Lieden die een examen komen afnemen Moet het nu zo? Uit brieven van lezers Ds Boersma praeses chr. geref. synode VANDAAG VOORBIJGANGERS Aantrekken WOENSDAG 17 AUGUSTUS 1977 KERK Trouw/Kwartet door A. J. Klei Bij ons thuis kwam een her vormde domineesvrouw over de vloer, wier conversatie wij op hoge prijs stelden, omdat zij in onze niet-hervormde wo ning de verhalen deed, die zij in de gemeente van haar echt genoot moeilijk kwijt kon. Stoom afblazen, noemde zij dit en aan deze bezigheid gaf zij zich ook over, toen zij op een maandagochtend bij ons binnenviel met de uitroep: ziezo, ik ben goed door het examen van de hoorcommis- sie heengerold! Haar man was een gereformeerd bondspredlkant, maar niet zo'n hele zware. Welnu, op een goede zondag kreeg hij „hoorders" uit een grote stad en na afloop van de kerkdienst kwam de hoorcommis sie naar de pastorie, om onder de koffie nader kennis te maken. Me vrouw zette haar beste beentje voor, zij wist dat er terdege op haar gelet werd. 't Is precies een examen, verzeker de zij ons de dag daarop. We verna men dat zij op zeker moment in een grote moeilijkheid verkeerd had. Eén der steedse broeders had haar gevraagd of ze wel eens naar de film ging. Ze had deze vraag beves tigend kunnen beantwoorden, want zij bezocht samen met mijn moeder soms een bioscoop in een naburige provinciestad (alleen als er iets behoorlijks draaide, wel te verstaan). Maar de domineese zei geen ja, want ze dacht: als ik dat doe. gaat 't beroep misschien niet door "omdat ze mij dan te frivool vinden. Jokken wilde ze echter ook niet en vandaar dat ze er dit van maakte: och, hier op 't dorp is geen bioscoop Uit het verdere verloop van het onderhoud bleek, dat de hoorcom- missie het wel wenselijk vond dat een domineesvrouw ook een beetje wist, wat er in de wereld te koop is. Dit leidde ertoe dat mevrouw ter stond in haar bijdrage tot het ge sprek heel handig enige opmerkin gen vlocht over door haar aan schouwde films. Aldus slaagde zij, en het beroep ging door. Ik vertel dit min of meer als vervolg op wat ik een aantal weken terug op deze plek schreef over hoorcom- missies die, als 't goed is, de domi neesvrouw niet beschouwen als een beroeps-klusjesopknapster in de gemeente. Ik kreeg als reactie een lange brief van een domineese met meer dan vijfendertig jaar pasto- Hoorders rie-ervaring. Zij zegt van hoorcom- missies: het zijn lieden die een exa men komen afnemen. Uit mijn ver haal kan blijken dat zij niet de enige predikantsvrouw is die er zo tegenaan kijkt. Mijn briefschrijfster gaf me verlof, uit haar brief te citeren. Dat ga ik nu doen. Een opmerking vooraf: de ervaringen spelen zich af in de kring van de gereformeerde bond in de hervormde kerk, waar aanwe zigheid van een t.v.-toestel en afwe zigheid van lang haar (althans bij de vrouw) niet altijd op prijs ge steld werden (worden). Overigens zullen genoeg nlet-bonders de situ aties kunnen herkennen. Hier vol gen de brieffragmenten: „Ik besef terdege dat er meer vrou wen zijn, die in de publiciteit staan vanwege het ambt of beroep van hun man. Maar van domineesvrou wen verwacht men toch iets anders dan van bijv. een doktersvrouw. De patiënten lopen heus niet weg als zij niet sympathiek overkomt. Wij zijn wel degelijk een verlengstuk van de predikant. Men verwacht van ons toch iets wat ik moeilijk onder woorden kan brengen, iets 'heiligs', iets uit 'hoger sferen' iets wat te maken heeft met geboden en verboden. En daar vloeit voor ons uit voort dat wij aan banden wor den gelegd. Men staat direct klaar met: 'Zo iets verwacht je in een pastorie toch niet". „Als jonge domineese was je be nauwd wat