Beraad van hervormde kerken
vraagt boycot van Zuid-Afrika
Onenigheid over Statenvertaling
in de gereformeerde gezindte
Uit brieven van lezers
Interkerkelijke werkgroep
militarisme geïnstalleerd
Filippijnen laat
500 politieke
gevangenen vrij
UIT DE KERKBLADEN
Uitroepteken
in plaats van
een vraag
teken
VANDAAG
Voorbijgangers
Delegatie uit Aruba
zal ook praten met
Koninkrijksregering
'Bij sluiting bedrijf
geen gevaar voor
werkgelegenheid'
MAANDAG 29 AUGUSTUS 1977
KERK
Trouw/Kwartet2 w
ST. ANDREWS Het beraad
van de Wereldbond van Her
vormde en Gereformeerde Ker
ken (Ware) in het Schotse St
Andrews heeft aan het uitvoe
rend comité van de Ware ge
vraagd de leden-kerken op te
roepen tot een algemene boy
cot van Zuld-Afrlka op het ge
bied van wapenhandel en eco
nomische en financiële steun.
Deze aanbeveling aan het uitvoe
rend comité Is een van de gewichtig-
ste resultaten van het beraad, dat
gisteren In Edinburgh besloten werd
met een kerkdienst ln de beroemde
kerk van de Grey Friars.
Familie van kerken
De Ware noemt zichzelf een familie
van kerken. Hoewel veel van de le
den-kerken een zelfde soort belijde
nis hebben, is het kenmerkende van
de familie dat zij een gemeenschap
pelijke kerkvorm heeft waarin de
nadruk ligt op de zelfstandigheid
van de plaatselijke gemeente, waar
in de kerkraad de baas is. De kerken
hechten aan de waarde van het Indi
viduele kerklid en aan de politieke
opdracht van de gemeente.
De leden van de Ware hebben ver
schillende theologleën. Daarom ging
het theologisch gesprek tijdens het
beraad niet zo verschrikkelijk diep.
Toekomst
De leider van de theologische com
missie. de ln Bazel docerende Tsjech
prof. Jan Loc hm an. gef veler mening
weer, toen hij tijdens een podium-
discussie opmerkte dat hij voor de
presbyteriaal geregeerde kerkvorm
was. omdat hij eenvoudig geen bete
re kerkvorm kende. En ln hetzelfde
forum zei de uit Ghana afkomstige
ds. Ben Tettey dat hij zich voor deze
kerkvorm ging Interesseren, toen hij
vernam dat er in het verleden men
sen bereid waren er voor te sterven.
Maar verder had iedereen het niet
over het verleden van de kerk. maar
over zijn toekomst.
Belijdenis
Ook de rooms-katholieke vertegen
woordiger mrg. Charles Moeller was
het opgevallen dat de deelnemers
aan het jublleumberaad In St. An
drews weinig erg hebben ln hun ver
leden. Toen de aftredende voorzitter
van de Ware, de Amerikaanse pres
byterlaan William Thompson, de
vraag beantwoordde, waarom hij bij
een presbyteriaanse kerk aangeslo
ten was, zette hij uiteen dat hij
voorstander is van een ethiek zon
der dwang, maar met een belijdenis,
die de grenzen aangeeft voor een
christelijke ethiek. Verder zei hij dat
hij bij zo'n kerk wil horen omdat
daar de leek er een belangrijke
plaats heeft. Maar er is niet een
speciale hervormde of gereformeer
de manier om over God of over de
door Aldert Schipper
wereld te denken, vertelde prof.
Lochman. Hier gaat het allen om
accenten, die eigen zijn aan het her
vormde theologisch denken, waar
de nadruk ligt op het verbond dat
God met de mensen wil aangaan.
Informatie-centrum
De zin van de Ward ligt dan ook niet
in theologische vernieuwing. Dat
heeft de consultatie In St.-Andrews
aangetoond. En desondanks was het
mogelijk dat het beraad tot enkele
harde politieke aanbevelingen wist
te komen. De aanbevelingen moeten
eerst nog door het uitvoerend comi
té van de Ware worden overgeno
men alvorens zij naar de leden-ker
ken toegezonden kunnen worden.
