Herman, weet je wat ik bedoel Katechese zaak van hele gemeenschap Descartes: een nieuw begin 4 I Uit brieven van lezers VANDAAG -L Thema bisschoppensynode: Onderzoek financiën Billy Graham Leven in het Avondland (1) Voorbijgangers E s< DINSDAG 27 SEPTEMBER 1977 KERK door A. J. Klei Een van mijn collega's is vrijge- maakt-gereformeerd-buiten-verband Dat ls een hele mondvol, maar dat kan die Jongen ook niet helpen, hij heeft het tenslotte niet zelf bedacht. Zondag heb ik hem nadrukkelijk als bultenverbander benaderd en hem door de telefoon gevraagd: Herman, weet Je wat ik bedoel, als ik Jou vraag hoe Je tegen de eerste bekering aan kijkt? Del eerste bekering spookte me door 't hoofd sinds zaterdagavond, toen lk voor de EO-mlcrofoon een bultenverbandse domi nee hoorde verklaren, dat sommige christe lijke gereformeerden van oordeel zijn, dat de bultenverbanders de eerste bekering niet ernsUg nemen. Dit had de spreker opge maakt uit de debatten ter christelijke gere formeerde synode over de verhouding tot de bultenverbandse vrijgemaakte gerefor meerden. Het zal wel erg stom zijn van iemand, die al een aantal Jaren met kerkelijk nieuws doen de is. maar ik kon het begrip „eerste beke ring'' niet thuis brengen. Nu moest ik zon dagochtend het harmonium bespelen in een ziekenhuisdienst Daarin ging voor een pre dikant. die al vele Jaren doctorandus in de theologie is (dus méér dan een kandidaats examen was daar) en vóórdat ik mijn vin gers op de toetsen drukte, vroeg ik hem naar die eerste bekering. Van de kroeg naar de kerk. antwoordde hij zonder aarzeling Ie mand zegt het wereldse leven vaarwel en gaat de kerk bezoeken. Dat is de eerste bekering, maar daarmee aijn we er nog niet, want dan hebben we. in de kerk. de dagelijk se bekering van node Op grond van hun beschouwing van de doop hebben de buiten- verbanders nooit in geestelijke zin in de kroeg gezeten, dus huppelen ze wat over de eerste bekering heen. in tegenstelling tot bepaalde christelijke gereformeerden, de zwóren zal ik maar zeggen, die juist graag nadruk leggen op een dergelijke ommekeer. Na de dienst belde lk. zoals reeds gemeld, mijn bultenverbandse collega op. lk was Meestal drink ik niet zoveel, maar mijn voet zit vast" (of: Hoe de eerste bekering soms bemoeilijkt wordt). Plaatje uit „Punch". nieuwsgierig of hij met deze terminologie uit de voeten kon. Zijn antwoord was bevredi gend, ik moest nog wel een enkele verfijning aanbrengen, maar de grote lijn had hij te pakken. Nu is hij domineeszoon en hij heeft stellig zijn moeder wel eens zijn vader horen vermanen: man, maak toch eens wat meer ernst met de eerste bekering, wat zullen de christelijke gereformeerden wel van Je denken! Ik schrijf dit allemaal lekker uitgebreid op en dat doe ik uit reactie op wat een enigszins zwaartillende vriend van me altijd beweert. Dit namelijk: dat wij op deze pagina alleen maar dét kerknieuws mogen brengen, dat maatschappelijk relevant is (daarmee be doelt hij dat de samenleving er wat aan hebben moet). Soms voegt hij er boosaardig aan toe. dat we dan wel moeite zullen heb ben om vol te komen. Het stukje waarmee ik thans bezig ben. is in 't geheel niet maatschappelijk relevant. De samenleving schiet er geen cent mee op. als ik uitleg hoe het zit met de eerste bekering bij de buitenverbanders. Ik denk zelfs dat de samenleving amper weet wat buitenver banders zijn en ik vrees dat veel afnemers van de vruchten van onze arbeid ook niet veel verder komen dan: een bepaald soort gereformeerden. Waarom dan toch dit waardevrij (ook zo'n mooi woord!) verhaal? Omdat ik altijd krie belig word van mensen, van wie zoveel móet in de kerk. Ze hebben het er. met een wonderlijk soort beeldspraak, altijd over dat Je het evangelie handen en voeten moet geven, maar ik vind dat Je in de kerk ook best eens plezierig mag niksen, zéker als je vermoeid en belast bent. Ik weet wel. dat