Nieuwe Levensstijl in nieuwe fase van eigen bestaan t Tips voor gespreks groepen en bijbelkringen Uit brieven van lezers Voorbijgangers KERK IN DE WERELD Ethiopische kerk krijgt weer wat adem Samenwonende priester in Rotterdam ontslagen VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet 2 door Alderl Schipper DEN HAAG De in 1974 door de Nederlandse kerken begonnen actie Nieuwe Levensstijl is in een nieuw tijdperk van zijn bestaan gekomen, nu de eerste vergade ring van vertegenwoordigers van de regionale groepen vorige week zaterdag in Utrecht heeft plaatsgehad Zeer binnenkort komt de oude werkgroep Nieuwe Levensstijl nog met een bundel bouwstenen voor liturgie en ver kondiging', maar daarna is het woord aan de honderden groe pen, die zich de afgelopen twee en half jaar in het land hebben gevormd rondom gesprekken en actie voor de Nieuwe Levensstijl. De groepen moeten zich regionaal organiseren en de regio's ongeveer ter grootte van een provincie stu ren een man naar een landelijke coördinatiegroep Deze coördinatie groep zal in het vervolg naar binnen en naar buiten als landelijke verte genwoordiger optreden namens de Nieuwe Levensstijl De groep krijgt hulp van een bezinningsgroep, waar- In een aantal deskundigen zit. die beschikbaar zijn voor adviezen. In de coördinatiegroep en in de bezin ningsgroep zit nog een klein aantal mensen van de 'oude' landelijke werkgroep Nieuwe Levensstijl, maar dat is vooral om de overgang naar de nieuwe organisatiestructuur soepe ler te maken Secretaris van de twee groepen wordt ir Jaap van der Sar. die sinds vorig Jaar al voor Nieuwe Levensstijl werkt Nieuwe richting De secretaris van de 'oude landelij ke werkgroep, drs J. E. van Veen. die ook secretaris is van de raad voor de zaken van overheid en samenleving van de hervormde kerk. vertelt dat mèt de nieuwe organisatiestructuur van Nieuwe Levensstijl ook de rich ting iets verandert. De hoofdverant woordelijkheid voor de actie lag in de afgelopen periode bij de sectie sociale vragen van de landelijke raad van kerken en die verantwoordelijk heid gaat nu over naar de sectie dienst, waar de diakonale organen van de kerken in vertegenwoordigd zijn. De bedoeling is dat de diakona le instellingen van de kerken nauwer betrokken worden bij het voortgaan de werk van Nieuwe Levensstijl ..Nieuwe Levensstijl moet niet wor den tot een nieuw actiegroepje bin nen de kerken. Het moet meer een brug worden tussen eventuele actie groepen en de kerkelijke organen", zegt drs Van Veen. De 'oude' werkgroep heeft in de peri ode van zijn bestaan o m een vijftal 'injecties' voor vernieuwing van de levensstijl samengesteld, die ieder over een van de hoofdonderwerpen van de Nieuwe Levensstijl gingen. De brochures behandelden achter eenvolgens de behoefte aan een nieuwe levensstijl, onze bestedings gewoonten. economische orde. 'na ders omgaan met elkaar' en onze arbeidssituatie. Drs Van Veen denkt dat Nieuwe Levensstijl met deze brochures voorlopig nog wel even voortkan. Hij verwacht dat de Nieuwsbrief van Nieuwe levensstijl, waar er nu twee van zijn verschenen, het contact tussen de groepen zal kunnen xerze- keren en hun de noodzakelijke aan zetten zal kunnen geven voor hun werk. Dat werk zal vermoedelijk vooral bestaan in het vormen van een breed draagvlak binnen de ker ken. van waaruit mensen gemoti veerd kunnen worden tot het mee doen in actiegroepen en het aanpak ken van nieuwe soorten diakonaal werk Maar Nieuwe Levensstijl zal ook moeten doorgaan de eigen men sen tot een andere soort van leven aan te zetten Nieuwe kwesties In de komende paar jaar zullen nog twee kwesties aan de orde worden gesteld het gebruik van energie