3= Rosenkavalier: Itijd weer errukkelijk ü^Oaverende show Dij Béjarts Mutra Goed gek: een te komisch blijspel TB JdfiO a 12 13 Muziek, nietom overte schrijven, maar om naar te luisteren Vocalistenconcours geen hoofdprijs Residentie Orkest start met De Falla Opera internationale meubelbeurs jaarbeurs utrecht Gewestelijk Orkest: veel enthousiasme Internationale Gauteamus Muziekweek Zwakbezette finale zonder landgenoten Meer bestuurders met glaasjes-op Kritiek Kamerlid op KLM-tarieven tet BINNENLAND Trouw/Kwartet ADVERTENTIE woensdag donderdag vrijdag zaterdag zondag maandag dinsdag ALLEEN VOOR DE VAKHANDEL KIJKDAG VOOR GESLOTEN ALLEEN VOOR DE VAKHANDEL PARTICULIEREN dagelijks open van 9 17 uur 'nlichtingen 030-914914 op VAKDAGEN alleen voor akhandei na 'eg t'mat e voor particulieren ALLEEN toegang op zaterdag 10 sept >e aldus ontstaj f )e aldus ontsti gwerkt. „I driepieer, an een hipje >k beter voor] aan de hai dobbelsteentj eigen brood il sloe^ aan zijn r het brandei haar ihuiskoi gratis enki ze iceldt die cigi haar man me niet kwalij Ik toch zeki hééft gehoui broek d> moet zich ni de haar man op fcroekepli egen haar al ,te leren et. imel vaarderil ht dat meen „Je moet ar nun. Wil ls ze samen dig eensgezii „Ach, ik ht anna het ma; r eigen fouti eemoedig ov. I; or Jai Kort [STERDiM De opvoering van ir Rosercavalier" van Richard iuss in ht Holland Festival 1976 ift een zer groot succes gehad, in wonde, dat de Nederlandse irastichtig haar seizoen '77-'78 ;ft geoperl met een nieuwe serie irstellinga van deze „komedie >r muziek op een libretto van _;o von Hcmannstahl. die Strauss 1912 heeftgeschreven. ittegenstande het feit, dat het •k integral op de plaat is opgeno- was d€Stadsschouwburg vrij- javond ttfens de première weer ir druk beocht. „Der Rosenkava- is eenjpera, die niet slechts ikkelijks om te horen, maar die alleszinsde moeite waard is om zien, dan zij de mooie en soms gekke chgen, die er op het to il gebeura. Een echt theaterstuk, iarbij de toeschouwer dikwijls ;n èn ogei te kort komt. De bezetting kwam in grote trekken overeen met die van verleden jaar. Opnieuw trad Evelyn Lear op als de Felsmarschallin, maar dit keer had zij tegenover zich de Engelse so praan Anne Howells, die optrad zo wel als haar aanbidder Actavian als als haar pseudo-kamenier Marian- del. Een actrice die niet slechts be schikt over een stralende stem, maar die bovendien voortreffelijk toneel prestaties leverde. Telkens weer be tekende haar optreden (o.a. als Ro senkavalier) een hoogtepunt in de voorstelling. Jules Bastin en Derek Hammond- Stroud waren opnieuw de prachtig zingende en kostelijk acterende ba ron Ocns auf Lerchenav en Herr von Faninal. Hetzelfde gold van Ruth Keiling als Sophie, de dochter van de laatste. Anton de Ridder deed opnieuw zeer fraai de zanger tijdens het „lever" van de Feldmarschallin. Het intrigantenpaar Valzacchi en Annina werd bezet door Nico Boer ËveïynLearals MarschaHin en AnnTlowelsTlsRosênkav'ilier en Sophia van Santé. Vooral in het derde bedrijf had het paar een be langrijk aandeel, dat zowel qua zang als spel uitnemend tot zijn recht kwam. In de opera's van Strauss is het in strumentale aspect tenminste zo be langrijk als het vocale. Het Rotter dams Philharmonisch Orkest had ook ditmaal de dankbare en uiterst moeilijke taak om dit gedeelte van de voorstelling te verzorgen. Diri gent Edo de Waard, die het totale gebeuren op het toneel en in de or kestbak uitstekend in de hand had. zorgde voor een fraaie uitvoering van de lastige partituur van Strauss' meesterwerk. >r Hns W. Ledeboer IAEEN Voor Amstelveen de afglopen week een Belgische ?k; de .emeentelijke dienst voor [tuur hri gezorgd voor Belgische Begisch theater, Belgische ende kunst met natuurlijk tei Pail Rubens als middelpunt DODDen if