Na de Vredesweekdoorgaan! 5 jaar P Ha 0< radio Grote tv-campagne in 1978 in Japan Gijsen veroordeelt' neo-christenen' Boze bisschoppen lopen weg uit mis Pro Rege Omroep A Bestuur vereniging Vogelbescherming krijgt vertrouwen KSH mag nog tot december vuil lozen Pinkstergemeente UIT DE KERKBLADEN De zig-zag- koers van het IKV VANDAAG Voorbijgangers Protest tegen Italiaans Groot Nieuws MAANDAG 3 OKTOBER 1977 KERK T rouw/Kwartet2 door dr. H. M. de Lange In de laatste Jaren Is er een discussie ontstaan over de vraag of de kerken kunnen volstaan met alleen Neen te zeggen tegen bepaalde politieke situaties en/of maatschappelijke ontwikke lingen. Moet er binnen de kerken niet meer gewerkt worden aan het Ja. met andere woorden aan voorstellen ter zake van de vernieuwing van de samenleving. Ook deze discussie is niet gloednieuw en begeleidt de oecumenische beweging sedert haar ontstaan. In het nadenken over de relatie tussen kerk en samenleving zijn altijd voorstellen gedaan, die betrekking hebben op het wenselijke, in de hoop en verwachting, dat het tevens het nieuwe zou zijn. Bij de opening van de Vredesweek heeft dr Van den Heuvel opgemerkt, dal er in de voorstellen van het IKV te vee! alleen maar een Neen klonk en te weinig een Ja. (zie Trouw van 22 september Jli Kunnen we in de kerk. ook in de vredesproblemaUek verder komen dan een Neen? Ik meen met name degenen die het door de Interkerkelijk Vredesberaad gevraagde Neen niet willen uitspre ken. verplicht zijn andere voorstel len te doen voor het werk van de komende Jaren Het onderstaande is bedoeld als zo n bijdrage, die tegelijk dus een poging is om de discussie voort te zetten, nu de Vredesweek officieel voorbij is Ik heb respect voor de poging van het IKV om via een discussie over de leuze: Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland, een proces van bewustwording op gang te bren gen over de vrede Ik vind de keuze voor deze leuze toch verkeerd, om dat hierdoor de volle nadruk komt op het protest tegen een aspect van de bewapening en het praten over bewapening of over ontwapening heeft niet veel effect gehad in de afgelopen jaren, zoals alle publika- Ues van het IKV zeil aantonen. Waarom het IKV nu toch ook zeil deze weg opgaat, is niet duidelijk Waarom blijft het praten over ont wapening zonder vruchten? Omdat grote groepen mensen, inclusief de regeringen, al dan niet terecht van mening zijn, dat het risico om te ontwapenen in een wereld met zeer vele onopgeloste politieke proble men (plus de daarbij behorende spanningen, emoteis en frustraties) te groot is. Landen bewapenen zich tegen dit risico. Een betere weg dan praten over ontwapenen lijkt dus het zoeken naar politieke wegen om de spanningen te verminderen. Be wapening wdan overbodig ge maakt Alvorens enkele van deze po litieke wegen en spanningshaarden te noemen, wil ik eerst ingaan op de tegenwerping van het IKV tegen mijn standpunt. Men zegt dat de bewapening zeil een belangrijk as pect is geworden in de vertrouwens crisis tussen de volken. Alles wat wij aanduiden als het militair/econo misch technologisch complex heeft een zodanige eigen zelfstandig leven gekregen dat dit proces eerst zelf doorbroken moet worden, omdat het de verhoudingen tussen de volken vergiftigd. Er is een groot waarheidselement in dit betoog en juist dit waarheidsele ment bracht mij er toe op de Assem- blée van Nairobi te pleiten voor een Programma tot bestrijding van de vermllitarisering van de samenle ving. maar dan rijst wel de vraag of de discussie over de leuze van het IKV in staat is de hier gewraakte processen te doorbreken. Ik heb daarover twijfel. Daarvoor is de leu ze te eenzijdig, te protesterend en te nationalistisch. Het plaatsen van de gevraagde handtekening vraagt noch van de individuele christen, noch van de kerk enig offer en brengt geen processen op gang van solidariteit en boetvaardigheid. Voor de kerken zijn dat juist belangrijke maatstaven. In de rest van dit artikel wil ik probe ren enkele voorstellen te formuleren, die nauw verband houden met de gedachte om vrede te stichten en om het bestaande wantrouwen tussen de volken te verminderen. 