Japanse kerk bang voor keizercultus Fietsen voor de missiegebieden Uit brieven van lezers 'U kunt veel van Afrika leren' Het ethisch reveil van zwart Afrika i 3 Wereldraad van kerken en ontwikkelingssamenwerking KERK IN DE WERELD VANDAAG Voorbijgang WOENSDAG 24 AUGUSTUS 1977 KERK T rouw/Kwartet =5 W door Aldert Schipper ST. ANDREWS De kerk van Christus in Japan, een kerk van het hervormde type, maakt zich hevig zor gen over de herleving van de keizerverering in het land. Dit vertelde mij hier ds. Ryolchi Hatta, die bij het beraad van de wereldbond van hervormde (gere formeerde) kerken (WARC) zijn kerk vertegenwoor digt. Ds. Hatta legde mij uit dat de chris tenen in Japan er spijt van hebben dat zij voor de oorlog niet geprotes teerd hebben tegen de keizerverheer- lijking, die gepropageerd werd door de sjlntoisten. Deze godsdienst her leeft de laatste Jaren onder een con servatieve middenlaag van de Ja panse bevolking van wie er velen naar de SJlnto-tempel van Yasuklnl trekken om er de zielen van de daar begraven oorlogsdoden te vereren. Tot dusver is het de sjlntoisten niet gelukt de tempel tot een nationaal heiligdom te laten verklaren. Dat het Japanse parlement de herhaalde po gingen daartoe sins 1969 onderno men, heeft doen stranden, komt vooral door het verzet van de christe lijke minderheid in het land. Verzet De kerk van Christus in Japan stelt echter vast dat steeds meer Japan ners steun geven aan de pogingen tot herstel van de keizercultus en de verering van oorlogsdoden. Om het verzet te organiseren hebben christe nen herhaaldelijk door hongersta kingen de aandacht gevestigd op het gevaar van een nieuw militarisme in Japan. De kerk van Christus is be vreesd dat het dan opnieuw zou ko men tot bewapening van Japan en tot een herhaling van de pijnlijke ervaringen in de jaren veertig. Het verzet van de christelijke kerk tegen het herleven van de kiezercuP tus wordt ook ingegeven door de vrees dat het dan wel gedaan zou kunnen zijn met de godsdienstvrij heid die de kerk in Japan nu geniet. De kerk ijvert daarom voor de hand having van de scheiding tussen godsdienst en staat en ziet een mo gelijke groei van de invloed van het sjintoisme als een regelrechte be dreiging. Ds. Hatta, die een gemeente leidt in een voorstad van Kyoto vraagt bui tenlandse bezoekers niet in te gaan op uitnodigingen van officiële zijde, een bezoek aan de Yasukini-tempel te brengen. En hij vraagt vooral niet te denken dat deze tempel zoiets is als het gral van de onbekende sol daat, zoals in veel westerse landen te vinden is. Bij gelegenheid van de landelijke ac tie, welke de MIVA (Missie Verkeers middelen Actie) de komende dagen houdt voor hulp op vervoersgebied aan 402 missionarissen en hun hel pers, wil de MIVA een extra-injectie geven aan de catechisten, de (vaak lopende) leke-vervangers van de priesters uit de bevolking. Dit op verzoek van de kerken van de ontwikkelingslanden zelf. Vanuit Tanzania werd geschreven: ,,Veel priesters, broeders en zusters ont vangen hulp op vervoersgebied van de MIVA. Maar het is een feit dat de catechisten en lekehelpers tot nu toe vergeten zijn. Toch moeten zij primair geholpen worden. Neem nu ons bis dom Mbeya. Er wonen 900.000 mensen van wie er 75.000 katholiek zijn: er zijn 17 parochies met in totaal 282 buiten posten; er zijn 36 priesters werkzaam en 282 catechisten. De priesters heb ben gelukkig vervoer om de buiten posten regelmatig te bezoeken. Maar de plaatselijke catechisten, die ook tal van kleine gemeenschappen in zijn buitenpost te verzorgen heeft, en dat wekelijks en soms dagelijks, moeten lopen. Met fietsen zou hun werk ver tienvoudigd worden." De MIVA heeft onlangs een klein onderzoek ingesteld naar de vervoers situatie van catechisten. Uit 12 bis dommen in Afrika en Azië leverde dit onderzoek een dringende aanvrage op van in totaal 970 fietsen. En daarbij gaf men steeds te kennen, dat aan de MIVA 2/3 van het benodigde bedrag gevraagd werd