Volkszanger in stofstorm apanse films Onvoltooide Hemingway FILM Demonische hommel UND FOR GLORY Prolongaties en reprises ISLANDS IN THE STREAM - Calypso; Den Haag - Asta, 12 jr. KAFR KASSEM EXORCIST II: THE HERETIC i 16 SEPTEMBER 1977 Trouw/Kwartet phs 11 Amslerdam-Tuschinski 2. a.I. jerikaan Hal Ashby (geboren (ad al een roemrijke carrière Ier achter de rug toen hij in regisseur debuteerde met mdlord". Hoe verschillend de die hij daarna maakte j and Maude", „The last de- fchampoo") ook mogen zijn, ze j één ding gemeen: Ashby's voorkeur gaat uit naar naar mensen die door af- J opvoeding en levensomstan- en geestelijk min of meer zijn '5nd n zijn vijfde film. ..Bound for kan men dat niet zeggen. r wil de volkszanger Woody p (op wiens autobiografie uit film is gebaseerd, de titel is od aan het lied ..This train is [for Glory") niet de weg naar Jatschappelijk succes gaan die pm wordt uitgestippeld, maar hij is geenszins geestelijk misvormd: zijn opstandigheid, zijn onwil om zich aan te passen komen voort uit ongebreidelde vrijheidszin, afkeer van onrecht en begeerte naar con tact met de misdeelden. In het begin zien we Guthrie in Pam pa. Texas, in de jaren dertig een gehucht geteisterd door werkloos heid en stofstormen. Door armoe en rusteloosheid gedreven verlaat hij zijn vrouw en kinderen (zelfzucht maakt ongetwijfeld deel uit van zijn vrijheidszin) en rijdt met vele ande ren als blinde passagier, steeds naar het leven gestaan door de spoorweg recherche. per trein naar Califomië, het beloofde land waar fruittelers misbruik maken van de hulpeloos heid der migranten en de ellende misschien nog uitzichtlazer is dan in de thuislanden. Maar Guthrie heeft geluk, hij ontmoet een sociaal bewo- door W. Wielek-Berg gen zanger die vermaardheid heeft verworven door zijn optreden voor de radio en in zijn vrije tijd de vak bond predikt. Hij krijgt een con tract. Niet voor lang, want hij wei gert zich te beperken tot onpolitieke liedjes, hij wil zijn verbondenheid met de armoedzaaiers in de krotten- kampeis uitdragen. Hij gaat zwerven, zijn vrouw, die hij heeft laten overko men. verlaat hem en als de echte roem wenkt (optreden in luxe-hotels en in „coast-to-coast" radio-pro gramma's) verbreekt hij de knellen de banden en trekt er weer op uit .hij moet voeling houden met het volk. ..Bound for Glory" is een mooie, een voortreffelijke film Het langzame ritme biedt de mogelijkheid de ge drukte lege sfeer van tijd en land schap in beelden te vangen en came raman Haskell Wexter maakt van de hem geboden kans een dankbaar ge bruik. Vooral het hopeloze, niet van trieste waardigheid ontblote Pampa is prachtig getroffen. Een beeld dat lang in de herinnering zal blijven is bijvoorbeeld de zwarte, torenhoge wolk van zand die het gehucht be dreigt nadat het al bedolven is onder de druk van de tijd. In de karakters zijn respectabele nu anceringen aangebracht. Hoewel Guthrie zijn vrouw en kinderen tel kens weer alleen laat. twijfelt men niet aan zijn liefde voor hen; zijn vriend de radiozanger die. anders dan Guthrie, werk en politieke over tuiging wil en kan scheiden, wordt volledig in zijn waarde gelaten; min of meer toevallige mede-reizigers worden in een paar trekken scherp geschetst. In David Carradine heeft Ashly de welhaast ideale vertolker van Guth rie gevonden. Men kan zeggen dat hij in alles overtuigt, maar dan toch vooral door de manier waarop hij Guthrie's liederen zingt soms ter loops. soms gedreven, altijd alsof hij ze zelf heeft gemaakt. David Carradine (rechts) in Bound for Glory Arabier moet een Israëlische naam aannemen om zijn baantje als kelner te kunnen behouden; Arabieren krij gen voor hetzelfde werk aanmerke lijk minder loon dan de Israëli's; grond wordt langs slinkse wegen ont eigend; families zijn en worden uit