en- ^sluiting, zaterdagavond, olf de gr<rn v°orselling van Mudra, de to- fg^lschoolvan Laurice Béjart. man., etjes gedeejart> Pïèentieus als altijd, noemt guljn ins teling 8een school of acade- 1 spreien <re'maar en „smeltkroes, waar jon den Batisrren hoeken van de wereld lipte gefer11 °Pleidng voortzetten in klassie- (de grool i en moeme dans en zich vervol- aken in zang, gesproken woord, in""viiftitmen do,r besPelen van slagwerk- deed i es Jstrumenen' dramatische interpre- beroen*tie van feksten, theaterspel, sceno- rrr -..Jafie" ennog veel meer. Dat is echt eken en liceerde begrjl Mudra„ bekend uit de tidische lans. waar men er de pre- les voogeschreven handbewegin- iinn!nJn onderverstaat. In feite is het een cn-ntP nanoord ui'bet Sanskriet, dat gebaar hin^nv^tckciit Het werk van „Mudra" nnVrfoH7nvat 60 breed scala van klassiek- illow Talirademich via Graham stijl tot afrikaan en Indisch met misschien Dg eenviucntig uitstapje naar het ÏTanTh^azz-piijs uitgereikt >EN HMG Jazzmusicus Frits cum feit£aatee ^de eerste aan de Wou" 'doorr van (oolprijs is toegekend. De K^Keesifdersch<ding is de Warinettist- ^50 \xofonis en bandleider uitgereikt Ijdens h<t jubileumconcert in de lacht var. zaterdag op zondag van Haagst jazzclub in het gebouw [fPsychOmjcitia i de residentie. >raag. Ui - 24,^ prijS stilde de Haagse jazzclub in |u zij derig jaar bestaat. De beeld- louwster Thea IJdens-Schipper- leijn ontüerp de prijs: het dier uit iet wapervan Den Haag, zij het dat deze gaden ooievaar de symbo- k van en trombone is verwerkt, prijs keeg de naam van Wouter Gooi die sedert de oprichting retarisvan de Haagse Jazzclub en dee functie nu heeft neerge- d Verre Oosten en naar de pop. Voor de pauze gaf Mudra er een demonstratie van: eerst klassiek- academisch, dan Graham-stijl, ver der India, ten slotte Afrika en om de hele zaak af te ronden een daverende trommel-session. Lang niet altijd even correct en vlekkeloos, maar Bé jart zou Béart niet zijn, als hij al die onvolkomenheden niet had bedekt met de liefdelijke mantel van de show. In plaats van het bij demonstraties van deze aard traditionele zwart zoet-pastelkleurige maillots, daaro ver bij het Indische werk mooie heup-sjaaltjes, verder wat aankle ding met geurende wierook en extra aandacht voor belichtingseffecten. Een opvallende Afrikaanse solo. En bij de trommel-session ging een stok in tweeën en vloog er zelfs een trom „uit de takels". Na de pauze als wereld-première een stuk totaal-theater, combattimento, op muziek van Monteverdi en Allan Tung. Het motief is vermeld in het programmablad: de mensheid is ge boren uit één voorvader. Met alle mogelijke middelen betracht deze mens onderling separatisme. Uitein delijk blijken de gemeenschappelij ke banden sterker en ieder vindt zichzelf terug, dus alle Menschen werden Brüder, een heel bekend Bé- jart-thema. Er werden kanppe staaltjes in ver toond. Ga bijvoorbeeld maar eens dansen en zingen tegelijk. Interes sante mime-stukjes. kolderieke the ater-humor, allerlei daverende show effecten die met een minimum aan middelen tot stand kwamen, een merkwaardige mengeling van de meest uiteenlopende bewegings- en dansstijlen. Dat alles in lieve kleur tjes en opvallende lichteffecten. Maar ook dansers, die niet bleken opgewassen tegen de kunst bij ada gio-passages lang op een been te blijven staan, veel dik er opgelegde symboliek. En waarempel, tegen het eind kwam er zowaar een echte, ou derwetse toneeldraak de planken op in de vorm van overladen melodra- matiek en een uitgerekte stervens- scène met daarna een hoogst- merkwaardig weer tot leven komen van het gedode slachtoffer, zodat alles ten slotte uitging als een niet al te smakelijke „soap-opera". De kruidenier (Joost Prinsen) in bed bezocht door zijn vrouw Agaath Meu- lenbroek, rechts) en