Een zomer vol wolken ïr Verrassende eenakters Christen-democraten en de abortus KUNST Verwachtingen waren voor 1977 te hoog gespannen Zomer in cijfers Toneeldebuut van Don Dekker Rotterdams Philharmonisch in Londense Prom-concerten Gedreven „punk" van Stranglers ir «UI Utrechts Symfonieorkest verwacht meer bezoek Christelijke gereformeerden doen niet mee met bijbelweek -fATERDAG 10 SEPTEMBER 1977 A/AR BINNENLAND T rouw/Kwartet11 door Hans de Jong Na het warmtehoogtepunt in de vorige zomer (van '76) wa ren aan het begin dit seizoen aller ogen gericht op de zomer van 1977. Zou er een herhaling volgen? „Kans er op slechts zes procent", schatte ik in het door de NCRV-radio uitge zonden oude jaarsoverzicht 1976. „De mogelijkheid is niet uitgesloten", zeiden anderen, verwijzend naar gevallen in een bestoft verleden, waarin twee, drie of meer van derge lijke bijzondere zomers elkaar hadden opgevolgd. De natuur koos voor iets anders. Na een niet onprettige aanloop in juni op de dertiende werd zoals we nu weten meteen al met 30 tot 32 graden de hoogste tempe ratuur van het hele seizoen bereikt werd de lijn omgebogen. Op een moment, dat vrijwel iedereen een zonnig vervolg verwachtte, scho ven er van de Noordzee wolkenvel den binnen. Nu gebeurt dat ook in de beste zomers wel eens, maar dit keer bleven ze langer hangen dan normaal en keerden na een paar zonnige kiertjes ogenblikkelijk te rug. Een domper voor de vroege vakantiegangers; geen tegenwer king door regenbuien maar door grauwsluiers. In juli opnieuw een thermische op- f flikkering met in de eerste week een serietje zomerse dagen. Daarna van hetzelfde laken een pak: bin- I nendrijvende bewolking. Veelbelovende Atlantische hoge- drukgebieden, die via Schotland i een poging waagden een droge noordooster bij ons te doen binnen- i vallen, werden met succes van dit I plan afgehouden door ijskoele de- I pressies in Oost-Europa. Zodoende bleef de wind al maar hangen in de noordhoek: het leek wel of-ie daar. j jongen had. Scandinavisch schokje Een complete inzinkipg met regen en onweer volgde half juli. Het kwik bleef onder de twintig graden. Ook in Scandinavië, waar het weer afgelopen zomer over het algemeen warmer en zonniger was dan bij ons (vooral in juni en juli) zakte het weer toen in. Het regende er pijpe- stelen: 50 tot 65 -millimeter in Stockholm en omgeving. Midden op de dag was het daar 12 juli niet warmer dan acht graden. Noord- Zweden moest een zware storm in casseren met stoten tot 26 meter' per seconde in Haparanda en Sö- derhamm. Beeld van een zomerdag die tegenviel waarvan gezegd wordt, dat ie de zomer maken of breken kan. Nou, hij deed geen van beide dit jaar. Zo viel er bijvoorbeeld niets meer te breken, de scherven zag je overal in het rond liggen: op de stranden was het huilen en kleumen geblazen of mopperen op de voorspellers van De Bilt, die beter een aanvullende stoomcursus weervoorspellen kon den volgen. Móken deed augustus de zomer ook al niet. Daarvoor bleef het veel Vakantiegangers die uit Engeland terugkeerden, vertelden dat je daar volop aan je trekken kwam. Zelfs Cornwall, waar het doorgaans re gent en waait van je welste, bleef dagen- en wekenlang een dorado voor de relaxers. Toen kwam augugstus, de maand Zo waren op 13 juni, de topdag van de zomer, de temperaturen. (De 32.5 graden celsius voor Eindhoven be rusten waarschijnlijk op een vergis sing.) te on-zomers (geen enkele zomerse dag op de meeste plaatsen), alhoe wel het op een paar momenten van de maand toch wel aangenaam aanvoelde, vooral in de laatste week. Tenslotte kwam het kwik in Gorredijk op twintig van de 31 da gen boven de twintig graden-grens uit. Zon-tekort De conclusie van dit zeer summiere en onvolledige zomerverhaal kan niet anders zijn, dat de Nederlan ders dit jaar niet hebben gekregen, waar ze op hadden gehoopt. Het grote tekort aan zon verstoorde de humeuren, de herinnering aan de