de mensen van je zou den zeggen. Ze verwachten niet al leen van de dominee veel, maar ook van zijn vrouw. Bij het wèl of niet krijgen van een beroep speel jij ook een rol. Men informeert dan naar stig naar jou. Het ambt van predi kant is kwetsbaar". „De preek was de moeite waard geweest zodat de hoorcommissie na afloop naar de pastorie kwam. Een van de eerwaarde heren zat voortdurend zoekend rond te kij ken, maar vond niet wat hij waar schijnlijk zocht, t.w. een TV-toes- tel. De volgende dag belde hij een van onze ouderlingen op om te vra gen of de dominee soms een TV had. De gelukkig verstandige ou derling antwoordde: 'Vraag het de dominee zélf maar'. Dóérvoor was broeder X kennelijk te laf, maar er échter kwam hij en het beroep ging niet door (gelukkig). Ze worden lie ver voor de gek gehouden, want daarna werd een predikant beroe pen die geen TV had, maar wiens vrouw en kinderen bij gemeentele den zaten te genieten van de TV- programma's". „Ook heb ik meegemaakt dat er na een beroep moeilijkheden ontston den omdat ik kort haar had. Er kwam een brief van een ouderling, dat dominee maar niet moest ko men omdat mevrouw 'afgesneden haar' had Iedere vrouw, dus ook ik, krijgt op een bepaalde leeftijd een moeilijke periode. Ik kon in die tijd weinig of niet naar de kerk. Een beroep sprong hier bijna op af, want men had vernomen: mevrouw gaat nooit naar de kerk. Deze zeer persoonlijke zaken moet je dus kennelijk óók aan de gemeente be kend maken. Wat blijft er zo van je privé-leven nog over. Kijk, deze dingen vind ik zo afschuwelijk. De mensen (ver)oordelen zo snel. En de gemeenteleden beseffen niet wat een spanningen dit alles geeft. Ge lukkig staan hier de wèl prettige contacten tegenover". „Om een goede domineesvrouw te zijn, hoef Je m.i. niet steeds door de gemeente te draven. Een open oor voor moeilijkheden en zorgen van anderen, bij een ontmoeting op straat of tijdens een telefoonge sprek, is ook al waardevol. Boven dien, wanneer je eenmaal begint met bezoeken af te leggen, weet wat je doet. Want vóór alles geldt dan: geen onderscheid maken. En dan zou je eigen gezin op de tweede plaats komen. Wij zijn geen dui zendpoten. En dan die soms grote pastorieën, zonder huishoudelijke hulp". II ar :er ch Van een onzer verslaggevers HOOGEVEEN Ds K. Boersma te Hoogeveen is gisteren tot praeses gekozen van de generale synode van de christelijke gereformeerde kerken. Ds J. H. Velema te Nunspeet, die de vorige synode in 1974 presideerde, is nu assessor geworden. Ds H. van der Schaaf te Dordrecht en ds P. N. Ribbers te Aalsmeer werden geko zen tot eerste en tweede scriba. De nieuwe christelijke gereformeer de synodepraeses is 49 jaar. Hij stond in Onstwedde en In Haarlem, voordat hij in 1972 in Hoogeveen kwam. Van de vorige synode was hij tweede scriba. Binnen de christelijke gereformeerde kerken is hij onder meer voorzitter van het deputaat- schap voor algemene diaconale en maatschappelijke aangelegenheden. Ook is hij bestuurslid van de gerefor meerde raad voor samenlevings-aan- gelegenheden. Ds Boersma werd in de derde stem ming gekozen met 31 stemmen tegen 21 stemmen voor ds M. C. Tanis uit Sliedrecht. Bij de verkiezing van een assessor kwam ds Tanis, die als een Ds K. Boersma exponent van de rechtervleugel van de christelijke gereformeerde kerken kan gelden, bij de beslissende stem ming twee stemmen te kort. Hij kreeg er 25, tegen ds Velema 27. Motivatie De synode werd geopend door ds A. Hilbers, als oudste predikant van de kerk van Hoogeveen. Uitgaande van het eerste gedeelte van Zacharia 7 trok hij vergelijkingen tussen de ver houdingen onder de joden direct na de