Wat leren kinderen in krottenwijken? Christenen in Gorki: heropen kerk Uit brieven van lezers UIT DE KERKBLADEN Actiegroepen kunnen ook falen Godsdienstige belangstelling in Sowjet-Unie groeit VANDAAG Gijsen: zendingsgeld rechtstreeks naar Rome Bijbelgenootschap Qn heeft geld nodig -w- MAANDAG 5 SEPTEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet door Sipke van der Land „De mensen leven hier als beesten. Het zijn slaven van de armoe en het onrecht. Hun kinderen groeien op in een hopeloze troep. Dus wie zouden het Bijbelverhaal van de onderdrukking in Egypte beter kunnen begrijpen dan zij?" HCCMOA rlAiCM**e<4COHTnAKtlOS.tti /MfbvcPM A4s TAABAJOt, V,*uAtX>S Dat zegt Luois Reinoso als we rond zwerven In de meest verschrikkelijke krottenwijken van Lima. de hoofd stad van Peru. Dit Laguastino is één grote berg menselijke ellende Hutje bij mutje wonen er meer dan ander half miljoen mensen In kartonnen dozen, tussen rietmatten, onder golf platen. In houten hokken De open riolen stinken een uur In de wind en ontelbare kinderen modderen er rond De mannen werken voor een paar tientjes per week. éls ze werken, en de vrouwen zijn tot Alles bereid, ook al zijn ze nog maar veertien of vijftien jaar' Ze hebben geen behoef te aan pottenkijkers en nemen soms een dreigende houding aan Op een markt weten we met moeite onze horloges en portefeuilles te be houden Al die ogen Reinoso ls de algemeen secretaris van Celadec. de organlsaUe voor christelijk onderwijs ln Latijns Ame rika Hij brengt me bl] een school in deze buurt waar gewerkt wordt met verrassend nieuw lesmateriaal. Er staat een grote muur met prikkel draad om de gebouwen heen. en daarbinnen zitten niet minder dan 2700 kinderen ln de lagere school leeftijd! Het is een katholieke school want haast iedereen heet immers katholiek De regering betaalt alleen de leerkrachten, en de kerk betaalt de gebouwen, maar voor lesmidde len ls er geen geld. Daarom is het dubbel welkom als Celadec iets le vert. Ze publiceren een reeks lesboe ken. kompleet met handleidingen, verwerkingsvormen, stripverhalen, enzovoorts. De reeks ls deze maand voltooid met het negende deel. en elk deel heeft verscheidene onder delen. Het unieke ervan ls dat het niet slechts godsdienstlessen zijn. maar het Is een totaal-pakket van vakken, waar de Bijbel weliswaar een centrale rol in speelt, maar deze kursussen omvatten .Bet nieuwe le ven" in z'n gehéél. We gaan kijken hoe het hier op deze school werkt. In elk lokaal kijken tientallen ogen ons aan. vol vragen, onzekerheid, belang stelling. verbazing Doordat de kin deren de verplichte uniformpjes dra gen. zie Je aan hun kleren niet hoe arm ze zijn. Maar hun ogen spreken des te meer. God van de armen De Juffrouw van een hogere klaa behandelt de uittocht uit Egypte. ..Un pueblo en lucha por su lebera- clon" Een volk op weg naar zijn bevrijding. In de boekjes staat welis waar een farao getekend, maar de slaven zijn geen Hebreeén; het zijn Zuidamerikanen die daar wonen ln krottenwijken zoals hier ln Laguasti no Er is een treffende overeenkomst met deze omgeving. Er lopen lama's in plaats van kamelen. De tekenaar heeft zich niet vergist, want het ls de bedoeling dat de kinderen lets van hun eigen omstandigheden terugvin den. Dan zuilen ze leren dat de Bijbel over henzelf gaat. Maar hoe wil de juffrouw het verhaal van Exodus dan toepassen op de plaatselijke omstandigheden? Moet er een Mozes komen die hen bevrijdt van dit slavenleven? Moet de hele boel in opstand komen en het presi dentiële palels ln Lima bestormen? Wordt het een revolutionair verhaal dat schreeuwt om een gewelddadige oplossing van alle problemen? Of moeten de kinderen concluderen dat Ood hen in de steek heeft gelaten en