de kerk een zoutend zout en zo dient te wezen, maar teneinde daartoe te geraken, moet je op z'n tijd ook kunnen uitblazen, anders val je met al Je maatschappelijke relevantie op je kop. Hiermee wil overigens niet gezegd zijn dat de christelijke gereformeerden ter ontspanning over de eerste bekering bij de buitenverbanders discussiëren, ik denk zelfs dat het voor hèn een rechtstreeks verband heeft met de vraag hoe Je Je in en tegenover de wereld gedraagt. Korte duKJefcjk geschreven, hefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar Secretans Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam B«j pubtikatie wordt de naam van de schrijver vermeid. Zuidmolukkers (6) De heer Bosma zegt in deze rubriek op 22 september dat de Molukse jongeren altijd de kwaaie Jongens zijn. Zijn hele stukje ls één scheld partij op minister Van Agt, de mari niers én de politie (de laatsten kan hij helemaal niet luchten). HIJ vraagt namelijk waarom staan zij met terecht, die de Zuidmolukkers hebben misbruikt voor koloniale doeleinden. Ik hoop in de eerste plaats, dat de heer Bosma nooit een treinkaping zal meemaken. Ik heb mensen gesproken die vandaag de dag niet meer per trein durven te reizen. Dat ls het, wat die Jonge Molukkers gedaan hebben. Het is dan ook zeer goed. dat wij een over heid hebben die daartegen optrad! Het optreden van de ministers Van Agt en de Oaay Portman was zeer correct. Ala van Molukse zijde ge schoten wordt op politie en mare chaussee, U het nodig en gerecht vaardigd. dat daartegen streng wordt opgetreden. Zeer Juist ls dan ook de opmerking van mevrouw Knossen-van de Molen uit Ermelo. „We verlangen naar een vrij Neder land. waar we niet getiranniseerd worden!" Amsterdam Hans de Vries Zuidmolukkers (7) In Amersfoort werden Indische Ne derlanders voorover op de blote vloer gesmakt en gefouilleerd, on danks het dringend verzoek van en kelen zich te mogen legitimeren als militair bij de Koninklijke Land macht. Is dat geen flagrante beledi ging aan het adres van onze strijd krachten? En zijn de betrokken poli tiemannen - tot aan de tanden ge wapend en in een verhouding van 4 tot 1 nog te benauwd om staande Indische Nederlanders op wapens te onderzoeken? Overigens hebben de Indische Nederlanders wel begrip voor het Ambonnees fanatisme, het ligt Immers binnen de onverbiddelij ke wet van oorzaak en gevolg, even als de enorme publiciteit van ..Roots", het ontstaan van de Black Power en het militant negerdom in Amerika. Hoegenaamd echter, heb ben Indische Nederlanders niets te maken met het RM8-ideaal. Bedrij ven Indische Nederlanders politiek, dan gaat dat binnen Nederlands staatsverband En ook dat ls In Ne derland nog niet goed doorgedron gen. hetgeen onherroepelijk leidt tot blunders en schandalen aU in Amersfoort en het dagelijks leven. Reuvrl Karei C. SnIJtshcuvrl Leraren (6) Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 WfcauMraat 131 Tal. 020-913458 Teles 13006 ROTTERDAM/DORO RECHT Postbus 948 Westbtaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOELE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. TwoSe Tel. 05200-17030 vreemde dingen door deze regering. Wanneer we een stap terug moeten, en lk dacht, zelf leraar zijnde, dat dit wel harde noodzaak ls. dan toch zeker niet ln de laatste plaats de overheid ons het goede voorbeeld moest geven, wil ze tenminste „waar" maken wat ze ons voor- houdt. Leerdam i. Steketee. Ministerssalaris (2) Uw bericht ln Trouw van 21 septem ber (Ministers naar bijna 159.000,- bruto), heb lk met verbijstering gele zen. Punt 1) Om de Inhoud (N. B. in een nummer dat bol stond van zwa re economische perikelen. Troonre de enz.). Punt 2) Vanwege het feit, dat u een dergelijk bericht, ln grote opmaak, dóórgeeft, zonder enig commentaar, (ik heb dit althans niet ontdekt). Arnhem B. Boelens Sin. Poortvliet In „Trouw" van 22 september stond een foto van