1. Ik herhaal het voorstel, dat ik in het kader van de Vredesweek van 1976 heb gedaan. Het kamerlid Me vrouw Van Leeuwen had toen in de Vredeskrant betoogd: ik durf niet te adviseren tot risicodragende stap pen. Dat mag de overheid niet doen, want het bestaan en geluk van hon derden miljoenen mensen kan ervan afhangen. Mijn tegenwerping was en is: dit is een vals dilemma, want ook van de voortgang van de moderne bewapening kan het leven van hon derden miljoenen mensen afhangen. Derhalve, bent u bereid om dan bin nen de kerk risicodragende stappen voor te bereiden, b.v. om gemeen schappelijk in Europa onder de atoomparaplu van de V. S. uit te stappen en het alleen te „wagen" met conventionele bewapening (die evt. hogere kosten met zich kan mee brengen, maar wellicht de politieke spanningen tussen West en Oost kan verminderen). 2. Is het IKV bereid om mee te den ken aan de mogelijkheid van twee atoomvrije zones: één in West-Euro pa en één in Oost-Europa. Ca. 20 jaar geleden heeft de toenmalige Minis ter van Buitenlandse Zaken in Polen zo'n voorstel gedaan. Het is zowel in het Westen, als in het Oosten snel onder tafel gewerkt; al herinner ik mij dat dr. Patijn in de 2de Kamer een pleidooi voor het voorstel heeft gehouden), In Den Bosch heb ik ge suggereerd dat het Nederlandse episcopaat deze zaak gaat onderzoe ken bij het episcopaat in Polen. De katholieke kerk in twee kleine lan den kan hier ons zeer grote diensten bewijzen. (In Den Bosch heeft dr. Van den Heuvel zich bereid ver klaard voor een soortgelijke missie naar de DDR te gaan). 3. Hoe kunnen we ons in de christelij ke gemeenten en parochies van Ne derland voorbereiden op een groot scheeps gesprek met de gemeenten en parochies in de Bondsrepubliek over de voortzetting en verdieping van de verzoeningspolitiek met de Oosteuropese landen. Dit lijkt mij een hoogst urgente zaak, nu in dit land in toenemende mate tendenzen ontstaan om alleen vraagstukken van binnenlandse politiek belangrij ker te vinden (om het maar zwak te zeggen!). 4. Zou het IKV mogelijkheden zien om de in Nederland op gang geko men Derde Wereldbeweging te inter nationaliseren en met name binnen de kerken van de andere Europese landen te wijzen op de toenemende gevaarlijke oorlogsmacht in ons con tinent, als we blijven weigeren om te delen. Ik citeer Professor Röling (Volkenrecht en Vrede. p. 96): „Het komt mij voor dat ingrijpende ont wapening niet wordt aangedurfd zo lang tweederde van de mensheid leeft in mensonwaardige omstandig heden. die ook aan de rijke landen te wijten zijn en waarvan die rijke lan den profiteren". Hieraan kan het voorstel worden verbonden om te komen tot een vol ledig verbod van EEG-landen tot het Dr. H. M. de Lange leveren van wapens aan de Derde Wereld. Van deze wapenleveranties profiteren wij allemaal, hetzij via werkgelegenheid, belastingopbreng sten of winsten van genationaliseer de wapenfabrieken. Met deze vier voorstellen hoop ik dat de discussie over de kwaliteit van de vredesvoorstellen is gediend. Dr. De Lange is directeur van het interuniversitair instituut „Normen en Waarden" te Rotterdam en voorzit ter van de sectie sociale vragen van de raad van kerken in Nederland. VATICAANSTAD (UPI) - Drie ver- tegenwoordigers van de Oosterse katholieke kerken zijn boos