P i 1 L Zwarte gaten, Maigret past niet in deze tijd' tussen twee werelden het duisterste raadsel ster stort ineen. """"•"■OKTOBER Het Beste Boeiende reportage van NOS over Georges Simenon Even puzzelen WOENSDAG 28 SEPTEMBER 1977 RADIO EN TELEVISIE Trouw/Kwartet TV-COMMENTAAR door Ton Hydra Gehandicapte Peter toch een gaaf mens Gehandicapte Peter Is een gaaf mens. Enkele dagen geleden kon lk op de montagetafel van een particuliere studio ln Naarden het KRO-programma „Heelde Mens" bekijken. In deze film praat Joost Reuten met de achtentwintigjarige Peter Marijnen, die al sedert zijn Jeugd aan spierdystrofie lijdt. De geïmproviseerde voorvertoning zal niet licht uit mijn herinnering kunnen verdwijnen, want ik zat naast de al Jaren aan zijn elektrische rolstoel gekluisterde hoofdpersoon, fk kon, bij wijze van spreken.met het ene oog zijn van moed getuigende levensbericht volgen en met het andere oog zag ik wat Peter onderging bij het zien van zijn eigen filmbeeld en bij het horen van zijn openhartige verklaringen. Dat werd voor mij binnen een half uur het vergaren van een hoeveelheid kennis omtrent de diepere roerselen van een gehandicapt mens. waar lk anders wellicht Jaren voor nodig zou hebben gehad. Peter Marijnen was tijdens het afdraaien van de film sterk geëmotioneerd. Geen wonder, want wat hij in drie opname dagen met Joost Reu ten had besproken, kwam nu in dertig minuten op hem af. Door de comprimering van gefilmde ervaringen en uitspraken werd hij zich de zwaarte en de consequenties daarvan des te scherper bewust. Maar, karaktervast en doelbewust als hij is, zei Peter: .Ik blijf er helemaal achterstaan.' Daarmee gaf hij in feite zijn fiat aan een programma waarin hij zich blootgeeft in al zijn kwetsbaarheden als zwaar gehandicapt mens. De in het Katwijkse Zeehospitium levende Marijnen wilde dat ook met grote beslistheid. Van sentimentaliteit moet hij niets hebben en die ontbreekt in de film dan ook volkomen. De dingen die hij nog kan doen. ziet Peter als een opdracht Hij zegt< .IK WEET DAT IK NOG SLECHTS EEN PAAR JAAR TE LEVEN HEB Die kan ik het best doorbrengen door anderen voor te lichten over gehandicapten en door gehandicapten te helpen. Dan ga ik nog een zinvolle tijd tegemoet.' Mensen die gezond van lijf en leden zijn, maar de zin van het leven niet zo best meer zien zitten, kunnen beschaamd worden bij dit getuigenis van een man, die lichamelijk vrijwel is uitgeteld, maar zijn gaven van hoofd en hart op bewonderenswaardige wijze weet uit te buiten. Ik denk, dat zijn filmportret een bemoediging zal zijn voor vele gehandicapten en voor hun familieleden die misschien eerder dan de patiënt ontmoedigd worden bij het zien teruglopen van de lichamelijke vermogens. Aan één of andere spierziekte lijden in ons land ongeveer tienduizend mensen. Voor de aangeboren en soms erfelijke kwalen heeft de medische wetenschap nog geen afdoende antwoorden gevonden. De benaming „dystrofie" geeft aan, dat het slecht functioneren van bepaalde organen in dit geval de spieren te wijten kan zijn aan storingen in het stofwisselingsproces. Kenmerkend is een toenemende verslapping van de spieren en dus het afnemen van krachten. U kunt dit en nog veel meer morgenavond van Peter zelf te horen krijgen. Samen met de hem zeer tactisch ondervragende Joost Reuten ontwijkt hij geen enkel probleem, waarmee de zwaar gehandicapte wordt geconfronteerd. Het leren wennen aan de dagelijks noodzakelijke hulp van anderen, ook bij de intieme lichaamsfuncties. Het leren ateien van een liefdeleven, omdat het voor beiden een te grote belasting zou worden. En tenslotte: het leren berusten in het onvermijdelijke, dat je zelf dichterbij ziet komen. Wanneer je bij dit alles zelden