Rlen Poortvliet „als lakei naast de Oouden Koets" Inte ressant initiatief van Poortvliet om op deze manier zijn kennis t.a.v. paarden te vermeerderen Maar vol gens de foto staat Poortvliet naast de Oouden Koets „aldus het onder schrift: „Terwijl koningin Juliana en prins Bernhard uitstappen". Was het nu onervarenheid van Rlen óf een onjuist onderschrift? Lakeien nemen volgens protocol hun „steek" („hoed met punten") èf wanneer het vorstelijk paar uit de koets stapt Op de foto staat Poortvliet met de steek op. OostburgK. H. M. vanden Berg. (Poortvliet nam zijn steek af toen Koningin en Prins uit de Gouden- Koets stapten. Het foto-bijschrift was onjuist, red.) groting partijen in het geding ge bracht, die in de oude gemeenten niet meededen: in veel plaatsen ls het alternatief voor een aconfessio- nele keuze uitgebreid met D'66 en VVD. Dat heeft de PvdA uiteraard kiezers gekost. Een vergelijking met de raadsverkiezingen van 1974 kan daarom niet opgaan. Ook de laatste Kamerverkiezingen kunnen geen vergelijkingsmateriaal bieden, om dat in zo'n vergelijking de kloof tus sen het programma van de PvdA en de opvattingen bij haar achterban verwerkt zou moeten worden. Wie bij de Kamerverkiezingen de PvdA wil steunen terwille van haar beleid in sociale zaken, ruimtelijke orde ning en economie, die kan bij de Betuwse raadsverkiezingen zijn ide alen beter bij D'66- en zelfs bij de WD terugvinden dan bij de kleine baasjes van de PvdA. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Vrijdag begint ln Rome de vierde algemene vergadering van de r.k. bisschop pensynode. Ruim tweehonderd bisschoppen uit de gehele wereld nemen eraan deel. Onderwerp van deze synodevergadering, die vier weken duren zal, ls „de katechese ln onze tijd, vooral voor kinderen en Jongeren". Tuil Dekens Naar aanleiding van de foto van de vier ln dekens gehulde Noordlerse vrouwen ln Trouw van 24 september j.l. vinden wij dat uw krant dit pro test niet erg serieus neemt. Binnen de EEO zouden we geen toestanden mogen verwachten, zoals ze ln Noord-Ierland voorkomen. Uit be trouwbare Informatie weten we dat meer dan 180 Jonge mannen ln het concentratiekamp Long Kesh, al leen met één deken ter bedekking in hun cel zitten. Ze vinden zichzelf geen criminele gevangenen, maar krijgsgevangenen en weigeren ge vangeniskleren te dragen. Al die tijd. enkelen al meer dan een jaar, komen ze niet bulten hun cel, alleen voor het legen van de potten met urine en ontlasting, één maal per dag, want ze mogen niet naar net tollet, en voor één kerkdienst per week. Ze zien geen buitenlucht, ont vangen geen bezoek, slechts één brief per maand ls toegestaan Ze worden vaak door bewakers slecht behandeld. Pijnacker Hans van Adrlcben De Nederlandse blsschoppenconfe- Gerrit Noordzij rentie heeft bisschop Bluyssen van Den Bosch afgevaardigd. Hij wordt geassisteerd door pater C. J. Neven, secretaris van de r.k. nationale raad voor katechese en directeur van het hoger katechetisch instituut in Nij megen. Kardinaal WUlebrands neemt ook aan de synode deel. maar dan als hoofd van het curie-secreta riaat van de christelijke eenheid. Zomertijd Verkiezingen De kop „Verlies van PvdA ln Betu we" (Trouw 22 september) ls een poging om de verkiezingsuitslag naar zijn landelijke betekenis te in terpreteren. Zulke pogingen staan voor verschillende hindernissen In de eerste plaats heeft de schaalver- De eerste zomertijd periode zit er nu op. Het is me wel tegengevallen, het was meestal laat naar bed, doordat het zo lang licht bleef. Maar o wee 's morgens, half slapend naar m'n werk (presteerde vanzelf dan min der). Onderweg zag je mensen om kwart voor zeven op de bus staan te wachten geeuwend, een beetje wit, en nog beduusd van het vroege op staan. Kortom die zomertijd is te onnatuurlijk. Daarom van mij: leve de normale tijd! Hazerswoude A. van Aalst De bisschoppensynode, die nu dus voor