eengerukt. Langzaam (Alaouie gunt zich de tijd) raken we vertrouwd met dorpelingen en dorpsleven, zodat de klap van de slachting des te harder aankomt: het is alsof we de slachtof fers kennen. De regisseur heeft juist door die opbouw melodramatlek ver meden en dat maakt zijn aanklacht des te indrukwekkender Misschien zal deze film sommigen tegen het zere been schoppen, maar door niet-vertoning zouden we zowel Israël als onszelf een slechte dienst bewijzen. Natuurlijk is door de mar telgang van de joden tijdens het nazi-bewind, een grote goodwill ont staan voor het nieuwe, oude land. maar we moeten wel bedenken dat de Arabieren aan de Duitse misda den part noch deel hadden, terwijl ze er wel de last van moeten dragen. Het heeft geen zin koppig met oog kleppen te blijven rondlopen, tot ze met geweld worden weggerukt. On recht is onrecht, moord is moord, door wie ook gepleegd, kennis daar van kan niemand schaden. De film ..Kafr Kassem" kan een belangrijke bijdrage leveren tot genuanceerd denken en is als zodanig waardevol. En hij is nog mooi Ook, voortreffelijk uitgebalanceerd en met groot vak manschap gemaakt. Op 30 oktober 1956 vielen Israël, Frankrijk en Engeland Egypte aan, omdat drie maanden daarvoor, op 23 juli. Nasser het Suez-kanaal had ge nationaliseerd. Op de vooravond van de aanval, op 29 oktober, werden door de Israëli's 49 inwoners van het op Israëlische grondgebied gelegen Arabische dorp Kafr Kassem vermoord, in het kader van een ..kalmeringsactie". Een uit gangsverbod werd een half uur voor het tijdstip van ingang afgekondigd; de mannen, vrouwen en kinderen die op de velden en in de citrusplantages werkten konden dat niet weten en werden, toen ze 's avonds argeloos naar Kafr Kassem terugkeerden, zonder pardon doodgeschoten. De daders moesten weliswaar terecht staan voor een Israëlische recht bank, doch kwamen er met zeer lich te of symbolische straffen af. Tijdens het proces bleek, hoezeer Arabieren- haat hun denken en doen bepa&lde. Van deze misdaad (anders kun je het met de beste wil van de wereld niet noemen) heeft de jonge Libanees Bo- ran Alaouie een uitstekende film ge maakt, waarin hij het Palestijnse standpunt op waardige wijze verde digt. Hij laat de film op 23 juli 1956 beginnen. In het café zijn de dorpe lingen verenigd om naar Nasser's re devoering te luisteren. Zodoende zit ten we meteen midden in de proble men: bindingen worden duidelijk en De Komedianten Meesterwerk van Theo Angelopoulos, waarin een be wogen tijdvak uit de Griekse ge schiedenis zich weerspiegelt in de wederwaardigheden van een reizen de groep komedianten. 15 t.e.m. 17 sept. Oktopus, Amsterdam. l'Affiche Rouge Briljante film van Frank Cassenti over een verzets groep in de oorlog, waarbij heden en verleden vloeiend in elkaar overlo pen. 16 t.e.m. 18 sept. Filmhuis Shaf- fy, Amsterdam; 20 sept. Filmhuis Eindhoven. La Règle du Jeu Sublieme zedenco- medie van Jean Renoir uit 1939. 20 sept. Kreatum, Utrecht. Three Women Laatste, psycho-surre- alistische film van Robert Altman over de levens van drie vrouwen, die op vreemde wijze met elkaar verwe ven raken. De gehele week in City 2, Amsterdam. Casanova Fellini plaatst de legen darische vrouwenheld als een soort sex-robot tegen een achtergrond van bizarre en barbaarse fantasie. De gehele week in Luxe, Arnhem en Studio, Maastricht. Modern Times Een van Chaplin's grote films, gemaakt in 1936. Vrij dag- en zaterdagnacht Alhambra I, Amsterdam. North by Nortwest Een van mees- uit Judo Saga geen opzet van het Amster- Filmmuseum. maar het is de derde keer achtereen, niet vergis, dat het seizoen wordt met Japanse films, afleiden, dat er bij het mu- speciale voorliefde voor filmkunst bestaat, gaat te programma is in de loop van gevarieerd genoeg geweest, er werkelijk gesproken kan van een „museum-show." Ik een show van films die zoda- het algemene patroon sprin- ze tot de wereld van de presentatie de mu- zijn gaan behoren, heeft dan ook nooit voorkeuren getoond voor nationaliteiten, kunstrich- of wat dan ook. oic voorstellingen van het mu- ijn gewijd aan films van Akira awa, van wie velen zich onge il nog ..De zeven samoerai" of >mor.' zullen herinneren. De lenoemde film zal ook nu weer Kurosawa programma een ingeruimd krijgen, maar be- n wordt met een viertal wer- t Kurosawa's vroegste periode 1944 en 1946). iden). mg fa olk/ as. II lchUni m die als eerste zal worden nd is ..Een judo-sage" (Vrijdag Zoals in de meeste Japanse een verhaal met een uiterst iRDAlf 'nhoud. waarbij het meer or. a m de geest waarin gebeurende euwe< beurde dingen worden ver- t*»1* dan om die gebeurende dingen eze film is Kurosawa's debuut puta mregisseur geweest. Hij was N«afdertig jaar oud. had al erva- 'Pgedaan als assistent regis- narist, cameraman. Maar 'aringen zijn voor hem alleen 'pmiddelen geweest bij een 'kt eigen aanpak van de din- zijn regie Die is. in Een judo terk en tegelijk gevoelig. Wat film het meest ideaal tot uit- ui ing ^omt 's de essentie van het QE als de gave van zelfverdedi- t duapet is de verdediging van een :en hem aangedaan onrecht ^hülitsu is een kunst van strijdba- u.mwvt igdzaamheid Zij bereikt in de *>k als zodanig een hoogtepunt. Ie dag w.ordt vertoond ..De een film waarin de in- ing van een fabrieksarbeidster Tlogsindustrie (vervaardiging 'üsche instrumenten) met on- (iding bekroond wordt. De film wordt, zoals alle andere, ver toond zonder onderschriften. Is dat in „Een judo sage" van minder be lang, omdat je de uitwerking van gevoelens en denkbeelden duidelijk kunt volgen, in „De allermooiste" is het hinderlijk. Er wordt ontzaglijk veel in gepraat. Je zou dat gepraat graag omgezet willen zien in ver staanbare tekens nu kom je te dicht bij de herinnering aan de ver heerlijking van de industriële oor logsinspanning, die dichter bij huis heeft gelegen. Ongeveer hetzelfde geldt voor de film „Zij die de toe komst gestalte geven" (19/9), een film over vakbondsvorming. Ook hier mis je te sterk de toegang tot de gesprek ken en individuele gevoelens. Voortreffelijk is weer de eveneens de 19e op het program gezette film „Geen rouw om mijn kinderjaren." Ook hier gaat het vooral om verwer king van gebeurtenissen door men sen. meer dan om een dramatische uitbeelding van die gebeurtenissen zelf. Deze zijn. in het kort: een uni versiteitsprofessor wordt door het re gime van zijn leerstoel gestoten, we gens zijn te vrijzinnige opvattingen. De enige dochter van de man is gaan samenwonen met een student van haar vader. De student, die een revo lutionaire geest heeft, wordt gearres teerd, van spionage beschuldigd en terecht gesteld. Ook het meisje wordt, als dochter van de geschorste professor en geliefde van de als spion terechtgestelde student, gearres teerd. Het brengt een vollledige om mekeer in haar leven. Zij geeft haar verwende bestaan in goed gesitueerd milieu op en gaat de ouders van haar geliefde, doodarme boeren, op het land helpen. Door haar doorzettings kracht weet zij het respect te verove ren van de aanvankelijk hevig vijan dig gezinde dorpsgenoten. Het centrale thema van de film is de geestkracht. Wat er ook gebroken kan worden, de kracht van de geest blijft overeind. Dit heeft het sterkst gestalte gekregen in het meisje De overgang van verwende jonge vrouw, die haar modieuze ergernis op een speciale manier lucht geeft door hartstochtelijk pianospel, het ver nielen van bloemen bij het bloem schikken e.d. naar een sober le vende hard werkende boerenvrouw is weergaloos sterk verbeeld Geest kracht. schijnt de film te willen zeg gen. is bij allen aanwezig. Maar je moet de durf hebben om haar op