Dominees die minder willen gaan verdienen Leerzame brief van oudere dominee Dat sprookje moet de kerk uit P 7 VANDAAG)] EVANGELISCH - CHRISTELIJKE Boekenbeurs vrijdag 16 september 1977 zaterdag 17 september 1977 kMpiL Groothandelsgebouw Rotterdam Tot ziens in Rotterdam Nieuwe boeken ZATERDAG 10 SEPTEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet door L. M. P. Schollen „Je komt zo gauw over als een soort nieuwe heiligen. Mensen die grote woorden gebrui ken al? solidariteit, versobering en nieuwe levensstijl, in de veilige wetenschap, dat de Inkomensverlaging die zij propageren, voor lopig te'. 1 seen werkelijkheid zal worden." Dat is de aazzeli::; vnn de Amsterdamse predikant H. Woldendorp. als hij ons iets wil vertellen over de pogingen, die een groepje van acht dominees doet om binnen de her vormde kerk het salarisbeleid voor predi kanten en andere dienaren der kerk in dis cussie te krijgen. Hun doel is niet mis. Waar zij uiteindelijk naar toe willen, is één salaris voor alle predi kanten in de hervormde kerk (nu is er nog een indeling in vier klassen) en wel een salaris, dat gelijk is aan het gemiddelde inkomen in Nederland, dat met werken wordt verdiend. Dat is niet gelijk aan het inkomen van „Jan Modaal", maar ligt daar iets boven, aldus ds. Woldendorp. Solidar>»eit De actie van de .it richt zich niet alleen op de predikanten, maar ook op functionaris sen met vergelijkbr .ens, die de kerk teurs. Ds. Woldendorp: onze actie wordt in de eerste plaats geïnspireerd door solidariteit. Solidariteit van de dienaren der kerk onder ling. Periodieke verhogingen mogen er van ons blijven, maar het is te gek. dat de predikantsplaatsen nog altijd in klassen verdeeld worden. Momenteel is de aanvangswedde van een predikant In klas I 31.716 gulden en in klas IV 25.452 gulden, een verschil van ruim zesduizend gulden boven klas L Dan zijn er ook nog gemeen ten, die gewoon meer bieden dan de gestelde bedragen. Zij kopen als het ware een domi nee op en er zijn dominees, die zich laten opkopen. Wij vinden, dat die klasseverschillen moe ten verdwijnen. Daar wordt trouwens ook wel aan gewerkt. Er is al de tendens, dat de vierde klas gaat verdwijnen. Nog niet zo lang geleden was er zelfs nog een vijfde. Dat heeft dan natuurlijk problemen voor be paalde arme gemeenten, nou, dat zou dan betekenen, dat er over de autonomie van de plaatselijke gemeente moet worden ge praat. Waarom zou een rijke gemeente niet wat meer kunnen betalen aan het tracte- ment van een dominee van een arme? De groep van acht wil verder, dat de pensi oenen en de pensioenrechten van de diena ren der kerk gelijkgetrokken worden. Ook werkzaamheden" van de d<ftnUe« raditaaJ en eenvoudig opgelost zien: stop al het geld, dat de dominee bijverdient, b.v. met lesge ven op scholen, gewoon in de kerkelijke pot. De ene dominee doet veel aan huisbezoek, de andere geeft les, waarom zou die laatste daar extra aan moeten verdienen? Normen Maar vooral wordt de groep van acht (die zichzelf aanduidt als Kerkgroep „Dienen en verdienen") geïnspireerd door solidariteit van de dienaren der kerk tegenover de ge meenteleden en andere burgers van de maatschappij. Hoe kun je het als dominee goedbeschouwd waarmaken, dat je aanzien lijk meer verdient dan het gemiddelde ge meentelid? Hoe is de kerk aan de normen van salariëring gekomen? Die zijn ontleend aan de maatschappij. Predikanten zijn ge lijkgesteld met vergelijkbare academici. Voor hun tractement wordt gekeken naar de salarissen van leraren of bepaalde ambtena- rengroepen. Maar is dat zo vanzelfspre kend? Waar blijft de solidariteit met de arbeiders? Ds. Woldendorp: natuurlijk moet je oppas sen, dat je de dienaren der kerk niet gaat isoleren, alsof speciaal zij omlaag zouden moeten met hun salaris. Gelukkig