opstandig wordt, en zoals Peter Marijnen zegt. vaak de dialoog met God aangaat, dan zorgt de geest er op een wonderbaarlijke manier voor. dat je toch een gaaf mens bent. Ik ben blij dat de televisie ons met zulke mensen in aanraking brengt. Jan van Galen HILVERSUM Na een turbulent leven heeft Georges Joseph Christian Simenon. de geestelijke vader van commissaris Mai- gret, zich teruggetrokken in een klein huis in het Zwitserse LAUSANNE. Een paar kilometer verderop ligt het buitensporige landhuis in Epalingues. waar hij zich tot een paar jaar geleden liet omringen met secretaressen. Epalingues was het laatste deel van mijn actieve leven." zegt Simenon; nu wil hij rust en ontvangt hij nau- welijk meer journalisten en filmploe gen Voor Ischa Meijer (interview). Llesbeth van Leeuwen-Boomkamp (produktiei en Rob Swanenburg maakte Simenon een uitzondering. Vanavond van 20.50 uur tot 21.29 via Nederland I zend de NOS „Georges Joseph Christian Simenon. zonder beroep uit. een boeiende reportage van een man die ontelbare werken produceerde, een man vol tegenstrij digheden. Ook het schrijven is voorbij. Sime non keert terug naar het verleden, naar zijn jongensjaren in Luik. waar hij een curieuze jeugd beleefde en waar hij als leerling Journalist bij de plaatselijke krant „Gazette de Liè- ge" begon met schrijven en onder wel twintig pseudoniemen stuivers- romannetjes produceerde, het één nog slechter dan het andere Nu dic teert hij zijn herinneringen in een cassetterecorder, een activiteit die hij zelf een auteur onwaardig acht In zijn paspoort heeft hij dan ook laten zetten: „Sans profession", zon der beroep. Met de uiterlijke gemoedsrust, de oprechtheid en de standvastigheid van de figuur Maigret. speelt Sime non in zijn portret een korte ver- hoorscène. Alle scènes uit zijn ver haal speelde hijzelf in gedachten. Bij het scheppen van zijn verhalen zonderde hij zich enige dagen volle dig af. Het begon altijd met een gele enveloppe. Op die enveloppe krab belde htj de namen van de persona ges (geprikt uit telefoonboeken), de situaties, de plaats van het misdrijf, de connecties Als hij dat op een rijtje had. schreef of tikte hij. naar verlangen, het echte verhaal. Dat ontwikkelde zich en kreeg gestalte tijdens het schrijven. Binnen acht of elf dagen was het altijd bekeken. Voor de revisie werden slechts drie dagen genomen. Zo ontstonden er tientallen Maigret-verhalen en pronkte hij in 1966 als derde op de lijst van meestgelezen schrijvers ter wereld. De Bijbel en werk van Lenin staken daar bovenuit. Dit jaar is Simenon afgezakt naar de zevende plaats, wat toch altijd nog zeer res pectabel mag heten. Zijn complete werken zijn niet in getallen uit te drukken. Niemand, ook de schrijver zelf niet. weet hoe veel en wat hij nu exact heeft ge schreven. Wel is haast alles terug te vinden in het Studiecentrum Geor ges Simenon in de universiteit van Luik Universeel Over het geheim van het succes van commissaris Maigret. toch wel het bekendste werk, zei Simenon eens: „Het scheppen van figuren heeft mij altijd het meest gefascineerd, om figuren in situaties te krijgen die zo universeermogelijk zijn. Dat is de reden ook. dat mijn romans overal ter wereld gelezen worden. Als het niet universeel was. zouden mensen in Japan niet geïnteresseerd kunnen zijn in het leven van Maigret." Maigret is bovenal mens. een tijdlo ze figuur. De commissaris kruipt in de huid van de verdachte en slaat er niet op los. Hierin verschilt hij met de huidige detectives op de televisie, zoals Kojak. Kees Brusse die jaren geleden in de Nederlandse tv-bewerking van Mai- Georges Simenon gret de politieman neerzette, zegt daarover in het portret. „Maigret was niet alleen mens. hij gedroeg zich ook als