het volk Israël heeft voorgetrokken? De juf laat de kinderen zelf vergelij kingen treffen, maar ook verschillen noemen. Het klassegesprek gaat over werk en werkeloosheid, macht en onmacht, armoe en rijkdom En de conclusie is dat God het altijd opneemt voor de armen en verdrukten, en het onrecht niet duldt. Het gaat heel eenvoudig maar de kinderen zijn er allemaal bij. Ik vergeet nooit hoe die ene jongen ineens verrast zei: „Dus God ls er ook voor ons!" Dat kun je inderdaad niet weten als de kerken geweldig rijke gebouwen zijn waar Je altijd de rijken naar binnen ziet gaan Het christelijk geloof lijkt dan een luxe waar een gewoon mens niet aan te pas komt. Op z'n hoogst hecht je er dan een bijgelovige betekenis aan, maar je weet niet waar je aan toe bent. Een parachute Die middag praten we met de peda goog dr. Carlos Carrasco, een voor aanstaande figuur in de methodis ten-kerken van Peru. „De laatste honderd jaar hebben we nooit an ders gehad dan lesmateriaal uit Noord-Amerika. Alles werd letter lijk vertaald en ons hele onderwijs was getransplanteerd. Veel onder wijzers laten het maar liever zo om dat het gemakkelijk voor hen ls. Een eigen methode kost veel meer voor bereiding in het begin. Maar dat moeten we ervoor over hebben. Ons onderwijs moet óns onderwijs worden. De grote kracht van de methode ..maar de slaven zijn geen Hebreeën; het zijn Zuidamerikanen.. .Bet nieuwe leven" is dat er direct verbanden worden gelegd met het dagelijkse leven. De kinderen pra ten er thuis over, in plaats van dom weg lesjes te leren opzeggen. Veel van deze kinderen krijgen maar en kele Jaren onderwijs omdat de socia le omstandigheden beroerd zijn. Daarom moeten we hen lessen ge ven die hélpen. Verder is deze me thode geschikt voor héél Latijns Amerika, en is ook ontstaan aan de basis, ln werkgroepen ln verscheide ne landen. En het wonderlijke ls dat de serie geschikt is voor alle klassen van de eerste tot de laatste, omdat de leerkrachten er van alles bij leren betrekken uit de leefwereld van de kinderen. Het basismateriaal is hetzelfde en de uitwerking is telkens anders in de 27 deeltjes die er tn totaal zijn. Ik gebruik ze bijvoorbeeld zelf ook op de zondagsschool van de kerk waar lk bij hoor, maar ook in het gezin doen we er veel mee bij het dagelijks bijbellezen. De Bijbel komt nu zo dicht bij ons alledaagse leven, dat de kinderen wel eens vragen: wat heeft dat met godsdienst te maken We praten over allerlei sociale en hulaelijke dingen, maar ook over grootgrondbezit enzovoorts. Ik ben blij dat we verder komen dan het puur verticale geloof, wat we hier nog veel horen verkondigen. Ik denk dan altijd: geef ze een para chute, want straks komen deze gees telijke hoogvliegers met een grote smak naar beneden vallen. Nee, de Bijbel leert ons met beide benen op de grond te staan. We mogen de sociale en economische en politieke implicaties niet verzwijgen. Daar geeft geen enkele profeet ons de kans voor, laat staan Jezus Christus zelf". Twee problemen Celadec zit met het splinternieuwe, goed geïllustreerde materiaal tevens op de lijn van de onderwijsvernieu wing die de regeringen voorstaan, ook al komt er in de meeste landen van Latijns Amerika nog weinig of niets van terecht wegens geldge brek. Daarom ls het zo goed dat de evangelische kerken nu eens pro gressief pionierswerk doen op dit gebied. Met deze methode leren leer krachten en leerlingen zich bezig houden met de belangrijkste dingen van het leven. Er wordt al in veel scholen met toenemend enthousias me mee gewerkt. Toch zijn er voor lopig twee ernstige problemen waar Celadec mee kampt. In de eerste plaats met de versprei ding naar de scholen in de verschil lende landed. Men heeft in elk land een