Wanneer het uitvoerend comité het
voorstel overneemt, zal de Ware te
eniger tijd een informatie-centrum
voor mensenrechten krijgen, van
waaruit Impulsen voor gebed en ac
tie van de leden kerken kunnen ko
men. Het centrum zou ln de eerste
plek de functie hebben om namen
van gevangen zittende christenen
door te geven. Maar ook andere
slachtoffers van schending van
mensenrechten zullen door dit cen
trum geholpen kunnen worden.
Zuid-Afrika
Het beraad vroeg het uitvoerend co
mité van de Ware een brief te schrij
ven aan de Zuidafrikaanse kerken
teneinde hun te vragen aandacht te
geven aan schendingen van mensen
rechten. Er zal ook een brief ge
schreven worden aan de Zuidafri
kaanse regering, waarin deze ge
vraagd wordt uitvoering te geven
aan artikel 9 van de universele ver
klaring van de rechten van de mens,
waarin gezegd wordt dat niemand
zonder proces gevangen gehouden
mag worden en waarin geprotes
teerd wordt tegen het hoge aantal
doden, dat tijdens gevangenschap
valt.
Het beraad stelde aan het uitvoe
rend comité verder voor aan de rege
ring van Zuid-Korea een protest te
zenden wegens de schending van
mensenrechten ln dat land en haar
op te roepen tot vrijlating van de
politieke gevangenen.
Oost-Europa
Tijdens het beraad werden ook an
dere landen genoemd, maar de
Oosteuropese vertegenwoordigers
wisten een motie inzake de toestand
in Tsjechoslowakije tegen te hou
den. Wel werd aan het uitvoerend
comité gevraagd nog eens aan de
vervolgconferentie van Helsinki in
Belgrado te vragen om aandacht
voor de individuele en sociale en in
het bijzonder voor de godsdienstige
rechten van de mens.
Het beraad stelde verder voor, de
leden kerken van de Ware om steun
te vragen voor de opname van het
recht op werk ln de grondwetten van
de landen. De leden-kerken zouden
tevens moeten ijveren voor de uit
voering van dit recht. Het beraad
sprak uit dat het tijd wordt dat de
geïndustrialiseerde landen volledige
werkgelegenheid tot een doel van
hun sociale en economische politiek
maken.
Glorie
Het thema van de conferentie, „de
glorie van God" werd in de andere
werkgroepen vanuit verscheidene
gezichtspunten behandeld. Gods
glorie komt het duidelijks tot uit
drukking in Jezus Christus. Niet
slechts in de opgestane Christus,
maar ook in zijn lijden. Dit moet de
christelijke gemeente behoeden
voor triomphalisme en voor werkge-
rechtigheld. De kerk zal in de wereld
moeten leven en zich niet aan haar
lijden mogen onttrekken. Zo zal de
kerk de zorgen moeten delen over
het misbruik dat gemaakt wordt
van ons leefmilieu, over spanningen
tussen rassen en sociale klassen,
over Inflatie en de verbreiding van
kernwapens. De christen Is er echter
niet, wanneer hij zijn getuigenis be
perkt tot bezorgdheid. Hij zal zich
ook praktisch betrokken moeten
weten bij het lijden. Wanneer men
sen zich praktisch het lijden aan
trekken dan is daar de glorie van
God in te herkennen. Wanneer men
sen tot het martelaarschap geroe
pen worden, zien wij daarin Gods
glorie.
Drie niveaus
Het beraad in St.-Andrews speelde
zich af in drie niveaus. Het eerste
was dat van de bijbelstudies en the
ologische discussies. Het tweede
plan was dat van de praktische uit
werking, waaronder de actie voor de
mensenrechten. Het derde niveau
van de beraadslagingen was dat
waarin de nieuwe leiding van de
Ware werd samengesteld. Via een
ingewikkelde schriftelijke stempro-
cedure was het uitvoerend comité
moest uit eigen gelederen een voor
zitter kiezen. Dat Is na enig touw
trekken de Amerikaanse presbyteri
aan prof. dr James I. McCord gewor
den, die verbonden is aan het theo
logisch seminarium van de universi
teit van Princeton.