de andere vrouw (Karin Meerman). door André Rutten OSS Het zuidelijk toneel Globe heeft zaterdagavond in de schouw burg De Lievenkamp de première gegeven van een blijspel van de En gelse schrijver Mike Stott, dat in de Nederlandse vertaling van Joost Prinsen „Goed gek" is gaan heten. De draad van het verhaal komt in het kort hier op neer. De plaatselijke kruidenier is „vreemd" gegaan met een nieuwe klante, en dat is uitvoe rig waargenomen door de aartsrod delaarster van de buurt. Zij licht de echtgenoot in, die zeer laconiek rea geert, en vertelt het vervolgens de vrouw van de kruidenier, die er ka pot van is en met haar kindje naar haar ouders terugkeert. Wat later probeert de roddelaarster vreemd te gaan met de dèsolaat achtergeble ven kruidenier, waarvoor hij letter lijk zo terugdeinst, dat hij de kelder trap aftuimelt en in het ziekenhuis terecht komt. Daar krijgt hij bezoek van de vrouw, met wie hij vreemd gegaan is, haar echtgenoot en zijn eigen vrouw, die bij dat vrijmoedige echtpaar uitvoerig troost gevonden heeft en zienderogen is opgeknapt. De schrijver zelf noemt dit spel een klucht, en dat is het ook: een tot in het absurde doorgetrokken staal kaart van de verschillende manieren waarop tegenwoordig met „seks" wordt omgegaan. Nu draaien vrijwel alle kluchtige blijspelen om seks. Het ongewone van deze klucht is, dat er uitvoeriger en vrijmoediger over seks wordt gepraat, dan wij van het toneel gewend zijn, en dat ook wel in termen, die kranten gewoon lijk vermijden. Een bezwaar van stuk en voorstel ling lijkt mij, dat er zozeer de nadruk op het komische gelegd wordt. Het krijgt daardoor iets van valse bra voure. En dat terwijl het aardige draaito neel van John Otto twee huiska mers, een winkel en een ziekenhuis kamer best de grondslag had kun nen zijn voor een veel lichter en menselijker spelletje. De gewone menselijke, en soms zelfs wat tragi sche kanten, die er ook in zitten vooral bij de vrouwen worden wel gespeeld, maar heel simpeltjes, ze verdwijnen rnin of meer achter het komische geweld, dat er zich ook in voordoet. Dat kan gemakkelijk in het verkeerde keelgat schieten. AMSTERDAM Temidden van ae Nederlandse orkesten heeft het Ge westelijk Orkest, dat dit jaar zijn tiende seizoen ingaat, tot nu toe eèn weinig opvallende en zeer beschei den plaats ingenomen. Hoewel dit te Delft gevestigde, uit 37 leden be staande ensemble gemiddeld b.v. in de hoofdstad alleen al ongeveer zes keer optrad per jaar, zal het bestaan van dit orkest nauwelijks aan de concertbezoekers zijn opgevallen. Dit vond zijn oorzaak in het feit, dat het Gewestelijk Orkest altijd de wel iswaar belangrijke maar ook be scheiden functie had van begelei ding bij oratorium-uitvoeringen, maar nimmer zelfstandig naar bui ten optrad. Nu Van Doorn, de bewindsman van C.R.M., eindelijk de onzekerheid over het voortbestaan van dit orkest heeft weggenomen en men in David Porcelijn een uitstekend artistiek leider heeft gevonden, heeft men het initiatief genomen om het Geweste lijk Orkest ook als concerterend en semble onder de aandacht van het publiek te brengen. Terecht heeft men ingezien, dat het geen zin had om nu als zoveelste Beethoven, Brahms en Tsjaikofski te gaan doen. Neen, men zoekt het in een eigen repertoire, bij componis ten van de twintigste eeuw, zoals Britten, Frangaix, Martinu. Weill en Milhaud. Als experiment gaf het Oewestelijk Orkest zaterdagavond een concert in de Posthoornkerk aan de Haarlem merstraat te Amsterdam, waarbij het onder leiding stond van de jeug dige dirigent, Arte van Beek. Pianis tische medewerking werd verleend door Hulb Christiaanse als solist in het Concertino voor piano en orkest van Jean Francaix. Het experiment was in één opzicht weinig geslaagd, daar de belangstel ling voor het concert