en het bestaan van inkomensverschil len. Over dit laatste onderwerp over weegt de nieuwe landelijke coördi natiegroep een symposion te organi seren. waar onder meer gepraat kan worden over wat de echte behoeften van iemand zijn. in de Derde Wereld en hier. Drs Van Veen: „In onze situatie zal men misschien eerder denken aan werkgelegenheid en in spraak. maar er bestaat ook zoiets als een maximum voor behoeftebe vrediging. Als wij teveel opmaken, komen anderen tekort De gedach ten over dit onderwerp worden, als drs Van Veen zijn zin krijgt, toege spitst op de komende kerkenconfe- rentie in 1979. Het onderwerp ener gie wil men aan de orde stellen in samenwerking met groepen, die al lang op dit terrein bezig zijn en op basis van kerkelijke besluiten, zoals dat van de hervormde synode en de wereldraad van kerken. Drs. Van Veen legt de nadruk op deze basis voor verdere actie van Nieuwe Le vensstijl. omdat hij bevreesd is dat er binnen de kerk twee kerktypes groeien, die los staan van elkaar: een informele kerk die als actie groep werkt en een stuk formele kerk „Dan zouden we een situatie krijgen als in de Sowjet-Unie, waar de communistische partij leeft naast de kerk en waar die twee geen enkele gespreksbasis menen te hebben." Nieuw uitgangspunt Drs. Van Veen vertelt dat Nieuwe Levensstijl, toen de actie begon, een nogal wettische Indruk maakte. De nadruk op een lagere vleescom- sumptie joeg de boeren tegen Nieu we Levensstijl in het harnas, die de actie verweten te gemakkelijk een Amerikaans model tegen overdre ven veel vlees-eten te hebben over genomen De landelijke werkgroep liet het vleesmodel vrij snel los en besloot toen tot een wat lossere pre sentatie van modellen. Deze terug houdendheid maakte echter dat de mensen vaak onverplicht over de kwaliteit van het bestaan gingen praten en hun eigen leven buiten schot bleef Dat bevredigde nie mand en het ziet er naar uit dat de actie nu weer terugkeert naar een wat meer verplichtende aanpak Zo presenteert de zojuist versche nen informatiekrant Nieuwe Le vensstijl weer enkele gespreks- en actiemodellen. Maar die zijn dit maal als het ware uit het leven ge grepen. Een werkgroep uit Leiden vertelt hoe belangrijk het is. dat men met vernieuwing van de levens stijl begint als groep. De Leidenaren zijn bezig met een Wereldwinkel, doen aan buurtopbouw en bemoeien zich met onderwijsvernieuwing en milieu-actie. Bovendien gaan ze sa men met vakantie en naar de schouwburg. ..Als er een groep ach ter je staat, heb je de kracht om ermee door te gaan," schrijft deze groep mensen. Een groep in Alkmaar vertelt dat zij het gevoel heeft dat er bij hen per soonlijk al iets verandert. ..Binnen de groep proberen we elkaar de ruimte te geven om te veranderen. We proberen elkaar op te vangen, wanneer dat nodig is, maar het lukt niet altijd. Je hebt elkaar nodig, je moet geloven in elkaar. Maar als je het dan met elkaar waagt, dan win je de vrijheid om samen verder te gaan. Dat is voor onze groep de belangrijkste ontdekking geweest." De vraag blijft bestaan, of de men sen in de groepen Nieuwe Levens stijl, die meest afkomstig zijn uit de maatschappelijke middengroepen, echt in staat zijn solidair te zijn met hun medemensen die het minder goed getroffen hebben. Drs. Van Veen vertelt dat solidariteit eigen lijk lotsverbondenheid betekent. „Wij kunnen wel ons best doen voor een simpeler levensstijl, maar zo lang het allemaal vrijwillig is. hou je de mogelijkheid weer eens een uur tje „gewoon" te doen. Er zijn men sen die noodgedwongen de nieuwe levensstijl beoefenen, zoals krakers. Hun lukt het soms beter dan ons. Want als je er toe veroordeeld bent, beïnvloedt het