Muhammed Ali, een groot kind Mensbeesten en beestmensen 'Moordspel' vol spanningen Nog nooit werd alles wat u weten wilt zó duidelijk en zó mooi in beeld gebracht! ïitëML fik 7' i V" V CRM: bij voorkeur subsidie voor ingewikkelde films Jan Sluijters: zoeken naar schoonheid rd DU IS JE WERELD Theatergroep „Grif" opgericht Besterm. Prolongaties en reprises Druksels van Werkman VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1977 FILM KUNST Trouw/Kwartet PS 15 RH 17 Er zijn al heel wat films gemaakt over bokssport en boksers. Over het algemeen met de bedoeling de cor ruptie, die vooral in deze tak van sport een onuitroeibare ziekte schijnt te zijn, aan de kaak te stellen. Boksers worden omgekocht of op een infame manier in de steek gela ten. De enorme bedragen, die in deze sport verdiend worden, verdwijnen over het algemeen niet in de zakken van de mannen, die de slagen moe ten uitdelen en incasseren. Maar dat schijnt niet of tenminste heel weinig op te gaan voor de man, die zichzelf al in het begin van zijn boksers carrière betiteld heeft als de grootste „The greatest", onder welke titel Tom Gries een film heeft gemaakt over Cassius Clay, alias Muhammed AU. Je zou van een film over Muhammed AU verwachten, dat je te maken krijgt met een film, waarin het bok sen een centrale functie heeft. Wie uit belangstelling dókmaar de film wil gaan bekijken, kan dat wel verge ten. Er komt ongetwijfeld boksen in de film voor. Per slot van rekening is het leven van Cassius Clay voor een belangrijk deel opgegaan aan deze. volgens Engelse uitspraken, „nobele kunst". Maar behalve met zijn vuis ten heeft Muhammed AU zich ook heftig geroerd met zijn mond. Behal ve de grootste is hij ook de meest snoevende en de meeste praatjes makende bokser ter wereld. En het beeld dat uit de film op je overkomt is vooral het beeld van een man, die met zijn kundig en snel bewegende vuisten kracht bij zet aan zijn niet minder kundig en snel bewegende grote bek. Niet uitgesproken het beeld van een begenadigde vuist vechter. die bovendien nog over de gave van een kernachtige bespraakt heid beschikt. Komt Clay dan over als een vuisten roerende blaaskaak? Dat niet. Want hoe protserig ook de woorden uit zijn mond mogen komen. Clay verschijnt op het doek niet als een woorden kramende ijdeltuit. Hij is zelfbe wust. Is overtuigd van zijn kracht, gesterkt door een perfecte bokstech- niek. En daar wil hij graag in woor den uitdrukking aan geven. Behalve dat is zijn woordenkramerij ook tactiek. Die tactiek is deels een technische, deels een karakterologi sche. Dat is met name goed te zien aan de scènes waarin Clay, na als 18- jarige op de Olympische Spelen in Rome de gouden medaiUe voor de half zwaargewichten te hebben ge wonnen, twee jaar later (in 1962) de befaamde Sonny Liston, de kampi oen zwaargewicht, uitdaagt. Aan- vankeüjk kijkt Liston uit eindeloze hoogte neer op de snoevende Clay. Hij straft zelfs diens gesnoef af met een reeks schoten uit zijn revolver. Het waren overigens losse flodders, maar Clay wist dat niet en maakte zich. tot vermaak van Liston. nogal povertjes uit de voeten. Maar bewust van de frustrerende invloed van zijn woordenkramerij legt Clay er nog een schepje bovenop, zodat de ironi sche verbazing van champion Liston verandert in irritatie. Die irritatie wordt de inleiding tot zijn nederlaag. Kind Een belangwekkende figuur wordt Muhammed AU in de film niet. Ook niet bij zijn inruil van het christelij ke geloof voor het mohammedanis me. omdat christendom de gods dienst voor de blanke en het moham medanisme de godsdienst voor de zwarte man zou zijn. Die inruil ge- Muhammed Ali in de film ,,De grootste" piom Muhammed Ali is. ondanks beurt (in de