de vierde keer bijeenkomt, is een produkt van de collegialiteitsge- dachte, die tijdens het tweede Vati caans concilie mede op aandrang van kardinaal Alfrink is ontwikkeld. Een collegiaal overleg met de paus is de bisschoppensynode echter niet geworden. Zij is meer adviesorgaan. De bisschoppen kunnen geen beslui ten nemen. Het Vaticaan kiest uit de resultaten van de vergadering, wat het nodig acht. De bedoeling van de komende verga dering is lijn te brengen in het gods dienstonderricht. Daarmee wordt voortgebouwd op het thema van de bisschoppensynode van 1974, die zich bezighield met de geloofsver kondiging ln de wereld. Als leidraad voor de besprekingen heeft het algemeen secretariaat van de bisschoppensynode een docu ment samengesteld, waarin de pro blemen worden samengevat. Tevens zijn hierin de belangrijkste schrifte lijke reacties van de bisschoppen conferenties verwerkt. Dit „werkin strument" ls in Nederlandse verta ling verschenen ln het .Archief van de kerken" (uitgave De Horstink te Amersfoort). Verscheidenheid Het document erkent, dat één enkele katechese niet langer mogelijk is, maar wil wel, dat er regels opgesteld worden, op grond waarvan uiteenlo pende methoden niettemin tot een echte ware katechese kunnen leiden. Eenzijdig dogmatisme wordt afge wezen. De katechese moet een eigen plaats innemen binnen het grote ge heel van de christelijke levenserva ring. Ze onderhoudt een bijzondere band met een concreet zichtbare kerkelijke gemeenschap of groepe ring, met de liturgieviering en met de tijdelijke en maatschappelijke func ties die om samenhang in het geloof vragen, aldus het document. Met vreugde wordt dan ook gecon stateerd, dat de katechese steeds meer een zaak wordt „van de chris tengemeenschap voor de christen gemeenschap." Steeds meer man nen, vrouwen en Jongeren zijn be reid hun steentje bij te dragen, zo dat niet langer de priesters of de katecheten heel de last van het ge loofsonderricht behoeven te dragen. Met name wordt gewezen op „het nieuwe verlangen van de ouders om een actiever rol te spelen als geloofs- opvoeders." Tegelijk wordt vastgehouden, dat de katechese een kerkelijke activi teit is. „Wie katechese bedrijft, dient dat steeds te doen in overeenstem ming met het leven van de kerk en de pedagogie van de openbaring. Dat is de belangrijkste norm." Volwassenen De katechese mag „noch tot louter leerstellige vorming, noch tot boe kenkennis van bijbel of theologie worden herleid, noch tot alleen con crete voorbereiding op de viering van de sacramenten en al evenmin tot eenvoudige psychologische of morele gedragsregels of tot ver schansing ln maatschappelijke of politieke activiteit." Het belang van een levende parochiegemeenschap, waarbinnen de katechese het best tot zijn recht komt, wordt onder streept. In dit verband komt ook de volwassenenkatechese ter sprake. Hierop hebben met name ook de Nederlandse bisschoppen gewezen in hun rapport aan het synodesecre tariaat. NEW YORK (AFP) - De Amerikaan se fiscus heeft belangstelling voor de financiën van de prediker Bllly Oraham. De New York Post meldde dat het departement van handel van Minnesota de Stichting Bllly Ora ham die gevestigd Is In Minneapolis heeft gevraagd bijzonderheden te geven. De stichting die miljoenen dollars aan schenkingen ontvangt, heeft al sedert 1975 niet geantwoord op de vragen die het departement van handel gesteld had. De wet ln die staat eist dat elke organisatie die publiek aandelen verkoopt, elk kwartaal een rapport over haar .op treden publiceert. Volgens het blad wil de Stichting Billy Oraham niet graag openlijk bijzonderheden over haar financiële situatie meedelen uit vrees dat de schenkers bij het ontdekken van de rijkdom van de organisatie geen ga ven meer zullen doen. In Trouw van 21 september stond met vette lettere Ministers naar bijna 159.000 gulden bruto Op de begroting voor 1976 stond 142 