vertegenwoordiger benoemd. maar het is moeilijk alle contacten te leggen, want de meeste landen controleren alle buitenlandse reizi gers. en wantrouwen elke vernieu wing. ook in het onderiwjs. Waarbij nog komt de vaak erg traditionele opstelling van scholen en kerken. Maar als er meer mensen worden ingezet, kan het bereik veel groter worden. In de tweede plaats ls er onnoemlijk veel geld mee gemoeid, wat in het begin er maar voor een heel klein deel uitkomt Daarom heeft Celadec een beroep gedaan op de Nederland se Unie „School en Evangelie" om steun bij de samenstelling en pro- duktie van „Het nieuwe leven". Ge durende enkele jaren zijn er bijdra gen gekomen uit de Uniecollecte. En dit jaar is er nogmaals een bijdrage toegezegd om de verspreiding te be vorderen zodat Celadec dit belang rijke werk kan voortzetten. Niet van papier Celadec heeft vier afdelingen: on derwijs, theologie, dokumentatie en kommunikatie. „We kunnen deze dingen niet losmaken van elkaar, want in een werelddeel van papleren christenen móéten we laten zien dat het evangelie niet van papier is maar van daden. We moeten de Bij bel leren lezen met de ogen van degenen met wie we ons willen ver eenzelvigen. Geef maar eens cate chisatie aan de allerarmsten, of in de gevangenis: dan ga je anders theologiseren. Veel theologie is luxe en bla-bla. Er wordt gepraat over nieuwe liturgie en oude kerkordes, maar wat kun je daarmee beginnen in de krottenwijken? Ze zien je aan komen! De regeringen van ons we relddeel hebben niets tegen traditio neel christendom, maar ze vinden ons lastig zodra we spreken over de gerechtigheid. In Argentinië hebben de kerken nu een afdeling opgericht voor de men senrechten, die zich bezighoudt met politieke gevangenen, maar denk je dat de militaire regering daar blij mee is? In Uruguay werd een tijd schrift van de Waldenzen verboden en in beslag genomen, en de redak- teur werd gearresteerd, omdat hij over mensenrechten had geschre ven. Vaak zijn de kerken de enige plaatsen waar mensen vrij bij elkaar kunnen komen, maar ook de scho len kunnen een grote rol spelen bij de opbouw van een nieuw Latijns Amerika. Projekten-ziekte Reinoso aarzelt niet om kritiek te geven op de meeste christelijke hulp organisaties in de westerse lan den. ,,Er bestaat een ziekte die ik projektisme noem; ze willen alle maal projekten die makkelijk aan spreken om bij hun mensen gemak kelijk geld te werven. Maar we moe ten verder gaan en niet blijven ste ken in medelijden. We zijn niet ge diend met liefdadigheid: we hebben vernieuwing nodig. Projekten zijn meestal gebonden aan één persoon die een goed werk doet. maar wat blijft ervan over als die ene wegvalt? Wij zeggen: er moeten minstens drie landen zijn die ermee kunnen wer ken, voordat we een nieuw program ma beginnen. Zodoende is een ge zonde doorwerking gewaarborgd." En als je ziet hoe in een stad als Lima verscheidene scholen in de meest uiteenlopende wijken bezig zijn met het nieuwe lesmateriaal, kun je alleen maar heel dankbaar zijn met het moedige en baanbre- kenden werk van Celadec. Want ze hebben een methode gevonden voor alle schooltypes in alle landen van Latijns Amerika. ..De steun van de genen die geen steun hebben", staat ergens op een muur in hun kanto ren. De God van de Bijbel wordt immers „der hulpelozen hulp" genoemd. (Sipke van der Land, de auteur van deze bijdrage, reisde in opdracht van de Unie School en Evangelie naar Peru. Bijdragen aan de jaarlijkse Uniecollectie kunnen gestort worden op giro 515 te Voorburg. Uit de collec tegelden worden meer dan honderd projecten over de hele wereld bekos tigd). Korte dutdehik geschreven, hefst aan één kant getypte, boeven kunnen woolen gostuurd naar