Broedergemeente
snelst groeiende
kerk in deze tijd
Hervormd moderamen beveelt de
Vredeskrant aan voor gesprek
,3
Uit brieven van lezers
Zendingsdag met aandacht voor scholen
Gereformeerden onthouden zich van oordeel
UIT DE KERKBLADEN
We mogen
elkaar niet
loslaten
Alfrink pleit voor
geweldloosheid
VANDAAG
Voorbijganger^
DINSDAG 13 SEPTEMBER 1977
Trouw/Kwartet
_ISDAC
Van een onzer verslaggevers
ZEIST „De wereld ls van God". Dat was het thema van de
zendingsdag van de evangelische broedergemeente. Een traditi
onele jaarlijks terugkerende dag bij de hernhutters in Zeist, die
vooral bekend zijn geworden om hun zendingswerk. Zo bestaat
het zeister zendingswerk reeds vanal 1793. Maar er is de laatste
Jaren heel wat veranderd.
De evangelische broedergemeente is
wel de snelst groeiende kerk in deze
tijd genoemd. Dat komt door de vele
gemeenteleden, die naar Nederland
kwamen toen Suriname van Neder
land los kwam. Zo groeiden de be
staande gemeenten zoals Amster
dam-Bijlmermeer. Haarlem en Den
Haag sterk uit en kwamen er nieuwe
gemeenten bij, zoals Rotterdam,
Utrecht en Arnhem.
Op deze zendingsdag was dat merk
baar. Vele Surinamers kwamen met
bussen naar Zeist zodat de politie
aan dat extra verkeer rond de plei
nen soms even zijn handen vol kreeg
en de kerk naderhand tot berstens
toe was gevuld. Er was de gezellig
heid van kopen en verkopen op de
bazaar, er was de ontmoeting van
elkaar met Surinaams eten en
drinken.
De samenkomsten in de kerk op het
Zusterplein vormden de hoogtepun
ten. Eerst de middagsamenkomst,
ingeleid en geleld door de predikan
ten Jan van Veen en Jaap Legène en
met zang van een koor uit de Bijlmer
o.Lv. de heer Adamson. Een team
van zendingsmedewerkers, de arts
H. den Butter, de landbouwkundige
Hans de O root en de directeur van
het onderwijs van de Surinaamse
broedergemeente drs. August Pen-
gel. vertelde achtereenvolgens over
het medisch werk, het landbouw-
werk en het christelijk onderwijs van
de hernhutters. De Surinaamse theo
logische student Freddy Lachman
getuigde van zijn roeping om in de
kerk te gaan werken.
Voortgang
Bij alles werd gesproken over de
voortgang van het werk dat in Suri
name. een ontwikkelingsland, nog zo
nodig is. Er werd ook gesproken over
noden, hetzij meer naar de materiële
kant (bijv. het onderwijs) hetzij meer
naar de geestelijke kant. Gevraagd
werd otn voorbede en om financiële
steun voor het werk in Suriname.
De financiële bijdragen van deze dag
zijn bestemd voor de Grote Stads
kerk. de Mama Kerki of „moeder
kerk" van de hernhutters in Parama- Srhnlpn
ribo. die dezer dagen tweehonderd
jaar bestaat en voor het bijzondere
vrouwenwerk vanuit de Stadszen-
ding te Paramaribo.
het gezamenlijk zingen zorgden voor
afwisseling en met veel Surinaamse
liederen.
De dag werd afgesloten met een
zangdienst zoals men dat in „Zeist"
gewend is, maar deze keer met een
extra steun van het blazerskoor van
de gemeente en van solisten dl* bij
Onderwijsdirecteur Pengel vertelde
ons nog speciaal over zijn zorgen
over de toestand van de scholen in
8uriname. De broedergemeente
heeft 93 scholen met in totaal 24.000
leerlingen. Het onderhoud van deze
scholen vraagt handen vol geld als
gevolg van het vochtige, tropische
klimaat.
