De diaken als duvelstoejager Jubileumberaad van bond hervormde/geref. kerken Bidden voor Israël op Jom Kippoer Toenadering van calvinisten in VS Inwatvoorlamp draai je eigenlijk 'n normale Argenta'? Ds. Broertjes leidt baptistendominees Kerkelijke verschuiving in Brazilië Philips heeftvoor elke lamp de juiste gloeilamp. PHILIPS „Mensen in nood" verdeelt acht ton Australië wil beperkt aantal vluchtelingen Hongarije herstelt band met Rome Nieuwe cursus baptisten seminarie VANDAAG VOORBIJGANGER KERK Trouw/Kwartet door D. B. van der Waals „In onze diakonie zaten we met het probleem hoe we gemeenteleden bij het diakonaat konden betrekken. We hebben het over de culturele boeg gegooid en u zult er misschien om lachen, maar we zijn toen met een yogaclub begonnen. Daar zijn aardig wat contac ten uit voortgekomen, al is het dan uit een bepaalde groep gemeenteleden, die we hiermee konden be reiken." De mevrouw, die dit in een ge spreksgroep op de diakonale zo- merconferentie van de hervormde kerk van dit jaar vertelde, gaf een origineel voorbeeld van de pogin gen, die diakenen ondernemen om contacten met anderen te leggen. Even origineel Is, lijkt mij, de han delwijze van een Zuidafrikaanse diaken, die in Trouw van 2 augus tus werd beschreven. Volgens het telexbericht, dat de heer Kiel ci teerde, zou een diaken van de ne- derduits gereformeerde kerk heb ben getracht „pornokaarten" in zijn land In te voeren, welk streven door polltie-ingrijpen op een mis lukking uitliep. Toen ik dat las. dacht ik aan die Nederlandse diaken met haar yo gaclub. Waarom? Om te beginnen natuurlijk vanwege het diaken ambt van die Zuidafrikaan. Ik ga er nu maar even vanuit dat het journalistiek zinvol was de man als zodanig aan te prijzen. Overi gens denk ik, dat Het Parool er een „grappig" bericht van heeft ge maakt: vanwege de suggestie: zie Je wel, weer zo'n „geestelijke", of liever Ambtsdrager, die de kat knijpt in het donker! Maar aan de andere kant: wie diaken is. moet dat ook willen weten. Dan rijst de vraag wat een diaken aan moet met „pornokaarten." Zwak Zijn advocaat meende dat hij wilde wijzen op moreel verval, dat buiten Zuid-Afrika zou heersen. Best moge lijk, maar ik vind het een zwakke verdediging. Wie een beetje idee heeft van gemeentediakonaat. kan om in de sfeer te blijven nog wel andere troeven uitspelen. En daar mee kom ik bij de yogaclub terecht. „Bien etonné de se trouver ensem ble" misschien, maar de overeen komst is frappant. Die Nederlandse diakenen zullen niet tot de yoga- gelovtgen behoren, en ik denk niet dat ze 's avonds naar dokter Rana Zo zal men hebben gedacht. En zo zal ook de Zuidafrikaanse diaken hebben gedacht, toen hij met zijn „pornokaarten" naar zijn land terug keerde. Allicht maak je een praatje met mensen, die in dat produkt zijn geïnteresseerd en het moet al vreemd lopen als Je daarbij geen nood op het spoor komt. Polderman gaan luisteren om goed te kunnen inslapen. Het ging hun, om zo te zeggen, om het gewone diakonale „verhaal," dat luidt: er is nood, er moet wat aan Ook een mogelijkheid. gedaan worden, hoe krijg je het voor elkaar? De rest is uitleg en parafrase. Als je het over de grondgedachte eens bent, zul je ook tot de conclusie komen dat er contact nodig is voor een goed werkende diakonie. Con tact met mensen, die hulp behoeven, en contact met mensen, die zelf kun nen helpen. Och, en als de kerk dienst niet voor iedereen als ontmoe tingspunt fungeert, waarom zou je het