Secretans Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. B4 pubtikabe wordt de naam van dé schrijver vermeld Reclame Naar aanleiding van het artikel inde rubriek Consument over de Recla me Code Commissie wil ik een per soonlijke ervaring aan u kwijt. Ik diende een klacht ln over een wer- vingsadvertentie voor de marine, ge richt aan Jonge mensen tussen de 16 en 20 jaar De commissie nam deze klacht niet in behandeling, omdat ..haar reeds op het eerste gezicht duidelijk was", dat mijn bezwaar van sociaal-pedagogische' aard was. Bij de beoordeling van mijn klacht is mijns Inziens artikel 11 (reclame, die kennelijk geheel of gedeelteijk tot kinderen wordt gericht, mag niets m woord of beeld bevatten waardoor kinderen op enigerlei wij ze worden geschaad of waardoor /oordeel wordt getrokken uit hun onkunde of natuurlijke goedgelovig heid» over het hoofd gezien. Zullen in ons land zaken zoals door mij genoemd ooit nog eens werke lijk objectief worden beoordeeld? Rotterdam A. P. De Winter Teleurstelling Wie de mééste schuld heeft aan het opnieuw mislukken van de kabi netsformatie. laat ik even buiten beschouwing. Wel wil ik mijn diepe teleurstelling uitspreken over dit feit Na drie maanden moeizaam overleg, zijn we nu nog verder van huls dan direct na de verkiezingen. Werkloosheid en Inflatie waren de grote bedreigingen van ons bestaan! Die moesten vooral snel en doeltref fend worden bestreden. Na drie maanden staan we wéér reet lege handen! En dat na een verkiezings uitslag. waarbij het Nederlandse volk zich zo duidelijk had uitgespro ken. Betrokken partijen hebben zichzelf een brevet van onbekwaam heid uitgereikt, en zich het onwaar dig gemaakt Zo graaft de democra tie haar eigen graf en haalt men de verfoeide dictatuur zelf binnen. Den Haag T. van Dam Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 TM 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Weslblaak 9 Rotterdam Tal. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tal. 070-489445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Zendingskerk Zeven Jaar geledei/nam ds. M. J. C. Visser afscheid van zijn hervormde gemeente in Rotterdam. Hij kreeg A O W. en hij ging met emeritaat Over enkele weken zai ds. Visser afscheid preken in de Zendingskerk. Hij heeft dan 7x7 Jaar gewerkt in de wijngaard, waarvan de laatste vier Jaar als onze pastor in de Zendings kerk. waar wij hem node zullen mis sen. Helaas heeft de erudiete predi kant Visser op rotsen geploegd en wind gezaaid. Want wat schrijft Trouw dinsdag? „Dr. Frederikse heeft afscheid genomen van Wasse naar en gaat pastoraal werk doen in de Zendingskerk in Ermelo onder hen die van het evangelie vervreemd zijn." Mijn vrouw, mijn zoon en lk behoren met driehonderd andere ge zinnen tot die vervreemden. Wel ver toeven wij in een vreemd land, zoals eertijds Abraham, maar wij zijn geen vreemdelingen In Jerusalem, zoals de schrijver van dat stukje ln Trouw dinsdag. In Tijd en taak (onafhankelijk blad voor evangelie en socialisme) schrijft ds. L. H. Ruitenberg een artikel onder de kop: Actiegroepen kunnen ook falen. Hier ls het slot van zijn stuk: ..Zet ze op een rij. op een lange rij, al die actie-groepen op al die gebieden Bellamy. Esperanto, de Doleantie (Ja. ook die is als actiegroep begon nen!) het veganlsme en ga zo maar door en begrijp hun noodzaak, hun grenzen, hun gelijk, hun invloed maar ook hun falen Integraal slaagt er nooit een actiegroep. Zonder zin zijn ze evenmin. De Invloed ls wisselend en soms op andere gebieden inwerkend, dan waarop men begonnen is. Die be daagde drankbestrijders, die over deze dingen spraken, hebben elkaar een beetje bemoedigd door de din gen zo te stellen ais hierboven ge beurde. Ook ln dit geval geldt: de zaak is