wegge lopen uit de Sixtijnse kapel, waar Paul Paulus met de bisschoppen een mis opdroeg bij de opening van de vijfde bisschoppenconferentie De drie orthodoxe geestelijke had den een plaats gekregen op de ach terste rij, terwijl zij volgens de tradi tie van de kerlijke hlérarchle boven de kardinalen staan De proteste rende geestelijken waren de patri arch van Antiochlè. Maximos Ha- kim. de Syrische patriarch Antonius Hayek en Josep Sllpyj. aartsbis schop van de Oekraïne. De laatste staat bekend om zijn opvliegende natuur. Volgens een woordvoerder van het Vaticaan waren de drie ach teraan gezet omdat zij wegens hun afwijkende liturgie niet konden meedoen met de gecelebreerde mis. Tijdens de andere bijeenkomsten van de bisschoppensynode zullen ze wel vooraan mogen zitten. Oekrain- se chirstenen in het westen hebben de paus m een telegram gevraagd op te komen voor de gelovigen in de Oekraïne en stelling te nemen tegen het atheïstische regime in Moskou IAOVER7ENTIE) 1972 oktober 1977 Omroep voor Nederlandse militairen in West Duitsland Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Van een onzer verslaggevers ZEIST Het bestuur van de Neder landse Vereniging tot bescherming van vogels heeft zaterdag het ver trouwen gekregen van de algemene ledenvergadering. Tijdens de verga dering in Zeist werd een voorstel van een aantal tegenstanders van het huidige beleid om het bestuur te vervangen door een tijdelijke com missie. verworpen Ook een voorstel om zaterdag al een standpunt in te nemen over te toelaatbaarheid van de Jachtwet werd eveneens van de hand gewezen. Binnen de vogelbescheming be staan de laatste Jaren ernstige me ningsverschillen over met name de houding tegenover de Jacht op vo gels. Door de discussie hierover wer den de afgelopen drie ledenvergade ringen van de vogelbescherming voortijdig afgebroken De zaterdag in Zeist gehouden vergadering deel de echter de bezwaren van de critici niet. Een nota van de door de vereni ging ingestelde jachtadviescommis- sie zal nu eerst in een vijftal regiona le bijeenkomsten ter discussie wor den gesteld Aan de hand daarvan zal het bestuur een voorlopig stand punt over de jacht innemen en dat aan een volgende ledenvergadering voorleggen Van een onzer verslaggevers ORONINOEN Provinciale Staten van Oroningen hebben zaterdag ge sproken over de mogelijkheid om. ondanks het verbod van minister Westerterp. KSH toch aan te sluiten op de Groningse smeerpijp naar de Eems-Dollard Oedeputeerden en een meerderheid van de staten ver wierpen dit door de PvdA-fractie gelanceerde en door de communis ten gesteunde plan met een meer derheid van 34 tegen 18 stemmen, als onwettig. De staten aanvaardden vervolgens het voorstel van gedeputeerden om KSH nog tot december in de kana len te laten lozen Minister Westerterp heeft toegezegd aansluiting op de smeerpijp op nieuw te willen overwegen als KSH met een technisch en financieel af gerond plan komt De PvdA-gede- puteerde Bartelds zei overigens op grond van de opgedane ervaringen ..niet onder de indruk te zijn van de geloofwaardigheid van deze mi nister". Tegen december denkt minister Van der 8tee van landbouw meer te we ten over de mogelijkheden voor sa menwerking met de Aardappel Zet meel Coöperatie AVEBE. Onder de werknemers bij KSH bestaat de vrees dat de opschorting van de zuiveringsplannen bij KSH wel eens kan betekenen dat die plannen niet meer hoeven te worden uitgevoerd, omdat samenwerking in de praktijk een opgaan in AVEBE zou beteke nen De capaciteit van de nieuwe AVEBE fabrieken is zo groot dat oen volledige overname van de KSH produkUe mogelijk lijkt TOKIO - De kleine lutherse kerken van Japan gaan volgend jaar een grote tv-evangelisatiecampagne voe