niet via een yogaclub proberen? Apostolafr Boven dit stukje schreef ik: „De dia ken als duvelstoejager." Voor apos- tolair ingestelde lieden is die term duidelijk: de Zuidafrikaan met zijn „pornokaarten" (ik zou trouwens niet weten hoe die dingen er uit zien) jaagt duivels naar ons toch al zo miskende broedervolk. Maar voor een diaken heeft de term „duvelstoe jager" niets verachtelijks. Er zit mis schien iets in van het „mindere" ambt, waarvoor het diakenambt ook nu nog wel wordt gehouden. Veel belangrijker is dat een diaken nu eens dit doet en dan weer dat, heen en weer sjouwt om wat aan nood te doen. Tenminste, dat is de bedoe ling. Zo gaat de één in de yoga en de ander in de porno. En het zou mij daarom niet verbazen als ik nog eens een diakonie tegenkwam bij de „con tactadvertenties" in Vrij Nederland. Wel haast ik mij hieraan toe te voe gen dat er nog andere wegen zijn die naar Rome, of zo u wilt Genève, leiden. Bijvoorbeeld de veel minder opwindende wet, die blijkens de al genoemde zomerconferentie in een gemeente wordt bewandeld: men brengt fruitbakjes naar de zieken en ouderen, en haalt de lege bakjes weer op. Dat is een contact extra. De heer Van der Waals is stafmede werker van de generale diakonale raad van de Nederlandse hervormde kerk. door Aldert Schipper Volgende week viert de Wereldbond van Hervormde/Gereformeerde kerken (Ware) zijn honderdja rig Jubileum ln het Schotse St.-Andrews. Voor de viering wordt een beraad gehouden, waarvoor ongeveer tweehonderd mensen worden verwacht, wel iets minder dan voor een assemblee, zoals men aanvankelijk op het oog had. Van een onzer verslaggevers VOORTHUIZEN De stichting Near East Ministry (NEM) heeft een oproep gedaan tot alle christenen, om voortaan jaarlijks op de Grote Verzoendag te bidden en te vasten voor Israël. Dat die assemblee niet doorgaat komt uit twee overwegingen voort. Er was weinig geld beschikbaar, maar de leiding van de Ware vond een grootscheepse viering niet meer passen ln deze tijd van nieuwe le vensstijl voor de kerken. In 1877 had ook ln Schotland de eerste vergadering plaats van de oor spronkelijke ..Bond van Hervormde/ Gereformeerde kerken uit de hele wereld, met een presbyteriaal sys teem". In 1970 voegde zich bij deze oudste confessionele wereldorgani satie de vroegere Internationale Raad van Congregationalisten. De Nederlandse leden van de Ware zijn de hervormde, de gereformeerde en de remonstrantse kerken. De leider van de Ware is dr. William P. Thomson, de secretaris generaal van de Verenigde Presbyteriaanse kerk in de Verenigde Staten. Hij zal de officiële opening van het beraad verrichten. Het onderwerp van het beraad zal zijn: De glorie van God en de Toekomst van de Mens Hierover zal de president van het theologisch seminarie van Princeton, dr. James I. McCord. een hoofdreferaat hou den. De bijbelstudie tijdens het be raad is voorbereid door twee Indone- ZWOLLE De broederschap van baptistenpredikanten heeft op haar Jaarlijkse conferentie ln Zwolle ds. J. Broertjes uit Groningen tot haar voorzitter gekozen in de plaats van de aftredende ds. C. van Wier. Ds. J. Schuil te Zwolle werd secretaris, ds. G. Liebe te Hengelo penning meester. Ongeveer vijftig predikanten na men aan deze broederschapsdag deel. De morgenvergadering werd gevuld door een referaat van ds. G. Vegter uit Deventer over het onder werp „gemeente in training", 's Mid dags gaven ds. W. Hessels uit Lem mer. ds. C. Mostert uit Almelo en ds. G. van t Wout uit Arnhem ln korte toespraakjes hun persoonlijke visie op het ambt van voorganger. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 slsche theologen, dr. J. L. Ch. Abine- no en ds Odeh Suardi en door dr. Jan Lochman, een Tsjech die thans in Bazel lesgeeft en die de theologische afdeling van de Ware leidt Mensenrechten Tijdens het beraad zal de nadruk onder meer liggen op de rechten van de mens, waarover de Ware ln febru ari vorig Jaar een voorbereidende theologische conferentie in Londen heeft gehouden. Hier hield de Duitse theoloog prof. Jürgen Moltmann een inleiding, waarin hij onder meer uit een zette dat de christen zijn strijd voor de mensenrechten niet baseert op humanisme, maar op het feit dat God de mens geschapen heeft naar zijn beeld. Het christelijk ijveren voor toepassing van de mensenrech ten bestaat dan ook niet slechts uit een steun aan de Verenigde Naties en andere organen die eveneens voor de mensenrechten op de bres staan. In 1875 kwamen in Londen de verte genwoordigers bijeen van 21 Europe se en Noordamerikaanse kerken. Zij spraken af. een wereldbond op te richten, waarvoor in 1877 in Edin burgh de eerste algemene vergade ring bijeenkwam. Hier waren afge vaardigden van 49 kerken. Onder deze kerken waren er verschillende die nu niet meer bestaan, zoals de Hervormde Kerk van Oost-Fries land. de Hervormde Kerk in Rusland en de Welsh Calvinistische kerk in de Verenigde Staten. De wereldbond groeide gestaag en in 1970, toen de assemblee ln Nairobi werd gehou den, waren er 113 leden-kerken uit zeventig verschillende landen. In 1948 was het kantoor van de wereldbond van Edinburgh naar Genève verhuisd, omdat dit betere mogelijkheden bood tot samenwer king met de wereldraad van kerken. PORTO ALEORE fEPD) In het overwegend katholieke Brazilië is de laatste jaren een opmerkelijke groei te zien van protestantse ge meenschappen. Van 1950 tot 1970 is het ledental van protestantse ker ken met 176.4 percent gestegen. Van de ongeveer honder miljoen Brazili anen is nu vijf percent protestants. Tegelijk met de groei van het pro testantisme valt een bijzondere toe neming te constateren van de syn- cretistische Umbanda-beweging. Deze vindt vooirnamelijk plaat sin de armoewijken van de grote ste den. De Umbanda-cultus verbindt christelijke, spiritistische en natuur godsdienstige elementen in zich en spreekt die mensen aan, die het slachtoffer geworden zijn van de in dustrialisatie en urbanisatie in het Brazilië telt grote aantal baptisten, die tot de lagere maatschappelijke, lagen behoren en presbyterianen die voornamelijk onder de rijken wor den gevonden. De katholieken zijn meestal blank en horen tot de mid den- en hogere klasse in Brazilië. „omdat de wereldbond besloten had met de wereldraad samen te werken, teneinde niets afzonderlijk te doen, hetgeen gezamenlijk gedaan kon worden". Intussen was in Londen in 1891 de „Internationale Raad van Congre gationalisten" opgericht. Dit was een los samenwerkingsverband van kerken uit Europa en Noord-Ameri- ka. In 1949 kwamen deze tot de oprichting van een permanent se cretariaat. Toen de internationale raad in 1970 samenging met de we reldbond had de raad 19 ledenker- ken. De gesprekken over samens melting begonnen in 1960 en in 1968 werd de fusie officieel goedgekeurd. Het bureau werd overgebracht naar Genève en de secretaris werd staflid van de wereldbond. Na de fusie had de wereldbond 127 leden. De wereld bond heeft nu 