De sleutelpositie van de verspreiders Gereformeerd kerkbezoek daalt nauwelijks meer Uit brieven van lezers Billy Graham volgende maand in Hongarije Chileense kardinaal gispt kloof rijk/arm Kerk weigert voetbalgeld van Hemelvaartsdag Dit najaar tien zendingsdagen Britse regering helpt royaal bij onderhoud kerken Australiërs boos over Ramsey's woorden KERK IN DE WERELD Ontwikkeling is niet altijd zo mooi als het lijkt VANDAAG VOORBIJGANGERS DONDERDAG 18 AUGUSTUS 1977 KERK Trouw/Kwartet door A. J. Klei Een aantal Jaren terug heb ik eens een kerstboekje in kleine snippers verscheurd en in de vuilnisbak ge gooid. Ik wou niet dat mijn kinderen het onder ogen kregen. Het ging over een jongetje van een Jaar of vijf, zes, dat een rolletje drop had weggepikt en 's avonds in bed ellendig werd van angst. God zag immers alles. God had natuurlijk ook gezien dat-ie drop ge stolen had en nu was God kwaad op hem Enfin, hele huiltoestanden, die pas een einde namen na een ge bed om vergeving op moeders schoot. Nee, Jantje zou het nóóit meer doen. Het zal duidelijk zijn dat ik met het vernieti gen van dat kerstboekje niet beoogde, een eventuele neiging tot het wegnemen van drop of wat dan ook de vrije loop te laten. Wat ik niet wilde was, dat God voor mijn en andermans kinderen voorgesteld wordt als een boeman, die Je altijd op de vingers kijkt en wee Je gebeente, als je iets verkeerds doet Het betrokken boekje was bestemd voor uitdeling, op zondagsschoolfeesten, on der kindertjes van buitenkerkelijken vooral. Het is. dat weet ik. ook verspreid, met alle toewijding en in alle oprechtheid. Ik kreeg, kort geleden nog, een soort evange lisatiefolder in handen, waarin op opgeruim de toon verteld werd dat. als je eenmaal je hart aan Jezus had gegeven, je leven verder op rolletjes liep: dan was je altijd blij, dan was je nooit meer bang en dan kon je alles aan. Ik zou dit blaadje bij geen mens in de bus willen stoppen, ook al kreeg ik geld toe. Het is immers niet zo dat met Jezus alles gladjes verloopt. Soms beginnen de narighe den met Hem pas goed, dat heeft Hij zelf gezegd. Toch is dit vouwblad vlijtig ver spreid, in de overtuiging dat aldus de blijde boodschap werd rondgedeeld. Ik kom op deze dingen, nu de Bijbel Kiosk Vereniging (BKV, adres: Hoofdstraat 55, Driebergen) een boekje uitgegeven heeft ten gerieve van de verspreiders van evangelisa- tielectuur. Het heet ,,'t Komt in de bus", het kost 5,90 en het is geschreven door Jan B. G. Jonkers van het gereformeerd evangeli satiecentrum. Dit boekje wil (en nu neem ik voor 't gemak de omschrijving van de BKV- catalogus over) „bladen, brochures, maar ook evangelisatiecommissies eens posltief- kritisch onder de loep nemen. Ook vele ideeën om het plaatselijk evangelisatiewerk aan te pakken!" Het komt me voor. dat dit geen pochen is, het boekje is zeer recht streeks op de praktijk gericht. Mijn bedoeling is. te attenderen op het hoofdstukje dat gaat over de verspreider van lectuur. Ik citeer daar twee fragmenten uit: „We komen nu toe aan een moeilijk pro bleem in ons lektuurwerk. Dit probleem is juist zo moeilijk vanwege de sleutelpositie die de verspreiders innemen. Het hangt sa men met de eigen voorkeuren, die de ver spreider heeft met betrekking tot de evan- gelisatielektuur. Een goede verspreider zal, voordat hij zijn lektuur verspreidt, eerst zelf kennis genomen hebben van de inhoud. Al lezende vormt hij zichzelf een mening over de