je hele leven." Romantisch In de Informatiekrant staat het le ven van een kraker nog wat uitge breider (en ook wat romantisch) be schreven. „Aan zo'n pand moet meestal heel wat gebeuren. Er is bijvoorbeeld geen verwarming of de elektriciteit is niet best. 8oms heeft de eigenaar uit vrees voor krakers de waterlei ding stukgeslagen en de vloeren ge sloopt. Vaklieden kan je niet beta len. dus je doet alles zelf. Voor lasti ge klussen kan je rekenen op vak mensen uit andere kraakpanden, want de onderlinge solidariteit is groot. In plaats van huur betaalt iedereen maandelijks een vast be drag voor onderhoud en reparaties. Wie goed verdient, betaalt meer dan wie weinig verdient. Ook als je eigen ruimte klaar is. blijf je mee betalen en meewerken aan de kamers van de anderen. Je gaat al snel meer dingen samen doen. Er is één wasmachine en er is een gemeenschappelijke ruimte waar de televisie staat en waar je als bewoners wekelijks ver gadert. Allemaal een eigen keuken is erg inefficiënt en ongezellig, dus de keuken is gemeenschappelijk en er wordt bij toerbeurt gekookt. Je kookt altijd wat meer, want je weet niet wie er langs komt om mee te eten. Zo ontstaat in je eigen leven een nieuwe verdeling tussen „privé" en „gemeenschappelijk". Je merkt in zo'n gemeenschap ook dat je ma teriële behoeften veel minder wor den aangejaagd. Je hebt er gewoon minder behoefte aan. RAMEN' Soms denk ik wel eens: hoeveel ramen zou zo'n grote stad wel hebben' Grote en kleine, in een lange rij of ineens en onverwacht. Donkere ramen, de gordijnen zijn opzij geschoven, maar verder staat er niets voor. ramen met planten in zo'n hoeveelheid dat het wel lijkt alsof er een kleine hortus achter verscholen gaat. En dan de ramen met de vitrage gesloten. Laatst zei iemand mij: dat zijn roomsen! Misschien is het ooit zo geweest, maar in het roomse zuiden, met name bij onze zuiderburen gaan de gordijnen open om in grote hoeveelheid zanziferia's te laten zien. Ramen, en daarachter mensen. Hoewel niet achter alle ramen. Die van de kantoorgebouwen zijn 's avonds ijdel verlicht, ze doen alsof. Of ze zijn altijd donker, zoals de ramen van al die grote kantoorgebouwen die leegstaan, met hun prima daken en verwarming. Driehonderdduizend kubieke meter staat er zo leeg. vertelde iemand mij. En dat al jaren. Een goede belegging, wordt er gefluisterd. En intussen trekken de jonge mensen vruchteloos zoekend naar woonruimte langs de straten. Maar geld gaat voor. Ik kijk naar die ramen. Achter dat raam daar wonen die twee vrouwen met dat ene kind. Ja. nu is er niemand thuis. De oude moeder, doof en bijna blind, is weg. Het kind is tijdelijk ergens „ondergebracht" en de jonge moeder is in de war. Een leeg huis, maar vol verdriet. En achter dat andere raam zit die oude man. Hoe lang nu al? Altijd weer is hij bereid te vertellen van vroeger. En dat daarboven, ja. daar „woont" iemand. Of is 't z'n hol? Z'n leven is geroofd door de drugs. Als een gewond dier sleept hij zich soms naar boven om daar te liggen in duisternis en wanorde. Natuurlijk zijn er ook andere ramen. Waar het druk is. waar kinderen te voorschijn komen Je hoort 'took al hoor je 't niet: blijf van de gordijnen af! Die zijn er ook. Een ramenwereld om ons heen. En 's avonds is alles donker, of er is wel licht, maar alles is dicht. Want leven en ruimte hebben is moeilijker geworden. Korte duidelijk geschreven, helst aan een kant getypte, bneven kunnen worden gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam B<i pubhkatie wordt de naam van de schrijver vermeld EO (1) We lazen het stukje van de heer Klei in uw blad van 30 augustus J.l. „Het ging bijna mis bij de EO", en