bescheiden was. Het publiek schijnt de weg naar deze kerk. die een goede akoestiek heeft, nog niet gevonden te hebben. Zoiets heeft tijd nodig. Maar het artistieke deel daarentegen was beter geslaagd. Er werd mooi en met veel enthousiasme gespeeld en het Gewestelijk Orkest heeft in de samenstelling waarin het deze avond optrad zeker reden van (voortbe staan. Ook als zelfstandig optredend ensemble. Arie van Beek leidde het geheel zeer muzikaal. Jac. Kort ombimfii men De ters, iüj Daaron|e van in nd ad. irtje rt kum de i uw et een geveltfol gonji i vi 11 be A I bra ei nadfra; aar 1; oor R.N. Degens ILVERSIM-AMSTERDAM- TRECH' „Dit is een werk om aar te lasteren, niet om over te zen." De schreef de Britse compo- ist Davit Bedford als „toelichting" p een vti zijn werken uitgevoerd jdens ee van de concerten van de ïternaticiale Gaudeamus Muziek- eek n daarme maakte hij zich terecht r van af,)m nog eens in woorden te loeten utleggen wat hij bedoelde iet de mziek die hij onder de titel horsebis name was Hunry Fen- ewaver talkins" de wereld instuur- Een tuk waarin hij naar mijn i lening d vreemde effecten, veroor- i aakt dor onorthodoxe instrumen- inbeharieling ook als vreemd, en tak huioristisch werkend, toepast, iedf die het hoort mag er dan den en wat hij wil. er an an dereacties van het tamelijk itane groepje van insiders die Ie achtioncerten (van vrijdagavond it zonlagavond) in deze Gaudea- lus-msufestatie bezochten, kon corre<|rordenafgeleid dat zij Bedfords mu zikale humor er als zodanig wel van af hoorden. Wie minder goed op de hoogte is met de wonderlijke ontwik kelingen die de muziek van de laat ste twintig jaar heeft te horen gege ven. zou misschien bij veel méér van de ruim dertig werken die tijdens deze concerten werden gespeeld aan grappenmakerij of persiflage heb ben gedacht. Veriens Maar de meeste daarvan waren zoals gebruikelijk uiterst serieus van op zet. Doorwrochte werkstukken die in het algemeen het resultaat waren van een voortgaande exploitatie van nieuwe compositietechnieken, zon der de aantrekkelijkheid overigens van het experimenteren met nog niet geëxploiteerde mogelijkheden. In dat opzicht is de aardigheid die mensen als Cage, Kagel, Stockhau- sen. Penderecki. Ligeti en Nono (een hele „oude garde" zo langzamer hand) aan avant-gardistische mu ziekfeesten bijdroegen, er al lang af. Sinds jaren al suddert de westerse kunstmuziek op een zacht pitje door. Nut Zelfs de buiten-Europese kruiderijen waarmee sommige componisten een pikant smaakje aan hun produkten poogden te geven, hebben weinig wezenlijke variatie in hetmuziekme- nu gebracht. De smaak van de vele malen opgewarmde prak gaat meer en meer overheersen. En die wordt niet weggenomen door het onthullen van de ingewikkelde recepten waar mee (volgens de toelichtingen) de componisten te werk zijn gegaan. Integendeel: die werken als een „ver wachtingspatroon" dat doorgaans in een teleurstelling resulteert. Dat wil allerminst zeggen dat mani festaties als deze Gaudeamus Mu ziekweek. geen nut hebben. Het is hoe dan ook nodig dat de, meest jonge, componisten (leeftijdsgrens is hier 35 jaar) hun nieuwste werken kunnen horen uitvoeren: dat zij de idee en de realisering daarvan kun nen vergelijken. Dat hun composi ties worden beoordeeld door een jury die weet wat er te koop was en is. en die op grond van die ervaring inge zonden werken voor uitvoering se lecteert en aanbeveelt. Daarin is een subtiel verschil: waf geselecteerd wordt, moet worden uitgevoerd: wat wordt aanbevolen mag ten gehore worden gebracht. In beide sectoren: indien mogelijk. Bij zeven van de 29 werken was het om verschillende redenen niet mogelijk. De overige 22 werden in Hilversum. Utrecht of Amsterdam uitgevoerd door competente ensembles als het Radio Kamerorkest en Koor