inhoud. En daarmee kan een probleem ontstaan. Het blad of de brochure die een verspreider leest, is immers niet voor hem geschreven. Waarschijnlijk valt de verspreider wat be treft allerlei kenmerken, als beroepsgroep, opleidingsniveau, levensinstelling e.d., niet binnen de bedoelde richtgroep. Dat is één probleem." „Het probleem is bovendien, dat niemand van een verspreider kan vragen dat hij evan- gelisatielektuur verspreidt, waar hij per soonlijk niet achter kan staan. Wel mag gelden dat van een verspreider en van een lektuurverspreidingskommissie gevraagd moet worden de evangelisatielektuur zoveel als mogelijk is te beoordelen met de ogen van die lezers voor wie die lektuur geschre ven wordt. De vorm en de inhoud moeten bij de bedoelde lezers passen en niet bij de persoonlijke behoeften van de verspreiders. Van de verspreiders moet noodzakelijker wijs een stuk wegcijfering van hun eigen voorkeur gevraagd worden, wil de evangeli satielektuur de beoogde lezers bereiken. Een verspreider moet met deze spanning leren leven. De kans is dus reëel dat de verspreiders doordat ze hun eigen voorkeur voor bepaal de lektuur te veel laten gelden een hinder nis vormen om bepaalde groepen lezers met voor hen geschikte lektuur te bereiken. Als de verspreiders van evangelisatielektuur le ren leven met de spanning die er bestaat tussen hun voorkeur en datgene wat voor bepaalde lezers-groepen het meest gewenst is, dan delen ze in de spanning, waarin ook andere medewerkers in de evangelisatie voortdurend staan." Helemóél er uit kom ik niet met deze opmer kingen. Wie bepaalt wit „het meest ge wenst" is en voor wie? Je moet met de Grieken een Griek zijn, jawel, maar hoever gaat dat? Het evangelie is niet naar de mens. beamen we ernstig, dus je moet op passen dat je het niet voorstelt als een leuke attractie, als een middel tegen alle kwalen. Vandaar mijn bezwaar tegen de folder, waarover ik het zonet had, ook al zou je er misschien emotioneel snel geraakte mensen binnen de kortste keren mee bereiken. En zo'n kerstboekje, al is 't nog zo mooi en al brengt het, zoals dat heet, „in aanraking" met het evangelie, is er naast omdat het de bijbelse boodschap versmalt tot een ethiek met God aan het hoofd. Of zit ik hier met een eigen voorkeur mezelf in de weg? Hoe dan ook, ,,'t Komt in de bus" is alleen al aanbevelenswaardig omdat het je weer voor dit soort vragen zet. Er staan ook grappige tekeningen in, één ervan wordt hierbij afge drukt. Van een onzer verslaggevers LEUSDEN Een kleine zeshonderdduizend mensen bezoeken gemiddeld op een zondag de kerkdiensten in gebouwen van de gereformeerde kerken. In de ochtenddiensten bevindt zich 44,75 procent van alle gereformeerden, in de middagdiensten 22,09 procent. Deze cijfers heefthet instituut voor praktische theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam berekend op gTond van de door de plaatselijke kerken aan het bureau van de gene rale synode verstrekte gegevens over 1976 Het cijfer betreffende de morgen diensten wijkt nauwelijks af van dat SANTIAGO (EPD) Kardinaal Raul Silva Henrique* van Santiago de Chile heeft scherpe kritiek geuit op de brede klooi die arm en rijk in Chili scheidt. De kardinaal gal blijk van zijn kritiek tijdens de tienjarige herdenking van de dood van kardi naal Josse Cardija. de grondlegger van de katholieke arbeidersjeugd beweging in Chili. „Terwijl velen in de grootste armoede leven, zijn er enkelen in,ons