omdat men de eigen gemeenschap ook wat wilde laten meedraaien in de kosten. Een gezon de ontwikkeling. Omdat de MIVA haar planning voor 1977 reeds gereed had, is besloten om bij gelegenheid van de komende MIVA-aktie, toch om een extra bijdrage te vragen aan de mensen in Nederland. Als aan die oproep gehoor wordt gegeven wil de MIVA in september nog aan 250 cate chisten in Kenya en Tanzania een fiets geven. Maar daar is 250 maal 200 gulden meegemoeid. Veel reacties zijn uit de derde wereld bij de MIVA binnengekomen. Het komt allemaal hierop neer: dat hulp aan catechisten welkom is, dat met een simpele fiets het arbeidsterrein te verbreden is, dat met een fiets die plaatselijke kerkopbouw pas echt goed van de grond komt omdat er dagelijkse begeleiding mogelijk wordt. Bijdragen aan deze extra-actie voor fietsen voor catechisten: giro 272249 ten name van MIVA, Vijverstraat 12, te Breda. Op de foto: een catechist, die al een fiets heeft. Korte duidelijk geschreven, helst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld door Nico Kussendrager Jarigen Wat een origineel idee is uw nieuwe rubriek „jarigen in de PvdA" 17-8- '77i Om zelfs de schijn van eenzij digheid te vermijden, zult u onge twijfeld deze rubriek voortzetten met de vermelding van alle Jarige politici. In het bijzonder verheug ik mi) op foto's van polltiek-bedrijvers, die vanuit hun verschillende achter gronden elkaar liefdevol omhelzen, b.v. mevrouw Van Someren die de heer Pronk gelukwenst en de heer Koekoek die mevrouw Van Leeuwen in de armen valt. Wageningen A. A. Koele-Huisman Vaste prijzen Het loslaten van vaste koffieprijzen door Douwe Egberts is duidelijk een Phyrrhus-overwinnlng van Donla en Franssen. Wat de zelfstandigen be treft, kan men niet anders spreken dan over een a-sociale maatregel, die DE onder druk van een kabinet, dat zegt de zwakken in de samenle ving te willen beschermen, heeft moeten nemen. Iedere vakbonds bestuurder neemt het woord „ver kregen rechten" in de mond als het gaat om mindere prettige maatrege len, die genomen moeten worden om de economlé een beetje in het spoor te krijgen. Hier worden verkregen rechten met voeten getreden en nie mand staat er tegen op. Wat het CAO-loon is voor de werknemers, WAS de vaste prijs voor de zelfstan dige. Wie durft er aan het CAO-loon te turnen?? Nu de laatste kurk, waarop de zelfstandigen nóg dreven ls weggenomen, zullen er weer velen verdwijnen. Veel leed en verdriet in gezinnen, langere lijsten van faillis sementen, werklozen en bijstand- trekkers. De groten worden groter en de zwakken zwakker. Zierikzee D. Joppe Neutronenbom (8) Indien we ons levenspeil willen handhaven, tevens ontwikkelings landen willen helpen, ls kernenergie in de toekomst onvermijdelijk. Het gevaar van een atoom(kem)oorlog zal binnenkort gaan afnemen, nu de neutronenbom in aantocht ls. De neutronenbom laat immers alles in tact, behalve het leven. Zelfs brand gevaar is zeer onwaarschijnlijk, aan gezien de gassen, die nodig zijn voor Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 het leven en dus ook voor het vuur, tijdelijk niet aanwezig zijn. Het „ge vaar" ls echter, dat na herstel van dat gebied (de natuur zelf zorgt daar weer voor) andere volkeren deze in tact gebleven gebieden kunnen gaan bezetten, waardoor hun levenspeil aanzienlijk kan worden verhoogd. Volskverhuizlngen op grote schaal zijn dan te verwachten. Ook in arme landen zitten knappe koppen. Gelijke rechten en plichten in de wereld kan uitkomst bieden. Ontwikkelingen kan men niet te genhouden; wel kan men trachten ze In goede banen te leiden. Poeldijk J. C. Kohier Tegenstander TV-commentator Jac. B. Looijen schreef (20 augustus) dat hij princi pieel een sterk tegenstander is van abortus. Hij vindt echter, dat al die mensen die zo hard vechten voor wat zij noemen „het ongeboren le ven" wel goed moeten nadenken (ik denk dat zij die aansporing van de heer L. niet nodig hebben, maar 't kan nooit