vragen ons af wat de heer Klei ons hiermee heeft willen zeggen Onze Indruk is: De EO kraken en bespottelijk ma ken Dat uw blad zoveel plaats heeft willen Inruimen voor zo'n misselijk verslag, spreekt voor zichzelf. Even eens bij het lezen van de „geestelijk verrijkende" opmerkingen van uw dominee van „Vandaag" in dezelfde krant over de aanleg van een nieuwe autobaan, komen wij tot de bittere conclusie dat er met bepaalde ver slaggevers en medewerkers van uw blad Iets mis moet zijn. Rotterdam II. Bor felle eindstrijd. God zij ons allen genadig Rotterdam P. Aalbers EO (5) sinds hij het stukje betreffende het niet vermelden van het nieuwe lied boek ln het programma „Licht en Uitzicht" schreef, al bij de EO heb ben geïnformeerd hoe dit kwam? Ik neem aan dat de heer Klei een gods dienstig man is. waarom maakt hij dan andere christenen via geschrif ten belachelijk? Laat hij blij zijn dat het Evangelie zingend bij de stome rij. bakkerij en fabriek binnenkomt. Mijnheer Klei. luister liever wat de liederen te zeggen hebben, en zet die geest van kritiek, die op futiliteiten let. bulten de deur. U kent toch dat bijbelse verhaal waar de balk en de splinter ln voorkomen? Ik ben blij dat de EO groeit, ondanks de weer standen en de verkeerde voorlich ting. die helaas ook uit kerkelijke kring komen. EO(2) C. W. van den Bcrjh Dat de heer Klei geen vriend is van do EO. is in het nummer van Trouw van 30 augustus weer eens gebleken De ene keer dat hij naar de muzikale fruitmand luisterde, ging het zo w aar bijna mis bij de EO Ik heb zo'n idee dat hij zich zat lacht als het eens helemaal mis gaat bij de EO. Ik ben ook niet van de EO. maar ook geen bewonderaar van het nieuwe liedboek Toch luister ik meestal met genoegen naar de muzikale fruitmand en velen met mij. En hoe velen zal het tot zegen zijn. En of nu het liedboek genoemd wordt of de bundel van Joh. de Heer zal me een zorg zijn. Het gaat om de inhoud en de boodschap die gebracht wordt De heer Klei moet eens ophouden met op Iedere EO-slak zout te leg gen En naar het woord van de apos tel Paulus De verdraagzaamheid liefhebben Voor zulke stukjes is het zonde van het papier en de Inkt die er voor gebruikt worden Vtrerbt C. Reijmerink EO (3) Wat Jammer dat een ais christelijk bekend staande krant als Trouw zo'n vreemd stukje van de heer A J Kiel heeft opgenomen. Zou hij. Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblea* 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 ZwoVe Tel. 05200-17030 Numanutorp EO (4) Hoewel ik de kans klein acht. dat dit schrijven uw redactie en de heer Klei van gedachten zal doen veran deren. wil ik toch fel protesteren tegen uw manier waarop de heer Klei ln uw nummer van 30 augustus 1977 de EO afkraakt en belachelijk maakt Dit gebeurt helaas regelma tig en met de regelmaat van de klok. Wat is eigenlijk de bedoeling van Trouw"? Steeds dichterbij Is de komst van de antichrist die de we reld om de valse eenheidskerk zal regeren. Het Is te zien aan de voort gaande demoralisering en allerlei dwaalleer Maar Goddank het laat ste woord is aan Christus, die Zijn kerk bewaren zal ook in de laatste Ook lk had al eerder willen reageren op de stukjes van de heer A. J. Klei. Wat een gave om zo geestig en „raak" te kunnen schrijven. Jam mer. dat er nog steeds mensen zo gauw gekwetst zijn en elk gevoel voor humor missen zodat ze die stukjes niet kunnen waarderen. Ge lukkig zijn er heel wat anderen die met mij genieten van deze stukjes. Rotterdam J. van Baaien Nicky Cruz (slot) Wanneer ons de opdracht gegeven is. Ood lief te hebben met ons verstand, houdt dat m.i. In kritisch te luisteren naar de verkondiging van het Evan gelie. Dit