filmtekening althans) op zijn gesnoef en de technische vaar- een naïef kinderlijke manier. En mis- digheid van zijn mokervuisten, een schien is dat wel de sterke indruk, groot kind. BesUst niet een aardig die uit de film op je overkomt: cham- kind, maar toch een kind. Of mis schien is de uitdrukking halfvolwas- sene beter voor hem. Als zodanig is de film zeker informatief. Amsterdam-Calypso IC jr. D. Ouwendijk H. C. WeUs schreef „The Island of dr Moreau". een griezelverhaal met een diepere betekenis: als de mens in hoogmoed voor levensschepper wü spelen, is zijn werk niet aUeen abo minabel doch ook futiel en roept hij het ongeluk af over zichzelf en de zijnen. Doctor Moreau heeft zich, omdat zijn experimenten met chro mosomen die het wezen van schep sels kunnen veranderen niet werd Films van Bresson in 't Hoogt Van 29 september tot en met 5 okto ber a.s. zal er in Cultureel Centrum 't Hoogt te Utrecht een retrospectief worden gewijd aan de Franse cine ast Robert Bresson, die op 25 sep tember j.l. zeventig jaar is gewor den. Op het programma staat: „Les Anges du Péché", „Le Journal d un Curé de Campagne". „Un condamné a Mort s'est échappé", „Mouchette", „Quatre Nuits d'un réveur", „Les dames du Bois de Boulogne", „Pick pocket". „Au Hasard Balthazar", „Une femme douce" en „Lancelot du Lac". Dit retrospectief wordt georgani seerd door drie christelijke stichtin gen voor fümvorming: KFA en CEFA (Nederland) en CEDOC (Bel gië). Deze drie organisaties zetten hiermee een kleine traditie voort, die is gestart met het retrospectief gewijd aan de Zes Morele Vertellin gen van Eric Rohmer. Er is een uitvoerig informatiemap beschikbaar van 120 pag. over Bres son en zijn oeuvre. Inlichtingen: KFA 070-462169, 't Hoogt 030- 312216. geaccepteerd, teruggetrokken op een eenzaam eiland in de Stille Zuid zee, waar hij poogt dieren in mensen te veranderen. Dat hij zijn proefdie ren in zijn „huis van pijn" daarbij martelt deert hem weinig of niet, al zijn mededogen is gedood in de on heilige vlam van de begeerte, heerser te zijn over het leven. Op zijn eiland spoelt een schripbreu- keling aan, die langzaam wordt inge wijd in de geheimen en verschrikkin gen. Hij ontdekt een grot, waar de resultaten van doctor Moreau's proefnemingen huizen: wolfmensen, beermensen, leeuwenmensen, tijger- mensen enzovoorts, diep ongelukki ge schepsels die hun ware identiteit moeten verloochenen en de slaven- wet nabouwen die Moreau hen heeft geleerd. Omdat de schipbreukeling weigert mee te doen wordt hij onder worpen aan een omgekeerde in greep: niet van dier naar mens, maar van mens naar dier. Wells verhaal is schokkende lectuur waarin angst en pijn hallucinerend worden opgeroe pen, doortrokken van mededogen. De film van Don Taylor is een stuk banaler: wezenlozer liefdesgeschie denis dan tussen de schipbreukeling en de mooie juffrouw, die door Mo reau uit de Panamese goot is gered is nauwelijks denkbaar, en de creatu ren van de dokter wekken door hun duidelijk bij geschminkte uiterlijk eerder hilariteit op dan meegevoel. De hoofdrollen worden gespeeld door Burt Lancaster (met een te no bele oogopslag), Michael York en Barbara Carrera. W. Wielek-Berg Amsterdam-City I; Rotterdam-Lumié- re; Den Haag-Ódeon I, 12 jr. LI •;|V~-r Guus Hermus en Jeroen Krabbé in „Moordspel". door André Rutten HAARLEM De „vrije produktie". die woensdagavond in de stads schouwburg van Haarlem in premiè re ging met Guus Hermus en Jeroen Krabbé als sterren, beleek een zeer goed verzorgde voorstelling van een harde thriller, die ook voor een erva ren theaterbezoeker als ik ben wer kelijke spanning teweegbracht, zon der dat ik eigenlijk van het genre houd. Het stuk is van de Engelse schrijver Anthony Shaffer, die