143 leden-kerken uit tachtig landen. Van deze kerken zijn er 33 uit Afrika, 11 uit Latijns Ameri ka. 16 uit Noord-Amerika en het Caraïbisch gebied, 41 uit Azië, zes uit Australië en 36 uit Europa af komstig. Het ledental van deze ker ken is ongeveer zestig miljoen. Familie De Ware heeft een nogal losse basis, geen basisverklaring, zoals de werel draad van kerken. De leden van de Ware vereisen een algemene instem ming met de uitspraak dat de her vormde/gereformeerde traditie een bijbels, evangelisch en leerstellig ethos, meer dan een enge en ande ren uitsluitende definitie van geloof en kerkorde is. De leden-kerken vor men dan ook een soort familie met grote onderlinge verschilpunten. Sommige Warc-kerken letten zeer nauwkeurig op de naleving van de Het vignet van de wereldbond met de beginletters in achter eenvolgens het Engels, Frans en Duits. leer door hun leden, andere zijn min der strikt. Sommige Warc-kerken zijn groot, andere zijn erg klein. Er zijn Warc-kerken met bisschoppen, andere hebben een congregationa- listische kerkopvatting. Twee leden-kerken van de Ware zijn na 1970 tot kerkvereniging geko men, de kerk van Noord-India en de Verenigde Hervormde kerk in Enge land en Wales. Twee andere leden zijn op weg naar een fusie. In veertig leden-kerken van de Ware zijn be sprekingen aan de gang over kerk vereniging. De Ware verleent bij kerkfusie soms hand- en spandien sten. Grote Verzoendag (in het Hebreeuws Jom Kippoer) is voor de joden een dag van nationale inkeer. In navol ging van de wet van Mozes (Leviticus 16:29-30) verricht heel Israël die dag geen werk, maar bidt en vast. In 1973 werd het land Juist op die dag over vallen. Dit Jaar duurt de Grote Verzoendag van woensdag 21 september 18 uur tot donderdag 22 september 18 uur. Daarom vraagt de NEM, om in de kerkdiensten van zondag 18 septem ber speciaal voor Israël te bidden en op woensdagavond 21 september in zoveel mogelijk plaatsen gebeds avonden te organiseren. Twee ge bedsdoeleinden worden daarbij cen traal gesteld: de veiligheid van de Joden in Israël, juist op Jom Kip poer, en de mogelijkheid van de Jo den buiten Israël om naar het beloof de land terug te keren. Near East Ministry (ook bekend on der de naam „Reveil") is gegroeid uit het werk van rev. Jan Willem van der Hoeven, die vele jaren in Jeruzalem werkzaam was. Van een onzer redacteuren GRAND RAPIDS Strenge calvi nisten in Amerika van Nederlandse, en van Schotse oorsprong hebben een kleine stap tot elkaar gedaan, die wel eens van betekenis zou kun nen zijn. Vijf kleine presbyteriaanse kerken zijn namelijk ingegaan op de uitno diging van de Christian Reformed Church, om hun jaarlijkse algemene vergadering in 1978 in Grand Rapids te houden, ln het Calvin College, op dezelfde tijd als daar ook de synode van de Christian Reformed Church bijeenkomt. ADVERTENTIE Speciaal voor sfeer verlichting, zoals in een staande schemerlamp met een grote kap. Geeft prettig, egaal fluweelzacht licht. Zo vraagt de ene lamp om een ander soort licht dan de andere. Draai dus niet zo maar een peertje in uw lamp. Kies met overleg de juiste gloeilamp. De Christian Reformed Church is de dochterkerk van de gereformeerde kerken in Nederland. Uit alles blijkt de Nederlandse afkomst van deze kerk. De Heidelberger catechismus, de Nederlandse geloofsbelijdenis en de Dordtse leerregels fungeren ook daar als formulieren van enigheid, uiteraard in Engelse vertaling. De presbyteriaanse kerken hebben