhalen uit het gebied tussen Peel en Maas. die Graad in de loop der jaren verzamelde De tweeduizend exemplaren die in eerste instantie van ,Det dank'tich d'n duvel" werden gedrukt, zijn bijna verkocht, een duidelijk be wijs dat de interesse voor die oude vertelsels, die van generatie op generatie wer den doorgegeven, niet al leen bij Graad Engels aan wezig is. Het zijn verhalen over ka bouters, kobolds (kwade ka bouters). weerwolven, wa tergeesten. witte wieven. aardmannetjes en tover boekjes. die vooral op win teravonden. als buiten de wind aanwakkerde, bij het haardvuur werden verteld. Ook bij Graad Engels thuis. ,.Op die lange avonden als je huiverde om naar bed te gaan. weg van het fornuis, kwam men met die verha len voor de dag s Avonds na een dag van hard werken zaten de vrouwen en de meisjes te breien of te spin nen. bij elkaar onder de lamp. Dan kwamen ook de aanbidders van de meisjes. Die avonden werden gevuld met zingen en vertellen, het er dik op leggen. De een probeerde ander schrik aan te jagen. Op die manier zijn veel van die oude volksver halen ontstaan". Graad heeft er altijd be langstelling voor gehad. ..Het is eigenlijk van de wieg tot mij gekomen. Als kind vond ik het al prachtig als mijn ouders en grootou ders over vroeger vertelden en dat deden ze graag, voor al toen ze merkten dat ze die verhalen aan mij kwijt konden" Boerengeslacht „Ik kom uit een boerenge slacht. dat voorzover ik heb kunnen nagaan al sinds de zeventiende eeuw in deze omgeving woont, sterker nog: altijd tot deze parochie heeft behoord. Zelf bracht ik mijn jeugd door in Eyndt. een gehucht hier twee kilo meter vandaan, waar vader een boerderij had Vader heeft mij heel veel over vroeger verteld, niet alleen op winteravonden maar ook als het ze te pas kwam in verband met recente ge beurtenissen tussen de be drijven door als we samen op de akker aan het werk waren". Het is een tijd waaraan GRAAD ENGELS moeilijke boeken Graad Engels met een zeke re weemoed terugdenkt. „Ik ben er vaak mee bezig. Als je weet dat een jonge boer die nu wil beginnen tenmin ste over een half miljoen gulden moet beschikken wil hij voor één man een be staan opbouwen, en dat vroeger, toen de boeren hier in noord-Limburg ontzet tend primitief leefden en hun inkomen gering was. ze het toch vanuit hun bedrijf wisten te redden, dan ver baas ik me daarover. De mensen die behoorden tot die boerengemeenschap hadden het niet rijk. maar ze waren gelukkig. Ze von den levensvreugde in het werk. Er was een veel groter tevredenheid dan tegen woordig. Er was ook berus ting, berusting in de armoe de. De mens voelde zich veel meer afhankelijk van de Schepper Dat sprak sterk in het boerenbedrijf omdat een boer zo nauw is verbonden met de natuur. Die boeren in Limburg leef den dicht bij de schepping omdat het een deel van hen was. Het deed pijn als ze er door eigen schuld iets van verloren lieten gaan". „Dat is allemaal veranderd. Loop maar eens langs de vuilnisbakken. Daar steken soms hele broden uit omdat ze de mensen niet aanstaan. Dat zou vroeger niet zijn voorgekomen Maar dat vroeger is verleden tijd. De herinneringen daaraan wor den nu opgeruimd. Die oude boerderijtjes gaan al lemaal voor de bijl. Men is er ongevoelig voor". Vlas Die boerderijtjes en vooral het leven daar hebben een stempel op Graad Engels gedrukt". „Ik heb het zelf meegemaakt dat elke boer voor zichzelf op een stukje moerasachtige grond vlas zaaide en de dochters bij hun trouwen door hun moe ders geweven linnen mee kregen. Ik heb gezien hoe de boeren voor de bijen die ze hielden korven vlochten van takken van braamstrui ken. die eerst van doorns ontdaan werden. In gedach ten proef ik nog het eigen gebakken brood Heerlijk was dat. De meeste boerde rijen hadden buiten een oven staan, zo maar in het veld. en