het „Sleuth" noemde. Het is in 1970 door het Nieuw Rotterdams Toneel gespeeld in een vertaling van Ernst van Al te- na (ook voor deze vrije produktie gebruikt). Toen heette het „Speur hond". wat een letterlijke vertaling mag heten van de Engelse titel, nu wordt het „Moordspel" genoemd, wat beter de aard van het stuk weer geeft. Twee mannen uiterst keuri ge mannen zelfs spelen in een uiterst beschaafde omgeving een spel op leven en dood. Preciezer gezegd: het begint als een spel. Een succesvolle en dus luxueus levende detective-schrijver heeft, nadat hij zijn vrouw en zijn perso neel heeft weggestuurd, de jongere minnaar van zijn vrouw tot een se rieus gesprek uitgenodigd, en speelt met hem een vernuftig spelletje, zo als dat alleen door een ervaren intri ge-bedenker kan worden bedacht Hij manoeuvreert hem in een positie. Mensbeesten in „Het eiland van dr. Moreau" AMSTERDAM Onder de naam „Coöperatieve Vereniging Grifthea ter" is deze week in Amsterdam een nieuw theatergezelschap opgericht. Het is al sinds 1975 actief en richt zich in het bijzonder op experimen tele en kunstvernieuwende pro jecten. Hun eerste produktie droeg even eens de naam „Grif" en was afslui- .tingsproject van een lessenperiode aan de Mimeschool. In 1976 volgde een nieuw project „GrottenVan". De groep verbouwde daarvoor de voor malige bioscoop De Liefde aan de Da Costakade in Amsterdam tot een theater dat sindsdien intensief wordt gebruikt. Dit jaar werd besloten de activitei ten op officiële leest te schoeien en een subsidie-aanvraag in te dienen. Het ministerie van CRM heeft daar op gereageerd met het verstrekken van een subsidie van 99.100 gulden voor een nieuw project. De gemeen te Amsterdam heeft een aanvullen de subsidie toegezegd van 14.520 gulden. De groep bestaat uit de spe lers Naomi Duveen, Klaske Bruins- ma, Els van de Nes, Warry van Kla veren, Paul van Kolck en verder uit Johan Vonk (techniek). Just Smits (organisatie) en Frits Vogels (regie en arbitrage). Het opvallendste aspect aan de meeste films, die gemaakt worden „met subsidie van het ministerie van CRM", is het gemis aan eenvoud. Het instituut, dat beslist over toe kenning van subsidie aan ingezon den projecten, toont sinds jaar en dag een opmerkelijke voorkeur voor absurde ingewikkelde vondsten. Die vondsten zijn soms op zich genomen wel boeiend. Alleen vraagt de uitwer king ervan over het geheel zoveel door ervaring verstrekte vaardig heid, dat filmers die hun weg nog helemaal moeten filmen vrijwel steeds in de drab van hun vondsten omkomen. Dat is ook het geval met „The giveta- ker" van Germaine en Atnhony Bin- stead. Deze film kwam, evenals twee hier na nog te noemen films, tot stand met de bovengenoemde subsi die. De titel is. zoals makkelijk is te zien, een combinatie van de begrip pen geven en nemen. Volgens het filmbeeld is een samenhang tussen die twee begrippen uitermate broos. De gevende kan door de nemende overweldigd worden; hij kan te ser viel zijn; het hem opgedrongen ge duld kan in woede en wraakzucht omslaan. Maar er is ook een harmo nie mogelijk en dan kunnen gevende en nemende beiden dansend door de wereld gaan. De Binsteads hebben deze gedach ten uitgebeeld via twee figuren (ik zeg dat liever dan „mensen", omdat zij aan menselijkheid niet meer be zitten dan de uitwendige vorm), die door toeval een ontmoeting hebben in een wild landschap. Ze converse ren niet met woorden maar met ge luiden. De een (de nemer) maakt de ander (de gever) duidelijk, dat hij de wereld wil verkennen. De gever neemt hem op de rug. Hij doet dat vrijwillig, maar kan van de nemer niet meer los komen. Er ontstaan in de worsteling momen ten, die misschien als diepzinnig be doeld waren, maar die door