komen r^i) gang. Maar het blijkt ln de praktijk nog niet zo gemakkelijk te zijn deze zaak in de kerk in discussie te krijgen. Het begon in november 1975 met een artikel van vier Friese predi kanten ln het hervormde kaderblad Woord en Dienst 8indsdien is er wel wat pro en contra geschreven, in Woord en Dienst en in Het Orgaan van de bond van predikanten, maar een werkelijk gesprek moet nog be ginnen. In mei was er een ontmoeting tussen de groep van acht en het moderamen van de synode en vertegenwoordigers van verschil lende raden van de hervormde kerk en van de bond van predikanten. Het was geen slecht gesprek. Maar duidelijk is wel, dat van die kant geen Initiatief te verwachten is. Motor Een van de argumenten contra is, dat als de salarissen die de kerk biedt, beduidend la ger gaan worden, zij goede mensen zal kwijt raken naar banen buiten de kerk. Ds. Wol dendorp: je krijgt soms de indruk, dat de salariëring zo'n beetje de motor van ons kerkelijk leven is. Ook krijgen wij natuurlijk te horen: wat let je, iedere predikant is toch vrij, als hij vindt, dat hij te veel verdient, om '.Mhcie Maar «p <Be MRét ttrttes je als 1 mogelijkheid om in te spelen op het werken aan een „nieuwe levensstijl". En ook wordt de kerk zelf zo niet geholpen. Want de financiële zorg, waarin de kerk verkeert, is voor ons ook wel degelijk een motief. Nu moet de ene predikantsplaats na de andere worden opgeheven. Natuurlijk begrijpt de groep wel, dat concre te voorstellen van de predikanten zelf zullen moeten uitgaan. Op het ogenblik lijken de collega's in meerderheid tegen te zijn. Ds. Woldendorp ziet dat vooral bij de ouderen, die de armoede in de pastorieën van de jaren vijftig en daarvoor nog gekend heb ben. Maar er is een andere groep, ook bij de functionarissen. De acht stellen zich voor, dit najaar een memorandum te publiceren. Zij hopen, dat er dan een discussie op gang komt, waarna zij alle dienaren der kerk willen benaderen om reacties. De kerkgroep „Dienen en ver dienen" bestaat uit ds. L. Gulmans te Bui tenpost, ds. J. Hoogenkamp te Burum, ds. W. Klouwen te Veldhoven, ds. L. A. Nell te Bolsward, prof. dr. P. J. R. Roscam Abbing te Groningen, ds. Joke van der Velden te Utrecht, ds. H. Woldendorp te Amsterdam en ds. H. J N. Zuidersma, scriba van de provinciale kerkvergadering van Friesland. GA EENS EVEN ZITTEN En de apostelen kwamen terug b Jezus 1 en ze deden verslag van r wat ze gedaan en geleerd hadd« En Hij zei tegen hen: Komt hier en gaat met Mij naar een stille plaats en rust eens een beetje uit. Want velen kwamen en gingen en hadden zelfs geen tijd om te (Markus 6,30-33) on: EB1 ima :eg The n r aan Chte Beste Jan-Willem Nu je klaar bent met de stu die breekt er voor jou en Brechtje een spannende tijd aan. Van oom Bart hoorde ik dat jullie de pasto rie in willen, al heb je wel een tijd moeite gehad met je identiteit. Maar ja, brood op de plank moet er komen. Niet alleen voor jou, maar ook voor je gezin. Mag ik nu als oom en als praktiserend predikant die zo langzamerhand al heel wat dienstjaren achter de rug h; «mi wat raad meegeven? Allereerst mag ik Je dan wijzen op het be staan van de bond van predikan ten. Dat is onze vakbond, uitgerust met een periodiek onder de wat wonderlijke naam „Het Orgaan". Van die bond moet je ogenblikke lijk lid worden. Die waakt over onze traktementen. En ik moet zeg gen. dat doet hij goed. Vooral Blo- maard, onze secretaris, is er onmid dellijk bij als ze beginnen over om buiging van het beleid en hij zit gelukkig in bijna alle commissies en raden, zodat hij overal een vin ger aan de pols kan houden. De laatste tijd hoor je wel eens over een groepje dominees, die willen dat wij met onze salarissen een voorbeeld geven aan de kerk en zelfs aan de wereld en daar halen ze