onder Ernest Bour, de „Slagwerkgroep Den Haag" onder Arie van Beek. het „En semble Pro Kontra" onder David Porcelijn, die ook het Radio Philhar monisch Orkest dirigeerde, en het Gaudeamus Kwartet, met daarbij vele vocale en instrumentale so listen. Dan waren er nog The Park Lane Music Players uit Londen die twee programma's speelden met in totaal elf werken van Britse componisten, geen wereldpremières overigens. Daarbij was het in het begin ge noemde werk van Bedford, dat ik alleen heb genoemd vanwege de aan gehaalde toelichting. Omdat naar mijn mening muziek in het algemeen, maar hedendaagse muziek in het bijzonder, er niet ls om over te lezen of gedetailleerd over te schrijven, maar om naar te luisteren. En dat geldt vooral voor de compo nisten zelf. door Adr. Hager De meesterlijke regie van John Cox en de prachtige decors en kostuums van Elisabeth Dalton dienen op nieuw geroemd te worden. Men kan deze zeer aantrekkelijke voorstelling hierna nog bewonderen op 15 en 17 dezer in Scheveningen, 20 september in Rotterdam, 24 en 26 in Amster dam en de 30e in Utrecht. 's-HERTOGENBOSCH - Het 24ste Internationaal Vocalistenconcours van de stad 's-Hertogenbosch is in feite niet veel meer geworden dan de schakel naar het jubileumjaar 1978. De middelmatigheid overheerste. Geen Nederlandse deelnemer in de finale, geen countertenor in de fina le. geen toekenning van de hoofd prijs, geen eerste prijs bij de tenoren en geen prijs van de Vrienden van het Lied. Een en ander gevoegd bij de vraagtekens over de toekenning van de prijzen resulteert in het op maken van een matige balans. De juryleden onder voorzitterschap van dr John Daniskcas hebben in de afgelopen week 77 vocalisten ge hoord. De kwaliteit moet nogal te leurstellend geweest zijn. er waren slechts dertien finalisten. Zeven spraken hun voorkeur uit voor het lied. vier voor de opera en één voor het oratorium. Deze opsomming zegt overigens niets, meermalen bleek een zogenaamde liedzangeres het sterkst in het operavak. Dat had de jury in haar overwegingen sterker moeten laten meespreken. Terecht wees dr Daniscas erop, dat uitspraak en dictie verwaarloosde elementen zijn. Eén sopraan zong uitsluitend in haar eigen taal en dat lijkt dan ook onjuist. Aanvechtbaar Jury-uitspraken zijn veelal aan vechtbaar. het was zaterdag in het Casino van Den Bosch al niet anders. Zo'n uitspraak is een gewogen ge middelde van acht juryleden. En waarom zou men het daarover bij voorbaat eens moeten zijn. De jury heeft zich echter wel kritiek op de hals gehaald door een tweede prijs toe te kennen aan een sopraan, die een aria uit Bachs Johannes Passion aanstellerig, popperig en gespeend van elk stijlgevoel voordroeg. Dat was een aanfluiting. Het Juryrapport sprak van „charme", dat als criteri um is toch wel merkwaardig Waar om de Tsjechische Dana Heraova moest wijken voor de lelieblankzm- gende Finse Raili Viljakainen blijft een raadsel Bij de tenoren ging de tweede prijs naar de Pool Janusz Marcinak. een soort heldentenor. De eerste prijs bij de sopranen was voor de reeds ge noemde Finse zangeres, die veel meer in haai- mars blijkt te hebben dan er nu uitkwam Ook hier zal charme wel weer bij de Jury-uit spraak de doorslag hebben gegeven De tweede prijs in deze categorie was voon.de Amerikaanse Daisette Kim. zonder meer onjuist, zoals hierboven uiteengezet De oudste fi nalist (32) was de Engelse bas Wil liam Elvin. die indrukwekkend het Credo uit Verdi's Otello zong. Hij lijkt echter niet zuinig met zijn stern- materiaal om te springen Toekomst Meer toekomst schijnt weggelegd voor de pure Engelse bariton Gra ham Titus, tweede-prijswinnaar die tevens in aanmerking kwam voor de VARA-prijs en de BUMA-prlJs. Hij zong in de demi-finale een lied van Daan Manneke, waarmee hij veel indruk