Voor dit onderhoud stelt de Suri
naamse regering Sf. 6,44 per leerling
per jaar beschikbaar. Dat is in de
praktijk net genoeg voor de dage
lijks reparaties, zoals verstopte wc's,
kapotte ruiten of klemmende deu
ren. Voor de grote beurt, die om de
vijf jaar echt wel nodig is, is geen
geld.
De scholen, die op zichzelf goed zijn,
verwaarlozen meer en meer. Een on
derzoek heeft uitgewezen, dat alle 93
scholen, op een of twee na, gereno
veerd zouden moeten worden. Pen-
gel: „Zoals het nu is, is het werkelijk
triest, niet alleen in het binnenland,
ook in Paramaribo."
Wanneer vijf jaar lang 45.000 gulden
per jaar op tafel zou komen, zou de
kwestie van het onderhoud van de
baan kunnën zijn. Dit vijfjarenplan
zou dan, volgens de plannen van
Pengel, gevolgd moeten worden door
een meerjarenbeleid, waarin de con
tinuïteit van het onderhoud is ge
waarborgd. In Nederland is hij op
zoek naar mensen, die bereid zijn
Onderwijsdirecteur drs. August
Pengel van de Surinaamse broe
dergemeente vertelt op de zen
dingsdag over de christelijke
scholen in zijn land.
daar een steentje aan bij te dragen,
zodat de Surinaamse kinderen niet
langer in ongezellige, lekkende, ver
veloze scholen hoeven te zitten (giro
24696 t.n.v. zendingsgenootschap
evangelische broedergemeente te
Zeist).
Korte duidelijk geschreven, helst aan èón kant getypte, bneven kunnen worden
gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Bij
pubhkat* wordt de naam van de schrijver vermeld
Polen
Als vrije Poolse publicist en oprich
ter van de Stichting Vrij Polen in
Nederland werd mijn aandacht ge
vestigd op de artikelen van J. den
Boef over Polen, die ik met grote
belangstelling heb gelezen. Gaarne
wil ik dan ook de redactie van
Trouw hartelijk dank zeggen voor
de betoonde belangstelling voor de
gebeurtenissen in Polea De al ge
noemde stichting Vrij Polen tracht
haar doelstellingen te realiseren o.a.
door de uitgave van het vijfmaal per
Jaar verschijnende tijdschrift „Vrij
Polen." ZIJ doet een beroep op de
solidariteit van alle vrijheidslieven
de mensen met de Poolse vrijheids
strijd, met de Poolse arbeiders en
intellectuelen, door spontaan dona
teur te worden van de stichting.
Jaarlijkse bijdragen vanaf tien gul
den, postgiro 254013 tav. Stichting
Spaarvarken
Vrij Polen, Vllsslngen. Gelet op het
aandeel van de Poolse troepen bij de
bevrijding van Nederland zeker niet
te veel.
Vlissingen Billy Strenk
Stichting Vrij Polen
Mensen moord (4)
Naar mijn stellige overtuiging is de
Bijbel de enige bron, die de Juiste
ethiek kan aangeven inzake deze
kwestie. Dat God rekent, dat HIJ
vanaf de bevruchting van de eicel
met een nieuwe mens te maken
heeft, blijkt uit de volgende tekst:
„Eer ik u vormde in de moeder
schoot heb ik u gekend" Jeremia 1
vers 5. En Davtd zegt: „Van den
moederschoot af zijt Gij mijn God"
Psalm 22 vers 11. En in Psalm 139
vers 15 en 16 „Mijn gebeente was
voor u niet verholen, toen ik in het
verborgenen gemaakt werd uw
ogen zagen mijn vormeloos begin."
Ook de erfelijkheidsleer leert ons
dat vanaf de bevruchting tn wezen
een nieuwe mens is aangegeven Het
toestaan van abortus is een wezen
lijke ontkenning van de waarde van
het menselijk leven. Ik heb nog een
waarschuwing voor al die mensen,
die medeplichtig zijn aan dit mis
drijf ..Vervloekt is MJ. die in het
geheim zijn naaste doodt." (Deut
cromomium 27 vers 24) ..Hun einde
zal zijn naar hun werken (2 Corinthe
11 vers 15) de moordenaar
.hun deel is in de poel die brandt
van vuur en zwavel" (Openbaring 21
vers 8) Bekeert u, nu het nog kan!