mens. In de boeken was hij vooral een denker. Ik heb gepro beerd dat als acteur op het scherm over te brengen. Dat was erg moei lijk." v En Jan Teulings die de rol van Kees Brusse overnam: .Als Je nu die ge welddadige series ziet met uit het raam springende en de door vlam menzeeën rennende hoofdpersonen, ja, dan was Maigret een anti-held. Maar in feite was hij dat natuurlijk helemaal niet. hij werd een leeuw als de rechtvaardigheid onrecht werd aangedaan." Simenon heeft er ooit eens over ge dacht om Maigret uit dienst te laten treden. De veranderde gevestigde orde. de harde mentaliteit, het viel net meer te rijmen met het karakter van Maigret. Maigret past niet bij de oproerpolitie en die vertegenwoor digt het huidige politie-apparaat voor een groot deel. Maigret veran derde niet. Zijn fictieve omgeving echter wel. De kinderjaren van Simenon wor den in de reportage niet extra be licht. hoewel ze voor het karakter en het werk van de schrijver erg be langrijk zijn geweest. Zij hebben vaak de doorslaggevende factor be tekend voor ingrijpende koersveran deringen in zijn leven. De reportage beperkt zich tot een samenvatting, waarin het huis waarin hij als kind woonde, straten waarop hij rond zwalkte en de school die hij zo vlot doorliep, in beeld worden gebracht. De stad leent zich uitstekend voor de rustieke plaatjes. Simenon heeft zijn moeder in „Pedi gree" beschreven als een hyper-ner veuze vrouw, een nogal hysterisch wezen. Het huwelijk van zijn ouders wa§ slecht en de familie (Simenon en Brüll) was duidelijk verdeeld. Zijn moeder had het tegen zijn va der nooit over Georges maar over „jouw zoon" en als zijn vader het tegen zijn moeder over broer Chris tian had, zei hij altijd „jouw zoon". Die positie als betrekkelijke eenling tussen tegengestelde families en de verscheurde situatie in het gezin is volgens zijn eigen zeggen een uitste kende school geweest om te leren observeren als schrijver. Maigret Hij adoreerde zijn vader, een man die van regelmaat hield, van ge woonten en van bepaalde zeer per soonlijke tradities. Hij had de ge moedsrust die Georges later zou kenmerken, maar die ook de figuur Maigret eigen is. Maigret, van wie Simenon zeker niet onder stoelen of banken steekt, dat hij op zijn vader lijkt, is een zeer unieke figuur, die volgens Simenon niemand kent en ook door de tientallen acteurs die geprobeerd hebben hem uit te beel den nooit goed „echt" benaderd is. Bekenden en andere Simenon-ken- ners beweren dat de enige échte Maigret Simenon zelf is, en dat ook niemand de rol beter zou kunnen spelen dan de schrijver zelf. (ADVERTENTIE) \tf% n Lftf ItaaIo I ,ot de 9footte van een Vdll lid neeidl golfbal. verder tot „niets" en „verdwijnt". Wat blijft is een „zwart gat" dat materie opslorpt door zijn onvoorstelbaar groot geworden zwaartekracht Een bodemloze put waaruit niets kan ontsnappen, zelfs geen ficht, en waar de tijd van richting wordt veranderd X T II Eéa tin d« 29 artikelen in JL K Readers Digest Speciaal vandaag In Van Gewest tot Gewest: terugblik op de Noordoostpolder die 35 jaar geleden droogviel. Aan bet woord komen ook de oudste pioniers. Ned. 1/19.04 Na een aflevering van Heeft de regen een vader? (over va kantie 19.04) volgt Kenmerk, dat een film uitzendt van een Libanese journalist over de „opendeur politiek" van presi dent Sadat van Egypte. Ned 2/19.29 De VOO besteedt aandacht aan het lot van walvissen en de actie van de Green Peace Foun dation die zich keert tegen de massale slachtingen. Ned. 2/20.31 Over zijn leven en werk praat de schrijver Georges Simenon met Ischa Meijer. Ned. 1/20.50 In Panoramiek: toestand »n Zuidelijk Afrika en president Amin, zoals een van zijn uitge weken ministers hem mee maakte. Ned. 1/22.05 Van de Salzburger Festspiele laat de Vara de uitvoering horen van de opera Salome van Ri chard Strauss. Hilv. 2/20.05 In zijn luisterspel Zo'n mooie dag als deze schetst Mikhail Ve- litckov de vereenzaming binnen het huwelijk. Hilv. 1/23.00 Radio vandaag HILVERSUM I (298 m en FM-kmalen) TROS 7 00 Nieuws 7 02 (S) Ontbijt-soos (7 30 Nieuws 7 41 Aktua-ochtendediUe 8 30 Nieuws 8 36-8.45 Gymnastiek voor de huis vrouw) 10 00 (S) Een oude hit in nieuwe snit 10 30 Nieuws. 