de catechismus en de geloofsbelijde nis van Westminster als hun belijde nisgeschriften en ademen nog duide lijk het Schotse klimaat. Genoemde kerken werken met el kaar samen in de gereformeerde oe cumenische synode en in de Noorda merikaanse raad van presbyteriaan se en gereformeerde kerken. De Christian Reformed Church telt 28A.000 leden. De vijf presbyteriaan se kefken hebben er samen 126.000. Onder hen is de Orthodox Presbyte rian Church de meest bekende. De grootste is de Presbyterian Church in Amerika, een recente afsplitsing van de (meer oecumenisch gezinde) zuidelijke presbyterianen. DEN BOSCH - De r.k. hulpverle ningsorganisatie „Mensen in nood" heeft ruim achthonderdduizend gul den beschikbaar gesteld voor hulp verlening ln tal van landen. Het grootste bedrag, een ton, is bestemd voor oorlogsslachtoffers in Angola en zal voornamelijk besteed worden aan medische voorzieningen, kle ding en onderkomens. Voor een rehabilitatie-programma voor het Mymensing-district in Bangladesj is 86.000 gulden uitge trokken. Dit gebied werd enkele maanden geleden door overstromin gen getroffen. Andere bedragen gaan onder meer naar vluchtelingen ln Mozambique uit Rhodesië, nomaden in Ethiopië, die als gevolg van de conflicten daar in nood verkeren en slachtoffers van overstromingen in Oost-India. SYDNEY (NCNS) De Australi sche regering heeft het verzoek van de r.k. bisschoppen afgewezen, om tienduizend vluchtelingen uit Viet nam op te nemen. De regering wil het komend Jaar niet meer dan 2500 vluchtelingen aanvaarden. De bisschoppen zijn door dit ant woord teleurgesteld. Volgens hen heeft Australië mogelijkheden ge noeg om zo'n groot aantal vluchte lingen op te nemen en de kerk zou ook haar middelen ter beschikking stellen voor de hervestiging van deze mensen. Zij herinneren eraan, dat de Verenigde Staten al 150.000 Indochinese vluchtelingen hebben aanvaard en het komende jaar er nog eens vijftienduizend willen opnemen. BONN Hongarije en het Vaticaan hebben volgens diplomaten in Bonn, geciteerd door de Herald Tri bune, besloten hun diplomatieke re latie te herstellen. Het besluit tot herstel van de relatie is genomen tijdens het bezoek dat de leider van de Hongaarse communistische par tij, Janos Kadar, in juni aan het Vaticaan heeft gebracht. Om een conflict met Moskou te voorkomen, zal de paus niet een volledige nunti us in Boedapest stationeren, maar iemand uit de staf van kardinaal Lekai aanwijzen als vertegenwoor diger. Iemand van de Hongaarse ambassade in Rome zal het contact met de Heilige Stoel waarnemen. Van de Hongaarse bevolking is zes tig procent katholiek. Het besluit tot herstel van de band met Rome is een volgende stap in Kadars poli tiek, de houding tot de kerk te ver beteren. Het bezoek in Juni was het eerste van een leider van een com munistische partij aan de paus. Eer der ontving de paus de presidenten Ceausescu en Zhivkov, respectieve lijk van Roemenië en Bulgarije. BILTHOVEN Het bijbelsemi narie van de unie van baptistenge meenten gaat een cursus starten voor gemeenteleden, die meer of minder geregeld voorgaan in de pre diking en geen theologische oplei ding hebben genoten. De cursus, die 24 tot 28 zaterdagen (van najaar 1977 tot voorjaar 1979) op De Vin- kenhof zal worden gegeven zal ge richt zijn op vaardigheid van de studie en uitleg van de bijbel en op de overdracht van de boodschap in de samenkomst van de gemeente. MENSENRAS U hebt 't kunnen lezen. In PeruiP een nieuwe