In Trouw van 10 september jl
houdt Ing. P. Westra van het Land
bouwschap een zonnig propaganda-
praatje over „het meest moderne
dier van deze tijd": het varken. Met
indrukwekkende cijfers toont hij
aan. dat „de wonderlijke wereld van
onze knorbeestjes" een fikse bijdra
ge levert aan onze nationale econo
mie. Het varken, stelt hij spits, is
„duidelijk een spaarvarken voor ons
volk".
Het zal wel waar zijn. De kassa rin
kelt. het varken spekt onze beurzen.
Maar vraag niet ten koste waarvan!
Uit talrijke studies en rapporten is
bekend, dat het varken in onze mo
derne huisvestingssystemen een
hoogst beroerd leven lijdt. Opgeslo
ten in een geestdodende omgeving,-
wordt dit dier constant gefrustreerd
in z'n meest vitale fysieke, maar ook
sociale en psychische behoeften.
Wat de zogenaamde „bio-industrie"
in feite met het varken uithaalt,
kunt u bijvoorbeeld lezen in het
„Rapport van de commissie veehou
derij welzijn dieren" van de Natio
nale Raad voor Landbouwkundig
Onderzoek TNO (Den Haag. 1975) en
in het vierde rapport van de Studie
commissie intensieve veehouderij,
getiteld „Het houden van mestvar-
kens" een uitgave van de Neder
landse Vereniging tot Bescherming
van Dieren.
Hilversum HansBouma
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM In afzonderlijke brieven hebben de moderamina (dagelijkse besturen) van de
synodes van de hervormde kerk en van de gereformeerde kerken zich geuit over de Vredeskrant,
die het Interkerkelijk Vredesberaad ter gelegenheid van de volgende week te houden Vredesweek
heeft uitgegeven.
De gereformeerden willen geen oor
deel geven over de krant, terwijl de
hervormden vinden plaats de krant
terecht de vraag van de kernwapens
in ons land aan de orde stelt. „Wij
zijn er allen van overtuigd dat het
hier gaat om een uiterst fundamen
teel vraagstuk," zeggen de her-
mvormde synode-praeses (Voorzit
ter) ds. G. Split en scriba dr. A. H.
van den Heuvel, „en wij zijn het allen
eens dat ons volk, onze regering en
ook onze kerken zich niet langer
mogen neerleggen bij het grote zwij
gen dat deze problematiek omgeeft."
Het hervormde moderamen heeft
zijn brief aan het IKV gericht terwijl
de gereformeerden hun brief aan de
kerkeraden hebben gezonden. Zij
melden de raden dat het moderamen
zich nu nog niet uitspreekt over het
manifest tegen de opslag van kern
wapens in ons land, omdat het oor-
logsvraagstuk het komende voorjaar
uitvoerig In de generale synode aan
de orde zal komen.
Op synode
Daarom lijkt het moderamen ook
ongewenst Indien andere kerkelijke
vergaderingen zich in dit stadium
voor de oproep van het manifest
tegen de kernwapens zoals dat in de
Vredeskrant staat, zouden uit
spreken.
Of de Vredeskrant al dan niet in de
gemeenten zal worden verspreid wil
het moderamen, aldus het schrijven,
aan het gezonde oordeel van de
kerkraden overlaten.
Mocht een kerkeraad daartoe over
gaan, dan dient deze zich bewust te
zijn dat de IKV-actie veel vragen
openlaat. In het gesprek over de
problematiek zullen ook degenen
die wel de noodzaak van een her
nieuwde discussie aanvaarden,
maar de actie via het manifest van
het IKV afwijzen, hun volle kans
moeten hebben, aldus de brief.
Relatie
Mocht een kerkeraad niet tot ver
spreiding overgaan, dan wil het mo
deramen erop aandringen de zaak
van de bewapeningswedloop en de
daarmee gepaard gaande nucleaire
dreiging toch in de gemeente ter
discussie te stellen.