AMERSFOORT - Mejuffrouw dr.
M. A. M. Klompé, voorzitster van de
sectie internationale zaken van de
raad van kerken in Nederland, heeft
ln Amersfoort de werkgroep „milita
risme" geïnstalleerd, als een ge
meenschappelijk orgaan van het in
terkerkelijk vredesberaad (IKV) en
de raad van kerken. De werkgroep,
die onder leiding staat van oraroep-
pastor en oud-IKV-secretaris drs.
Jan Terlaak, moet nagaan hoe het
nieuwe programma van de wereld
raad van kerken ter bestrijding van
het militarisme vorm kan krijgen in
ons land.
Daartoe gaat de werkgroep inventa
riseren welke groepen nauw betrok
ken zijn bij het vraagstuk van het
militarisme en op welke manier deze
kunnen worden Ingeschakeld bij het
antl-mllitarlsme-programma van de
wereldraad van kerken.
Tevens is de werkgroep gevraagd
een voorstel uit te werken om te
komen tot dieper inzicht ln de ver
houding tussen christelijk geloof en
het zoeken naar veiligheid vla bewa
pening en geweld. Ook zal de werk
groep contacten leggen met kerken
en groepen ln andere landen van
Europa om tot een gemeenschappe
lijke aanpak te komen.
De werkgroep is voorlopig voor een
Jaar ingesteld. Daarna moet de groep
adviseren of er een permanente
groep moet komen. De werkgroep
militarisme bestaat uit drs. J. Ter-
laak (voorzitter), IKV-secretaris dr.
M. J. Faber (secretaris). Prof. mr. P.
Theunlssen (vanuit de sectie Inter
nationale zaken van de raad van
kerken), drs. G. Terpstra (vanuit de
sectie voor sociale vragen) en mr. Ph.
P. Everts, vanuit het interkerkelijk
vredesberaad.
Volgens IKV-secretaris Faber be
staat er ln Nederland reeds enige
belangstelling voor het wereldraad-
Korre duider.jk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden
gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Bij
puWikatie wordt de naam van de schrijver vermeid
Bidden voor eenheid
De verzuchtingen van de heer H. M.
de Lange ln verband met een „gebed
voor de eenheid der kerken" (Trouw
18 augustus) hebben me aan het
denken gezet De korte tekst „bidt
èn werkt" kwam bij me boven. Maar
ja, als gespreksgroepen niet zo best
willen en de contacten tussen kerke
raden stroef lopen, wat kun je dén
als gewoon gemeentelld nog? Alleen
maar bidden? Toen kwam er Ineens
een plan bij me op, ten dele geba
seerd op jeugdherinneringen. Straks
komt 31 oktober weer: hervormings
dag. En op vele prot. chr. scholen
worden dan Luther-lessen gegeven.
Tjonge, wat was er veel slechts ln
die rooms-katholieke kerk toen! De
spannende verhalen gaan erin ais
koek. Maar hoeveel ouders en leer
krachten denken eraan hoe op deze
manier de eenheid geblokkeerd kan
worden? Na (of voor. deze verha
len zou een klas eens op excursie
moeten gaan naar een katholieke
kerk. Die is vandaag de dag heel
anders dan ln 1517. Misschien weten
wij, volwassenen dat Maar mogen
onze kinderen een pastoor (die goed
met Jeugd om kan gaan) of een lid
van de parochieraad eens van alles
vragen? En als er dan eens samen
gebeden werd.Zou dan de een
heid waarvoor Jezus bad (Joh. 17)
misschien in zich komen? Die een
heid omvat nog meer dan alleen de
christelijke kerken.