000 gulden genoteerd. Je wrijft Je toch de ogen uit. ln één Jaar tijds een verhoging van 17 000 gulden dat is niet niks Deze regering roept allerwege op tot loonmatiging, maar hoe kan ze dit op deze manier waar maken? Een socialistische minister Van Kemenade. die ook dit bedrag straks irv zijn ..loonzakje" krijgt, heeft Juist zoveel onnut teweeg ge bracht in de onderwijswereld, door dat deze de salarissen van leraren omlaag wil brengen, omdat er geld moet vrij komen voor werkloze lera ren Hoe kan de minister dit met elkaar rijmen? Er gebeuren toch Is wijsbegeerte in de mode? Je zou 't denken. Moeilijke wijsgeren als Descartes, Bacon, Hume, Wittgenstein en Russell verschij nen bij uitgeverij Boom in Meppel in het Nederlands. Zo ver scheen onlangs de beroemde studie van Descartes Discours de la méthode (1637) opnieuw in het Nederlands, getiteld: Over de methode. Nederlanders zijn vaak een beetje trots op Descartes. Hoewel ln Frank rijk geboren (1596), heeft hij van 1628-1648 ln de Republiek gewoond. Reeds ln 1618 had hij dienst gedaan ln het leger van prins Maurits. Ver schillende van zijn werken zijn ln Lelden en ln Amsterdam uitgegeven Op uitnodiging van prinses Christi na van Zweden vertrok hij in 1649 □aar Stockholm; daar sUerf hij ln 1650 aan longontsteking. Methode van de twijfel. Van Descartes zijn de bekende woor den: lk denk. derhalve besta lk. Be langrijker dan deze conclusie, is de weg die hij aflegde om hiertoe te komen. Dit ls de weg van de twijfel. punt van het denken is ogenblikke lijk verbonden met de zekerheid van het bestaan van Ood. Ik heb eens ergens gelezen, dat Descartes toen hij tot de conclusie was gekomen, ik denk derhalve besta lk, naar de kerk ging om de maagd Maria te danken voor deze vondst. En verder Descartes was een van de eerste filo sofen van de nieuwe UJd die West- Europa Inging na de middeleeuwen. Nog steeds wordt op hem terugge grepen Hij stelde, dat het menselijk denken waarheid kon denken. Ook al maakt men fouten, het denken en met name wiskundig denken is de Instantie die waarheid spreekt. Zelf Hij roept de lezer toe: heb de moed te Descartes: het wiskundig denken twijfelen; niets is zeker Leveren overleeft mijn twijfel. In de mlddel- onze zintuigen betrouwbare Indruk- eeuwse scholastiek werd de rede on- ken op? Hoe vaak blijkt niet, dat we dergeschikt gezien aan het geloof, de ons verkeken hebben en dwaalden? Bestaat Ood? Bestaat er onsterfe lijkheid? Maar wel dit: wij kunnen aan alle dingen twijfelen, maar nooit zonder aan die dingen te dénken. Descartes wilde overal aan twijfelen, maar niet aan het feit dat hli na dacht over de wereld en denkend aan alles twijfelde. Het denken is de bevesUglng van zijn bestaan. Niet dat Descartes ongelovig was. Hij was gelovig katholiek, eerbiedigde het gezag van de kerk en zijn uitgangs filosofie ondergeschikt aan de theo logie Desc artes vereette zich hierte gen: het denken ls het uitgangspunt, weliswaar met het bestaan van Ood direct verbonden. De ontwikkelingen van hoofdstro mingen In de westerse wijsbegeerte en wetenschapsbeoefening is van dien aard, dat het denken als uit gangspunt steeds meer verabsolu teerd werd. De samenhang met het bestaan van Ood die Descartes nog Descartes zag, verdween steeds meer. In West- Europa ls op basis van de rede een geweldige wetenschappelijke ont wikkeling op gang gekomen. De toe passingen ervan in de techniek maakten een Industriële revolutie mogelijk. Onze samenleving is het stempel van deze ontwikkeling gaan dragen WIJ leven ln een overheer send wetenschappelljk-technlsche samenleving Op grond van het den ken en de wetenschap wanen velen het Westen machtig Hoewelde problemen blijven niet uit. De macht van de wetenschap en de techniek groeide zo sterk, dat wij ons door de ver gevorderde resultaten als atoom bewapening en andere wapens, mi lieuverontreiniging. consumptiege drag ernstig