kwaad!). Vervolgens komt hij via een van de bekende verhalen over ongewenste kinderen, die al vóór de geboorte een stuk ellende mee zouden krijgen, tot zijn bewe ring, dat het de vraag is of we alles maar op z'n beloop moeten laten en kinderen moeten krijgen, die diep ongelukkige mensen worden. (Wie zijn die voorspellers?) Gewenste kinderen behoeven niet tegen abor tus provocatus beschermd te wor den, het zijn de ongewenste. Als de heer Looyen meent, dat die „onge- lukkigen" beter ongeboren kunnen blijven (in die geest gaan toch zijn opmerkingen), dan moet hij niet zeggen dat hij een principieel tegen stander van abortus ls. hij is er in werkelijkheid een principieel voor stander van. En daar moet hij dan eerlijk voor uit durven komen. Doesburg G. Goossens Referendum Nu de zo dringend nodige kabinets formatie op korte termijn opnieuw dreigt te stranden op het abortus vraagstuk, kan gezien het gebrek aan uitzicht op redelijke alternatie ven wel van een noodsituatie wor den gesproken. In een noodsituatie kunnen uitzonderlijke maatregelen geboden zijn. Er zijn verschillende recente voorbeelden dat regeringen bij nationale vraagstukken, die bin nen het kader van de normale partij politiek oplosbaar bleken, de uitweg vonden, door middel van een refe rendum (koningskwestie in België, toetreding tot de EEG in Engeland en in Scandinavische landen; echt scheidingsprobleem in Italië). Ons staatsbestel kent het referendum niet. maar voor zo ver mij bekend lijkt een eenmalige toepassing krachtens een bijzondere wet niet in strijd met de grondwet. Een referen dum over deze zaak acht ik in een ware democratie te meer een geëi gend middel, omdat de abortus-re geling het hele volk ln al zijn gele dingen aangaat en de opvattingen over deze gewetenszaak zoals wel gebleken ls ook binnen de meeste politieke partijen verdeeld zijn. Als de bij de formatie betrokken partij en zich zouden verplichten tot het Indienen van een desbetreffend wetsontwerp op zo kort mogelijke termijn, kunnen de pogingen tot op lossen van de nog resterende proble men voortgezet worden Persoonlijk zou ik weinig moeite hebben met de gedachte alleen vrouwelijke stemge rechtigden aan het referendum te doen deelnemen. Velp J.C.Jansen GENEVE „Toen ik predikant was in Londen ben ik vaak geschrokken van het taboe op de dood. De mensen waren verslagen als iemand was overleden. Er werden brieven en kaarten gestuurd, er waren bloemen, er kwam een begrafenis en dan was er niets meer. Niemand deed iets om degenen op te vangen die waren achter gebleven. Ze werden aan hun lot overgelaten en kregen op zijn best pillen om er overheen te komen, inplaats van te huilen en droevenis te mogen uiten. Bij ons in Afrika staan dood en leven naast elkaar. Ze zijn nauw met elkaar verbonden. De dood is een onderdeel van het leven. Mensen staan elkaar by als iemand ls heengegaan. Niemand wordt daar met zijn verdriet alleen gelaten. U kunt nog veel van Afrika leren. Walter Makhoeloe, die dit zegt, is staf-medewerker voor wereldraad van kerken. Hij geeft nog een ander voorbeeld: „Wat gebeurt er in het Westen met bejaarden? Ze worden opgesloten ln tehuizen Inplaats dat ze een plaats blijven innemen in de familie zoals in Afrika. Zij kennen de uitgebreide familie van grootouders, ouders, broers en zusters, eigen kin deren en aangetrouwde kinderen. Bij u is het beperkt tot het enge, kleine gezinnetje." Westerse invloed Makhoeloe is bang voor de westerse invloed op de Afrikaanse samenle ving, maar toch tegen een „moratori um," een opschorting van de samen werking tussen de westerse landen en de derde wereld, om de derde wereld de kans te geven tot zichzelf te komen. „De tijd heeft niet stil gestaan. Dat kan niet meer. Wel zul len wij, Afrikanen, verschrikkelijk moeten oppassen dat de goede din gen, de waarden in onze samenleving niet verloren gaan door toedoen van het buitenland. We moeten letten op ons kracht, onze eigen mogelijkhe den en daarnaast