daarin werd eens per week brood gebakken Voordat het zover was werd eerst het grof gemalen graan gemengd. Dat was mannenwerk. Vaak gingen de klompen en sokken daar bij uit en werd het deeg met de blote voeten gekneed. Daarover zijn veel verhalen in omloop. Er werden grap jes over gemaakt, maar het is werkelijk gebeurd, al wer den die voeten van tevoren meestal wel even ge wassen." Zelf is Graad Engels geen boer geworden. Een broer trok in de boerderij van zijn ouders, waar Graad ook vele jaren werkzaam was, totdat hij in 1938 landbouw- voorlichter werd. Tot in de jaren zestig trok Graad er op zijn fiets op uit om de boeren in Helden, Kassei en Baarlo adviezen te geven. Hij nam er de tijd voor. „Ik was een geregeld iemand, bleef vaak praten bij een kopje koffie en. als ik boe ren met de boekhouding hielp, ook mee eten. Op die boerderijen zat dikwijls een oude vader of grootmoeder die ook graag eens aange praat werd en dan kwamen de verhalen los. Dialectwoorden „Na een poosje kwam ik op het idee ze te gaan noteren, niet alleen volksverhalen maar ook dialectwoorden. In de loop der jaren heb ik een lijst verzameld van een paar duizend woorden die uit het spraakgebruik zijn verdwenen. Als je die woor den gebruikt in het gezel schap van jongeren weten ze niet meer waar je het over hebt." Gebruiken bij bruiloften en begrafenissen en bijzonder heden over oude beroepen alles noteerde Graad nauw keurig in zijn notitieboek jes. Thuis werden die aante keningen uitgetikt en in klappers opgeborgen. Na verloop van tijd gebeurde dat niet alleen maar voor de aardigheid, maar voor het Instituut voor dialectologie en volkskunde van de Ko ninklijke Nederlandse Aca demie voor Wetenschappen in Amsterdam en de univer siteit van Nijmegen, waar men bezig is een dialectisch woordenboek samen te stel len. „Ik vrees echter dat ik het niet zal beleven dat het uitkomt. Al mijn gegevens worden op kaartjes gezet en dan gaat het naamloos bij de grote hoop. En die woor-, den zijn mij juist zo dier baar Ik zou die erg graag gepubliceerd willen zien. Dat zit me zelfs nog hoger dan die volksverhalen. Mijn tijd wordt echter kort Ik moet er werk van maken." Zijn bezig zijn is voor Graad Engels veel meer dan zo maar een hobby. „Het is een bewaren van een cultuur goed van onze voorouders, waarmee wij in deze moder ne tijd te slordig omsprin gen. Ik weet wel, ik ben niet taaibevoegd. Ik heb niet ge studeerd. maar wel veel ge lezen. Er zullen weinig men sen hier in het dorp zijn, die zoveel hebben gelezen als ik. Ik heb de ogen uit mijn kop gelezen, boeken op al lerlei terrein, vaak erg moei lijke boeken tot aan Vondel en de complete werken van Shakespeare toe. Ik ben blij dat ik altijd zo nieuwsgierig ben geweest naar wat er in de wereld te koop is. Dat heeft mijn leven gevuld." Altaar De bundel volksverhalen, die nu is uitgegeven, omvat slechts een klein deel van alles wat Graad zoal heeft verzameld. „Ik heb de best leesbare gekozen. Het ver haal van een boer; die ver telde tijdens de hoogmis zijn overleden vrouw boven het altaar te hebben zien zweven, heb ik er bewust niet in gezet, al geloofde die man er zelf heilig in. Ik heb me gehouden bij oude volksverhalen en die zijn niet gebaseerd op actuele gebeurtenissen. Daarom kun je die verhalen nooit waarmaken, al kun je hun herkomst soms wel verkla ren. Deze streek was vroe ger een woest gebied van heidevelden en moerassen, waar spookverhalen goed konden worden gelokali seerd Er zijn nog oude men sen, die beweren zelf kabou ters te hebben gezien. Maar als je mij vraagt of ik die verhalen geloof, zeg ik nee. Veel van die vertelsels zijn te simpel, te onnozel om ge loofwaardig te zijn. Zaken waarvoor men geen verkla ring kon vinden, schreef men vroeger toe aan vreem de krachten. Tegenwoordig is veel verklaarbaar Die