H. Sierts-Harssema
Blanken
Dezer dagen stond ln Trouw een
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Witxulstraai 131
TO. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
WeslWeak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tal 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 58. Zwolle
Tel. 05200-17030
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De hoofdbesturen van de gereformeerde bond
ln de hervormde kerk en van de andere hervormd-gereformeerde
organisaties (zendlngsbond, bond voor Inwendige zending, man
nenbond, vrouwenbond en jeugdbonden) hebben ln een geza
menlijke verklaring zich gekeerd tegen de Gereformeerde Bijbel
Stichting (G.B.S.), die in een brief aan de hervormd-gereformeer
de kerkeraden deze geadviseerd heeft, niet te collecteren voor de
herziene uitgave van de Statenvertaling vanwege het Neder
lands Bijbelgenootschap.
Dr. M. A. M. Klompé
programma ter bestrijding van het
militarisme. Een teken hiervan is dat
voor dit programma ongevraagd
reeds ruim achtduizend gulden bij
het vredesberaad binnenkwam.
bericht, dat men ln Peru een volk
stam had ontdekt, die nog ln het
stenen tijdperk leeft. Men wilde de
plaats van die stam zo lang mogelijk
geheim houden, opdat die mensen
zouden kunnen blijven leven. Welk
een vreselijke aanklacht tegen ons
blanken. Ruim 40 jaar geleden zei
een Javaanse prinses tegen me:
„Eerst komen de blanken met de
bijbel, daarna met alcohol en daar
na met geweren". Wederom, welk
een vreselijke aanklacht tegen ons
blanken. Doch het ergste ls, dat die
aanklachten volkomen gemotiveerd
zijn.
Egmond aan Zee L. Looijen
WDM
Naar aanleiding van het bericht
„soldatenvakbond niet meer dienst
plichtigen ln Duitsland legeren" het
volgende. Wanneer de WDM zich
had beperkt tot het doel waarvoor
zij was opgericht, namelijk verbete
ring van de meestal onvoldoende
hygiënische voorzieningen van de
Nederlandse militair, dan was men
op zijn plaats. Maar nu, of eigenlijk
ceeds sinds de oprichting, zou men
kunnen zeggen dat men met de ver
eniging van Vervelende Dwars drij
vende Militairen, te maken heeft. De
eis van de WDM geeft blijk van
onbenulligheid t.o.v. het doel waar
voor uitbreiding noodzakelijk ls.
Scherpe tanden hebben een preven
tieve uitwerking. Ook zij die in
Duitsland geplaatst worden kunnen
geen sociaal contact onderhouden,
zoals ln Nederland. Dit ls Juist maar
wat denkt u van de US-mllltairen en
andere geallieerden; bestaat ons le
ger soms uit papkindjes? De WDM
geeft blijkt van communistische ge-
tindheid. De eis van de WDM lijkt
meer op een laatste stuiptrekking,
daar steeds meer nuchtere Jongens
zich niet willen inlaten met perso
nen, die blijk geven van kinderlijke
nelgingen om overal tegen aan te
trappen.
Den Haaf W. Elve
Nicky Cruz (5)
Wat mogen we dankbaar zijn dat
God Nicky Cruz verkoos, hoewel hij
geen preker is. om een zegen te zijn
voor vele Nederlandse jongeren. Ge
weldig ls de inzet geweest van vele
gelovigen ln Groningen en Den
Haag. Veel is hiervoor gebeden en
eveneens gevast. De Here heeft ons
niet beschaamd laten staan! Daar
om kunnen wij met de Psalmist zeg
gen: „De Here heeft grote dingen bij
ons gedaan, wij waren verheugd."
Jammer dat Johan Bos. wellicht
door zijn kritische houding, de ze
gen miste.
Den Haag Theo van der Sluijs
MANILA (UPI) De militaire auto- Verklaring
riteiten op de Filippijnen hebben
zaterdag 500 gevangenen vrijgela
ten, die onder de staat van beleg
veroordeeld waren. Bij de vrijgelaten
gevangenen zijn 89 personen, die de
veiligheid van het land in gevaar
zouden hebben gebracht. De vrijla
ting komt een week na de aankondi
ging van president Marcos dat hij
zijn bewind onder de staat van beleg
zal versoepelen. Sinds september
1972 ls op de Filippijnen de staat van
beleg Ingesteld.