In zijp brief maakt het moderamen
vóórts duidelijk, dat, hoewel er le
den van de gereformeerde kerken
met leden van andere kerken In het
IKV samenwerken, er geen sprake is
van directe verantwoordelijkheid
van de gereformeerde kerken in Ne
derland voor de publicaties van het
IKV. Wel is er relatie met de gerefor
meerde deelnemers in het IKV via
een speciaal deputaatschap. t
Het hervormd moderamen geeft toe
dat het aan de orde stellén van het
vraagstuk van de kernwapens diepe
emoties zal losmaken en zegt dat de
Vredeskrant al tot verhitte discussis
heeft geleid. „Wij verwachten niet
dat dit de komende weken minder
zal worden. Het kan ook moeilijk
anders; vragen van dood en leven
roepen nu eenmaal emoties
wakker."
Uitverkocht
Het moderamen van de hervormde
kerk roept op tot zorgvuldige ge
sprekken in de gemeenten, om sa
men een nieuw landelijk gesprek
mogelijk te maken.
De Vredeskrant, die in 280.000
Groningen
DouweJ. Muller
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraal 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTEROAM/DORDRECHT:
Postbus 948
HIIL, eKlitnl» O D/tMAnlam
wesuxaaK y noneroam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel. 05200-17030
Uit onze verslagen van de vergade
ringen der christelijke gereformeer
de synode kan duidelijk worden, dat
(ook) in deze kring voldoende ver
schil van mening heerst. De verle
den week zaterdag te Apeldoorn ge
houden theologische hogeschooldag
van de christelijke gereformeerden
geeft echter ds J H. Velema (zelf
synodelid) aanleiding in het chr. ge-
ref weekblad De Wekker te
schrijven:
„Wat is de Here, de Koning van Zijn
Kerk. weer goed over en voor ons
geweest'
Wat heeft HIJ in Zijn gunst ons een
rijke Schooldag gegeven.
Wat heeft HIJ alles doen meewerken
zodat we bemoedigd en gesterkt al
len naar huis konden gaan, hetzij we
dichtbij of ver van de Loolaankerk
wonen De trouw van de Here prij
zen we.
We slaan ons niet op de borst: dat
hebben wij weer gepresteerd en we
hebben eens even laten Hen dat wij
er ook nog zijn als kleine Chr. Qeref.
Kerk
Neen. we lijn de Here dankbaar voor
Zijn werk en trouw en goedheid
Dat kwam uit in de prachtige op
komst. de goede sfeer, het fijne zin
gen. de uitstekende collecte, de op
bouwende toespraken.
We hebben er allen ieU van mogen
gevoelen, vermoed ik: kerk-zijn is
een wonder.
Dat maken wij niet, maar dat geeft
de Here
Ds. J. H. Velema
Er mag in ons kerkelijk leven nog
zoveel aan de orde zijn en aan de
orde komen maar de liefde tot de
Koning van de Kerk en daarom tot
de Kerk van de Koning bindt ons op
wonderlijke, bijna mystieke wijze
samen.
Daarom kunnen noch mogen, willen
noch durven we elkaar los te laten,
omdat we dwars door onze zonden
heen merken dat de Here ons niet
loslaat en Hij met Zijn Geest nog
werkt".
Neutronenbom
In de rubriek van de landelijke fede
ratie van doopsgezinde zusterkrin-
8en in het Algemeen Doopsgezind
icckl>Lid schrijft mevrouw M. C de
Wilde-Mulder over: wegwerpartike
len, en zij brengt de neutronenbom
ter sprake.
„Gebouwen, scheppingen van men
sen: méér waard dan de mensen, de
makers zelf!
Onze Schepper en Maker heeft ons
niet hiertoe geschapen. Wij mensen
hebben wegwerpartikelen gemaakt
en we vinden het vaak .zonde' om ze
ook als zodanig te beschouwen. En
toch zijn dat maar zielloze, levenloze
dingen.
Maar Hij, die de wereld schiep en al
wat daarin leeft, heeft levende men
sen gemaakt. Heeft hen begiftigd
met vele goede gaven van hoofd,
hart en handen. Hij heeft Zijn Geest
aan hen gegeven. Heeft met oneindi
ge liefde hen liefgehad. De mens kan
daarom voor God, onze Heer geen
wegwerpartikel zijn, van nul en ge-
ner waarde.