Babylonische ballingschap en de situatie in de christelijke gerefor meerde kerken nu. Hij vroeg de sy nodeleden zich in hun arbeid steeds af te vragen, waaróm ze voor dit of tegen dat zijn. ..Is het om uzelf, om uw principes, óf om God?" Gisteren en vandaag stonden verder op het programma de verdeling van het synodewerk in commissies en de afhandeling van enkele kleine zaken. Na een ontvangst op het gemeente huis van Hoogeveen gaat de synode vanavond uiteen. Het eigenlijke werk zal van 6 tot 9 en van 20 tot 25 september plaatsvinden. Frère Roger dreigt Salvador met bezoek TAIZÊ (ANP) Prior Roger Schutz van Taizé dreigt generaal Romero, de dictator van Peru, dat hij hem persoonlijk zal bezoeken, wanneer deze weigert een tweetal afgevaar digden van het jongerenconcilie te ontvangen, die een beroep op de dictator willen doen, een einde te maken aan het willekeurig arreste ren, moorden en folteren. Frère Roger wijst er in een open brief op dat vele jongeren bezorgd zijn over de gebeurtenissen in het Latijnsamerikaanse land, waar dit jaar verschillende priesters en kate- cheten zijn vermoord en waar de Jezuïeten met de dood worden be dreigd. „Boeren zijn vastgehouden om de eenvoudige reden dat zij een exemplaar van het Nieuwe Testa ment in hun huis hadden. Een las tercampagne tegen de katholieke kerk wordt gaande gehouden", al dus de prior, die verder schrijft dat mensen in de hele wereld, in het bijzonder Jonge christenen zich sto ten aan deze feiten. Frère Roger erkent dat er ook ande re landen zijn waar christenen wor den vervolgd, „maar vele van deze landen worden niet geregeerd door staatshoofen die zich christen noe men". Maandag hielden jongeren uit een 50-tal landen en zes katholie ke bisschoppen in Taizé een dag en een nacht van gebed, in solidariteit met de katholieke kerk en het volk van El Salvador. „Wij bidden in het bijzonder voor uw land tijdens de eucharistie die de bisschoppen zul len celebreren", aldus frère Roger. Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretans Hoofdredactie Trouw/Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Vaste prijs U schrijft: „In de tabakshandel en industrie heerst het nog volop. Nie mand kan een pakje sigaretten van 2,25 ergens in Nederland voor min der krijgen als we de belastingvrije winkels op vliegvelden of boten bul ten beschouwing laten". Toch wel. Ik koop al enige tijd Mantano met filter in twee winkels voor ƒ2,05. Applngedam ligt toch in Nederland. Appingedam J. Kuiper CDA In het ingezonden stuk van C. Some ren in uw blad d.d. 11 dezer wordt gesteld, dat het waanzin is te bewe ren dat de trend van de verkiezingen handhaving van de regering-Den Uyl is. Men wrijft zich na lezing toch wel even de ogen uit. Als men vóór 25 mei had gezegd, dat de PvdA tien zetels zou winnen, dan zou men in derdaad voor waanzinnig zijn uitge maakt. Nu de verkiezingsuitslag zo is, dat de PvdA op 25 mei tien zetels heeft gewonnen, is er nog maar één conclusie voor elk zinnig mens over en wel dat er een tweede regering- Den Uyl tot stand moet komen. Zo'n 33,8 procent (winst 6,4 procent) daar kan men toch niet zonder meer aan voorbijgaan. Amsterdam A. J. Stein Motoren Het is duidelijk dat veel jonge moto- risten hun kracht overschatten bij het berijden van die zware motoren, welke door hun enorme kracht en gewicht, de rechte lijn verkiezen bo ven een „flauwe bocht", zoals er dan in de krant staat. Maar waar buiten zijzelf, ook hun duopassagiere de dupe van wordt. Laatst werd bij Monnickendam bovendien een te genligger verpletterd. Blijkbaar is er tegen dergelijke calamiteiten niets te doen. Is dat zo? Is het niet erg