de mach teloosheid van het filmende duo niet verder zijn gekomen dan gematigde grappigheid. Eenvoud kan niet ontzegd worden aan de film „We zijn er zelf bij" van Hans de Ridder. Een semi-interview- film. Het procédé is overbekend. Je krijgt wat jonge mensen te zien in hun werkomstandigheden en sociaal milieu. Een kop wordt op het doek geprojecteerd en daaraan worden uitspraken gekoppeld. Die uitspra ken zijn dan van degene van wie het projecteerde gezicht is. maar bij an dere gelegenheden op de band vast gelegd. Zulk soort films staan of vallen met de belangwekkendheid van de per soonlijke, sociale of desnoods poli tieke informatie die door de geinter- viewden wordt verstrekt. Die uit spraken hoeven op zich genomen niet eens opzienbarend te zijn, als de mens erachter maar meer is dan een portretje. En verder dan een verza meling niets-zeggende (en toch pra tende) portretjes is De Ridder niet gekomen. De derde film „Vorm in het platte vlak" is een filmische les over het beginsel van de vorm, zoals wij die. over het geheel genomen, waarne men namelijk twee-dimensionaal. Het is een vrij conventionele les, roet uiteenzetting van overbekende za ken Maar de conventie is in dit geval positief te waarderen. Van de drie films is deze de best geslaagde. D. Ouwendijk door G. Kruis waarin het voor iedere criminele des kundige volstrekt duidelijk zou moe ten zijn, dat hij terecht op die man heeft geschoten uit een soort noodweer en hem alleen maar per ongeluk dodelijk heeft geraakt. Maar klopt in werkelijkheid ook wat die vernuftige schrijver heeft be dacht? En in die vraag liggen de spanningen, die stuk en voorstelling gaande maken. Loopt hij niet toch tegen de lamp van de nuchtere poli- tie-ambtenaren, die in bijna alle de tective-romans als dom en kortzich tig werden afgeschilderd. Het ant woord is uiteindelijk ja, maar ik ga niet uitleggen hoe en waarom dan. Het is namelijk een stuk met enkele uitstekend gevonden dubbele bo dems. En wie tot de liefhebbers van Agatha Christie. Lord Peter Wimsey of Ellery Queen behoren zal de con frontatie tussen hun fantasie en de toch ook weer gefantaseerde werke lijkheid in dit stuk zeker waarderen. Het is geregisseerd door Nicholas Renton, die assistent-regisseur is ge weest bij de eerste Engelse opvoe ring van het spel. In deze nieuwe Nederlandse versie kreeg hij te ma ken met twee niet geringe toneelper soonlijkheden als Guus Hermus en Jeroen Krabbé. Dat blijkt een goede samenwerking geweest te zijn, want beide komen hier als duidelijker fi guren te voorschijn als in de blijspe len. die zij de laatste seizoenen ge speeld hebben. Chiel de Meij heeft een uitstekende Nederlandse versie gemaakt van het decor, dat voor de originele voorstelling heeft gediend. HEERLEN Jan Sluijters lijkt de laatste tijd wel een beetje in de ver getelheid te zijn geraakt. Na zijn dood in 1957 is er maar heel weinig meer over hem gepubliceerd en lang zamerhand zijn we ook bezig te ver geten, dat hij tijdens zijn leven een roem genoot, die maar weinig andere schilders ten deel viel. Tot 24 okto ber is er in het Raadhuis te Heerlen weer eens te zien, waaraan hij die roem te danken had: schilderijen van een kunstenaar, die de pure schoonheid liefhad. Vandaar mis schien wel de vergetelheid, waarin hij vandaag de dag terecht is gekomen. Toch begon ook Jan Sluijters min of meer als een artistieke rebel. In 1906 bijvoorbeeld wilde men hem niet het jaargeld uitkeren (verbonden aan de Prix de Rome. die hij in 1904 kreeg) omdat hij volgens de commissie (commissies maken dat nog altijd uit) „de valse wegen van het moder nisme bewandelde". Jan Sluijters was dus „modern". Dat wilde in zijn geval zeggen, dat hij nieuwe wegen zocht om de