Op een vrijzinnige zondagschoolka
lender stond in mijn Jeugd: ieder
mensenkind is van oneindige waar
de. We zouden het niet zeggen, als
we lezen, dat de mensheid 700 mil
jard dollar per jaar uitgeeft voor
werktuigen om de mensen te vernie
tigen.
De theoloog Gollwitzer zegt zoals
u in een vorig nummer van het
A. D. W. hebt kunnen lezen: WIJ
schaffen de bewapening af óf de
bewapening schaft óns af.
O. ik weet best. dat we ook van heel
andere dingen onder de indruk kun
nen komen. Bijv. van de grote zorg,
.toewijding en liefde, die door men
sen aan medemensen besteed
wordt. Maar juist dén. als we ook
dóér oog voor hebben, voor die grote
zorg en toewijding om ook maar één
mensenleven te redden, juist dan
zien we hoe zeer de drift om te
vernietigen, om steeds perfekter wa
pens te ontwikkelen in flagrante te
genstelling is tot de hoge waarde
ring van de mens als Gods schepsel.
Wij willen toch ook geen wegwerpar
tikelen zijn? Dat zou eerst met recht
.zonde' zijn. Zonde tegenover onze
Maker!"
Beroepen
Uit de correspondentierubriek van
het hervormde Gereformeerd Week
blad:
„T. C. S. te H. U snijdt in uw brief
een bijzonder tere zaak aan: het
beroepingswerk en de beslissing van
de predikanten op een beroep. U
kunt niet begrijpen dat sommige
gemeenten terstond weer een predi
kant ontvangen wanneer ze vacant
geworden zijn, terwijl andere ge
meenten soms twintig tot dertig be
roepen moeten uitbrengen. En wan
neer 'n predikant dan toch meent in
Gods weg te gaan, dat is voor u een
beetje onbegrijpelijke zaak. Waar
om laat men een gemeentè die al
zolang vacant is herderloos en waar
om heeft een andere gemeente ter
stond weer een predikant? Hoe kan
dit nu beide Gods weg zijn? Nu is 't
bijzonder moeilijk om over het hart
van een predikant te oordelen. We
zullen een bepaalde beslissing, die
toch voor Gods aangezicht genomen
werd, moeten eerbiedigen, ook al
blijft onze eigen gemeente vacant en
hoezeer we dat ook betreuren. Zou
den er bij een beslissing op een
beroep ook geen menselijke facto
ren meespelen? Wie zal dat durven
ontkennen. De Heere werkt trou
wens soms dwars door onze mense
lijke overleggingen en beslissingen
heen. En daarom moeten we het
uiteindelijk in de hand Gods leggen.
Hij kent ook de harten van Zijn
dienaren en Hij doorgrondt ze. Maar
we moeten wel bijzonder voorzichtig
zijn om er een ongegrond oordeel
over uit te spreken. En wanneer men
zijn oor te luisteren legt in de ge
meente kan men wel eens opmerkin
gen horen, die toch eigenlijk niet
passen".
exemplaren is verspreid, is reeds to
taal uitverkocht. De Vredesweek
wordt komende zaterdag geopend
met een landelijke kerkedag in Den
Bosch, waar onder meer gesproken
zal worden door dr. Van den Heuvel,
bisschop Ernst van Breda, de secre
taris van het IKV, dr. Mient Jan
Faber/en de voorzitter van de gere
formeerde synode, ds. C. Mak. Het
IKV wil eeri brede beweging begin
nen tegen de kernwapens onder de
slagzin: „De kernwapens de wereld
uit.om te beginnen uit Neder
land."
LEUVEN (ANP) De moderne wa
pens bieden geen enkele veiligheid,
maar veroorzaken zelfs een voortdu
rend toenemende onveiligheid. Ge
weldloosheid is dan ook geen uto
pisch idealisme, „maar in feite het
teken van een realistische kijk op de
werkelijke situatie in onze wereld".