land die met hun rijkdom pralen." zei kardinaal Silva Henriques. Wie vindt dat de kerk zich niet met economische vragen behoort in te laten hield de kardinaal voor dat Christus niet op de aarde gekomen is „om de mensen elkaar als roofdie ren te laten verscheuren en hen voor het hiernamaals een leven ln de he mel te beloven" LAUBNBURG (EPD) De kerkeraad van de evangelische kerk van Schwarxenbek bij Lauenburg in Noord-Duitsland, heeft een gift van duizend mark (duizend gulden), die voor de zondagsschool bestemd was, ge weigerd. De reden i», dat het geld bij elkaar gevoetbald was op Hemelvaartsdag, en daar is die dag niet voor, meent domi nee Wolfgang -Zeyher. Boven dien gaat het hier niet om de gewone voetbalvereniging van het dorp, waarmee de kerk goe de contacten heeft, maar om de kroegclub" van een caféhou der, aldus de predikant. van 1975, terwijl het cijfer voor de middagdiensten een achteruitgang met bijna een procent betekent. Waar het kerkbezoek in de tweede diensten nog het hoogst is in het noorden van het land liep dit cijfer met anderhall procent terug. In het algemeen tonen de cijfers nog eens aan, dat het percentage kerk gangers afneemt, naarmate de ge meente groter wordt en meer verste delijkt. Aldus meldt „Kerkinforma tie", het maandblad van de gerefor meerde kerken. Kerkbalans Kerkbalans 77 heeft in de gerefor meerde kerken een gemiddelde stij ging van de vaste vrijwillige bijdra gen opgeleverd van ongeveer twaalf procent. Dit kan worden geconclu deerd uit de gegevens van 240 plaat sen. Vorig jaar was de stijging bijna zestien procent Korte duidelijk geschreven, netst aan één kant getypte, boeven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. M aria-beeld Blij verrast was ik door de brief van dr M Stumpel (Mariabeeld 2). Of de wenende Madonna ln Syrië een won der ts. zal nog moeten blijken. En zelfs al zou voor de echtheid ervan een waterdicht bewijs worden gele verd. dan nóg zouden de gelovigen niet in geweten verplicht zijn. daarin te geloven. Dergelijke wonderen be horen namelijk met tot de geloofs schat van de Kerk. Erkenning door de Kerk houdt alleen in een verkla ring. dat de Kerk na onderzoek niets bezwarends heeft gevonden. Met er kenning van wonderen is de Kerk niet altijd even gemakkelijk, inte gendeel: men leze de geschiedenis sen van Lourdes en Fatima. Ik denk vooral ook aan Amsterdam, waar van 1945 tot 1959 Maria aan een vrouw is verschenen, o m. waarschu wingen heeft gegeven en voorspellin gen heeft gedaan, en. wat misschien het belangrijkste is. waarbij zij op 11 februari 1951 ons een heel mooi ge bed heeft geleerd, dat ik hier in zijn geheel iaat volgen: „Heer Jezus Christus. Zoon van de Vader, zend Onze adressen: AMSTEROAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIOEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN. Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 Billy Graham Van een onzer verslaggevers NEW YORK De aangekondigde evangelisatiecampagne van Billy Graham in Hongarije heeft plaats van 3 tot 10 september. Het is de eerste keer dat een belangrijke wes terse kerkelijke figuur de gelegen heid krijgt in dat land te prediken. De uitnodiging aan dr. Graham is afkomstig van de raad van vrije ker ken in Hongarije. De hoogste staats organen hebben er hun toestemming voor gegeven. De uitnodiging aan Graham wordt uitgelegd als een te ken van een verdere versoepeling in het Hongaarse regime tegenover de kerk. Volgende maand reist ook aartsbisschop Bernardin, de voorzit ter van de katholieke bisschoppen conferentie in de Verenigde Staten naar Boedapest. Van de Hongaarse bevolking is ongeveer zeventig per cent katholiek en dertig percent pro testants. Billy Graham is van plan naast de evangelisatiecampagne ook gesprek ken te voeren met Hongaarse predi kanten en in meerdere kerkdiensten te prediken. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De aanvankelijk hervormde, later interkerkelijke na- jaarszendingsdag wordt dit jaar ver der verveelvoudigd. Het is de bedoe ling. ditmaal zendingsdag te houden op tien plaatsen in het land. Het thema is „Zending doorbreekt grenzen". In verband met de grote toeloop besloot de Nederlandse zendings raad in 1972 voor het eerst tot sprei ding over drie plaatsen. Deze regio nalisering beviel goed en in 1975 kwam men al in zes plaatsen bijeen. Bij dit aantal Kwam vorig jaar nog een speciale „zendingsdag-nieuwe stijl". Dit jaar zijn er op 24 september zendingsdagen in Leeuwarden, As sen en Nijverdal. Op 8 oktober ko men de regio's rond Arnhem en Utrecht aan bod. Op 29 oktober zijn Eindhoven. Goes en Voorburg aan de beurt. Op 5 november vindt de negende zendingsdag van dit jaar in Maassluis plaats. De laatste bijeen komst wordt op 19 november in Vel- sen gehouden. De dagen beginnen telkens om tien uur en worden om vier uur gesloten. LONDEN (ANP) De Britse rege ring zal voor het komende financiële jaar 3,4 miljoen gulden beschikbaar stellen voor onderhoud aan kerken die in gebruik zijn. De steun zal voor het jaar 1979-1980 oplopen tot negen miljoen. Tot nu toe gaf de regering alleen subsidie aan kerkgebouwen die niet meer in gebruik zijn, maar monu mentale of historische waarde heb ben. De kerkgebouwen die wel gere geld gebruikt worden, moesten door de kerkelijke gemeenten zelf onder houden worden. Volgens een assistent van Graham zal deze tijdens de campagne ook weer mensen uitnodigen in het open baar naar voren te komen om hun leven aan Crhistus te wijden. Gra ham vermijdt doorgaans politieke uitspraken in zijn redevoeringen, hetgeen mogelijk de reden is waar om de Hongaarse autoriteiten beslo ten hebben, hem toe te laten. MELBOURNE De uitspraak van de vroegere aartsbisschop van Can terbury, lord Ramsey, dat de paus de president-bisschop van een vere nigde anglicaanseprooms katholie ke kerk zou kunnen worden, heeft in Australië veel kritiek veroorzaakt. Een woordvoerder namens de angli caanse kerk in Australië noemde de uitspraak „volledig onaanvaard baar' voor Australische anglicanen, die zich nog steeds zeer bewust zijn van de reformatie. Een katholieke spreker merkte op dat de anglica nen de onfeilbaarheid van de paus niet op de juiste manier verstaan. De katholieke bisschop Clancy heeft gezegd dat het onfeilbare leer ambt van de paus voor katholieken niet ter discussie staat. Volgens lord Ramsey is niet het pausambt, maar de leer omtrent diens onfeilbaarheid de werkelijke hindernis voor een vereniging van katholieken en anglicanen. Ramsey heeft tijdens zijn ambtsperiode, die in 1973 eindigde, het officiële con tact met Rome hersteld en het ini tiatief genomen tot de vorming van een katholiek-anglicaanse theolo gencommissie, die herhaaldelijk heeft vastgesteld dat katholieken en anglicanen in de leer veel gemeen schappelijks hebben. nu Uw Geest over de aarde. Laat de Heuige Geest wonen in de harten van alle volkeren, opdat zij