beslissend. En de zaak van de verslaving blijft aan de orde.An- ders dan toen er méér sociale con trole was, anders dan toen wij beter besef hadden van onze gemeen schappelijke maatstaven, anders dan toen men dacht dat wetten de zeden konden beheersen. Maar ook nu: dreigend, verwoestend, onder de tonen van vrolijke melodietjes het stomme zwijgen van honderddui zenden verslaafden en hun leeddra gende verwanten camouflerend. Dan ls het onbaatzuchtig present zijn, het onnadrukkelijk aandacht schenken noodzakelijk. Actiegroep? Ik weet geen naam. Als de actie heid ln principe geen belemmering tot het ambt. Hij zegt: „Er zijn mensen je kunt dit be treuren of niet die om allerlei redenen niet regelmatig meeleven met de diensten en toch de kwalitei ten bezitten om ouderling of diaken te zijn. Die mogen we dan ook bena deren. vind lk. Op de laatste kerke- raad hebben we daar een hele dis cussie over gehad. Je kunt natuur lijk niet het aanbieden van het ambt gebruiken als een soort evangelisa tiemiddel, maar als de betrokken heid bij kerk en geloof er wel ls, maar niet geconcretiseerd kan wor den, dan vind ik dat je wel mag pellen bij die mensen. Bovendien: de kerkgang is hier toch zo wat zal ik zeggen .Ja goed en vrijblij vend tegelijk, dat loopt door elkaar heen. „Het ls opvallend met hoeveel res pect Jezus met mensen omgaat. Hij laat ze in hun waarde, hij eerbiedigt hun eigen waardigheid en hun eigenaardigheid. Hij gaat met om zichtigheid te werk. Treffende voor beelden hiervan vind ik de beide parallelle verhalen uit Markus. (7 32, 33). En zij brachten tot Hem een dove. die moeilijk sprak en smeek ten Hem deze de hand op te leggen. (Over aanraking gesproken!) Hij nam hem terzijde, buiten de schare... 8 22 En zij brachten een blinde tot Hem en smeekten Hem deze aan te raken. En Hij vatte de blinde bij de hand en bracht hem buiten het dorp Buiten de schare, buiten het dop: Jezus wenst er geen „demonstratie" van te maken, met massa's mensen er om heen. Hij heeft respect" Tekening bij het artikel van me vrouw Reedijk in „Woord en Dienst". uitgevoerd is. het doel niet bereikt werd op het gebied van milieu, van hygiëne, van machtsverhoudin gen, van ontwaarding van het mens zijn dai> blijft de zaak toch aan de orde! Gelukkig dat er democrati sche overheden en dat er geloofsge meenschappen zijn. Zij kunnen doorgaan, ook als actiegroepen falen." Respect Samen op weg Ouderling Het gereformeerd Ouderlingenblad van deze maand is gewijd aan de vraag: wat wordt er van de ouder ling verwacht? Bert Aaibers inter viewde een niet met name genoem de dominee .zijn naam doet er niet toe" over diens kijk op de ouderling. Deze predikant vindt randkerkelijk- In het hervormde blad Woord en Dienst schrijft mevrouw drs. L. C. J. Reedijk-Boersma een artikel over: respect. Hier zijn twee fragmenten uit haar bijdrage: „Hebben wij respect voor elkaar? Ik hoorde een meisje van nauwelijks zeventien, pas van school, als huis houdelijke hulp werkend in een be jaardenhuis, zeggen: „Die mevrouw, daar moet je echt tegen optreden. Dan zeg ik maar: zal ik de zuster roepen? Dan wordt ze bang." Het was echt geen onaardig meisje, ze hield werkelijk van de oude men sen. wier kamers ze deed. Maar het ontbrak haar aan respect. En is dat aan te leren? Soms twijfel ik er aan. Het is in wezen een vorm van inner lijke beschaving. „Het zijn net kinderen" zei dit kind van zeventien vertederd over oude mensen, aan wie zij niet kon tippen, wat levenservaring en wijsheid be treft." Ermelo G. Boks Leraren (3) De heer Schotanus schreef in Trouw van 30 augustus, dat de regering honderden miljoenen guldens pompt in het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds, en dat alleen van ons belastinggeld