zoeken naar sa menwerking." Tijdens gesprekken in Genève met Makhoeloe en zijn collega's voor de andere werelddelen komt dat voort durend naar voren: de arme landen zijn niet arm, ze zijn rijk waar het gaat om zoals dat bij de wereld raad heet „waarlijk mens zijn." „U praat over een zogenaamde westerse beschaving," zegt Makhoeloe, „maar zij zit vol met rotte plekken. De derde landen kunnen de westerse landen helpen met hun eenvoud." Meer vertrouwen Het letten op de eigen kracht en de eigen mogelijkheden van de derde wereld is uitgangspunt in de steun van de commissie interkerkelijke hulp. „Helpen bij zelf-ontwikkeling," noemt waarnemend directeur Jean Fischer dat. „Het betekent ook meer vertrouwen in de landen en de ker ken die steun krijgen." Daarom is er bij de commissie die jaarlijks 75 miljoen „omzet", bijeen gebracht door de aangesloten kerken een neiging meer hulp te geven aan pro gramma's van kerken in plaats van aan bepaalde projecten. Een bedrag wordt ter beschikking gesteld aan de kerken in het ontvan gende land, die het naar eigen plan nen en inzichten besteden, zonder daarbij voortdurend door de com missie op de vingers te worden geke ken. „Geen sprong in het duister," verzekert Fischer. „Vantevoren wordt overlegt wat nodig is, wat er moet gebeuren, maar als dat een maal gebeurd is moet je vertrouwen geven aan de ontvangers." Als voorbeeld noemt hij Zaïre, waar in samenwerking tussen de kerken daar en de commissie leidde tot een programma voor o.a. verbetering van de leefomstandigheden (op bouw van onderwijs en gezond heidszorg) en de scholing van lei dinggevend personeel. Ook de ge meenschappen in het door het rampzalig regeringsbeleid straat arme Zaïre zullen bij de ontwikke ling worden betrokken. Een ander blijk van programma steun is noord-Ghana, dat later als met zo'n samenhangende aan pak meer ervaring is opgedaan zal worden uitgebreid tot grotere delen van west-Afrika. De kerken daar zul len een voorkeur moet Uitspreken. Zij zullen zeggen wat het hardste nodig is, in plaats van dat dat in een werkkamer uitkijkend op het meer van Genève gebeurt. Niet kunnen vragen Kerken in derde landen moeten dan wel de kans hebben steun te kunnen vragen. „Dat is", zegt Fischer, „in sommige landen onmogelijk. Daar ontbreekt de gelegenheid aan te kloppen bij de wereldraad voor hard nodige steun. Helaas worden daar mee vaak ook nog de armste landen en de armste groepen getroffen." Hij haalt het zuid-oost Afrikaanse Boe- roendi aan, een van de armste lan den ter wereld, zonder een uitweg naar zee, verscheurd door stammen twisten en kerken die geen lid zijn van de wereldraad. Zending die er is, hield zich vooral bezig met predi king zonder te letten op de noden van de bevolking. „Boeroendi is een land waar de wereldraad nu zelf'is ingesprongen, en helaas, er zijn veel „Boeroendies", zegt Fischer die wijst op Equatoriaal Guinea en lan den in midden-Amerika, die vrijwel van de buitenwereld zijn afgesloten en waar de mensen er ronduit slecht aan toe zijn. Hij haalt talloze voorbeelden daar naast aan, waar het de commissie wel is gelukt een bijdrage te leveren aan ontwikkeling. Wie daarvan een beeld wil krijgen kan ook het juist verschenen jaarverslag van de Stichting Eucumenische Hulp nas laan die dit jaar haar 25ste verjaar dag viert. De stichting is de Neder landse „poot" van de commissie in terkerkelijke hulp van de wereld raad, die hier geld samenbrengt voor steun aan het werk van de commissie. Vorig jaar was dat een bedrag van ruim acht miljoen gulden, dat voor bijna één vijfde van kerken en parti culieren kwam, voor ruim één vijfde uit acties en voor de rest van de Nederlandse overheid. De grootste hap van het geld ging naar projec ten in Azië en Afrika, maar ook naar noord-Amerika en west-Europa, want ook daar wordt geholpen. Dit is het eerste van twee verhalen over ontwikkelingswerk van de wereldraad van kerken. door Aldert Schipper Ook vorige week zijn er weer