genoeg dat wij in onze verplaatsings woede elkaar het leven benemen? En dan laconiek zeggen „er is niets te gen te doen?" Onze steden en dorpen en grote wegen worden meer en meer opgeschrikt door het geloei van de op straaljagers gelijkende motoren, die nadrukkelijk onze bewondering opeisen voor hun „prestaties". Deventer H. W. Bon Militarisme Datgene, wat de heer Aldert Schip per en consorten (I.K.V.) bij ons voor militairisme verslijten, is vergelijk baar met het stakingsrecht van de werknemers. Indien hun een conflict wordt opgedrongen, grijpt de vakbe weging naar dit wapen, waarvqor zij tijdig een krijgskas heeft ge vormd. Niemand zal het waarschijn lijk in zijn hoofd halen vakvereni gingsleden voor „stakings-ideolo- gen" uit te maken. Maar defensie, eveneens een middel om te worden gebezigd als een conflict (zij het van andere aard) wordt opgedrongen, heet bij de heren „militairisme als ideologie" aanhangen. Je vraagt je dan wel af, of deze heren denken dat zo'n enormiteit iets anders zal uit werken dan opwekking van lach lust. Rotterdam C. P. van Renssen Naschrift redactie: Uw vergelijking van vakbeweging en defensie gaat mank. Welk vakbewegingslid is be reid zelfmoord te plegen bij een con flict? In een ontmoeting vraagt iemand naar je naam en je zegt die, maar onmiddellijk vindt er iets wonderlijks plaats, iets van een flitsende gedachte: dusdat ben ik! Jacques Rigaut spreekt dit duidelijk uit als ik in zijn Pensées lees: „Ik spreek mijn naam uit, ik zeg ik en ik roep meteen een persoon op, om zo te zeggen, even onwerkelijk, abstract en vrijblijvend als het water zich herkent in de formule H'O, eerder dan in de vorm van hagel of stortregen, etc." Het uitspreken van eigen naam vervreemdt. Maakt van jezelf iemand buiten jezelf. Je bekijkt Jezelf met vreemde ogen. Niets dat je dan ook meer gegeven wordt dan je eigen naam. Je krijgt hem mee in je familie en je voornaam meestal direct van je ouders. Anderen noemen je bij je „eigen" naam of bij een bij-naam. dat maakt dan weer niet zoveel uit, maar. anderen geven je een naam. In de bijbel is God de enige die zichzelf een naam geeft. Onuitsprekelijk. In de Minahassa heeft Allah honderd namen, maar één van die namen is onbekend. Niemand weet die, alleen Hijzelf. Als mensen zichzelf een naam geven is er meestal iets aan de hand. In Genesis II zeggen de mensen van Babel: laten we voor ons zelf een naam maken. Dat loopt dan ook slecht af. In de Openbaringen geldt het als een hoogtepunt van vrede en heil als de Heer zegt dat Hij de overwinnende mens een nieuwe naam zal geven, zo nieuw dat niemand die kent dan die hem ontvangt. Die naam zal dan niets vervreemdends meer hebben. Ik denk wel iets verwonderlijks: ben ik dat? Daarheen onderweg leven we onder de hoede van de grote Naam. In een stil verlangen! Hoe is uw naam, waar zijt Gij te vinden, eeuwige God, wij willen U zien".; Verontwaardiging (3) Beroepingswerk De heer L. Janse uit 's Gravenpolder meent dat de verontwaardiging van de Wereldraad van kerken verkeerd is gericht. De Wereldraad huichelt als zij stelling neemt tegen het ra- scisme/fascisme van de blanke min derheid in zuidelijk Afrika. De ver ontwaardiging van Janse staat in de krant van 11 augustus „Zuid-Afrika vernielt zwarte krottenwijk". Geluk kig werden de slachtoffers van de blanke vernielzucht ook door betere blanken opgevangen. Deze zullen dan wel volgens Janse met blind heid zijn geslagen. Een van de eerste dingen die we tegen de apartheids blindheid kunnen doen, is deelne men aan het werk van het I.K.V. want onze bewapening dient direkt of indirckt tot bestendiging van de apartheid. Amsterdam