het welvaartsvast pensioen kan betaald worden. In „De Wachter" (orgaan van de bond van gepensioneerde ambtenaren) van juni 1970 staat het jaarverslag van 1968 Het ABP 2 817.3 miljoen, betaalde aan pensioenen uit 943.8 miljoen en verdiende dus 1973.1 miljoen. Dat bedrag werd uitge leend aan de ataat. boven de 2 400 miljoen, die daar al uitstonden. Een rijk ABP dus. dat vele miljoenen guldens in de staatskas stort MOSKOU(AP) Zeventienhonderd inwoners van 't Sowjet-russlsche Oorki hebben een petitie getekend waarin zij de regering in Moskou vragen één van de gesloten kerken in de stad aan de Wolga te heropenen. Rotterdam L. Hoogstad De organisatoren van de actie heb ben verklaard dat zij scherp in de gaten worden gehouden door plaat selijke partijfunctionarissen en dat wordt getracht hen te beletten hand tekeningen te verzamelen. In de petitie staat dat in Gorki, eens een van de grote godsdienstige cen tra in Rusland, nu nog maar drie kleine Russisch-orthodoxe kerken open zijn voor de bevolking van bij na anderhalf miljoen mensen. Er wordt een vergelijking getrokken met Moskou, zeshonderd kilometer naar het westen, waarnaar schatting voor ongeveer zes miljoen mensen nog zo'n honderd kerken open zijn. In de petitie wordt de regering ge vraagd de opstellers van het docu ment toe te staan hun eigen geld en arbeidskracht te gebruiken om een van de oude kerken van de stad te renoveren die nu ongebruikt staat en ln verval raakt Het tekenen van een petitie is een moedige daad in een land waar ge loofsuitingen een aantal represailles van verschillende aard met zich kan brengen Geloofsvrijheid wordt we liswaar officieel door de grondwet van de Sowjet-Unie gegarandeerd. Wij horen erbij En het meisje ging en zei tegen haar moeder: Wat zal ik vragen? En deze zei: Het hoofd van Johannes de Doper. (Markus 6,24-29) Als Herodlas nu eens niet Herodias geweest was, maar een echte moeder. Wat had ze dan gedaan? Ik denk, ze had dat dansend diertje bij zich genomen en ze had 't in de ogen gekeken en ze had 't tegen d'r hart gedrukt en misschien was ze wel weggevlucht, desnoods de woestijn in. zoals die vrouw uit Openbaringen 12, want in de woestijn kom je soms beter terecht dan in de society. Ik zou me kunnen voorstellen dat ze met haar kind gepraat had en het erop gewezen had hoe lief ze het had en hoe in die liefde van een moeder en een kind toekomst is en dat je dan niet zoveel nodig hebt en helemaal geen half koninkrijk. Of dat vader dronken was en maar wat zei en dat ze daarom maar iets heel bescheiden moest vragen. Ze zou het heus wel krijgen. Maar ja. Herodias was Herodias en geen moeder. Een misvormd mensenkind, helemaal al dood in haar haat en haar fantasie. Als een steen. Nee. als een dood organisme, waaruit monsters tevoorschijn komt. Hoe verzint, in Gods naam. een moeder het? Het hoofd van Johannes de Doper! En daarmee, met die boodschap stuur je een kind weg. De hel in. Ja, kinderen krijgen schijnt soms niet moeilijk te zijn. En hebben ook niet. Maar een moeder zijn! Zelfs Herodes wordt nog even „zeer bedroefd" maar zijn echte gevoelens zijn gewend om snel te wijken als er zoiets als prestige en dergelijke in 't spel ls. Laffe mensen. Mensen. Uit onze wereld. Wij horen erbij. In het Hervormd Weekblad, orgaan van de confessionele vereniging, schrijft ds. S. Kooistra over het be sluit van de (vrijzinnige) dominee L. J. van der Kam om vanwege zijn bezwaren tegen „Samen op weg" uit de hervormde kerk te gaan en doopsgezind te worden. Eén van de bezwaren van ds. Van der Kam vor men de klassieke belijdenisgeschrif ten van hervormde kerk en gerefor meerde kerken beide, en vooral het feit dat zeker de gereformeerden niet van zins zijn daarvan af te stap