langgerekte perioden met super- warmte uit 1976 deed elke poging van zomer '77 om er toch nog iéts van te maken, tot iets siprpels ver bleken (we waren verwend), en ja in zo'n stemming incasseer je natuurlijk ook niet zo véél meer. Dan telt elke regenbui of waterige dag dubbel zwaar in Brabant, Zuid-Holland en Zeeland waren ze op 22 augustus tiendubbel! en valt snel het besluit: Volgend jaar maar weer naar het buitenland Spanje, Italië, Joegoslavië, Grie kenland of het midden-Oosten, want niets is ons ver genoeg tegen woordig. Ten besluite een tegenstem. Toen ik de installateur, die mijn gaska chel voor de komende herfst kwam repareren vroeg, wat hfj dacht van de afgelopen zomer, volgde als re actie: „Een erg goeie zomer was het! Beter in elk geval dan die van vorig jaar met al die bloedhete da gen boven de dertig. Je kon nou tenminste weer eens lekker wer ken Temperatuur «etmaalgemiddelde De Bilt) 1977 15.9 gr. C (normaal 16.4) te koud 0.5 gr. 1976 18.4 te warm 2.-gr. C 1975 17.6 te warm 1.2 gr. C 1974 15.5 te koud 0.9 gr. C Zomefse dagen (25 gr. C of hoger te De Bilt) 1977 5 (normaal 18) 1976 41 1975 31 1974 7 1973 20 1972 9 1971 11 1910 24 ?\l- 1956 2 1947 Zonneschijn (uren te De Bilt) 1977 432 (normaal 607) afwijking - 1975 1976 813 afwijking 206 1975 735 afwijking 128 1974 611 afwijking 4 1973 698 afwijking 91 1972 528 afwijking- 79 1971 580 afwijking- 27 Neerslag (landelijk) 1977 200 mm (normaal 214) afwijking - 14 1976 90 afwijking-124 1975 170 afwijking- 44 1974 210 afwijking- 4 1973 155 afwijking- 59 1972 250 afwijking 36 Door André Rutten HAARLEM Peter Oosthoek heeft bij de toneelgroep Cen trum twee eenakters geregis seerd, die het toneeldebuut zijn van een Nederlandse schrijver, Don Dekker. Beide „Tussen de middag" en „Later op de avond zijn in de Haarlemse Toneelschuur te zien, het eer ste gaat als lunchpauzevoor stelling in het Amsterdamse Bellevue (op donderdagen en vrijdagen. Bij „Tussen de middag" wordt het meest gelachen. Het komt als ko misch over: de directeur van een bedrijf luncht met een jubilerende werknemer in een duur restaurant in de weinig doordachte maar eerlijke overtuiging, dat hij de man daar een genoegen mee doet. Wat die man ook zo begrijpt, zodat hij zich uitslooft om te laten merken hoe geweldig hij het vindt. Maar dat maakt hem ook doodzenuwachtig, zodat hij tegen ROTTERDAM (ANP) Het Rotter dams Philharmonisch Orkest ver trekt dinsdag 13 September naar Londen voor twee concerten in het kader van de „Proms", de jaarlijks terugkerende reeks van promenade concerten in de Royal Albert Hall in de Britse hoofdstad. Het Rotter damse orkest is een van de weinige buitenlandse deelnemers aan dit muziekfestijn. Het beschouwt het dan ook als een grote eer aan de Proms te mogen deelnemen. In totaal nemen 55, meest Britse, muziekgezelschappen aan de proms deel. De enige buitenlandse gezel schappen zijn, behalve het Rotter- damse orkest een koo^uit Keulen en ^ep ensemble uit Nieuw-Zeeland. het orkest/" spVéltctyns&ag 13 en woensdag-14 september o.a.de Vier de Symphbnie van Brahms en de Eerste Symphonie van Mahler. Voorts worden twee Nederlandse werken ten gehore gebracht: „En tr'acte Marsyas" van Alphons Die- penbrock en „Sinfonia" van Tristan Keuris. Als solisten treden op Jessye Nor man, een Amerikaanse zangeres die liederen zingt van Richard Strauss, en de pianist Paul Schenly uit de Verenigde Staten. Zaterdag 17 sep tember is „The last night of the Proms", maar dan is het orkest al weer terug in Nederland. alle regels zondigt, die in zo'n gele genheid in ere worden gehouden. Het is natuurlijk komisch, als hij de plechtige ober een handje gaat hel pen, om maar een detail te noemen, maar er zit ook een kleine tragiek in. Dat komt ook uitstekend uit in de manier waarop Onno Molenkamp die man speelt, met voortreffelijk tegenspel van Lou Steenbergen als de heel beminnelijke, maar natuur lijk niet echt