bijna tien jongelui gedood en vele honder den gearresteerd in de zwarte woon gebieden in het voor blanken gere serveerde deel van Zuid-Afrika. Wat bezielt deze jongeren, hun leven te offeren op het altaar van Vorster? Welke hoop leidt hen naar het marte laarschap? Het antwoord op deze vraag is lastig, want men zou het aan de zwarte studenten (onder wie tal rijke middelbare scholieren) moeten vragen. En zodra er een opduikt, die in staat ls, zijn hoop uiteen te zetten, wordt hij gepakt of moet hij uit angst voor arrestatie vluchten. Vele buitenstaanders vallen daarom bij gebrek aan beter terug op de Interpretatie van blanke waarne mers. Minister Jimmy Kruger van Justitie heeft het over communisti sche oproerkraaiers of over anarchis tische rebellen, over nozems of Jon geren die het slachtoffer zijn gewor den van een generatieconflict. Ogen schijnlijk kan zo'n etiket alles ver klaren, maar bij de opstand werd en wordt nog steeds gebeden. Kenne lijk zijn het „communisten", die me nen dat het gebed het een en ander vermag. Een gewaardeerde lezer van onze krant maakte mij attent op een arti kel dat Tami Zani schreef in het juninummer van Pro Veritate, het blad van het Christelijk Instituut. Dat stuk ging er over hoe de toekom stige maatschappij er volgens de Conventie van Zwarte Mensen, een representatieve zwarte organisatie in Zuid-Afrika, er uit zou moeten zien. Deze beweging heeft hij herha ling gezegd dat het haar gaat om een egalitaire maatschappij, dat wil zeg gen een maatschappij die tot uit drukking brengt dat alle mensen ge lijkwaardig zijn. Voor het politieke systeem betekent dat. Dat alle mensen met gezond ver stand gekozen kunnen worden in een lichaam dat de wetten maakt, waar onder allen leven; dat alle mensen voor deze wet gelijk zijn, afgezien van huidskleur, godsdienst, burgerlijke staat of an dere omstandigheden; dat de mensen beschermd worden tegen uitbuiting door een of meer burgers. Breuk Dat zou voor Zuid-Afrika een radica le breuk betekenen met wat er tot dusver aan de orde is. Bisschop Manas Buthelezi De Conventie van Zwarte Mensen wil een economisch systeem dat geen uitbuiting toestaat, meer dat gebaseerd is op samen delen en her verdeling van de welvaart. Het onderwijs moet gericht zijn op het bevorderen van self reliance (zoiets als zelfvertrouwen en zelf standigheid), kritische zin, maat schappelijk inzicht en een gevoel van eigenwaarde. Tami Zani voegt hier nog aan toe, dat het onderwijs Geef orde; heil zij 't vaderland ,11! bi Er is een tijd geweest dat in, H( confessioneel gesproken, gereformeerde kring het spreken le) van het voorbeeld van Christus or taboe was. Dat was vrijzinnig en t„ U .U» Un.-.C> ,„ni .rC hoorde niet. Dat gevoel heeft 't wal Pt afgelegd. We hebben ontdekt dat £e Jezus ons ook heel veel heeft h( voorgedaan, laten zien hoe ti( mensenleven kan zijn. Om dat in d! D goede banen te houden doet men '1 best nog eens Gezang 78 uit de (oude) Evangelische Gezangen na1 lezen. Een verwerpelijker stukje r proza kwam zelden onder mijn oge Hier wordt in de drift van Jezus-als-voorbeeld de zaak zelfs volledig op z'n kop gesteld. Eerst worden de christ'nen opgewekt om te laten zien dat ze als christenen K ook tegelijk de beste burgers zijn. P Dat komt dan uit in bewustzijn var ni roeping en z'n werk „met lust" doei En niet hooger streven naar grootheid, geld of goed, dan dat hij streven moet. Dat is duidelijk. Hij i vlijtig, met alles tevreden, kent gee wrok, vleierij of partijschap, hij geeft „schot en lot" en bidt voor 't heil des lands tot God. En ook als h hogerop komt is hij edel, deugdzaam, de steun en d'eer der maatschappij. Het kan niet beter. Maar dan komt de verrassing. Dus eerst wordt de edele vrome burger geketend en dan: „Zoo, Heiland, zij Gij voorgegaan. Zoo hebt Gijzelf ons voorgedaan." Dus: Jezus als voorbeeld van de brave, ordelievende burger. Orde staat trouwens bij deze dichter hoog genoteerd. Welke orde doet er nog