10.33 (S) Op de rand van je bed - reportage 11 45 (S) Ca/é-chantant 12 26 Mededelingen Lb v land- en tuinbouw 12 30 Nieuws 12 41 (S) Aktua II. 13.00 (S) Ramblers A go go 13.30 (S) Sport na sport, jeugduitzending 14 00 (S) Specialiteiten A la carte, muzikaal werkprogramma 15.00 (S) Als dat zou kunnen: verzoekplaten. (15.30 Nieuws) 16 30 (S) Kernpunt - gesprekken. OVERHEIDSVOORLICHTING 17 20 Ne derland en de derde wereld. TROS 17.30 Nieuws. 17.32 (S) Aktua-magazine. P.P.: 18 19 Partij van de Arbeid. TROS 18.30 Nieuws 18.41 (S) Goed getoetst 19 00 (S) Muziektnptiek, van zeven tot tien. met om 19.00 (S) Jazz-Sir; 20 00 (S) Eight o'clock Special en 21.00 (S) Kruis en mol. 22.00 (S) Een mondje Frans. 22 30 Nieuws. 22 40 Ak tua UI. 23.00 (S) Zo'n mooie dag als deze. hoorspel 23 46 (S) Lichte grammofoonmu- ziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II (402 m en FM-kanalen). VARA 07 00 Nieuws 07.11 Ochtendgym nastiek. 07 20 In de Roode Cirkel <08.00 Nieuws) 09.35 Waterstanden. 09.40 School radio 10 00 Radiowcekblad. 11.00 Nieuws. 11 03 De VARA feliciteert, verzoekplaten- programma 12.00 Chaam-Centraal, ge sprekken. 13.00 Nieuws 13.11 Dingen van de dag. 13.30 Een middagje Stoomradio, gevarieerd programma. 16 00 Nieuws. 16.03 Paniek op de Ganymedes, hoorspel. 16.40 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 (S) Uit het muzickalbum van Paul Godwin. 17.35 RVU: Het huishoudboekje van de staat 17.55 Me dedelingen, SOS- en politieberichten. 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. 18.25 (S) Tussen start en finish, sportprogramma. 19.30 (S) Orkest Malando 20.00 Nieuws. 20 05 VARA-klassiek: Salzburger Festspiele 1977. Salomé opera van R. Strauss. 22.00 (S) Een muzikant is ook maar een mens. ge sprek. NOS: 22.30 Gamma van Alpha en BêU 23.00 (S) Met het oog op morgen, met om 23.05 Actualiteitenoverzicht; 23.10 De krant van morgen, en om 23.20 Den Haag vandaag. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III (445 m en FM-kanalen). KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham: muziek en informatie 9 03 (S) Pep-op-drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S) Popkontakt. 16.03 (S) Hitmeesters. NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. 19.30 (S) Sport en mu ziek. (19.38 Paardekoersen). 23.02 (S) NOS- jazz. 0.02 (S) Take it easy. 2.02 (S) Dat wordt weer nachtwerk. 4.02-7.00 (S) De achter nacht. HILVERSUM IV (FM-kanalen). NCRV: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus. 7.30 (S) Preludium. 9 00 Nieuws. 9.02 Onder schooltijd (S). 10.00 (S) Orkestpalet. 11.10 Platennieuws. 12.00 (S) Pianorecital. 12 30 (S) Zangersportret. 13.00 (S) In de schaduw van de meesters. 14.00 Nieuws. 14.02 (S) Een uur natuur: radiomagazine over het buitenleven. 15.00 (S) Pianorecital. 15.40 (S) In kleine bezet ting: klassieke kamermuziek. 