kan een „uitgestelde" ze gen als gevolg hebben en sluit zeker niet uit. dat wij bepaalde manleren van verkondiging afwijzen of met kritiek begeleiden. Ik meen dat het stuk van de heer Bos zó bedoeld is. Schiedam A. M. Quispel Zuid-Afrika Naar aanleiding van het artikel „Groeiende eenheid" onder niet blanke gereformeerden het volgen de Volgens uitspraken van ds Butti en dr Boesak groeit de eenheid ook ten opzichte van de politieke situa tie in Zuid-Afrika en wordt de kloof tussen zwart en blank steeds groter. Ds. Botha, voorzitter van de kleur lingensynode, geeft daar een andere lezing over in Centraal Weekblad van 19 maart j.l. Na de bijeenkomst van de gereformeerde oecumenische synode vonden er besprekingen Claats om met zwart, bruin, neger en lank tot een gezamenlijke synode te komen. De bereidheid was bij allen aanwezig. Hij spreekt de hoop uit dat ook de oplossing in politiek opzicht langs deze weg gevonden kan worden. Uden M. Visscher-Dekker ADVERTENTIE Wie het boek Jesaja wil bespreken heeft een goed handvat aan het binnen enkele weken te verschij nen boek van Hans Bouma: „De hemel op aarde", met als ondertitel „Meedromen met Jesaja". In het bijzonder behandelt hij daarin Je saja 65: 17-25: het visioen van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Prijs 13.50. Dr F. H. von Meyenfeldt houdt zich in zijn boek „Minister en Magister" bezig met een andere vraag: wat zegt ons Romeinen 13? Hij plaatst een vraagteken achter christelijke politieke partijen, achter de eed en vooral achter de zwaardmacht van de overheid. Prijs 18.95. Een bijzonder boek is „De nieuwe werkelijkheid" Existentie en si tuatie van de mens in gemeen schap met Christus. Het werd ge schreven door Prof. Dr Lewis B. Smedes en uit het Amerikaans ver taald door Dr F. H. von Meyenfeldt. Wie Paulus' leer van onze gemeen schap met Christus wil verstaan heeft aan dit boek een goede gids. Prijs 29.50. Gesprekskringen. die zich vanuit het Evangelie willen bezig houden met het uitwisselen van gedachten over het begeleiden van stervenden kunnen niet zonder het boek: „Eerst geloven dan zien", samen gesteld door Mevr. A. S. Ekelmans- van Klaveren met medewerking van Zr M. A. Karsenleyer, Dr J. R. Poelman, Ds Jac. J. Rebel en Dr A. J. H. Thiadens. Binnen enkele maanden na verschijnen was reeds een tweede druk nodig. Prijs 13.50. De hiervoor genoemde boeken zijn bij een goede boekverkoper in voorraad of hij kan ze voor u bestel len. U kunt ook rechtstreeks bestel len bij de uitgever: Wytse Benedic- tus, Antwoordnummer 1000, Hil versum. Geen postzegel nodig. Een volledige lijst van alle uitgaven wordt u graag toegezonden. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepbaar: R. E. da Costa, Juffer- manstraat 28. Oegstgeest (26.9.77); H. L. Oortgiesen, Hoofdweg 127. Schildwolde. W. Roos, Lindenstein- 1 aan 85. Leek. Afscheid op 4 september van Wol- phaartsdljk: P. van Die ber. te Rhe- nen; van Zuidwolde en Noordwolde (Gr.): Th. S. Houtsma wegens ver vroegd emeritaat; Van Purmerend: drs W. A. Z. Tiemand ber. te Utrecht (nevenopdracht: diakonaal consu lent); van Brakel; M. Verduin ber. te Kampen; van Uitwijk en Waardhui zen: W. J. van Asselt ber. te Steen- wijk. Intrede te Capelle: J. G. Bamhoorn uit Haulerwijk; te Oudenbosch c.a.: kand. J. Muls uit Utrecht; te Bladel (bijstand in het pastoraat) drs S. P. Roos em. pred. bij de provinciale kerkvergadering van Zuid-Holland, te Wapenveld: C. van Sliedregt uit Oude Tonge; te Stadskanaal: kand. A. Mulder uit Vries. Vervroegd emeritaat verleend aan G. Blok te Delfzijl. Bevestiging te Amsterdam (pasto raat Flevohuis) N.H.J.E. Boomer uit Helmond (intrede op 11 sept.); te