dan ook nog de bijbel bij. Maar je weet: in dit soort praktische zaken kom Je met de bijbel niet ver en de theologie van de kritische solidari teit met de onderdrukten waar jij het altijd over hebt (met alle res pect, Jan Willem) is prachtig, maar daar komen tante Jeltje en jouw Brechtje niet ver mee bij de groen teman. Die ziet meer in een theolo gie van de rechtvaardige betaler. Gelukkig wordt er niet al te veel gereageerd op die heiligen van de laatste dagen in de Bond. Ze heb ben een voorzitter die het in zijn laatste jaarrede fijntjes doch dui delijk zei: „Uit de statuten blijkt, dat de Bond zich houdt buiten elke theologische positie-keuze en zich beperkt tot materiële en maat schappelijke belangen-behartiging van de predikant. De opstellers van de statuten wilden de Bond houden buiten de theologische discussie. Het hoofdbestuur staat ook nu op hetzelfde standpunt." Praten en preken over nieuwe levensstijl is prachtig maar aan predikantssala rissen gaan morrelen uit andere motieven dan materiële en maat schappelijke dA4r kunnen we niet aan beginnen. De hemel staat bo ven en buiten de domineessalaris sen en daarom moeten we bet zelf regelen. Zo zie je, Jan-Willem, wees niet ongerust Onze Bond waakt over ons. Word lid. De dominee begint ln een kleine gemeente. Daar wordt meestal een vlerde-groepstraktement uitbe taald. Daarvan kan je echt niet rondkomen. Misschien kan de be roemde Jan Modaal dat wel. maar wij dominees moeten meer uitge ven om cultureel en maatschappe lijk mee te kunnen komen. Graag een paar suggesties om die verve lende situatie wat draaglijker te maken. Ik praat openhartig met je. Je oom heeft toen hij in een vierdeklas gemeente stond wat les uren gehad op een middelbare school ln de buurt. Zes uur in to taal. Dat leverde me toen tiendui zend gulden per jaar op en daar moest ik dan ook nog 1080 gulden van afdragen aan de kerkvoogdij Dat vond lk belachelijk, want als ik me met propjes wil laten gooien, dan mag ik daar toch wel iets mee verdienen, niet waar? Maar ja. de synode, heeft dat ln een vlaag van bemoeizucht zo vastgelegd, Laatst belde mij nog een gemeente. Die betaalde een eerste klas trakte ment. Bovendien gaven ze zeven tigduteend gulden op voorwaarde dat je geen bijbaantje nam. Domi nees zijn de enige soort mensen die betaald worden opdat ze niets doen. Ik ben er verder niet op Inge gaan, want met mijn lesuren en mijn artikeltjes hier een daar (waar de kerkvoogdij niets mee te maken heeft) kom ik natuurlijk véél hoger uit Maar ik bedoel maar. als je een beetje uitkijkt kan je zo'n kaal tractement nog aardig aankleden. De hervormde dominee R. Hoogenkamp te Vee- re kreeg onlangs een brief onder ogen, die een wijze, oudere predikant had geschreven aan z'n neef, die de theologische studie achter de rug had. Dominee Hoogenkamp vond de brief zó leerzaam, dat hij toestemming vroeg én kreeg om hem te publiceren. Hij stuurde de brief naar Trouw en wij zetten hem vandaag in de krant. Overigens na enige aarzeling, want je weet toch maar nooit of niet dominee Hoogenkamp zelf in een spotzieke bui Enfin, de hierbij afge drukte tekening is in elk gevaJ in de hervormde pastorie van Veere vervaardigd, namelijk door mevrouw J. Hoogenkamp-Jansen. En is Brechtje niet nét geslaagd voor de sociale academie? Dat kan zij toch gaan werken en doe jij de huishouding, als zij werkt? Geen haan die er naar kraait. Het spaart wél even een hulp in de huishou ding. Maar hoor mij nu toch eens! Tante Jeltje zou het eens moeten weten. Je houdt het toch onder ons, Jan Willem? Nog wat kleinigheden. Misschien heb je er wat aan. Je kent de kerke lijke bijdrage? Dat is zo ongeveer een twee procent van je inkomen, dat elk gemeentelid geacht wordt te betalen om de gemeente in stand te houden. Dat betaal