geïnteresseerde direc teur en Elias van Zanden als een stijlvolle ober. Vervalst In het tweede, „Later op de avond" is de kleine tragiek minder komisch uitgewerkt, maar verpakt in een ver valste opgewektheid. Een bejaard echtpaar haalt herinneringen op aan al het leuke en gezellige, dat zij sa men beleefd hebben. Maar uit wat zij daarover vertellen op een wat on samenhangende manier, wel „naar het leven getekend" is op te ma ken, dat er eigenlijk weinig leuks en gezelligs geweest is, dat zij zich altijd maar wijs gemaakt hebben hoe leuk en hoe gezellig het was om niet te hoeven zien dat het allemaal niets Onno Molenkamp als de jubilaris, Lou Steenber gen als de beminnelijke directeur in „Tussen de middag". voorstelde. Zoals ook nu: lachen maar, zij blijven er op het laatst bijna in, terwijl je als toeschouwer langer hoe duidelijker gaat zien dat er geen enkele reden tot lachen is. In tegendeel. Ook weer uitstekend ge daan, dit keer door Elisabeth Hoij- tink en Onno Molenkamp. In een uiterst simpel, zeer tekenend decor waarin de smyrnatapijten over heersen. Opvallend is. dat het eerste stukje slechts summiere teksten heeft, op zichzelf al zeer tekenend voor de situatie: de twee mannen hebben elkaar in het geheel niets te zeggen. Het tweede daarentegen zit boorde vol tekst, vooral voor de vrouw, wat ook weer heel tekenend is: praten, praten, praten en onnozele grapjes uithalen, daarmee heeft ze altijd haar bestaan draaglijk gemaakt. Dat zijn boeiende aspecten in dit toneel schrijversdebuut. door Wim de Hair :nsv«_ tverioor ds C. Blomaard 2nnc horige week werd in de abortus-strijd een wapenstilstand gesloten, maar niemand kan voorspellen f over anderhalf k twee jaar het gevecht weer zal losbarsten. Het zou verstandig zijn in die lissentijd van beide kanten naar een aanvaardbaar compromis te zoeken, maar het is niet zeker of datlat wat in het nabije verleden had moeten gebeuren in de nabije toekomst inderdaad zal plaats "1 mefnden' Het verse VerinSa'comPromis lijkt weinig stevig. n Trouw van 3 september vraagt y rof. dr. O. Kuiper Hzn. om een ■principiële discussie in dit blad over e vraag wanneer er sprake is van lensenmoord. Hij vraagt zich af 'aarom niemand zich met deze raag bezig houdt. In hetzelfde num- lUlDer stond de korte inhoud van een rief, waarin zeven theologen een 1 eroep doen op het CDA mee te iveeft a. erken aan de vorming van een pro- li U ressief kabinet en waarin zij stellen, it het CDA de christelijke beginse- a heeft gehanteerd om zich aan een emocratische procedure te ont lekken. ■leeft het zin om, na alles wat er over It onderwerp reeds geschreven is, te roberen op bepaalde punten wat ïrder te komen in de discussie? 'ndanks lichte twijfel aan het nut an zo'n poging, waag ik het er op akele aspecten naar voren te bren- ?n, die ik in de tot op heden gevoer- p discussie nog weinig aantrof. Ove- gens is wat hieronder naar voren pbracht wordt niet origineel in deze h, dat alles zo maar in het brein van Bdergetekende uit het niet te voor- ïhijn kwam. eel is ontleend aan een artikel van rof. dr. Gerhard Barth in het „Deut- ihes Pfarrerblatt" van februari ■>77. ik wil proberen dit met eigen porden zó weer te geven, dat ener- 1s de vraag van prof. Kuiper gszins beantwoord wordt en an- lijds aan de brief van de theolo- een dimensie wordt toegevoegd, ik (althans in de verkorte weerga- in de krant) miste. Het artikel van 'f. Barth is vooral geschreven mét oog op de situatie van de Duitse gers na de herziening van de tuswetgeving in de Bondsrepu- tk. Maar het is naar mijn mening inzeer geschikt voor de abortus- ussie in Nederland. bijbel officiële standpunten'vaii de ker- ERZEKl DRN ken op het punt van de abortus waren de afgelopen jaren niet eens luidend en duidelijk. Dat is begrijpe lijk als we beseffen, dat de Bijbel zelf op deze vraag geen uitgesproken antwoord geeft. In het Oude Testa ment is geen abortus-verbod te vin