Dit heeft kardinaal Alfrink, interna
tionaal voorzitter van de katholieke
vredesbeweging Pax Christi, gezegd
in zijn slotrede op de studieconfe
rentie te Leuven over „Europese vei
ligheid in wereldwijde kontekst",
die het afgelopen weekeinde werd
gehouden. De kardinaal herinnerde
aan de Vatikaanse verklaring van
1976, waarin de bewapeningswed
loop wordt verworpen als een on
rechtvaardigheid, een dwaasheid en,
een schandaal. Volgens kardinaal'
Alfrink betekent het Vatikaanse
aandringen om alternatieven voor
de bewapening te vinden, een ver
zoek om de beginselen van de ge
weldloosheid te ontwikkelen.
De driedaagse studieconferentie in
Leuven, die georganiseerd werd
door Pax Crhistie, werd bezocht
door honderd deelnemers uit West
en Oosteuropese landen en uit de
Verenigde Staten. In werkgroepen
werden zes onderwerpen behandeld:
bewapeningswedloop, christelijke
standpunten over kernwapens, ge
weldloze verdediging, het militair
industrieel complex, politieke ont
spanning en de Westeuropese kern
macht. Daarbij stond centraal de
vraag naar de kerkelijke bijdrage en
naar het informeren en mobiliseren
van de publieke opinie. Van de
werkgroep, die de Nederlandse rege
ring heeft ingesteld voor het onder
zoek naar geweldloze conflictoplos
sing was sekretaris dr Snapper aan
wezig.
Os. Van der Meer de
Walcheren
Oud-legerpredikant jonkheer P. H.
W. M. van der Meer de Walcheren te
Utrecht is op de leeftijd van 73 jaar
plotseling overleden. Hij was predi
kant van de protestantse kerk van
Antwerpen (1939-1942). de hervorm
de gemeente van Etten (NB) en van
1950 tot 1969 legerpredikant.
Os. G. F. Hajer
Op 73-jarige leeftijd is overleden ds.
G. F. Hajer. gereformeerd emeritus
predikant te Ede. Hij heeft gestaan
in Schoonebeek, Ede. Leiden en Bei-
len. was zes jaar krijgsmachtpredi
kant en van 1970 tot 1974 nog predi
kant te Kootwijkertxoek.
Fabel
Zaterdagavond las Alexander Po!
zijn fabel voor in de TV-uitzendin ee oi
van de NCRV. Het was de fabel vij e
de chinchilla's en de rat. Een
scherper tekening van de situatie
Chili ben ik zelden tegengekomei
Ik moest even denken aan wat mi
eens verteld is. Een meisje bezoek
op zondagmiddag in Parijs een
protestantse kerk waar niet meer
dan twintig mensen luisteren naa
een preek over Daniël in de
leeuwenkuil. Het meisje dat
voordien eigenlijk nooii een
kerkdienst met een preek had
meegemaakt, staat verbijsterd op
straat. Ze houdt de eerste de bestd
voorbijganger aan en zegt: Moet li
eens horen. Dit is ongehoord, wat}
hier vertellen over een zekere
Danieïl. Als dat verhaal waar is
moet iedereen het weten dat erzoj
God is. Als het verhaal van de
chinchilla's en de rat waar is
is geen fabel meer, het is de
werkelijkheid. Eergisteren hebb
echte Chilenen opnieuw „de elfdi
herdacht, want zo noemen ze 11
september 1973 die zwarte dag todg we
de duivels kwamen en behalve ^yg,
AUende nog eens dertigduizend ;eids
mensen om het leven brachten on t ker
op grond daarvan een „Qhrlstelijk s Ko
aristocratische republiek te {ede
vestigen. In wezen niet meer dan jy in
klein stel schurken die zich van de
geldbronnen van dit land hebben
hei
meester gemaakt om er mooi wee orbei
van te spelen ten kosten van de
erleg
miljoenen verarmden. Als 't niet j n Ve
was, zou je gaan gillen. Dat zoiets
bestaat en dat zulke mensen zich
christenen noemen! Het is te
begrijpen dat velen tegenwoordig-^'t"e
wat zuiniger op dat woord
„christelijk" willen zijn. En dat
velen het niet zo vanzelfsprekend
vinden dat het evangelie verbreid n d
wordt, maar dat zij een diepe n j
behoefte hebben om te vragen: w< to]
evangelie? Het evangelie van öe
vrije prijzen en de aan banden
gelegde lonen of dat van de
mensenzoon die ons wilde leren
leven, maar dan met elkaar en in ht]
verantwoordelijkheid voor elkaar 'c
En wat Hij daarvoor deed was
evenmin een fabel.