lk natuurlijk niet, stel je voor. Het is toch te gek dat ik aan mijn eigen salaris zou gaan meebetalen. Vestzak-broek zak! Ze zeggen wel dat er in de kerkorde staat dat de bijdrage dient om de predlkantsplé&ts in stand te houden, maar dat is het zelfde. En als het zo ver Is: oom wil je graag helpen met je belastingfor mulier. Ook in het „Orgaan" staan daarover genoeg handige dingen, maar oom heeft heel wat ervaring gekregen zo in de loop van de jaren. Geven wat des keizers ls, natuur lijk, maar te veel is ook niet de bedoeling. Flink wat posten die niet zo gemakkelijk te controleren zijn, kun je mooi opdrijven: b.v. ambtskledij. representatiekosten (de sigaren voor de kerkvoogden, ook al roken ze niet, het nieuwe matje in de gang, de koekjes, de koffie, het slijten van je servies, de zondagse jurk van tante Jeltje voor in de kerk enz.) lllemaal aftrek baar. En de „verplichte charitas": je kan als predikant moeilijk de deur dichtgooien voor een collecte rend gemeentelid. Allemaal aftrek baar! En dan heb ik het nog niet over de boeken en de tijdschriften. Tegen die tijd klop je maar bij je oom aan. Vergeet vooral de vergoe dingen niet. Je auto loopt niet op water. De telefoon is niet alleen een goudmijn voor de P.T.T. Zo tussen neus en lippen kan jij op je vergoe dingen ook wel een cent verdienen. Je oom zou bijna ondeugend wor den. Je kunt wat zwaarder in de leer worden, want maatschappij kritische verhalen betalen niet in de kerk. Dan geven ze het maar weg aan de derde wereld! Misschien kan je toch de draai niet vinden in de pastorie! Maar jij bent een studiebol. Voor jou zijn er nog andere mogelijkheden in de kerk, als je gepromoveerd bent. Want daarom ga je zeker ook een klein dorp opzoeken? De kerk heeft veel mensen nodig als studiesecretaris, provinciale functionarissen, weten schapsmensen die de kerk de weg wijzen. Gelukkig weet de kerk, soms via subsidies van de overheid, deze mensen ook financieel te waarderen! En het scheelt je nog behoorlijk in Je pensioen, want let wel dat is bij zulke functiona rissen welvaartsvast! En de krijgsmacht? Niks voor jou? Je kan nogal goed met de jongelui omgaan. Te land, ter zee of in de lucht! Dat betaalt goed, en met 55 jaar ben je er van af. Dan moet er natuurlijk tussentijds geen oorlog uitbreken. Hervormden hebben ze altijd te kort! Willem-Jan, ik hou ermee op.Ik hoop dat je wat helder heid hebt gekregen inzake de mo gelijkheden en moeilijkheden van het wonderbare ambt. Het zou jam mer zijn als talentvolle jongeren als jij verloren gingen voor de kerk. Het spreekt vanzelf dat lk je altijd wil helpen bij het beleggen van je spaargeld. Wat een financiële brief! En dat voor een predikant! Beste Willem-Jan, een stevi ge hand van Je oom, groeten van tante Jeltje, ook aan Brechtje en de kinderen. Op alj kun je rekenen. Je oom Rieks. ADVERTENTIES H boekennieuws Or. K.m. Witteveen het evangelie tussen pacifisme en geweld 128 blr. MS,» ZwingK, e«n van de drie proie reforma toren, had een actuele fnsheid in teven en werk, waardoor hij voor onze tijd bij zonder interessant wordt. qie van verdrukten T60blz., 17,80 De boodschap uit Latijns-Amerika. Een overzicht van de geschiedenis van het Christendom daar, een samenvatting van de sociaal politieke analyse en de visie van de belangrijkste Latijns-Ameri kaanse theologen. Prof. Or. D.J. Bosch het evangelie in afrikaans gewaad 120 Mi..'13,60 confrontatie met het wezen van de Or. J.a. Hebfy protestanten in rusland 228 blz., f24,25 Een honderdjarige weg van strijd en lijden. Boetend en informatief wordt de ontwikkeling van het protestantisme geschetst, waarbij ook ingegaan wordt op de positie van de "ondergrondse kerk." Verkrijgbaar In de boekhandel We waren ze door al die turbulent ka verhalen over Herodes en die