ka bouterverhalen bijvoor beeld zijn volgens mij terug te voeren tot ongelukkige kinderen, die aan hun lot werden overgelaten en dan in groepsverband rond zwierven. Nachtmerries bij kinderen, waarvoor men ook in deze eeuw nog erg bang was, ontstonden door dat die kinderen in de al koofjes waar ze moesten slapen zuurstofgebrek kregen." Kwade macht Graad Engels kijkt pein zend voor zich uit als ik opmerk dat er toch ook in onze tijd zaken zijn geble ven die niet verklaarbaar zijn. „Natuurlijk, er gebeu ren dingen waarvan je moet zeggen: hier staat mijn ver stand stil. Maar door die dingen laat ik me niet be angstigen. Ik geloof beslist in een duivel, niet als een figuur in een jacquet met een bokkepruik op. maar als een kwade macht die tegenover het goede staat. Dat blijkt in onze heden daagse wereld genoeg. Neem nu die neutronen bom, waarovfer zo druk wordt gediscussieerd. Er zijn kwade machten, die heel de grote massa in de wereld niet tegen kan hou den. Die strijd zal nooit ein digen, zo lang de mensheid er is. Maar daarnaast geloof ik ook dat ons lot niet alleen door onszelf wordt bepaald. Door onze houding in de wereld bepalen we ons lot nadien, hoe dat nadien er ook uit mag zien. Gerust stellend idee bij dit alles is dat wanneer je je verdiept in het verleden, je tot de ontdekking komt dat er niet zo veel verandert. Een koe kalfde tweeduizend jaar geleden op precies de zelfde manier als een koe nu. Je ervaart dat in de twintigste eeuw, waar wij zo'n hoge dunk van hebben precies dezelfde dingen gel den als eeuwen geleden. Dat is het eigenlijk: en de boer. hij ploegde voort." door Mink van Rijsdijk Daar was ze dan weer: een oude vriendin, die ettelijke jaren niet meer in Nederland woonde. De tropenzon had haar huid een beetje tanig gemaakt, maar haar ogen waren nog even flitsend als ik me die herinnerde, levendig en vol humor en dan ineens weer peinzend en ernstig. Als twee malle meiden deden we boodschappen. Ze genoot van de volle winkels, van de luxe. Den Haag leek haar een grote roomsoes, waar ze na een aantal magere jaren blijmoedig en opgetogen in rond mocht happen. Ze raakte in extase over een kilo drop, nieuwe kleren en koffie met iets erbij. Aan een echt gesprek kwamen we niet toe, ze was te gulzig in de weer de achterstand in te halen. Het stoorde ons niet dat we alleen over materiële dingen praatten, ze was immers nog een hele maand in Holland. Er zou nog tijd genoeg zijn echt bij te kletsen. Dat gebeurde een week later. Toen ik haar van de trein haalde, zag ik direct dat de uitgelaten stemming van onze Haagse winkeldag was verdwenen. Ze had iets grimmigs, dat ik zo goed van haar kende en dat me waarschuwde op mijn hoede te zijn. De herfstzon was ons goed gezind, we konden buiten zitten. Ze plukte een paar takjes peterselie, trok het ene kroezi ge blaadje na het andere van de stelen en kauwde tevreden op het geurige spul. Toen liet ze me foto's zien van „ginds". Een primitief ziekenhuisje, donke re kindertjes, schamel geklede mensen bekende beelden uit een verre wereld, die emoties oproepen waar ik nooit zo goed mee uit de voeten kan. ,,Ik verlang naar huis," zei ze. „Dat is al gauw, je bent hier net," antwoordde ik. Ze brandde los. Nederland hing haar de keel uit, ze voelde zich er niet meer thuis. Ze baalde van alle luxe, had er een nare smaak van in de mond. „Het was best verrukkelijk weer kleren te kunnen kopen hoor en lekkere dingen te eten, maar na twee dagen had ik het verzadigingspunt bereikt. Ik knapte totaal af. Weet je waarop? Op badschuim en deodo rants. Eerlijk. De krankzinnige sortering badschuim kwam zo belachelijk op me over. Als ik straks weer thuis ben, zie ik Nederland als één groot ligbad met groen, rose of blauw water, waarop deinende golven wit schuim drijven. Dan zie ik duizenden