stam ontdekt die er levensgewoonten van zo'n 'C vierduizend J aar geleden op e nahoudt. Mensenoffers en kinderhuwelijken worden als zodanig genoemd, 't Klinkt wal optimistisch om vooral dat eei noemen als iets^at natuurlijk helemaal aan het begin van oi beschaving staat, of daaraan zt voorafgaat. De mededeling dat) stam veel goud en edelgesteenf bewaart zal voldoende zijn om werkelijke situatie van onze beschaving weer eens duidelijki het licht te brengen. Het zal dai weinig baten of men het adres vf deze alleroudste richards verl~ houdt. „Grote rijkdommen aan] goud en edelgesteenten", wat we meer? Het moet bijna als eei groot gevaar voor deze stam beschouwd worden ontdekt te door het mensenras anno 1977. Uitvoerige R beschermingsmaatregelen zulle^ nodig zijn om te voorkomen datp deze primitieven of wat het mog^ zijn, kennis maken met onze wijL van mensen offeren. Boven het g, bericht staat een ander: „ElizabL overleeft Ulster." Ik wil maar g, zeggen. Het is bijna niet in te denken, dat deze stam ooit nogèi feest viert ter gelegenheid van hij feit dat ze honderd jaar geleden^ „ontdekt" werden. Hoewel, wij a tot veel in staat.f Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Lemmer (toez): Vlasblom te De Bilt; te Zuid-B land: J. Kievit te Windesheir Alblasserdam (toez): D. D. Lucj Waardenburg. Aangenomen naar Utrecht: dr. Duvekot te Brielle Bedankt voor Boven-Hardinxvej Kok te Zoetermeer. GEREF. KERKEN Beroepen te Ommen: J. H. van gelen te Harderwijk; te Maaslai J. Sonneveld te Scheemda. GEREF. KERKEN (VRIJG.) J Bedankt voor Mariënburg: P. 4* dens te Hilversum. GEREF. KERKEN (VRIJG. BVJ Bedankt voor Dronten: K. B.ig werda te Doorn. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Zierikzee: J. van P te Enschede-West; te Rijnsbu de Joode te Gorinchem. Aangenomen naar Alphen a/d G. Hamstra te Dundas (Can). Zaterdag 20 augustus is het ho% jaar geleden, dat de bekende nist en orgelpopularisator b Zwart te Zaandam geboren J Ter herdenking van deze veelz werkzame musicus geeft Asma de meest befaamde lei van Jan Zwart de komende i dagavond om acht uur een orf speling in de Grote Kerk te lem. Op het programma stat volgende werken van Zwart: 1 dium en fuga over psalm 72 vl Sombere muziek over psali^ vers 8 en de Fantasie over 1 therlied. Het programma vei? voorts werken van Bach en de"' breide fantasie over „Jeruzali11 stad zo hoog gebouwd" van^ Hoyer, een leerling van Max fl Ds. F. Rosingh De remonstrantse predikant Rosingh, die tot vorig Jaar zeij predikant in Ghana was, is d hervormde raad voor de zendl noemd tot predikant voor 1 landse studenten in NederlaiC Rosingh volgt in dit werk ds van den Brug op, die vanaf V ber gaat werken bij de stU Ermelo Veldwijk. Ds. Rosing het bijzonder verantwoorde! voor de studenten uit Afri tijns-Amerika en Azië, die oosten en zuiden van ons la deren, o.a. Deventer, Wagei Utrecht en Nijmegen. J. A. Harms fc Tijdens een druk bezochte r» in het Dienstencentrum te is afscheid genomen van de A. Harms, die sinds 1961 al adviseur was van het di schap Kerkopbouw van de meerde kerken en nu is g< neerd. Het bureau van dit d» schap geeft voorlichting, at verdere begeleiding aan plaL kerken bij vragen van orgflfn gemeentestructuur en kei» i De heer Harms werd ondfcl toegesproken door ds. C. 8tu Hengelo, praeses van de 0ütl synode, en door dr. P. G. K*i Amstelveen, voorzitter van düs ting Steun Kerkbouw <SSK*e<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2