ren. Een half jaar lang zal elke week een programma van een half uur in kleur worden uitgezonden. Gemeen teleden zullen daar ln hun omgeving op Inspelen. Om hen daarbij te hel pen. is deze dagen een handboekje verschenen. Drie Jaar ls aan de voor bereiding van de campagne gewerkt, onder meer door zorgvuldige ..marktanalyses". WASHINGTON De zuidelijke baptistenconventie (de grootste kerk van de V8) wil de komende vijf jaar vijfduizend „kortverband"-zen- delingen uitzenden, mensen die voor twee jaar uitgaan. Hiertoe werd be sloten op initiatief van president Carter, lid van deze kerk, die beloof de één kortverbander persoonlijk fi nancieel te ondersteunen. MILAAN De Italiaanse Joden hopen, dat er snel een andere rege- ling komt van de betrekkingen tus sen kerk en staat. Zij verwachten dan meer ruimte voor hun gods dienst. In memoranda aan de rege ring vragen zij het recht voor studen ten en werknemers de sabbat in acht te kunnen nemen en godsdienstvrij heid in ziekenhuizen en op scholen, inclusief het recht op Joods onder wijs op openbare scholen. MANILLA Begin van dit Jaar galmde het volgende vers door de kapellen van de Iglesia Ni Christo (kerk van Christus) op de Filippij nen: Zalig de onvruchtbaren en de schoot die niet heeft gebaard en de borsten die niet hebben gezoogd (Lu- kas 23:29). Dit lied moest, zo meldt het missieblad Bijeen, kracht bijzet ten aan de geboortenregelingscam- pagne van de kerk. MONCHEN De nieuwe aarts bisschop van München. kardinaal Ratzinger, heeft verorderd. dat kin deren voor hun eerste communie eerst weer moeten biechten. Hij volgt hiermee de richtlijn van de Romeinse curie en schaft de regeling af. die zijn voorganger, kardinaal Döpfner, in 1968 had ingevoerd. Vol gens deze regeling deden de kinde ren ln hun tweede of derde school jaar hun eerste communie. Hun voorbereiding op de eerste biecht volgde dan in het vierde schooljaar. NAIROBI Zes teams van bap tisten in Kenia hebben in een tijd van 24 weken 145 nieuwe gemeenten gesticht. Van dorp tot dorp trekkend doopten zij 2177 mensen, meest van de nog grotendeels heidense Girya- ma-stam aan de kust. MOSKOU Het aantal „volksu niversiteiten van het atneïsme" in de Sowjetunie is sinds 1970 meer dan verdubbeld. Meer dan tachtigdui zend lectoren zijn actief met anti religieuze propaganda. De tijdschrif ten. brochures en boeken van het anti-religieuze genootschap „Zna- nie" (Weten) hebben een gezamenlij ke jaarlijkse oplaag van 110 miljoen. LISSE In de gereformeerde kerk van Lisse is gelegenheid gege ven aan kerkgangers, om de oproep van prof. J. Veenhof c.s. tegen de neutronenbom te ondertekenen. Cir ca negentig mensen maakten hier van gebruik. Van een onzer verslaggevers ROERMOND De enige genezing van de kerk in crisis is daadwerkelijk geloof in Christus als Verlosser uit de zonde en Gods Zoon (en niet als politiek revolutionair) en consequente gehoorzaamheid aan Gods wetten, zoals openbaring en kerk die voorhouden. Dit zegt bisschop Oljsen van Roer mond in een brochure, die bedoeld is als zijn bijdrage aan het derde lande lijk pastoraal overleg. Dit overleg heeft als thema „Samen geloven, sa men kerk-zljn". Scherp keert de Roermondse bis schop zich tegen wat hij noemt de neo-christenen, onder wie ..priesters en andere kerkelijke leiders", die een aanpassings-christendom verkondi gen. Hij verwijt hun. dat zij een geloof verkondigen, dat geen eisen stelt, een „kerk als een dak boven hun hoofden, ongeacht wat daarin omgaat". De toestand van de r.k. kerk ln Ne derland typeert hij als een. waarte gen ln het oude testament richters en profeten ten strijde trokken en die in de kergeschiedenis heroïsche heiligenfiguren opriep. Het is een toestand, aldus bisschop Gijsen, die