den. Het sprak vanzelf, dat zoiets niet in Israël gedaan werd. Niet om dat men opzag tegen het doden op zichzelf of omdat de positie van de vrouw zo geheel anders was dan die van haar moderne zusters, maar om dat voor de Israëlieten de belofte van veel nakroost tot de heilsgoede- ren hoorde, die de Heer aan Abra ham en zijn nageslacht had toege zegd. Kinderloosheid was een teken van de goddelijke toorn, kinderrijk dom gold als zegen. In Joodse geschriften uit de tijd na het Oude Testament is wel sprake van een abortusverbod. Onder meer bij de bekende Flavius Josephus. Deze leefde in een hellenistische om geving, waarin de vraag van de vruchtafdrijving een belangrijke rol speelde. Niet geheel zeker is of in het oude Griekenland abortus wettelijk was toegestaan. Plato laat in zijn ideaalstaat heel wat ongeboren kin deren afdrijven, terwijl ook Aristo- teles abortus toelaat in het geval dat er te veel kinderen komen. Hij be perkt echter de termijn tot de perio de waarin de vrucht nog geen „leven en gevoel" heeft, hetgeen naar toen malig inzicht der artsen voor de jon getjes van de veertigste en voor de meisjes van de negentigste dag af wel het geval is. Hier komen we dus voor het eerst de bekende termijn van drie maanden tegen. Als ant woord op de vraag van prof. Kuiper kan dus gesteld worden, dat er wel degelijk lang en veel is nagedacht over de vraag, die hij stelt, te begin nen met Aristoteles. In de Romeinse tijd was men op het punt van de abortus evenmin erg streng. Dit spreekt haast vanzelf als we weten, dat een andere manier om het kin*— dertal te beperken minstens even wijd verbreid was nl. het te vonde ling leggen. Dit gebruik is tot de tijd van keizer Constantijn niet verbo den geweest. Christendom In deze Grieks-Romeinse wereld ontstond het jonge Christendom. In het Nieuwe Testament treffen we geen uitgesproken verbod van abor tus aan. Wel komen we dergelijke verboden tegen direct na de tijd van het Nieuwe Testament b.v. in de Didachè een christelijk geschrift van omstreeks 100 na Christus. Tal van andere plaatsen zijn aan te wij zen waarin abortus met zoveel woor den verboden wordt voor Christe nen. De kerkvaders overpeinzen in hun geschriften druk de vraag van wanneer af de vracht „bezield" is van de conceptie af, tijdens de zwan gerschap of eerst bij de geboorte? De antwoorden gaan in de richting van: van het allereerste begin, dus van de conceptie af. Het nee-zonder compromis, dat we van r.k. zijde horen heeft dus oude en stellig eer biedwaardige papieren. Hoe komt het nu, dat het Nieuwe Testament over deze zaak zwijgt? Een eerste antwoord zou kunnen zijn, dat de boeken van het Nieuwe Testament gelegenheidsgeschriften zijn. die geen uitputtende ethische voorschriften willen gever», maar die ingaan op vragen, die „toevallig" ergens aan de orde komen en dat zou dan met de abortus niet het geval zijn geweest. Nu zien we hoe Jezus het zesde gebod (gij zult niet doodslaan) radicaal uitlegt en er zelfs het kwade woord, de toorn en de haat in onderbrengt. (Mattheus 5: en volgende. Het gebod heeft de door de liefde geboden bescherming van het leven in de meest strikte zin op het oog. De Oude Kerk heeft deze uitbrei ding of liever: radicalisering van het Op het vorige week zater dag, 3 september, geplaat ste artikel van prof. dr G. Kuiper Hzn (is abortus mensenmoord?) kwamen veel reacties binnen. Enke le daarvan werden reeds geplaatst. Uit de overige kozen wij deze bijdrage van ds. C. Blomaard. gepast. Prpf...Barth acht dit in zeke re zin terecht. Maar hij stelt (en ik volg hem daarin) de vraag of de bescherming van het leven het hoogste principe mag zijn? In menig geval immers houdt het niet-afdrij- ven ook en zekere mate van doden in (de bedreigde moeder, de Joodse vrouw in een concentratiekamp). En Barth stelt de vraag of de kerkva ders het radicale liefdesgebod in we zen niet hebben afgezwakt door er een casuïstiek van