schoon heid zo direct mogelijk te kunnen verbeelden. Hij heeft de invloeden, die hij daarbij onderging nooit trachten weg te moffelen. Je hoeft echt geen kunstkenner te zijn opi ze te ontdekken; maar hoe duidelijk ze ook waren, nooit werden het „imita ties", altijd nadrukkelijke verwer kingen. Verwerkingen van de diepe indruk, die kunstenaars als De Tou louse Lautrec, Van Gogh en Breitner op hem moeten hebben gemaakt, verwerkingen ook van de mogelijk heden, die elkaar opvolgde „ismen" voor hem hadden. De vreugde speelde een grote rol in het werk van de schoonheidszoeker. Zij was er al tijdens de periode van proberen en afwegen en wordt groter als Sluijters het experiment laat voor wat het is en de weg vrijmaakt voor zijn volkomen natuurlijk en uit zonderlijk talent. Er is een bijzondere periode, de wer ken die in 1915-1916 in Staphorst ontstonden. Sluijters. de levensge nieter, die overal schoonheid zocht en er dan met volle teugen van ge noot, moet erg geschokt zijn ge weest, door wat hij daar zag en be leefde. Maar, zegt biograaf prof. J. N. van Wessem: „Sociale bewogenheid is al tijd een zwakke waardemeter voor artistieke prestaties geweest: het gaat er bij een kunstwerk immers niet om wat een kunstenaar bezielt, maar wat hij maakt. Artistiek gezien is Staphorst ondanks de indrin gende vorm die hij voor zijn vertol kingen heeft* gevonden niet het hoogtepunt van Jan Sluijters' loop baan." Nee, die hoogtepunten liggen daar. waar hij de probleemloze schoon heid ervoer, want ln het zoeken naar het wezen van de schoonheid, zag hij de essentiële taak van de kunste naar. Zelf zei hij het zo: „Ik begreep, dat de schoonheid niet te ontleden of te beschrijven is en dat de kunst niets anders is dan het eeuwigdurend zoe ken om nader tot dat begrip schoon heid te komen. In Heerlen is nu te zien. dat dit zoeken vaak beloond werd (ADVERTENTIE/ Zelden heeft de Nederlandse pers zich unaniem zó lovend uitgelaten over een naslagwerk als over 'Dit is je wereld! Terecht, want 'Dit is je wereld' is een spektakelstuk, een soort doos van Pandora: welke bladzij je ook opslaat - je wordt zó geboeid dat je verder leest, dat je meer opsteekt en opsteken wilt dan je ooit gedacht had. Miljoenen mensen in vijftien landen zullen door 'Dit is je wereld' meer kennis opdoen in kortere tijd dan op enig andere wijze. Dit moet u gezien hebben. Ga naar de boekhandel of stuur de bon op en vraag deel 1 ter inzage - dan weet u waarom! ft K-J J Hjcrbi) vraag ik deel 1 van 'Dit is jc wereld' 10 dagen I I thuis op zicht. Als ik dit deel behoud betaal ik f 75,— I I (intekenprijs) ineens (of in drie maandelijkse termij-1 ncn van f 25,—). Anders stuur ik het per omgaand I retour. Tegelijk met deel 1 ontvang ik bovendien j j grétis vier originele place-mats die ik houden mag. j Naam: I I I Adres: I Plaats: I I I Svp zonder postzegel in open envelop sturen aan: j j Het Spearum, Antwoordnummer 1060, Utrecht of i j ga naar uw bockhandel. L« Juge et l'Assassin Prachtige film van Bernard Tavernier. waarin soci aal onrecht wordt geïllustreerd aan de figuur van een krankzinnige moordenaar, die in het eind van de vorige eeuw Frankrijk onveilig maakte. De gehele week in Odeon 4. Den Haag. Mr Klein Briljant portret van een man die zijn identiteit verliest in een ijskoud, bezet Parijs, geregisseerd door Joseph Losey. met Alain Delon in de hoofdrol. De gehele week in Thalia, Gouda. l'Affiche Rouge Ontroerende film van Frank Cassenti over een verzets groep ln de oorlog, waarbij verleden en heden bijna ongemerkt in elkaar overvloeien. 