FN
t voi
larde
Art
lei
ïzett
beid:
ok gi
:htl
4aai
n d<
oord
nei
:ht
indvrc
ren o
'ers
eids
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Veenendaal: H. Smit
Ijsselmuiden; te Schildwolde: Hlyp.
Oortgiesen, kand. aldaar die dit T
roep heeft aangenomen (verb, btfat b
te Nieuwe Pekela: drs R. T. Huizii iatst
te Elspeet; te Ridderkerk: I. Kol aard
Zoetermeer; door de gen. synode jespr<
predikant voor buitengew. weiiet ar
(vlootpred E. S. Klein Kranoenh;
burg, kand. te Hoevelaken.
Aangenomen naar Rottevalle:
Klooster, kand. aldaar.
Bedankt voor Rotterdam-Delf s|
ven: G. van den End te Papi
drecht; voor Leerbroek: J. P. Verlj
de te Montfoort; voor Oude Toni
B. Oosterom te Oudewater;
Schoonhaven (toez.): J. van Wierfiet
Kampen. |tns
en w
GEREF. KERKEN
Beroepen tot coördinator voor lKvei
evangelisatiewerk in Rotterda vent
drs J. Pasveer te Roden, direcUens£
van het vormingscentrum De DrL
klank te Paterswolde, die dezej
noeming heeft aangenomen, te f
richem: J. A. Bos te Berkel en 1
denrijs, die dit beroep heeft aanE^
nomen.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Den Haag-West:
Plantinga te Dronten; te 's-Gravf
moer en te Meppel: A. P. van Lanfc
velde, kand. te Nunspeet; te Niji
speet: W. van Sorge te Schiedaj
die bedankte voor Maassluis.
Aangenomen naar Ede: J. van
stel te Enschede-West
hti
ok a
ikor
GEREF. GEMEENTEN indt
Beroepen te Boskoop: R. Boogaa lens
te Leiden; te Tricht: J. Mijnders nge:
Ridderkerk. an
ndei
Ds. Th. Delleman >7 j
el d
Op 78-jarige leeftijd is overleden an
gereformeerde 'oud-studentenpre ing
kant ds. Th. Delleman te Groningi wee
Hij is vooral bekend geworden do ril di
zijn publicistische arbeid, die hij opfu
kort voor zijn dood voortzette. I>en.
zer dagen verscheen nog van h< rinc
een boekje over crematie of begi unct
ven. Ds. Delleman schreef over ten
meest uiteenlopende onderwerpt ïkor
waarbij het achteraf opvalt, dat rakt
daarbij zijn tijd doorgaans vooniaarl
was. Zo publiceerde hij in 1960 d
pleidooi voor het vasten, toen n >aar
niemand sprak over nieuwe level
stijl. Met ds. M. A. Krop schreef
in 1954 het bekende „Hervormd*!
reformeerd gesprek".
Het was ds. Delleman, die in 1961
„kwestie-Assen" aan de orde stelT
wat er toe leidde, dat enkele ja)
later de binding aan de leeruitsp
ken over Genesis 1-3 uit 1926 in
gereformeerde kerken verdwe
In opdracht van de synode schri
ds. Delleman „Opdat wij niet ven
ten", herboek over het verzet van
gereformeerde kerken in 1940-'
Ds. Delleman was predikant in Gi
senburg. Aalten en Rotterdam-K
lingen, voordat hij van 1947 tot IS
studentenpredikant was in G
ningen. r
Na een uitvaartdienst, morgen»
tend in de Stadsparkkerk om
uur. vindt de crematie in beslot
familiekring plaats.
i