De Gereformeerde Bijbel Stichting
heeft al enige tijd een herziene uitga
ve van de Statenvertaling op de
markt. Daarnaast is gereedgekomen
een herziening van de Statenverta
ling, voorbereid door een commissie
uit het Nederlands Bijbelgenoot
schap onder leiding van ds W. L.
Tukker, de voorzitter van de gerefor
meerde bond in de hervormd kerty
Deze laatste uitgave zal paswerwe-
zenlijkt worden, indien daartoe de
nodige gelden bijeengebracht zijn en
vandaar dat de hervormd-gerefor
meerde gemeenten opgewekt zijn,
onder meer door het hoofdbestuur
van de gereformeerde bond ln de
hervormde kerk, hieraan bij te
dragen.
In hun verklaring merken de ge
noemde hervormd-gereformeerde
hoofdbesturen over de G.B.S. het
volgende op:
Vorige maand werden al duizend ge
vangenen vrijgelaten zodat het aan
tal van twee maanden 1500 be
draagt.
„Het liefst zwegen we over het feit,
dat de Gereformeerde Bijbel Stich
ting gemeend heeft ook een brief te
moeten schrijven aan de kerkeraden
over deze zaak en de kerkeraden
nadrukkelijk heeft geadviseerd voor
deze nieuwe uitgave niet te collecte
ren. Men kan zich afvragen, waar
aan een stichting, die goeddeels be
staat uit personen, die behoren tot
de Oud-Gereformeerde Gemeenten
en daaraan verwante kringen, de
vrijmoedigheid ontleent om zich
met een dergelijk dringend advies
tot hervórmde kerkeraden te wen
den. Maar afgezien daarvan vraagt
het motief van de afwijzing een so
ber commentaar. Als de G.B.S. af
wijzend reageert op de verschijning
van de nieuwe uitgave is dat niet
omdat er wijzigingen zijn. Men
bracht ze immers zeil ook aan en
hanteerde daarbij zelfs, zo meldt de
brief, de gröndtekst, wat bij een
loutere reproduktie van de Staten
vertaling overbodig ls.
Het argument voor de afwijzing is
echter, dat „de eenheid van ons
kerkvolk" wordt bedreigd. Wij vra
gen dan in gemoede, wéér dan de
bijdrage van de G.B.S. en de perso
nen, die in het stichtingsbestuur
participeren, is geleverd om aan die
eenheid van ons kerkvolk en wij
voor ons mogen dan wel vragen van
ons hervormd-gereformeerde kerk
volk bij te dragen. Werkt niet
juist de G.B.S. met haar pretentie
de enige Juiste statenvertaling te
hebben verdelend? Tot driemaal toe
is een poging tot vergelijking van de
zijde van de commissie van het
N.B.G. door de G.B.S. hooghartig
van de hand gewezen! En leert de
praktijk niet, dat veelmeer een sepa-
ristische houding de kerkelijke gan
gen bepaalt van velen van hen, die
de G.B.S. leiden en besturen? Daar
om doet een appèl van déze zijde op
de eenheid van het kerkvolk vreemd
aan. Om die reden menen wij dan
ook, dat de brief van de G.B.S. voor
kennisgeving dient te worden aan
genomen.
Wij hopen van harte dat de eenheid
van ons volk om de Schrift zal blij
ven. De nieuwe uitgave verdient
daarbij ons aller steun." Tot zover
de verklaring van de hervormd-gere
formeerde bonden.