bewaard mogen blijven voor verwording, ram pen en oorlog. Moge de Vrouwe van alle Volkeren, die eens Maria was, onze voorspreekster zijn. Amen". Lridsehendam J. H. Maas Diaken Bij het lezen van: „De diaken als duvels toejagen" heb ik mij afge vraagd, of de heer Van der Waals die grote ruimte niet beter had kunnen vullen? Wij hebben ervaringen met gesprekskringen en dan romdom de bijbel. Daar vind je elkaar en van daar uit wordt ook de behoefte ge boren om dienstbaar te zijn. Een prachtig voorbeeld daarvan is het ontstaan van een stichting die zich inzet om een jong echtpaar bei- dengenezen van drugsverslaving en nu hulpverlenend aan mensen ln nood financieel en ook praktisch te steunen. Dit vanuit de diepe ge loofsovertuiging dat werkelijke ge nezing mogelijk is door Jesus Chris tus, die de weg, de waarheid en het leven is. Zou een artikel daarover niet meer de moeite waard zijn? Vries G. J. de Vries-Weerts TV-dienst Graag had ik mijn oordeel over de preek in de TV dienst van zondag middag IJ. die ik persoonlijk de moeite waard vond willen toetsen aan dat van de TV-recensent in „Trouw". Maar de heer Looijen liet verstek gaan. Hij gaf wel breed zijn oordeel over de organist maar aan de preek had hij „geen behoefte". Later schreef de heer Looijen dat hij tijdens de preek „een goed glas wijn" dronk met een rozenkweker die vanwege de kerkelijke herrie de vrijgemaakte kerk de rug had toege keerd. Vindt de heer Looijen zelf zo'n opmerking achteraf wel fijnge voelig bij het schrijven over een vrijgemaakt-gereformeerde kerk dienst? Zulk laatdunkend schrijven over kerkdiensten in plaats van naar behoren zijn journalistieke plicht te vervullen kan van kerk diensten vervreemden, bouwt niet op en vervreemdt in ieder geval le zers van „Trouw/Kwartet". door Aldert Schipper Ensrhede Dr R H. Brrmmrr Tientallen jaren lang is ont wikkeling een soort tover woord geweest. We kennen ontwikkelingslanden, ontwik kelingshulp. ontwikkelingssa menwerking en wat niet al. Tot en met ontwikkelingsmaat schappijen. Dat zijn een soort grondspeculan- ten, die een streek, een woonbuurt of een straat ingrijpend veranderen en daarbij dingen roepen zoals „de nieuwe tijd breek aan" of „die krot ten moeten weg voor moderne ge bouwen". Met de ontwikkelaars is de klad gekomen in het optimisme van de ontwikkeling naar een mooiere we reld. Die ontwikkeling trekt zich veelal weinig aan van de mensen wie het betreft. We hebben zojuist gele zen. hoe in de buurt van Kaapstad twintigduizend mensen uit hun arm zalige woninkjes gebulldozerd zijn. Zuid-Afrika is misschien wel een ex treem voorbeeld, maar over de hele wereld worden mensen slachtoffer van een modernisering die over hen heen walst. Wanneer ik naar het bureau van deze krant rijd, kom ik de machteloze borden tegen van mensen uit de buurt die zien hoe hun woonomgeving verpaupert en hoe de asfaltmachines het winnen van de gemoedelijkheid. De mensen rondom de Wibautstraat protesteren en zij staan daarin naast miljoenen anderen, in Zuid- Korea. de Filippijnen. Californië. Frankrijk en India Wélke mensen Twee theologen, dr C H. Koetsier wélke mensen komt het werkelijk ten goede? Hogebrink en Koetsier komen tot de mismoedige slotsom dat ontwikke ling maar zelden ten goede komt aan de groepen die het het moei lijkst hebben, zoals landloze boeren, trekarbeiders, krotbewoners of kra kers, hoewel de projecten wel vaak voor deze groepen bestemd zijn. In feite