verklt toestanden aan zijn hof misschieten v een beetje vergeten, maar de penss leerlingen van Jezus waren immidig i uitgezonden. Twee aan twee en Bitter macht over de onreine geesten. It C. hier komen ze terug. De medede|sraa< omtrent hun verslag zijn bij Mari-bonc uiterst sober. Ze vertellen wat ze gedaan en geleerd hebben. Dath Dijk intussen niet zo rustig was staat al achter het woordje „want": om te eten. Onrust en gedrevenl »n. uaca dijk as staat ak di it": geenleg ii drevenhfmuu ngzi. Zoiets was het. En dan is Jezus i goede herder. Hij nodigt ze uit eens een beetje rust te nemen. Gr d'r maar eens even bij zitten, zer^' Hij. Hier is 't lekker stil. Voor vee mensen een vreemde zaak. geer it va 'dewi irdif£X rd-f V ieini oeftlTCi Taaf ns rafd onz< KOK KAMPEN Johannes de Doper is vermoord] hele wereld moet nog „bekeerd"! worden en de Heer wijst zijn volgelingen een lekker plekje ini zon. Ja, zo is Hij. Niemand hoeftj] over de kop te werken. Dat vrai Hij niet. Ik schrijf dit nog eens nadrukkelijk neer op gevaar af <J iemand dit leest die toch al tegei) alles nee zegt en zich nergens vo« laat strikken. Misschien dat zo H/ iemand dan wel zegt. zie je wel, ivarer Jezus gunt mij ook de rust. Ja, n|atie. 't wordt wel gezegd tegen mensa» met zweet op hun voorhoofd, me^ vuile handen en zere voeten. Daf e wel. En misschien kan het ook onS* minder: tegen mensen die er eenSatie avond op uit geweest zijn. Goed, ding is duidelijk: Hij gunt ons edn voo leven en daar hoort ook lekker i over) zitten bij. mpc He' voor de boekhandel et ntein &orcien v inleiding 'toelichtii iprder gmMl voor iedereen die belangstelling heeft voor het christelijke boek (bij het Centraal Station) De beurs is open van 10.30 -17.00 uur Presentatie en informatie door ruim 30 uitgevers U bent van harte welkom ttiegror htergro •delijke der la beige ifbus 62 023-2! door A. J. Klei In de enveloppe die ik openmaak, zit alleen een knipsel. In de kantlijn heeft de afzender ter toelichting gekrabbeld: uit het maandblad van de kostersbond. Boven het uitge knipte artikel staat: „Dat sprookje moet de kerk eens uit". De onge noemde schrijver van het stuk haast zich met te verklaren, dat hij niet bedoelt dat er op de preekstoel sprookjes worden verteld. „Dat neem ik tenminste aan", voegt hij er uiterst welwillend aan toe en hieruit kan duidelijk worden dat het maandblad van de kosters al thans voor dit moment niet ln de weer is voor de rechte prediking. Het gaat, zo word tk gewaar, om een sprookje dat hardnekkig de ronde doet ln kerkelijke commis sies. Welk sprookje dan wel? De schrijvende koster antwoordt zijn collega's aldus: „U heeft het zelf misschien ook wel vaak genoeg ge hoord. als u gaat praten over de vele uren die u ln uw kerk en de bijgebouwen moet maken. Het ant woord is dan prompt: dat kan wel zo zijn, maar de uren die je ln het seizoen te veel maakt, die kun je zomers wel weer inhalen." Op dit punt van mijn lectuur aan geland. aarzel lk een moment. Dit Jijkt te gaan in de richting van een conflict tussen werkgever en werk nemer en de kostersbond (de offi ciële naam is anders, maar laat maar), aangesloten bij het CNV, valt onder de sociaal-economische redactie, dus moet ik er -met m'n vingers niet afblijven? Anderzijds zijn hier kerkelijke commissies ln het geding en die vormen geheel en al het voorwerp van ónze beroeps matige belangstelling. Op grond van deze laatste overweging lijkt het me verantwoord op deze pagina door te geven, op welke wijze in het kostersblad gepoogd wordt het sprookje de kerkelijke wereld uit te helpen: „Mijn vraag is dan meestal: o ja, hoe dan? Inderdaad worden er zo mers geen vergaderingen gehou den. Maar is er werkelijk zoveel minder werk? De kerk is zondags toch gebruikt, dus moet hij door de week