bedreigd voelen. Protes ten tegen de uitwassen van de ratlo- nallstisch-westerse cultuur zijn niet zeldzaam Welke kant moeten wij nu uit? Wat geeft dan richting aan het denken? Velen zullen toegeven dat de rede geen absoluut uitgangspunt van het leven en van de wetenschapsbeoefe ning kan zijn. Zij zullen erop wijzen, dat er diepere motieven zijn die van een andere orde zijn en die aan het denken richting geven. Zoals Pascal (ln ander verband) zei: het hart kent redenen die het verstand niet kent. Het is opvallend, dat in de westers wetenschappelijke wereld de rede enerzijds gezien wordt als een zelf genoegzaam uitgangspunt, maar anderzijds ook wordt erkend dat de rede religieuze en ethische normen nodig heeft. Nu moeten wij op onze hoede zijn. Vaak wordt gesproken in een twee deling: geloof èn denken, geloof èn wetenschap, normen èn feiten. Alsof deze zaken onafhankelijk naosf el kaar bestaan. Als wij deze zaken eerst van elkaar losmaken, blijkt het uiterst moeilijk een brug tussen deze twee te slaan. Het is daarom van belang de opvatting te ontmas keren dat het denken een zelfstandi ge macht zou zijn. Wij moeten weer oog krijgen voor de opvatting, dat het denken in de totaliteit van het leven met zijn religieuze en ethische nonnen is ingebed en dat het daar van een uiting is. Avondland Tegenover het Byzantijnse of ooste lijk (Grieks en Russisch eorthodoxe) deel van Europa wordt West-Europa wel aangeduid met Avondland. Deze aanduiding bestond reeds in de middeleeuwen. En de negentien- door dr H. E. S. Woldring de eeuw werd over het Avondland vooral in positieve en optimistische zin gesproken: de westerse cultuur werd gekenmerkt door dynamiek en macht, die tot uiting kwam in de ontwikkeling van de wetenschap en de techniek en ln de veroveringen in de koloniën. In onze eeuw verscheen het bekende boek van Oswald Spengler Onder gang van het Avondland (1918-'22). Men kan kritiek hebben op de on dergangsstemming van Spengler. maar voor optimisme lijkt mij even min reden. Velen zijn zich er tegen woordig van bewust, in een Avond land te leven. Dat wil zeggen: wat sinds Descartes in toenemende mate gezien werd als basis en kracht van het leven ln het westen rede, wetenschap, techniek, wordt in toe nemende mate kenmerk voor mach teloosheid en bedreiging. Ik ben geen cultuurpessimist. Het zou ons ontmoedigen het goede te doen; wij zouden bij de pakken neer gaan zitten en fatalistisch worden. Voor optimisme is ook geen plaats Met het oog op de typische moeilijk heden van onze tijd, zullen wij at tent zijn op de mogelijkheden om veranderingen tot stand te brengen, zowel in het politieke en maatschap pelijke leven, als ln de wijze waarop wij wetenschap bedrijven René Descartes, Over de methode, vertaald door Th. Verbeek. Uit*. Boom, Meppel. 128 blz. 19,50. Dr H. E. S. Woldring, die sociale filosofie doceert aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, sal naar aanleiding van pas verschenen boeken nog twee arti kelen schrijven over: Leven in het Avondland. elA HUMANISME Het humanisme leert men tegenwoordig voor de radio niet vari z'n sterkste zijde kennen. Vaak 1 levert dat een wat verdrietig gevoel op. Het humanisme is een ander geloof dan het christendom De consequente humanist moet Ood als een partner die zich niet laat zlenC maar wel met ons omgaat afwijzen/^ Hij doet dat dan ook. Dat is een geloof. Hij houdt zich aan wat hij noemt de feiten, maar moet er yai daarbij van uitgaan dat onze kennis^- boven die feiten niet kan uitgaan Db Dat is een standpunt dat men vaak ttiei wetenschappelijk heeft genoemd, jp maar ook weer niet Mgi wetenschappelijker is dan dat van andersdenkenden. Het humanisme uecj is een geloof en verdient in een #ar( veelvormige samenleving het recht .an waarop iedere eerlijke overtuiging aanspraak mag maken. Toch denk gra, ik dat de georganiseerde |enj humanisten er niet zo