voor Johannes de Doper aanleiding was. de godsdienstige leiders van zijn tijd adderengebroed te noemen. Bisschop Gijsen wijst uitdrukkelijk de kerk van de menselijkheidstheo logen af als een huis op het zand. Hij pleit voor een kerk, die gebouwd is als een huls op de rots van het geloof in de gekruisigde en verrezen Chris tus. De brochure „Huis op de rots huis op het zand" is in een oplaag van vijftienduizend exemplaren uit gegeven door het perssecretariaat van het Roermondse bisdom. In het blad van de raad van kerken Saamhorig licht Mient Jan Faber toe. waarom het interkerkelijk vre desberaad met de anti-kernwapen- campagne nu gekozen heeft voor het ondubbelzinnig actiemodel: De Vredeskrant "75. die over het thema ..Weg van honger en geweld" ging. bevatte een aantal nogal uitge sproken visies op het armoedepro bleem en een hard actiemodel (een boycot van de Amrobank). waarop met name van plaatselijke kerkera den veel kritiek kwam. Het jaar daarop kwam het IKV met een krant, waarover dit keer de vredes groepen niet zo erg te spreken wa ren De kerken zelf. kerkeraden. ker kelijk kader e.d.. waren nu enthousi ast. omdat het een krant was die „elck wat wils" te bieden had: naast meer pacifistisch georiënteerde bij dragen ook Vredeling en Hannie van Leeuwen Eindelijk had het IKV voor de brede, onpartijdige informs- Uevoorziening gekozen, zo juichte men Toen kreeg je het verschijnsel dat Juist de typische steunpunten van het IKV. de plaatselijke vredes groepen. zich tegenover het IKV ge steld en zich „uitgespeeld" voelden (Een typische reactie vanuit de tra ditioneel kerkelijke achterban was ..Gelukkig is het IKV nu eindelijk realistisch geworden: we zullen ons nu wat minder hoeven aan te trek ken van de drammerige pacifisten") In het algemeen zie je in die afgelo pen jaren bij het IKV een merkwaar dige zig zag beweging Het ene jaar een tamelijk radicale krant, het an dere jaar een krant die wat gematig der la van toon. waardoor je bij de groep die je eerst hebt afgeschrikt, weer wat good-wiIJ kweekt C. Voor ons Is het inderdaad de vraag wapens, die waarschijnlijk wel een jaar of tien gaat duren Geen eilandjes Basisgroepen en crltische gemeen ten (er zijn er nu zo'n tachtig in Nederland) willen komen tot een bundeling van krachten Het waar om wordt duidelijk uit de volgende fragmenten van een preek van Karl KcmGIlGrglG Derksen in de Dominicus-gemeente te Amsterdam, te vinden in de Infor matiebrief: De Slrijdkreet van het Leger des Heils bracht io onder de aandacht, dat het morgen Dierendag is. wat Je er uiteindelijk mee bereikt door een bepaalde groep het ene jaar tegen je ln het harnas te jagen, van je te vervreemden, en die een volgende keer weer een beetje te strelen en naar de mond te praten. Eigenlijk willen we vooral de plaat selijke vredesgroepen een stukje verder helpen met ons informatie materiaal en meehelpen een brug te slaan tussen henzelf en de desbetref fende gemeente of parochie Het zijn met name deze groepen die ln be langrijke mate bepalen wat er plaat selijk gebeurt, wat er van de Ideeén die het IKV aanreikt, overkomt en aanslaat. Ik denk dat wij ln het verleden met ons materiaal soms ondersteunend hebben gewerkt; op andere momenten zal het effect mis schien wel tegengesteld zijn ge weest. In elk geval menen we nu dat het belangrijk is als IKV aan deze groepen duidelijk te maken welke kant Je opwilt met de veiligheids problematiek Het ls een keuze die we nu hebben gemaakt voor een actie, de campagne tegen de kern „Onze groep, onze gemeente, is geen eilandje, al zullen sommigen dat van ons zeggen of van ons willen maken. Er zijn contacten met andere groe pen ln binnen- en buitenland. Maar nog veel duidelijker dan tot