oksels, die allemaal met weer ander spul gedept, gesprayed. en gepoederd, gewassen en gespoten moeten worden. Heel eng is dat. Mink. een obsessie, een nacht merrie." Ze kauwde fanatiek peterselie. Ik voelde me aange vallen op zaken, die mij ook al jaren ergerde, maar waar ik machteloos tegenover stond. Wat moest ik? Onthullen dat ze de helft van de overdosis ditten en datten nog niet had waargenomen? Zou ik haar ontdekking aanvullen met de talloze soorten honde en kattevoer? Toch maar niet, ze was al teleurgesteld genoeg. „Schuim dus," vervolgde ze. „overal schuim. Maar wat me nog meer shockeerde was al dat gezwets en gedram van te dikke mensen over hun lijn en de etalages barstensvol vermageringstoestanden. Eerst stampt iedereen zich vol met teveel, te vet en te zoet. om vervolgens dure dieetrommel te kopen. En dan maar doorzeuren over en de aandacht trekken met wel of niet behaalde resultaten. Jij hebt makkelijk* praten, zeggen ze dan tegen mij, jij hebt altijd maatje 38 gehad. Eigenlijk heeft nog niemand iets zinnigs tegen me gezegd en naar mijn werk vraagt geen sterveling. Ik ben helemaal geen asceet. Thuis liep het water me in de mond als ik aan boterkoek dacht of aan pudding met slagroom. Ik was mijn haar ook liever met een goede shampoo dan met afwasmiddel. Het meest heb ik echter verlangd naar gesprekken, naar contact, maar ook dat stelt niets voor. Ik snak 'naar „rijst met een visje" en de mensen daar. Ik krijg hier het zuur van andermans dicten en het badschuim komt me om het eens vreemd te zeggen de neus uit. Zet dat maar eens in je krant, als je durft." door Jac. Lelsz APELDOORN Apeldoorn gaat morgenavond Piet van Egmond in verband met zijn gouden jubileum als organist huldigen. Dat gebeurt met een receptie, voorafgegaan door het in gebruik nemen van het naar 1896 terug-gerestaureerde en met een derde manuaal uit gebreide BStz-Witte-orgel in de Grote Kerk. Piet van Egmond. aan wiens jubi leum ons blad ook in ander verband al aandacht schonk, is cinds 1971, toen hij Cornelis Wijers opvolgde, organist van de Grote Kerk in Apel doorn De restauratie en uitbreiding van het orgel is uitgevoerd door de Gebr. Van Vulpen te Utrecht. Gelukkig is de Grote Kerk. waar ook koningin Wilhelmina veel kwam. aan de bulldozer ontkomen Het gevaar, dat zij uit het stadsbeeld zou ver dwijnen. is niet denkbeeldig ge weest. Evenals dat elders het geval is. zuchtte de kerkvoogdij van de hervormde gemeente van Apeldoorn en Het Loo onder zware lasten, die aan het overeindhouden van de Gro te Kerk verbonden zijn. Toen het kritiek begon te worden, onstond in Apeldoorn de Stichting „Vrienden van de Grote Kerk", die zich het behoud ervan ten doel stelde, onder meer door naast die van bedehuis er een culturele functie (bijzondere concerten en dergelijke) aan te geven. Markant Aan de Grote Kerk, eind negentien met allerlei acties al een kwart miP Joen gulden bijeengebracht om het reusachtige gebouw te redden Zij stelden daarvan ongeveer de helft beschikbaar voor de uitbreiding met een derde manuaal en de restauratie van het orgel Insluipsels Piet van Egmond de eeuw gebouwd door D. Verheul Dzn te Rotterdam, kan men niet een bepaalde stijl toekennen. Een van Apeldoorns hervormde predikanten en niet de eerste de beste heeft eens geschreven dat hij haar foeile lijk vond Nu hoeft iets niet altijd mooi te zijn om toch markant over te komen. En dat is met de Grote Kerk. die wel „de kathedraal van Apel doorn" wordt genoemd, zeker het geval. Wie haar sloopt, miskent niet alleen de historie, maar maakt ook een stedebouwkundige blunder van jewelste. Een flatgebouw op deze plek zou de fout alleen maar groter maken. Pogingen om de Grote Kerk op de voorlopige Monumentenlijst te krijgen, zijn tot nu toe niet geslaagd, maar er zijn redelijke kansen dat het de