16.00-17.00 (S) Muziek van eigen tijd. TV vandaag NEDERLANOI 10 00 NOS(NOT 15 30 NCRV K*doos Kaderprogramma 19.04 Van gewes' «X gewest n Agrancch N<euws 19.50 PP Uitzending van de 20.00 NOS: Scenes urt een 15.45 Ott voo» de jeugd 48.15 TELEAC.DwtVfcS 18 1845 NOS De Febe«ieskrant 21 35 Journaal 21.50 Oen Haag vandaag 22.05 Panorenee* 22.35 StudoSpot 23.15 Journaal NEOERLAND N 18.45 NOS:De Fabeltieskrant 18.55 Journaal 19.04 IKON: Heek de regen een vader progrynmasene voor het hele gezm 19.29 IKON-KRO/PKK: Kenmerk de wekelijkse informatierubriek Over kerk en samenleving 20.00 NOS: Journaal 20.25 SOC: Socutera 20.30 VOO: Voyage to save the whales. documentaire 21.35 Peter Koeiewi)n grammoloonplatenprogramma 22.05 Overzicht winterprogrammenng 22.15 Sursfcy 8 Hitch, politieserie 23.00 When things were rotten, tv-sene 23.25 Veromca s agenda 23.30 Journaal WOE Asterix en de grote oversteek 139: Triomfantelijk wierp Duster Folies de kleine Kareltje Knetter weer terug in de ring. "Sla d'r op, Joe!" riep hij. „Laat die beren hier maar 'es zien wat bikkunrits Ameri ka waard is!" -- „Okidoki, Duster!" juichte Bruine Joe. „Ik droog hem wel even af!" - En eilaaswe moeten het eerlijk toegeven Bruine Joe beperkte zich niet tot afdrogen. Hij veegde ook de vloer met Kareltje aan en dat deed hij zó goed, dat er voor de ringveger der eerste klasse J. J.F. Verholen niets te vegen overbleef. - Toen voelde ook smidje Verholen een panische angst naar zijn keel grijpen. „Dat over leeft Kareltje nóóit," kreunde hij. „Ik moet hem redden. Op de bezem met dat jong, en dan wègü Daarom deed de smid een plotselinge greep tussen de touwen, greep Kareltje bij de arm en slingerde hem achter zich op de bezem. Toen riep hij. „Felix Nefas! Rel-del-del! Vlieg naar huis toe, razend snel!" - En ja hoor, de bezem gehoorzaamde op slag aan de toverspreuk. Met de snelheid van een straaljager verhief hij zich in de lucht en koos loeiend hoogte. Toen sloeg hij met een daverende klap door de dakbedekking van de sport hal heen. Grote brokken versplin terd houtwerk vielen neer op de hoofden van de verbouwereerde toe schouwers en in de dakplanken was een gat te zien, dat precies de om trekken vertoonde van smidje Ver holen op een heksenbezem FERD'NAND - 99 - Maar op deze manier had hij Mary nooit met Patrick gecombineerd: „Verdraaid, ik verbeeld het me maar; hij is nog geen achttien en zij is bijna twee jaar ouder". Hij nam zich voor haar die avond goed te observeren en direct met Claire te overleggen, als Mary iets liet blijken. Op dat moment schoot er nog een gedachte door hem heen: Als zijn oudste dochter en de zoon van Ikey Palfrey en Hazel Potter hem eens zouden opvolgen en het beheer over het landgoed niet zou worden overgenomen door zijn zoons, maar door zijn kleinzoons? Hij moest erbij gaan zitten: „Ach kon, ik verbeeld me alleen maar dingen die ik graag wil. Maar wil ik ze eigenlijk? Ik had veel liever ge zien, dat alles zijn natuurlijke loop had genomen en dat Simon of een van de tweeling me was opgevolgd. Of misschien toch niet?" Hij bleef een hele tijd zitten piekeren, maar kwam er niet uit. n Hij zou nog meer verbaasd zijn ge weest, als hij geweten had, dat Mary geen uur voor hij zijn „ontdekking" deed, pas beseft had, hoezeer zij aan Patrick verknocht was. Die avond toen Claire Patrick had meege bracht na de dood van zijn moeder, had haar moeder haar gevraagd de jongen een beetje onder haar hoede te nemen. Tot zijn zesde jaar had hij in haar kamer geslapen en zij waren altijd speelmakkers gebleven. Pa trick had haar nooit als meisje be handeld, maar haar laten meedoen aan zijn wilde spelletjes buiten. Hij vond het doodgewoon, dat zij net als hij in bomen klom en niet ging hul len, als zij haar benen schramde aan bramen of brandnetels. Hij had haar het dal leren kennen, zoals geen van de anderen het ooit gekend had, met uitzondering van Hazel, haar moe der Meg en Smut Potter. Zij en hij kwamen veel meer op de boerderij en in het dal dan een van de andere Craddock-kinderen. Haar avontu ren met Patrick hadden voor Mary ruimschoots opgewogen tegen de successen, die Whiz met haar