te delven. Amsterdam-Cinetol 2, 16 jr. ter Hitchcock's beroemdste thril lers, met Garry Grant, James Mason en Eva Marie Saint. De gehele week in Alhambra 2, Amsterdam. A clockwork Orange Kille, meedo genloze en profetische benadering van toekomstig geweld, door Stan ley Kubrick. De gehele week in Ami- citia, Sneek. The Sting Verrukkelijke gangster parodie, gesitueerd in de jaren twin tig, geregisseerd door George Roy Hill. De gehele week in Palet, Bus- sum; Concerthuis, Groningen; Tivo- 11 3, Apeldoorn; H2, Heerlen; Euro 1, Hilversum. Dillingcr is dood Indringende film van Marco Ferreri over een man die uit verveling een moord pleegt. 16 en 17 september Filmhuis, Delft. Amsterdam Alhambra I en Rem- brandtpl.; Den Haag Metropole 2 en Camera; Rotterdam Beurs en Are na; Eindhoven Metropole; Hilver sum Rex; Nijmegen Centrum; Heerlen Royal; Den Bosch Euro 2; Leiden Luxor; Enschede Al hambra; Utrecht Camera; Amers foort Grand 3; Groningen Came ra; Haarlem Luxor; Tilburg Har monie; Breda Grand; Arnhem Luxor, 16 jr. In de naslag-werken over de Ameri kaanse romanschrijver Ernest He mingway zal men de roman Islands in the Steam zelden of nooit vermeld zien. De roman is dan ook posthuum uitgegeven. Hemingway is er ooit aan begonnen. Aan de levensbeschrijving van een man, die in de loop van de jaren een beroemd kunstenaar is ge worden, zijn ontwikkeling is begon nen in het roerige Parijs van de jaren twintig, een paar keren getrouwd is geweest en kinderen heeft. Op een eiland in de Caribische Zee is dc man enigszins tot rust gekomen. Niet in het minst door zijn grote voorliefde voor drank en vissen op „groot zee- wild". Zoals men ziet, een verkapte autobio grafie. Maar te zeer autobiografie dan dat Hemingway het boek heeft willen voltooien. Hij liet het liggen en een vriend heeft de taak op zich genomen het werk af te maken en (in 1970) te laten uitgeven. Het gaat dus om een oneigenlijk werk van Hemingway. En dat oneigenlijke druipt ook aan alle kanten van de film af. Ten eerste in de figuur van de hoofd rolspeler, George C. Scott, die volledig gegrimeerd is als een levende uitgave van Hemingway en in zijn optreden .ook dc ongegeneerdheid ea wispeltu righeid van Hemingway ten toon spreidt. Wat het verhaal betreft zijn er slechts zeer zwakke punten van over eenkomst met de Hemingway-story. Om die reden hangt de film dan ook van onechtheden en gezochtheden aan elkaar. Het ergst is de sentimen tele inslag. Sentimentaliteit verscho len achter grofheid. Misschien lag dit in de lijn van Hemingway. Sentimen taliteit is hem niet vreemd geweest. Alleen had Hemingway's sentimenta liteit toch een natuurlijker karakter. Het verhaal is dat van een befaamde Amerikaanse schilder en beeldhou wer Thomas Hudson die zich, na een paar mislukte huwelijken op een der Bahama-eilanden heeft terugge trokken.' De man leidt een rauw leven, met een drankzuchtige vriend, een toegewijde negerbediende en een vro lijke vriendin. Hij krijgt bezoek van drie zoons (uit twee huwelijken). Er wordt een gevoelige vader-zoons rela tie opgevoerd, waarbij de man ook nog tot het hart van zijn weerbarstigste spruit weet door te dringen. Met name na een spannende jacht op een grote zwaardvis (aan deze in het oorspron kelijke bock opgenomen episode is Hemingways bekendste korte verhaal „The Old Man and the Sea" ont leend). Het is inmiddels oorlog en Hudson wordt daarmee geconfron teerd door de, in het verhaal volledig erbij gesleepte, komst van uit Europa uitgeweken joodse vluchtelingen. Het contact met de oorlog krijgt een wre der karakter, als Hudson van zijn eerste vrouw te horen krijgt dat hun zoon als oorlogsvlieger is omgekomen. Hudson wil naar huis terug, maar vindt daarbij, op beproefde heldenma nier, de dood. De film is volledig afhankelijk van de acteursprestatics