DirkVeenstra NED. HERV. KERK Beroepen: te Daarle C. van der Valk kand. te Gouda; te Kamerik L Kok te Zoetermeer; te Krommenie en Krommeniedijk M.J. de Geus te Ou- fl de- en Nieuwe Niedorp. Aangenomen: naar Velsen-Noord (part-time) W.A. van Wijngaarden kand. te Amsterdam; naar Oss(toez), y J.R. Kok te Hansweert. P GEREF. KERKEN Beroepen: te Noordwolde (i.s.m. s Munnekeburen en Wolvega) A. Ad- v' dis te Oudega. door dr J. J. Buskes SCHWETZINOEN (ANP) - In de historische barokmoskee in het Westduitse Schwetzingen Is giste ren. de eerste dag van de islamiti sche vastentijd (ramadan), een moefti geïnstalleerd voor de onge veer 1,1 miljoen Turkse moslems in de Bondsrepubliek. De 40-jarige moefti Yasar Inceguel uit Mar as is door het hoofd van de islamitische gemeenschap in Turkije benoemd tot geestelijk leider van de Turkse moslems in de Bondsrepubliek. Met moefti Yasar Inceguel krijgt de mos kee in Schwetzingen, die in 1785 werd gebouwd, voor het eerst een vaste voorganger. Onze adressen: AMSTERDAM: Poslbus 859 Wibeutstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 'k Ben er zeker van, dat de post veel meer scheldbrieven bij minister Van Agt moet bezorgen dan bij mij. Ik vermoed echter, dat de meeste van die brieven niet van medegelovigen zijn. Trouwens: ook in de pers en het parle ment, voor de tv en via de radio is er over minister Van Agt geschreven en gesproken op een wijze, die ik onmoge lijk kan waarderen. Maar al weer: in de regel waren het niet zijn geloofsgeno ten, die dat deden. Bij een man als mr. Aantjes ligt dat waar schijnlijk anders. Ook wat Aantjes aangaat ben ik er zeker van. dat hij de laatste Jaren heei wat scheldbrieven bij zich thuis bezorgd heeft gekregen en Ut reken met de mogelijk heid, dat de meeste van die brieven door geloofsgenoten geschreven werden. Azijn Ik mag dus niet generaliseren, maar toch geloof Ik, dat dr Van den Heuvel zich niet vergiste, toen hij in Trouw schreef: „Mij is geen kerkelijke functionaris of dominee be kend, die door zijn ondertekening van een CDA-advies zoveel azijn en gif heeft te ver werken als dat bij de PvdA-adverteerders het geval was." Misschien is het goed zijn woorden azijn en vergif met enkele voorbeelden te illustreren. Ook lk behoorde bij die PvdA-adverteerders en op de avond voor de verkiezingen heb ik voor de tv in de rubriek „Hier en Nu" van de NCRV in drie minuten aan minister Van Agt enkele vragen gesteld. De uitzending heb ik niet gezien en ik weet dus ook niet precies, wat ik gezegd heb. omdat ik improviseerde. Wel heb ik gehoord, dat de regie van de uitzending bepaald niet gelukkig was en mi nister Van Agt niet tot zijn recht liet komen. En ik weet natuurlijk heel goed, dat wat lk gezegd heb een afwijzing van het CDA en een keuze voor de PvdA betekende. In lange tijd heb ik na een toespraak voor de tv of de radio niet zoveel brieven ontvangen als na deze uitzending. Uitsluitend van geloofsgenoten. Ik geef uit tien brieven enkele citaten. 1) „Dominee Buskes. welke koning dient u? Eén der overheden dezer eeuw of de Koning der koningen?" 2) „Hoe is het mogelijk, dat een dominee reclame kan maken voor en zijn stem kanf geven aan een linkse partij, terwijl Den Uyl zelf ooit voor de tv heeft gezegd In geen God te geloyen, een partij dié Gods geboden ver werpt? Hoe kunt ge dat verantwoorden, als ge voor Gods rechterstoel zult verschijnen? Kom tot inkeer voor het te laat is en geeft uw steun aan Jezus Christus en de christelijke partijen. Ik bid voor uw bekering." Ragoutje 3) „Zulke praatjes zijn heel domme opper vlakkige en door hun oppverlakkigheid nihi listisch ophitsende kreten Zal ds Buskes gelukkig sterven, omdat hij meegeroepen heeft in het leger der anarchisten, communis ten en marxisten? Een man, die praat zoals ds Buskes, kan niet anders gezien worden dan als een vals denkend mens. Tot op hoge leeftijd het slachtoffer van zijn eigen nimmer verwerkte rebellie. Anarchisme en christen dom als een ragoutje door elkaar hutselend. Met open ogen en oren een gewillige speelbal van het de gehele wereld ondermijnende com munisme, dat nog niemand geluk bracht". 