nu toe zullen we in de toekomst de vraag moeten stellen: Met wie gaan we verder in zee? Met welke maat schappelijke en religieuze stromin gen solldarlseren we ons? Van welke kerkelijke en politieke tendenties en van welke structuren en partijen distantiëren we ons? Waar zijn ei genlijk onze bondgenoten? Geluk kig hoeven we als Dominicus-ge meente niet helemaal vooraan te beginnen De stroom waartoe onze gemeente behoort (noemen we deze voor het gemak de vernieuwingsbe weging uit de zestiger jaren), begint zichzelf al een klein beetje te organi seren. In veel landen misschien wel het indrukwekkendst en meest doordacht in Italié komt er heel duidelijk een christelijke basisbewe ging van de grond. Het is een bunde ling van groepen en groepjes die eigen wegen gaan. vaak binnenker kelijk beginnend, maar al heel gauw leidend tot maatschappelijke en po litieke consequenties Een bundeling van krachten is ook van belang voor het doorgaan van de basisbeweging zelf. Er is immers een duidelijke terugval gaande, een regressie. Mensen haken af. Velen die in het midden van de zestiger jaren vol goede moed en enthousias me waren, trekken zich nu terug Vaak stellen ze hun kleine verwor- BIJ HEN En Hij klom bij hen in het schip en de wind ging liggen En ze kwamen in nog groter verwarring, want dat bij de broden hadden ze niet verstaan. maar hun hart was gevoelloos. (Markus 6,51,52) De woorden „bij hen" zouden hier wel eens beslissend kunnen zijn. Ze hoorden hun harten nog bonzen, maar intussen is de Heer in de boot geklommen. Zo luidt het evangelie ook. De Heer heeft ons niet beloofd dat 't nooit zou stormen of dat we nooit eens spoken zouden menen te zien. maar wat Hij beloofd heeft is: Ik zal bij jullie zijn. Dat komt hier in deze woorden duidelijk uit. Hij klom bij hen in de boot. En vervulde daarmee zijn grote zending. Dat is in zekere zin de kern van de zaak. De Heer wilde bij ons zijn. In de stormen en gevaren. In dit hachelijk bestaan beklimt Hij onze boot als een vervulling van alle beloften van ooit. Vreemd is wel dat ze geen vrede in hun hart krijgen. Ze raken in nog groter verwarring, een vervreemding die hen aangrijpt. Een soort verklaring volgt hier: ze hadden van het teken van de broden niet veel begrepen. Ze waren er niet door verrukt geworden. Gevoelloos, als een steen, is hun hart. Hoe kan dat? Ja, dat zou je je willen afvragen. Hoe kan een mens bij zoveel betrokkenheid van de Heer gevoelloos blijven? Blijkbaar lukt ons dat. Ons pantser is degelijk. Er komt weinig of niets door. Er moet blijkbaar iets breken. Er moet een gat in dat pantser komen. Een opening. Die opening is er ook gekomen. Veel later horen we daarvan: Mijn Heer en mijn God' Laszlo Kürti Professor Laszlo Kürti (46). oudtes tamenticus aan de theologische aca demie van Debrecen, is benoemd tot bisschop in de hervormde kerk van Hongarije. Hij volgt Sandor Raski, die in juli overleed, op als bisschop van het district „aan deze zijde van de Donau". Kürti studeerde van 1957 tot 1960 in Utrecht, waar hij zijn doctoraal haalde. Sinds 1970 is hij hoogleraar in Debrecen. In de Hongaarse hervormde kerk wordt een bisschop gekozen door de kerke raden van zijn district. MOSKOU (Reuter) - Een Pinkster groepering in de Sowjet-Unie is met maatregelen bedreigd van de kant van de overheid als zij blijft bij haar plan in hongerstaking te gaan om aandacht te vragen voor de veilig heidsconferentie die deze week in Belgrado begint. Op deze conferen tie wordt onder meer gesproken over de kwestie van de mensenrech ten. Voor het in ontvangst nemen van de officiële waarschuwing wa ren Boris Pertsjatkin en drie andere leden van de Pinkstergemeente in Nakhodka ln het oosten van de Sow- jet-Unie naar het stadhuis ontbo den. CONFERENTIES venheden of gewoon maar hun eigen hachje veilig. De hindernissen zijn te groot, de solidariteit is te gering, vinden ze. Tegen die achtergrond wordt bundeling van krachten hoogst noodzakelijk, ondanks de juist bij christenen gerechtvaar digde huiver voor nieuwe structuren en verplichtingen". Wycliffe bijbelvertalers, informa tiedag. zaterdag 8 oktober, gerefor meerde kerk. Engweg. Driebergen Inf. tel. 03438-7455 Pax Christi, zaterdagmiddag 8 ok tober. 