De betrokken commissie van het
Nederlands Bijbelgenootschap om
schrijft haar arbeid als „een sobere
herziening van de oorspronkelijke
tekst van de Statenvertaling", waar
bij: „niet gangbare woorden werden
vervangen door andere, naamval
suitgangen werden aangepast aan
het hedendaagse taalgebruik. Men
handhaafde het vertaalprincipe van
de Statenvertalers". De G.B.S. deelt
ons desgevraagd mee dat zij met de
bekende Ravesteyn-bijbel uit 1657
vóór zich, zich beperkt heeft tot het
corrigeren van in de loop der tijden
ingeslopen foutjes. Waar het zeven-
tiende-eeuwse Nederlands aanlei
ding gaf tot aarzelingen aangaande
de bedoelingen van de Statenverta
lers, raadpleegde men de grond
tekst, voor het overige niet. Van
enige modernisering van het tekst
type van de thans gangbare staten
vertaling is bij de G.B.S. geen spra
ke. De G.B.S. wijst er voorts op dat
zij, op verzoek van een bijbeldruk-
ker, al een jaar aan het werk was
toen de commissie van het Bijbelge
nootschap haar arbeid begon. De
G.B.S. had met die commissie wel
willen samenwerken, doch niet on
der de vlag van het Nederlands Bij
belgenootschap, waartegen in
G.B.S.-kringen bezwaren leven. De
G.B.S. meent dat niet zij, maar juist
de commissie-Tukker de eenheid
verstoort met haar actie voor een
gemoderniseerde Statenvertaling.
Tenslotte merkt men van de zijde
van de G.B.S. op, dat in het G.B.S.-
bestuur vijf hervormd-gereformeer
de predikanten plus een hervormde
godsdienstonderwijzer zitting
hebben.
In TUSSENBEIDE, het blad van en
voor het bisdom Rotterdam, schrijft
bisschop dr A. J. Simonis ter gele
genheid van het weer begonnen
schooljaar:
Het mag als bekend worden veron
dersteld dat de bisschoppen een
dringend pleidooi houden voor het
behoud en de verdieping van het
katholieke onderwijs. De reden is
duidelijk. Onderwijs is nooit en te
nimmer waardenvrij. Katholieke
aardrijkskunde bestaat niet, maar
wel komen in de aardrijkskunde
vroeg of laat belangrijke vragen
rond wereld- en levensbeschouwing
aan de orde. Jonge mensen, die nog
helemaal in hun vormingsperiode
zijn. hebben er het recht op dat zij
kunn en opgroeien in een gelovig
klimaat, waarin hun behalve allerlei
vakken en disciplines waarden wor
den doorgegeven en vooral worden
voorgeleefd, die het leven leefbaar
maken en diepte geven. Tot die
waarden behoren geloof, hoop en
liefde, trouw en vriendschap, eer
bied en opofferingsgezindheid, eer
lijkheid en zuiverheid. Dienstbaar
heid en gemeenschapszin. Al deze
waarden mogen wij vinden in het
evangelie van Jezus Christus, de
Zoon Gods en de Mensenzoon. Het
ligt voor de hand. dat de Kerk, aan
wie Hij de opdracht gaf „leert hun te
onderhouden alles wat Ik u Öfevolen
heb", het onderwijs altijd gezien
Mgr dr A. J. Simonis
heeft als een uiterst belangrijk mid
del tot vorming van „heel de mens".
Een school of universiteit betekent
zoveel meer dan een aantal vakken
en examens. Het gaat hier om een
leefwereld, waarin klimaat en sfeer
allesbepalend zijn voor de Jonge
mens die tastend en zoekend zijn
weg door het leven moet zien te
vinden. Hopelijk is die weg de Per
soon van Jezus Christus. Welk een
rijkdom hebben wij ln Hem door te
geven! Katholiek onderwijs? Laten
wij in plaats van een vraagteken er
een uitroepteken achter zetten.
Meer dan ooit betekent het een op
dracht, een uitdaging. Wij moeten
dankbaar zijn voor allen die zich er
met hart en ziel voor inzetten. Bij
voorbaat dank ik ouders en docen
ten die werkelijk hart hebben voor
onze jongens en meisjes en die zich
inspannen om hun door goed katho
liek onderwijs het beste voor het
leven mee te geven".