van Scott. En gege ven de volledige onechtheid van de figuur, die hij had uit te beelden een kwasi levende, panopticum-He- mingway dient hem alle waardering worden toegekend. Dat is ook het enige positieve, dat over de film kan worden gezegd. Zelfs de camera levert niet meer op dan onbezield plaatwerk. Met inbegrip van de jacht op de zwaardvis. D 0 Scène uit de film Islands in the Stream Linda Blair in Exorsist II, The Heretic William Friedkin's demonische thril ler „The Exorcist", een hoge golf in de vloed van magische thrillers die toendertijd over ons werd uitgestort, heeft stormen van hysterie verwekt. Overal, maar niet in Nederland, en dat pleit voor het platte landje. Overigens bracht hij niet alleen enge dromen op. doch ook een hoop geld Vandaar dat Hollywood, meer dan ooit tuk op gewin, zon op middelen om de wonderkip nog een gouden el te laten leggen voor hij geheel was leeggebloed. En ziedaar, er ontstond een vervolg op het spektakel, dit maal geregisseerd door John Boor man Het heet eigenlijk „The Here tic" („De Afvallige") maar om vooral geen misverstand te laten ontstaan heeft men er de titel „Exorcist II" aan toegevoegd. In het persmateriaal wordt een machtige hoop moeilijke taal geba zeld over verbindingen tussen we tenschap en religie en veroorloofd men zich een aantal grote namen aan te roepen onder andere Teil hard de Chardln en Julian Huxley. Welja! Regisseur Boorman en scena rioschrijver William Ooodhart moe ten toch wel een cynisch lage dunk van het lezende en kijkende publiek hebben als ze denken dat iemand daar in loopt. Want een ieder die niet op de een of andere wijze gevaarlijk op zijn achterhoofd is gevallen zal filmscenario en film zonder moeite onderkennen voor wat zij zijn een stapel baarlijke on-amusante onzin Daar kan het humbuglaanse kleu renschema. gebaseerd op het Afri kaanse landschap en de sprinkhaan, ook niets aan veranderen Hoor hoe het verhaal verloopt. Re gan (Linda Blair), het meisje dat vier jaar geleden door een nobele priester van een Afrikaanse demon werd ver lost en intussen zoals te verwachten viel. is opgegroeid tot een dikkige tiener, heeft nog steeds last van boze dromen en is daarom onder behan deling van een vrouwelijke psychia ter (Louise Fletcher) die een nieuw snufje op haar uitprobeert. Een elek trisch apparaat dat twee mensen on der hypnose brengt en hen ervarin gen van de proefpersoon, die in het onderbewuste zijn weggezonken, synchroon laat herbeleven. Midden in de behandeling ploft een priester binnen aan wiens gezicht men on middellijk ziet dat hij zwaar wordt gekweld (Richard Burton» Hij wil weten hoe zijn voorganger. Exorcist I. aan zijn einde kwam en de demon in kwestie wil hem daarbij best ter- wille zijn. HIJ manifesteert zich als een soort dikke hommel en vervoert de'priester op zijn rug naar Afrika, alwaar hij vele vreemde avonturen beleeft en danig in het ongerede raakt De eindstrijd wordt uitge vochten in Regan's oude kamer zwermen sprinkhanen razen daar rond, de oude Regan ligt gruwzaam opgetut ln bed duivels te wezen en het scheelt maar een haar of het hele zwikkle wordt het verderf ingeslin- gerd Doch wees genist, het goede overwint. Exorcist II heeft het zells in Amerika niet goed gedaan Daar om besloot de regusseur er achteraf een half uurtje speeltijd uit te halen. Dat het zonder meer kon zegt genoeg over het niveau van zijn werk. Episode uit de film Kafr Kassem controverses, het gaat echt niet al- bische arbeiders geschiedt met be- nig appeltje te schillen met de com- leen om de onderdrukking van de hulp van Arabische notabelen en munisten. Maar alom tegenwoordig Israëli's, want de uitbuiting van Ara- aanhangers van Nasser hebben me- is de druk van de discriminatie: een

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 11