komende jaren wél zal lukken. De Vrienden van de Grote Kerk, die nu 750 contribuanten hebben gewor ven. van wie tweederde kerkelijk en éénderde niet kerkelijk is. hebben Bij de restauratie heeft de firma Van Vulpen de neo-barokke insluipsels van latere jaren verwijderd en het instrument zijn oorspronkelijk ka rakter teruggegeven Waar nodig werd teruggevallen op de Buurkerk te Utrecht, die een vrijwel identiek Witte-orgel bezit. Merkwaardig was dat zich in de enorme kas als het ware een extra kas bevond als een omtimmering voor de pijpen van de trompet 8' voet. Om daarin te kun nen waren de pijpen omgebogen Dat is bij deze gelegenheid gecorri geerd. Het orgel speelde vreselijk zwaar, dat verholpen is door het aan brengen van hulp ventielen. Toevoeging Het derde manuaal is geplaatst „als een extra toevoeging". Zal men om welke reden dan ook weer een puur Wltte-orgel willen hebben, dan is dat eenvoudig te realiseren Het derde manuaal telt elf stemmen In totaal bezit het instrument van de Grote Kerk nu 41 stemmen, waar mee het zonder meer een groot orgel genoemd kan worden Jubilaris Piet van Egmond hoopt het orgel morgenavond in gebruik te ne men met een concert dat werken bevat van onder meer Bach. Handel, Rathbone. Franck en Bonnet Mede werking wordt voorts verleend door het Hervormd Kerkkoor uit Apel doorn onder leiding van Piet Boekei en de sopraan Ria Boekei VRAGEN uitsluitend In envelop sturen neer postbus 507, Voorburg Per vresg een gulden in posttegels. het liefst in wssrden vsn 55 en 45 ets bijvoegen, en beslist niet aan de buitenkant opplakken. Geheimhouding verzekerd. Briefkaarten worden terzijde gelegd REACTIE OP DE GEVELTOPTE KENS: Oorspronkelijk komt het ge veltopteken voort uit de aan elkaar bevestigde windveren, de planken, welke de rieten dakbedekking moes ten beschermen tegen wind en re gen. Die elkaar kruisende planken of dunne balken werden verlengd, of. als ze te lang waren, liet men dat zitten en werden ze versierd Er is een boek over verschenen: Ge vel en stiepeltekens in Oost-Neder land door J E Jans-Enschede. 74 idat zal wel in de koninklijke biblio theek zijn. denk ik). VRAAG. Ik heb twee schilderijtjes in bezit: Man en vrouw biddend op een aardappelveld en drie arenle- zende vrouwen. Wie maakte deze schilderijen. Is het een serie0 Zo ja. welke horen er dan nog bij? Waar zijn ze te koop en hebben ze veel waarde? ANTWOORD: Uw schilderijen (zijn het geen litho's?) zijn reprodukties of kopieën naar het werk van J F Millet (1865) van het „Angelusge bed" en Arenraapsters Talloze ma len zijn deze voorstellingen gerepro duceerd Men hangt ze vaak als een ..stel" op. hoewel dit niet de bedoe ling was De richting van Millet en zijn tijdgenoten (Biedermeier en na turalisme) maakte momentopna men van bezige mensen. Men po seerde er niet voor. Er zijn verschil lende werken van Millet bekend: o.a. De man met de hak en de Takken bosdragers (dit is in de Hermitage te Leningrad). De originele schilderij en zijn natuurlijk heel wat waard. VRAAG: Waar kan ik het patroon bestellen van het wandkleed: Leer ons alzo onze dagen tellen? ANTWOORD: Het Wandkleed (in kruissteek) dat u bedoelt en dat ook zo heet. werd oorspronkelijk ge plaatst in het (opgeheven) Christe lijke blad Vrouwenpost, Men kan het patroon nu nog bestellen bij de Stichting Goed Handwerk, Hanen- burglaan 339, Den Haag. VRAAG: Wij hebben verschillende munten uit de collectie BP. Graag willen we er iets meer over weten: Dekadrachme uit Karthago (3de eeuw v. Chr.) Stater uit Neapolis (6de eeuw v. Chr.), Stater van Croe sus (6de eeuw v. Chr.), Stater van Philippus (4de eeuw v. Chr ANTWOORD: Het zijn cadeautjes bij de benzine en op zichzelf zonder waarde, maar het is leuk om te zien. hoe die dingen vroeger waren: Kar thago was een machtige Noordafri- kaanse