AMSTERDAM
In Waarheid en Eenheid, het blad
van de verontruste gereformeerden,
schrijft ds W. van Benthem te Gene-
muiden:
„Verleden Jaar sprak de synode van
Maastricht het ontoelaatbaar uit
over de ketterijen van dr Wiersinga
in zijn zg. „alternatieve verzoenings
leer". Tevens sprak de synode toen
de verwachting uit dat de kerkeraad
van Amsterdam erop toeziet dat aan
de verzoeningsleer niet tekort ge
daan wordt of weersproken wordt,
„gelijk zij dit verwacht van alle an
dere kerkelijke vergaderingen". Dat
was een heel redelijke en normale
verwachting, aangezien dat in de
eerste plaats in een belijdende kerk
zo hoort, terwijl bovendien elke kerk
die tot het verband der Gerefor
meerde Kerken behoort vrijwillig
heeft beloofd tegen het binnendrin
gen van elke dwaalleer te waken.
Intussen heeft dr W. openlijk uitge
sproken, dat hij niet kan en zal
zwijgen over zijn opvattingen, en de
kerk van Amsterdam heeft het ver
zoek van de synode om met dr W. te
handelen demonstratief naast zich
neergelegd, door openlijk te verkla
ren dat zij op geen enkele wijze met
dr W. zal handelen. Dat is dus open
lijke rebellie tegen de synode. Voor
heel het Nederlandse kerkvolk
werpt de kerkeraad van Amsterdam
zich op als de beschermer van een
notoire ketter, en schendt daarmee
alle afspraken welke hij vrijwillig op
zich nam, toen hij tot het verband
van de Gereformeerde Kerken ln
Nederland toetrad. Zo verloochent
thans de kerk waar eens Abraham
Kuyper stond nu metterdaad diens
Doleantie. In feite heeft Amsterdam
dan ook reeds zichzelf buiten het
kerkverband gepléatst, al horen ze
er op papier nog steeds bij.
Op de kerkeraad van Genemuiden
waar men graag gewoon gerefor
meerd wil blijven, heeft men, gezien
het bovenstaande, een brief over
deze zaak aan de synode van Zwolle
geschreven. Daarin wordt het vol
gende aan de synode gevraagd:
„U wilt het toch niet langer tolere
ren, dat zij die het Evangelie tot in
het hart toe aanranden, beschermd
worden in een onzer kerken? Moet
thans aan Amsterdam geen ultima
tum gesteld worden? Of onmiddel
lijk met dr Wiersinga handelen vol
gens art. 116 der K.O., of bij weige
ring de consequentie onder ogen
zien, dat men dan niet meer tot het
kerkverband kan behoren."
Wat zal de synode antwoorden op
dit, en hopelijk vele van dergelijke
verzoeken? Zal zij het 'ontoelaatba
re' toch toelaten? Zal zij zich laten
ringeloren door een kerkeraad die
dat wel doet? Of zal zij de moed
kunnen opbrengen nu het erop aan
komt ook metterdaad achter haar
eigen uitspraken te staan? Kan zij
wel anders handelen dan Genemui
den van haar vraagt, als zij nog
resect van de wereld verlangt,
en .als zij nog respect heeft voor
haar eigen beslissingen? Wij hopen
en bidden, dat het laatste het geval
zal zijn. Dan weten we weer dat er
daar ln Lunteren gelukkig nog
wachters op Sions muren staan.''
TIRANNENSCHOOL
Het is een ordinair verhaal dat nu
volgt. Eerst krijgen we nog (in
Markus 6 vers 17 e.v.) de aanloop.
Waarom Is die Johannes indertijd
opgepakt? Hij had te veel gezegd.
Dat zat zo: Herodes had de vrouw
van zijn broer, nl. Herodias, tot
vrouw genomen. De familie Herodes
was weinig scrupuleus in zulk soort
zaken. Herodes blijkt een gespleten
mens te zijn. Die Herodias had het
om die kritiek van Johannes de
Doper 't op hem voorzien. Maar
Herodes beschermde hem. Hij had
'm wel gevangen genomen, maar
verder wilde hij niet gaan. Hij had
ontzag voor Johannes. Hij voelde
iets van de volmacht van die man.
Hij wist ook dat het een
rechtvaardig en heilig man was. Hij
hoorde hem graag. Dat komt voor.