goed aan doeiLn in hun radiopraatjes telkens maar len weer wat huilerig te praten over de gecj weinige zendtijd die zij hebben. Jae. Door dit soort klachten versterkt B men zijn positie niet en krijgen ,vei „buitenstaanders" niet de Indruk ,ar£ dat het om iets belangrijks gaat. Ik geel toe dat er iets waars ln hun kritiek is, nl. dat onze omroepen ookur{ wel eens te veel godsdienstige tesi, uitzendingen kunnen opnemen. Hetlj n „zaait aan alle wateren" komt hiermee bovendien in het gedrang, nis] want er zijn heus wel meer wegen .jt om het evangelie aan de orde te kSv( stellen dan die van radio en t.v. Te egg veel geestelijke liederen en woorden,^ ïesl kunnen ook schaden. Vooral wanneer woorden gesproken en gezongen worden die in een kleine kring nog wel begrepen kunnen worden, maar die daarbuiten de Indruk blij ven wekken dat het christendom toch maar iets is voor ingewijden. Zowel christenen als humanisten doen er beter aan. aan de slag te gaan. Met grote Instemming hoorde ik indertijd van een paar projecten op het gebied van ontwikkelingshulp, uitgaande JJ van humanisten. Laten Ke overtuigingen en geloven elkaar daar voorhands maar mee confronteren. iele lera Ree slot alle verl Beroeplngswerk NED. HERV. KERK p Beroepen te Kerkdrlel L F W;Tf Sterk te Austerlitz; te Norg. Y. Ak-** kerman. kand. te Amsterdam; t<! Oosterend (Fr) en Ytens/HennaaraVar (toez.): W. P. van der Hoeven. kandin_ te Leek (Gr.). lP*j Aangenomen naar St Philipslandf fttl (toez.): A. B. Cysouw. kand. te Rij* dag wijk (ZH); naar Gemert (toez v. Veen te Willemstad (Curasao). Bedankt voor Dlrsland: W. Verboorson te Waddinxveen; voor St. Annalandpar B. Oosterom te Oudewater; voozete Coevorden (toez.): M.J Kalvenhaayor te Nieuwleusen. GEREF. KERKEN Beroepen te Niawler en te West broek: S. de Vries a.s. em pred. nennekom. Aangenomen naar Beilen; J Rit* ma te Drachtstercompagnie (verl ber.) iuni liet one lit 1 de 1 ge; ;eza GEREF. GEMEENTEN Vm Beroepen te 's-Gravenzande Ajje z Moerkerken te Nleuw-Beijerland ajs BAPT. GEMEENTEN Bedankt voor Stadskanaal-Zuid Brongers te Hoogeveen. Dr. K. Dronkert Het Op de leeftijd van zeventig jaar ÖCDA overleden de gereformeerde emerihanc tus-predikant dr. K. Dronkert tovan Borculo. Dr Dronkert werd in 193Vete predikant in Woubrugge Van )94ipven tot zijn emeritaat in 1972 stond hl in Leiden. Naast zijn werk als gi meentepastor is hij vooral bekei geworden door zijn stimulerende ai tiviteiten in de verhouding tussi de r.k. kerk en de reformatoriscl kerken. Hij maakte sinds Jaren d< uit van het deputaatschap Refoi tie-Rome van de gereformeerde sj node en verzorgde in het maandbli „Tenminste" een veelgelezen briek. Overigens was dr Dronki oudtestamenticus. Hij promoveen in 1953 bij prof. dr. W. H. Gispen a de Vrije Universiteit op de molocl dienst in het oude testament. Prof. dr. J. Plomp Prof. dr. J Plomp (65) heeft op zijl verzoek met ingang van 1 februa# 1978 emeritaat gekregen als hoogld raar in de kerkgeschiedenis en h«9 kerkrecht aan de theologische hogi school van de gereformeerde kerkq te Kampen. Hij zal echter nog buitengewoon hoogleraar het kei krecht blijven doceren en ook bli| ven fungeren als adviseur van r generale synode late in Word Heinrich Rathke De generale synode van de veren de evangelisch-lutherse kei (VELK) in Oost-Duitsland heeft Heinrich Rathke gekozen tot niet we leidende bisschop. Hij volgt i' Ingo Braecklein op, die met pen oen gaat. De VELK is een samei werkingsverband van de luthers landskerken van Mecklenburg. Sal sen en Thiiringen. Coggan i heel p vu te wi President Amin van Oeganda verklaard, de aartsbisschnop Canterbury, Donald Coggan. U len ontvangen. Coggan zou dan excuses moeten aanbieden voor z „boosaardige verklaringen" ni aanleiding van de moord op de v< ge aartsbisschop van Oeganda, L woem. in februari van dit jaar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2