Rotterdam-Delfshaven (pastoraat Dijkzigtziekenhuis) A. v.d. Klaauw te Rotterdam; te Rotterdam-Hllle- gersberg (pastoraat St Franciscus- gasthuis): D. T. van 8oest uit Rot terdam Z. Inleiding tot bijstand in het pasto raat te Enschede (tevens benoemd tot identiteitsbegeleider bij de ver eniging voor chr. onderwijs te En schede): H. F. Venema uit Hardega- rljp. door Aldert Schipper De kerk in Ethiopië is sedert de afzetting van Haile Selassi door een hel gegaan. Maar er zijn tekenen, die er op wijzen dat de grootste druk de laatste tijd afneemt De secretaris generaal van de (lutherse) Mekane- Jezus-kerk. ds Oudina Tumsa. heeft tijdens een bezoek ln Berlijn verteld dal de kerk in tegenstelling tot voor een paar weken nu wat meer bewegingsvrijheid geniet Het regime ln Addis Abeba zoekt de laatste tijd weer meer een gesprek met de kerk. maar het is nog niet duidelijk of deze houding uit over tuiging voortkomt of ingegeven wordt door de uiterst kritieke bin nenlandse politieke toestand in het land TUmsa vertelde dat de regenng enerzijds zegt dat de kerk volledige vrijheid heeft, maar aan de andere kant heeft de regering 3000 „scho- lingsgroepen". die het land onder meer afreizen met de slogan „gods- Kolonel Mcngistu Haile Mariam, de huidige sterke man van Ethiopië, de Robespierre van een chaotische revo lutie. dienst is niet in het belang van de mensen" De Mekane-Jezus kerk leeft ook in een bepaalde spanning, omdat de kerk eneizijds niets heeft tegen de door de regering doorge voerde herverdeling van de grond, maar anderzijds niet kan instem men met de marxistisch-leninisti- sche ideologie van de regering. De kerk werkt met de regering samen in de leniging van de materiële nood. die in het revolutionaire" Ethiopië is ontstaan en de kerk heeft er alle vertrouwen ln dat er ook ln de toe komst voor haar een plaats blijft ln de hulpverlening en in de verkondi ging van het evangelie. Ds. Tumsa deelde mee dat er vorig jaar een samenwerkingsraad van de Ethiopi sche kerken is gevormd, waarin ook enkele orthodoxe groepen samen werken. Dit voorjaar hebben revolutionaire comités verschrikkelijk hulsgehou den. vooral onder de studenten en middelbare scholieren. Op 29 april werden tussen de 300 en 700 studen ten op de campus gedood, tijdens een demonstratie tegen het regime. In de tijd daarna hebben ordestrijd krachten stelselmatig hulzen uitge kamd op zoek naar jongelui, die verdacht konden worden van een eigen mening. Honderden Jongeren werden doodgeschoten. Soms kre gen de ouders delen van het lijk van hun kinderen thuisgestuurd met een rekening van 50 tot 150 Ethiopische dollar voor de kosten van het dood schieten Later werden groepen Jon geren eenvoudig opgeblazen, omdat er geen kogels meer voor dit soort „werk" mochten worden verspild D? Ethiopische revolutie is zoiets als de Franse en de Russische revo lutie in één grote omwenteling. De allerarmsten keren zich tegen de vroegere bezittende klasse en daar behoort de kerk, met name de ortho doxe kerk toe. die de grootste grond bezitter was. Maar binnen deze kerk staat de jongere geestelijkheid, die zich ook door de hiërarchie uitge buit voelde, weer op tegen de bis schoppen. Bijzonder moeilijk heb ben de 150.000 katholieken het, die bovendien nog steeds aangezien worden op hun medewerking aan de Italiaanse Inval. Vorig jaar werd de koptlsche patri arch Theophilus op Initiatief van de junta vervangen door een eenvoudi ge monnik, de huidige Aboena Tikle Halmanot, die overigens sinds enige tijd weer huisarrest schijnt te heb ben. Talrijke priesters, dominees en monniken zijn gearresteerd. De se cretaris generaal van de wereldraad van kerken, dr. Philip