30 sept 't Pakhuis. Heerenveen; 1 okt. Vannu. Bols- ward; 2 okt. Hippopotamus. Leeu warden; 3 okt Trebol. Harlingen; 4 okt. Café de Lantaarn. Harlingen; 5 okt. De Koornbeurs. Franeker Three Woman Psychologisch-surrea- listische film van Robert Altman over de verweven levens van drie vreemde vrouwen. De gehele week in City 2, Amsterdam. Casanova Fellini plaatst in Zijn nieuwste film de legendarische vrou wenheld als een soort sexmachlne in een decor vol bizarre en barokke schoonheid. De gehele week in Victo ria. Alkmaar; Luxe, Arnhem; Con certhuls. Groningen; Casino. Den Bosch. Die verlorene Ehre der Katharina Blum Film van Volker Schlóndorff over een vrouw die door politie en sensatiepers wordt onteerd. geba seerd op de roman van Heinrich Böll. De gehele week ln Casino 2. Breda. A Clockwork Orange Schokkende film over geweld ln de toekomst van meester Stanley Kubrick. De gehele week In Rembrandt 2, Utrecht. De Markiezin van O Perfecte „morele vertelling" van Eric Roh mer. gebaseerd op de novelle van Heinrich von Kleist De gehele week in Studio, Utrecht. North by Northwest Een van de be roemdste thrillers van „master of suspense" Alfred Hitchcock, met Gary Grant, Eva Marie Saint en Ja mes Mason in de hoofdrollen. De gehele week in Alhambra 2. Am sterdam. Drie dagen van de Condor Voortreffe lijke thriller met Watergate-achter- grond van 8idney Pollack. De gehele week ln Tuschlnski 4, Amsterdam. Soldaat van Oranje dingt mee naar Oscar DEN HAAG (ANP) - De minister van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk werk heeft ingevolge een advies van de Raad voor de Kunst besloten de nieuwe Neder landse speelfilm „8oldaat van Oran je" van Paul Verhoeven, geprodu ceerd door Rob Houwer, aan te mel den voor de Academy Award-1977. De film wordt in aanmerking ge bracht voor „The best foreign langu age film award". Over de prijs, de Oscar, beslissen de 3.000 leden van de Academy of Motion Picture, Art and 8cience in Californië. De jure ring geschiedt in twee fasen Medio februari 1978 verkrijgen vijf van de aangemelde films een nomination. Begin april 1978 wordt bekend ge maakt aan welke van deze de Oscar wordt toegekend. AMSTERDAM In het 8tedeUjk Museum te Amsterdam ls tot 6 november een tentoonstelling te zien van druksejs en gebruiksdruk werk van de Groningse typograaf- graflcus-schilder H. N. Werkman. De eerste „druksels" zoals Werkman de prenten noemde, die hij volgens een zelfontwikkelde techniek maak te. stammen uit het begin van de twintiger jaren. Ze zijn voorname lijk uit zetmateriaal vervaardigd en werden geïnspireerd door motieven uit zijn directe omgeving, maar wor den toch strak en nogal abstract gehouden. Later worden de druksels kleuriger en vanaf 1929, als Werkman een an dere techniek gaat toepassen met de inktrol direct op het papier ook beweeglijker. Na 1934 gaat hij ge bruik maken van papierschablonen. dan ontstaat de humoristische serie „Hotprlnting" en daarna de rijke reeks „Bloei". Het meeste werk komt ln de Jaren 1941-1944 tot stand. In die Jaren ver zorgde Werkman ook tal van illegale uitgaven voor „De Blauwe 8chuit". De eerste openlijk discriminerende maatregelen tegen de Joden waren daarvoor de aanleiding. Drie vrien den vroegen Werkman een tekst te drukken die opriep tot geestelijke weerbaarheid. Bil elkaar werden het een veertigtal uitgaven, die een fel commentaar geven op de gebeurte nissen ln de dagen, dat de uitgaven het Ucht zagen: verzetsliederen uit de tachtigjarige oorlog, teksten van Luther, Joodse liederen en legenden en ook teksten van tijdgenoten als Vestdijk, Nljhof, Marsman en anderen. In maart 1945 werd Werkman door de 8D gearresteerd en een paar da gen voor de bevrijding doodgescho ten. Een deel van zijn werk ls tijdens de bevrijdingsdagen ln het hoofd kwartier van de 8D ln Oronlngen verbrand.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 17