maakte. Bij de alten-mezzo sopranen was de eerste prijs voor de Engelse Linda Finnie die expressief en vol spanning zong. De tweede prijs ging naar de Poolse Eligia Klo- sowska en daar kon men nog enigs zins vrede mee hebben De Nederlandse Joke de Vin haalde de finale niet, doch kwam wel in aanmerking voor de VARA-prijs en de Toonkunstprijs. Toch moet men zich afvragen hoe in Nederland de zangkunst ervoor staat als slechts één vocaiiste de demi-finale haalt in een concours, dat internationaal ge zien zo middelmatig was. door Adr. Hager. DEN HAAG Seriu Commissiona is een dirigent die we graag een vol gend seizoen bij het Residentie Or kest terugzien", schreef ik in 1969. Het heeft acht jaar geduurd, maar zaterdagavond stond hij dan toch weer voor het R. O. bij de opening van het seizoen. Een nogal ongewone start namelijk met de opvoering van de opera in één acte El Retablo de maese Pedro van De Falla, in samenwerking met de Nederlandse operastichting. Of een dergelijke keuze nu wel zo duide lijk aan een symfonie-orkest is voor behouden is wel een vraag. De operaliefhebbers krijgen tevens een symfonie voorgeschoteld, de symfonieminnaars krijgen eerst een operaatje te verwerken. Men wil in feite twee heren dienen. Of lonkte het R. O. duidelijk naar de gunster, van de Operastichting? De Falla heeft een charmant werk geschreven, dat het opvoeren zeker waard is. Er waren nog wel wat pre mière-zenuwen. maar toch kan men zich vermaken met zang en spel door Angelo Bello (de ster van het geheel). Rudolf Ruivenkamp en Joep Brö- chelen. De regie was van Jan Bouws. decor en kostuums van Danielle Waslander, geslaagde elementen in een kleurrijk geheel. Zweedse folklore weerklonk in de Prins Wlllem-Alexanderzaal dank zij Hugo Alfvèn die een melodieuze en smaakvol geschakeerde rapsodie schreef, waarin ook het effect een belangrijk aandeel leverde. Een ty pisch werk voor gastdirigent Comis- siona, die lichtvoetig, dansant en overtuigend het orkest leidde. Misschien had hij er goed aan ge daan Bizet in zijn symfonie zelf wat meer aan het woord te laten, de dirigent trok de aandacht wat te veel naar zichzelf. Nietttemin een onbe- kommerd begin van een lang seizoen. DEN HAAG (ANP) - Tijdens een in de nacht van vrijdag op zaterdag gehouden landelijke alcoholcontro le bleek dat één op de 38 aangehou den bestuurders te veel alcolhol had gedronken om aan het verkeer te kunnen deelnemen. Naast de meer dan vierhonderd processen-verbaal wegens rijden onder invloed kreeg één op de 54 bestuurders een rijver bod opgelegd. Tegen één op de 127 bestuurders werd proces-verbaal op gemaakt wegens andere overtre dingen. In vergelijking met eenzelfde actie vorig jaar ls het aantal automobilis ten onder Invloed met dertien pro cent toegenomen Tijdens de actie werden in totaal 15.650 bestuurders gecontroleerd. Dat is ongeveer de helft van dat van de vorige controle- actie. DEN HAAG - De KLM geeft Neder landse emigranten een aanzienlijke korting op de prijs van een ticket voor vluchten op Zuid-Afrika Vol gens het socialistische Kamerlid Ter Beek doet onze nationale lucht vaartmaatschappij dit op verzoek van de Nederlandse regering. Tegen de verklaring in van het kabinet- Den Uyl dat Nederland geen subsi die verstrekt op emigratie naar Zuid-Afrika Ter Beek ls het met deze gang van zaken allerminst eens Hij beschikt over bewijzen dat de KLM bijna de helft van de vervoersprijs voor haar rekening neemt In VARA's radioca fé „In de rooie Haan" kondigde Ter Beek zaterdag aan dat hij volgende week schriftelijke vragen tot de re gering zal richten, met de bedoeling deze korting ongedaan te maken Simpkins „Ik heb lang op dit ogen blik gewacht. Simpkins. maar ik hoop te het met een ander te be leven

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 7