Potter, heeft geprotesteerd tegen de moorden en het geweld, maar waarnemers die uit Ethiopië komen, stellen vast dat er ondanks de bloedbaden toch een ingrijpend proces van bevrijding aan de gang is. Zo schreef Joseph Llmagne ln Internationale Katholie ke Informatie dat de gewone Ethio pische man en vrouw voor 95 percent plattelanders bezig zijn hun waardigheid te ontdekken. Li- magne noemt het een onomkeerba re mentaliteitsverandering. „Zij be rust op de reeds aanmerkelijke ver worvenheden van de revolutie: land bouwhervorming, alfabetiserings campagnes. juridische en verstede- lijkingshervorming. nationalisaties, wijkcomités (kébélé's) van boeren en arbeiders. Elke nieuwe maatregel wordt op bijeenkomsten aan de be volking uitgelegd. ALG. DOOPSG. SOC. Afscheid van Koog en Zaandijk: B. K. Homan ber. te Harlingen. Intrede te Barsingerhorn c.a.: H. Kossen uit Ameland. GEREF. KERKEN Beroepen te Gasselternijveen in combinatie met Tweede Exloèr- mond: S. de Vries a.s. em. pred. te Bennekom; te Bussum: S. Pauwels te Hillegom. Bedankt voor Ommen: J. H. van Boggelen te Harderwijk; voor Ger- kesklooster-Stroobos: D. Dijkstra te De Krim. Afscheid van Geesteren-Gelsenaar: drs C. G. Vermeiden wegens oplei ding zendingspredikant voor Argen tinië; van Luttelgeest en Kuinre: Overeem ber. te Enter; van Scharen- dijke P. Paulus ber. te Zutphen. Intrede te Oosterend: J. H. de Boer uit Hengelo (O); te Nijkerk: H Eede- bak uit Dalfsen; te Gorredijk: G. Gerkema uit Schoondijke c.a., te Paterswolde: J. C. van Loon uit Delft; te Hardenberg: J. Kruiter uit Lutjesgast (Gr.) te Ter Apel en Val- thermond: kand. C. R. E. Mulder, kand. te Amsterdam; te Veendam: drs H. J. Nieuwenhuis voorheen geest, verzorger van het psychia trisch ziekenhuis Groot Bronswijk te Wagenborgen; te Noordscharwou- de: drs. H. Veer, kand. te Am sterdam. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Mariënberg: S. de Vries te Blokzijl c.a. Afscheid van Amsterdam Z. W.: H. J. de Vries ber. te Harlingen. Intrede te Leerdam: kand. P. J. Trimp uit Kampen. CHR. GEREF. KERKEN Installatie geest, verzorger van het Zonnehuis te Zwolle: Sj. Twijnsma voorheen predikant te Zwolle, waar hij ambtelijk nog aan verbonden blijft. GEREF. GEMEENTEN Intrede op 7 sept. te Lelystad; kand. R. Kattenberg uit Krimpen aan de IJssel ROTTERDAM Pastor Bert Sweerts is ontslagen als priester en als pastoraal werker van de inter parochiële vereniging Alexander- stad/Capelle, omdat hij samen woont met een vriendin. Sweerts heeft besloten niet ln beroep te gaan. Aan het ontslag Is maanden lang overleg voorafgegaan. Na een peiling van de katholieken in de Rotterdamse nieuwbouwwijk heeft het parochiebestuur besloten ge volg te geven aan het verzoek van bisschop A. Simonis, de pastor te ontslaan. In de r.k. kerk is het celi baat een voorwaarde voor het priesterschap. Sweerts vervulde al sinds april geen priesterlijk werk meer. Hij werkte al negen jaar ln het gebied. Hij woonde vanaf vorig jaar augus tus al samen met zijn vriendin, maar de zaak kwam pas aan het rollen, nadat er onrust onder de parochianen ontstond. Sweerts vindt dat het samenwonen tot zijn persoonlijke leefsfeer behoort. Bij de raadpleging van de parochi anen werden 2.200 mensen betrok ken. 600 van de formulieren kwa men terug en daarvan bleken er ongeveer 300 tegen het aanblijven van Sweerts. zij het vaak met vele kanttekeningen. Behalve de twee vrouwelijke bestuursleden van de parochie en de secretaresse heeft ook pastor J. van den Haak. de teamleider van de pastores, ontslag genomen, omdat hij niet aan het ontslag van pastor Sweerts wilde meewerken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2