schoongemaakt worden. Ver der komt de kerkeraad zomers ook voor de dienst bij elkaar in één van de zalen en geloof me, ze knoeien zomers net zo veel met as als 's win ters. Ook de w.c. wordt buiten het seizoen nog gebruikt en u weet dan zelf boe dat gebeurt maar lk kan hier alleen maar zeggen, om het netjes te houden, niet zo als ze hem thuis gebruiken. Ook de zalen wor den gebruikt voor kinderneven- dienst en kinderoppas. U ziet, he- m zijn eigen troep ren van de kerkelijke commissies dat het binnenwerk er toch wel ls, want geen mens wil de volgende zondag meer in zijn eigen troep van de vorige zondag terug komen." Tot zover uit het kostersmaand blad. Nu rijst de vraag om welke reden dit krachtige proza, dat bijna de grenzen van het door het CNV aangehangen harmonie-model overschrijdt (maar we houden in de kerk van kloeke taal), mij is toege stuurd. Om de lezers er opmerk zaam te maken dat de kosters ook des zomers niet met de armen over elkaar zitten? Of om de kerkgan gers op te wekken, geen rotzooi in de kerk te maken? Laat ik om te beginnen vaststellen dat de men sen, al dan niet in een kerkelijke commissie gezeten, in de regel wei- ,nig notie hebben van wat een kos ter eigenlijk uitvoert. Vandaar ook, denk ik, dat er bijna nooit voor hem gebeden wordt. Mij is tenminste als kind opgeval len dat de dominee in het zoge naamde grote gebed, dat vroeger vóór de preek gehouden werd, nooit de koster noemde. Eerst kreeg Je (in dat gebed) onze geëer biedigde vorstin, daarna de raads lieden der kroon en langzaam aan daalden we af naar meer gewone stervelingen, maar de koster was er nimmer bij. Weliswaar had je predi kanten die voor alle zekerheid aan 't slot een zegen vroegen voor „alles en allen die op Uw zegen zijn wach tende", maar dit had voor de koster toch de nare bijsmaak van op de grote hoop geveegd te worden. Nu ik het hierover heb, herinner ik me dat mijn Apeldoornse collega Jac. Lelsz (de dichter van gezang 191 uit het Liedboek) eens, omdat hem hetzelfde opgevallen was, een gebed voor de koster heeft ge maakt. We hebben dat een jaar of twintig terug in de krant gehad en lk citeer er nu één couplet van: Geef hem een vrolijk hart als hij de vloer moet kuisen, de lange matten klopt en boent op de plavuizen. De schrijver in het kostersblad heeft, zo komt mij voor, geen vro lijk hart als hij de vloer moet kui- sen. Dit is zeer begrijpelijk. Je staat soms versteld met hoeveel gemak de mensen troep maken in een ruimte, waarvoor naar eigen zingen hun genegenheèn branden. In een lieflijk vakantiedorp zag ik bij 't uitgaan van de kerk hoe een alles zins proper uitziende vrouw het ons uitgedeelde stencil tot een prop frommelde en vervolgens met een sierlijk gebaar onder een bank smeet, waar het naast de wikkel van een chocoladereep kwam te liggen. Ik durf in zo'n geval de betrokkene niet op de schouder tik ken en streng vragen: doet u dat thuis soms ook?, en daarom zet ik het nu, Jaren later, hoofdschud dend in de krant. Een Katwijkse dominee moet eens verklaard heb ben dat Jezus tegenwoordig zou zeggen: gij maakt het huis mijns Vader tot een vuilnisbelt. Dit is natuurlijk speculatieve theologie, we moeten het ons maar door kos ters-met-overuren laten gezeggen: we maken er een troep van. Bij uitgeverij Spectrum te U^^ jis deel 14 van de Grote Spe^^^ 'Encyclopedie verschenen. Treft 1 •den: ONTEIGENING-PLASM\7 D SICA. Dit deel telt 559 pagirï v *vJ Toekomstmuziek, schreven vanuit een overtuiging door Jelly Vel Uitg. Medema, Apeldoorn, 64 7.50. leen oi %EGE1 eren oj rereld i Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDREC Postbus 948 waaror Westblaak 9. Rotterdègfn |s Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zr. Tel. 05200-17030

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2