handelsstad, concurrent van Rome Van de drie opeenvolgende Punische oorlogen wordt vooral In de boeken van Livius (Ab Urbe Con- dita) veel verteld, heel spannend zelfs o.a. hoe Hannibal (Karthager) met zijn troepen en zijn olifanten over de Alpen trok en over de neder lagen (zowel de Punische als de Ro meinse). Deka 10. dus 10 drach men. een tientje, maar dan wel een heleboel meer waard Neapolis (de nieuwe stad Napels) was een Griekse nederzetting, van uit Athe ne gekoloniseerd. Croesus, de fa belachtig rijke koning uit Lydië (Klein Azië) had in een overmoedige bui zich in tegenwoordigheid van de Atheense wijsgeer Solon „gelukkig geprezen". Solon was van mening, dat zolang men als sterveling op aarde was. zoiets een aan „hbrus"* overmoed grenzende aanmatiging was En jawel Cyrus (Kores, de Per- siaan. volgens de bijbelse bena ming) overwon Croesus, of Kroisos en zette hem op de brandstapel. Op dat ogenblik riep Croesus .Solon, je hebt gelijk gehad" Cyrus werd nieuwsgierig en spaarde het leven, als dagelijkse herinnering aan wat hem ook kon overkomen. Philippos. de koning van Macedonië was de vader van Alexander de Grote. De geschiedschrijver Herodotus (ook in vertaling in de bibliotheken) vertelt deze en dergelijke verhalen op zeer onderhoudende manier Voor alge mene oriëntatie diene een leerboek over de Oude Geschiedenis, zoals dat van Cohen, en Van Gelder, dat beslist wel ergens te vinden zal zijn VRAAG: Wat is het adres van de Nederlandse Citherbond0 ANTWOORD: Volgens onze gege vens is het secretariaat van deze bond gevestigd te Eindhoven. Dap perstraat 40. Mocht de secretaris inmiddels door iemand anders zijn opgevolgd, dan horen wij dat onge twijfeld (men kan alle mutaties in de besturen van alle verenigingen in Nederland niet ruiken, laat staan bijhouden In dat geval komt er een rectificatie VRAAG: Tijdens de aangrijpende herdenkingsdienst ter gelegenheid van het 80-Jarig bestaan van het Chr Gymnasium te Utrecht werd met alle aanwezigen het H Avond maal gevierd In een gesprek daarna kwam dankbaarheid tot uitdruk king. dat dit mogelijk was. te zamen voor jongeren en ouderen Ook de historie kwam daarbij te pas en daarbij hoorde ik iets over een „avondsmaalsloodje". Bestaat er lectuur over dit onderwerp? ANTWOORD: Veel kan ik u er niet over vertellen: Volgens de traditie van Calvijn. werden aan degenen die het H Avondmaal wensten bij te wonen, loden pasjes uitgereikt <Mé- reaux de Franse vertaling van het Latijnse Merullae). In de Waalse ge meenten werden deze mereaux nog geruime tijd gebruikt In het Ko ninklijk Penningkabinet zijn er nog een paar te vinden. Een dergelijk gebruik bestaat nog in sommige Schotse kerken. De gemeenteleden krijgen allemaal een uitnodiging thuis gestuurd, die ze in de kerk inleveren bij de dienstdoende ouder lingen De afwezigen worden be zocht. Reacties oRdeze vraag en dit antwoord zullen we graag aan de vragensteller doorzenden VRAAG: Wat is dat voor poeder, dat we gebruiken om het uitlopen van aardappelen in de winter tegen te gaan? Is het schadelijk? Het stuift Kan men zulke aardappelen in de schil koken0 ANTWOORD: Dit poeder (Chloor IPC, dat is de werkende stof) mag alleen in met-geopende verpakking verkocht worden Op deze verpak king staat de juiste dosering en erbij moet een nummer staan van vier cijfers en de letter N(ed) Als dit niet in orde is. moet u de keuringsdienst van waren van uw rayon hiervan op de hoogte stellen 81echts bij de Juis te dosering kan het middel geen kwaad, volgens deze dienst, maar het is logisch dat een klemdodend middel geen kinderspeelgoed is Ko- ken in de schil0 Als u bezwaren heeft, dan niet doen BIJ jonge ge wassen aardappelen gaat dat best. maar later bij al die rimpeltjes en putjes is het minder smakelijk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 7