te maken en het zesde gebod zonder meer ook op zwangerschapsonderbreking te la ten slaan. Hij maakt in dit verband vier opmerkingen: 1. Jezus' aanwijzingen voor het le ven zijn geen wetsbepalingen, die door de burgerlijke stafwetgeving kunnen worden afgedwongen. De wetgever zal er goed aan doen het radicale gebod der liefde ergens in het oog te houden, maar hij moet» ook met andere gezichtspunten re kening houden. D.e Kerk kan van de staat niet vragen de christelijke etlpek dwingend aan het volk op te leggen. Christelijke ethièk ontstaat waar gelovend het Woord wordt ge hoorzaamd, niet op grond van de burgerlijke wetgeving. Voor de en kele christen houdt dit o.a. in, dat voor hem niet alles geoorloofd is wat de staat toelaat. 2. Jezus heeft niet op de manier van de rabbijnen en de kerkvaders aller lei zeer specifieke en ver uitgewerk te voorschriften gegeven, maar ons geboden de naaste lief te hebben als onszelf. Daarmee is een ruimte ge schapen waarbinnen wij zelfstandig, van geval tot geval, kunnen beslis sen wat de liefde van ons eist. 3. Het gebod der liefde kan ons in conflikt brengen met andere gebo den, zelfs met die van de Bijbel. Zo b.v. op het punt van de abortus met zesde gebod-ook op jle abortus ybori. oLi zult nirtrtnflqy' Hf'. 1 kan zijn, dat er slechts leven te beschermen valt door ander leven prijs te geven of te vernietigen. Dan zal er moeten worden afgewogen tussen grotere en kleinere schuld. 4. De roeping van de Heer geldt voor alle mensen, maar Zijn gebod vindt vooral hen, die Zijn roep ho ren. Het gebod van Jezus bindt mijn geweten, maar ik kan deze gewe tens-beslissing niet opleggen aan een niet-gelovige. Als Paulus het in 1 Corinthe 7 vers 12 en volgende heeft over de echtscheiding, dan legt hij de strenge ethische houding van de christelijke partner niet op aan de niet-christelijke echtgenoot. Deed hij dit wel, dan zou de liefde, die de christen opbrengt, tot een wetsvoor schrift voor de niet-christen worden en dat is niet de bedoeling. In zo'n situatie dient de christen rekening te houden met de opvattingen van de niet-christen en niet deze laatste te dwingen tot een houding, die slechts naar de uiterlijke vorm in overeenstemming is met het liefdes gebod. Met name de vierde opmerking lijkt mij van groot praktisch belang in het abortus-debat. Wat het CDA na streeft is, hetgeen het ziet als door God geboden, op te leggen aan de niet-christenen in ons land. De ze ven theologen vinden dat ondemo cratisch. Het is, zou je kunnen stel len, niet alleen ondemocratisch, het is ook niet christelijk om dit te wil len. Het is stellig in overeenstem ming met de r.k. leer van het kerke lijk wetboek (canon 2350). Maar zou het de taak van de protestantse partners in het CDA kunnen zijn om achter het r.k. wetboek erl de kerk vaders terug te gaan tot het Nieuwe Testament en zich af te vragen of het zwijgen daar inzake de abortus zou kunnen samenhangen met het inzicht, dat je als christenen niet- christenen niet kunt dwingen je ra dicale verstaan van het gebod over te nemen en op te leggen? Andere actuele vragen zullen de abortus-discussie in de komende tijd stellig overschaduwen. Maar het zou m.i. nuttig zijn de tussentijd te gebruiken om in CDA-kring gedach ten als hierboven ontvouwd nog eens te laten bezinken. Ds. C. Blomaard is hervormd predi kant en secretaris van de Bond van f. AMSTERDAM Karakteristiek Voor^dfe jóngste muzikale stroming, de „punkrock", is het zich fel afzet ten tegen de sleur van het dagelijks leven, tegen de „nette" maatschap pij en tegen de tegenwoordige vaak inhoudsloze popmuziek. Dit onge noegen werd donderdagavond muzi kaal geëtaleerd in het Amsterdamse Paradiso, waar een van de betere exponehten van de Engelse „punk rock", The Stranglers, optrad. Zoals dat bij de meeste punkbands het geval is uiten The Stranglers hun ongenoegen door een enorm brok agressie. Agressie in tekst, mu ziek en