13-17.30 uur. Eemland-colle- ge. Amersfoort, met inleidingen van bisschop Ernst en Ben ter Veer. Opg, tel. 070-631931 Meditatiecursus, zeven achtereen volgende donderdagavonden, te be ginnen 13 oktober, Maria Repara- trix. Witmakersstraat 14. Maas tricht. tel. 043-14163. Landelijk verband commissies van beheer geref. kerken, jaarvergade ring niet op 15 oktober, maar op 12 november. Immanuelkerk. Utrecht Het verzoek van de hervormde syno de aan de regering, om de komende twee jaar geen onherroepelijke be slissingen te nemen inzake kerne nergie. maar deze tijd te gebruiken voor democratische meningsvor ming. geeft J Kooiman in het lu therse blad Elk het volgende com mentaar in de pen: Dan zal de kerk ook tot die bezin ning zélf een belangrijke bijdrage moeten leveren; dat is dan haar „de mocratische" plicht. Men zal zich binnen de kerk terdege moeten in spannen om zich in de vele kanten van het vraagstuk te verdiepen. En niet alleen in de vorm van discussie bijeenkomsten of het aannemen of verwerpen van moties. De kerk zal met en door haar leden metterdaad moeten tonen dat het haar menens ls. wanneer ze zegt in de „democrati sche" wijze van besluitvorming over dit probleem een rol te willen spelen door informatie maar vooral ook door motivatie Blijft een dergelijke inspanning achterwege dan zullen ons democratisch gekozen parle ment en regering de kerk(en) terecht het verwijt kunnen maken: gij hebt ons verder van hüis gebracht, be moei U in het vervolg maar met uw eigen zaken. Pas wanneer blijkt dat de hervormden (en dat geldt ook voor Lutheranen) zich de door hen genomen verantwoording weten waar te maken zal het verzoek te recht zijn gedaan. Pas dan krijgt het meer betekenis dan het voor zich uit schuiven van iets waar men het moeüijk mee heeft. Een verzoek dus dat tegelijk een zware plicht inhoudt. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het bestuur van de Europese evangelische alliantie heeft zich achter het protest tegen het Italiaanse „Groot nieuws voor u" gesteld. Dit nieuwe testament in de Italiaan se omgangstaal is momenteel een bestseller in Italië. De vertaling is het werk van twee protestantse en twee rooms-katholieke bijbelverta lers. De Italiaanse evangelische alli antie heeft bij het bijbelgenoot schap geprotesteerd tegen de verta ling van de bekende „Petrusplaats", Mattheüs 16 vers 18. In de nieuwe Italiaanse versie luidt deze tekst: „Ik verzeker u, dat gij Petrus zijt en dat Ik op u, als op een rots, mijn kerk wil bouwen." Gewoonlijk vertaalt men deze tekst zo als b.v. de Nederlandse NBG- vertaling: Ik zeg u, dat gij Petrus zijt en op deze petra (bedoeld is daar mee de belijdenis, die Petrus even tevoren deed) zal lk mijn gemeente bouwen De evangelische alliantie schrijft, dat de nieuwe Italiaanse versie zeer sterk van de originele Griekse tekst afwijkt en geheel in het straatje van de traditionele verdediging van het pausschap als een instelling van Christus past. en dat terwijl de meeste hedendaagse r.k exegeten deze uitleg hebben losgelaten. De evangelische alliantie heeft het Italiaanse bijbelgenootschap ge vraagd. de verspreiding van dit nieuwe testament te stoppen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2