wordt gemikt op de sterken en niet op de zwakken. En dat is door gaans geen gemene opzet, maar soli dariteit met de „minsten" is enorm moeilijk voor degenen die er zelf niet toe (willen) behoren. Krakers Veel van de verhalen van Hogebrink en Koetsier u merkt het wel gaan over krakers in de een of ande re gedaante. Landloze boeren, die het prikkeldraad van een rijke land eigenaar doorknippen, mensen die zomaar buiten een stad hun hutje van karton en plaatijzer bouwen en krakers, die zich in het leegstaande beleggingsobject van een project ontwikkelaar vestigen Kraken is een vorm van anarchie. BONDELKEN Zondag jongstleden preekte de dominee in het dotp over David en Abigail. Als je 't mij vraagt was 't een geprolongeerde preek, maar hij was dan ook met vakantie. Een mooi verhaal intussen. David wordt door Saul achtervolgd. Juist heeft hij van de geboden gelegenheid om zich van Saul te ontdoen geen gebruik gemaakt. Samuël, zijn beschermer is gestorven en hij zwerft met 600 man door de woestijn. Een rijkaard. Nabal, viert intussen op de Karmel zijn scheerdersfeest. David ziet een kans. Hij en zijn mannen lijden gebrek. Daar is overvloed. Hebben zij niet indertijd de herders van die man beschermd? Dan kan hij ze nu best eens wat geven. Nabal reageert keihard op het verzoek. Het antwoord is: neen. David is woedend en besluit, met het zwaard omgord, wraak te nemen. Een spannende zaak. Zal „de man naar Gods hart" in deze kuil vallen en een massamoordenaar worden? De vrouw van Nabal hoort het en grijpt in. Ze stelt een enorm voedselpakket samen en gaat dat persoonlijk brengen. Bij die gelegenheid spreekt ze David uitvoerig toe waaruit een zekere herkenning van deze messias-man spreekt. Ze zegt: Wanneer een mens tegen mijn heer zal opstaan om u te vervolgen.zo zal de ziel van mijn heer „gebonden zijn in de bundel der levenden bij de HERE, uw God"..(1 Samuel 25 vers 29). Dat bundeltje (bundelken, Statenvertaling; beurs, Willibrord-vertaling) staat tegenover het wegslingeren uit de holte van de slinger van Davids vijanden. De dominee van zondag liet dit beeld liggen. Hij had trouwens zoveel uit te leggen. Daardoor bleef ik er een beetje over nadenken. Je moet er denkelijk ook niet teveel uit willen halen. Het zal een vergelijking voor het moment zijn. Maar het zal David wel bemoedigd hebben. Ik ben, niet alleen, maar in een bosje, met veel anderen, in de hand van God. Welbewaard. Soms (lenk ik dat de gemeente zo'n „bondelken" (Deux-Aes-Bijbel, 15de eeuw) is. eet op Beroepingswerk Ml NED. HERV. KERK Beroepen: te Wekerom R. A. Grisnigt, te Nieuwland (Z-H) en Oosterwijk; tep)i Heteren J. Kievit te Windesheim. L/ GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt: voor Dronten: C. J. de Ruy- GEREF. KERKEN Beroepen te Leeuwarden (evangeli- satiepred.): G. van den Berg te Uit hoorn. DR Ijk iftt gev pol ky; 'ot er) en en led Ds. H. J. Douwes te Den Burg erl (Texel) verzoekt mee te delen geenjoi beroepen in overweging te kunnen eve nemen. ipre elf Ds. J. W. Süngenberg Te Doorwerth is overleden ds. J. V? Süngenberg (63). In 1945 werd ds'ev Süngenberg predikant bij de ger«lnr formeerde kerk van Roodeschool. I;let 1948 ging hij naar Oosterbeek. Vana art 1964 was hij geestelijk verzorger vatpro' het protestants-christelijk streekzieRa kenhuis Bergzicht in Goes. rerl 01 Opmerkelijk in veel verhalen van Hogebrink en Koetsier is de vrijwel volledige afwezigheid van de kerk. Maar de kerk