gedrag. Alle muzikale taboes worden aan de kant gezet: je hoeft niet mooi te spelen, als je maar zorgt, dat die agressie overkomt. Dat de mensen begrijpen waarom je baalt. Wat dat betreft is het concert van donderdag zeker geslaagd, De sfeer in de bomvolle zaal was opper best, mede door de gedreven wijze waarop The Stranglers hun keihar de, op de onvervalste rock and roll gebaseerde, nummers, -vertolkten. Tijdens een groot gedeelte van het optreden werden The Strahglers vi sueel bijgestaan door een aantal fans, die onder het toeziend oog van de uit Heli's Angels bestaande orde dienst, dansten dat het een lieve lust was, Wat de Stranglers verder positief onderscheidt van de meeste punk bands is het orgelspel van Dave Greenfields, dat veel gelijkenis ver toont met dat van de Doors In hun glorietijd. Greenfield zorgde op de juiste momenten voor de nodige ver luchting, want zeventig minuten lang continu monotoon gedreun zou zelfs de grootste Stranglers-fan niet hebben kunnen boeien. Met het concert van The Stranglers. dat als hoogtepunten Sometimes, Hanging Around, Grip en Peaches kende, heeft Paradiso trouwens een hele serie punk-concerten Ingezet. Zo zullen binnenkort nog Mink De Ville en The Clash naar Amsterdam komen. UTRECHT (ANP) Het Utrechts Symfonie Orkest (USO) ver wacht dat de ingebruikneming van het nieuwe Muziekcentrum op het Vreeburg eind 1978 een injectie zal betekenen voor het concertbezoek in de domstad. Het zal ook de kwaliteit van het orkest ten goede komen omdat een wisselwerking mag worden verwacht tussen de kwaliteit van de zaal en die van het orkest. Het USO, dat vaste bespeler van het nieuwe Muziekcen trum zal worden, verwacht zelfs dat de concertbezoekers uit de regio Utrecht, die nu hun „symfonisch heil" in Amsterdam en Rotterdam zoeken, weer terug zullen komen bij het Utrechts Symfonie Orkest. Dit staat in het beleidsplan 1977-1980 zoals dat door het USO is opgesteld. Volgens het USO zal wellicht ook het aantal concerten moeten worden op gevoerd omdat er blijkens ervarin gen met nieuwe concertzalen in Rot terdam en Groningen rekening mee moet worden gehouden dat de vraag van het publiek oploopt. Het USO-beleid is dan ook gericht op een grotere differentiatie in de symfonische muziek. De zogenaam de A-serie, concerten voor de muzi kaal meer ontwikkelde liefhebbers, zal drastisch worden uitgebreid door inschakeling van het Concertge bouworkest en het Rotterdams Phil harmonisch Orkest. Ook het aantal concerten voor de „doorsnee'Mief- hebber zal worden uitgebreid. Over wogen wordt om als vervolg op de koffieconcerten specifieke gezins matinees op de zondagmiddag te houden. (Van een onze verslaggevers HOOGEVEEN - De Christelijke ge reformeerde kerken zullen niet mee doen met de nationale bijbelweek in oktober. De generale synode nam dit besluit na dat in de synode bedenkingen waren geuit tegen het werkboekje voor onze bijbelweek „De Bijbel, een boek om te vieren." De bezwaren betroffen de benadering van de bij bel en de opvattingen over het bij belgebruik in dit boekje. De synode besloot tevens in principe dat de Christelijke gereformeerde kerken niet langer zullen deelnemen in. de Raad voor contact en overleg (RCOB) dfr deze blJbeLweek organlseerd. De RCOB heeft volgens de synode een verschuiving ondergaan. Opge richt als ten hulporgaan van het Nederlands Bijbelgenootschap om contacten met de kerken te onder houden is de RCOB meer en meer tot eigen activiteiten naar buiten overgaan zoals het beleggen van be- leldsconferenties en het publiceren van materiaal rond de bijbel. Het leek de synode onmogelijk voor de christelijke gereformeerde kerken om achter al de publicaties en acties van de RCOB te kunnen staan. Ove rigens zal er eerst nog een gesprek met de RCOB komen waarbij de synode de mogelijkheid open liet dat de bezwaren zouden kunnen worden ïïiganmm,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 11