4) „Ook dr Buskes en dr Van den Heuvel moeten hun mond houden, want er wordt toch niet naar geluisterd. Al preken ze nog zo goed, ik laat ze praten, want ze volgen een dwaalweg In de PvdA doet men aan per soonsverheerlijking: drs Joop den Uyl is ex cathedra onfeilbaarChristenen van Ne derland, let op uw zaak ln deze tijd van ook politieke afgoderij. De Heer is God en nie mand meer. Niets of niemand kan dat verhin deren en Hare Majesteit de Koningin regeert bij de gratie Gods." 5) „Nu de Vara een aantal artiesten en kunste naars heeft laten optreden, heeft de NCRV als één pot nat gedacht: kom, laten wij nu eens een dominee laten opdraven, die met die artiesten en kunstenaars Joop den Uyl als enige Zaligmaker zietIs het misschien de mens Buskes, die zichzelf gestreeld voelt om op deze wijze meer bekendheid te vergaren tot meerdere glorie van de mens Buskes Ten laatste wil ik vragen: van wie verwacht u de ons toegezegde nieuwe hemel en nieuwe aarde, waarop gerechtigheid zal wonen, van Hem. die het ons heeft beloofd of denkt u, dat Hij de PvdA nodig heeft om Zijn plannen ten uitvoer te brengen?" 6) „Hoe Is het mogelijk? Ds Buskes, u als predikant, die weet, dat er in de bijbel staat: toon, dat gij van Christus zijt! De PvdA is ln werkelijkheid tegen alles, wat christelijk is. Juist minister Den Uyl, die gereformeerd is groot gebracht, is fel tegen allen, die Christus belijden" 7) „Het moet mij van het hart, dat ik hi u diep teleurgesteld ben. Uw bijbels dagboek „Brood voor het hart" ligt op mijn nachtkast je. Uw preken heb lk meestal met genoegen beluisterd. Maar nu moet ik u zeggen, niet in toorn maar uit diep verdriet, dat het dagboek van mijn nachtkastje is verdwenen en uw preken voor mij geen waarde meer hebben. Nu vraag ik mij af, hoe het mogelijk is ln deze wereld, waarin wij als christenen elkaar zo nodig hebben, elkaar af te vallen. Bent u blind voor de saamhorigheid van de christe nen in deze wereld?" 8) „Al Jaren erger ik mij aan u. Naar uw preken luister ik niet, want daar kunt u geen woord van menen, 'k Ben erg blij, dat ik niet bij u in de buurt woon en u niet steeds zie". 9) „Wat zegt u van Van Thijn? De satan in eigen persoon, als je die hoort, dat is de ergste van uw partij. U moest als dominee denken: wat is God lankmoedig, dat Hij alles toe laat Dominee het allerbeste en bemoei u meer met het geestelijk leven dan met Den Uyl". 10) „In de belangstelling staan is altijd uw streven geweest. U bent toch immers een unieke figuur ln de PvdA. Maar ook in de kerken hebben we zelden zo'n portret meege maakt. Van de ene kerk naar de andere. Zo'n warhoofd heeft men zelden meegemaakt. Ontvangt u uw tractement van de rooien of van'de kerk? Maar wel lid zijn van de PvdA en er verkiezingspropaganda voor maken. Je moet toch wel een schoft zijn, om zo iets te doen. Een vuile verrader, een walgelijk mens". Tien illustraties van wat dr van den Heuvel azijn en gif noemt. Dat is wel genoeg, al had lk er veel meer kunnen geven. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen: te Amstelveen (in comb, met Mijdrecht) C.J. de Ruyter te Sneek. EVANG. LUTH. KERK Bedankt: voor Utrecht A. Steinhart te Schiedam. Ds. A. E. Ravesloot Op 67-jarige leeftijd is overleden de hervormde emeritus-predikant A. E. D. A. Ravesloot te Harderwijk. Ds. Ravesloot heeft de hervormde ge meente te Opende, te Steenwijker- wold, te Den Helder en te Wijckel gediend. Hij ging in 1974 met emeri taat Dr. J. J. Buskes kant uitsluitend de woorden: „Wie God ver laat, heeft smart te vrezen". Daarvan ben ik enkele dagen totaal van de kaart geweest. Zo ls het nu niet meer. En toch? Ik trek mij van die brieven wel degelijk iets aan. Het zijn mede-christenen, die ze schreven. Met mij behoren ze tot de gemeente van Christus. Er moet toch wel iets niet ln orde zijn met die gemeente en met de prediking, wanneer zulke brieven geschreven worden en gelooft u maar, dat er zo duizenden geschreven worden. Daar om kan lk op de vraag, of ik mij van zulke brieven iets aantrek, toch alleen maar ant woorden: Ja, ik trek mij er iets van aan en in elk geval meer dan de meesten denken. Prof. P. F. Smulders Bij gelegenheid van zijn veertigjari ge priesterschap is pater dr. P. F. Smulders benoemd tot ridder ln de orde van de Nederlandse Leeuw. Dr. Smulders (65) is sinds 1967 hoogle raar dogmageschiedenis, patrologie, geschiedenis van de christelijke oudheid en oude kerkgeschiedenis aan de katholieke theologische ho- geschool te Amsterdam. De laatste drie jaar was hij rector van de hoge school. Van 1943 tot 1967 was hij hoogleraar aan de theologische op leiding van de jezuïeten te Maas tricht. Muriel Webb De Amerikaanse directeur van de wereldraadafdeling voor hulp aan kerken en vluchtelingen (Cicarws), Muriel S. Webb is in een ziekenhuis in haar stad Cos Cob (Connecticut) overleden. Muriel Webb heeft Ci carws drie jaar geleld en was van plan in januari met pensioen te; gaan. CONFERENTIES Zo mag het Of ik mij van al deze brieven iets aantrek? Ik heb ze alle beantwoord behalve die ene waar in ik voor schoft en een vuile verrader wordt uitgemaakt, en ik zou oneerlijk zijn, als ik op de gestelde vraag antwoordde: niets! Je raakt in het leven aan veel gewend. Toen lk in 1926 in conflict kwam met de synode van Assen en daarover in de krant een berichtje verscheen, was de eerste reactie een briefkaart, waarop aan de ene kant een naam stond met er onder: „gereformeerd ouderling" en op de andere Tllanus Sr was er bekend om, dat hij vaak in de Tweede Kamer de vraag stelde: „Moet het nu zo?" Die vraag stel ik nu ook, wetend, dat ik zelf niet brandschoon ben. Toen ik jaren geleden eens in een grote samenkomst met Tilanus debatteerde over het vraagstuk „Oor log en Christendom" wij bestreden eikaars beschouwingen en spaarden elkaar niet zei Tilanus, die het laatste woord had: „Wij heb ben elkaar in het aangezicht weerstaan en dat is een verdrietige zaak, hoe onontkoombaar ook, maar wij deden het vanuit ons gemeen schappelijk geloof in Jezus Christus en daar om wil lk ds Buskes. voordat wij uiteengaan, de broederhand reiken." Daar was ik gelukkig mee. Zo moet het. Liever nog: zo mag het! Hoe geef ik leiding aan een gesprek»- groep? 17 en 24 september (twee gecombineerde dagen voor dezelfde deelnemers), Toerustingscentrunv Leusden (tel. 033-43244). Weekend over wijsgerig-religleui J .thema „Verlangen", n.a.v. boek vafljF Ad Peperzak, m.m.v. dr. H. J. Adri- aanse en dr. C. van Ouwerkerk, 16-18 september. Woodbrookershuis. Bar- chem (tel. 05734-443). Tien jaar IKV, kerkedag ln Den Bosch ter opening van de vredes- week, zaterdag 17 september. Inl. en opg. tel. 070-631931. In dc eerste gemeente, voor predi kantsvrouwen in de eerste gemeen-L* te, 12-14 september. Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2