in Amsterdam gaat blijkens deze foto uit de Mozes en Aaronskerk uit februari niet geheel aan de krakers voorbij. en drs. L. J. Hogebrink, hebben acht verhalen opgeschreven van men sen en groepen van mensen, die heb ben ontdekt dat lang niet elke soort ontwikkeüng goed voor de mensen is. Behalve verschillende buiten landse voorbeelden van protest aan de basis hebben zij ook een stuk geschreven over het verzet in Am sterdam tegen de stadsontwikke- üng. In hun boek, dat gisteren uit kwam. staat een stuk over de Franse schapenboeren in de Larzac, die het niet nodig vinden dat hun streek wordt omgeploegd tot een miütair oefenterrein. Er staat een verhaal in over Indiase krottenbewoners. die hun schamele huisjes niet willen op geven om er een atoomcentrum te kunnen bouwen. En zij schrijven over Caüformische landarbeiders, die niet langer slavenwerk voor een hongerloon willen verrichten. Altijd als de regering met een ont wikkelingsproject begint, meldt zij dat het ten goede komt van de men sen, zegt een Filippijnse vrouw. De bouw van een nog steeds leegstaand flatgebouw is in het belang van de mensen De bouw van een internati onale haven komt ten goede aan de mensen, maar je moet vragen: aan want het ontkent sommige eigen domsrechten. Maar krakers hebben vaak leren inzien dat het recht in een samenleving heel vaak de mach tige beschermt tegen de arm drom mel. Men noemt dat recht van de sterke meestal het „algemeen be lang". En wie zich tegen het alge meen belang verzet is al gauw een misdadiger. In elk geval wordt hem een bepaald scheef beeld opgedrukt. Zo wordt een actievoerder tot een terrorist en een grondspeculant tot een rechtvaardige gebombardeerd. Met een beroep op de voorgestelde anti-kraakwet, die nog door de Eer ste Kamer moet worden aangeno men, zijn gezinnen met kinderen verwijderd uit huizen, die een specu latieve belegging vormden voor een bank. Is dat wel recht? Is het heb ben van een dak boven je hoofd niet een grondrecht, dat zwaarder weegt dan het eigendomsrecht? C. H. Koetsier en L. J. Hogebrink, Tegen de verdrukking in, verhalen over de basis in beweging, uitgave Ten Have. Ds. J. M. Willemsen Op 66-jarige leeftijd is overleden d! J. M. Willemsen te Gramsberger Van 1936 tot zijn emritaat in 197 diende ds. Willemsen de hervormdfol| kerk achtereenvolgens in Wapseian veen. Zuidbroek, Norg, Havelte, Gie raa ten, Wirdum (FT.) en Oosterhesselen en et ik< )ez' Dn Zuster Schuurman Op 85-jarige leeftijd overleed in Dei ilai Haag de zendingsvroedvrouw veneid pleegkundige Margaretha Schuurens man, zuster van wijlen dr. Barend Mlen Schuurman, en van de bekende com Dog ponist-organist Adriaan C. Schuur lati man. Zuster Schuurman ging in 192 ion uit naar Oost-Java, daar werd zij it 1931 de oprichtster van „Mardi Sartïroe tosa", een kraamkliniek die begon een gewoon kamponghuis, doch a 'snel uitgroeide tot een enorm kraam ziekenhuis waar maandeüjks we vierhonderd baby's het ücht zagen Samen met wijlen dr. Asja Kruy werkte zij daar met ontembare ener gie. Het werd een groot ziekenhui annex een sociaal centrum. Vicaris R. Koper Bisschop Zwartkrüis van Haarlet biedt zondag 18 september van lj tot 18 uur een afscheidsreceptie in het bisschopshuis aan pater Rigobert. Koper Aan dr Koper is bijna elf jaar op diens verzoek eervi ontslag verleend als bisschoppeli, vicaris. Hij is in bespreking over nieuwe functie. Ve

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2