pen. Ds. Koolstra: „Ondertussen bewijst de brochure van Ds. v. d. Kam het ongelijk van de aanvallen van de rechtervleugel in de Herv. Kerk op Samen-op-weg, alsof de Oeref. Kerken zelf al vrijzin nig zouden zijn geworden. Neen dan voelt Ds. v. d. Kam goed aan, dat de Geref. Kerken uitgaan van de nood zaak van een gemeenschappelijke basis van belijden en m.i. terecht." maar het beleid van de overheid is er op gericht de godsdienst beperkt te houden en de communistische theo rie te ondersteunen die luidt dat de godsdienst zal uitsterven als onder deel van het historisch proces. Niettemin zien de godsdienstige ac tievoerders in Moskou de petitie ln Oorki als een van de tekenen dat de goedsdienstige belangstelling in het hele land weer toeneemt.Dit mani festeert zich ook in het toenemende aantal dopingen en het feit dat steeds meer Jonge mensen naar de kerk gaan. ROERMOND Het diocesaan mis siebureau van het bisdom Roer mond is van mening, dat het recht- 1 streeks verantwoordelijk is aan de curie-congregatie voor de voortplan ting van het geloof in Rome. Het zal dienovereenkomstig de gelden rechtstreeks aan deze congregatie overmaken, respectievelijk de be steding ervan tegenover deze con gregatie verantwoorden. Dit wordt via de persdienst van het bisdom Roermond meegedeeld mede naar aanleiding van de brief, die bisschop Gijsen van Roermond heeft ontvangen van rector J. Schoenmakers, nationaal directeur van PMW (Pauselijke Missiewerken) in Den Haag. In deze brief van 26 augustus j.l. deelt rector Schoenma kers mee, dat het natonaal bureau van PMW het Limburgse bureau In ternationale Solidariteit (BIS) blijft betrekken in de activiteiten van PMW en het bureau blijft vermelden in het officiële cahier van wereld missiedag. Het bureau internationale solidari teit is de voortzetting van het Roer- mondse diocesane instituut voor in ternationale solidariteit en wordt door bisschop Gijsen niet erkend. De directeur ervan, Piet Nelen, die het huidige BIS leidt, kreeg in 1975 ontslag. Achtergrond van het con flict is het verschil in visie op inhoud en betekenis van het missiewerk in de kerk. HAARLEM (ANP) - In een brief L aan de plaatselijke kerkeraden in I verschillende kerken heeft het Ne- derlands Bijbelgenootschap (NBG) gevraagd om hulp voor 1978: „Als u uw collecterooster voor dat jaar gaat opstellen, wilt u dan ook weer een plaats inruimen voor de bijbel- dOOl verspreiding." Het NBG vraagt dit „met meer aan- drang dan ooit" gezien de in de «JKA. laatste Jaren wereldwijd enorm toe- rtnde genomen vraag naar de Bijbel. Het ftlijd afgelopen jaar werden meer dan 330 miljoen bijbels en bijbelgedeelten verspreid door de internationaal iohee werkende bijbelgenootschappen and li van verschillende landen, onder wel- lagen ke het NBG. Vele miljoenen mensen lat hi< kwamen voor het eerst door middel /aarbi van de bijbeluitgaven voor begin- :en oi nende lezers in aanraking met de iruba bijbelinhoud. Maar de wereldbevol- taat king blijft toenemen en in nog ster- ijke fe kere mate het aantal mensen dat leert lezen. te me Ijkheii Tegelijkertijd zijn de kosten voor kocen papier, drukken, binden en vervoer eferer de laatste jaren aanzienlijk geste- lijken gen. Het NBG moest zijn inspannin- open gen wel uitbreiden en deed dat ten rijzen koste van toenemende tekorten, 'ërde i Iten, Deze konden tot voor kort worden tn) ali gedekt uit een eigen intern „fonds neneb instandhouding van de arbeid", dat ilngln nu echter geheel is uitgeput In de onstri hervormde kerk kreeg het verzoek en de van het bijbelgenootschap aan de liên k plaatselijke kerkbesturen een harte- Taagsi lijke aanbeveling mee van het mo- iet re: deramen van de synode.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2