Mensen die graag een boeteprediker
horen, als ze zich er maar niet aan
behoeven te storen, 't Is Jaren
geleden dat ik de lof van een niet
onvermaarde dominee hoorde
zingen, want „hij kleedde je zo uit".
Tot in de beeldspraak toe een
onsmakelijke zaak. Maar dat hoort
bij de decadentie van deze tiran. Hij
kan het zich veroorloven in zijn huis
van bewaring een
privé-boeteprediker er op na te
houden. Het doodt de tijd en je blijft
wie je bent. Ja, hij was in grote
verlegenheid als Johannes preekte,
maar het „hem graag horen" had de
overhand. Wat een corruptie van de
prediking! Als een kermisdier werd
Johannes voor de dag gehaald en
dan moest hij weer opdraven met
z'n preek. Eén van de diepste
beledigingen voor het Woord. Een
vreemd verhaal dat de neiging heeft
om dichterbij te komen. Het Woord
weerklinkt en je vindt 't mooi, 't
boeit je, je bent ervan
ondersteboven en dan stuur je 't
weer weg. Levensgroot sta je er nu
op. De „grote verlegenheid",komt
op je af. Wat doe je ermee? Wat doe
ik ermee?
Tomas O. Fiaich
De benoeming van de geschiedkun
dige en taalgeleerde dr. Tomas O
Fiaich tot r.k. primaat van geheel
Ierland is door de Ierse protestanten
niet enthousiast begroet. De contac
ten worden er zeker niet makkelij
ker op, aldus dr. A. Jack Weir uit
Belfast, secretaris-generaal van de
presbyteriaanse kerk. In protestant
se kringen herinnert men eraan, dat
de nieuwe primaat nooit zijn repu
blikeinse sympathieën onder stoe
len of banken heeft gestoken. Hij is
een groot voorvechter van de Ierse
eenheid en dus een tegenstander
van de Britse heerschappij in het
Noorden van het eiland. Mgr. O.
Fiaich is verder een hartstochtelijk
verdediger van de keltische taal- en
letterkunde. Deze week zei de nieu
we primaat, uit te zien naar een
verenigd Ierland zonder folteringen
en geweld.
Van onze parlementsredactie
DEN HAAG De Arubaanse dele
gatie onder leiding van Betico
Croes, die eind deze week naar Ne
derland komt om te praten over de
Arubaanse onafhankelijkheidsplan
nen, zal hier een onderhoud hebben
met de Koninkrijksregering. Een ge
sprek met de Nederlandse regering
alleen zou de Nederlands-Antilliaan-
se verhoudingen ernstig kunnen
frustreren.
Voor de Koninkrijksregering zullen
in ieder geval aan het overleg deel
nemen premier Den Uyl, minister
De Gaay Fortman (Antilliaanse za
ken) en de gevolmachtigd minister
Pieternella van de Antillen. Ook de
ministers Van der Stoel (buitenland
se zaken) en Pronk (ontwikkelings
samenwerking) zullen er hoogst
waarschijnlijk bij zijn.
Eind vorige week hebben de Aru
baanse gedeputeerden Laclé en
Oduber, die hier sinds afgelopen
donderdag zijn om de weg voor de
officiële delegatie te effenen, reeds
gesprekken gevoerd met de kamer
leden Molleman (PvdA), Van Zeil
(CDA) en Tuynman (WD). Door de
beide gedelegeerden werden deze
gespekken bevredigend genoemd.
DEN BOSCH (ANP) De tijdelijke
sluiting van twee onderdelen van de
chemische fabriek General Electric
Plastics in Bergen op Zoom heeft
geen gevolgen voor de werkgelegen
heid. Dit antwoordt Gedeputeerde
Staten van Noord-Brabant op vra
gen van het statenlid ir F. de Jong
(CDA).
De bedrijfsonderdelen werden ge
sloten op last van de commissaris
der Koningin, nadat gebleken was
dat grote hoeveelheden benzeen en
methyleenchloride waren ontsnapt.
Voordat de bedrijfsonderdelen weer
in gebruik mogen worden genomen
moet de fabriek aan een aantal voor
waarden voldoen.