paard behaalde. Aan deze Idylle was plotseling een eind gekomen, toen Patrick in 1922 naar Het Hoge Woud werd gestuurd en Mary voor haar middelbare schoolopleiding naar Paxtonbury ging. Sedertdien zagen zij elkaar al leen ln de vakanties en de oude kameraadschap herleefde nauwe lijks. Intussen was Whiz zo groot geworden, dat zij haar paardrijden de vrienden mee naar huls bracht en ook sommigen van de vrienden van De Boekerij baarn de tweeling kwamen er geregeld. Onder hen waren er die zich tot Mary voelden aangetrokken en pro beerden haar mee te krijgen naar verborgen bosjes. Aanvankelijk wees Mary elke toenadering af, maar haar moeder en Whiz over reedden haar „mee te doen". Sedert dien had zij wel eens een vriendje gehad, maar onbewust wist zij, dat dit toch iets heel anders was dan met Patrick. En toen, vlak voor hij thuis kwam en zei, dat hij naar Au stralië wilde, gebeurde er iets, waar door Patricks mededeling haar hele maal van haar stuk bracht. Twee avonden tevoren was er een jachtbal voor jongeren geweest in Whin- mouth en zoals bij dit soort gelegen heden gebruikelijk was, moest Mary haar twee jongere zusjes chaperon neren. Al te veel eiste dit niet van haar, want de zeventienjarige Whiz en de veertienjarige Claire, die er uitzag als zestien, gingen hun eigen gang. Mary moest er eigenlijk alleen voor zorgen, dat zij om middernacht mee naar huis gingen. Paul had ei genlijk wel iets meer toezicht op zijn jongste dochters willen laten hou den, maar Claire had hem al lang duidelijk gemaakt, dat dit uit de tijd was. Trouwens, zij vertrouwde haar dochters volkomen; die wisten heus wep wat zij deden en hoe ver zij konden gaan. Mary verloor haar zusjes al gauw uit het oog, behalve toen Claire samen met de zoon van hun gastheer werd uitgeroepen tot winnares van een wedstrijd in het fox-trotten. Mary zat vrijwel voortdurend naar het dansen te kijken, tot Bob Halberton haar ten dans vroeg. Zij kende Bob, die vaak in het Sorreldal kwam ja gen al jaren en zij was blij eindelijk ook eens te kunnen dansen, al rook zij, dat hij al behoorlijk wat op had. Bob vertelde haar, dat hij op aan drang van zijn vader, dokter in Whinmouth, rechten was gaan stu deren, maar dat hij dit verschrikke lijk saai vond en veel liever dienst wilde nemen bij de RAF, maar zijn vader had daar ernstige bezwaren tegen. Hij was wel lid van een vlie gersclub geworden en leerde vlie gen: „Dat is heel wat boeiender dan die vervelende-studie; als mijn va der niet gezegd had, dat hij me zou onterven, als ik het deed, was ik al lang naar de RAF gegaan." Mary mocht Bob wel, maar zij had nooit gedacht, dat hij enige belang stelling koesterde voor haar en zij was dan ook stomverbaasd, toen hij zei: „Zeg, vind jij het hier ook zo benauwd? Zullen wij een luchtje gaan scheppen?" Wordt vervolgd Van bulten naar binnen woorden invullen die betekenen: I. karakter, 2. bezinksel, 3. wild zwijn, 4. durf, 5. knaagdier, 6. zang stuk, 7. grondsoort, 8. honingbij, 9. klinknageltje. 10. genoeg gekookt. II. vlek, 12. tijding, 13. lusthof, 14. boordsel, 15. nobel, 16. lichte be dwelming. Bij juiste oplossing vormen de be ginletters van 1 tot 16 een andere naam voor spirometer. Elk woord bestaat uit vier letters. Oplossing vorige puzzel. Hor. 1. pi, 2. stage. 7. ra, 9. etalage, 12. mak. 13. lel, 15. nut, 17. el, 18. karaf, 20. Ni, 21. emmer. 22. barst, 23. no. 24. genet. 26. te, 27. tel. 28. nel, 29. gil, 33. plateel. 37. li, 38. aroma, 39 Og Vert. 1. pa, 2. sta, 3. Ta, 4. aleer, 5. ga, 6. ego. 8. as. 10. kalmoes, 11. kunstig, 12. meent. 13. Laren, 14. label, 16. titel, 18. keg, 19. fat, 25. netto, 30. sla, 31. Lea, 32. el, 34. ar, 35. em, 36. eg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 4