niet eens zoveel toe. Ik denk dat zo lied boven de goudmijnen van Zuid-Afrika uit volle borst gezonge zou kunnen worden. Uiteraard niet door de geronselde zwarten, die uit sleur afgesnauwd worden, minderwaardig eten krijgen, kortoi zuiver en alleen als verlengstukken van spaden en houwelen worden beschouwd. Maar dat ligt natuurlij aan de zwarte mannen zelf. Zij bidden niet voldoende: Geef orde, heil zij 't vaderland. Of zouden ze dat wel in stilte bidden en dan bij orde denken aan wat werkelijk ord is en te maken heeft met de wereld van Jezus en bij heil wat echt heil i nl. vrede en liefde en gerechtigheid Achteraf hoop ik dat Hendrik de Cock (van de Afscheiding) ook dit lied voor ogen had, toen hij deze gezangen als „Hoere- en minneliederen" betitelde. gevoelens van rassenwaan, stam- menhoogmoed, separatisme, impe rialisme en uitbuiting moet tegen gaan. „Dit is speciaal nodig, omdat ons volk lange tijd heeft blootge staan aan opgelegde vooroordelen", zegt Tami Zani. Reveil De lutherse bisschop Manas Buthe lezi heeft de opstand van.de jongens en meisjes vergeleken met een „ethisch reveil". Dat is een vrij plot selinge bewustwording onder het volk, dat God het uit de slaap wil wekken. Het komt niet alle dagen voor. Nederland maakte zoiets in de vorige eeuw mee. Met ethisch reveil van de zwarten in Zuid-Afrika kan de felheid verklaren, waarmee de massa vorig en dit Jaar tekeer is gegaan tegen biertapperijen en ille gale drankverkopers. Het verklaart de oproep tot een Ingetogen kerst feestviering, eind vorig jaar. Want een ethisch reveil gaat altijd samen met een vernieuwing van de sober heid. Zie maar naar onze negentien de eeuw. En zoals de Vrije Universi teit in Amsterdam voortkwam uit een ethisch reveil, zo hebben de zwarten in Zuid-Afrika blijkbaar be sloten niet langer het goddeloze on derwijs te gedogen, dat hen leert dat er eerste en tweede klas burgers bestaan. Pro Veritate wordt tegenwoordig in ons land gedrukt. Men richte zich tot de Generale Diakonale Raad van de Nederlandse Hervormde Kerk, Post bus 14100, Utrecht. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Oude Tonge B. Oos! rom te Ouderwater; te Delft R. vi der Woude te Almen; te Monster de Jong te Ouddorp. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen: te Vleuten-De Meern comb, met Breukelen) A O. Rei' ma kand. te Leiden; te Rotterdam S. de Vries te Blokzijl. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Maassluis W. van Sol te Schiedam. GEREF. GEMEENTEN Aangenomen: naar Oostkapelle Bac te Boskoop. Rectificatie: W. Tiekstra, Nieul Weg 34A te Groningen is beroepbi gesteld in de Geref. Kerken Vrijg Ds. A. H. de Wit Op 85-jarige leeftijd is te Buf (Geld.) overleden de hervorm emeritus-predikant A. H. de Wit. 1 zijn hulppredikerschap te Oost hout diende hij de hervormde f meenten te Uitwijk en te Zoelmo) In 1957 ging ds. De Wit met emi taat. Prof. dr. A. R. Hulst Zes bij belgeleerden uit vijf land onder wie de Utrechtse hooglen dr. A. R. Hulst, werken aan de h ziening van de Hebreeuwse grol tekst van het Oude Testament, i eerste stap is gezet. Tijdens een s diebijeenkomst van vier weken h' ben de geleerden 450 van de 3' puzzels opgelost. Het is de bedoel; dat het karwei in 1979 klaarko! Voornaamste taak van het zesta het vergelijken van de varianten het kiezen van de tekst die wel schappelijk het meest verantwof is. Een belangrijke steun om de H pen te kunnen doorhakken vorD de bijbelgedeelten die te Qum' aan de Dode Zee werden gevond Dr. Fokke Sierksma Vanuit de lezerskring attendf men ons erop dat de deze week o' leden prof. Sierksma niét van gi formeerden huize was, maar uit' hervormd gezin kwam, red. HOOGEVEEN (ANP) - De Oei» le synode van de christelijke gf formeerde kerken te HoogeV heeft de CDA-fractie in de Twf Kamer een telegram gezonden daarin haar waardering uitgesf ken voor de standvastigheid var fractie inzake de abortus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2